Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2007, 16:43
Supreme Dutch
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2007 @ 17:31 :
Heel leerzaam ja, zo'n ontgroening.
Been there? Done that?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2007, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 10-01-2007 @ 17:30 :
Dan sta je met je jaargenoten aan de bar te lachen om hoe naief je was
Deze zin vind ik alleen een beetje raar.. je weet vantevoren dat een ontgroening zwaar kan zijn. Waarom dan achteraf lachen om hoe naief je was? Volgens mij is er op dat moment nog niet eens wat veranderd, want je bent nog hetzelfde en zou het zo weer doen.. alleen het hoeft niet meer, want de ontgroening is voorbij en je bent volwaardig lid.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 10-01-2007 @ 17:43 :
Been there? Done that?
Nou, doe eens een gok. Ben ik een masochistische meeloper, die allerlei vernederingen wil ondergaan voor goedkoop bier?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 18:23
Dzjun
Dzjun is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 09-01-2007 @ 17:24 :
Ben je al lid dan? Nee, maarrrr ik weet zekerrrr dat ik errr dankzij mn vaderrrr bij kan. Ik heb niks tegen Minerva hoor, ik vind het een uiterst correcte club, maar dat gezeik van die middelbare scholieren van "I love Minerva" als ze 1x op een open feest zijn geweest of als hun grote zus lid is.. Je kunt mijns inziens pas echt van een vereniging houden als je er meerdere jaren lid bent/lid bent geweest.
Eh, ik ben lid ja
En geloof me, niet iedereen praat met een rrrr (een meisje uit mijn jaarclub praat bijv met een zachte g en nauwelijks een r (limburger) ) dus dat zijn weer van die domme vooroordelen.
Ik hou van mijn vereniging, echt! Het is er harstikke gezellig, natuurlijk zijn er mensen waar je het niet goed mee kunt vinden maar die zijn er overal, er zijn ook een hele hoop leuke mensen! Eeuwig dat gezeur over corpora...
Kortom: I Love Minerva

Edit: Owh, trouwens, mijn vaderrrrrr was geen lid bij het Corrrrrrps (nja, Carrrrolus Magnus maar dat is geen Corrrps..)
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...

Laatst gewijzigd op 10-01-2007 om 18:27.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 21:44
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2007 @ 18:14 :
Nou, doe eens een gok. Ben ik een masochistische meeloper, die allerlei vernederingen wil ondergaan voor goedkoop bier?
je kunt ook normaal reageren hoor

ik heb ook ontgroening gehad en dan houd ik niet gelijk van masochisme
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 00:23
first eror
first eror is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2007 @ 18:14 :
Nou, doe eens een gok. Ben ik een masochistische meeloper, die allerlei vernederingen wil ondergaan voor goedkoop bier?
Beetje sneu om 't af te vallen.
Ieder z'n ding, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 03:13
Supreme Dutch
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 10-01-2007 @ 18:02 :
Deze zin vind ik alleen een beetje raar.. je weet vantevoren dat een ontgroening zwaar kan zijn. Waarom dan achteraf lachen om hoe naief je was? Volgens mij is er op dat moment nog niet eens wat veranderd, want je bent nog hetzelfde en zou het zo weer doen.. alleen het hoeft niet meer, want de ontgroening is voorbij en je bent volwaardig lid.
Mjah, die hele ontgroening is natuurlijk 1 groot spel. Je laat je er in meeslepen, maar als het uiteindelijk klaar is denk je: "WTF, waar was ik eigenlijk bang voor?" maar omdat alles zo echt lijkt ga je er gewoon in mee. Toch? Je weet dus dat de ontgroening zwaar gaat zijn, maar je constant in blijft zien dat het gewoon een toneelstuk is, dan beleef je het heel anders.. Ik was destijds behoorlijk geimponeerd door het geheel, maar als je het een keer hebt meegemaakt en je bekijkt het als neutrale toeschouwer dan beleef je het heel anders.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 09:54
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 11-01-2007 @ 04:13 :
Mjah, die hele ontgroening is natuurlijk 1 groot spel. Je laat je er in meeslepen, maar als het uiteindelijk klaar is denk je: "WTF, waar was ik eigenlijk bang voor?" maar omdat alles zo echt lijkt ga je er gewoon in mee. Toch? Je weet dus dat de ontgroening zwaar gaat zijn, maar je constant in blijft zien dat het gewoon een toneelstuk is, dan beleef je het heel anders.. Ik was destijds behoorlijk geimponeerd door het geheel, maar als je het een keer hebt meegemaakt en je bekijkt het als neutrale toeschouwer dan beleef je het heel anders.
precies

ik heb dit jaar zelf mensen ontgroend voor het eerst en je ziet dus hoe alles achter de schermen er aan toegaat. in mijn ontgroening kwam het over als een gesmeerde organisatie van activiteiten maar ik kwam erachter dat alles echt chaotisch geregeld was en dat ook dingen op het laatste moment veranderd moesten worden.

als je zelf ontgroend wordt, zie je dat natuurlijk niet. de ontgroening is pas compleet als je het vanaf een andere kant meemaakt ipv alleen het zelf te doorstaan. het gaat erook om dat je weet wat er allemaal bij komt kijken ipv alleen maar organen eten en voeren aan mensen
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 10:26
Jones
Citaat:
Dzjun schreef op 10-01-2007 @ 19:23 :
Eh, ik ben lid ja
En geloof me, niet iedereen praat met een rrrr (een meisje uit mijn jaarclub praat bijv met een zachte g en nauwelijks een r (limburger) ) dus dat zijn weer van die domme vooroordelen.
Ik hou van mijn vereniging, echt! Het is er harstikke gezellig, natuurlijk zijn er mensen waar je het niet goed mee kunt vinden maar die zijn er overal, er zijn ook een hele hoop leuke mensen! Eeuwig dat gezeur over corpora...
Kortom: I Love Minerva

Edit: Owh, trouwens, mijn vaderrrrrr was geen lid bij het Corrrrrrps (nja, Carrrrolus Magnus maar dat is geen Corrrps..)
En door mensen zoals jij krijgen mensen nou een hekel aan corpora. Duh, nee natuurlijk praat niet iedereen met een rrr. Als je iemand uit Limburg of Enschede in Leiden zet dan praat hij/zij niet binnen 2 maanden met een rrrr. Dat lijkt me vrij duidelijk. En houden van.. flikker op joh. Je zou even moeten overwegen wat houden van betekend voor jou.

En als je eens rond gaat vragen zal je zien dat van de leden bij corpora de ouders vaker lid zijn geweest. (van welke vereniging dan ook..) Dit in tegenstelling tot AHC of andere verbonden. Het komt dus niet helemaal uit de lucht vallen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 10:36
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Jones schreef op 11-01-2007 @ 11:26 :

En als je eens rond gaat vragen zal je zien dat van de leden bij corpora de ouders vaker lid zijn geweest. (van welke vereniging dan ook..) Dit in tegenstelling tot AHC of andere verbonden. Het komt dus niet helemaal uit de lucht vallen.
niet lullig bedoeld maar kun je dit punt niet verharden? cijfers enzo...
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 11:14
Jones
Citaat:
pyres schreef op 11-01-2007 @ 11:36 :
niet lullig bedoeld maar kun je dit punt niet verharden? cijfers enzo...
Hehe, ik denk niet dat daar cijfers van zijn. Maar als ik rondkijk hier in Delft en de verschillen bekijk tussen het koor en Virgiel dan is dat wel iets wat me opvalt. Ook als ik kijk naar mijn oude middelbare school klas valt me dat op.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 13:09
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2007 @ 18:14 :
Nou, doe eens een gok. Ben ik een masochistische meeloper, die allerlei vernederingen wil ondergaan voor goedkoop bier?
Jij hebt het duidelijk niet begrepen. Jij bent waarschijnlijk ook zo iemand die elk weekend naar zijn ouders gaat om met je middelbare school vriendjes op zaterdagavond naar dezelfde foute discotheek te gaan als dat je tien jaar geleden deed.

Citaat:
pyres schreef op 11-01-2007 @ 10:54 :
het gaat erook om dat je weet wat er allemaal bij komt kijken ipv alleen maar organen eten en voeren aan mensen
Waar ben jij lid?

Laatst gewijzigd op 11-01-2007 om 13:14.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 14:25
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 11-01-2007 @ 14:09 :
Jij hebt het duidelijk niet begrepen. Jij bent waarschijnlijk ook zo iemand die elk weekend naar zijn ouders gaat om met je middelbare school vriendjes op zaterdagavond naar dezelfde foute discotheek te gaan als dat je tien jaar geleden deed.
Sommige mensen hebben gewoon gehoefte om eerst vernederd te worden voordat ze bij de club horen, terwijl je ook via je opleiding vrienden kan maken.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 14:51
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Vice schreef op 11-01-2007 @ 15:25 :
Sommige mensen hebben gewoon gehoefte om eerst vernederd te worden voordat ze bij de club horen, terwijl je ook via je opleiding vrienden kan maken.
Vernedering is relatief.. Je bent pas verneukt als je jezelf verneukt voelt, misschien voel jij je gewoon snel verneukt

Waarom zou je trouwens genoegen nemen met vrienden van je opleiding, als je nog meer vrienden kunt maken op de vereniging?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 15:08
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 11-01-2007 @ 14:09 :
Jij hebt het duidelijk niet begrepen. Jij bent waarschijnlijk ook zo iemand die elk weekend naar zijn ouders gaat om met je middelbare school vriendjes op zaterdagavond naar dezelfde foute discotheek te gaan als dat je tien jaar geleden deed.


Waar ben jij lid?
ik ben lid van quintus
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 15:09
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Vice schreef op 11-01-2007 @ 15:25 :
Sommige mensen hebben gewoon gehoefte om eerst vernederd te worden voordat ze bij de club horen, terwijl je ook via je opleiding vrienden kan maken.
jezus wat kijk jij het zwart wit zeg!!

niet elke ontgroening heeft vergelijkingen met de acties van de duitsers in woII hoor
bij ons heet het gewoon ontgroening, en wij doen geen gekke dingen ofzo

want zo breng je het nou wel over
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 17:43
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
pyres schreef op 11-01-2007 @ 16:09 :
bij ons heet het gewoon ontgroening, en wij doen geen gekke dingen ofzo

want zo breng je het nou wel over
Vraag is wat je gekke dingen vind en daarbij willen de meeste verenigingen er ook niks over vertellen. Wat ik per definitie al verdacht vind, zeker als je dan wel wat verhalen achteraf hoort (En dan heb ik het niet over die excessen die in het nieuws zijn, maar wat je gewoon opvangt van medestudenten die nog steeds lid zijn bij die vereniging)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 18:08
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
Jones schreef op 11-01-2007 @ 11:26 :
En door mensen zoals jij krijgen mensen nou een hekel aan corpora.
vind ik heel raar dat je dit zegt. het meisje zegt alleen maar dat niet alle vooroordelen over minerva waar zijn, geeft daarbij een duidelijk voorbeeld uti haar omgeving en dat ze t heel gezellig bij Minerva vindt....en daarom heb je hekel aan corpora?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 18:14
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
Vice schreef op 11-01-2007 @ 15:25 :
Sommige mensen hebben gewoon gehoefte om eerst vernederd te worden voordat ze bij de club horen, terwijl je ook via je opleiding vrienden kan maken.
ontgroening heeft niet als doel mensen te vernederen, maar wel om mensen actief bij een vereniging te houden. Als je een zware ontgroening meeloopt dan blijf je vanzelf elke week op clubavond komen en vind je het daar supermooi. Het is een bewezen fenomeen - als je heel veel moeite doet om ergens bij te komen ga je daar niet snel weg
Je kan dit vergelijken met een votbalelftal dat op hoog niveau speelt - je hebt je helemaal kapotgetraind om daar te komen en nu je er eenmaal bent ga je niet een-twee-drie weg en kom je elke week opdagen voor een training
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 18:15
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Ik vind het belangrijk om twee dingen van elkaar te onderscheiden. Je kunt zuur doen om het zuur doen of je kunt zuur doen met een doel. Gebeurt het eerste van de twee te vaak tijdens een verenigingsintro dan kun je het wat mij betreft een ontgroening noemen, anders heb je het over een kennismakingstijd (KMT). Helaas noemen tegenwoordig zelfs de grootste ontgroeners hun ontgroening een KMT en denken nullen dat het overal hetzelfde is, waardoor we weer terug zijn bij af.

@Nick-Name: bedankt voor het zo helder verwoorden van mijn standpunt.

@Vice: Ja, leuk man studiegenootjes. Later ga je zeker ook alleen maar met collega's om. Een studentenvereniging is een plek waar je organisatorische en sociale vaardigheden opdoet die je de rest van je leven bijblijven. Het is een goede school voor het grote-mensen-leven om het zo maar even te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 18:57
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 11-01-2007 @ 19:15 :
@Vice: Ja, leuk man studiegenootjes. Later ga je zeker ook alleen maar met collega's om. Een studentenvereniging is een plek waar je organisatorische en sociale vaardigheden opdoet die je de rest van je leven bijblijven. Het is een goede school voor het grote-mensen-leven om het zo maar even te zeggen.
Gelul, kan ook zonder ontgroening. De overgrote meerderheid van de volwassenen hebben geen ontgroening gelopen en het is dus ook nergens voor nodig. Dat je het juist wel nodig zou hebben zou eigenlijk raar zijn.

Citaat:
gscvap schreef op 11-01-2007 @ 19:14 :
ontgroening heeft niet als doel mensen te vernederen, maar wel om mensen actief bij een vereniging te houden.
Daar is niet persee een ontgroening voor nodig.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 19:17
Dzjun
Dzjun is offline
Citaat:
pyres schreef op 11-01-2007 @ 16:08 :
ik ben lid van quintus
Bij welk dispuut zit je?
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 22:16
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 11-01-2007 @ 19:15 :
noemen tegenwoordig zelfs de grootste ontgroeners hun ontgroening een KMT en denken nullen dat het overal hetzelfde is, waardoor we weer terug zijn bij af.
In welke steden is dat zo dan? In Leiden is het gewoon voor iedereen duidelijk welke vereniging wat doet. Hoe ze het ook noemen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 23:10
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 11-01-2007 @ 19:15 :
@Vice: Ja, leuk man studiegenootjes. Later ga je zeker ook alleen maar met collega's om. Een studentenvereniging is een plek waar je organisatorische en sociale vaardigheden opdoet die je de rest van je leven bijblijven. Het is een goede school voor het grote-mensen-leven om het zo maar even te zeggen.
In dat verband kan ik je melden dat wij vanmiddag net een student-stagiair keihard hebben afgewezen en verteld dat hij maar beter niet kon solliciteren, omdat hij nog veel te veel die 'kijk mij Minervaan zijn en daarom alles mogen' houding had. Het was geen leuk gesprek. Het is waar dat er bij topwerkgevers veel mensen rondlopen die lid zijn geweest, maar dat is niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat veel leden nu eenmaal studies doen waarmee je 'ver' kunt komen (rechten, geneeskunde, bedrijfskunde, et cetera).

Corporaal c.q. 'verenigings'gedrag wordt namelijk in het 'echte leven' totaal niet op prijs gesteld. Wij krijgen zoveel van die Leidse balletjes binnen die denken dat je het bij een groot, internationaal kantoor wel redt met een corpsbek en een netwerk van hier tot Tokyo, maar zo werkt het toch net niet. Ik heb al genoeg van die mannetjes gezien die zich 'on top of the world' voelden toen ze praeses ofzoiets waren (op de uni ben je dan zo ongeveer halfgod, kennelijk). Maar in een professionele organisatie werkt zoiets toch anders.

Wat dat betreft moet je ook niet blind varen op het 'lid'-aspect van solliciteren en werk. Ik heb een blanco cv, ben geen lid geweest, heb geen nevenactiviteiten whatsoever ontplooid maar bwn wel uit driehonderd sollicitanten gekozen om bij dit kantoor te komen werken. Anderzijds zijn alle partners van mijn kantoor het er wel over eens dat iemand die zich er bij een sollicitatiegesprek op laat voorstaan dat hij lid is, in elk geval al afvalt. Zo iemand blijft veel teveel hangen in een bepaalde (beetje kinderlijke) levensfase. Zoals ik hierboven al heb aangegeven: het 'lid ben je voor het leven'-type wordt in professionele organisaties eigenlijk een beetje zielig gevonden.

Met andere woorden, het is een fabeltje.

Laatst gewijzigd op 11-01-2007 om 23:13.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 23:38
jompo
Avatar van jompo
jompo is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 11-01-2007 @ 14:09 :
Jij hebt het duidelijk niet begrepen. Jij bent waarschijnlijk ook zo iemand die elk weekend naar zijn ouders gaat om met je middelbare school vriendjes op zaterdagavond naar dezelfde foute discotheek te gaan als dat je tien jaar geleden deed.

Wat een grap Het zijn juist meestal de mensen die van buiten de 'grote steden' komen en zich aansluiten bij corpsen en weetikveel wat, die gaan juist bij zulke shizzle omdat ze niet normaal vrienden kunnen maken zonder ontgroend te worden en denken dat ze wat zijn met hun vereniging want ze ZITTEN bij een vereniging en dat is sociaal en maatschappelijk gezien heel stoer want dan heb je heel veel vrienduh!!?!?!¹¹/!¹¿1
__________________
Watchin' the ships roll in, then you watch them roll away againnnn, Liliannn
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 00:16
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
jompo schreef op 12-01-2007 @ 00:38 :
Wat een grap Het zijn juist meestal de mensen die van buiten de 'grote steden' komen en zich aansluiten bij corpsen en weetikveel wat, die gaan juist bij zulke shizzle omdat ze niet normaal vrienden kunnen maken zonder ontgroend te worden en denken dat ze wat zijn met hun vereniging want ze ZITTEN bij een vereniging en dat is sociaal en maatschappelijk gezien heel stoer want dan heb je heel veel vrienduh!!?!?!¹¹/!¹¿1
dus, stel voor, je bent een eerstejaars die niet 'normaal' vrienden kan maken, je gaat bij het corps omdat je tijdens je introductie mensen heb leren kennen die ook niet 'normaal' vrienden kunnen maken en je denkt :"Nou, gezellig, een paar weekjes kapotgaan, dan heb ik echte vrienden voor het leven"....denk je echt dat het zo werkt ? Kom op, probeer eens na te denken. Als je als een vereniging zijnde een imago naar voren brengt van "hier zitten alleen maar mensen bij die op een andere manier geen vrienden kunnen maken" zou je dan bij zo'n vereniging gaan als je weet dat ze een harde ontgroening hebben? En toch zijn er jaarlijks duizenden mensen die dat stap durven te nemen.......
Misschien hebben die eerstejaars meer het gevoel :"Nou ik ga bij dat vereniging, wat het ook kost, want ik de mensen die erbij zitten erg gezellig vind ". Ooit over nagedacht?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 01:18
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-01-2007 @ 19:57 :
Gelul, kan ook zonder ontgroening. De overgrote meerderheid van de volwassenen hebben geen ontgroening gelopen en het is dus ook nergens voor nodig. Dat je het juist wel nodig zou hebben zou eigenlijk raar zijn.

Daar is niet persee een ontgroening voor nodig.
Ik besef nu inderdaad dat ik een beetje voorbij ben gegaan aan het ongroeningsaspect. Wat een vereniging echt uniek maakt is zijn geschiedenis en vooral de daaruit voortvloeiende tradities. De meest niet-traditionele verenigingen zijn in mijn ogen niets anders dan café's met goedkoop bier waar je ook nog eens zelf dingen moet regelen om het in stand te houden. Om dat soort tradities en gebruiken (mores) over te kunnen brengen aan mensen die net bij pappie en mammie vandaan komen is het noodzakelijk dat ze een intensieve leerperiode meemaken. Dat dit niet altijd leuk is is waar, maar tentamenperiodes zijn ook niet leuk (een enkeling uitgezonderd dan) en die loop je ook door voor een bepaald doel. Bovendien ben ik het met gscvap een over het feit dat zo'n ontgroening helpt een actief lid te maken van een kandidaatlid.

Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-01-2007 @ 23:16 :
In welke steden is dat zo dan? In Leiden is het gewoon voor iedereen duidelijk welke vereniging wat doet. Hoe ze het ook noemen.
In Delft in ieder geval. Zowel het Corps als Virgiel, maar ook De Bolk, een hele alternatieve vereniging die alleen maar een weekje gaat zeilen tijdens de KMT, noemen het een KMT.

Citaat:
nare man schreef op 12-01-2007 @ 00:10 :
*knip*
Ervaringen meenemen en dichtgetiktheid meenemen zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen. Wat ik bedoel is dat als je het goed doet en niet te koop loopt met het feit dat je ergens lid bent geweest en je zeven jaar lang helemaal de tering in hebt gezopen kun je je opgedane sociale vaardigheden echt wel gebruiken in je dagelijkse leven. Volgens mij is het ook typisch corpsgedrag om er na je studententijd nog steeds trots op te zijn. Zij zijn ook altijd degenen die zich beter voelen dan de rest.

Citaat:
jompo schreef op 12-01-2007 @ 00:38 :
Wat een grap Het zijn juist meestal de mensen die van buiten de 'grote steden' komen en zich aansluiten bij corpsen en weetikveel wat, die gaan juist bij zulke shizzle omdat ze niet normaal vrienden kunnen maken zonder ontgroend te worden en denken dat ze wat zijn met hun vereniging want ze ZITTEN bij een vereniging en dat is sociaal en maatschappelijk gezien heel stoer want dan heb je heel veel vrienduh!!?!?!¹¹/!¹¿1
Heb je cijfers?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:27
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
Vice schreef op 11-01-2007 @ 15:25 :
Sommige mensen hebben gewoon gehoefte om eerst vernederd te worden voordat ze bij de club horen, terwijl je ook via je opleiding vrienden kan maken.

je kan ook 'ook' via je opleiding vrienden maken. meot je wel leuke mensen daar hebben. bij mijn opleiding (en vele andere universitaire studies) heb je nou eenmaal niet veel contact uren, en zie ik door de 350 bomen het bos niet meer. sowieso zitten bij mijn opleiding niet 'myn type' mensen, maargoed. ben heel blij dat ik daar al 1 vriendinnetje heb..

verder over de ontgroeningen: ik zie het nut er wel van in. vriendinnetjes van mij zitten bij het asc/avsv en die hadden na die 6 (8?) weken een instant vrienden groep. ze hadden allemala hetzelfde doorgemaakt, kende elkaar supergoed enzo. maar ik zie ze nu nooit meer omdat ze niet meer buiten de toko komen..
ik zit zelf bij een andere studentenvereniging in amsterdam. geen ontgroening, en ik moest dus ook 'moeite' doen om daar vrienden te maken. wat mij veel beter bevalt (denk ik) want ik ben nu precies vrienden met de mensen die ik wil. maar ik heb niks tegen een beetje ontgroening. ik heb wel wat tegen hoe de corpsontgroening is. en ik heb helemaaal wat tegen de mensen die achteraf gaan zeiken hoe zwaar het was. dat wist je van te voren trut, en niemand heeft je er toe verplicht..

als je lid wil worden van een vereniging kan je denk ik het beste gewoon is een avondje langs gaan, niet in de intreeweek oid. ik ben zelf trouwens nogal op de gok lid geworden hiervan en het bevalt me echt enorm goed. en het is echt niet de zin van mijn bestaan hoor. tis gewoon een leuke toevoeging
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 12-01-2007 @ 02:18 :

In Delft in ieder geval. Zowel het Corps als Virgiel, maar ook De Bolk, een hele alternatieve vereniging die alleen maar een weekje gaat zeilen tijdens de KMT, noemen het een KMT.
Ja dat maakt op zich niet uit, als ze maar gewoon vertellen wat die KMT inhoudt als mensen erom vragen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:40
jet
Avatar van jet
jet is offline
het ís toch ook gewoon een kenningsmakingstijd
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:44
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 12-01-2007 @ 02:18 :
Ik besef nu inderdaad dat ik een beetje voorbij ben gegaan aan het ongroeningsaspect. Wat een vereniging echt uniek maakt is zijn geschiedenis en vooral de daaruit voortvloeiende tradities. De meest niet-traditionele verenigingen zijn in mijn ogen niets anders dan café's met goedkoop bier waar je ook nog eens zelf dingen moet regelen om het in stand te houden. Om dat soort tradities en gebruiken (mores) over te kunnen brengen aan mensen die net bij pappie en mammie vandaan komen is het noodzakelijk dat ze een intensieve leerperiode meemaken. Dat dit niet altijd leuk is is waar, maar tentamenperiodes zijn ook niet leuk (een enkeling uitgezonderd dan) en die loop je ook door voor een bepaald doel. Bovendien ben ik het met gscvap een over het feit dat zo'n ontgroening helpt een actief lid te maken van een kandidaatlid.
Het is en blijft nog steeds gelul. Je hebt echt geen ontgroening nodig om de tradities en mores te leren. Nergens voor nodig. Uiteraard wel een kennismakingstijd, maar dat kan ook gewoon erg leuk en gezellig zijn ipv een ontgroening.
Het is helemaal nergens voor nodig om mensen die net bij pappie en mammie weg te komen te ontgroenen om ze zogenaamt dus 'volwassen' en met de regels van je vereniging bekent te maken. Het is echt vrij dom dat je denkt dat een ontgroening daarvoor nodig is gezien het feit dat de overgrote meerderheid van de volwassenen niet ontgroend is.

Volgens mij heb jij die andere verenigingen niet goed begrepen, er zijn wel degenlijk traditie's, mores, liederen etc. Het valt echt niet te vergelijken met alleen een simpel cafe waar iedereen elkaar dan vrij goed kent.
Er zijn ook andere manieren om leden aan je vereniging te binden. Ook daar heb je geen ontgroening voor nodig, ik denk juist dat de andere manieren toch echt meer moeite kosten, maar imo wel een wat normalere manier.
Ofwel, een ontgroening is gewoon van alle kanten gelul.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:02
jet
Avatar van jet
jet is offline
hm ja ik heb de tradities en mores ook gewoon geleerd zonder kmt enzo hoor en ik zit nog wel bij een dochtervereniging van t corps
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:07
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Ieke schreef op 12-01-2007 @ 12:44 :
Het is en blijft nog steeds gelul. Je hebt echt geen ontgroening nodig om de tradities en mores te leren. Nergens voor nodig. Uiteraard wel een kennismakingstijd, maar dat kan ook gewoon erg leuk en gezellig zijn ipv een ontgroening.
Het is helemaal nergens voor nodig om mensen die net bij pappie en mammie weg te komen te ontgroenen om ze zogenaamt dus 'volwassen' en met de regels van je vereniging bekent te maken. Het is echt vrij dom dat je denkt dat een ontgroening daarvoor nodig is gezien het feit dat de overgrote meerderheid van de volwassenen niet ontgroend is.

Volgens mij heb jij die andere verenigingen niet goed begrepen, er zijn wel degenlijk traditie's, mores, liederen etc. Het valt echt niet te vergelijken met alleen een simpel cafe waar iedereen elkaar dan vrij goed kent.
Er zijn ook andere manieren om leden aan je vereniging te binden. Ook daar heb je geen ontgroening voor nodig, ik denk juist dat de andere manieren toch echt meer moeite kosten, maar imo wel een wat normalere manier.
Ofwel, een ontgroening is gewoon van alle kanten gelul.
Maar wat als mensen bereid zijn ontgroend te worden, wie ben jij dan ze dat recht te ontnemen?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:29
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-01-2007 @ 12:44 :
Het is en blijft nog steeds gelul. Je hebt echt geen ontgroening nodig om de tradities en mores te leren. Nergens voor nodig. Uiteraard wel een kennismakingstijd, maar dat kan ook gewoon erg leuk en gezellig zijn ipv een ontgroening.
Het is helemaal nergens voor nodig om mensen die net bij pappie en mammie weg te komen te ontgroenen om ze zogenaamt dus 'volwassen' en met de regels van je vereniging bekent te maken. Het is echt vrij dom dat je denkt dat een ontgroening daarvoor nodig is gezien het feit dat de overgrote meerderheid van de volwassenen niet ontgroend is.

Volgens mij heb jij die andere verenigingen niet goed begrepen, er zijn wel degenlijk traditie's, mores, liederen etc. Het valt echt niet te vergelijken met alleen een simpel cafe waar iedereen elkaar dan vrij goed kent.
Er zijn ook andere manieren om leden aan je vereniging te binden. Ook daar heb je geen ontgroening voor nodig, ik denk juist dat de andere manieren toch echt meer moeite kosten, maar imo wel een wat normalere manier.
Ofwel, een ontgroening is gewoon van alle kanten gelul.
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat een ontgroening, vooral aan het begin van het adspirant-lidmaatschap, een basis creëert die alle eerstejaars delen. Ze hebben hetzelfde meegemaakt, dezelfde dingen ervaren. Uit ervaring spreken eerstejaars elkaar dan ook veel sneller aan, omdat er nou eenmaal een sterke gemeenschappelijke factor is.

Laatst gewijzigd op 12-01-2007 om 12:38.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:32
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Dzjun schreef op 11-01-2007 @ 20:17 :
Bij welk dispuut zit je?
doet dat er toe?
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:35
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-01-2007 @ 18:43 :
Vraag is wat je gekke dingen vind en daarbij willen de meeste verenigingen er ook niks over vertellen. Wat ik per definitie al verdacht vind, zeker als je dan wel wat verhalen achteraf hoort (En dan heb ik het niet over die excessen die in het nieuws zijn, maar wat je gewoon opvangt van medestudenten die nog steeds lid zijn bij die vereniging)
gekke dingen .... ik versta daar dingen onder zoals mensen in gevaar brengen

dat soort dingen doen wij niet

wat de rest van quintus doet met ontgroening zijn mijn zaken niet omdat ik niet bij die disputen zit.
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 13:12
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Nick-Name schreef op 12-01-2007 @ 13:07 :
Maar wat als mensen bereid zijn ontgroend te worden, wie ben jij dan ze dat recht te ontnemen?
Ze moeten het fijn zelf weten, ik ben echt niet voor een verbod op ontgroeningen hoor. Dit is mijn persoonlijke mening, dat is wat anders dan het aan anderen opleggen. Ik zet er kanttekeningen bij dat het oa gewoon gelul is om een echte ontgroening te moeten lopen om de tradities, mores enzo te leren.

Citaat:
pyres schreef op 12-01-2007 @ 13:35 :
gekke dingen .... ik versta daar dingen onder zoals mensen in gevaar brengen

dat soort dingen doen wij niet

wat de rest van quintus doet met ontgroening zijn mijn zaken niet omdat ik niet bij die disputen zit.
Gekke dingen als vernederingen etc. Gewoon een echte ontgroending aangezien het imo ook gewoon kan door een leuke kennismakingstijd.

Citaat:
FuSe schreef op 12-01-2007 @ 13:29 :
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat een ontgroening, vooral aan het begin van het adspirant-lidmaatschap, een basis creëert die alle eerstejaars delen. Ze hebben hetzelfde meegemaakt, dezelfde dingen ervaren. Uit ervaring spreken eerstejaars elkaar dan ook veel sneller aan, omdat er nou eenmaal een sterke gemeenschappelijke factor is.
Het zal misschien wat sterker zijn in het begin, maar ik geloof echt niet dat je zonder ontgroening geen goede, leuke binding kan hebben met je vereniging en mede sjaarsen. Het is imo gewoon absoluut niet persee nodig en helemaal niet om de redenen van zogenaamt de enige goede manier om tradities te leren en om 'volwassen te worden' want dat kan absoluut zeker prima zonder ontgroening en met gewoon een leuke KMT.
Ik vind een ontgroening gewoon absoluut niet nodig. Dit puntje is misschien wel anders, maar dan nog. Het aantal uitschrijvingen is opzich een mooie om dit op te vergelijken en die is bij ons eigenlijk niet anders dan bij andere verenigingen. Dus daarom durf ik hier ook wel vraagtekens bij te zetten.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 14:35
Jones
Citaat:
gscvap schreef op 11-01-2007 @ 19:08 :
vind ik heel raar dat je dit zegt. het meisje zegt alleen maar dat niet alle vooroordelen over minerva waar zijn, geeft daarbij een duidelijk voorbeeld uti haar omgeving en dat ze t heel gezellig bij Minerva vindt....en daarom heb je hekel aan corpora?
Nee, er staat toch nergens dat ik een hekel heb aan corpora?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:47
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ieke schreef op 12-01-2007 @ 14:12 :

Gekke dingen als vernederingen etc. Gewoon een echte ontgroending aangezien het imo ook gewoon kan door een leuke kennismakingstijd.
wij doen dingen niet om het vernederen, maar voornamelijk om hun beter te leren kennen en oo zodat zij het dispuut leren kennen.
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 11-01-2007 @ 14:09 :
Jij hebt het duidelijk niet begrepen. Jij bent waarschijnlijk ook zo iemand die elk weekend naar zijn ouders gaat om met je middelbare school vriendjes op zaterdagavond naar dezelfde foute discotheek te gaan als dat je tien jaar geleden deed.
Nee, ik woon thuis en ga nooit uit. In ieder geval niet naar de kroeg, de kroegen in Eindhoven zijn nogal bagger. Als ik ergens heen ga is het het theater of een concert.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 16:08
kleinmeisje
Avatar van kleinmeisje
kleinmeisje is offline
Citaat:
jet schreef op 12-01-2007 @ 13:02 :
hm ja ik heb de tradities en mores ook gewoon geleerd zonder kmt enzo hoor en ik zit nog wel bij een dochtervereniging van t corps
waar zit je bij?
__________________
wie zwijgt stemt toe
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 17:59
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
@Ieke: Nu denk je de methode (niet ontgroenen) van een niet-traditionele vereniging (RSG) te kunnen toepassen op alle verenigingen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd namelijk dat non-traditionele verenigingen verschillen van een studentencafé. Kijk er zit inderdaad meer om heen, maar de core-activiteit (borrelen) is wel heel café-achtig. Ik weet niet of je in de FUB tijd van het RSG wel eens bij een federatiegenoot bent geweest op een gewone borrelavond, maar dan zul je mijn verhaal echt wel kunnen beamen.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-01-2007 @ 17:03 :
Nee, ik woon thuis en ga nooit uit. In ieder geval niet naar de kroeg, de kroegen in Eindhoven zijn nogal bagger. Als ik ergens heen ga is het het theater of een concert.
Ah, sorry! Ik had je knorrigheid onderschat.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 18:23
jompo
Avatar van jompo
jompo is offline
Citaat:
gscvap schreef op 12-01-2007 @ 01:16 :
dus, stel voor, je bent een eerstejaars die niet 'normaal' vrienden kan maken, je gaat bij het corps omdat je tijdens je introductie mensen heb leren kennen die ook niet 'normaal' vrienden kunnen maken en je denkt :"Nou, gezellig, een paar weekjes kapotgaan, dan heb ik echte vrienden voor het leven"....denk je echt dat het zo werkt ? Kom op, probeer eens na te denken. Als je als een vereniging zijnde een imago naar voren brengt van "hier zitten alleen maar mensen bij die op een andere manier geen vrienden kunnen maken" zou je dan bij zo'n vereniging gaan als je weet dat ze een harde ontgroening hebben? En toch zijn er jaarlijks duizenden mensen die dat stap durven te nemen.......
Misschien hebben die eerstejaars meer het gevoel :"Nou ik ga bij dat vereniging, wat het ook kost, want ik de mensen die erbij zitten erg gezellig vind ". Ooit over nagedacht?
Ja, "hier zitten alleen maar mensen bij die op een andere manier geen vrienden kunnen maken" zou je dan bij zo'n vereniging gaan als je weet dat ze een harde ontgroening hebben?" Dat is het hele punt nou, ze hebben een gemeenschappelijk karakter, daar hebben ze die ontgroening wel voorover want dat bind ze ook, ze hebben het allemaal doorlopen.


en Ozzy khoef geen cijfers hier neer te zetten, wat denk je dat dit is, een wetenschappelijke discussie ofso? Ik reageerde op jouw idiote gebrabbel over mensen die teruggaan naar hun ouders om daar te feesten in de oude discotheek oid wat je zo grappig probeerde uit te leggen, en je leest kennelijk het woordje 'meestal' niet, kzeg niet dat iedereen zo is maar grotendeels wel.
__________________
Watchin' the ships roll in, then you watch them roll away againnnn, Liliannn
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 22:43
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 12-01-2007 @ 18:59 :
@Ieke: Nu denk je de methode (niet ontgroenen) van een niet-traditionele vereniging (RSG) te kunnen toepassen op alle verenigingen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd namelijk dat non-traditionele verenigingen verschillen van een studentencafé. Kijk er zit inderdaad meer om heen, maar de core-activiteit (borrelen) is wel heel café-achtig. Ik weet niet of je in de FUB tijd van het RSG wel eens bij een federatiegenoot bent geweest op een gewone borrelavond, maar dan zul je mijn verhaal echt wel kunnen beamen.
Het is maar net wat je met een vereniging wil. Als men een ontgroening wil moeten ze dat fijn zelf weten, maar dat wil nog niet zeggen dat het noodzakelijk is. Dat het noodzakelijk is is echt puur gelul, het is jou probleem als je dat niet kan inzien. Je mag best voor ontgroeningen zijn, maar kap met de onzin dat het op een andere manier echt niet kan. Ik heb echt geen bezwaar tegen dat je ontgroeningen op je vereniging hebt vanwege de traditie van ontgroeningen. Maar zeg dan dat het een traditie is en ga het niet zitten verdedigen op argumenten die op een andere manier ook prima kunnen.
RSG heeft ooit een keihard novitiaat gehad, die erger was dan het Corps. We hebben juist alles gedaan wat betreft soorten KMT en het is niet voor niets dat daar vanaf is gestapt. De basis is dat we onderling allemaal gelijk zijn, dus ga je ook je sjaarsen niet afzeiken in een KMT. De basis van de vereniging op het moment en imo is er ook geen betere. Daar gaat bij ons veel van uit en dat is erg duidelijk te merken.

Volgens mij heb je RSG nooit helemaal begrepen. Ik vind het echt geen kroeg, uiteraard zit dat aspect erin (net als bij alle andere vereniging) maar het is totaal anders.
Ik denk dat nu jou negatieve kijk op RSG door een aantal verhalen je meer parten speelt in de vorming van je mening en je scheinbaar gevoel van suprioriteit van je eigen vereniging.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 23:23
Verwijderd
Laten we allen naar RSG gaan als Ieke achter de bar staat om het vooroordeel de wereld uit te helpen

Ik heb je wel eens zien tappen tijdens mijn Eurekaweek, lang geleden, maar durfde niets te zeggen
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 12-01-2007 @ 18:59 :


Ah, sorry! Ik had je knorrigheid onderschat.
Als lid van de DSB ben je niet echt in de positie om dit soort uitspraken te doen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 03:02
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
jompo schreef op 12-01-2007 @ 19:23 :
en Ozzy khoef geen cijfers hier neer te zetten, wat denk je dat dit is, een wetenschappelijke discussie ofso? Ik reageerde op jouw idiote gebrabbel over mensen die teruggaan naar hun ouders om daar te feesten in de oude discotheek oid wat je zo grappig probeerde uit te leggen, en je leest kennelijk het woordje 'meestal' niet, kzeg niet dat iedereen zo is maar grotendeels wel.
Dan is het nog steeds een argument op basis van aangenomen feiten. Ik geloof namelijk helemaal niet dat het zo is, dus wil ik cijfers zien.

@Ieke: ik wil niet weer RSG bekritiseren, dat heb ik eerder in dit topic al genoeg gedaan. Ik vind het prima dat jullie geen ontgroening hebben. Ik vind verenigingen die wel intensieve KMT of ontgroening hebben ook echt niet per se beter dan zij die dat niet hebben. Ik ben sowieso tegen een echte ontgroening en dat heb ik zelfs mee laten wegen in mijn beslissing of en waar ik lid ging worden. Wat ik wil zeggen is dat het echt van het karakter van de vereniging af hangt of je wel of niet aan een ontgroening of intensieve KMT moet doen.

@Lucky Luciano: Ik durf te zeggen dat de DSB de meest studentikoze vereniging van Delft is. Of houd jij gewoon de corps-definitie van het woord knor aan?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 09:17
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 13-01-2007 @ 04:02 :
@Lucky Luciano: Ik durf te zeggen dat de DSB de meest studentikoze vereniging van Delft is. Of houd jij gewoon de corps-definitie van het woord knor aan?
Gebaseerd op wat?

Heb wel het idee dat er bar weinig dames rondlopen bij het DSB.. wat zal het zijn, 1 op 20 ofzo?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 09:46
Jones
Citaat:
Ozzy A schreef op 13-01-2007 @ 04:02 :
@Lucky Luciano: Ik durf te zeggen dat de DSB de meest studentikoze vereniging van Delft is. Of houd jij gewoon de corps-definitie van het woord knor aan?
Je begint je steeds belachelijker te maken.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 11:17
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
FuSe schreef op 13-01-2007 @ 00:23 :
Laten we allen naar RSG gaan als Ieke achter de bar staat om het vooroordeel de wereld uit te helpen

Ik heb je wel eens zien tappen tijdens mijn Eurekaweek, lang geleden, maar durfde niets te zeggen
Als je dat zou willen moet je in een open week komen en dan is de sfeer toch weer heel anders dan 'normaal'

Jammer.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 16:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 03:00
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.