Oud 24-09-2007, 11:58
P.:NTIL
Avatar van P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Wat wil jij nog hebben / waar spaar je voor?

Ik spaar voor een Iphone. Als ik rijk was kocht ik eerst de nieuwe Ipod met touchscreen om mijn craving te SUSSEN. Ik spaar ook voor een Canon EOS 5D, hoi.

Verder wil ik nog een LCD tv, een tv kastje, een plaid, een oversized bag, een nieuw douchegordijn, verf voor m'n crib, meerdere boeken/DVD's/LP's, groene pumps, nieuw rokje, een theepot etc. Is dit normaal? .
__________________
tirade
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2007, 12:16
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Mja, ik heb ook zo'n hebzuchtziekte. Gelukkig ben ik vaak even tevreden met kleine prullen dan met het echte werk, maar toch... Oh, ik wil een paar nieuwe t-shirt, broeken, leuke kleren, een kleerkast en een Hasselblad.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 12:18
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik spaar momenteel eigenlijk alleen voor grote dingen maar op het moment heb ik geen inkomsten en wel vaste lasten dus dat is een beetje lastig!
Wat ik verder nog wil hebben is deo, douchegel, lampjes voor in mn kroonluchter want 2 van de 5 doen het nog maar en dat staat een beetje droevig, panty, schoensmeer en ik moet foto's laten afdrukken. Maar dat kan ik allemaal nog wel betalen geloof ik.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 12:23
Craig Rogen
Avatar van Craig Rogen
Craig Rogen is offline
Ik heb broeken nodig want ik heb er momenteel maar twee ofzo. verder wil ik een nieuwe tv, hd in dit geval. nieuw beeldscherm en heel veel cd's,dvd's en boeken. oh ja en een platenspeler.
__________________
http://www.myspace.com/aanslag
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 12:26
ragdoll
Avatar van ragdoll
ragdoll is offline
ik hou niet zo erg van nederland dus ik ga heel vaak weg en nu spaar ik voor een azie trip. verder wil ik nieuwe kleren, meer en betere boeken, concertkaarten en dat soort zaken. alleen lijk ik dat permanent te willen dus volgens mij kan ik beter investeren in een cursus TEVREDEN ZIJN maarja zz.
__________________
april is the cruellest month
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 12:27
Haligh
Avatar van Haligh
Haligh is offline
ik wil een nieuwe naald voor mijn platenspeler.
en een robot.
__________________
hello dave.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 12:48
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik spaar niet, ik bedel bij paps ;').
Ik heb altijd alles wat mijn hartje begeert, totdat ik ga shoppen en al das nieuws zie liggen.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:00
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik wil zo veel, maar eigenlijk wil ik vooral gewoon random geld uitgeven . Ik koop veel kleren en schoenen en schoonmaakmiddelen en shampoo en nog steeds ben ik niet verzadigd. Vandaag ga ik naar de Ikea omdat ik besloten heb dat ik nieuwe kast nodig heb... Ohja en ik wil in de zomer naar Nieuw Zeeland (liever in een anders seisoen, maar in de zomer ben ik vrij...) en naar Indonesië, Japan, Australië, NY aargh!

"soms dan denk ik bij mezelf ojee ik ben al bijna 11, het duurt niet lang meer voor ik 80 wordt.ik wil nog zoveel dingen doen,ik weet er zoal een miljoen. ik kom,ik kom altijd een tijd te kort.

ref:
ik wil nog dit ik wil nog dat ik wil ik wil van alles wat.ik wil omhoog ik wil omlaag al is het telkens weer een vraag of ik er ooit nog wel toe kom want de dagen vliegen om.
want de dagen vliegen om.

soms dan denk ik jeeminee der komt iets leuk op de tv terwijl ik net zo lekker buiten speel. ik wil het liever allebei en dat is het probleem met mij. ik wil ik wil altijd een veel te veel.

ref:
ik wil nog dit ik wil nog dat ik wil ik wil van alles wat.ik wil omhoog ik wil omlaag al is het telkens weer een vraag of ik er ooit nog wel toe kom want de dagen vliegen om.
want de dagen vliegen om.


ik wil nog honderdduizend dingen
ik wil zwemmen, ik wil zwemmen
ik wil surfen, ik wil zingen
ik wil rennen, ik wil dansen
ik wil hollen van de duinen
ik wil alles, ik wil alles tegelijk

soms dan denk ik hou toch op geen gezeur meer aan men kop ik doe nu even niets meer voor een keer, maar lig ik dan een tijdje stil dan denk ik weer aan wat ik wil en meestal meestal wil ik dan nog meer.

ref:ik wil nog dit ik wil nog dat ik wil ik wil van alles wat.ik wil omhoog ik wil omlaag al is het telkens weer een vraag of ik er ooit nog wel toe kom want de dagen vleigen om.ik wil nog dit ik wil nog dat ik wil ik wil van alles wat.ik wil omhoog ik wil omlaag al is het telkens weer een vraag of ik er ooit nog wel toe kom want de dagen vliegen om.
want de dagen vliegen om."

Ohja en doen kun je ook wel vervangen voor hebben en ik denk dat ik het wel eens ben met het investeren in de cursus wat Ragdoll zegt .
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:14
Verwijderd
Op de verlanglijst staan: een spiegel reflex camera, een goede apple mcbook/powerbook/whateverbook. Verder sparen voor een tripje naar Berlijn en dit is op korte termijn, het leven is duur als je dingen wilt.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:15
Haligh
Avatar van Haligh
Haligh is offline
ik wil liars in een kooitje en als ik er dan 10 cent in gooi dat ze beginnen met spelen.
__________________
hello dave.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:19
Verwijderd
Ik wil twee keer Pioneer CDJ-800MKII, ik wil een nieuw scheerapparaat en een goeie tv. En wat wii games.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:21
Verwijderd
ik wil een ticket naar nagoya, een orange top + speaker en vast nog wel meer.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:31
P.:NTIL
Avatar van P.:NTIL
P.:NTIL is offline
O ja, ook even de psychologische gevolgen van je hebberige/koopzieke gedrag beschrijven. En hoe het zo gekomen is.

Laatst was ik bijvoorbeeld in de Blokker en toen realiseerde ik me dat ik gek ben.
Het zit in de familie want mijn opa bestelde 4 vloerwrijfers van 190 euro omdat hij dacht dat hij dan 50.000 euro kon winnen. . Toen kreeg hij cash van familie en ging hij sterke drank kopen. Loco loco.
__________________
tirade
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:35
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Mijn oma kocht zo'n twee jaar terug een nieuwe auto. Van haar vorige auto was haar voorlamp kapot, dus dan kon ze net zo goed een nieuwe kopen. Mijn tante is ook een beetje koopziek, dus ik denk dat het via de vrouwelijke lijn loopt.
Psychische gevolgen zijn schuldgevoelens en verstopte aankopen . Maar ja... elke maand wordt mijn bankrekening weer gevuld, dus dan is dat gevoel ook weer weg. Hmmm...
En ik wil dan ook persé iets kopen, ik voel het geld gewoon branden.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:50
ragdoll
Avatar van ragdoll
ragdoll is offline
ja same. het gat in mijn handen is zo groot dat ik eigenlijk geen handen meer over heb. daardoor lig ik soms wakker snachts met een schaamteaanval als ik me realiseer dat ik mijn maandsalaris in een week heb uitgegeven aan ongelooflijk nutteloze dingen die ik toch.moet.hebben omdat ik ervan overtuigd ben dat ik anders ongelukkig wordt HAHA wat een droeve bedoening. maar het zit in de familie aangezien mijn oma iedere dag in een winkelstraat te vinden is en mijn moeder de enveloppen van de bank niet eens meer open maakt, . overigens is het enige lichtpunt in deze schrale situatie dat ik geen schulden heb.
__________________
april is the cruellest month
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:53
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
overigens is het enige lichtpunt in deze schrale situatie dat ik geen schulden heb.
Alleen als ik mijn studieschuld niet mee tel. Maar ik kan bijvoorbeeld niet rood staan.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:55
ragdoll
Avatar van ragdoll
ragdoll is offline
Citaat:
Alleen als ik mijn studieschuld niet mee tel. Maar ik kan bijvoorbeeld niet rood staan.
inderdaad zonder studieschuld heheh. die enveloppen maak ik overigens ook niet meer open naar goed familiegebruik
__________________
april is the cruellest month
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 14:03
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Hmz. Ja altijd wel zin in wat.. ik wil een lcd tv, nog steeds, want moet wel 37-42 inch ofzo zijn anders hoeft het van mij niet. Dan heb ik alleen nog een hdmi kabeltje nodig want de media player/htpc is er al klaar voor. Ik wil nieuwe amp (NAD C352/372), Marantz CD5001 en evt nieuwe speakers. Verder camera spul; Metz flitser en een statief van Manfrotto/bogen. Waarschijnlijk moet ik maar een aantal dingen schrappen want ik wil ook een appartement. Maar ik ben steeds te laat want alles is verhuurd voor mn neus. Anders kwam er oa een wasmachine en nieuw bureau bij mn lijstje.

Verder kleinigheden zoals kleding, schoenen, cd's, boeken.. Cant be bothered. Ik heb van cyntex weer een stuk of 50 cd's gekregen, voorlopig koop ik niks op dat vlak.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-09-2007, 14:09
P.:NTIL
Avatar van P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Ik heb helemaal geen schulden, ook geen studieschuld. .
__________________
tirade
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 14:11
Haligh
Avatar van Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Ik heb helemaal geen schulden, ook geen studieschuld. .
__________________
hello dave.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 14:20
schimmel
Avatar van schimmel
schimmel is offline
ik ben heel hebberig.
ik wil een lekker matras maar die vind ik maar niet, een gave oven, bank die ik bij de ikea zag, schuifpui, caprice station, shovelhead, nieuwe obituary album, gave tv, gave stereoset en naar de kapper.

schulden heb ik, een hypotheek. maar dat geld "heb" ik dus weer wanneer ik mn huis verkoop.
__________________
my achy breaky heart (8)
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 15:11
capibara
Avatar van capibara
capibara is offline
Nieuw deck/elementen, flinke amp, nieuwe speakers. Spiegelreflex zou ook dope zijn, evenals een laptop.
__________________
Rodent of unusual size
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 15:31
MILLENIUMFALC0N
Avatar van MILLENIUMFALC0N
MILLENIUMFALC0N is offline
ik wil een ipod killer
een broek
twee draaitafels mixer etc
platen en cd's
nieuwe computer
nintendo wii
__________________
dj the millenium falcon
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 15:32
Tonsillitis
Avatar van Tonsillitis
Tonsillitis is offline
uhm ik wil wel nieuwe schoenen en een viool en vioolles. en mijn eigen glas in lood-kit en een verguldkit want dat is vet.
__________________
Goddamn motherfucker got blood all over my best clownsuit/ I've got toast but I'm not a toaster/ I've got ham but I'm not a hamster
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 16:38
selfmindead
selfmindead is offline
Ik spaar al enige tijd voor een macbook. Jammer genoeg leverde mijn vakantiewerk niet zo veel op en de regel in huis is de helft op je spaarrekening te zetten (waar je dus niet echt aan mag komen) en de andere helft op mijn zichtrekening. Ik moet dan altijd wel wat kleertjes kopen na het werk, maar ik heb nu nog geen vijftig uitgegeven en toch voel ik me schuldig.

Ik wil dus wel vrij veel, maar ik ben ook gierig. En dan praten er beestjes in mijn hoofd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2007, 16:50
Electriq
Avatar van Electriq
Electriq is offline
AHAHAHAHA

Ik wil eigenlijk alleen een nieuwe baan en dan ben ik tevreden.
__________________
Antsy in my pantsy.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 16:51
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Meestal ben ik niet zo hebberig, al hoop ik wel vurig dat ik die minuut gratis boodschappen doen zal winnen.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:08
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Ik wil veel, nieuwe telefoons, horloges, auto, gadgets, b00ze, bling?, meubels, nog vettere tv + audio installatie en natuurlijk heel veeeeuuul kleren.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:15
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
je vergeet de anabole steroiden!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Meestal ben ik niet zo hebberig, al hoop ik wel vurig dat ik die minuut gratis boodschappen doen zal winnen.
Ik wilde dat vroeger echt zo graag he. Keihard met een winkelwagen langs alle schappen en alles d'r in schuiven, yes

- - -
Ik ben niet heel hebberig. Enigszins uit idealistisch oogpunt maar ook omdat het me gewoon niet zo heel veel uitmaakt wat ik heb en hoeveel en hoe.

Maar ik wil later wel een fijne ubertv en een dikke geluidsinstallatie en een muur volgebouwd met planken waar dan heel veel DVD's op staan. En een beetje een lieve pc met tof internet. Verder mag alles van de kringloop en brak en goedkoop. Of gewoon afwezig. Geld boeit me vrij ook vrij weinig, als ik het heb dan geef ik het wel makkelijk uit maar als ik het niet heb dan heb ik geen moeite met maandenlang niks kopen behalve paupershag en pauperbier.

Oja, stiekem wil ik ook nog een Ragdoll-katje maar daarmee donder ik keihard in een moreel dilemma, want asielkatten zijn zielig en óók lief en er zijn al teveel katten dus een raskat nemen is dan onzin. Maar Ragdolls zijn zo verschrikkelijk lief en pluizig en je kan er zo fijn mee rondsjouwen want het zijn van die zoutzakjes. Misschien toch maar gaan sparen, een kitten van een fatsoenlijke fokkerij die normaal omgaat met de dieren en niet keihard doorfokt kost al gauw 500 tot 700 euro
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:28
Verwijderd
ik wil nog 100 reizen maken, het eerst naar scandinavische landen en dan de rest van de wereld ofzo. verder wil ik kastjes voor in huis want ik heb nergens opbergruimte en een balkon of een tuin lijkt me ook wel relaxt MAARJA he.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:29
dolly fisher
Avatar van dolly fisher
dolly fisher is offline
ik wil:
ann demeulemeester laarzen
alle jurkjes van lanvin
plateaugympies in lak van dries van noten
meer acne br00kies
een beeldschone jas van gewassen leer
kasjmier jurkjes en vestjes
een sugardaddy

maar bovenal: WORLD PEACE!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:31
Verwijderd
Ja, dat is normaal. Ik wil ook wel een 5D. Heb nu een Nikon D80. Wat gebruik jij nu dan, P.TIL?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:41
Verwijderd
als ik loon heb gekregen of mijn opa en oma komen weer eens op het idee om geld te doneren denk ik altijd alleen maar OH wat zal ik nu eens gaan kopen in plaats van gewoon niets te kopen totdat ik iets wil hebben om het iets in plaats van omdat ik geld wil uitgeven.
op het moment wil ik schoenen maar die hadden ze niet meer in mijn maat (die ik wou dan) en ik wil absoluut pindakaas.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:56
Synonym
Avatar van Synonym
Synonym is offline
Ik wil een Nikon d80 (maar tegen de tijd dat ik er geld voor heb wil ik waarschijnlijk alweer een andere, nieuwere). Maar dat duurt nog wel even voordat ik 'm daadwerkelijk heb want eerst geld opzij zetten voor een trip naar Jordanië volgend jaar mei.

Verder wil ik zilverkleurige verf voor mijn kastje die nu goudkleurig is (maar die matcht niet met de rest van mijn spullen in m'n nieuwe kamer) en witte 'Lack'planken van de Ikeaaa. Want ik kan mijn shit niet meer kwijt, heel erg irritant.

Verder ben ik wel gelukkig.
__________________
If I were a painter, I would paint my reverie
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:56
Boebsie
Boebsie is offline
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd minder materialistisch ben geworden en daar train ik mezelf bewust in.
Maar als iemand van mooie lesbiennes houd ben ik het wel, ik ben dus gek op design, alleen geef ik meer om het vak dan dat ik het echt moet hebben.
Het is dus net als een tiet, een beetje dubbel: je voelt, wroet en likt eraan, maar hoeft er niet perse op te komen.
Naah maar serieus ik ga morge bijvoorbeeld een dure en stevige schoen halen, maar dat is enkel omdat mijn sneaker het loodje legt. En met zo een schoen doe ik echt jaren.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-09-2007, 18:18
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Ik wil een externe geluidskaart en een piano en dan gaat het wel weer even met me.
En ik ben in de regel niet zo héél materialistisch, alleen zo nu en dan een grote aankoop. Psychische gevolgen komen ongetwijfeld nog.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 18:34
P.:NTIL
Avatar van P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Citaat:
Ja, dat is normaal. Ik wil ook wel een 5D. Heb nu een Nikon D80. Wat gebruik jij nu dan, P.TIL?
Canon EOS 10D. Heb hem pas een paar jaar maar de markt is sneller dan je schaduw, . Ik verlang naar meer pixels en AF punten. .
__________________
tirade
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Canon EOS 10D. Heb hem pas een paar jaar maar de markt is sneller dan je schaduw, . Ik verlang naar meer pixels en AF punten. .
Ik wil graag een groothoeklens voor mn d80, maar ik fotografeer nu amper... en als ik foto's maak ben ik er nooit tevreden over.
edit: kan ik niet bij jou op cursus?

Meer ontopic: Ik zou ook graag een grotere tv willen. Ik geef nu het meeste geld uit aan dvds en boeken.

Laatst gewijzigd op 24-09-2007 om 18:48.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 18:56
June bug
June bug is offline
Ik wil eigenlijk niet zo heel veel Ja een zooi nieuwe shirtjes en een paar nieuwe zwarte allstars en een reisje naar de USA. Ik zou ook best graag op mezelf in een appartementje willen wonen maar ik heb het te gezellig met mn huisgenoten op t moment dat dat ook meer een lange termijn-iets is. Ik ben niet zo heel geld uitgeverig en ik denk dat ik eerder abnormaal ben wat dat betreft dan de mensen hier die heel snel en veel geld uitgeven. Heb nog nooit in het rood gestaan en zelfs zonder bijbaantje heb ik het een jaar lang gered (dat was niet echt relax maargoed, het ging net) Nu ik weer een baantje heb is het wel fijner want hoef ik niet echt op te letten als ik iets wil kopen. Maargoed, verder ben ik wel blij met alles wat ik heb
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 18:59
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Ik wil nog 100 paar schoenen en een MacBook en een nieuw surfboard en zo kan ik nog wel even doorgaan.
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 19:09
le_mug
Avatar van le_mug
le_mug is offline
ik zou dan een TDI kopen met pompverstuiver, 2 uitlaten voorzien van sieruitlaat, een zonnerollo en uiteraard trekhaal met 13 polige stekkerset. het zou mijn leven erg verreiken t.o.v mijn huidige basis TDI. maarja het gaat om de motor he..... die hossel zetten met die 360 kan ik ook wel zonder sieruitlaat
__________________
je m0000000000000000000000000d'r
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 19:58
EvilConduct
EvilConduct is offline
@TS: ik kwam van het weekend iemand tegen met een iPhone. Wat een VET ding, zeg!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 20:46
Verwijderd
pumps in alle kleuren van de regenb0oWg.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 20:57
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Canon EOS 10D. Heb hem pas een paar jaar maar de markt is sneller dan je schaduw, . Ik verlang naar meer pixels en AF punten. .
Niet alleen dat, 5D is fullframe dus dat komt goed uit voor cropfactor. Weet niet wat voor glas je hebt maar daar valt ook winst te behalen. (maar dit wist je zelf vast ook al)
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 20:59
llell
Avatar van llell
llell is offline
Ik heb nog even geen inkomsten, dus bovengenoemde spullen zijn voorlopig nog niet aan mij besteed
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 21:41
P.:NTIL
Avatar van P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Citaat:
Niet alleen dat, 5D is fullframe dus dat komt goed uit voor cropfactor. Weet niet wat voor glas je hebt maar daar valt ook winst te behalen. (maar dit wist je zelf vast ook al)
Nee dat wist ik niet, wat dan?
Opzich heb ik genoeg lenzen maar ik heb ze allemaal wel eens laten vallen. .
__________________
tirade
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 21:44
Verwijderd
Citaat:
pumps in alle kleuren van de regenb0oWg.
Oja, pumps inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 21:44
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Citaat:
je vergeet de anabole steroiden!
so last year
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 22:10
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Nee dat wist ik niet, wat dan?
Opzich heb ik genoeg lenzen maar ik heb ze allemaal wel eens laten vallen. .
De 5D heeft een fullframe sensor, de beeldsensor is even groot als die van een 35MM negatief. Doordat deze groter is is de beeldkwaliteit ook beter; hoe kleiner de pixeldichtheid op de sensor hoe minder ruis is de regel, waardoor je weer met meer iso kunt schieten.

Maar dat even terzijde. De cropfactor van een camera bepaalt welk deel van het bereik van je (groothoek)lens je daadwerkelijk ziet op de foto. Stel je hebt een groothoeklens van 22mm is deze bij een cropfactor van 1.6x (zoals de sensor in 20, 30, 350D) een stuk minder groothoek, zeg even voor het gemak 33mm. Als het ware zit dus in alle cams mét een cropfactor (non fullframe cams) een teleconverter. Leuk als je een tele lens gebruikt, maar niet voor extreme groothoeken.

Om mezelf wat typwerk te besparen;
Citaat:
来源:wikipedia

The angle of view of a lens depends upon its focal length and the camera's image sensor size; a sensor smaller than 35mm film format (36mm × 24mm frame) gives a narrower angle of view for a lens of a given focal length than does a camera equipped with a full-frame (35mm) sensor. As of 2007, only a few current DSLRs have full-frame sensors, including the Canon EOS-1Ds Mark II and Canon EOS 5D; the scarcity of full-frame DSLRs is partly a result of the cost of such large sensors. Medium format size sensors, such as those used in the Mamiya ZD among others, are even larger than full-frame (35mm) sensors, and capable of even greater image quality, but are even more expensive.

The impact of sensor size on field of view is referred to as the "crop factor" or "focal length multiplier", which is a factor by which a lens focal length can be multiplied to give the full-frame-equivalent focal length for a lens. Roughly APS-sized sensors have a crop factor of 1.5 to 1.7, so a lens with a focal length of 50mm will give a field of view equal to that of a 75mm to 85mm lens on a full-frame camera. This crop factor makes achieving long telephoto images on an APS-sensor camera easier than on a full-frame camera, though wide-angle views suffer by the same amount. Shallow depth-of-field images also tend to be more limited, since the wider the lens you use the more depth of field you get, so the smaller the sensor the more depth of field with the same f-number and field of view.

Voordelen van de cropfactor

1. Je teleobjectieven worden ineens supertele's en blijven betaalbaar plus handelbaar.
2. De grotere scherptediepte (DOF) is best handig bij breedhoekobjectieven en macrofotografie.
3. Door de cropfactor gebruik je niet het hele glasoppervlak van je lens. Enkel het centrale gedeelte wordt gebruikt en dat is het scherpste deel van de lens.

Nadelen van cropfactor

1. De grotere scherptediepte (DOF) kan een nadeel zijn bij portretfotografie. De onscherpte van de achtergrond (Bokeh) kan een mooi effect geven.
2. Een duur ultra breedhoekobjectief wordt ineens een gewone lens (18mm x 1,6 = +28mm).
3. Er zijn lenzen die enkel geschikt zijn voor camera's met APS beeldsensoren. Deze lenzen zijn onbruikbaar op full frame camera's. EF-S lenzen bij Canon en DX lenzen bij Nikon.
4. Door de cropfactor heb je een kortere sluitertijd nodig om bewegingsonscherpte te voorkomen.
5. Door de kleinere beeldsensor krijg je sneller last van diffractie omdat de fotodiodes kleiner zijn en dichter bij elkaar liggen. Ze hebben sneller last van de afgebogen lichtstralen als grotere beeldsensoren. Hierdoor is de kleinste diafragmaopening bij kleine sensoren (pocket camera's) vaak beperkt tot f/5.6 of f/8.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Materialisme combineren met .....
kabouterkop
25 03-05-2006 19:09
ARTistiek Nieuwe materialen en technieken in de actuele kunst
telefoontje
3 26-03-2006 21:48
Muziek The Sheer - Material Boy
pieter17
6 30-11-2004 07:55
Psychologie materialisme versus ideologisme
meisje
8 07-04-2004 11:15
De Kantine Materialisme goede basis voor huwelijk?
Secreet
25 15-10-2002 16:18
Levensbeschouwing & Filosofie Materialisme in de huidige samenleving
TMLWKY
27 24-07-2002 22:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.