Oud 09-02-2007, 23:04
JustLizz
JustLizz is offline
heey iedereen,
ik had even een vraag: Ik moet over 2 weken een rit voorbereiden met rijles, oftewel ik mag zelf kiezen waar ik heen rijd en moet er n beetje n leuke rit van maken. Ik woon in Brabant in Tilburg. Het lijkt me wel leuk om n keer naar België te rijden naar Arkendonk, Poppel of iets dergelijks.
IK vraag me alleen of als ik als "nederlandse" lesauto eigenlijk wel in Belgie mag rijden..
Weet iemand hier of dat mag?

Liefs, Lizz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2007, 23:06
PV
PV is offline
Toevallig zag ik vanavond een Belgische auto met een 'L' er op in Nederland rijden, dus ik denk dat het andersom ook wel mag.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 01:26
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Denk dat het wel mag, maar is het niet mogelijk om in Rotterdam te gaan rijden ofzo, lijkt me dat je daar een stuk meer van leert
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 08:25
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
MTpower schreef op 10-02-2007 @ 01:26 :
Denk dat het wel mag, maar is het niet mogelijk om in Rotterdam te gaan rijden ofzo, lijkt me dat je daar een stuk meer van leert
Dan lijkt me het Hofplein een gischikt punt voor JustLizz.
Daar rijden trams, lopen voetganger bijna altijd door rood en moet je heel goed uitkijken voor fietsers.
Kan je als je rechts gaat ook gelijk kennis maken met de meest vervuilde straat van Nederland.
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 10:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
in belgie mag je sowieso onder begeleiding rijden, dus dat zal vast wel onder begeleiding van een nederlandse instructeur mogen.

overigens doen belgen sowieso niet zo moeilijk meestal. het is wel een rotland om te rijden, maar daar kom je snel genoeg achter.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 12:23
JustLizz
JustLizz is offline
Heey,

bedankt voor de snelle reacties al! Ik zou best naar Rotterdam willen rijden, lijkt me n grote uitdaging, maar ik heb maar 90 minuten de tijd en naar Rotterdam duurt ongeveer n uurtje en dan moet ik ook nog terug dus dat haal ik niet met mn lestijd .
Als jullie nog andere ideeen hebben hoor ik t graag ! K kom uit Tilburg dus dan weten jullie dat in ieder geval, niet dat iemand zegt dat ik naar Groningen moet gaan ofzo

xxx
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 14:47
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 09-02-2007 @ 23:06 :
Toevallig zag ik vanavond een Belgische auto met een 'L' er op in Nederland rijden, dus ik denk dat het andersom ook wel mag.
Dat wil natuurlijk niet zeggend at er ook in gelest word.
Veel les auto's worden ook gebruikt voor prive doeleinde
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 14:47
Verwijderd
Citaat:
JustLizz schreef op 10-02-2007 @ 12:23 :
oet ik ook nog terug dus dat haal ik niet met mn lestijd .
Als jullie nog andere ideeen hebben hoor ik t graag ! K kom uit Tilburg dus dan weten jullie dat in ieder geval, niet dat iemand zegt dat ik naar Groningen moet gaan ofzo
Ga in de stad rijden.
Niet over de snelweg, daar heb je echt geen zak aan.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 15:51
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hm, welke studentenstad dan ook kan denk ik wel een uitdaging vormen, of zou dat tegenvallen?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 23:30
Augustus
Avatar van Augustus
Augustus is offline
Citaat:
JustLizz schreef op 10-02-2007 @ 12:23 :
Heey,

bedankt voor de snelle reacties al! Ik zou best naar Rotterdam willen rijden, lijkt me n grote uitdaging, maar ik heb maar 90 minuten de tijd en naar Rotterdam duurt ongeveer n uurtje en dan moet ik ook nog terug dus dat haal ik niet met mn lestijd .
Als jullie nog andere ideeen hebben hoor ik t graag ! K kom uit Tilburg dus dan weten jullie dat in ieder geval, niet dat iemand zegt dat ik naar Groningen moet gaan ofzo

xxx
de 013 is wel de bom trouwens.
__________________
pr0n parades and drug raids
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 09:15
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
JustLizz schreef op 10-02-2007 @ 12:23 :
Heey,

bedankt voor de snelle reacties al! Ik zou best naar Rotterdam willen rijden, lijkt me n grote uitdaging, maar ik heb maar 90 minuten de tijd en naar Rotterdam duurt ongeveer n uurtje en dan moet ik ook nog terug dus dat haal ik niet met mn lestijd .
Als jullie nog andere ideeen hebben hoor ik t graag ! K kom uit Tilburg dus dan weten jullie dat in ieder geval, niet dat iemand zegt dat ik naar Groningen moet gaan ofzo

xxx
Ik weet nog wel dat m'n moeder een keer met 2 andere leerlingen naar rotterdam is geweest, alle drie 2 uur les, dan heb je in totaal 6 uur de tijd en kan je de hele rit een beetje opdelen zodat iedereen in verschillende situaties rijdt.
Misschien is zoiets te regelen?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 10:57
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Dat mag ja.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 13:47
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
PV schreef op 09-02-2007 @ 23:06 :
Toevallig zag ik vanavond een Belgische auto met een 'L' er op in Nederland rijden, dus ik denk dat het andersom ook wel mag.
In Belgie lest het gros in de auto van pappa of mamma (of broer, zus, oom, tante, kennis enz enz) . Die 'L' Moet op het moment dat zoon of dochter lief les krijgt van pappa of mamma (of wie dan ook) achter op de auto geplakt zitten. Die auto's hebben dus geen dubbele pedalen of wat voor voorziening dan ook zoals bij Nederlandse lesauto's en worden in de meeste gevallen ook door pappa en mamma zelf gebruikt. Grote kans dus dat ze gewoon even zijn vergeten de magneetplaat met 'L' van de achterkant af te halen en er iemand met een rijbewijs achter het stuur zat (wat namelijk officieel wel moet, de 'L' mag er alleen op zitten als er daadwerkelijk gelest wordt).

Het is voor Belgen absoluut niet toegestaan om zich tijdens hun rijles in Nederland te begeven. De bestuurder heeft immers geen geldig rijbewijs en de 'rijinstructeur' heeft geen geldig Nederlands certificaat.

Omgekeerd zal het waarschijnlijk het zelfde zijn. Nederlandse rijinstructeurs hebben vast niet de juiste papieren om in Belgie les te geven en als je zelf nog geen rijbewijs hebt, mag je dus niet naar Belgie tijdens je rijles.

Omdat ik veel familie in Belgie heb en de manier van rijlessen daar zo goed als gratis is, heb ik het eens uitgezocht. Het is voor een Nederlandse leerling die niet woonachtig is in Belgie niet mogelijk de juiste papieren te krijgen om les te krijgen van een Belg, in Belgie.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 08:05
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
vtxm schreef op 10-02-2007 @ 08:25 :
Dan lijkt me het Hofplein een gischikt punt voor JustLizz.
Daar rijden trams, lopen voetganger bijna altijd door rood en moet je heel goed uitkijken voor fietsers.
Kan je als je rechts gaat ook gelijk kennis maken met de meest vervuilde straat van Nederland.
Dat vond ik nog een van de makkelijkere kruispunten in rotterdam, aangezien deze met stoplichten is geregeld
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 10:16
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 12-02-2007 @ 08:05 :
Dat vond ik nog een van de makkelijkere kruispunten in rotterdam, aangezien deze met stoplichten is geregeld


En je hebt (iig voor de hoofdrichtingen) doorgaand groen, dus je hoeft ook niet steeds te remmen danwel op te trekken.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 12:15
Verwijderd
Het lijkt me ook dat de verzekering van de rijschool het niet prettig vindt als een lesauto in het buitenland rondrijdt.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 13:43
Buzzzfuzzz.vs
Avatar van Buzzzfuzzz.vs
Buzzzfuzzz.vs is offline
Kies gewoon het makkelijkste .
maak het je zelf niet te moeilijk ik heb ook nooit in grote moeilijke steden gereden

Alleen in harderwijk en omgeving en heb me rijbewijs ook in een keer gehaalt
gebruik heel veel je spiegels luister goed en als je mag kiezen de easyway
__________________
Kijk ook eens op mijn site www.panzertracks.vze.com
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 05:52
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
TRA schreef op 12-02-2007 @ 10:16 :


En je hebt (iig voor de hoofdrichtingen) doorgaand groen, dus je hoeft ook niet steeds te remmen danwel op te trekken.
gewoonte!

Ik heb in Rotterdam gereden en examen gedaan. Het voordeel is dat je een drukke stad gewend bent (voetgangers, trams, auto's etc) en rare kruispunten, zodat ik zonder problemen in amsterdam kon rijden
Kortom: ga met je rijlessen naar de stad waar je moet afrijden, of een andere stad om te oefenen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2007, 14:07
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
In Belgie lest het gros in de auto van pappa of mamma (of broer, zus, oom, tante, kennis enz enz) . Die 'L' Moet op het moment dat zoon of dochter lief les krijgt van pappa of mamma (of wie dan ook) achter op de auto geplakt zitten.
Je hebt verschillende pakketten:

Citaat:
* Voorlopig rijbewijs zonder begeleider = Alléén Sturen

o 20 uur rijles
o Dit voorlopig rijbewijs kan je afhalen vanaf 18 jaar na slagen in het theorie-examen
o Maximum 18 maand geldig
o Examen is mogelijk na 3 maand stage

* Voorlopig rijbewijs met begeleider

o Basispakket: 6 uur rijles
o Klaar voor op de weg pakket: 10 uur rijles + 2 uur herhaling voor het examen
o Dit voorlopig rijbewijs kan je afhalen vanaf 17 jaar na slagen in het theorie-examen
o Maximum 36 maand geldig (begeleider moet steeds aanwezig zijn)
o Extra rijlessen zijn steeds mogelijk
Het is dus net welk pakket iemand kiest. Die laatste methode vind ik het minst geslaagt omdat je in principe leert rijden door iemand die geen instructeur is en zijn / haar eigen rijmethode heeft. Zo neem je dus andermans fouten over.

Citaat:
Omdat ik veel familie in Belgie heb en de manier van rijlessen daar zo goed als gratis is, heb ik het eens uitgezocht. Het is voor een Nederlandse leerling die niet woonachtig is in Belgie niet mogelijk de juiste papieren te krijgen om les te krijgen van een Belg, in Belgie.
Zo goed als gratis? Ik begin binnenkort met rijlessen en ik moet € 950,- betalen voor 20 uurtjes les. Daar bovenop komt dan nog het examen wat ik na minimaal 3 maand "stage" mag doen. De prijs daarvan ligt ook boven de € 100,- (Exacte prijs weet ik niet).

Het is wel dik goedkoper dan in Nederland, maar ja, wat niet eigenlijk? Nederland is echt extreem duur vergeleken met Belgie, daarom ben ik hier o.a. ook heen verhuist.

Met 20 uur les leer je toch al de basis van het autorijden waarna je zelf zoveel mogelijk ervaring op moet doen.

En om nog even ontopic te gaan: Met een L achterop mag je niet in Nederland rijden, andersom lijkt mij dit ook niet mogen, ook al rij je met instructeur.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 16:39
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 14-02-2007 @ 14:07 :
Je hebt verschillende pakketten:



Het is dus net welk pakket iemand kiest. Die laatste methode vind ik het minst geslaagt omdat je in principe leert rijden door iemand die geen instructeur is en zijn / haar eigen rijmethode heeft. Zo neem je dus andermans fouten over.



Zo goed als gratis? Ik begin binnenkort met rijlessen en ik moet € 950,- betalen voor 20 uurtjes les. Daar bovenop komt dan nog het examen wat ik na minimaal 3 maand "stage" mag doen. De prijs daarvan ligt ook boven de € 100,- (Exacte prijs weet ik niet).

Het is wel dik goedkoper dan in Nederland, maar ja, wat niet eigenlijk? Nederland is echt extreem duur vergeleken met Belgie, daarom ben ik hier o.a. ook heen verhuist.

Met 20 uur les leer je toch al de basis van het autorijden waarna je zelf zoveel mogelijk ervaring op moet doen.

En om nog even ontopic te gaan: Met een L achterop mag je niet in Nederland rijden, andersom lijkt mij dit ook niet mogen, ook al rij je met instructeur.
Ik blijf het ontzettend dom vinden, maar dat vind ik van wel meer belgische dingen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 16:06
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 14-02-2007 @ 14:07 :
Je hebt verschillende pakketten:

I know, feit is dat de meeste voor het basispakket of het 'klaar voor op de weg pakket' kiezen.

Citaat:

Zo goed als gratis? Ik begin binnenkort met rijlessen en ik moet € 950,- betalen voor 20 uurtjes les. Daar bovenop komt dan nog het examen wat ik na minimaal 3 maand "stage" mag doen. De prijs daarvan ligt ook boven de € 100,- (Exacte prijs weet ik niet).
Zie hierboven, met de meestvoorkomende pakketten kom je op een totale kostprijs van ca 450-650 euro. Dat is bijna gratis als je het vergelijkt met NL.

Maar goed, het aantal verkeersdoden en gewonden per 100.000 autokilometers is niet voor niets in Belgie 2 keer zo hoog als in NL.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 13:55
elledc
elledc is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-02-2007 @ 10:12 :

overigens doen belgen sowieso niet zo moeilijk meestal. het is wel een rotland om te rijden, maar daar kom je snel genoeg achter.
hoezo
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 16:08
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 14-02-2007 @ 14:07 :
[B]Zo goed als gratis? Ik begin binnenkort met rijlessen en ik moet € 950,- betalen voor 20 uurtjes les. Daar bovenop komt dan nog het examen wat ik na minimaal 3 maand "stage" mag doen. De prijs daarvan ligt ook boven de € 100,- (Exacte prijs weet ik niet).
dat zeggen we toch, bijna gratis... voor 1000 euro heb je hier écht geen rijbewijs.

Citaat:

Met 20 uur les leer je toch al de basis van het autorijden waarna je zelf zoveel mogelijk ervaring op moet doen.

En om nog even ontopic te gaan: Met een L achterop mag je niet in Nederland rijden, andersom lijkt mij dit ook niet mogen, ook al rij je met instructeur.
1) met 20 uur kun je nog niet autorijden, laat staan veilig aan het verkeer deelnemen.
2) je mag WEL in belgie met je instructeur rijden, einde discussie. Ik ga geen beredenering voor een vaststaand, zelf ondervonden feit geven.

het is een rotland omdat
a) de wegen slecht zijn
b) de auto's slecht zijn
c) de bewegwijzering idioot slecht is
d) de belgen allemaal net zo 'goed' rijden als hun pa of moe, die al 30 jaar asociaal rijdt, want zo reed opa ook...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 20:20
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-02-2007 @ 16:08 :
dat zeggen we toch, bijna gratis... voor 1000 euro heb je hier écht geen rijbewijs.



1) met 20 uur kun je nog niet autorijden, laat staan veilig aan het verkeer deelnemen.
2) je mag WEL in belgie met je instructeur rijden, einde discussie. Ik ga geen beredenering voor een vaststaand, zelf ondervonden feit geven.

het is een rotland omdat
a) de wegen slecht zijn
b) de auto's slecht zijn
c) de bewegwijzering idioot slecht is
d) de belgen allemaal net zo 'goed' rijden als hun pa of moe, die al 30 jaar asociaal rijdt, want zo reed opa ook...
a) op welke wegen rij jij dan? Ahja de baan nederland - antwerpen die jullie kapotrijden zeker want alles rond Brussel zijn goede wegen enzovoorts
b) de auto's zijn niet anders dan jullie auto's naar mijn weten
d) je moet wel kunnen rijden eer je een rijbewijs krijgt. hangt allemaal ervanaf hoeveel je rijd, of je zo een macho bent met een getunede wagen, of een allochtoon zonder verzekering en rijbewijs.
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 21:26
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Kali schreef op 26-02-2007 @ 20:20 :
a) op welke wegen rij jij dan? Ahja de baan nederland - antwerpen die jullie kapotrijden zeker want alles rond Brussel zijn goede wegen enzovoorts
b) de auto's zijn niet anders dan jullie auto's naar mijn weten
d) je moet wel kunnen rijden eer je een rijbewijs krijgt. hangt allemaal ervanaf hoeveel je rijd, of je zo een macho bent met een getunede wagen, of een allochtoon zonder verzekering en rijbewijs.
a) een heel groot deel van het Belgische hoofdwegennet is veel slechter onder houden dan het Nederlandse hoofdwegennet. Onder andere veel meer spoorvorming, slechte afwatering, veel kuilen of lapjes afbrokkelend asfalt die als reparatie dienen. En nee, dat komt zeker niet alleen voor tussen Antwerpen en de NL-grens. Ik heb veel familie in België en kom er derhalve zeer regelmatig, in verschillende gebieden. En ik heb het dan nog niet eens over de vele plaatsen waar het ontwerp van de wegsituatie te wensen over laat.
b) merken en types auto's zijn wel vrijwel gelijk, echter de staat van onderhoud niet. En die is veel bepalender voor de verkeersveiligheid
c) hiermee ga je blijkbaar zelf al accoord. En dat valt ook niet te ontkennen.
d) Dat je ouders 30 jaar geleden voldeden aan de eisen die toen voor het rijbewijs golden, betekend niet dat ze nu nog steeds voorbeeldige chauffeurs zijn. Laat staan dat ze daarmee een goed rijinstructeur zijn. Thuisscholing (basis+middelbaar onderwijs) is niet toegestaan omdat de regering er van uit gaat dat alleen specifiek opgeleide mensen dit kunnen doen. Met het verkeer zijn mensenlevens gemoeid, maar daarvan vindt de Belgische regering dat iedereen die ooit heeft bewezen een veilige deelnemer te zijn ook geschikt is om die kennis over te brengen. Vreemde situatie, vind je niet?

En als je dan nog niet overtuigd bent: Waarom denk je dat het aantal verkeersdoden in Belgie veel hoger ligt dan in NL? Per gereden autokilometer zelfs ongeveer 2x zo hoog, al vele jaren lang.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2007, 21:49
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
a) Nochtans ik rij veel rond en merk er niets van
b) onderhoud is verplicht, wederom diegenen zonder verzekering enz zijn diegenen die niet aan onderhoud voldoen
c) ik ken wegwijzering in nederland niet dus spreek er me niet over uit, ik vind men weg nochtans zonder problemen
d) ik heb leren rijden met rijschool, en verkeersdoden kan je altijd hebben, en licht wederom aan de punten die ik reeds in men eerste post heb aangehaald.
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 23:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
PV schreef op 09-02-2007 @ 23:06 :
Toevallig zag ik vanavond een Belgische auto met een 'L' er op in Nederland rijden, dus ik denk dat het andersom ook wel mag.
Dat lijkt me niet per definitie. In Nederland worden er nogal wat eisen gesteld aan rijles geven, terwijl in België iedereen met een rijbewijs rijles mag geven, zelfs zonder dubbele bediening.

Zou zomaar kunnen dat je dan in Nederland juridisch helemaal geen lesauto bent als je de grens over gaat. De overheid heeft er sowieso belang bij om dat te regelen, omdat je die rijdende tijdbommen uit België niet op je wegennet wilt hebben, laat staan legaal zodat ze een oneerlijke concurrentie met Nederlandse rijscholen aan zouden gaan.

Vica versa mag het waarschijnlijk wel, want aan strengere regels voldoen betekend dat je per definitie voldoet aan de Belgische eisen.
Citaat:
elledc schreef op 26-02-2007 @ 13:55 :
hoezo
Heb je een uurtje?

-snijden
-jakkeren
-geen richting aangeven
-kraters in het wegdek
-afval van gevaarlijke grootte en massa op het wegdek
-bewegwijzering ontbreekt of staat aan de verkeerde kant van de kruising
-totaal gebrek aan handhaving
etc, etc
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 23:55
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kali schreef op 26-02-2007 @ 20:20 :
a) op welke wegen rij jij dan? Ahja de baan nederland - antwerpen die jullie kapotrijden zeker want alles rond Brussel zijn goede wegen enzovoorts
b) de auto's zijn niet anders dan jullie auto's naar mijn weten
d) je moet wel kunnen rijden eer je een rijbewijs krijgt. hangt allemaal ervanaf hoeveel je rijd, of je zo een macho bent met een getunede wagen, of een allochtoon zonder verzekering en rijbewijs.
a) de wegen rond brussel zijn goed omdat de EU-lui anders gaan klagen. Dat zijn dan ook meteen de énige goede wegen in t godganse land.

b) de staat van onderhoud onbetwist wel

d) in belgië kun je sturen, remmen, gas geven zodra je een rijbewijs hebt, meer niet. Niet voor niets is het aantal dodelijke ongevallen in belgie 4x zo hoog als in nederland.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 23:57
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
PV schreef op 09-02-2007 @ 23:06 :
Toevallig zag ik vanavond een Belgische auto met een 'L' er op in Nederland rijden, dus ik denk dat het andersom ook wel mag.
in belgie mag je met je instructeur rijden, omdat de belgische wet dit domweg toestaat.

een belg mag echter hier helemaal niet rijden, met enkel een L. een lesauto MOET in nederland voorzien zijn van een dubbele bediening (minstens rempedaal), anders is er geen sprake van 'les' (in een niet aangepaste auto kun je in NL juridisch geen les geven), en is de 'leerling' strafbaar wegens rijden zonder rijbewijs, ongeacht de belgische wetgeving.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 08:18
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
De wegen in Belgie zijn wel degelijk slechter dan in Nederland. Wij rijden elke 2 weken van Kortrijk naar Leeuwarden en echt wat een kuilen, gaten en andere dingen die niet op een snelweg horen.

Je merkt het gelijk als je in Nederland rijdt... dat is een ding wat zeker is.

Voor beide rijlessystemen is wel wat te zeggen... in Nederland mag je meestal na 30/40 lessen examen doen toch? En dan kan je dus rijden? Hier krijg je, met het beste pakket, 20 uur les (En dat is ook niet weinig) waarna je dus een halfjaar zelf mag rijden om ervaring op te doen. Als de instructeurs het idee hebben van: "Hmm, hij kan nog niet echt rijden na deze 20 uur" dan krijg je echt geen voorlopig rijbewijs hoor.

Het nadeel is dat sommige mensen niet met deze vrijheid om kunnen gaan en gelijk denken van: "Yeaaah lang leve de lol lekker scheuren !!".

Die pakketten dat je alleen van je ouders leert mogen ze van mij wel afschaffen... vroeger kreeg je hier je rijbewijs bij een pakje boter bij wijze van.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 08:55
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 01-03-2007 @ 08:18 :

Voor beide rijlessystemen is wel wat te zeggen... in Nederland mag je meestal na 30/40 lessen examen doen toch? En dan kan je dus rijden? Hier krijg je, met het beste pakket, 20 uur les (En dat is ook niet weinig) waarna je dus een halfjaar zelf mag rijden om ervaring op te doen. Als de instructeurs het idee hebben van: "Hmm, hij kan nog niet echt rijden na deze 20 uur" dan krijg je echt geen voorlopig rijbewijs hoor.

Het nadeel is dat sommige mensen niet met deze vrijheid om kunnen gaan en gelijk denken van: "Yeaaah lang leve de lol lekker scheuren !!".

Die pakketten dat je alleen van je ouders leert mogen ze van mij wel afschaffen... vroeger kreeg je hier je rijbewijs bij een pakje boter bij wijze van.
Inderdaad, je doet zelf alleen wat ervaring op. In nederland kunnen jullie enkel rijden dat jullie handje wordt vastgehouden, en dan ineens worden jullie alleen gedropt op straat.
Hier leer je eerst alles, en dan moet je zelfstandig verdergaan.
En je kunt ervoor kiezen om met een begeleider rond te rijden die wel nuttige tips kan geven.

Maar het is inderdaad het probleem van diegenen die vinden dat ze alleen zijn en kunnen scheuren, hoewel dat probleem zich overal kan voordoen denk ik.

Ja paketten met ouders alleen vind ik ook niet goed, heb een familielid die zo leert rijden en denk dat haar ouders haar te nerveus maken in de wagen (of dat ze zo hopeloos is, want ze is al tegen een paaltje gereden)
Zelf heb ik 12 uur les gehad ; en dan een jaar met ouders gereden als begeleider. Het hangt er ook vanaf in wat voor milieu je opgroeit. Flodder achtige mensen, ja die zijn zo al gevaar op de weg, als begeleider nog erger waarschijnlijk, terwijl normale mensen best wel kunnen helpen en uitleg geven.

Allesinds ik merk verder niet veel dat er problemen zouden zijn, al doende leert men, en ervaring heeft men nodig ...
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 09:32
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kali schreef op 01-03-2007 @ 08:55 :
Inderdaad, je doet zelf alleen wat ervaring op. In nederland kunnen jullie enkel rijden dat jullie handje wordt vastgehouden, en dan ineens worden jullie alleen gedropt op straat.
Hier leer je eerst alles, en dan moet je zelfstandig verdergaan.
En je kunt ervoor kiezen om met een begeleider rond te rijden die wel nuttige tips kan geven.


Natuurlijk, nederlands kunnen niet rijden omdat ze t goed geleerd hebben. Tijdens rijles in NL leer je natuurlijk helemaal niks tijdens je lessen...

Citaat:

Ja paketten met ouders alleen vind ik ook niet goed, heb een familielid die zo leert rijden en denk dat haar ouders haar te nerveus maken in de wagen (of dat ze zo hopeloos is, want ze is al tegen een paaltje gereden)
Zelf heb ik 12 uur les gehad ; en dan een jaar met ouders gereden als begeleider. Het hangt er ook vanaf in wat voor milieu je opgroeit. Flodder achtige mensen, ja die zijn zo al gevaar op de weg, als begeleider nog erger waarschijnlijk, terwijl normale mensen best wel kunnen helpen en uitleg geven.

Toch zijn normale mensen niet in staat iemand echt een goede verkeersdeelnemer te maken. Vergelijk het met meubels - je IKEA bouwpakketje werkt ook redelijk, maar is niet te vergelijken met een meubel dat door een vakman gemaakt is.

Citaat:

Allesinds ik merk verder niet veel dat er problemen zouden zijn, al doende leert men, en ervaring heeft men nodig ...
Toch heb je statistisch gezien ongelijk. Zoals gezegd, het aantal dodelijk ongevallen in belgie is 4x zo hoog als hier, terwijl er minder mensen wonen. Zolang dat zo blijft, durf ik te stellen dat het belgische systeem domweg niet goed genoeg werkt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 11:48
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 01-03-2007 @ 09:32 :


Toch heb je statistisch gezien ongelijk. Zoals gezegd, het aantal dodelijk ongevallen in belgie is 4x zo hoog als hier, terwijl er minder mensen wonen. Zolang dat zo blijft, durf ik te stellen dat het belgische systeem domweg niet goed genoeg werkt.
Hou je bij deze redenering ook rekening met het feit dat België een middelpunt is, dat door enorm veel buitenlanders gebruikt wordt en dat dus evengoed deze ongevallen veroorzaken?
Een ongeval wordt trouwens niet altijd door de bestuurder zelf veroorzaakt.
Als ik op de Brusselse Ring rij, heb ik vaak genoeg dat er een Pool of Hongaar me de pas afsnijdt en ik moet remmen.
Als ik rem en die achter me ramt me en we sterven, dan is er wel een dodelijk ongeval, maar daarom is het niet omdat wij Belgen niet kunnen rijden, maar omdat anderen fouten maken...
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 14:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kali schreef op 01-03-2007 @ 11:48 :
Hou je bij deze redenering ook rekening met het feit dat België een middelpunt is, dat door enorm veel buitenlanders gebruikt wordt en dat dus evengoed deze ongevallen veroorzaken?
Een ongeval wordt trouwens niet altijd door de bestuurder zelf veroorzaakt.
Nederland is nog veel meer dan België een doorvoerland, maar ja.

Dan is het aan jou om vervolgens aan te tonen dat in tegenstelling tot elke rationele redenering en verwachting dat buitenlanders, en niet de slechte wegsituatie of rijtalenten van de Belgen, verantwoordelijk zijn voor het deel van de ongelukken dat er meer is.

Ik acht het echter uitgesloten dat dat zo is. België is vanwege inferieure infrastructuur en gevaarlijker weggedrag simpelweg onveiliger. Ik heb daar werkelijk wegconstructies gezien waar ik planologisch om moest schaterlachen.


Om nog maar te zwijgen dat ik van al het snijden en bumperkleven zo gefrustreerd raakte dat ik maar besloot om me zonder integratiecursus aan te passen aan de plaatselijke inboorlingen en net zo hard overal voor, tussen en achter te gaan, nadat ik uiteraard nog lekker Nederlands richting aangaf.
Tja, ik had een ton staal, stenen en gereedschap aan de trekhaak hangen.
Werkt een beetje zoals spiegeltjes en kraaltjes; de inboorlingen zijn onder de indruk en je kunt dingen bereiken die anders niet kunnen, veilig van A naar B komen bijvoorbeeld.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 01-03-2007 om 16:55.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 16:16
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kali schreef op 01-03-2007 @ 11:48 :
Hou je bij deze redenering ook rekening met het feit dat België een middelpunt is, dat door enorm veel buitenlanders gebruikt wordt en dat dus evengoed deze ongevallen veroorzaken?
Een ongeval wordt trouwens niet altijd door de bestuurder zelf veroorzaakt.
Als ik op de Brusselse Ring rij, heb ik vaak genoeg dat er een Pool of Hongaar me de pas afsnijdt en ik moet remmen.
Als ik rem en die achter me ramt me en we sterven, dan is er wel een dodelijk ongeval, maar daarom is het niet omdat wij Belgen niet kunnen rijden, maar omdat anderen fouten maken...
laat ik het dan anders formuleren : onder belgen gebeuren relatief meer ongelukken als onder nederlanders. zo duidelijk ?

overigens rijden die polen of hongaren hier ook, hoor.
die kerel achter je - vermoedelijk een belg - die houdt dus te weinig afstand in je voorbeeld. (hier hebben we wettelijk de regel dat je je voertuig moet kunnen stoppen binnen de afstand waarop de weg vrij en te overzien is. ik weet niet of dat in belgië ook zo is.)

overigens is verkeersdeelname juist de helft het opvangen van andermans fouten, en als je daar moeite mee hebt, kun je niet autorijden. dan kun je sturen, gasgeven en remmen, meer niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 16:30
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Kali schreef op 26-02-2007 @ 20:20 :
a) op welke wegen rij jij dan? Ahja de baan nederland - antwerpen die jullie kapotrijden zeker want alles rond Brussel zijn goede wegen enzovoorts
b) de auto's zijn niet anders dan jullie auto's naar mijn weten
d) je moet wel kunnen rijden eer je een rijbewijs krijgt. hangt allemaal ervanaf hoeveel je rijd, of je zo een macho bent met een getunede wagen, of een allochtoon zonder verzekering en rijbewijs.
a) Hier zie ik in de zomervakantie enkel duitsers en belgen rijden, maar de wegen hier zijn lang niet zo rot als in belgie, dus dat gaat niet op....
b) Zelfde auto's, onderhoud is vaak minder valt me op.
c) Goed rijden in Nederland en goed rijden in Belgie zijn 2 hele verschillende dingen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-03-2007, 09:10
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
JustLizz schreef op 10-02-2007 @ 12:23 :
Heey,

bedankt voor de snelle reacties al! Ik zou best naar Rotterdam willen rijden, lijkt me n grote uitdaging, maar ik heb maar 90 minuten de tijd en naar Rotterdam duurt ongeveer n uurtje en dan moet ik ook nog terug dus dat haal ik niet met mn lestijd .
Als jullie nog andere ideeen hebben hoor ik t graag ! K kom uit Tilburg dus dan weten jullie dat in ieder geval, niet dat iemand zegt dat ik naar Groningen moet gaan ofzo

xxx
Rotterdam is vanuit Tilburg maar 40 min heen en 40 min terug rijden en dan zit je dus in het centrum.
Dan heb je nog 10 minuten extra tijd.
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 00:26
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Mij hoor je niet zeggen dat aan de Belgische kant van de grens alles beter is. Veel wegen zijn prut, en waar je ook komt kom je slechte chauffeurs tegen.

Toch is de manier waarop jullie die vooroordelen willen bekrachtigen wel erg zielig. En de manier waarop jullie alles steken op rijopleiding/wegeninfrastructuur wel erg kortzichtig, en volgens mij enkel ingegeven door een paar oeroude clichees.

1) België is veel meer dan Nederland een transitland. De invloed daarvan op ongevallencijfers is vaak onderzocht. Er blijkt niet direct een verband te zijn.
2) In Nederland is het veel gemakkelijker dan in België om - enkel door een smak geld op tafel te gooien - op erg korte termijn een rijbewijs te krijgen. Daarnaast blijft het onzinnig om die korte Nederlandse opleidingsprogramma's in Nederland te vergelijken met de langere opleidingsprogramma's in België. Punt blijft dat onervaren chauffeurs veel meer ongevallen veroorzaken dan ervaren chauffeurs. Punt blijft ook dat een extra stel remmen eender welke Belgische of Nederlandse chauffeur geen extra ervaring geeft. Punt blijft ook dat chauffeurs in opleiding significant minder ongevallen veroorzaken dan chauffeurs met een volledig rijbewijs.
3) Het argument van onveilige auto's en slecht functionerende keuringsinstituten tot pakweg 10 jaar geleden een groot probleem waren. Op dat punt is er de laatste tien jaar een enorme vooruitgang geboekt. Blijkbaar houdt het cliché wat langer stand. Pin je daar dus gerust op vast.
4) @MightyMarcel: je geeft een aantal valabele pijnpunten aan. Dat je dat van die "4x meer ongevallen" juist hebt ga ik niet in jouw plaats controleren. Maar: met uit je duimen gezogen statistische interpretaties kan je alles bewijzen + er zijn totaal geen redenen om jouw oorzaken en jouw gevolgen aan elkaar te koppelen. Statistisch durf ik dus even gemakkelijk redeneren dat jouw beweringen louter "domwegredeneringen" zijn. Je analogie met Ikea slaat trouwens kant noch wal. Net zoals het Belgische systeem geen lowbudget of reduced quality syteem is van het Nederlandse systeem.
5) @T_ID: zoals gewoonlijk spreek je prut.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 10:45
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op [pl=24468751]09-03-2007 @ 00:26 [/pl
2) In Nederland is het veel gemakkelijker dan in België om - enkel door een smak geld op tafel te gooien - op erg korte termijn een rijbewijs te krijgen.
[/b]

Gast, je hebt het voor elkaar. Het is voor mij nu onmogelijk om je nog serieus te nemen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 11:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 09-03-2007 @ 00:26 :
1) België is veel meer dan Nederland een transitland. De invloed daarvan op ongevallencijfers is vaak onderzocht. Er blijkt niet direct een verband te zijn.
Goed, want daarmee torpedeer je dus direct de bewering dat het aantal ongevallen in Belgie te wijten is aan buitenlanders, en niet aan de slechte rijkunsten van de Belgen zelf.

Bedankt dat je even wilde bevestigen dat de rijkunsten in Belgie inderdaad problematisch zijn.
Citaat:
Al Murphy schreef op 09-03-2007 @ 00:26 :
2) In Nederland is het veel gemakkelijker dan in België om - enkel door een smak geld op tafel te gooien - op erg korte termijn een rijbewijs te krijgen.
Nee, je moet langs het CBR om een rijbewijs te krijgen. Lessen is slechts toegestaan in rijscholen die aan vele eisen moeten voldoen. Niet mee eens, dan wil ik bronnen zien, citeer de verkeerswet maar waar volgens jou staat "aan toonder van € 1500 zal een rijbewijs worden verstrekt".

Dat is iets anders dan gewoon rond mogen rijden met iemand anders aan boord, zoals in België legaal is, gevolgt door een doodsimpel rijexamen.
Citaat:
Al Murphy schreef op 09-03-2007 @ 00:26 :
4) @MightyMarcel: je geeft een aantal valabele pijnpunten aan. Dat je dat van die "4x meer ongevallen" juist hebt ga ik niet in jouw plaats controleren.
Mooi, als jij het niet doet, dan doe ik de statistiek wel. Eens kijken hoeveel verkeersdoden er relatief vallen, en dus hoe gevaarlijk het verkeer is.

Aantal verkeersdoden

Nederland 2004: 881
Nederland 2005: 817
bron

Belgie 2004: 1.163
België 2005: 1.089
bron

Aantal inwoners
Nederland 2004: 16 258.000
Nederland 2005: 16 306.000
bron

Belgie 2004: 10.396.421
België 2005: 10.445.852
bron


Aantal verkeersdoden 'per inwoner', oftewel de daadwerkelijke graadmeter hoeveel mensen omkomen in het verkeer:

(Alle cijfers x 1000 voor leesbaarheid)

Nederland 2004: 0,0541
Nederland 2005: 0,0501

Belgie 2004: 0,1118
België 2005: 0,1042

Zoals je ziet ligt het aantal verkeersdoden relatief, in België ruim tweemaal zo hoog als in Nederland.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 15:38
Verwijderd
Citaat:
JustLizz schreef op 09-02-2007 @ 23:04 :

Weet iemand hier of dat mag?

als je een frietje voor me meeneemt mag je
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 17:12
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-03-2007 @ 11:38 :
Goed, want daarmee torpedeer je dus direct de bewering dat het aantal ongevallen in Belgie te wijten is aan buitenlanders, en niet aan de slechte rijkunsten van de Belgen zelf. (1)

Bedankt dat je even wilde bevestigen dat de rijkunsten in Belgie inderdaad problematisch zijn. (2)
(1) Ik torpedeer niks, en al helemaal niet 'direct'. Ongevallen zijn inderdaad niet specifiek te wijten aan buitenlanders. Maar ook niet specifiek aan een gebrekkige rijopleiding of de onzinnige implantatie van veel te veel verkeersborden op sommige plaatsen.
Veel belangrijkere oorzaken van ongevallen
-> onaangepast rijgedrag / onaangepaste snelheid
-> mensen die in de verkeerde omstandigheden toch achter het stuur kruipen: te moe, te dronken, te stoned
-> afleiding achter het stuur: ongelooflijk veel ongevallen (neen, geen cijfers voorhanden) blijken te gebeuren op het moment dat de chauffeur aan de radio aan het prutsen is, met zijn gsm zit te spelen of om weet-ik-veel welke reden niet zijn aandacht op de weg heeft.
Allemaal punten die vrij weinig met ervaring/opleiding en nog minder met nationaliteit te maken hebben. Er bestaat ook niet iets als wat jij in (2) 'de Belgische rijkunsten' noemt. Voor elke kalme chauffeur vind je er ook wel een die al even aggressief rijdt. Mensen kregen tot 40 jaar geleden inderdaad 'zomaar' hun rijbewijs. Ondanks hopen ervaring zijn veel van die mensen nog steeds een gevaar op de weg.

En dat andere punt:
Doe met je bronnen waar je zin in hebt. Jullie Nederlanders weten waarschijnlijk iets gemakkelijker dan ik terug te vinden welke opleidingsprogramma's er precies bestaan. Ik herinner me dat er in Nederland mogelijkheden zijn om op veel kortere termijn dan het minimum van drie maanden in belgië een rijbewijs te halen. En misschien zijn jullie superrijk of hebben jullie ouders alles gesponsord, maar wanneer je enkele maandlonen moet afstaan voor een rijopleiding noem ik dat een smak geld. Fijn voor jullie als dat voor jullie geen probleem is.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 17:18
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-03-2007 @ 10:45 :


Gast, je hebt het voor elkaar. Het is voor mij nu onmogelijk om je nog serieus te nemen. [/B]
So what?
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 18:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 09-03-2007 @ 17:12 :
Maar ook niet specifiek aan een gebrekkige rijopleiding of de onzinnige implantatie van veel te veel verkeersborden op sommige plaatsen.
Waarom niet? Dat is de enige mogelijke overblijvende oorzaak. De oorzaken die jij noemde zijn de directe oorzaken, die komen stuk voor stuk voort uit te slechte rijvaardigheid, want iemand met weginzicht en veiligheidsbesef zou bijvoorbeeld nooit dronken, moe of met een kaart e.d. achter het stuur kruipen. Tijdens de rijopleiding wordt duidelijk gemaakt dat dat dodelijk is voor jezelf en anderen.

Als je, zoals in België mag, zomaar mag gaan rondrijden zolang er maar iemand met een rijbewijs naast je zit, dan leer je dat niet. Dat maakt het zoveel gevaarlijker.

Citaat:
Al Murphy schreef op 09-03-2007 @ 17:12 :
En dat andere punt:
Doe met je bronnen waar je zin in hebt. Jullie Nederlanders weten waarschijnlijk iets gemakkelijker dan ik terug te vinden welke opleidingsprogramma's er precies bestaan. Ik herinner me dat er in Nederland mogelijkheden zijn om op veel kortere termijn dan het minimum van drie maanden in belgië een rijbewijs te halen.
Je doelt daarmee op de ANWB rijopleiding die opereert onder de naam 'in twee weken je rijbewijs'.

De redenatiefout die je daarbij maakt is dat je vergeet dat je dan de hele dag, van 8 tot 5 moet autorijden, en je dan nog steeds langs een bijzonder streng examen moet komen voordat je je rijbewijs krijgt.

Die rijlessen worden nog steeds gegeven door een instructeur die van goede huize moet komen om überhaupt lesbevoegdheid te krijgen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 20:05
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Het grootste verschil lijkt me toch het verschil in perceptie. Ik wil er best in meegaan dat zeker tot een stuk in de jaren '80 de rijopleidingen in België waardeloos waren. Mensen die geboren zijn voor (bij benadering) de jaren '70 werden niet opgeleid om te rijden. Vanaf toen leeft in Nederland al de perceptie Belgen kunnen niet rijden, en ook al zou hier nu de beste rijopleiding ter wereld bestaan: die perceptie die zal niet zo snel veranderen.

Daarnaast is het onbegonnen werk om de goede punten van rijopleiding A in land X te gaan vergelijken met de slechte kanten van opleiding B in land Y. Als beginnend chauffeur heb je én veel/goede professionele begeleiding nodig én voldoende ervaring. Zowel in B als in Nl missen de meeste opleidingtrajecten één van beide elementen. Ik wil niet betwisten dat er in Nederland heel wat excellente rijinstructeurs zijn. Ik zeg dat het in Nederland voor de ongeduldige jeugd gemakkelijker is dan in België om met een gebrek aan ervaring (kilometers! rijuren!) de weg op te kunnen. Ik weet ook dat het een ongelooflijk minpunt is dat je in België zonder professionele begeleiding je rijbewijs kan halen, maar net die mensen hebben een jaar de tijd om ervaring op te doen, om hun wagen goed te leren kennen enzovoort.

Over een verband tussen gevolgde opleiding en de kans om binnen de eerste 30 maanden na het slagen voor je rijbewijs in een ongeval betrokken te zijn is tot nu toe weinig onderzocht. Een onderzoek wijst uit dat mensen die zonder prof. rijopleiding hun rijbewijs hebben gehaald iets veiliger rijden dan het gemiddelde. Mensen die het maximaal aantal uren rijschool hebben gevolgd blijken iets minder veilig te rijden dan gemiddeld.

Citaat:
Die rijlessen worden nog steeds gegeven door een instructeur die van goede huize moet komen om überhaupt lesbevoegdheid te krijgen.
Dat moest er nog aan mankeren...
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 20:13
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-03-2007 @ 11:38 :

Mooi, als jij het niet doet, dan doe ik de statistiek wel. Eens kijken hoeveel verkeersdoden er relatief vallen, en dus hoe gevaarlijk het verkeer is.

Aantal verkeersdoden

Nederland 2004: 881
Nederland 2005: 817
bron

Belgie 2004: 1.163
België 2005: 1.089
bron

Aantal inwoners
Nederland 2004: 16 258.000
Nederland 2005: 16 306.000
bron

Belgie 2004: 10.396.421
België 2005: 10.445.852
bron


Aantal verkeersdoden 'per inwoner', oftewel de daadwerkelijke graadmeter hoeveel mensen omkomen in het verkeer:

(Alle cijfers x 1000 voor leesbaarheid)

Nederland 2004: 0,0541
Nederland 2005: 0,0501

Belgie 2004: 0,1118
België 2005: 0,1042

Zoals je ziet ligt het aantal verkeersdoden relatief, in België ruim tweemaal zo hoog als in Nederland.
Die "4x meer dodelijk ongevallen/slachtoffers" haal ik hier absoluut nergens uit, maar soit. Statistiek, dus. Zegt veel, maar betrekkelijk weinig over oorzaak en gevolg. Als je nog eens goed naar die cijfers in je bron kijkt, zie je al een sterke verbetering de laatste 5 jaar. Enkele dingen die de laatste jaren veranderd zijn: hervorming van het opleidingsysteem, terugdringen van het maximum alcoholpercentage waarmee je mag rijden, terugdringen van de maximumsnelheid op de meeste gewestwegen, invoeren van onbemande camera's, veiliger maken van de verkeersinfrastructuur in de directe omgeving van scholen, verhoging budgetten preventiecampagnes voor veiliger verkeer, ... Het is enkel zo'n coctail van maatregelen die verkeersveiligheid zal verbeteren. Opleiding van nieuwe chauffeurs zal relatief weinig zoden aan de dijk brengen. En dat is eigen interpretatie, waarvoor geen bron voorhanden.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 23:06
Ivo
Ivo is offline
Goed, ik zal even een ander licht op de zaak gooien. Mijn moeder komt uit Vlaanderen, en kent daar (uiteraard) nog steeds veel mensen. De man van 1 van haar vriendinnen is rij-instructeur. Een rij-instructeur die wel in een auto met dubbele bediening les geeft, op een manier zoals dat hier in Nederland gebeurd. De beste man is maar wat jaloers op het Nederlands systeem. Niet omdat het hem meer werk zou opleveren (werk heeft ie genoeg), maar omdat het zijn werk veel makkelijker zou maken. Je in België nu vaak de situatie dat jongeren van hun ouders denken te leren autorijden, maar daarbij ook alle slechte gewoontes van hun ouders overnemen. Als deze jongeren dan op hun eerste rij-examen zakken omdat die verkeerde gewoontes toevallig aan het licht komen, nemen ze voordat ze een 2e examen afleggen toch maar een paar rijlessen bij een instructeur.
Probeer dan maar als instructeur in een paar lessen die verkeerde gewoontes (verkeerd kijken, rijden met slechts 1 hand aan het stuur etc) er echt uit te krijgen. Dat zal wel lukken voor het examen, maar al snel na het behalen van het rijexamen zal iemand weer terugvallen in de verkeerde gewoontes.

Daarnaast blijf ik me verbazen over diegenen die beweren dat het hoge aantal ongevallen niet te wijten is aan de opleiding en ook niet aan de infrastructuur, terwijl die zelfde personen al aangeven dat de infrastructuur en opleiding de laatste jaren aan de beterende hand zijn en dat daardoor de ongevallen de laatste jaren dalen.
Heeft het verbeteren van de infrastructuur of het verbeteren van de opleiding dan niets met de daling van het aantal ongevallen te maken?
Zo niet, waaraan ligt het dan?
Zo wel: Je geeft hiermee zelf al aan dat het aantal ongevallen voor een groot deel te wijten is aan de staat van de infrastructuur en kwaliteit van de opleiding.

Voorts vind ik het opmerkelijk dat hier genoemd wordt dat België een transit land is. Zo ver mij bekend is de Haven van Rotterdam nog steeds veruit de grootste van Europa, met voornamelijk doorvoer naar oosten. Dat vrachtverkeer rijdt dus niet door België, want België heeft immers een eigen grote haven. En ook staat mij bij dat de hoeveelheid vracht die op Schiphol verwerkt wordt aanzienlijk groter is dan de hoeveelheid vracht op Zaventem.
Personenauto's rijden wellicht in Nederland wat minder kilometers dan in België, maar daar staat tegenover dat er in Nederland aanzienlijk meer fietskilometers gemaakt worden. De kans op een ongeval met dodelijke afloop is op de fiets groter dan in de auto, gewoonweg omdat je op de fiets geen kreukelzones en kooiconstructie hebt.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 16:10
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Maar Ivo, alle respect, maar wat jij in je eerste paragraaf beschrijft is inderdaad wat je kan verstaan onder een gebrek aan professionele begeleiding. Maar wat de man van de vriendin van je moeder ook kan vertellen, is dat ongeveer de helft van de mensen die kiezen voor een lang traject van rijopleiding in ongeveer de helft van de gevallen (bron: Testaankoop) wél kiezen om in eerste instantie een aantal lessen bij de rijschool te volgen. Omdat iedere vader en moeder met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel ook wel tot dezelfde conclusie kan komen als die ene rij-instructeur die je kent.

Ik betwist inderdaad dat de exacte invulling van rijlessen veel invloed heeft op de verkeersveiligheid. En ik kan dat niet bewijzen, want er is amper onderzoek naar gevoerd, en zowel rijscholen als verzekeringsinstellingen schermen die cijfers en hun interne keuken af van de buitenwereld/pers.

Citaat:
terwijl die zelfde personen al aangeven dat de infrastructuur en opleiding de laatste jaren aan de beterende hand zijn en dat daardoor de ongevallen de laatste jaren dalen.
Heb je het over mij? Ik zeg net iets anders. Er zijn veel minder ongevallen omdat verkeersovertreders harder aangepakt worden, en omdat de pakkans de laatste jaren veel groter is geworden. De infrastructuur wordt inderdaad op een vrij goede manier verbeterd. Niet om koning auto beter te beschermen, maar t.v.v. de zwakke weggebruiker.

Nog steeds een groot probleem (zeker in België. Ook in Nederland?) zijn de weekendongevallen. Vooral jonge en onervaren chauffeurs en chauffeurs die vinden dat ze met een glaasje op even goed kunnen rijden zijn dan een gevaar op de weg. Dat heeft niks met spoorvorming op de weg, verkeersborden of slecht aangelegde rotondes te maken.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 13:56
Zafon
Avatar van Zafon
Zafon is offline
Ik denk dat sommigen hier eerder Belgen haten dan dat ze objectief oordelen over de opleidingen. Eerlijk gezegd, ik merk haast geen verschil tussen het rijgedrag van Belgen en Nederlanders. Er zijn nu eenmaal overal gevaren op de baan en dat is gewoon een vaststaand feit.
Dat slechtgeplaatste verkeersborden leiden tot meer ongevallen wist ik niet. En dat onze wagens slechter onderhouden worden? Ik heb geen flauw benul van waar je dat haalt.

Maar goed, het is hier weer meer een pleidooi tegen België en dat alles hier slecht is dan wat anders. Ik wens je veel geluk in je zalige holland met die al even prachtige rij-opleiding waardoor er geen dronken mensen meer rijden, ze niet meer stoned rijden, nooit meer met 1 hand rijden noch ooit te snel rijden. Want dat beweren jullie toch dat men er jullie op attent maakt dat je nooit te hard mag rijden of met 1 hand mag rijden. En ik ben er zeker van dat jullie dit uiteraard nooit doen en dat wij Belgen enkel deze fouten maken. Waar wachten we eigenlijk nog op? We zouden gewoon allemaal naar Nederland moeten verhuizen en genieten van hun prachtige wegeninfrastructuur, hun magnifieke rij-opleidingen en hun stalen karakter om nooit een foutje te maken en nooit even onbezonnen of roekeloos te rijden. Jaja den E19 highway to heaven ;P
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 14:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zafon schreef op 15-03-2007 @ 13:56 :
We zouden gewoon allemaal naar Nederland moeten verhuizen en genieten van hun prachtige wegeninfrastructuur, hun magnifieke rij-opleidingen en hun stalen karakter om nooit een foutje te maken en nooit even onbezonnen of roekeloos te rijden. Jaja den E19 highway to heaven ;P
Waarom denk je dat we Verdonk hadden? Anders zat heel België hier al.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.