Oud 15-09-2003, 15:30
Verwijderd
Nou ja, zie het onderwerp dus. Ik raak al in de stress als ik alleen al aan het woord examen denk. Omdat ik wéét dat ik er minder aan ga doen dan ik plan. Omdat ik gemerkt heb dat ik toch niet zo goed ben in teksten als ik dacht. Omdat ik ontzettend op zie tegen Latijn, wiskunde en geschiedenis. En omdat ik vre-se-lijk bang ben om te zakken.

En ik wilde dat ik een reden had om zo bang te zijn. Maar de resultaten van afgelopen jaren waren goed: 7,7 voor latijn, een 6,7 voor wiskunde en een 6,0 voor geschiedenis.

Hóé komt het toch dat ik in paniek raak als ik aan het CSE denk? Ik ken deze 'emotie' trouwens ook niet - als je aan faalangst denk, dan denk je als laatste aan mij. Ik ben wat dat betreft nogal simpel: als ik geleerd heb, kan ik het en anders maak ik er wat van.

Ik wil dit niet. Het ontneemt me de lust om te leren een beetje.
Herkent iemand dit?

Groetjes,
Krummeltje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2003, 15:36
Verwijderd
Als je van te voren weet dat je er minder aan gaat doen dan je van plan bent, dan kun je daar wat aan doen en dus wel genoeg doen.

Op de meeste scholen geven ze voor examenleerlingen examen-/faalangsttrainingen. Misschien eens informeren op jouw school? En er zijn ook homeopatische druppeltjes die je helpen je zenuwen in bedwang te houden, maar die je niet suffig maken.

En tenslotte: bedenk je dat vrijwel iedereen op ziet tegen examens. En dat heel veel mensen ontzettend bang zijn om te zakken.

In de examenklas is het bij veel vakken een kwestie van herhalen. Schoolonderzoeken en examens lijken niet op de so's en repetities in de voorgaande jaren (vind ik, maar dat was oude stijl, hoe het nu precies zit weet ik niet). Je kunt ook altijd nog bijles gaan volgen, als je echt denkt dat dat nodig is.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 15:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
ik ga dit jaar ook examen doen en ik hou mezelf maar voor: als ik de examens van vorig jaar kan maken, dan gaat het me lukken.
en om die van vorig jaar goed te kunnen maken moet je gewoon heel veel oefenen.
dit zul je bij ontzettend veel vakken toch wel gaan doen, maar als jij het niet vertrouwd kun je natuurlijk ook eigen initiatief tonen.
dingen die je fout hebt ga je net zo lang na tot je het snapt. Vraag je docenten om hulp of vraag dingen aan vrienden van je. Wanneer je denkt dat je het snapt ga je een volgend examen maken. Veel onderwerpen komen namelijk elk jaar terug.
En verder: met een goed uitgangscijfer heb je al het halve werk. Een 6 voor geschiedenis betekent namelijk dat je al een 5 mag halen voor je examen en een 7,7 voor Latijn op je SE betekent dat je met een 3,3 op je CSE ook al genoeg hebt.
Hou dat soort dingen in je hoofd en maak eventueel een schriftelijke planning, zodat je ook concreet op papier hebt wat je moet doen (en je je er dus aan houdt). Mensen in je omgeving inlichten helpt ook goed, want dat vergroot alleen maar het naleven van je planning.
Maar het komt allemaal goed! Wij gaan gewoon slagen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 16:09
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Dit had ik dus ook, ben vorig jaar als een gek gestart met leren, halverwege nam dat gigantisch af. Heb wel genoeg gedaan, maar niet zoveel als ik had gepland.
Toen de examens, stressen vooral in het begin. Ik heb telkens alles nagekeken en daar werd ik nog bangeriger van. Op de dag van de uitslag stond de definitieve berekening op internet. Ik kijken en ik zou 2 5'en staan, voor de rest voldoendes. Maar toen ik de uitslag kreeg, bleek ik overal een vette voldoende voor te staan! Dus tja, je weet het niet.
Je kunt je er ook niet op voorbereiden, het is toch anders dan je denkt.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 16:29
Verwijderd
Ik herken het ook!!! Moet dit jaar ook examen doen en zie er als een berg tegenop. Ik ben echt bang om te zakken. En ik ben ook absoluut geen stresser: bij bergen huiswerk ben ik de allerlaatste die zich zorgen begint te maken.
En m'n cijfers geven daar aanleiding toe. Onze school heeft een heel relaxte regeling wat betreft SE's (schoolexamens, niet je CE): je kunt alles herkansen. Ik heb dan ook nog nooit een onvoldoende gehaald voor iets wat meetelde voor m'n eindexamen.
Ik denk eigenlijk dat het eraan ligt dat je er zoveel over hoort. Dat is bij ons tenminste zo. Al vanaf de eerste les na de vakantie zit in iedere zin die een leraar zegt (vooral m'n mentor) wel het woord 'examen' En er wordt maar over doorgegaan dat je dit jaar echt moet 'werken' en 'presteren'. De sfeer in de meeste lessen is daardoor echt slecht, omdat iedereen het zich toch wel aantrekt.
Ik ga dus inderdaad ook maar planningen maken, want dat helpt wel heb ik gemerkt. Ik denk ook dat ik veel te weinig aan alle stof ga doen, maar ik ga proberen me aan die planningen te houden. Heb verder eigenlijk geen tips, want ik moet zelf ook maar uitvinden hoe ik daar vanaf kom...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 16:30
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
gewoon proberen je gehechtheid aan de uitkomst los te laten. Je maakt gewoon een examen en je ziet wel wat je ervan maakt. Slaag je (waarschijnlijk in dit geval) is het leuk, slaag je niet, is het ook geen ramp. Gewoon lekker makkelijk denken en het als een spelletje zien.

ik heb inmiddels drie keer examen gedaan, en ik heb gemerkt dat hoe meer ik het als een spelletje zie, hoe makkelijker en leuker het is. Al die mensen die ontzettend zenuwachtig zijn vind ik een beetje raar: miljoenen mensen gingen je voor, en het percentage dat is doodgegaan tijdens een examen ligd ver onder de 1%.

veel succes, anybody can do it.

(of beter gezegd: als ik het kan, kunnen andere het zeker)
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 17:27
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 15-09-2003 @ 15:50:
Maar het komt allemaal goed! Wij gaan gewoon slagen
Túúrlijk... denk ik.

Citaat:
Leonoor schreef op 15-09-2003 @ 15:36:
1. Als je van te voren weet dat je er minder aan gaat doen dan je van plan bent, dan kun je daar wat aan doen en dus wel genoeg doen.
2. Op de meeste scholen geven ze voor examenleerlingen examen-/faalangsttrainingen. Misschien eens informeren op jouw school? En er zijn ook homeopatische druppeltjes die je helpen je zenuwen in bedwang te houden, maar die je niet suffig maken.
1. Ja, dat is ook weer zo, maar als ik weer teveel plan, raak ik overwerkt of heb ik geen zin om te beginnen. Dat is altijd zo met mij - ik kan niet beginnen. Frustrerend!
2. Examentraining is misschien een optie, faalangst niet. Ik héb namelijk geen faalangst - alleen examenangst, als dat al bestaat. En ik maak die examens ook heus wel - ik weet ook wel dat ik het kan, maar ik ben gewoon bang dat ik te weinig doe.
Plus dat dat examengedoe nieuw voor me is natuurlijk.

Citaat:
Moonshine schreef op 15-09-2003 @ 16:29:
1. Ik herken het ook!!! Moet dit jaar ook examen doen en zie er als een berg tegenop. Ik ben echt bang om te zakken. En ik ben ook absoluut geen stresser: bij bergen huiswerk ben ik de allerlaatste die zich zorgen begint te maken.
2. Ik denk eigenlijk dat het eraan ligt dat je er zoveel over hoort. 3. Ik ga dus inderdaad ook maar planningen maken, want dat helpt wel heb ik gemerkt.
1. Ah, fijn, een lotgenootje...
2. Dat is het misschien ook wel. Al zal het niet aan mijn leraar Nederlands gelegen hebben. "6V is een eitje" zei hij aan het begin van het schooljaar. Ja, dág!
3. Bij mij niet

Citaat:
alpha schreef op 15-09-2003 @ 16:09:
heb telkens alles nagekeken en daar werd ik nog bangeriger van. Op de dag van de uitslag stond de definitieve berekening op internet. Ik kijken en ik zou 2 5'en staan, voor de rest voldoendes. Maar toen ik de uitslag kreeg, bleek ik overal een vette voldoende voor te staan! Dus tja, je weet het niet.
Je kunt je er ook niet op voorbereiden, het is toch anders dan je denkt.
Laten we dan maar hopen dat dat bij mij ook zo gaat. In plaats van andersom enzo.

Citaat:
hajo schreef op 15-09-2003 @ 16:30:
gewoon proberen je gehechtheid aan de uitkomst los te laten. Je maakt gewoon een examen en je ziet wel wat je ervan maakt. Slaag je (waarschijnlijk in dit geval) is het leuk, slaag je niet, is het ook geen ramp. Gewoon lekker makkelijk denken en het als een spelletje zien.
Een spelletje? Mijn VWO-examen een spelletje? *valt flauw*

Nja, misschien is het ook wel een goede instelling. Alleen vrees ik dat ik dan nog minder ga leren.

Pfft... ik zie wel wat het wordt. Het moet toch lukken zo?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-09-2003 @ 17:27:

1. Ja, dat is ook weer zo, maar als ik weer teveel plan, raak ik overwerkt of heb ik geen zin om te beginnen. Dat is altijd zo met mij - ik kan niet beginnen. Frustrerend!
2. Examentraining is misschien een optie, faalangst niet. Ik héb namelijk geen faalangst - alleen examenangst, als dat al bestaat. En ik maak die examens ook heus wel - ik weet ook wel dat ik het kan, maar ik ben gewoon bang dat ik te weinig doe.
Plus dat dat examengedoe nieuw voor me is natuurlijk.
1. Je moet ook niet te veel plannen. En om te beginnen is de enige manier die werkt, vind ik, jezelf een trap onder je kont geven.
2. Volgens mij is examenvrees (of examenangst, hoe je het ook wilt noemen) een vorm van faalangst. Maar eigenlijk bedoelde ik meer dat die training volgens mij ook aan mensen met faalangst gegeven wordt.

Voor de meeste mensen die examen doen is het examengedoe nieuw.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 18:13
pyres74
Avatar van pyres74
pyres74 is offline
ik had dat begin van 5havo ook. aaaaaaaah examen dat ga ik nooit halen! ik schoot helemaal in de stress en dat terwijl ik mn examen toch best goed gemaakt heb (geen onvoldoendes). ik ga niet zeggen dat je niet moet gaan stressen, want dat is op een één of andere manier goed. ik zeg alleen: havo examen viel onwijs mee zoals altijd. vwo is lastig zelfs voor vwo-ers.
ik weet niet wat je dus doet maar probeer wel nu alvast zo veel mogelijk te doen voor je examen (samenvattingen maken enzo) want dat schilt echt heel erg

veel succes
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 20:39
Verwijderd
ik had het afgelopen jaar ook

dat begon dus al in september net als bij jou. Dan lijkt het ook nog zo ongrijpbaar zeg maar. Je weet niet hoe het gaat lopen en wat je kan verwachten.

Bij mij ging het beter in de loop van het jaar. Je krijgt namelijk oefenexamens. Dan zul je zien of je ze haalt. Als dat makkelijk gaat is er geen reden om je zorgen te maken.

Maarja, dat zeg ik nu ook achteraf

Bedenk wel dat je er naartoe werkt en dat je niet opeens overvallen wordt ofzo...

Als je gemiddelde ok is dan zal het examen niet tegenvallen.

Veel succes iig en niet te veel piekeren he
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 21:13
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Niet te veel panieken nee. Goed voorbereiden (de juiste pen zoeken is al voorbereiding. Klinkt heel stom, ik weet het, maar als je zorgt dat zoiets iig niet fout kan gaan scheelt dat al een stuk).

Wat ik vooral voor advies heb; ga NIET tijdens je examens panieken! Als een examen ontzettend tegenvalt, vergeet dat maar gewoon en ga naar het volgende examen met frisse moed. Voor je het weet heb je voor dat verpestte examen toch een voldoende en heb je door alle stress de rest écht verpest.

Mwoeah ik vond de examens best makkelijk, maar mijn school was met SE's ontzettend streng (eigenlijk wel goed). Veel oefenen, opletten in de klas, oefenexamens maken en oefenen. Op tijd leren en dan komt alles goed, heus waar. Het valt best wel mee
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 23:19
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Ik had dat ook wel een beetje vorig jaar, ik was er best wel van overtuigd dat ik het niet zou gaan halen, ook omdat ik in de vijfde maar net op het randje was overgegaan.
Maar opzich is de zesde volgens mij een stuk gemakkelijker dan de vijfde. In de vijfde krijg je ontzettend veel nieuwe stof en in de zesde is het bijna alleen nog maar herhalen
Vooral de eerste SE's gaan vaak over erg oude stof die meestal niet zo moeilijk is, waardoor de eerste cijfers best goed zullen zijn en dat geeft goede moed
Het CSE viel mij ontzettend mee, ik had het heel erg moeilijk verwacht, maar omdat het over zoveel stof gaat, wordt er niet echt diep op ingegaan en worden er een beetje standaard vragen gesteld
Ik denk dus dat je je nergen zorgen over hoeft te maken
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 16:49
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 16-09-2003 @ 23:19:

Maar opzich is de zesde volgens mij een stuk gemakkelijker dan de vijfde. In de vijfde krijg je ontzettend veel nieuwe stof en in de zesde is het bijna alleen nog maar herhalen
Bij sommige vakken krijg je in de 6e idd weinig nieuwe stof, maar bij scheikunde is dat bij mij echt niet het geval. In de 4e hebben we 6 hoofdstukken behandeld, in de 5e 3 en in de 6e moeten we er nog 8 doen (alle hoofdstukken bevatten ongeveer evenveel stof). Volgens de planning zouden we al veel verder moeten zijn, maar mijn leraar vond het vorig jaar nodig om alles te herhalen. De laatste periode voor het examen moeten we bijvoorbeeld nog 2 hoofdstukken doen en hebben we dus bijna geen tijd om het examen voor te bereiden.
Hier word ik dus zenuwachtig van en al helemaal omdat niet echt goed in scheikunde ben. Gelukkig komt er bij de andere vakken niet echt veel nieuwe stof meer dit jaar.

Maar toch, ik begin ook helemaal te stressen als ik aan mijn examen denk. Dit heb ik trouwens ook bij gewone toetsen en als het andere jaren over de overgang naar een andere klas ging. Maar goed, ik sta er wel goed voor, dus eigenlijk zou het moeten lukken. Hoop ik.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 14:45
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ach, de Centraal Examens stellen toch helemaal niets voor. Niets om bang voor te zijn, geloof me. Ik begon pas een week of twee van te voren met leren en ben toch nog mooi geslaagd met mooie cijfers - maar goed dat ik niet maanden van te voren was begonnen met leren, 't zou zonde van de tijd zijn en helemaal onnodig!

Dus... kop op en maak je niet bang! En mocht je toch zakken... nou en?! Dan haal je maar certificaten (voor de vakken waarvoor je was gezakt) op een school voor volwassenenonderwijs (dan hoef je niet alle vakken opnieuw te doen)...

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 14:51
bloemkool
Avatar van bloemkool
bloemkool is offline
hoi,
het is heel normaal dat je gestressed bent voor je examen, maar als je echt extreem over de zeik bent en bang bent, zou ik ff naar de huisarts gaan. me nichtje had dat ook en die kreeg pillen dervoor.
__________________
[img]http://www.websitemaker.kennisnet.nl/o-zoneworld/1316143/1237226.gif[/img]
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 13:36
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
ik denk dat als je gewoon in de 6e goed meedoet met de stof, en voor het examen alles nog een keer doorwerkt, dat je het dan bijna altijd wel haalt. Er waren bij ons echt mensen waarvan ik dacht dat ze het nooit zouden halen, en die lukten het ook bijna allemaal. Ik denk dat je je nu nog niet moet gaan drukmaken om de eindexamens. alles gewoon op je af laten komen werkt het beste. En ik ben een maand vantevoren begonnen met leren, had daarvoor heel weinig gedaan, heel veel dingen zag ik voor het eerst, en ik heb gewoon iets van 9 uur per dag geleerd om de stof van twee jaar in te halen. Ik deed echt nooit iets, namelijk. Ik ben er gewoon goed vanaf gekomen. Vooral proefexamens maken helpt heel goed, dan weet je een beetje hoelang je over een examen doet, of je door moet werken of niet, en je weet een beetje of je de stof al kent.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Ceaunijntje schreef op 18-09-2003 @ 14:51:
hoi,
het is heel normaal dat je gestressed bent voor je examen, maar als je echt extreem over de zeik bent en bang bent, zou ik ff naar de huisarts gaan. me nichtje had dat ook en die kreeg pillen dervoor.
Mmm, zo erg is het met mij nog niet hoor... Maar ik ben blij dat ik iig niet de enige ben die er mee zit.

Was het maar alvast juni, dan wist ik het tenminste. Onzekerheid is niet leuk. En dan al die leraren... "70% van jullie moet harder werken" je wordt bedankt...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 15:56
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 17-09-2003 @ 16:49:
Bij sommige vakken krijg je in de 6e idd weinig nieuwe stof, maar bij scheikunde is dat bij mij echt niet het geval. In de 4e hebben we 6 hoofdstukken behandeld, in de 5e 3 en in de 6e moeten we er nog 8 doen (alle hoofdstukken bevatten ongeveer evenveel stof). Volgens de planning zouden we al veel verder moeten zijn, maar mijn leraar vond het vorig jaar nodig om alles te herhalen. De laatste periode voor het examen moeten we bijvoorbeeld nog 2 hoofdstukken doen en hebben we dus bijna geen tijd om het examen voor te bereiden.
Hier word ik dus zenuwachtig van en al helemaal omdat niet echt goed in scheikunde ben. Gelukkig komt er bij de andere vakken niet echt veel nieuwe stof meer dit jaar.
[/SIZE]
Doe je scheikunde 1 of 1,2?
Ik deed namelijk scheikunde 1 en daarbij moesten we ook nog wel veel hoofdstukken doen aan het eind, maar die bevatten niet echt veel moeilijke nieuwe stof, toen we alles over zuren en basen en over koolstofchemie gehad hadden viel het verder wel mee
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoe vertel ik het mijn ouders?
!anoniempje!
23 07-05-2014 16:36
Eindexamens 2013 [ALG] Herkansen
kersevlaai
49 08-07-2013 13:32
Psychologie Het Grote Lucht-je-Hart-topic # 152
Hawahaai
500 16-01-2010 22:05
De Kantine Lord knows I'm a voodoo chsaaild #209
Uice
500 19-05-2008 21:58
Psychologie denkend dat ik een slecht persoon ben? maar ben dat niet, maar..lees maar...
devilcat
38 29-12-2004 20:09
De Kantine waar ben je nbtje bang van dat in jouw toekomst nog staat te gebeuren
damaetas
38 01-06-2002 17:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.