Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 15:41
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Hoi,

Ik ben in november 17 geworden en moet gekeurd worden voor de wajong.

Ik moest aangeven dat ik gekeurd wilde worden binnen 3 maanden na m'n 17e verjaardag. En ik moest een formulier invullen binnen 9 maanden na m'n 17e verjaardag. Ik heb het uwv gebeld met de vraag of ze zo'n formulier op wilden sturen en de man die ik aan de telefoon kreeg, zei dat ik daar nog wel even mee kon wachten omdat ik waarschijnlijk niet voor juni gekeurd zal worden. Nou ga ik het risico niet nemen om te wachten en dan in juni te horen te krijgen dat ik dat formulier al veel eerder in had moeten sturen. Dus ik ga het gewoon opsturen. Maar ik word dus blijkbaar pas over een paar maanden gekeurd. Dat is op zich niet heel erg, ware het niet dat je je uitkering pas 52 weken na je keuring ontvangt. (als je afgekeurd wordt dus) Tegen die tijd ben ik al een halfjaar 18.
Krijg ik in de tussen tijd (tussen m'n 18e verjaardag en de eerste keer wajong geld ontvangen) nog iets? Of zo? Wat gebeurt er? Ik weet niet precies hoe die dingen werken, maar ik wil niet automatisch in de bijstand komen of zo (ik geloof dat dat ook niet gebeurt, maar het is maar een voorbeeld).

Nou ja, ik weet niet of het beeld een beetje duidelijk is. Ik wil eigenlijk gewoon weten wat er gebeurt in het halfjaar wat ik "over" heb.

B.v.d.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2005, 00:04
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
volgens mij is bloempjuh/replica/bloem (hoe heet ze nou?) hier een exoert in, geloof dat k in eerdere topics over dit onderwerp haar altijd zag posten met een helder antwoord.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 00:32
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Kijk maar eens op........www.waocafe.nl

Staat veel over geschreven, en ik post daar ook regelmatig (heb ook een wajong uitkering )
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 10:04
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Tiño schreef op 24-02-2005 @ 01:04 :
volgens mij is bloempjuh/replica/bloem (hoe heet ze nou?) hier een exoert in, geloof dat k in eerdere topics over dit onderwerp haar altijd zag posten met een helder antwoord.
Ja, zij heeft er al een. Ik ben benieuwd.



Cornel: Okay.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:38
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Je krijgt je uitkering niet 52 weken nadat je gekeurd bent maar 52 weken nadat je ziek bent geworden en na je 18de verjaardag. Ben je dus op je 16de al ziek geworden, krijg je vanaf de eerste dag dat je 18 bent een uitkering. Zo ging het iig bij mij. Ik zal je wel alvast waarschuwen dat het takke eind duurt voordat je keuring helemaal rond is en je je eerste geld krijgt als je afgekeurd bent. Bij mij zat daar een half jaar tussen. Je krijgt de uitkering dan wel met terugwerkende kracht.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:37
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
cyntha schreef op 24-02-2005 @ 21:38 :
Je krijgt je uitkering niet 52 weken nadat je gekeurd bent maar 52 weken nadat je ziek bent geworden en na je 18de verjaardag. Ben je dus op je 16de al ziek geworden, krijg je vanaf de eerste dag dat je 18 bent een uitkering. Zo ging het iig bij mij. Ik zal je wel alvast waarschuwen dat het takke eind duurt voordat je keuring helemaal rond is en je je eerste geld krijgt als je afgekeurd bent. Bij mij zat daar een half jaar tussen. Je krijgt de uitkering dan wel met terugwerkende kracht.
Oh. Ik dacht 52 weken na de keuring. Hm, dit is wel beter dan. Ben jij dan dus inderdaad afgekeurd? En voor hoeveel procent? (even nieuwsgierig omdat ik om ongeveer dezelfde reden moet keuren )
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:49
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Ik heb het op tijd in gestuurd.. Was fout gegaan, nog een keer gedaan en en 16 september was ik daar voor het eerst.. (28 oktober werd ik 18).. en toevallig heb ik gister een bericht gehad voor de uwv met een afspraak bij een keuringsarts (begin maart). Op tijd insturen kan geen kwaad, zo snel zijn ze niet &het is toch wel te hopen dat je geld krijgt vanaf de dag dat je 18 wordt..
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:53
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ilsch schreef op 24-02-2005 @ 23:49 :
Ik heb het op tijd in gestuurd.. Was fout gegaan, nog een keer gedaan en en 16 september was ik daar voor het eerst.. (28 oktober werd ik 18).. en toevallig heb ik gister een bericht gehad voor de uwv met een afspraak bij een keuringsarts (begin maart). Op tijd insturen kan geen kwaad, zo snel zijn ze niet &het is toch wel te hopen dat je geld krijgt vanaf de dag dat je 18 wordt..
Ja, inderdaad. Ik woon nog thuis dus ik red me ook wel een maandje zonder.. maar een halfjaar vind ik wel erg veel.

Ik ben benieuwd wat er uit jouw keuring komt. Ik ben in ieder geval afgekeurd voor de kinderbijslag.. dus dat is een "goed" teken.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 08:59
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Ik ben 80-100% afgekeurd.
Ik werd pas een half jaar nadat ik 18 was geworden gekeurd. Het uwv werkt echt ontzettend traag.. Na weer een half jaar was bekend dat ik arbeidsongeschikt ben. Toen kreeg ik mijn uitkering vanaf de dag dat ik 18 was geworden gestort. Dat was een flink bedrag Op tijd insturen kan dus geen kwaad, ze zijn daar echt ontzettend traag.

En even offtopic: ik heb altijd het idee dat ik een auto ben, die moeten ook gekeurd worden om de zoveel tijd..
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 09:50
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
cyntha schreef op 25-02-2005 @ 09:59 :
Ik ben 80-100% afgekeurd.
Ik werd pas een half jaar nadat ik 18 was geworden gekeurd. Het uwv werkt echt ontzettend traag.. Na weer een half jaar was bekend dat ik arbeidsongeschikt ben. Toen kreeg ik mijn uitkering vanaf de dag dat ik 18 was geworden gestort. Dat was een flink bedrag Op tijd insturen kan dus geen kwaad, ze zijn daar echt ontzettend traag.

En even offtopic: ik heb altijd het idee dat ik een auto ben, die moeten ook gekeurd worden om de zoveel tijd..
Ja, je uitkering van een jaar in 1 keer ontvangen is natuurlijk niet mis. (beetje jammer alleen dat je het niet gewoon op tijd kreeg )
80-100% klinkt wel .. "positief". Het blijft raar om zulke dingen te zeggen.. Maar jij had ook CPS he? Dat zal ook wel hebben uitgemaakt.


Offtopic: Zo heb ik er nou nog nooit bij stil gestaan.. maar nu je het zegt..
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:07
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Ja, dat heb ik inderdaad ook. In de tijd dat ik gekeurd werd waren mijn klachten nog heel onduidelijk en hadden de artsen er nog geen naam voor gevonden. Ik werd wel serieus genomen en had het idee dat ze me geloofde.

Je krijgt waarschijnlijk eerst een vragenlijst thuisgestuurd met vragen wat je kan (bijvoorbeeld: traplopen, lopen, school, werk, etc, etc) Dan moet je langs een man/vrouw die je klachten met je gaat bespreken. Dan word je doorgestuurd naar de arbeidsdeskundige (die bepaalt hoeveel procent je word afgekeurd) Hij gaat zoeken hoeveel beroepen er nog zijn die jij kunt uitvoeren en welke bewegingen je allemaal nog kunt maken. En als hij dan zijn verslag weer af en opgestuurd heeft weet jij of je afgekeurd bent. Zo ging het ongeveer bij mij. Ik weet niet of ze het ondertussen anders aanpakken.

Ja, het is wel 'fijn' dat ik 80-100% afgekeurd ben. Ik had veel liever gewoon willen werken maar dat zit er niet in en dus ben ik wel blij dat ik zo iig nog geld krijg.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 06:06
MrOizo
Avatar van MrOizo
MrOizo is offline
Volgens mij krijg je helemaal niks, tot je 18 jaar bent geworden. Als je het na je 18e verjaardag aanvraagt krijg je alsnog het geld waar je recht op had.
__________________
"Joh, dan gade ge toch met den jonge heer spelen"
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 16:27
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
MrOizo schreef op 26-02-2005 @ 07:06 :
Volgens mij krijg je helemaal niks, tot je 18 jaar bent geworden. Als je het na je 18e verjaardag aanvraagt krijg je alsnog het geld waar je recht op had.
Nee, dat klopt. Tot je 18e zijn je ouders verantwoordelijk en krijgen ze, in principe, kinderbijslag. Maar dat was mijn vraag ook niet.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:01.