Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2001, 18:33
dreadlock leen
dreadlock leen is offline
ik moet hier info over hebben
weet iemand een hele goede site? ( liefst nederlands)
ik heb op google gezocht , maar daar is niet echt veel te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2001, 20:56
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Citaat:
dreadlock leen schreef:
ik moet hier info over hebben
weet iemand een hele goede site? ( liefst nederlands)
ik heb op google gezocht , maar daar is niet echt veel te vinden.
Tja, internet heeft niet zoveel in het Nederlands. Als je niet bang bent van Engels, kun je zoeken naar mauretania en dan b.v. http://www.fordham.edu/halsall/ancient/anc-nafrica.html vinden. Maar Nederlands? Nee. Misschien heb je hier iets aan:

Mauretania ('land van de Moren') noemden de Romeinen het meest westelijke deel van Noord-Afrika, tussen de Ampsaga (thans Wed-el-Kebir, ruim 1000 km ten oosten van Ceuta aan de Straat van Gibraltar) en de Atlantische Oceaan. M. werd in de oudheid bewoond door talrijke Berber-stammen, die in de 2e eeuw onder een centrale monarchie kwamen, met o.a. de koningen Bocchus I (ca. 112-ca.80) en II (ca. 50-33 vC). De factorijen die de Puniërs in de 5e en 4e eeuw vC op de kust van M. hadden gesticht, waren hun door de afloop van de tweede punische oorlog ontnomen. In 25 vC belastte keizer Augustus de Numidiër Iuba II met het koningschap over M.; deze bevorderde de romeinse en griekse levenswijze in zijn rijk, waarover hij bijna 50 jaar regeerde. Tijdens de regering en waarschijnlijk op instigatie van keizer Caligula werd de laatste koning, Iuba's zoon Ptolemaeus, vermoord; in 44, onder Claudius, werd het land onder romeinse controle gebracht en opgesplitst in twee provincies: M. Caesariensis (hoofdstad Caesarea, het tegenwoordige Cherchel) en M. Tingitana (hoofdstad Tingis, het tegenwoordige Tanger), beide bestuurd door een procurator; de grens tussen beide was de Mulucha. De overigens oppervlakkige romanisering van M., waarvan de kuststrook zeer vruchtbaar was, kwam tot stand door de stichting van enkele veteranenkolonies, enige immigratie vanuit Italië en de stationering van eenheden hulptroepen, die langs de limes de in de Sahara rondzwervende nomaden (o.a. de Gaetuliërs) buiten de provincie moesten houden. In het bergachtige binnenland woonden primitieve stammen, die in de 2e en 3e eeuw herhaaldelijk rebelleerden tegen het romeinse gezag. Onder Diocletianus werd tussen M. Caesariensis en Numidia een nieuwe provincie, M. Sitifensis (hoofdstad Sitifis, het tegenwoordige Sétif), ingevoegd.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2001, 07:46
dreadlock leen
dreadlock leen is offline
HEEEEEEEEL erg BEDANKT!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.