Oud 20-05-2014, 18:18
JustTalk
JustTalk is offline
Hoi,

Ik zou een debat willen openen over pesten.

Wie heeft er ervaring mee ?
- Hetzij als pester
- Hetzij als gepeste
- Hetzij als ouder (van een pester of gepeste).
- Hetzij als leerkracht (in een school)

Of heeft boekjes hierover gelezen (bepaalde lectuur).

Hoe ontstaat pesten. Bijvoorbeeld door een stomme ruzie.
Kun je het op tijd opmerken (als ouder) ?
En wat kun je er zelf eventueel aan doen.
Greep de directie correct (en daadkrachtig) in ?

Alle bijdragen/ervaringen welkom.

Graag zinvolle reacties. Geen schelden. Ieder mens heeft recht op zijn mening, waarheid en verhaal. Laten we zo onbevooroordeeld (open en onvoorwaardelijk) mogelijk proberen te kijken naar dit verhaal. Graag samen. Niet apart.

Groetjes,
JustTalk

Laatst gewijzigd op 20-05-2014 om 18:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2014, 00:11
Klikding
Klikding is offline
Ik ben zelf op de basis en het begin van de middelbare school gepest. Ik heb uit ervaring geleerd dat het soms heel moeilijk is om jezelf te weren en dat beweringen als 'van pesten word je hard' absoluut niet waar zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2014, 09:59
deadlytown
Avatar van deadlytown
deadlytown is offline
het kan meerdere redenen hebben
-wordt slecht behandeld door ouders/familie
-vroeger werd hij/zij gepest
__________________
http://adf.ly/otNx7
Met citaat reageren
Oud 22-05-2014, 23:01
hitz0r
Avatar van hitz0r
hitz0r is offline
Ik ben al mijn hele leven leveraar van kritiek (pester vind ik een vervelend woord) en ik kan je zeggen mensen die gepest worden roepen dit 100% over zichzelf uit. Door hun gedrag, lichaamstaal, kleding of manier van spreken smeken ze er bijna om.
Één kleine tip voor alle huilers die gepest worden: kijk eens goed naar jezelf. Word je gepest omdat je dik bent? Val af. Gepest omdat je lelijk bent? Stop eens wat tijd in je uiterlijk.

Laatst gewijzigd op 23-05-2014 om 02:50.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2014, 23:25
deadlytown
Avatar van deadlytown
deadlytown is offline
Citaat:
Ik ben al mijn hele leven leveraar van kritiek (pester vind ik een vervelend woord) en ik kan je zeggen mensen die gepest worden roepen dit 100% over zichzelf uit. Door hun gedrag, lichaamstaal, kleding of manier van spreken smeken ze er bijna om.
Één kleine tip voor die huilers die gepest worden: kijk eens goed naar jezelf. Word je gepest omdat je dik bent? Val af. Gepest omdat je lelijk bent? Stop eens wat tijd in je uiterlijk.
sorry? mag ik jou een flinke tik geven?
__________________
http://adf.ly/otNx7

Laatst gewijzigd op 22-05-2014 om 23:31.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2014, 07:45
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik ben al mijn hele leven leveraar van kritiek (pester vind ik een vervelend woord) en ik kan je zeggen mensen die gepest worden roepen dit 100% over zichzelf uit. Door hun gedrag, lichaamstaal, kleding of manier van spreken smeken ze er bijna om.
Één kleine tip voor alle huilers die gepest worden: kijk eens goed naar jezelf. Word je gepest omdat je dik bent? Val af. Gepest omdat je lelijk bent? Stop eens wat tijd in je uiterlijk.
Wat dacht je ervan die mensen op een opbouwende manier tips en advies te geven? Daar hebben ze tenminste nog wat aan!

Daarnaast zijn er al voor de voorbeelden die jij noemt ook gevallen waar de persoon in kwestie weinig kan verbeteren. Bijvoorbeeld als je door medicijngebruik overgewicht krijgt/ behoudt, of wanneer (je ouders) weinig inkomen hebben en je garderobe vooral bestaat uit afdankertjes van oudere broers en neven (of: zussen en nichtjes, of: de kringloopwinkel). Dat is al vervelend genoeg zonder gepest.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-05-2014, 11:43
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
We hebben hier wel met hitz0r te maken hé.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 23-05-2014, 19:21
JustTalk
JustTalk is offline
Citaat:
Wat dacht je ervan die mensen op een opbouwende manier tips en advies te geven? Daar hebben ze tenminste nog wat aan!
Mooi antwoord

Citaat:
Daarnaast zijn er al voor de voorbeelden die jij noemt ook gevallen waar de persoon in kwestie weinig kan verbeteren. Bijvoorbeeld als je door medicijngebruik overgewicht krijgt/ behoudt, of wanneer (je ouders) weinig inkomen hebben en je garderobe vooral bestaat uit afdankertjes van oudere broers en neven (of: zussen en nichtjes, of: de kringloopwinkel). Dat is al vervelend genoeg zonder gepest.
Correct (mooi antwoord).

Je pleit voor BEGRIP bij de PESTER
Als die 'euro' valt (bij de pester), stopt hij/zij misschien met pesten.

Echter...

Citaat:
Ik ben al mijn hele leven leveraar van kritiek (pester vind ik een vervelend woord) en ik kan je zeggen mensen die gepest worden roepen dit 100% over zichzelf uit. Door hun gedrag, lichaamstaal, kleding of manier van spreken smeken ze er bijna om.
Ok (jouw mening).

Kritiek hoeft op zich niet 'slecht' te zijn.
Afhankelijk van wat je daarmee wilt bereiken.

Citaat:
Één kleine tip voor alle huilers die gepest worden: kijk eens goed naar jezelf. Word je gepest omdat je dik bent? Val af. Gepest omdat je lelijk bent? Stop eens wat tijd in je uiterlijk.
Ok. Dit is jouw tip, om die pester te helpen ?

Laten we dit eens via een voorbeeldje toepassen:
- Een ander vind je niet mooi ("wat ben jij een spuuglelijk wijf").
- Jouw oplossing daarvoor. De gepeste moet zichzelf "mooier" maken.

Mijn kritiek op deze methode (op "JOUW" ? methode)

(1) Wat als die ander niet "minder lelijk" kan gemaakt worden (uitgezonderd plastische chirurgie, maar daar heeft die het geld niet voor). Wat dan ? Make up helpt ook niet. Er is niets mogelijk voor die pester om zich daarin mooier te maken. Aanvaard dit even als premisse. Wat dan ? Dan betekent dit (vanuit jouw oplossing bezien), dat er voor die pester geen oplossing voor ZIJN probleem mogelijk is. Dus (de pester zal voor altijd gepest blijven). Een oplossing bestaat niet. Of beter JOUW oplossing werkt langs geen kanten. Het is een zeer IDIOTE, DWAZE oplossing.

(2) Wat is "mooi" zijn. Een "mooi" spreekwoord zegt: "Beauty is in the eye of the beholder". Dit betekent, dat "mooi" zijn niet door jezelf bepaald wordt, maar door de perceptie van de ander (je omgeving). In feite betekent dit, dat mooi zijn (vanuit deze invalshoek) ALTIJD buiten JOUW bereik ligt. Hypothese. Veronderstel eens dat je de mooiste vrouw van de planeet Aarde bent. Moesten we een peiling houden. Jij bent top. Maar je komt op een andere planeet NERD terecht, waar maar 10 mensen wonen. Meer mensen zijn er daar niet (aanvaard even deze premisse). Deze 10 mensen vinden je allemaal een "spuuglelijk wijf". Zo lelijk, dat ze bijna letterlijk van je moeten kotsen, als ze je zien en tegenkomen. Denk je. Geloof je. Dat je na een tijdje nog steeds zal 'GELOVEN' dat jij een mooie vrouw bent. En dat je daar zelf ook maar iets kan aan doen. Veranderen. Voor hetzelfde geld, vinden ze op die planeet NERD vrouwen met kleine borsten spuug lelijk. En er bestaat daar geen plastische chirurgie voor je om je borsten mee te vergroten naar een F cup (de "norm" die ze op planeet NERD mooi vinden). Je mag zelfs al je geld van de wereld meegenomen hebben. In je bezit hebben. Het zal en kan niet baten voor je.

Hoe zou je je voelen (na een tijdje), denk je ?

Zou je nog zoveel "kritiek" zitten geven (op anderen) of een toontje lager zingen ?

Het is maar een idee. Ik ben benieuwd naar JOUW onderbouwde tegen argumentatie hiervoor. Zie het als een uitdaging. En als je faalt. Wie kun je het verwijten ? Behalve de "dwaasheid" in jezelf ? Dat je maar een IDIOOT bent. Een idioot die dan ook nog eens KRITIEK aan iedereen en alles zit te geven. Je moet zoiets dan toch maar durven hé. Vind je ook niet ? Om als een idiote kip zonder hoofd zoveel te zitten kakelen. En maar te blijven kakelen.

Ik kan je wel één gedachte (ander idee) geven om je daarin te troosten (moest deze premisse waar zijn). Je bent niet de enige idiote kakelende kip zonder hoofd hier. Er lopen er nog. En ze geven elkaars zelfs kudo's. En complimentjes aan elkaar. En hebben een eigen groepje (subtopic) opgericht. En verstandig en slim dat ze zich ALLEN (die massa daar) 'wanen'. En leute dat ze samen hebben. Goh, je kan maar in die illusie (als dwazen samen onder één dak) een troost vinden. Niet waar ? Als dat het ZELF helpen kan. Waarom niet.

Ik heb daar ALLE begrip voor.

Maar enfin, genoeg ideeën voor vandaag...

Groetjes,
JustTalk

Laatst gewijzigd op 23-05-2014 om 20:00.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2014, 00:28
Klikding
Klikding is offline
Citaat:
Één kleine tip voor alle huilers die gepest worden: kijk eens goed naar jezelf. Word je gepest omdat je dik bent? Val af. Gepest omdat je lelijk bent? Stop eens wat tijd in je uiterlijk.
Dus als je homo bent en je word gepest moet je maar ook hetero worden?
Sorry, dat is geen optie.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2014, 01:03
Scirocco
Avatar van Scirocco
Scirocco is offline
Citaat:
Één kleine tip voor alle huilers die gepest worden: kijk eens goed naar jezelf. Word je gepest omdat je dik bent? Val af. Gepest omdat je lelijk bent? Stop eens wat tijd in je uiterlijk.
Je tip is ontzettend oppervlakkig.
Tuurlijk kijkt een persoon in een gepeste situatie al genoeg naar zichzelf. Walgend van zichzelf, balen dat die persoon blijkbaar iets fout doet. Onzeker en ontevreden.
En als ze, de pesters, echt de pik op iemand hebben, dan zoeken ze wel iets anders om de spot mee aan te gaan. Niet meer dik, en dus afgevallen? Dan is er iets anders wel niet goed.
__________________
It's just like life. You just gotta keep telling yourself, no matter how hot it gets, sooner or later there's a cool breeze coming in.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2014, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Dus als je homo bent en je word gepest moet je maar ook hetero worden?
Sorry, dat is geen optie.
Homo --> hetero is heel wat anders dan dik --> dun. Sorry, dat is geen vergelijking.

Mensen worden ook zelden gepest omdat ze dik zijn. Mensen worden gepest omdat ze dik zijn en zich op een bepaalde manier gedragen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2014, 14:36
Champs-Élysées
Avatar van Champs-Élysées
Champs-Élysées is offline
pesten is grappig.
__________________
Echt superlief van mijn mams dat ze een babybel in mijn broodtrommel gedaan heeft <3
Met citaat reageren
Oud 24-05-2014, 18:25
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
pesten is grappig.
Ha ha ha. Hi-la-risch. Echt grappig is pesten. .
En dan heb je nog wel zo`n mooie gebruikersnaam..
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''

Laatst gewijzigd op 24-05-2014 om 18:28. Reden: Plaatje verwijderd. Ik werd er niet vrolijk van.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2014, 11:46
JustTalk
JustTalk is offline
Citaat:
pesten is grappig.
Is dat je persoonlijk standpunt ?
Of een standpunt (om eens te ontleden) ?

Frankrijk ging uit van het eerste.
Ik zou op het tweede dieper willen ingaan (maar heb er nu de tijd niet meer voor)

Groetjes,
JustTalk
Met citaat reageren
Oud 25-05-2014, 12:14
Verwijderd
Pesten is iets wat naar mijn mening bijna niet op te lossen is. Het is denk ik zo dat een groep zich vormt, neem bijvoorbeeld een klas, daar ontstaat een groep. Daar willen mensen bijhoren of niet. Maar sommige mensen horen niet in die bepaalde groep thuis of voelen zich er niet in thuis, en dan zullen ze misschien al denken dat ze er niet bij horen en het gevoel hebben dat ze gepest worden; terwijl dit niet bewust wordt gedaan door de mensen die in de groep zitten.

De grens is lastig te trekken. Wat is pesten? Wat kan wel en wat kan niet? Kan een grapje dat iemand homo is nog wel of niet? Dat verschilt echt per persoon, en dus wat pesten is verschilt ook per persoon.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2014, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Ik ben al mijn hele leven leveraar van kritiek (pester vind ik een vervelend woord) en ik kan je zeggen mensen die gepest worden roepen dit 100% over zichzelf uit. Door hun gedrag, lichaamstaal, kleding of manier van spreken smeken ze er bijna om.
Één kleine tip voor alle huilers die gepest worden: kijk eens goed naar jezelf. Word je gepest omdat je dik bent? Val af. Gepest omdat je lelijk bent? Stop eens wat tijd in je uiterlijk.
Leeghoofd.. Jij bent lelijk van binnen. Doe DAAR eens wat aan.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2014, 17:31
Klikding
Klikding is offline
Citaat:
Homo --> hetero is heel wat anders dan dik --> dun. Sorry, dat is geen vergelijking.

Mensen worden ook zelden gepest omdat ze dik zijn. Mensen worden gepest omdat ze dik zijn en zich op een bepaalde manier gedragen.
Leve de apartheid. Vind je dan dat we ons als clonen moeten gaan gedragen? Iedereen is anders, deal with it

Citaat:
pesten is grappig.
Hou alsjeblieft je scheur, dankje.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2014, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Leve de apartheid. Vind je dan dat we ons als clonen moeten gaan gedragen? Iedereen is anders, deal with it
Wat heeft dit te maken met wat ik zei?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2014, 00:31
Verwijderd
Citaat:
Je tip is ontzettend oppervlakkig.
Tuurlijk kijkt een persoon in een gepeste situatie al genoeg naar zichzelf. Walgend van zichzelf, balen dat die persoon blijkbaar iets fout doet. Onzeker en ontevreden.
En als ze, de pesters, echt de pik op iemand hebben, dan zoeken ze wel iets anders om de spot mee aan te gaan. Niet meer dik, en dus afgevallen? Dan is er iets anders wel niet goed.
Juist jij snapt het. Ik was ook niet zo weerbaar en werd ook veel gepest, ze vinden altijd wel wat als ze willen.

Citaat:
Homo --> hetero is heel wat anders dan dik --> dun. Sorry, dat is geen vergelijking.

Mensen worden ook zelden gepest omdat ze dik zijn. Mensen worden gepest omdat ze dik zijn en zich op een bepaalde manier gedragen.
Of je nou om het een of om het ander gepest wordt.. pesten is pesten. Dus in dit geval kan die vergelijking best volgens mij.

Dat is echt onzin. Je hoeft je niet "op een bepaalde manier te gedragen" om gepest te worden.

Citaat:
pesten is grappig.
Ja en jij bent echt een slimme gast.

Citaat:
Pesten is iets wat naar mijn mening bijna niet op te lossen is. Het is denk ik zo dat een groep zich vormt, neem bijvoorbeeld een klas, daar ontstaat een groep. Daar willen mensen bijhoren of niet. Maar sommige mensen horen niet in die bepaalde groep thuis of voelen zich er niet in thuis, en dan zullen ze misschien al denken dat ze er niet bij horen en het gevoel hebben dat ze gepest worden; terwijl dit niet bewust wordt gedaan door de mensen die in de groep zitten.

De grens is lastig te trekken. Wat is pesten? Wat kan wel en wat kan niet? Kan een grapje dat iemand homo is nog wel of niet? Dat verschilt echt per persoon, en dus wat pesten is verschilt ook per persoon.
Oh ja, het is de schuld van degene die gepest wordt... ja tuurlijk. En pesters pesten niet bewust.. Whaha. Ze zijn zich er niet bewust van wat voor schade het aanricht, nee dat klopt wel.


Grens is niet lastig te trekken. Gewoon niet pesten. Laat mensen eens zo moedig zijn om het voor iemand op te nemen. Of gewoon normaal en beetje aardig te doen in ieder geval. Men zal zien dat er een wereld voor ze open gaat.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 00:50
Verwijderd
Citaat:
Of je nou om het een of om het ander gepest wordt.. pesten is pesten. Dus in dit geval kan die vergelijking best volgens mij.
Dat heeft niets te maken met wat ik zei.
Citaat:
Dat is echt onzin. Je hoeft je niet "op een bepaalde manier te gedragen" om gepest te worden.
Domme uitspraak. Dat is de enige manier om gepest te worden.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 01:52
Klikding
Klikding is offline
Citaat:
Domme uitspraak. Dat is de enige manier om gepest te worden.
Sorry Reverend, maar ik ben met meerendeel van al je uitspraken oneens. Je vind dat het aan het slachtoffer zelf licht. Dit is niet zo, het is altijd de schuld van de pester. De pester heeft een sociaal probleem niet het slachtoffer, het slachtoffer krijgt namelijk een sociaal probleem. De pester kan gewoon niet normaal doen en daar is het slachtoffer de dupe van.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 10:01
JustTalk
JustTalk is offline
Ik zou graag hebben dat het woordje SCHULD (niet teveel ofwel HEEL ! voorzichtig) in dit debat hier gebruikt wordt. Wat ben je met de "schuld" vraag te stellen ? Brengt dit je/ons dichter tot een oplossing ? Denk je ?

Ik geloof van niet.

Je moet niet zozeer op zoek gaan naar een "SCHULDIGE". Je moet (maar "moeten" is geen goed Nederlandstalig woord, ik heb jou niet te zeggen, wat jij MOET doen) eerder VOORBIJ die schuld vraag proberen zien. Dan geraak je verder. Kun je verder geraken. Lukt dit niet voor je, kun je ook bij de schuld vraag blijven hangen. Dit terzijde.

Gezien SCHULD (als woord) echter heel beladen is (en kan SCHADEN). Heb ik het liefst dat dergelijke vragen en antwoorden met het woordje schuld erin zoveel mogelijk vermeden worden. In geval ik voor een TABOE zou pleiten. Zou ik voor een TABOE op het woordje SCHULD willen pleiten.

Groetjes,
JustTalk
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 10:07
JustTalk
JustTalk is offline
Ik heb de reacties even doorlopen...

Vreemd. De "pesters" (die zich als pester hier uitgeven) worden door de "gepeste" (die zich als gepeste hier uitgeven) terug gepest. Ik ben een beetje in verwarring nu.

De gepeste begint zelf te pesten.
En de pester wordt gepest.

Wie is er eigenlijk dan nog de PESTER (hier) ?
En wie de GEPESTE ?

Hmmmm....

En dan zou men daarbij ook nog eens het woordje SCHULD in de mond willen nemen. Sorry hoor. Maar dat gaat MIJ een BRUG te ver. Als een pester, zowel pester als gepeste is. En een gepeste, zowel gepeste als pester. Dan zijn jullie eigenlijk allemaal EVEN erg. Jullie zijn pester / gepeste. Jullie hebben ofwel ALLEMAAL SCHULD ofwel ALLEMAAL GEEN SCHULD.

Of mag ik dat niet zeggen ?

Denk er eens over na.

Groetjes,
JustTalk
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Sorry Reverend, maar ik ben met meerendeel van al je uitspraken oneens.
Dat gevoel is wederzijds dus daar kan ik je moeilijk op aankijken.
Citaat:
Je vind dat het aan het slachtoffer zelf licht.
Ik vind dat het aan het slachtoffer zelf donker.
Citaat:
Dit is niet zo, het is altijd de schuld van de pester.
Nee. Of althans, het is hoe je schuld bekijkt. Pesten is stout, maar de gepeste is degene die het toelaat.
Citaat:
De pester heeft een sociaal probleem niet het slachtoffer,
Ze kunnen prima allebei een probleem hebben.
Citaat:
het slachtoffer krijgt namelijk een sociaal probleem. De pester kan gewoon niet normaal doen en daar is het slachtoffer de dupe van.
Het slachtoffer is degene waar de oplossing ligt, daar gaat het om. Verder is 'normaal' niet echt een interessante term.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 12:39
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Citaat:
Ik heb de reacties even doorlopen...

Vreemd. De "pesters" (die zich als pester hier uitgeven) worden door de "gepeste" (die zich als gepeste hier uitgeven) terug gepest. Ik ben een beetje in verwarring nu.

De gepeste begint zelf te pesten.
En de pester wordt gepest.

Wie is er eigenlijk dan nog de PESTER (hier) ?
En wie de GEPESTE ?

Hmmmm....

En dan zou men daarbij ook nog eens het woordje SCHULD in de mond willen nemen. Sorry hoor. Maar dat gaat MIJ een BRUG te ver. Als een pester, zowel pester als gepeste is. En een gepeste, zowel gepeste als pester. Dan zijn jullie eigenlijk allemaal EVEN erg. Jullie zijn pester / gepeste. Jullie hebben ofwel ALLEMAAL SCHULD ofwel ALLEMAAL GEEN SCHULD.

Of mag ik dat niet zeggen ?

Denk er eens over na.

Groetjes,
JustTalk
Godverdomme denk na.

Mensen die pesten kunnen onzeker zijn, de ernst van de zaak absoluut niet inschatten. Vaak is het ook zo dat iemand die pest het doelwit eigenlijk stiekem wel gaaf vind maar dit sociaal gezien niet mag vinden.

Er zijn duizenden factoren die meespelen.

Ikzelf was ook gepest en dat kwam doordat ik helemaal in mijn eigen wereldje zat, andere dingen interessant vond. Die andere kinderen die stukken normaler waren dan wat ik was zouden zelf niet zo mogen/willen zijn (zo anders als ik). Mensen zijn spiegels voor elkaar en als ik als kind dingen doe die andere kinderen zien als "zo wil ik niet zijn" gaan ze zich er letterlijk vanaf zetten.

Dan fuck ja jammer dan maar ik ben wel het doelwit geworden.

En later ging ik zelf pesten om niet meer onderaan de klas te staan, het ergste soort pester is een jongen die precies weet wat echt hard steekt. Maargoed daar ben ik uiteindelijk ook wel van af gestapt.

Reverend heeft wel op wat punten gelijk, sowieso.


Pesten kan ontstaan uit onzekerheid, je eigen plek in de maatschappij vinden, het absoluut uitsluiten van bepaalde dingen.

Je kan sterk van het pesten worden maar je kan er ook in stikken, dat is meer survival of the fittest.

Maar nee, jij moet zo'n broodnuchter gebeuren als pesten helemaal dik aanpakken MET CAPSLOCK en wie weet wat.
__________________
O nou
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2014, 12:51
Verwijderd
Ik ben op de basisschool en op de middelbare ook altijd gepest. Als je het mij vraagt, is het een bijna niet te voorkomen proces dat er nu eenmaal plaats vindt als je een groep onzekere kinderen/pubers bij elkaar zet. Er moet iemand de lul zijn, ook omdat dat het groepsgevoel van de rest versterkt. Als je met een groep bent, is het vrijwel altijd zo dat er iemand buiten de boot valt. Hoe daar op gereageerd wordt, is afhankelijk van de mensen er om heen, maar vaak resulteert dit, als je het mij vraagt, in pesten. Mijn pesten stopte pas toen mijn eigen houding veranderde. Ik leerde om van me af te bijten en een weerwoord te geven. Langzaam maar zeker werd het toen minder. Ik plaatste mezelf niet meer in de slachtofferrol. Dus ik ben het zeker wel eens met dat er iets moet veranderen in de houding van de gepeste. Omdat het, volgens mij, een heel natuurlijk groepsproces is, is het moeilijk om iets te doen aan datgene waardoor je gepest wordt. Ik veranderde mijn kleding, mijn haar en mijn muzieksmaak, maar toch stopte het pas toen mijn eigen houding anders werd.
Ik heb er overigens niks aan over gehouden. Volgens mij hou je er alleen iets aan over als je er in blijft hangen en als je de slachtofferrol blijft houden. Mijn muziekleraar heeft toen eens tegen mij gezegd: Het is niet alleen maar de schuld van de jongens die jou pesten, maar jij laat het ook toe. Ik was daar destijds heel boos over, mar het klopt wel.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 13:04
JustTalk
JustTalk is offline
Citaat:
Godverdomme denk na.
Dit kwam even 'hard' aan. Als een schreeuw diep uit je hart.
En ja, je hebt VOLLEDIG gelijk hierin. In je schreeuw.

"Denk na..."

Die "Godverdomme" is je gevoel erbij (tenzij je gelovig ofzo bent, en God er ook ergens wilt in betrekken, zijnde vervloeken). Zo van. God, gij god verdomme, waarom hebt gij de mensen zo godverdomme dom gemaakt (naar uw beeld geschapen ? ), waarom denken die mensen god, ja god verdomme, niet eens wat beter na.

Zoiets ?

Citaat:
Mensen die pesten ... Er zijn duizenden factoren die meespelen.
Helemaal mee eens. We hoeven die factoren ook niet te benoemen. Kan en mag allemaal. Staat iedereen vrij (naar eigen vermogen). Maar het zijn er veel. Heel veel. Hoeveel ? (shit, daar is Mr statistiek weer met zijn vraag). Geen idee (voila).

Ik ben onwetend.

Citaat:
Ikzelf was ook gepest en dat kwam doordat ik helemaal in mijn eigen wereldje zat, andere dingen interessant vond. Die andere kinderen die stukken normaler waren dan wat ik was zouden zelf niet zo mogen/willen zijn (zo anders als ik). Mensen zijn spiegels voor elkaar en als ik als kind dingen doe die andere kinderen zien als "zo wil ik niet zijn" gaan ze zich er letterlijk vanaf zetten. Dan fuck ja jammer dan maar ik ben wel het doelwit geworden.
Dank voor je bijdrage. Mijn deelneming voor je pijn. En schitterend dat je deze ERVARING en WIJSHEID hier post. Daar dient een forum nu eens voor zie. Niet om je gelijk te behalen, maar om een ervaring met elkaar te delen. Of niet ? Maakt niet uit. Het is een mogelijkheid (uit de duizenden ) En ik dank je voor je bijdrage aan dit debat.

Citaat:
En later ging ik zelf pesten om niet meer onderaan de klas te staan, het ergste soort pester is een jongen die precies weet wat echt hard steekt. Maargoed daar ben ik uiteindelijk ook wel van af gestapt.
Gepeste wordt zelf pester.
En stapt er later terug vanaf.

Mooi.

Citaat:
Maar nee, jij moet zo'n broodnuchter gebeuren als pesten helemaal dik aanpakken MET CAPSLOCK en wie weet wat.
Ik denk dat we daar (op een aantal fronten) ondertussen mee bezig zijn. In het forum seksualiteit (gestart als activiteit), in dit forum psychologie (dit topic onderzocht) in het forum beleid (bij de directie) aangekaart.

Ik denk, WE zijn SAMEN goed bezig...
Of niet ? Om de PESTERS eruit te krijgen...

Wat denk je ?

Groetjes,
JustTalk
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 13:09
JustTalk
JustTalk is offline
Citaat:
Ik ben op de basisschool en op de middelbare ook altijd gepest. Als je het mij vraagt, is het een bijna niet te voorkomen proces dat er nu eenmaal plaats vindt als je een groep onzekere kinderen/pubers bij elkaar zet. Er moet iemand de lul zijn, ook omdat dat het groepsgevoel van de rest versterkt. Als je met een groep bent, is het vrijwel altijd zo dat er iemand buiten de boot valt. Hoe daar op gereageerd wordt, is afhankelijk van de mensen er om heen, maar vaak resulteert dit, als je het mij vraagt, in pesten. Mijn pesten stopte pas toen mijn eigen houding veranderde. Ik leerde om van me af te bijten en een weerwoord te geven. Langzaam maar zeker werd het toen minder. Ik plaatste mezelf niet meer in de slachtofferrol. Dus ik ben het zeker wel eens met dat er iets moet veranderen in de houding van de gepeste. Omdat het, volgens mij, een heel natuurlijk groepsproces is, is het moeilijk om iets te doen aan datgene waardoor je gepest wordt. Ik veranderde mijn kleding, mijn haar en mijn muzieksmaak, maar toch stopte het pas toen mijn eigen houding anders werd.
Waarom denk je dat dit kwam ? "IK DENK" dat dit kwam doordat je HOUDING sterker is dan al de rest (wat je draagt, of je nu homo, hetero, etc bent).

Je mag als een NAAKTE LELIJKE MAN op straat rondlopen. Als je dit met de JUISTE HOUDING (figuurlijk) doet. Met het JUISTE BEWUST-ZIJN. Dan kan MEN je niet raken. Niet figuurlijk. Men kan altijd letterlijk met stenen beginnen gooien. Maar daarvoor hoeven we het nieuws maar aan te zetten. Om daar voorbeelden van te zien. Of de geschiedenisboeken er terug op nalezen...

Citaat:
Ik heb er overigens niks aan over gehouden. Volgens mij hou je er alleen iets aan over als je er in blijft hangen en als je de slachtofferrol blijft houden.
Je zegt hier heel RAKE dingen. Waar zat jij kerel in dat/mijn ****taboewoord*** topic Zulk sterk inzicht van je.

Citaat:
Mijn muziekleraar heeft toen eens tegen mij gezegd: Het is niet alleen maar de schuld van de jongens die jou pesten, maar jij laat het ook toe. Ik was daar destijds heel boos over, maar het klopt wel.
Aha, je hebt een WIJZE ontmoet in je leven, ipv een IDIOOT

Dank voor je bijdrage.

Groetjes,
JustTalk
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 13:23
Verwijderd
Citaat:


Je zegt hier heel RAKE dingen. Waar zat jij kerel in dat/mijn ****taboewoord*** topic Zulk sterk inzicht van je.

Pesten is niet te vergelijken met verkrachting en ik was het in dat topic helemaal niet met je eens. Even voor de duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2014, 20:18
hitz0r
Avatar van hitz0r
hitz0r is offline
Citaat:
Ok. Dit is jouw tip, om die pester te helpen ?

Laten we dit eens via een voorbeeldje toepassen:
- Een ander vind je niet mooi ("wat ben jij een spuuglelijk wijf").
- Jouw oplossing daarvoor. De gepeste moet zichzelf "mooier" maken.

Mijn kritiek op deze methode (op "JOUW" ? methode)

(1) Wat als die ander niet "minder lelijk" kan gemaakt worden (uitgezonderd plastische chirurgie, maar daar heeft die het geld niet voor). Wat dan ? Make up helpt ook niet. Er is niets mogelijk voor die pester om zich daarin mooier te maken. Aanvaard dit even als premisse. Wat dan ? Dan betekent dit (vanuit jouw oplossing bezien), dat er voor die pester geen oplossing voor ZIJN probleem mogelijk is. Dus (de pester zal voor altijd gepest blijven). Een oplossing bestaat niet. Of beter JOUW oplossing werkt langs geen kanten. Het is een zeer IDIOTE, DWAZE oplossing.

(2) Wat is "mooi" zijn. Een "mooi" spreekwoord zegt: "Beauty is in the eye of the beholder". Dit betekent, dat "mooi" zijn niet door jezelf bepaald wordt, maar door de perceptie van de ander (je omgeving). In feite betekent dit, dat mooi zijn (vanuit deze invalshoek) ALTIJD buiten JOUW bereik ligt. Hypothese. Veronderstel eens dat je de mooiste vrouw van de planeet Aarde bent. Moesten we een peiling houden. Jij bent top. Maar je komt op een andere planeet NERD terecht, waar maar 10 mensen wonen. Meer mensen zijn er daar niet (aanvaard even deze premisse). Deze 10 mensen vinden je allemaal een "spuuglelijk wijf". Zo lelijk, dat ze bijna letterlijk van je moeten kotsen, als ze je zien en tegenkomen. Denk je. Geloof je. Dat je na een tijdje nog steeds zal 'GELOVEN' dat jij een mooie vrouw bent. En dat je daar zelf ook maar iets kan aan doen. Veranderen. Voor hetzelfde geld, vinden ze op die planeet NERD vrouwen met kleine borsten spuug lelijk. En er bestaat daar geen plastische chirurgie voor je om je borsten mee te vergroten naar een F cup (de "norm" die ze op planeet NERD mooi vinden). Je mag zelfs al je geld van de wereld meegenomen hebben. In je bezit hebben. Het zal en kan niet baten voor je.

Hoe zou je je voelen (na een tijdje), denk je ?

Zou je nog zoveel "kritiek" zitten geven (op anderen) of een toontje lager zingen ?

Het is maar een idee. Ik ben benieuwd naar JOUW onderbouwde tegen argumentatie hiervoor. Zie het als een uitdaging. En als je faalt. Wie kun je het verwijten ? Behalve de "dwaasheid" in jezelf ? Dat je maar een IDIOOT bent. Een idioot die dan ook nog eens KRITIEK aan iedereen en alles zit te geven. Je moet zoiets dan toch maar durven hé. Vind je ook niet ? Om als een idiote kip zonder hoofd zoveel te zitten kakelen. En maar te blijven kakelen.

Ik kan je wel één gedachte (ander idee) geven om je daarin te troosten (moest deze premisse waar zijn). Je bent niet de enige idiote kakelende kip zonder hoofd hier. Er lopen er nog. En ze geven elkaars zelfs kudo's. En complimentjes aan elkaar. En hebben een eigen groepje (subtopic) opgericht. En verstandig en slim dat ze zich ALLEN (die massa daar) 'wanen'. En leute dat ze samen hebben. Goh, je kan maar in die illusie (als dwazen samen onder één dak) een troost vinden. Niet waar ? Als dat het ZELF helpen kan. Waarom niet.

Ik heb daar ALLE begrip voor.

Maar enfin, genoeg ideeën voor vandaag...

Groetjes,
JustTalk
Het is geen oplossing slechts een tip
Als je echt lelijk bent en er niets aan gedaan kan worden dan moet je maar leren leven met de pesterijen, net zoals gehandicapten, homoseksuelen en andere ongewensten dat doen.

ik accepteer je premissen niet, dit vreemde verhaal heeft nergens iets mee te maken. We zitten niet op de planeet Nerd, maar gewoon op aarde en daar worden mooie mensen niet gepest omdat ze lelijk zijn.

En als je bij de closing statement volgende keer een punt kan maken en iets minder zou kunnen schelden, zou dat fijn zijn.

Btw waarom zet je sommige WOORDEN in HOOFDLETTERS zonder enige reden?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2014, 10:09
JustTalk
JustTalk is offline
Citaat:
Het is geen oplossing slechts een tip
Wel een HARDE tip (die heel weinig begrip/empathie toont naar de gepeste), vind je niet ?
Je tip straalt eerder BEGRIP uit voor de pester (vind ik).

Die pester kan er (volgens jou) immers ZELF NIET aan doen, dat hij/zij jou wilt pesten.
Jij "straalt" dat gewoon uit (door je kleding, houding, uiterlijk, etc).
Kortom het is ZIJN schuld (de schuld van die gepeste). -> die moet veranderen
En niet JOUW schuld (dat jij pest, je kan er niet aan doen). -> jij moet NIET veranderen.

Dat is wat je zei toch ?
Of begreep ik je daarin verkeerd ?

Citaat:
Als je echt lelijk bent en er niets aan gedaan kan worden dan moet je maar LEREN LEVEN met de pesterijen, net zoals gehandicapten, homoseksuelen en andere ongewensten dat doen.
Ik begrijp wat je zegt (denk ik). Maar ga niet akoord. Hoe kun je daar nu MOETEN leren mee leren leven. Is dat een goede tip ? Ik vind van niet. Waarom niet LEREN terugslaan. Waarom niet leren meer ZELFZEKER te worden. MEER WEERBAAR (en niet minder).

Als je er leert mee leven, dat is bijna net hetzelfde zeggen als: 'Ik weet dat ik lelijk ben EN ik laat mijn hoofdje daarbij hangen'. Ik aanvaard mijn lot. Als een pester dat ziet of een groep pester, dan kunnen ze die GEPESTE (die het pesten "aanvaard", er mee leert leven) pesten tot hij of zij (bij wijze van spreken) er bij dood valt. En veelal zal die gepeste dit dan ZELF LETTERLIJK doen. Door ZELFMOORD te plegen. Zie verhalen in de media. Bv onlangs nog dat meisje die een ZELFMOORD FILMPJE op YouTube (dacht ik) plaatste. Net voor ze haar van kant maakte. Vind jij dit allemaal ok ? Dat is je tip ? Ermee leren leven (als gepeste).

Ik kan daarin niet met je akkoord gaan (sorry).

Citaat:
ik accepteer je premissen niet, dit vreemde verhaal heeft nergens iets mee te maken. We zitten niet op de planeet Nerd, maar gewoon op aarde en daar worden mooie mensen niet gepest omdat ze lelijk zijn.
Nee, maar dat is juist het doel van die PREMISSE (van dat verhaaltje, die hypothese). Om je daarin tot een ANDER INZICHT te 'keren'. Of althans je een ander INVALSHOEK (perspectief daarin aan te bieden).

Citaat:
En als je bij de closing statement volgende keer een punt kan maken en iets minder zou kunnen schelden, zou dat fijn zijn.
Ik wil dat zeker doen voor je. Als jij LIEVE woorden naar mij (en andere mensen hier) kunt gebruiken. Ipv HARDE TAAL (zoals je nu doet). Wil ik dat gerust voor je doen.

Wie LIEF tegen me IS, kan en mag die LIEFDE van me terugverwachten.
Wie HARD tegen me IS, kan en mag diezelfde hardheid (ongezouten eerlijkheid) van me terugverwachten

Citaat:
Btw waarom zet je sommige WOORDEN in HOOFDLETTERS zonder enige reden?
Goede vraag. Maar ik heb daar geen antwoord op. Ik doe dat ZOMAAR. Zonder enige reden.. Het is meer (ergens) op basis van een bepaald gevoel, dat ik die CAPSLOCK schrijf. Maar echt weten, waarom, wanneer, hoe, met wie, etc. Nee, dat doe ik niet. Jij wel soms ?

Groetjes,
JustTalk

Laatst gewijzigd op 29-05-2014 om 10:15.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2014, 13:17
Verwijderd
JustTalk, je komt zelf wel een beetje agressief over hoor, met je lange teksten en je hoofdletters. Hitz0r mag toch zijn eigen mening hebben? Waarom moet hij eerst 'lief' zijn voordat jij 'gewoon' kan doen? Ik vind niet dat iedereen maar lief moet zijn in dit soort gesprekken.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2014, 11:16
JustTalk
JustTalk is offline
"Als je lief bent, dan pest je niet"

Punt.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2014, 14:18
Verwijderd
Als je lief bent pest je juist. Het is namelijk een leerzame ervaring voor het slachtoffer.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2014, 16:39
Klikding
Klikding is offline
Citaat:
Het is geen oplossing slechts een tip
Als je echt lelijk bent en er niets aan gedaan kan worden dan moet je maar leren leven met de pesterijen, net zoals gehandicapten, homoseksuelen en andere ongewensten dat doen.

ik accepteer je premissen niet, dit vreemde verhaal heeft nergens iets mee te maken. We zitten niet op de planeet Nerd, maar gewoon op aarde en daar worden mooie mensen niet gepest omdat ze lelijk zijn.

En als je bij de closing statement volgende keer een punt kan maken en iets minder zou kunnen schelden, zou dat fijn zijn.

Btw waarom zet je sommige WOORDEN in HOOFDLETTERS zonder enige reden?
Laat me raden... jij bent zeker een schooljufvrouw? Die zeggen altijd dit soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2014, 13:39
KomkommerInABox
Avatar van KomkommerInABox
KomkommerInABox is offline
Pesten, doe ik best vaak. Kan toch ook gewoon leuk zijn? Ik kan het iedereen aanbevelen eens een (on)zichtbare zwakte van iemand uit te zoeken en daar 'ns goed commentaar op te leveren. Bovendien vind het grootste deel van de groep het leuk, zoals Spock al zei "The needs of the many...".
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-06-2014, 16:14
JustTalk
JustTalk is offline
Citaat:
Pesten, doe ik best vaak. Kan toch ook gewoon leuk zijn? Ik kan het iedereen aanbevelen eens een (on)zichtbare zwakte van iemand uit te zoeken en daar 'ns goed commentaar op te leveren. Bovendien vind het grootste deel van de groep het leuk, zoals Spock al zei "The needs of the many...".
Tja KomkommerInABox.

Echt lief is dit niet hé. Vindt jij pesten lief ? Je vindt het leuk (leuk voor jezelf). Voor hoe lang ? Tot jezelf gepest wordt misschien ? Ga je het dan nog zo leuk vinden ? Of je mening hierin herzien. Ik stel je maar de vraag...

"De grootste deel van de groep vind het leuk". Ik heb nog zo iemand in mijn klas gehad. Die pestte graag een weerloos meisje, omdat hij daarmee de groep meekreeg. Ze lachten met zijn opmerkingen. Zo van: 'M, kom hier, dat ik hem erin zwier" of "M, bukt u, het is uwen tijd". De groep vond dat hilarisch. En lachen dat ze deden. En "respect" dat hij daarmee verdiende in de groep. Althans, bij velen, maar niet bij mij. Hij begreep me niet zo goed. Had geen vat op me. Ik begreep hem ergens maar al te goed. En hoewel ik (tot op zekere hoogte) begrip voor hem kan opbrengen. Ik heb hem later leren herwaarderen. Het was een slimme kerel in de klas. Niet zo slim als mij. Maar zeker slim. Toch blijf ik erbij, pesten dat doe je gewoon niet.

Er is (volgens mij) geen enkel geldig argument dat VOOR pesten kan pleiten.
Als je voor pesten pleit, dan pleit je ervoor om gemeen te doen tegen iemand.
Omdat je het zelf leuk vindt, het je in de kijker plaatst, goed is voor je groepsgevoel (imago), etc..

Dat is allemaal leuk voor jou, voor JOUW EGO.
Maar het is schadelijk voor het ZELFBEELD (ego, gevoelens, etc) van de ander.
Het is niet empathisch. Niet mededogend.

Logisch gezien kan een Mr Spock dit niet goedkeuren.

"The Needs of the Many Outweigh the Needs of the Few"

Is een stelling, die jij hier 'ter kwader trouw' gebruikt (ontkracht vanuit zijn ware betekenis).

Die ware betekenis luidt: Het belang van velen, overschaduwt het belang van de enkeling (of een individu). Bv in geval het Star Trek schip in de problemen komt. En je kan het merendeel van de bemanning redden (= the many), door een aantal mensen (of enkel jezelf, alias Mr Spock, in The Wrath Of Khan, = the one) op te offeren. Dan doe je aan zelf opoffering. Je doodt jezelf (wat je eigen keuze is, niemand legt je die keuze op), zodat anderen verder kunnen leven. Dat is de daad van een HELD.

Een pester die (via het pesten) zichzelf (zijn eigen EGO) in de schijnwerpers wilt plaatsen, is GEEN HELD. Maar een dwaas. Een idioot. Spock is geen dwaas Soms totaal gevoelloos. Kan zijn. Maar daarvoor hadden we Mc Coy in de serie. De stem van het gevoel. Van de mens zelf.

Groetjes,
JustTalk
Met citaat reageren
Oud 03-06-2014, 16:28
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Tja KomkommerInABox. (...) Groetjes,
JustTalk
Misschien moet je niet zo serieus ingaan op elke sarcastische opmerking die een medeforumer maakt...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 03-06-2014, 16:39
JustTalk
JustTalk is offline
Citaat:
Misschien moet je niet zo serieus ingaan op elke sarcastische opmerking die een medeforumer maakt...
Ok. Maar dan heb je geen debat (een andere invalshoek hierbij) meer.

Zou pesten iets van het ego zijn ? Iets sarcastisch, sadistisch ?
Dat slecht trekje in de mens...

Wat is jouw mening/visie over pesten, Elin3 ?
Deel ze gerust (geheel vrijblijvend).

Groetjes,
JustTalk
Met citaat reageren
Oud 03-06-2014, 17:28
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ok. Maar dan heb je geen debat (een andere invalshoek hierbij) meer.

Zou pesten iets van het ego zijn ? Iets sarcastisch, sadistisch ?
Dat slecht trekje in de mens...

Wat is jouw mening/visie over pesten, Elin3 ?
Deel ze gerust (geheel vrijblijvend).

Groetjes,
JustTalk
Ingaan op serieuze argumenten lijkt me nuttig, ingaan op puur sarcastische opmerkingen lijkt me tijdverspilling.

Op de basisschool ben ik zelf ook gepest. Door een meisje, omdat ze bang was dat ik haar vriendin in zou pikken (ze had nooit bedacht dat we prima samen haar vriendin konden zijn). Later door jongens uit de klas, om verscheidene, soms gegronde, soms ook niet gegronde redenen. Maar zelfs al zou ik het pesten, door mijn gedrag, op me af geroepen hebben (stel dat), geeft dit deze pesters nog geen vrijbrief me zomaar te pesten.

Een van de jongens die mij jaren geleden gepest had kon ik later best goed mee opschieten, toen hij stopte met "stoer doen" (lullig tegen mij doen omdat dat was wat de groep van hem verwachtte). Soms hebben de mensen die pesten zelf een probleem, pesten ze omdat ze zich dan machtig of beter voelen dan een ander. Andere mensen zijn slechts meelopers, die pesten omdat ze bang zijn zelf buiten de groep te vallen.

Vanuit mijn oogpunt vind ik pesten dan ook slecht. Plagen is prima, dat is vriendschappelijk en lijkt op het stoeien van jonge dieren. Je wordt er weerbaar van, maar wel binnen bepaalde (veilige) grenzen. Bij pesten worden deze grenzen overschreden en kan je mensen echt veel pijn doen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 11:30
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ingaan op serieuze argumenten lijkt me nuttig, ingaan op puur sarcastische opmerkingen lijkt me tijdverspilling.

Op de basisschool ben ik zelf ook gepest. Door een meisje, omdat ze bang was dat ik haar vriendin in zou pikken (ze had nooit bedacht dat we prima samen haar vriendin konden zijn). Later door jongens uit de klas, om verscheidene, soms gegronde, soms ook niet gegronde redenen. Maar zelfs al zou ik het pesten, door mijn gedrag, op me af geroepen hebben (stel dat), geeft dit deze pesters nog geen vrijbrief me zomaar te pesten.

Een van de jongens die mij jaren geleden gepest had kon ik later best goed mee opschieten, toen hij stopte met "stoer doen" (lullig tegen mij doen omdat dat was wat de groep van hem verwachtte). Soms hebben de mensen die pesten zelf een probleem, pesten ze omdat ze zich dan machtig of beter voelen dan een ander. Andere mensen zijn slechts meelopers, die pesten omdat ze bang zijn zelf buiten de groep te vallen.

Vanuit mijn oogpunt vind ik pesten dan ook slecht. Plagen is prima, dat is vriendschappelijk en lijkt op het stoeien van jonge dieren. Je wordt er weerbaar van, maar wel binnen bepaalde (veilige) grenzen. Bij pesten worden deze grenzen overschreden en kan je mensen echt veel pijn doen.
Wat is een gegronde reden om iemand te pesten?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 12:26
Verwijderd
Overgewicht, flaporen, afwijkende huidskleur, geringe lichaamslengte en tegenvallende sociale status van de ouders zijn de vijf bestandsdelen van de pestschijf van vijf.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 19:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Wat is een gegronde reden om iemand te pesten?
Zijn er eigenlijk niet. Maar ik was vroeger (groep 5, 6) zo'n meisje dat elke week een andere jongen leuk dacht te vinden. En dat vertelde ik altijd aan mensen die dat direct over het schoolplein schreeuwden. Ik kan mee van de jongens in mn klas voorstellen dat ze gingen pesten. Ik was niet populair en mij dan een beetje vernederen was een goede manier om aan te geven dat ze mij niet leuk vonden.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 06-06-2014, 15:02
KomkommerInABox
Avatar van KomkommerInABox
KomkommerInABox is offline
Citaat:
Dat is allemaal leuk voor jou, voor JOUW EGO.
Maar het is schadelijk voor het ZELFBEELD (ego, gevoelens, etc) van de ander.
Het is niet empathisch. Niet mededogend.
Hier ben ik het mee eens, zeker de potentiele, schadelijke effecten.

Citaat:
Zou pesten iets van het ego zijn ? Iets sarcastisch, sadistisch ?
Dat slecht trekje in de mens...
Leuk dat je daarop komt er is veel onderzoek over de initiele staat waarmee kinderen geboren worden. Hier blijkt dat er in de regel sprake is van egoisme, vijandigheid en soms zelfs bruutheid, mits niet op tijd door ouders deze zaken worden weggenomen door dingen als begrip bij te brengen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2014, 19:10
xxaerxx
xxaerxx is offline
Ik ben gepest in de eerste van de middelbare en daarbij bedrijgd
Met citaat reageren
Oud 11-06-2014, 14:13
KomkommerInABox
Avatar van KomkommerInABox
KomkommerInABox is offline
Citaat:
Ik ben gepest in de eerste van de middelbare en daarbij bedrijgd
Wat naar om te horen! Hoe is dat afgelopen dan?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2014, 15:59
janplezier
janplezier is offline
Ik zag gisteren een tv programma "over de streep"
Hoewel ik het een beetje "gemaakt" vond met dat groepsgedoe, vond ik het toch een mooi programma over pesten.
zie http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1424032
Met citaat reageren
Oud 11-06-2014, 18:13
Verwijderd
Ik ben zo vaak bedreigd Ik vind dat juist wel koddig.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2014, 10:22
Metallies
Avatar van Metallies
Metallies is offline
Citaat:
Ik ben al mijn hele leven leveraar van kritiek (pester vind ik een vervelend woord) en ik kan je zeggen mensen die gepest worden roepen dit 100% over zichzelf uit. Door hun gedrag, lichaamstaal, kleding of manier van spreken smeken ze er bijna om.
Één kleine tip voor alle huilers die gepest worden: kijk eens goed naar jezelf. Word je gepest omdat je dik bent? Val af. Gepest omdat je lelijk bent? Stop eens wat tijd in je uiterlijk.

Volgens mij heb jij een tikje los in je hoofd? Iemand als jou moeten ze eens flink te grazen nemen als het gaat om pesten. Je moet mensen nemen zoals ze zijn. Maar goed jij bent vast en zeker een meeloper?

Mensen, doe wat je wilt, kleed je zoals je wilt. Pesten is het recht van de domste zeg ik altijd maar. Een eigen individu is prachtig, een meeloper? Die mogen ze van mij ergens in een keldertje douwen
__________________
Als men weet wat lijden is, is men in staat meer van het leven te genieten.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2014, 10:23
Metallies
Avatar van Metallies
Metallies is offline
Citaat:
Wat is een gegronde reden om iemand te pesten?
9 van de 10 keer is de pester zelf onzeker.
__________________
Als men weet wat lijden is, is men in staat meer van het leven te genieten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Voorlichting pesten op school risicovol
Poliziek.info
4 06-03-2013 14:00
Algemene schoolzaken Ik voel me niet veilig op school!
naomikiryuu
9 08-03-2012 15:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pesten--> Schadevergoeding?
Multilot
62 16-09-2011 00:34
De Kantine ‘Geweld op school maatschappelijk probleem’
niceman1984
10 02-05-2004 17:28
Algemene schoolzaken pesten op school?
Verwijderd
18 16-04-2002 12:41
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog schrijven over pesten op school.
Kozak
2 09-05-2001 13:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.