Oud 15-08-2006, 22:15
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Beste mensen,

Ik heb net de Da Vinci Code uitgelezen. Ik weet het...ik ben nogal laat ... Maar ik vroeg me af wat jullie van het boek vonden? En dan ook vooral van het einde.

Ik vond het einde op zich wel mooi, alleen een beetje afgeraffeld . Ik had een beetje de indruk dat Dan Brown zoiets had van:"Goh, ik heb nu wel genoeg geschreven. Even snel een einde maken en dan kan ik naar bed!"

Dus let me know what you thought about it!
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2006, 23:34
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik vind de hype niet terecht. Opzich zit het absoluut goed in elkaar, je blijft ook doorlezen (maar goed, elk hoofdstuk eindigt ook zodat het je prikkelt om verder te lezen) Je wilt gewoon weten hoe het afloopt.
Opzich wel boeiend, maar op den duur vind ik het voorspelbaar worden. Ik heb zelf deze zomer het Binini Mysterie gelezen (vorige zomer de da vinci code). Wat me opvalt zijn de eindes. Ik krijg ook een afgeraffelgevoel met op het einde een steeds grotere voorspelbaarheid. Wat over het algemeen goed in elkaar zit wordt op het einde niks meer. Te voorspelbaar. Die 2 piramides in het Louvre in de da vinci code, dat net zij de afstammeling is en nog een lijstje van andere dingen. Net iets te makkelijk imo. Te meer omdat het voorgaande wel verder gaat.
Zal het einde van het benini hier maar niet noemen in geval dat anderen het nog van plan zijn te lezen. Maar echt, wat een einde Zo zonde, opzich zit de rest echt wel goed in elkaar, in beide boeken. (De plaatsen, de tekens, de dingen die echt bestaan etc, dat is op een mooie manier met elkaar verbonden)
Ook zonde is dat het benini mystery en de da vinci code zo op elkaar lijken. Imo is het een soort herhalingsoefening. Vraag me af of die man nog anders kan (Heb alleen deze 2 gelezen)

Hoe dan ook, ik vind het onterecht dat het zo'n hype is. Op zichzelf zijn het wel vermakelijke boeken, helemaal als de eindes je niet zo storen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 11:08
Verwijderd
Klik!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 11:27
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Mala schreef op 16-08-2006 @ 11:08 :
Klik!
Dat is te oud. Nieuw topic mag wel.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 16-08-2006 @ 11:27 :
Dat is te oud. Nieuw topic mag wel.
Oh, dan heb ik niets gezegd


Al vraag ik me af of er veel mensen zijn die nog niet in dat andere topic hebben gepost en wel een vernieuwende kijk op het boek hebben
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 18:04
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
Ieke schreef op 15-08-2006 @ 23:34 :
Ik vind de hype niet terecht. Opzich zit het absoluut goed in elkaar, je blijft ook doorlezen (maar goed, elk hoofdstuk eindigt ook zodat het je prikkelt om verder te lezen) Je wilt gewoon weten hoe het afloopt.
Opzich wel boeiend, maar op den duur vind ik het voorspelbaar worden. Ik heb zelf deze zomer het Binini Mysterie gelezen (vorige zomer de da vinci code). Wat me opvalt zijn de eindes. Ik krijg ook een afgeraffelgevoel met op het einde een steeds grotere voorspelbaarheid. Wat over het algemeen goed in elkaar zit wordt op het einde niks meer. Te voorspelbaar. Die 2 piramides in het Louvre in de da vinci code, dat net zij de afstammeling is en nog een lijstje van andere dingen. Net iets te makkelijk imo. Te meer omdat het voorgaande wel verder gaat.
Zal het einde van het benini hier maar niet noemen in geval dat anderen het nog van plan zijn te lezen. Maar echt, wat een einde Zo zonde, opzich zit de rest echt wel goed in elkaar, in beide boeken. (De plaatsen, de tekens, de dingen die echt bestaan etc, dat is op een mooie manier met elkaar verbonden)
Ook zonde is dat het benini mystery en de da vinci code zo op elkaar lijken. Imo is het een soort herhalingsoefening. Vraag me af of die man nog anders kan (Heb alleen deze 2 gelezen)

Hoe dan ook, ik vind het onterecht dat het zo'n hype is. Op zichzelf zijn het wel vermakelijke boeken, helemaal als de eindes je niet zo storen.
Persoonlijk vond ik de hype dus wel terecht. Hoewel ik wel denk dat je zelf al een interesse in het onderwerp moet hebben om die hype te begrijpen.

Ik ben het op zich wel met je eens over de voorspelbare factoren. Ik vond dat in het Louvre dus niet vooorspelbaar, maar dat Sophie een afstammeling is van Jezus en Maria Magdalena was wel een beetje standaard. Wel slim dat je al voor de helft van het boek op het verkeerde been werd gezet . Verder had ik ook echt niet verwacht dat Teabing de Leermeester zou zijn! Dat was echt een ooooooooooooooooh moment .

Inderdaad, wat je zei over die verbindingen tussen bestaande dingen is goed gedaan. Ik heb ook echt dingen gegoogled omdat ik niet kon geloven dat het klopte!
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 21:46
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MarvinMys schreef op 16-08-2006 @ 18:04 :
Persoonlijk vond ik de hype dus wel terecht. Hoewel ik wel denk dat je zelf al een interesse in het onderwerp moet hebben om die hype te begrijpen.
Hoezo? Ik vind het onderwerp best wel boeiend. Waarom moet je het onderwerp boeiend vinden om de hype te snappen? Leg mij dat eens uit
Het is een aardig boek, maar meer ook echt niet.

Citaat:
Ik ben het op zich wel met je eens over de voorspelbare factoren. Ik vond dat in het Louvre dus niet vooorspelbaar, maar dat Sophie een afstammeling is van Jezus en Maria Magdalena was wel een beetje standaard. Wel slim dat je al voor de helft van het boek op het verkeerde been werd gezet . Verder had ik ook echt niet verwacht dat Teabing de Leermeester zou zijn! Dat was echt een ooooooooooooooooh moment .
Misschien heb ik al teveel boeken gelezen. Maar dat soort dingen vond ik enorm voorspelbaar en als ik het las was het ook echt zo van was te verwachten. Dat vind ik gewoon zonde. Maar goed, ik las afgelopen vakantie ook al een boek van Nicci French (mijn eerste) en ook daar had ik zoiets in van voorspelbaar en was te verwachten. Terwijl dat ook boeken zijn waar mensen echt dol op zijn. (en wat ik dus ook niet snap)
Het is bij Dan Brown helemaal zo'n herhaling als je dus een 2e boek gaat lezen. Ik vond het opzich een pure herhalingsoefening. Zit qua die dingen, plaatsen etc nog steeds goed in elkaar, maar het wordt onorgineel omdat het verhaal een enorme herhalingsoefening is.

Citaat:
Inderdaad, wat je zei over die verbindingen tussen bestaande dingen is goed gedaan. Ik heb ook echt dingen gegoogled omdat ik niet kon geloven dat het klopte!
Goed onderzoek gedaan waarscheinlijk.
Het is niet zo dat ik het volledig afkraak, maar ik vind alle lof en de extreme hype gewoon niet terecht.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 21:47
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Mala schreef op 16-08-2006 @ 12:26 :
Al vraag ik me af of er veel mensen zijn die nog niet in dat andere topic hebben gepost en wel een vernieuwende kijk op het boek hebben
Dat is hier overal op het forum. Het bestaat 6 jaar, dus overal heb je wel herhalingen van dezelfde discussie's.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 12:57
RodeKrab
Avatar van RodeKrab
RodeKrab is offline
Ik had ook wel dat het boek opeens afgelopen was. Maar omdat ik het zo leuk boek vond heb ik me hier niet echt aan gestoord! Je bleef het boek sowieso wel lezen, omdat je wel wilde weten hoe het afliep.
Vooral de raadsels en al die godsdienstige stukjes vond ik leuk om te lezen. Alleen jammer dat er iets té veel toevalligheden waren..
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 18:32
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
Ieke schreef op 16-08-2006 @ 21:46 :
Hoezo? Ik vind het onderwerp best wel boeiend. Waarom moet je het onderwerp boeiend vinden om de hype te snappen? Leg mij dat eens uit
Het is een aardig boek, maar meer ook echt niet.
Oeps, ik denk dat ik een verkeerde aanname heb gemaakt . Allereerst daar m'n excuses voor. Ik ging er een beetje van uit dat wanneer je zeer veel interesse in het onderwerp zou hebben, dat je dan automatisch de hype begreep. Mijn excuses daarvoor!

Citaat:
Misschien heb ik al teveel boeken gelezen. Maar dat soort dingen vond ik enorm voorspelbaar en als ik het las was het ook echt zo van was te verwachten. Dat vind ik gewoon zonde. Maar goed, ik las afgelopen vakantie ook al een boek van Nicci French (mijn eerste) en ook daar had ik zoiets in van voorspelbaar en was te verwachten. Terwijl dat ook boeken zijn waar mensen echt dol op zijn. (en wat ik dus ook niet snap)
Oké, misschien is het dan een idee om een compleet ander genre te gaan proberen. Ik zou namelijk echt het plezier in het lezen verliezen! Maar even terug naar het onderwerp. Inderdaad, veel dingen waren wel een beetje te verwachten. Ik denk ook echt dat de Da Vinci Code het eerder moet hebben van de goed uitgekozen verhaallijn, dan van het feit dat het een literair hoogstandje is.

Citaat:
Het is bij Dan Brown helemaal zo'n herhaling als je dus een 2e boek gaat lezen. Ik vond het opzich een pure herhalingsoefening. Zit qua die dingen, plaatsen etc nog steeds goed in elkaar, maar het wordt onorgineel omdat het verhaal een enorme herhalingsoefening is.
Vind je het B.M. dan een aan- of afrader? Het lijkt mij wel leuk om de hele reeks te lezen, maar als het allemaal hetzelfde is, hoeft het van mij niet zo zeer.

Citaat:
Goed onderzoek gedaan waarscheinlijk.
Het is niet zo dat ik het volledig afkraak, maar ik vind alle lof en de extreme hype gewoon niet terecht.
Welk boek zou jij wel als hype-waardig beschouwen?
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 18:35
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
RodeKrab schreef op 18-08-2006 @ 12:57 :
Ik had ook wel dat het boek opeens afgelopen was. Maar omdat ik het zo leuk boek vond heb ik me hier niet echt aan gestoord! Je bleef het boek sowieso wel lezen, omdat je wel wilde weten hoe het afliep.
Vooral de raadsels en al die godsdienstige stukjes vond ik leuk om te lezen. Alleen jammer dat er iets té veel toevalligheden waren..
Oké. Dus je vond het aan het eind niet vreemd dat de vertelwijze en vertelduur op het eind, niet overeen kwam met de rest van het boek?
Precies die stukjes vond ik ook geweldig! Maar wat vond jij dan het teveel aan toevalligheden?
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 22:58
Lunatik
Avatar van Lunatik
Lunatik is offline
Snap de hype best maar voornamelijk door alle ontrafelingen.. michelangelo mysterie van( naam zoeken) Paul christopher.. is veel spannender.... maar goed dat is mijn mening
__________________
'Dat meisje dat rammelt als ze loopt'
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 11:37
Verwijderd
Gisteren uitgelezen...

Ik vond de symboliek heel leuk en ik ben ook wat dingen te weten gekomen die ik nog niet wist. Ik heb net een stukje op mijn LJ geblaat, dus ik copy paste even

Nu ja... hij was wel spannend, maar hey, ik vind De Cock ook spannend. Ik snap dat het een bestseller is, het is echt gewoon voer voor het volk. Ik vond het heerlijk om de stukken symboliek te lezen en heb zeker dingen bijgeleerd, maar Da Vinci Code? Da Vinci Symboliek was een betere titel. De codes waren ziek simpel.
Spoiler
Ik werd een beetje verveeld met de domheid die de zgn. geleerden ten toon spreiden. En wtf is het met die voorspelbaarheid, alsjeblieft zeg.
Spoiler

Ik vind het een omhooggevallen detectiveverhaaltje, en net zoals met de meeste detectiveverhaaltjes, heb ik hem dan ook zo ongeveer binnen een dag uitgelezen. Prachtige manier om wat symboliek en kennis in de massa te stampen, maar nee, het is zeker niet míjn favoriete boek.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 11:57
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
zoveel kennis zit er niet in hoor.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 13:01
Verwijderd
Meer dan in de gemiddelde detectiveroman. Vind ik.

En daarnaast zei ik wát symboliek en kennis.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 00:28
RodeKrab
Avatar van RodeKrab
RodeKrab is offline
Citaat:
MarvinMys schreef op 18-08-2006 @ 18:35 :
Oké. Dus je vond het aan het eind niet vreemd dat de vertelwijze en vertelduur op het eind, niet overeen kwam met de rest van het boek?
Precies die stukjes vond ik ook geweldig! Maar wat vond jij dan het teveel aan toevalligheden?
Ik kan me eigenlijk niet echt meer herinneren of dat anders was geweest, maar ik had het waarschijnlijk ook niet opgemerkt.
De toevalligheden waren meer dat het gewoon een beetje irritant (maar ook weer leuk) dat alles klopte, anders heb je natuurlijk ook geen boek . Om een voorbeeld te geven bijv. dat ze zo makkelijk ontsnappen aan de politie..
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 18:50
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
Mutant schreef op 21-08-2006 @ 13:01 :
Meer dan in de gemiddelde detectiveroman. Vind ik.

En daarnaast zei ik wát symboliek en kennis.
Inderdaad. Ik heb zelfs dingen opgezocht om te kijken of het wel werkelijk klopte
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 18:56
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
RodeKrab schreef op 22-08-2006 @ 00:28 :
Ik kan me eigenlijk niet echt meer herinneren of dat anders was geweest, maar ik had het waarschijnlijk ook niet opgemerkt.
De toevalligheden waren meer dat het gewoon een beetje irritant (maar ook weer leuk) dat alles klopte, anders heb je natuurlijk ook geen boek . Om een voorbeeld te geven bijv. dat ze zo makkelijk ontsnappen aan de politie..
Oké dat kan. Haha maar het is net wat je zegt. Sommige toevalligheden moet je ook hebben, anders is er geen boek. En eerlijk gezegd, zo makkelijk ging het niet hoor. Ze hadden gewoon veel hulp van buitenaf
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-08-2006, 05:42
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
holy blood holy grail

Voor de rest een leuk aangekleed matig verhaal.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 16:14
manahatta
manahatta is offline
vond het wat tegenvallen.. De symboliek is geweldig bedacht maar vond de ontdekking van de hemel verder een stuk beter!!!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 20:59
Verwijderd
Grappig, ik zag ook de gelijkenis met de Ontdekking van de Hemel.

Nu over de Da Vinci Code:
Ik heb hem ook pas een paar weken geleden gelezen.
Van tevoren heb ik dat boek volledig afgekraakt en ik weigerde pertinent het te lezen. Ik was van mening dat iemand geen hype verdiende door de gooien van gegevens die niet waar zijn. (Ik las bijvoorbeeld over '2 miljoen heksen' die volgens Dan Brown verbrand zouden zijn. Dus ik dacht dat het hele boek hier vol mee zou staan. En dat is niet waar. Ik heb het boek toch totaal verkeerd ingeschat.
Op een gegeven moment werd toch door mijn omgeving overgehaald, en ik dacht toch dat ik eigenlijk geen gegronde mening kon hebben, als ik het boek niet gelezen had.

Conclusies
1) Het boek is niet superbriljant geschreven maar het is best aardig!
2) De 'codes' zijn toch heel leuk bedacht
3) Kritiek: er wordt teveel gesmeten met 'bijzondere kennis' die ik als algemeen beschouw. Dat Da Vinci in spiegelschift schreef weten toch heel veel mensen? De Mens van Vitruvius is zo beroemd die kent iedereen? En ik denk ook dat heel veel mensen bekend zijn met de Gulden Snede? Brown onderschat de kennis van de lezer heel erg op de gebied. Dit heeft op de 1e helft van dit boek betrekking.
4) Verder snijdt Brown een nieuw onderwerp aan en zet de lezer aan het denken over de rol van de Kerk en andere christelijke genootschappen
5) Veel dingen die hij schrijft over de Opius Dei zijn niet helemaal waar.
6) Andere zaken over Da Vinci zijn niet helemaal waar. Maar is dit niet de vrijheid die Brown als schrijver van fictie heeft genomen?

Brown heeft als schrijver een boek geschreven dat toegankelijk is voor veel mensen, maar toch sommige ontoegankelijke onderwerpen zoals kunst en religie aansnijdt, en dat is best knap!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 16:59
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 09-09-2006 @ 20:59 :
Brown heeft als schrijver een boek geschreven dat toegankelijk is voor veel mensen, maar toch sommige ontoegankelijke onderwerpen zoals kunst en religie aansnijdt, en dat is best knap!
Mooi gezegd.

en net als bij Religie zijn het juist de fans die het boek graag ophemelen. Dat krijg je (net als bij Religie!) je neus nooit in andere zaken steekt
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen verschil da vinci code nederlands en engelse versie
l043
6 30-06-2009 00:05
Verhalen & Gedichten Wie heeft locaties uit De Da Vinci Code in het echt gezien?
marleen-kl
3 24-03-2008 19:02
ARTistiek Leonardo Da Vinci
xAmbz
4 16-06-2007 16:32
Films, TV & Radio The Da Vinci Code (mei 2006)
Faerie
258 22-06-2006 17:29
Verhalen & Gedichten de Da Vinci Code
Verwijderd
124 22-10-2005 00:07
Verhalen & Gedichten 'Raadselspel' in kaft van Da Vinci Code
QT
0 13-06-2005 19:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.