Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2004, 19:32
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
Ik moet een po maken voor geschiedenis over nelson mandela, iemand mss leuke deelvragen?
ik heb er iets van 5 nodig ofzo.

Bedankt!
Ice viper
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2004, 19:46
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
-Wat bracht Nelson Mandela er toe zich in te zetten voor de rechten van de zwarten?
-Wat deed Nelson Mandela voor het ANC (African National Congress)?

IK heb dit iig alvast.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:59
Verwijderd
leuk onderwerp.. ik zou iig een algemene levensloop van hem erin doen, dus wat hij allemaal heeft meegemaakt maar ook uit wat voor gezin hij komt enzo. Dus Wie is nelson mandela.
maar goed dat is nog maar 1 vraag.
Ik weet niet of het mogelijk is om aan interwiews en speeches te komen, maar een deelvraag over zijn idealen lijkt me ook leuk. Iets waar je in verteld wat zijn standpunten waren en daar ook zijn politiek leven bij betrekt.
Dan als het vervolg op die idealen zou je kunnen doen, wat is er hier in praktijk van gekomen?
Verder vind ik de deelvragen die ja al hebt ook goed.. succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:03
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
dankje anniemoppie
--------------------------------------
Iets waar je in verteld wat zijn standpunten waren en daar ook zijn politiek leven bij betrekt.
Dan als het vervolg op die idealen zou je kunnen doen, wat is er hier in praktijk van gekomen?
---------------------------------------

Idd 2 geschikte deelvrage, dankje

Dus nu heb ik ook deze 2:

-Wat waren de standpunten van Nelson Mandela?
-Wat is er in de praktijk van die standpunten uitgekomen?

Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:07
Verwijderd
Probeer eerst eens een hoofdvraag te bedenken, want dan daarna kunnen we pas deelvragen hieruit afleiden...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:09
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
Dat was ik nog vergeten te zeggen, de hoofdvraag moet zijn(verplicht): Wat heeft Nelson Mandela betekent voor de 20e eeuw?

Sorry was ik vergeten .
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:14
Verwijderd
ok graag gedaan

dan is het dus:

hoofdvraag:
Wat heeft Nelson Mandela betekent voor de 20e eeuw?

deelvragen:
1 wie is nelson mandela
2 Wat deed Nelson Mandela voor het ANC (African National Congress
3 Wat waren de idealen van Nelson Mandela?
4 Wat is er in de praktijk van die idealen uitgekomen?


--> ik zou het idealen maken, het zijn meer ideeen/dromen/standpunten samen dus idealen, en het klinkt nog mooier ook.

--> zou ik niet doen, komt al in de idealen voor.. -Wat bracht Nelson Mandela er toe zich in te zetten voor de rechten van de zwarten?

als 5de vraag zou ik dan nog iets doen van: Welke taken heeft nelson mandela na zijn pensioen nog?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:20
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
ik d8 als 5e vraag iets met dat hij president is geweest enzo
maar pensioen kan ook ja
en die verbeteringen van jou zijn idd wel handig ja, die gebruik ik wel ff
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:32
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
Maar ik denk btw dat een openingsvraag als:
-Wie is Nelson Mandela als 'te makkelijk bedacht' wordt beschouwd, het is voor een cijfer dat meetelt met schoolexamen dus ik vermoedt dat de leraren dan ingewikkelde deelvragen eisen....
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 22:15
Verwijderd
opzich zullen ze geen ingewikkelde deelvragen eisen, het moeten deelvragen zijn die het onderwerp goed omsluiten. Maar je hebt gelijk, vaak doet een beetje originaliteit er wel toe.
natuulijk moet je ook iets over zijn presidentschap doen maar dat hoort meer bij de idealen die zijn uitgekomen denk ik.. daar kan je bij doen hoe hij leider was en hoe het verder na hem ging.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 08:03
Verwijderd
Citaat:
Wat heeft Nelson Mandela betekent voor de 20e eeuw?
Dit is serieus de verplichte hoofdvraag? ...Dan is het niet een erg goede.

Wat heeft Mandela betekent voor de 20ste eeuw? Is de 20ste eeuw iets? Nee. Het is een periode van tijd en meer niet. Welk aspect van de 20ste eeuw? Wie in de 20ste eeuw? Waar in de 20ste eeuw? Wat en hoe in de 20ste eeuw? En wat verstaan we onder 'betekenen'?

Deze hoofdvraag is veel te vaag. Het zou beter zijn zoiets te vragen als: "Hoe heeft Neslon Mandela bijgedragen aan de afschaffing van de Apartheid in Zuid-Afrika?". Van daaruit kun je uitbreiden naar zijn bijdragen aan de rest van de wereld. Het gaat daarbij overigens niet om of de vragen moeilijk zijn - het gaat om of je de hoofdvraag adequaat beantwoordt. Een toelichting op het leven van Mandela is daarbij onmisbaar.
  1. 1. Biografie van Mandela.
    2. Sociaal-economische en culturele omstandigheden in Z-A tijdens Mandela's leven (Dus ook: Apartheid).
    3. Wat zijn belangrijke dingen die Mandela heeft gedaan tijdens zijn leven in Z-A (waar stond hij voor).
    4. Hoe hebben Mandela's handelingen de s-e en c omstandigheden in Z-A veranderd?(wat is er van terecht gekomen)
    5. Wat zijn mogelijke gevolgen hiervan (vr 4) op de rest van de wereld? (Beperk je tot de meest belangrijke aspecten)
    et. cet.

Hak de hoofdvraag dus in stukjes. Ik stel niet dat je deze vraag moet overnemen, want ook deze vraag is matig, maar probeer iets volgens deze werkwijze te verzinnen...dan kom je er verder wel uit.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:40
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
Ik kan er ook niks aan doen dat dat de hoofdvraag moet zijn.
Maar iig bedankt voor je tips
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:43
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
Ik ben eruit welke deelvragen ik ga nemen, iedereen hartelijk dank voor de hulp!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:43
Ice Viper
Avatar van Ice Viper
Ice Viper is offline
Dat betekent dus dat deze dicht kan, sorry voor doublepost
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Waar vind ik informatie voor mijn PO Gesch.: Verhoudingen tussen Apple en Microsoft
THE_F0RCE
5 31-12-2015 18:17
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Onderwerp PO Geschiedenis oorlogsdagboek
jellenl
0 26-01-2012 17:47
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [Gs] Onderwerp PO
Irrationeel
8 06-03-2008 22:54
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie PO geschiedenis 1..[help]
Nighthawk
2 29-05-2005 13:33
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [PO-Geschiedenis] A;bert Hahn
meee
0 19-05-2005 20:55
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie PO- GEschiedenis WO2
Ootje!!
10 24-04-2005 22:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.