Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2005, 14:44
Hem
Avatar van Hem
Hem is offline
als ik met mijn school klaar ben(nog lang niet helaas) wil ik graag een hbo-opleiding psychologie gaan doen...

alleen ben ik niet erg goed in de omgang met mensen

is er ook een beroep met psychologie wat je kunt uitoefenen
zonder al te veel omgang met mensen?
__________________
Science is organized knowledge. Wisdom is organized life. - Immanuel Kant
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2005, 14:51
sgaapje
Avatar van sgaapje
sgaapje is offline
ja, je kunt onderzoek doen naar het gedrag van mensen. Er zijn echt wel veel verschillende kanten die je opkunt met psychologie. Al weet ik niet zeker of dat ook geldt voor de hbo opleiding, ik doe zelf namelijk psychologie aan de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 14:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zou dan de universitaire opleiding psychologie gaan doen, waarbij de nadruk veel meer ligt op onderzoek doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 14:59
Hem
Avatar van Hem
Hem is offline
dan moet ik toch eerst hbo en dan universitair doen?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Hem schreef op 17-05-2005 @ 15:59 :
dan moet ik toch eerst hbo en dan universitair doen?
je kan ook je propedeuse HBO Psychologie halen en dan door naar het 1ste jaar van de universiteit. Ik weet alleen niet hoe dat tegenwoordig zit nu ze een loting hebben bij Psychologie.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:07
Hem
Avatar van Hem
Hem is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2005 @ 16:05 :
je kan ook je propedeuse HBO Psychologie halen en dan door naar het 1ste jaar van de universiteit. Ik weet alleen niet hoe dat tegenwoordig zit nu ze een loting hebben bij Psychologie.
propedeuse?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:09
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Hem schreef op 17-05-2005 @ 16:07 :
propedeuse?
Dat is als je een bepaald aantal punten heb gehaald aan het einde van je eerste jaar van je hbo-opleiding. Dat geldt als een soort van 'toegang' tot de universiteit..
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:09
sgaapje
Avatar van sgaapje
sgaapje is offline
De propedeuse is het eerste jaar van een studie. Als je dan alle studiepunten haalt heb je het officieel gehaald en krijg je een papiertje.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:10
sgaapje
Avatar van sgaapje
sgaapje is offline
Citaat:
BMF schreef op 17-05-2005 @ 16:09 :
Dat is als je een bepaald aantal punten heb gehaald aan het einde van je eerste jaar van je hbo-opleiding. Dat geldt als een soort van 'toegang' tot de universiteit..
grr..jij was eerder. Maar het is ook bij een universitaire opleiding hoor
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:12
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Ohw sorry, nou vergeet ik zelf nog wat te vragen en vergeet het in één post te doen..

Wil zelf namelijk ook misschien de HBO opleiding Psychologie gaan doen, maar ik word nog niet echt wijs uit de mogelijkheden die je daarmee heb. Zie ook alleen maar dat het via zo'n thuiscursus is, niet op een school zeg maar. Kan dat eigenlijk wel? (lijkt mij van wel maar als iemand het even kan bevestigen: graag!)

Mijn grote wens - om het zo maar even te zeggen - is namelijk om in een zorginstelling als psycholoog mensen te begeleiden tijdens hun opname.. Maar vraag me af of HBO Psychologie hiervoor voldoende is of dat je daar Psychologie op universitair niveau moet hebben? (Wat het verschil is tussen deze twee studies..)

Alvast ónwijs bedankt.
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
BMF schreef op 17-05-2005 @ 16:12 :
Ohw sorry, nou vergeet ik zelf nog wat te vragen en vergeet het in één post te doen..

Wil zelf namelijk ook misschien de HBO opleiding Psychologie gaan doen, maar ik word nog niet echt wijs uit de mogelijkheden die je daarmee heb. Zie ook alleen maar dat het via zo'n thuiscursus is, niet op een school zeg maar. Kan dat eigenlijk wel? (lijkt mij van wel maar als iemand het even kan bevestigen: graag!)

Mijn grote wens - om het zo maar even te zeggen - is namelijk om in een zorginstelling als psycholoog mensen te begeleiden tijdens hun opname.. Maar vraag me af of HBO Psychologie hiervoor voldoende is of dat je daar Psychologie op universitair niveau moet hebben? (Wat het verschil is tussen deze twee studies..)

Alvast ónwijs bedankt.
Het kan idd dat iets wel als thuisstudie wordt gegeven en niet aan een HBO. Overigens kun je ook Propedeuse Toegepaste Psychologie overwegen (in Deventer geloof ik). Hierbij krijg je van verschillende opleidingen (Psychologie, SPH, MWD en misschien nog meer, dat weet ik niet) vakken zodat je kan ontdekken wat je nou eigenlijk wil. Als je dat jaar gehaald hebt kun je als je dat dus wil doorstromen naar de uni.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:22
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Dit topic gaat even naar Studiekeuze.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:26
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2005 @ 16:19 :
Het kan idd dat iets wel als thuisstudie wordt gegeven en niet aan een HBO. Overigens kun je ook Propedeuse Toegepaste Psychologie overwegen (in Deventer geloof ik). Hierbij krijg je van verschillende opleidingen (Psychologie, SPH, MWD en misschien nog meer, dat weet ik niet) vakken zodat je kan ontdekken wat je nou eigenlijk wil. Als je dat jaar gehaald hebt kun je als je dat dus wil doorstromen naar de uni.
Maar is Toegepaste Psychologie ook een studie opzich of is het meer een zooitje vakken bij elkaar zodat je even kan kijken wat je het beste ligt en daarna alsnog naar de universiteit moet?

Want ik ben zelf namelijk chronisch ziek waardoor ik niet zoveel meer kan en ook van het Gymn. naar de Havo ben gegaan uiteindelijk omdat het gewoon teveel werd in de situatie nu. En ik weet niet of ik beter ga worden, maar mocht dat niet zo zijn dan kan ik de universiteit gewoon niet aan. Dus daarom zoek ik een HBO opleiding waarbij ik praktisch mensen kan helpen in een zorginstelling als een ziekenhuis of iets tijdens hun opname.

Maar kan je dat bereiken met toegepaste psychologie voor zover iemand weet of niet? (en weet anders misschien iemand wat wél een optie zou zijn op HBO-niveau)
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Volgens mij is dat idd meer een 'zooitje' vakken bij elkaar, alhoewel ik het niet zo zou noemen
Na dat jaar kies je dus voor één van de opleidingen.
Overigens zijn alle opleidingen die daarbij horen HBO behalve Psychologie. Het is dus niet zo dat je daarna sowieso naar de universiteit gaat.

Wat betreft wat jij voor ogen hebt: is verpleegkunde niets voor jou?

Overigens denk ik dat de universiteit fysiek minder zwaar is dan HBO.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:35
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2005 @ 16:30 :
Volgens mij is dat idd meer een 'zooitje' vakken bij elkaar, alhoewel ik het niet zo zou noemen
Na dat jaar kies je dus voor één van de opleidingen.
Overigens zijn alle opleidingen die daarbij horen HBO behalve Psychologie. Het is dus niet zo dat je daarna sowieso naar de universiteit gaat.

Wat betreft wat jij voor ogen hebt: is verpleegkunde niets voor jou?

Overigens denk ik dat de universiteit fysiek minder zwaar is dan HBO.
Verpleegkunde is fysiek gezien zeker weten te zwaar..

Maar zoek meer iets waarbij ik mensen kan begeleiden zeg maar, of zoeken naar oplossingen, meedenken met mensen. Dus wat dat betreft meer de kant waarbij je luistert naar mensen en meedenkt dan mensen helpt bij hun fysieke beperkingen. Bedoelde met praktisch ook meer het concreet zoeken naar oplossingen dus..

En universiteit; twijfel.. de havo kost me al ontzettend veel moeite nu door m'n geheugen dat me nogal in de steek laat, dus als ik dan ook alsnog het VWO moet doen lijkt me dat beetje een te lange weg..

Bedankt dat je meedenkt trouwens
__________________
life is what you make it

Laatst gewijzigd op 17-05-2005 om 15:39.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 16:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
BMF schreef op 17-05-2005 @ 16:35 :
Verpleegkunde is fysiek gezien zeker weten te zwaar..

Maar zoek meer iets waarbij ik mensen kan begeleiden zeg maar, of zoeken naar oplossingen, meedenken met mensen. Dus wat dat betreft meer de kant waarbij je luistert naar mensen en meedenkt dan mensen helpt bij hun fysieke beperkingen. Bedoelde met praktisch ook meer het concreet zoeken naar oplossingen dus..

En universiteit; twijfel.. de havo kost me al ontzettend veel moeite nu door m'n geheugen dat me nogal in de steek laat, dus als ik dan ook alsnog het VWO moet doen lijkt me dat beetje een te lange weg..

Bedankt dat je meedenkt trouwens
In hoeverre denk je dan dat je later dat beroep aan kan?
Het praktische helpen is dus te zwaar voor je, fysiek gezien. Volgens mij is dat minstens zo zwaar als verpleegkunde.

Dus dan toch psychisch, maar als de havo je al veel moeite kost omdat je geheugen dermate belast wordt, denk je niet dat het aanhoren van al die psychische problemen te zwaar is voor je?

En sowieso zul je met je studie heel veel moeten kunnen leren en onthouden, want om iemand te helpen heb je kennis nodig. Die heb je niet zomaar. Of je nou HBO psychologie of WO psychologie wil doen, het blijft een kwestie van veel leren over de mens.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 17:06
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2005 @ 17:11 :
In hoeverre denk je dan dat je later dat beroep aan kan?
Het praktische helpen is dus te zwaar voor je, fysiek gezien. Volgens mij is dat minstens zo zwaar als verpleegkunde.

Dus dan toch psychisch, maar als de havo je al veel moeite kost omdat je geheugen dermate belast wordt, denk je niet dat het aanhoren van al die psychische problemen te zwaar is voor je?

En sowieso zul je met je studie heel veel moeten kunnen leren en onthouden, want om iemand te helpen heb je kennis nodig. Die heb je niet zomaar. Of je nou HBO psychologie of WO psychologie wil doen, het blijft een kwestie van veel leren over de mens.
Ja klopt. Maar ik moet toch een opleiding volgen, een andere optie heb ik niet en bovendien heb ik een vrij onvoorspelbare ziekte. Oftewel: Voor hetzelfde geld gaat het over tien jaar zo goed dat ik wél een volledige baan aan kan.

Maar ik kan niet in de toekomst kijken, daarom wil ik gewoon een studie doen die me aanspreekt en hoe ik later in de praktijk kan werken zie ik dan wel weer. Ik vind het zonde nu een studie niet te gaan volgen die me onwijs aanspreekt omdat het op dít moment te belastend is. Ik weet zeker dat ik daar eeuwig spijt van ga krijgen.

Daarom wil ik gewoon een leuke HBO opleiding volgen waarmee ik die dingen kan later die ik net opnoemde: mensen begeleiden, zoeken naar oplossingen etc. Dat spreekt me aan en dat ga ik niet laten vallen alleen omdat ik toevallig ziek ben.

Tenminste, denk dat dat de verstandigste beslissing is

Maar kan bij die dingen die ik in m'n beroep wil gaan doen dus geen passende hbo opleiding vinden, en ik poste dus hier omdat ik me afvroeg of hbo psychologie daar misschien bij past. Maar als iemand een ander ID heeft van wat er bij zou passen qua opleiding?
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 22:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oke. nou meer informatie over psychologie op HBO niveau kan ik je dus niet geven.

Misschien zijn SPH of MWD wel iets wat jij zoekt. Dat is beide ook op HBO niveau. Ik zou even meer informatie op internet zoeken of iemand die het al studeert om meer informatie vragen. (waarvoor je hier zou kunnen kijken)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-05-2005, 00:47
Verwijderd
Citaat:
Hem schreef op 17-05-2005 @ 15:59 :
dan moet ik toch eerst hbo en dan universitair doen?
Je kan ook gewoon je vwo doen na je havo.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 11:44
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2005 @ 23:32 :
Oke. nou meer informatie over psychologie op HBO niveau kan ik je dus niet geven.

Misschien zijn SPH of MWD wel iets wat jij zoekt. Dat is beide ook op HBO niveau. Ik zou even meer informatie op internet zoeken of iemand die het al studeert om meer informatie vragen. (waarvoor je hier zou kunnen kijken)
OK ja dat zijn misschien ook nog wel goede alternatieven inderdaad.. Ga zo even in dat andere topic kijken waar je naar linkt, iig onwijs bedankt voor je hulp!
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 11:48
Verwijderd
op hanzesteden kun je hbo psychologie volgen.
www.hogeschoolhanzesteden.nl
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 15:34
Verwijderd
Ik doe zelf ook psychologie (universitair), maar om "mainstream" psycholoog te worden, zoals iedereen eigenlijk wel wil, moet je wel behoorlijk wat in huis hebben. Alleen al het aantal mensen dat het doet maakt het lastig om aan werk te komen, daar komt bij dat als je psycholoog bent je ook een GZ-opleiding moet doen om diagnosen te mogen stellen en hier is maar een zeer beperkt aantal plaatsen..... Gelukkig zijn er binnen het vak psychologie veel toepassingen met bijpassende studiepaden, waardoor je je ook op andere punten kan verdiepen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Twijfel over studiekeuze (misschien Psychologie)
Eind-Baas
6 20-03-2013 09:42
Studeren WO Psychologie
IrmaLaPoes
3 25-11-2008 10:56
Studeren Studie kiezen: Toegepaste Psychologie/Psychologie?
Anna17J
22 04-11-2008 10:40
Studeren HBO-studie gezocht die te maken heeft met psychologie
blupp
10 25-01-2008 14:18
Psychologie Opleiding Psychologie Populair?
Siena
46 02-02-2003 17:44
Algemene schoolzaken psychologie
sweet one
6 09-10-2002 17:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.