Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2004, 12:21
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
Zou iemand zo vriendelijk zou om me antwoorden op fouten te controleren en onvolledige antwoorden aan te vullen?

De andere topic over sarin & olestra kan gesloten worden, ik ga hier verder met me eigen gevonden antwoorden.


Sarin: sluipend en snelwerkend/
1 Welke stofeigenschappen van sarin kom je in het artikel tegen?
<antwoord>
2 Leg de werking van sarin als zenuwgas uit.
<antwoord>

Sarin wordt als binair wapen geproduceerd. Pas vlak voor gebruik worden de componenten met elkaar gemengd. Daarbij kan ethaannitril als oplosmiddel gebruikt worden.
3 Welk twee mogelijke bereidingswijzen worden genoemd?
<antwoord>
4 Geef van elke bereidingswijze de reactievergelijking in structuuformules.
<antwoord>
5 Leg uit dat de reacties uit vraag 4 veresteringsreacties genoemd worden.
<antwoord>

Uit het artikel kan afgeleid worden welke bereidingswijze in de metro van Tokyo toegepast is.
6 Leg dit uit <antwoord>

Er zijn ook voorbeelden van tegengif genoemd.
7 Waarop berust de werking van zo'n tegengif?

Het ''Recept'' voor het maken van sarin kan onder andere gevonden worden op Internet en via bladen van wapenliefhebbers.
8 Zou dit verboden moeten worden? er is toch vrijheid van pers? beargumenteer je mening!

Mijn antwoorden:




wetenschapsforum,.nl = scholieren.com

Laatst gewijzigd op 14-12-2004 om 12:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2004, 13:54
sdekivit
sdekivit is offline
2e reactie is gewoon een substitutie van F --> substitutiereactie. Maar eindproduct klopt niet --> je hebt de CH3 verwisseld met een F --> eerst zaten de twee F-en naast elkaar en bij het product stonden ze tegenover elkaar.

maar bij beide reacties wordt de typische esterbinding tot stand gebracht en dus zijn beide reacties veresteringsreacties. Er omtstaat bij de tweede trouwens HF volgens de tekst.

de werking: acetylcholine is een neurotransmitter --> het is de een molecuul die de elektrische impuls uit een zenuw omzet in een chemische energie en die dan vervolgens via een receptor in de synaps van een ander axon de impulsgeleiding kan voortzetten. Is de neurotransmitter niet meer actief, dan vindt er geen impulsgeleiding meer plaats --> en dus is het een zenuwgas.

Het tegengif zorgt ervoor dat sarin niet meer is gebonden aan de neurotransmitter en dus dat impulsgeleiding weer kan plaatsvinden.

Laatst gewijzigd op 14-12-2004 om 14:05.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 20:46
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
Oke bedankt ja bij de 2e reactie ipv water is het HF dus weet je ook al hoe je de andere produkt kan tekenen. anyway heel erg bedankt was zeer nuttige info.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 22:02
Rocks
Rocks is offline
HF, beetje sterk nevenproductje

Mijn docent analytische chemie zei ooit: als je er mee in contact komt, onmiddelijk pure zuurstof inademen. Als je HF ruikt, dan is het eigelijk al te laat... (maw, je bent er aan voor de moeite)
__________________
waarom kon dat kotleven niet blijven duren? - UT VIVAT, CRESCEAT, FLOREATQUE CAERULEUS! - schachten, ad fundum!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 00:49
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
In de tekst staat gewoon, HF is een irriterend en etsend gas. .....de irritaties werden misschien veroorzaakt door HF. .....verder staat er niet echt dat het zwaar giftig is. wel dat letale dosis sarin leidt binnen enkele minuten tot de dod.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.