Oud 24-10-2013, 16:12
Mitaar
Mitaar is offline
Hoi!

Graag zou ik een aantal vragen willen stellen voor een schoolopdracht! Bij voorbaat dank!

Vragen:

1. Ben je/u weleens een doof persoon tegengekomen?
Ja: hoe was de ervaring / Nee: wat is je/uw beeld van een doofpersoon / de dovenwereld.

2. Vind jij/u doof zijn een handicap? Antwoord toelichten.

3. Vind jij/u doven mensen zielig? Antwoord toelichten.

4. Wat zou je/uw reactie zijn als u te horen krijgt, dat je/uw kind doof is. Antwoord toelichten.

5. Vind je/u dat gebarentaal in Nederland erkend moet worden. Antwoord toelichten.

6. Vind jij/u dat het leven genoeg is aangepast voor een doof persoon, kijkend naar een teksttelefoon, tolk op tv enz. Antwoord toelichten.

7. Wat vind je/u ervan dat doven mogen autorijden, goed / niet goed. Antwoord toelichten.

8. Vind je/u dat doven een hoge functie in het bedrijfsleven zouden mogen hebben?
antwoord toelichten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2013, 21:23
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
1. Ja. Lastig communiceren. Indruk dat ze minder slim zijn omdat hun spraak zo slecht is.

2. Ja, het is een beperking in je bestaan ten opzichte van de standaard.

3. In zekere zin wel, maar ik denk dat veel doven prima de dag door komen. Diegene die echt een slechtere levenskwaliteit hebben is in zekere zin wel zielig.

4. Geen idee

5. Ja, maar het is ook erkend?

6. Dit zou je aan een doof persoon moeten vragen.

7. Ik weet niet tot welke mate doven meer ongelukken veroorzaken. Als ze echt meer schades/ongevallen rijden is het slecht. Ik betwijfel dit want autorijden is vooral een visueel iets, hoewel horen vaak wel handig is maar dan gaat het vaker om gevallen met de eigen auto, niet zozeer ongevallen. Mensen met 1 blind ook mogen ook autorijden, ik denk dat dat gevaarlijker is dan doof en autorijden.

8. Ja, ze hoeven niet dommer of asocialer te zijn. Als ze het werk kunnen doen zie ik geen bezwaar.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2013, 23:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
1. Ben je/u weleens een doof persoon tegengekomen?
Ja: hoe was de ervaring / Nee: wat is je/uw beeld van een doofpersoon / de dovenwereld.
Ja, ik denk dan altijd als eerste... ik moet echt eens gebarentaal leren.
Communicatie tussen niet doven en wel doven is vaak lastig maar ze lijken zich aardig goed te redden als je er maar rekening mee houd ze aan te kijken en duidelijke lipbewegingen te maken,

Citaat:
2. Vind jij/u doof zijn een handicap? Antwoord toelichten.
Daar heb ik niets over te vinden, doof zijn is een handicap.

Citaat:
3. Vind jij/u doven mensen zielig? Antwoord toelichten.
Nee, tenminste het ligt er een beetje aan of iemand van geboorte af aan doof is of later doof is geworden, ik kan me voorstellen dat als je later doof ben geworden je geluid best kan missen, maar zoals gezegd ze komen me altijd aardig zelfredzaam over en wellicht waarderen ze hun andere zintuigen meer.

Citaat:
4. Wat zou je/uw reactie zijn als u te horen krijgt, dat je/uw kind doof is. Antwoord toelichten.
Dat zou ik niet weten, ik neem aan geen reactie, je leert ermee omgaan.

Citaat:
5. Vind je/u dat gebarentaal in Nederland erkend moet worden. Antwoord toelichten.
Als officiële taal bedoel je? ja dat lijkt me een goed idee en het zou ook geen kwaad kunnen als toegankelijker zou zijn om het als niet dove te leren.

Citaat:
6. Vind jij/u dat het leven genoeg is aangepast voor een doof persoon, kijkend naar een teksttelefoon, tolk op tv enz. Antwoord toelichten.
Deels, de technologie heeft een hoop geholpen er zijn best wel veel middelen om te compenseren (in nederland) ik ben zelf natuurlijk niet doof maar er zullen misschien ook wel gebieden zijn die voor verbetering vatbaar zijn.

Ook merk ik zelf als ik zonder geluid "spreek" (lees typen), dat context best een groot probleem kan zijn, toon zoals 'als grapje bedoeld' 'sarcasme' e.d. zijn toch lastiger.

Citaat:
7. Wat vind je/u ervan dat doven mogen autorijden, goed / niet goed. Antwoord toelichten.
Ja als ze hun rijvaardigheidsbewijs halen zou ik niet weten waarom niet, dingen als ambulances hebben niet voor niet zowel zwaailicht als sirene.

Citaat:
8. Vind je/u dat doven een hoge functie in het bedrijfsleven zouden mogen hebben?
antwoord toelichten.
Natuurlijk, ik zou niet weten welke toelichting ik daarbij zou moeten geven; als de werkgever die persoon gekwalificeerd vindt en er mee aan de slag wilt is er weinig op tegen om wie dan ook aan te nemen.

Ik kan me voorstellen dat beroepen met heel veel communicatie zoals de mijne een probleem opleveren maar who knows misschien werkt dat wel beter met gebaren... overigens word je voor mijn beroep afgekeurd met te ver verminderd of geen gehoor dus erg toepasbaar is het niet.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 24-10-2013 om 23:52.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2013, 08:29
Mitaar
Mitaar is offline
Bedankt voor jullie antwoorden! :-D
Met citaat reageren
Oud 25-10-2013, 09:48
Verwijderd
Citaat:
1. Ben je/u weleens een doof persoon tegengekomen?
Ja: hoe was de ervaring / Nee: wat is je/uw beeld van een doofpersoon / de dovenwereld.
Ja. De ervaring was niet noemenswaardig en wat stilletjes.
Citaat:
2. Vind jij/u doof zijn een handicap? Antwoord toelichten.
? Natuurlijk is het een handicap. Hoe noem je anders zo'n beperking?
Citaat:
3. Vind jij/u doven mensen zielig? Antwoord toelichten.
Ik vind het zielig in zoverre dat die mensen waarschijnlijk zelf liever niet doof zijn.
Citaat:
4. Wat zou je/uw reactie zijn als u te horen krijgt, dat je/uw kind doof is. Antwoord toelichten.
Waarschijnlijk zou ik dat niet leuk vinden omdat horen toch wel zo makkelijk is? Gekke vraag.
Citaat:
5. Vind je/u dat gebarentaal in Nederland erkend moet worden. Antwoord toelichten.
Erkend? Hoezo? Zijn er mensen die zeggen dat het niet bestaat?
Citaat:
6. Vind jij/u dat het leven genoeg is aangepast voor een doof persoon, kijkend naar een teksttelefoon, tolk op tv enz. Antwoord toelichten.
Ik weet niet genoeg van de faciliteiten voor dove mensen om hier een relevant antwoord op te geven.
Citaat:
7. Wat vind je/u ervan dat doven mogen autorijden, goed / niet goed. Antwoord toelichten.
Ja. Als je met de muziek op 100 mag autorijden komt doof zijn zo ongeveer op hetzelfde neer.
Citaat:
8. Vind je/u dat doven een hoge functie in het bedrijfsleven zouden mogen hebben?
antwoord toelichten.
Ik zou niet weten waarom niet, zolang ze maar competent zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2013, 09:59
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Hoi!

Graag zou ik een aantal vragen willen stellen voor een schoolopdracht! Bij voorbaat dank!

Vragen:

1. Ben je/u weleens een doof persoon tegengekomen?
Ja: hoe was de ervaring / Nee: wat is je/uw beeld van een doofpersoon / de dovenwereld.
Ja, de ouders van een kind uit mijn klas waren doof. Ik ken alleen moeder. Ik vond het heel knap dat zij nog zoveel met haar kinderen deed (die kunnen wel horen) zoals bv op de markt dingen verkopen enz.
Citaat:

2. Vind jij/u doof zijn een handicap? Antwoord toelichten.
Ja, want onze maatschappij is erop gericht om te kunnen horen. Je kunt berichten niet horen, niet telefoneren, geen verbale gesprekken voeren, dat is best lastig
Citaat:
3. Vind jij/u doven mensen zielig? Antwoord toelichten.
Nee, ze hebben geleerd om zich prima staande te houden in de maatschappij ondanks hun handicap. Ik vind het naar voor ze maar ze komen op mij niet zielig over.
Citaat:

4. Wat zou je/uw reactie zijn als u te horen krijgt, dat je/uw kind doof is. Antwoord toelichten.
Ik zou het er in het begin moeilijk mee hebben, maar ik zou snel oplossingen gaan zoeken zoals gebarentaal leren, een speciale school etc.
Citaat:

5. Vind je/u dat gebarentaal in Nederland erkend moet worden. Antwoord toelichten.
Wat een rare vraag. Erkend als wat? Het wordt toch erkend want het bestaat en wordt gebruikt?
Citaat:

6. Vind jij/u dat het leven genoeg is aangepast voor een doof persoon, kijkend naar een teksttelefoon, tolk op tv enz. Antwoord toelichten.
Ik denk dat de aanpassingen die te maken vallen, gemaakt zijn. Met spontane situaties of omgang kun je niet zoveel speciale rekening houden.
Citaat:
7. Wat vind je/u ervan dat doven mogen autorijden, goed / niet goed. Antwoord toelichten.
Stom, het enige dat ze niet kunnen horen is de toeter van een auto, verder kunnen ze prima kijken, waar het om gaat. Ik vraag me trouwens af hoe dit zit want de dove mevrouw die ik ken, rijdt auto.
Citaat:
8. Vind je/u dat doven een hoge functie in het bedrijfsleven zouden mogen hebben?
antwoord toelichten.
Ja, waarom niet? Ze kunnen alles hetzelfde, alleen gesprekken voeren gaat wat lastiger maar dat kan toch mbv een tolk of gebarentaal?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 25-10-2013, 10:56
Mitaar
Mitaar is offline
Bedankt voor jullie antwoorden! :-D
Met citaat reageren
Oud 26-10-2013, 01:53
Mitaar
Mitaar is offline
Hier hoeft verder niet meer op gereageerd te worden, allen bedankt voor het meewerken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Gezocht: mensen met een allergie!
Jootje2097
0 11-04-2014 10:23
Software & Hardware interview
sweetkrissy
1 05-05-2002 19:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.