Oud 30-06-2011, 01:03
lisa_verbeek
lisa_verbeek is offline
Weet iemand de toename grafiek bij dit formule : -2x^2 +4x-5
Dit is toch een rechte lijn naar beneden

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2011, 07:02
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Weet iemand de toename grafiek bij dit formule : -2x^2 +4x-5
Dit is toch een rechte lijn naar beneden

Alvast bedankt!
Zit jij toevallig bij hoofdstuk 8 van Moderne Wiskdunde?

Ontopic: nee, wij hadden die toenamegrafiekenzooi overgeslagen..
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 17:42
lisa_verbeek
lisa_verbeek is offline
Citaat:
Zit jij toevallig bij hoofdstuk 8 van Moderne Wiskdunde?

Ontopic: nee, wij hadden die toenamegrafiekenzooi overgeslagen..
Nee, hoofdstuk 7
Met citaat reageren
Oud 01-07-2011, 16:00
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
f'(x) = -4x+4
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2011, 10:37
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
f'(x) = -4x+4
Is toenamegrafiek hetzelfde als de grafiek die hoort bij de afgeleide functie van een bepaalde functie?

Ik wist niet een dat dat zo was, aangezien we de paragraaf met toenamegrafieken in het hoofdstuk hadden overgeslagen ...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2011, 11:09
Siron
Siron is offline
Als je de afgeleide functie meetkundig bekijkt dan is het -kortweg gezegd- een maat voor de verandering van de functie.

Zelf weet ik niet helemaal wat ze nu juist met een 'toenamegrafiek' bedoelen.Wordt er het stijgen van een functie bedoelt? ... Dan zit je zeker en vast met de afgeleide in de goede richting.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2011, 11:35
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Zelf weet ik niet helemaal wat ze nu juist met een 'toenamegrafiek' bedoelen.Wordt er het stijgen van een functie bedoeld? ... Dan zit je zeker en vast met de afgeleide in de goede richting.
Een toenamediagram wordt getekend door x steeds met een waarde 1 toe te laten nemen en vervolgens x tegen de toename van y uit te zetten. Een stijgende grafiek geeft een positief toenamediagram, een dalende grafiek geeft een negatief toenamediagram.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-07-2011, 13:04
the economist
the economist is offline
Volgens mij is de toenamefunctie, of stijgingsfunctie, inderdaad hetzelfde als de afgeleide.
Ik heb het bij mijn uitleg in economietopic ook zo genoemd.
Je kijkt dus voor een bepaalde X, laten we zeggen x=7, hoeveel de grafiek ten opzichte van x=6 is toegenomen (of afgenomen)

Formeel zijn er een paar kleine verschilletjes, zo kun je voor de afgeleide ook hele kleine toenames meten.

Maar je schrijft voor 'afgeleide' ook dY/dx, en nu stel je voor 'de toename' dx =1, dus meet je alleen nog dY.
In grote lijnen, en om het begrijpelijk te maken, klopt dit wel, maar puur wiskundig-theoretisch wacht ik graag nog een toevoeging van een echte wiskundige af.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2011, 19:32
GezondVerstand
GezondVerstand is offline
Afgeleide is dus:

f'(x) = f(x) / f(x + z)
Waarbij z limiet 0 is, dus zo dicht mogelijk bij 0. Omdat je verandering niet op 1 punt kunt berekenen, doen ze het op zo'n klein mogelijke afstand, uiteindelijk werkt dit uit naar: f(x) = a ^ x; f'(x) = x * a ^(x-1).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.