Oud 29-07-2005, 13:47
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
Mijn beste vriend is nogal vervelend. Ik leg het uit.

Ik kan erg met hem lachen, we hebben dezelfde interesses m.b.t. muziek, we hebben aan een half woord genoeg om elkaar te bekijken. blabla. erg leuk allemaal.

Feit is echter dat, ondanks dat ik 'm al zo'n acht jaar ken en zo'n 6/7 jaar bevriend ben met 'm, nooit een echte vriendschapsrelatie met 'm heb opgebouwd. Dat ligt deels aan hem, deels aan mij. Tuurlijk was het altijd lachen, en gezellig en blabla. Af en toe kunnen we ook serieus praten over studie, werk en dat soort dingen.

Maar over gevoelens praten gaat nou niet echt. Dat hebben we nooit gedaan en dus zou 't gek zijn als we dat plotseling wel doen. Ik weet dat hij daar ook niet echt behoefte aan heeft (hoe weet ik dat eigenlijk?), maar ik heb daar af en toe wel behoefte aan. Niet zozeer dat ik aan hem alles kwijt wil, maar ik heb inmiddels ook andere vrienden waarbij ik wél over gevoelens e.d. praat en ik merk dat ik dat erg fijn vind.

Deze vriend is hierbij ook niet helemaal communicatief vaardig ontwikkeld. Hij kan geen overleg voeren in de zin van "wat zullen we eens gaan doen?", nee, hij heeft een idee in zijn hoofd en is daar moeilijk van af te brengen.

Bovendien heb ik 't gevoel dat onze vriendschapsrelatie er niet goed door ontwikkeld is. Probleem van mij is dat ik erg moeilijk boos kan worden op mensen. Het is niet zo dat als ik iets vind, ik het er ook uitgooi. Ik krop het op. Nu hoeft dat i.c.m. lieve mensen geen probleem te zijn, maar mijn vriend is de grootste zeikerd op aarde.
Hij heeft altijd wel wat te zeuren, heeft overal kritiek op, kan zich niet of moeilijk in anderen verplaatsen en is zo inflexibel als de pest.

Enige voorbeelden;
- op vakantie in Spanje staat meneer continu te zeiken dat nergens in het metro-station een metro-kaart is te vinden
- op Werchter staan we bij REM te kijken, niet echt interessant verder. Hij zegt dan niet van "hoe laat gaan we terug?", maar zegt zoiets van (wel grappig bedoelt) "IK ga zo alvast bij de hekken staan, want dan kunnen we weg voordat de drukte komt". Vervolgens zeg ik dan "nou, we kunnen ook nog wel even hier blijven staan". Hij berust hier dan met heel veel zichtbare moeite in. Gaat niet gewoon naar REM staan kijken, maar gaat schuin voor me staan. Kijkt continu om zich heen of op z'n horloge, waardoor ik me voor geen meter meer op REM kan concentreren.
- bij U2 staan we in de rij om een poster te kopen, meneer zegt wel 3x dat z'n voeten gaan ontploffen (we overdrijven allebei graag), terwijl ik 't na 1x ook wel weet.
- Als hij iets 'niet goed' vindt (een optredende band bijvoorbeeld) dan is het ook gelijk 'slecht'. of zelfs "sjlècht".
- op Werchter heb ik meerdere optredens gemist, omdat hij andere bands wilde zien. Daar wordt niet over gesproken, maar dat ziet hij als iets logisch "The Game is toch gaaf om te zien?" en als ik zou zeggen dat ik liever naar Bloc Party ga, dan zou hij wel meegaan, maar met de manier waarop (zuchten, totaal niet begrijpen waarom), heb ik dan al teveel problemen om het plan door te zetten. (toegegeven; ook grotendeels een probleem m.b.t. mij)

Hij vindt het schitterend om op zo'n manier door het leven te gaan. Het probleem is dat hij heel vaak in zijn gedrag wordt gemotiveerd, aangezien hij veel positieve feedback hierop krijgt. (als er vrienden van mij hem een dag meemaken, dan vinden ze 'm ontzettend grappig, omdat ie zo uitgesproken is). en aangezien hij ziet dat mensen het waarderen/er om lachen, doet 'ie 't alleen maar meer.
Hij is al niet zo zeker over z'n uiterlijk (hij heeft veel weg van onze houterige premier) en dus probeert hij dat te compenseren met bovenstaand gedrag.

Feit wil dus dat ik dat gedrag ontiegelijk zat ben. Het is een halfuurtje leuk, maar ik ken z'n trucjes zo door en door, en hij is zo onverbiddelijk dat, dat het voor mij dan al geen hol meer aan is.

Thuis wordt hij ook amper gecorrigeerd, want z'n moeder vindt het allemaal best (af en toe: "wat ben je toch onmogelijk", maar dat is het) en zijn vader is exact hetzelfde als hij.

Nu zie ik het dus als taak om mijn taak om hem te wijzen op het feit dat zijn gedrag niet door iedereen wordt gewaardeerd. Dat op deze manier hij nooit een vriendin zal kunnen krijgen (of in elk geval vast kunnen houden), en dat hij mij echt zwaar irriteert hiermee. Dat nooit iets normaal gecommuniceerd kan worden, dat hij nooit eens relativeert en dat hij altijd maar zijn mening als heilig ziet en boven alles wil verkondigen.

Maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen. Ten eerste hebben wij dus nooit geleerd om samen over dat soort dingen te spreken, en ten tweede ben ik dus iemand die confrontaties zoveel mogelijk uit de weg gaat. Dat is zwak, maar toch is het zo.

Hoe kan ik dit dan toch het beste aanpakken? Erover beginnen? Alles eruit gooien? op een rustige manier? of ook gewoon boos worden? vol blijven houden met mijn argumenten, of ook mn eigen fouten toegeven? Erg op 'm inpraten, of alleen mijn eigen gevoel over zijn gedrag uiten?

Het is iets wat ik moet doen, maar het is dus erg onzeker.
Nou goed. Ik hoop dat iemand wil reageren. Reacties als "zijn jullie wel echte vrienden?" en "tegen je vrienden moet je zoiets toch kunnen zeggen, anders ben je geen vrienden" begrijp ik best, maar ik hoop op wat meer feedback.

dank u voor het lezen van het lange, oninteressante, verhaal.
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2005, 13:59
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik zou het hem zeker zeggen, zorg dan wel dat jullie niet gestoord kunnen worden door anderen, dit is namelijk zwaar irritant als je over iets serieus gaat beginnen.
Begin gewoon met iets als "Je bent echt een goeie gozer" o.i.d. en dan een grote MAAR dr achter. Dan heb je meteen z'n aandacht
Praat gewoon rustig, maak je niet kwaad, zorg er wel voor dat je z'n aandacht blijft houden. Dus dat als hij afdwaald je hem er weer even "bijroept".
Geef bij dit gesprek ook je eigen fouten toe, als je vol blijft houden met jouw argumenten zou hij zich wel eens aangevallen kunnen voelen, dat je hem maar een loser vindt o.i.d.

Misschien heb je hier wat aan, veel suc6!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 14:10
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik denk helemaal niet dat het jouw taak is om hem op te voeden en hem te veranderen. Dat moet toch echt van hem uitgaan.
Wel snap ik dat het erg irritant kan zijn, natuurlijk.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 14:12
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Ik herken het gedrag wel bij vrienden van mij. Ik wijs ze er meestal meteen op op dat moment. Dan weten ze precies wat ze fout doen. In jou geval heb je het opgekropt en kun je er met je vriend moeilijk over praten. Begin er toch een keer rustig over en draag de situaties aan die je hier hebt opgegeven. Als je beste vriend zoiets verteld trek je je daar echt wel iets van aan!
succes in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 14:14
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
Citaat:
Roos schreef op 29-07-2005 @ 14:10 :
Ik denk helemaal niet dat het jouw taak is om hem op te voeden en hem te veranderen. Dat moet toch echt van hem uitgaan.
Wel snap ik dat het erg irritant kan zijn, natuurlijk.
maar als hij er door niemand op wordt gewezen dat zijn gedrag niet leuk is? terwijl het mij echt serieus ergert?

dank voor de reacties!
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 14:24
Freestyler*
Freestyler* is offline
ga hem niet in een keer te veel aanvallen
met dingen als 'zo krijg je nooit een vriendin' zal je denk ik niet ver komen. Je hoeft hem niet te corrigeren omdat niet iedereen zijn gedrag waardeert. Dat zal bij hem ook niet goed vallen. Spreek alleen over jullie situatie.

Zelfs al breng je het allemaal tactisch, zal hij waarschijnlijk beledigd zijn, dingen gaan ontkennen, in de tegenaanval gaan. Dat is lastig voor iemand als jij die confrontaties uit de weg gaat.
Dus ik zou je aanraden heel erg vanuit je zelf te praten. Dus jij ergert je aan bepaald gedrag van hem. Dat wil je graag oplossen. Zonder daarbij iemand als de schuldige aan te wijzen of te zeggen dat hij dit en dat is. Spreek ook continu over gedrag en niet over eigenschappen.

Dat iemand trouwens vaak en overdreven zijn mening uit zal je er denk ik niet zo snel uit krijgen en dat lijkt me ook niet zo'n heel slechte eigenschap verder. Maar ik zou me als ik jou was vooral richten op het niet kunnen overleggen en het altijd uitvoeren van zijn plan.

Bereid je er een beetje op voor dat ie boos wordt. Laat hem even uitrazen en laat je verder niet verleiden tot andere negatieve uitspraken voer hem. Zeg gewoon dat je er binnenkort nog wel op terug komt als jullie er alletwee over nagedacht hebben.

Dat over gevoelens praten is weer iets anders. Je kan gewoon zeggen dat je dat wel eens doet met anderen en dat je dat eigenlijk wel fijn vindt. Misschien vind hij het gewoon eng en moet jij een keer beginnen.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 14:33
familie
familie is offline
miss Jones heeft een wel een aardige tip, mocht die niet werken schrijf je artikel dan in de eerste persoon enkelvoud en stuur 'm op naar je vriend.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 14:58
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
ik ben er nog niet eens zo bang voor dat 'ie boos wordt. probleem is meer dat ik ten eerste niet weet of 'ie 't kan veranderen.
ten tweede heeft hij dat gedrag ook nodig om zichzelf zeker te maken. dus als ik zeg dat dat gedrag slecht is, werp ik z'n zekerheid omver.
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 15:07
Verwijderd
hij kan het waarschijnlijk alleen veranderen als hij zelf inziet dat het gewoon irritant is en dat hij er niet beter van wordt.

en hem dat laten zien is heel erg lastig, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 17:11
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 29-07-2005 @ 17:09 :
Niet te geloven dat iedereen zo'n verhaal echt gaat lezen
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 18:25
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ik herken je vriend in mijn vriendin. Altijd maar zeuren alles draait zowat een beetje om haar. Als zei wat zegt moet het ook gebeuren anders gaat het zeuren.

Bijvoorbeeld laatst zaten we in de stad zegt ze dat ze vroeg nara huis moet , maar ze gaat toch mee met ons dan continu op de klok kijken en vragen hoelaat het is dat we moeten opschieten etc

Ook met wat betreft zijn comentaar op benden enzo. Zegt ze meteen ja slechte band etc. Alles wat van haar eigen land is is goed. En als we zeggen van nee dat muziek vind ik niet echt leuk dan is het meteen van zus en zo dit muziek is beter blabla.

Wat mij betreft jouw vriend lijk ontzettend op me vriendin.
Je kan niet over gevoelens praten want dat spring ze meteen van onderwerp of luister ze en gaat ze overdreven herhalen wat ik zeg waardoor omringende mensen ook luisteren

Wat ik eraan heb gedaan? Ik heb langzaam afstand van hara gehouden ik doe niks meer met haar samen. Hoewel we al 4 jaar vriendinnen zijn.

Als ik met andere vriendinnen was deed ze vervelend jaloersheid.

Maar je kan beter met je vriend erover praten etc

Onthoud je ben niet de enige met zulke vrienden ze bedoelen het niet slecht
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 18:39
waves
Avatar van waves
waves is offline
ik heb ook moeite met confrontaties, maar ik probeer m toch aan te gaan. want als je dit niet uit, irriteer je je alleen maar voor en gaat die vriendschap kapot. en dat is zonde.

probeer me toch duidelijk te maken wat er aan de hand is.
__________________
~ Liefhebben = Loslaten ~
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 02:40
Verwijderd
Citaat:
waves schreef op 29-07-2005 @ 18:39 :
ik heb ook moeite met confrontaties, maar ik probeer m toch aan te gaan. want als je dit niet uit, irriteer je je alleen maar voor en gaat die vriendschap kapot. en dat is zonde.

probeer me toch duidelijk te maken wat er aan de hand is.
Precies, gaat het niet kapot door ruzie is het wel door door te gaan op oude voet. Slechter als nu kan het niet dus wat heb je te verliezen als je hem verteld hoe jij over de zaken denkt? En ja hoe je het kunt doen, ik ben zelf meestal van de directe aanpak. Recht voor de raap vertellen hoe het is zodat alles meteen in het open is en duidelijk is. Want als je het nu half bakken verteld komt het later nog weer eens terug.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 03:55
Verwijderd
ik heb ook zo'n vriend alleen dan niet zo'n hele goeie. Als hij zeurt, en dat is nogal vaak, dan reageer ik er niet op. Of ik reageer wat kortaf en ga over op iets anders.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 09:17
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Probeer hem er echt eens op te wijzen wanneer hij irritant doet als hij bij je is, want hij kan het nog wel duidelijk willen maken op die manier, maar als je samen ergens heen gaat is het een kwestie van nemen en van geven en hij wil blijkbaar alleen nemen.

Als er iets tegen zijn zin gebeurt, beschrijf jij een gedrag waarin ik mijn neefje van 5 herken als hij zijn zin niet krijgt. Zeg het tegen hem, want anders blijf jij je hieraan storen en snapt hij niet dat wat hij doet, totaal niet fijn is.

Het is niet jouw taak hem te heropvoeden, maar het kan geen kwaad hem op dingen te wijzen die op dat moment voor jou strontvervelend zijn.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 11:53
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Gewoon je eigen ding blijven doen wanneer jij daar behoefte aan hebt? Dan krijg je ook niet van deze frustraties.....

Verder ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand bewust schuin voor je gaat staan En sinds wanneer is het raar om te zeggen dat je het vervelend vindt dat iemand schuin voor je staat?

Als je nu een apart gesprek met iemand gaat voeren van: "luister ik vond het laatst zo vervelend dat je schuin voor me stond en steeds op je horloge keek en steeds je eigen ding deed". Snap je hem? Komt een beetje 'apart' over...

En ok, hij is 'uitgesproken' dat kan inderdaad erg vervelend zijn, maar wie zegt dan dat hij geen vriendin kan krijgen? Ik denk ook wel eens die sukkel krijgt nooit een vriendin, en verdomd die heeft nog eerder een vriendin dan een vriend die ik veel 'hoger' inschatte op dat gebied.

Zou het misschien kunnen dat je gewoon niet veel meer hebt aan je vriendschap met hem? Dat jullie even wat minder elkaar moeten zien? Ik heb dat ook wel eens gehad en na een tijdje zoek je elkaar weer op, of niet.
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 12:56
Verwijderd
Het lijkt mij dat de grootste beloning die hij voor z'n gedrag krijgt toch het feit is dat jij hem heel vaak z'n zin geeft. Je zou eens wat meer je eigen mening moeten uiten en zijn gedrag gewoon negeren als hij vervelend probeert te doen, dan wordt het misschien wel minder.

Iets meer voor jezelf opkomen kan sowieso geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:11
Verwijderd
Ik herken dingen uit je verhaal uit mijn eigen vriendenkring. Het kan zo vervelend zijn als iemand die als een vriend beschouwt zo doet, maar ik denk dat je er weinig aan kunt veranderen, en als je het al probeert dan krijg je waarschijnlijk alleen maar onbegrip en gezeik over je heen. Je kunt anderen wel proberen te veranderen of dingen te doen inzien maar de enige die je uiteindelijk kunt veranderen ben je zelf, dus misschien is het een idee om gewoon wat minder met hem om te gaan of alleen met hem om te gaan op momenten waarop je zeker weet dat hij geen kans heeft om zich zo op te stellen. Het is heel vervelend als vriendschappen hierdoor verwateren maar soms is het nu eenmaal niet anders.

Succes ermee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Aanvraag: PERMANENTE BAN: Deadlock
JustTalk
15 29-05-2014 13:29
Liefde & Relatie Vrienden van vriend
Magaline
38 28-08-2010 11:20
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bijna net als wij, de wortels van vreemdelingenhaat
Verwijderd
17 09-09-2006 15:56
Verhalen & Gedichten Expirimenteel verhaal: de top van de berg
Tegenlicht
10 05-09-2004 10:44
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 22:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.