Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2005, 17:09
wba
wba is offline
Hoi,

Ik ben nu eerstejaars op de universiteit maar ik wil stoppen met de studie. Ik heb iets over diermanegement op HBO-niveau gelezen (op de site van Van Hall). Dit lijkt me misschien wel leuk. Maar ik wil voordat ik daar een keer ga kijken toch iets weten over de studie.
Ik wil namelijk heel graag iets met dieren doen, wat best moeilijk te vinden is op HBO. Maar ik ben niet economisch ingesteld, en het woord management vind ik echt heel saai klinken.
Nu ben ik benieuwd of die studie eventueel wel geschikt is voor mij.
Ik hoop dat hier mensen zitten die het studeren en mij wat meer erover kunnen vertellen.

Groetjes WBA
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2005, 17:11
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Ik heb zelf samen met een vriendin gekeken naar die studie als alternatief voor diergeneeskunde, zij iets meer dan ik omdat de omschrijving van de studie mij al niet zoveel aansprak. Voor zover ik het me nog allemaal kan herinneren is de studie wel het meest gericht op de dierhouderij, en dan inderdaad ook wel met een hoop economische kanten. Of dat iets voor jou is weet ik niet, ik weet niet precies hoe economisch die studie dan is.
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 15:01
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Wat een mooie studiekeuze Ja, ik studeer diermanagement

Als je iets met dieren wilt gaan doen, en echt praktisch bezig wilt zijn als boer, dierenartsassistente, dierverzorger in de dierentuin en dat soort werk, dan is diermanagement niet de studie voor je.

Helaas zak je dan meteen af naar MBO niveau met studies als dier- en veehouderij, dierenartsassistente en dierverzorging.

Diermanagement gaat meer de kant op van 'managen', maar dit hoeft niet perse met economie te maken te hebben. (Dat trekt mij namelijk ook niet ).
Er zijn vijf richtingen waarvan je er twee moet kiezen:
* Beleid en voorlichting
* voeding en verzorging
* wildlife en management
* proefdierbeheer
* paard en management

Als je dit ziet zie je ook ongeveer de beroepen die je kan hebben. Voorlichten bij de overheid of een goed doel. Beleid maken (bv wetten maken, oa overheid), educatie in dierentuinen. Voedingsindustrie en dierenvoer ontwikkelen, alles met wildlife (hoofddierverzorger, en hoge functies in dierentuinen), werken met proefdieren in labaratoria, werken met paarden (al denk ik dat als je iets met paarden wil je beter paardenhouderij kunt kiezen -> mbo).

Management is een hele brede term. Het gaat er voornamelijk om dat je zelfstandig kunt werken en eventueel leiding kunt nemen/geven en zelf dingen op kunt zetten.

Ik zit nu in het eerste jaar en ben er tot nu toe nog helemaal weg van. Het niveau is echt makkelijk haalbaar voor iemand die het vwo heeft gehaald. Het is wel veel op school zitten en veel projecten, practicums en verslagen inleveren

Voor meer vragen en informatie mag je me altijd PM-en
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 08:15
wba
wba is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 16-02-2005 @ 16:01 :
Wat een mooie studiekeuze Ja, ik studeer diermanagement

Als je iets met dieren wilt gaan doen, en echt praktisch bezig wilt zijn als boer, dierenartsassistente, dierverzorger in de dierentuin en dat soort werk, dan is diermanagement niet de studie voor je.

Helaas zak je dan meteen af naar MBO niveau met studies als dier- en veehouderij, dierenartsassistente en dierverzorging.

Diermanagement gaat meer de kant op van 'managen', maar dit hoeft niet perse met economie te maken te hebben. (Dat trekt mij namelijk ook niet ).
Er zijn vijf richtingen waarvan je er twee moet kiezen:
* Beleid en voorlichting
* voeding en verzorging
* wildlife en management
* proefdierbeheer
* paard en management

Als je dit ziet zie je ook ongeveer de beroepen die je kan hebben. Voorlichten bij de overheid of een goed doel. Beleid maken (bv wetten maken, oa overheid), educatie in dierentuinen. Voedingsindustrie en dierenvoer ontwikkelen, alles met wildlife (hoofddierverzorger, en hoge functies in dierentuinen), werken met proefdieren in labaratoria, werken met paarden (al denk ik dat als je iets met paarden wil je beter paardenhouderij kunt kiezen -> mbo).

Management is een hele brede term. Het gaat er voornamelijk om dat je zelfstandig kunt werken en eventueel leiding kunt nemen/geven en zelf dingen op kunt zetten.

Ik zit nu in het eerste jaar en ben er tot nu toe nog helemaal weg van. Het niveau is echt makkelijk haalbaar voor iemand die het vwo heeft gehaald. Het is wel veel op school zitten en veel projecten, practicums en verslagen inleveren

Voor meer vragen en informatie mag je me altijd PM-en
Hey! thnx
Ik heb vwo gedaan en ben nu eerstejaars aan universiteit, dus mbo lijkt me iig niet de oplossing. Maar sta je later als je die studie hebt gedaan echt boven de dieren om het zo maar even uit te drukken? Dat je met de dieren zelf bijna geen contact hebt?

Wildlife en management spreekt me zo op het eerste gezicht misschien wel aan, dat had ik ook op de site gezien. Of iets in een dierentuin ofzo... of hoort dat bij die richting? Ik moet zowieso maar eens naar een open dag of meeloopdag gaan.

Laatst gewijzigd op 17-02-2005 om 08:17.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 11:31
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
wba schreef op 17-02-2005 @ 09:15 :
Hey! thnx
Ik heb vwo gedaan en ben nu eerstejaars aan universiteit, dus mbo lijkt me iig niet de oplossing. Maar sta je later als je die studie hebt gedaan echt boven de dieren om het zo maar even uit te drukken? Dat je met de dieren zelf bijna geen contact hebt?

Wildlife en management spreekt me zo op het eerste gezicht misschien wel aan, dat had ik ook op de site gezien. Of iets in een dierentuin ofzo... of hoort dat bij die richting? Ik moet zowieso maar eens naar een open dag of meeloopdag gaan.
Je kán natuurlijk wel met dieren gaan werken later. Het is helemaal jouw keuze. Als je later dolgraag als dierverzorger in een dierentuin wilt werken kun je gewoon al je stages in dierentuinen doen en zo contacten opbouwen. Later kun je dan opklimmen tot hoofddierverzorger. Dan heb je ook profijt van je opleiding

Wel is het zo dat je tijdens de opleiding bijna niet praktisch bezig bent met dieren. De leerstof gaat over dieren, maar dat is dan ook alles. (Tot nu toe zijn we 1x naar de dierentuin geweest voor een project, en 1x een gedragspracticum met ratten). Verder heb je een stage in je eerste jaar van 4 weken. Deze is wel praktisch met dieren. In je 3e en 4e jaar heb je nog 3 stages van 3 maanden. Deze kun je ook invullen met praktisch bezig zijn met dieren, zolang er maar een onderzoek aan vast zit.

Dierentuinen hoort bij wildlife en management Veel mensen kiezen deze richting en het is zeer moeilijk hier een baan in te vinden. Dat wel. Maar als je iets echt wilt en je bouwt contacten op met stages dan lukt het je wel
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 16:39
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
ik had het ook als keuze optie in mijn hoofd zeg maar vorig jaar ook daar in leeuwarden.
Maar er is absoluut geen werk in te vinden.
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 10:48
wba
wba is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 17-02-2005 @ 17:39 :
ik had het ook als keuze optie in mijn hoofd zeg maar vorig jaar ook daar in leeuwarden.
Maar er is absoluut geen werk in te vinden.
Dat is iets wat mij ook erg tegenhoud, aan de ene kant waar een wil is... maar aan de andere kant is het wel fijn om te weten dat je na een studie werk kunt vinden.
Ik doe nu een studie waar ik later zeker een goede baan mee kan vinden alleen vind ik het niveau net wat te hoog ik weet het ook echt niet meer.

Heb je al beslist wat je wil studeren?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 12:25
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
wba schreef op 18-02-2005 @ 11:48 :
Dat is iets wat mij ook erg tegenhoud, aan de ene kant waar een wil is... maar aan de andere kant is het wel fijn om te weten dat je na een studie werk kunt vinden.
Als je cum Laude afstudeerd zou het niet zo moeilijk zijn om een baan te vinden, je bent dan gewoon beter als de rest. Maar tjah lukt dat. Voormij was dit een belangerijke reden om simpelweg deze opleiding niet te kiezen
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 08:12
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Waar een wil is, is een weg

Deze studie heeft helemaal geen lage kans op een baan
95% heeft na de studie een baan, gelijk aan alle andere hbo studies.
Alleen maar heel weinig procent (ik denk 30) heeft een baan met dieren.
De rest heeft vanwege het brede aspect van de studie (de management kant) een baan die niets met dieren te maken heeft.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 17:12
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 20-02-2005 @ 09:12 :
Waar een wil is, is een weg

Deze studie heeft helemaal geen lage kans op een baan
95% heeft na de studie een baan, gelijk aan alle andere hbo studies.
Alleen maar heel weinig procent (ik denk 30) heeft een baan met dieren.
De rest heeft vanwege het brede aspect van de studie (de management kant) een baan die niets met dieren te maken heeft.
mij werd verteld dat 80% een baan had na een jaar.
Waarvan 20%-30% een baan waarin ze hadden geleerd.
dat was dan mensen die afgestudeerd waren in leeuwarden.
Ik weet er niet het fijne van. Maar dat was uit de voorlichting van die school dus tjah..
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 10:45
wba
wba is offline
Ik heb nog even een andere soort vraag over deze studie, namelijk hoe ligt de verhouding jongens/meisjes bij deze studie?
Is het een echte meisjesstudie, halfom, of...?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 17:25
Jampot
Avatar van Jampot
Jampot is offline
is dat niet gewoon veeteelt?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 06:32
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
wba schreef op 21-02-2005 @ 11:45 :
Ik heb nog even een andere soort vraag over deze studie, namelijk hoe ligt de verhouding jongens/meisjes bij deze studie?
Is het een echte meisjesstudie, halfom, of...?
Meer meiden dan jongens, maar dat verschilt per jaar en per klas. Er zijn namelijk 3 stromingen: vanaf het MBO, vanaf de HAVO, vanaf het VWO en deze worden in verschillende klassen ingedeeld. Mijn klas (VWO) heeft 3 jongens en 16 meisjes dit jaar

@Jampot
Nee, veetelt is de studie dier- en veehouderij
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 22:58
wba
wba is offline
[QUOTE]x-spekkie-x schreef op 22-02-2005 @ 07:32 :
[B]Meer meiden dan jongens, maar dat verschilt per jaar en per klas. Er zijn namelijk 3 stromingen: vanaf het MBO, vanaf de HAVO, vanaf het VWO en deze worden in verschillende klassen ingedeeld. Mijn klas (VWO) heeft 3 jongens en 16 meisjes dit jaar

Wat is de reden dat er drie klassen zijn van verschillende stromingen? Verschilt de leerstof en dergelijke, of zou anders gewoon de groep te groot worden, of... ?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 09:47
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
[QUOTE]wba schreef op 03-03-2005 @ 23:58 :
[B]
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 22-02-2005 @ 07:32 :
Meer meiden dan jongens, maar dat verschilt per jaar en per klas. Er zijn namelijk 3 stromingen: vanaf het MBO, vanaf de HAVO, vanaf het VWO en deze worden in verschillende klassen ingedeeld. Mijn klas (VWO) heeft 3 jongens en 16 meisjes dit jaar

Wat is de reden dat er drie klassen zijn van verschillende stromingen? Verschilt de leerstof en dergelijke, of zou anders gewoon de groep te groot worden, of... ?
Ja, verschil in leerstof.
HAVO - krijgen het hele lespakket, doen 4 jaar over de studie
VWO - krijgen veel vrijstelling op basisvakken, doen 3.5 jaar over de studie
MBO - krijgen veel vrijstelling op hoofdvakken, doen 3.5 jaar over de studie (en sommigen kunnen in het 2e jaar instromen).
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 21:33
wba
wba is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 04-03-2005 @ 10:47 :
Ja, verschil in leerstof.
HAVO - krijgen het hele lespakket, doen 4 jaar over de studie
VWO - krijgen veel vrijstelling op basisvakken, doen 3.5 jaar over de studie
MBO - krijgen veel vrijstelling op hoofdvakken, doen 3.5 jaar over de studie (en sommigen kunnen in het 2e jaar instromen).
ok... ja ik zit nu op de universiteit, maar ik heb nogal wat achterstanden opgelopen op de middelbare school dus ik dacht HBO is dan misschien beter. Maar als je daar dan weer aangepaste lessen voor krijgt weet niet of dat zo handig is.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 06:47
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
wba schreef op 04-03-2005 @ 22:33 :
ok... ja ik zit nu op de universiteit, maar ik heb nogal wat achterstanden opgelopen op de middelbare school dus ik dacht HBO is dan misschien beter. Maar als je daar dan weer aangepaste lessen voor krijgt weet niet of dat zo handig is.
Dat kan je toch aangeven neem ik aan?

En, er is zaterdag 19 maart een open dag. Mocht je willen komen kijken
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 21:28
wba
wba is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 17-02-2005 @ 12:31 :
Je kán natuurlijk wel met dieren gaan werken later. Het is helemaal jouw keuze. Als je later dolgraag als dierverzorger in een dierentuin wilt werken kun je gewoon al je stages in dierentuinen doen en zo contacten opbouwen. Later kun je dan opklimmen tot hoofddierverzorger. Dan heb je ook profijt van je opleiding

Wel is het zo dat je tijdens de opleiding bijna niet praktisch bezig bent met dieren. De leerstof gaat over dieren, maar dat is dan ook alles. (Tot nu toe zijn we 1x naar de dierentuin geweest voor een project, en 1x een gedragspracticum met ratten). Verder heb je een stage in je eerste jaar van 4 weken. Deze is wel praktisch met dieren. In je 3e en 4e jaar heb je nog 3 stages van 3 maanden. Deze kun je ook invullen met praktisch bezig zijn met dieren, zolang er maar een onderzoek aan vast zit.

Dierentuinen hoort bij wildlife en management Veel mensen kiezen deze richting en het is zeer moeilijk hier een baan in te vinden. Dat wel. Maar als je iets echt wilt en je bouwt contacten op met stages dan lukt het je wel
hey!
ik heb idd gehoord dat het goed is om veel contacten te leggen en een soort netwerk te bouwen zodat je later meer kans hebt op een baan.
ik ben gewoon even benieuwd, doe jij zelf buiten je studie daar iets voor? heb jij bijvoorbeeld werk in een dierentuin? of leg je die contacten alleen tijdens je stage?
en bij welke instanties kan je dan werken? als je in leeuwarden woont zullen de meeste dierentuinen en andere stichtingen niet om de hoek liggen, hoe doe je dat dan? is het dan wel mogelijk om daar buiten je studie te gaan werken?

groetjes wba
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2005, 08:52
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Sorry voor de late reactie

Citaat:
wba schreef op 20-03-2005 @ 22:28 :
ik ben gewoon even benieuwd, doe jij zelf buiten je studie daar iets voor? heb jij bijvoorbeeld werk in een dierentuin? of leg je die contacten alleen tijdens je stage?
Ik doe buiten mijn studie eigenlijk niets met dieren. Werken in een dierentuin kan alleen maar in de horeca tenzij je vragen om na een fijne stage daar te komen werken.
Contacten leg je dus tijdens je stage.
Verder kun je ook actief bezig zijn binnen de studiegroep (Animoso) en daardoor weer contacten leggen met dier gerelateerde dingen.

Citaat:

en bij welke instanties kan je dan werken? als je in leeuwarden woont zullen de meeste dierentuinen en andere stichtingen niet om de hoek liggen, hoe doe je dat dan?
Welke instanties? Nou, dierentuinen, dierenasiels, dierenwinkels en dan als ze je willen hebben (Dan moet er maar net aanbod zijn).
In Leeuwarden is er AquaZoo, een dierentuin. Daar heeft onze school veel contact mee (kan je dus in ieder geval stage lopen). Verder zitten er natuurlijk veel dierenwinkels en wel een aantal asiels in de buurt.

Citaat:
is het dan wel mogelijk om daar buiten je studie te gaan werken?groetjes wba
Voor mij moeilijk. Ik ben alleen maar van maandag t/m vrijdag in Leeuwarden (in het weekend pendel ik heen en weer tussen mijn ouders, mijn vrienden, mijn vriend en mijn huisje, dus ik ben altijd wel in een andere plaats). En meestal willen ze je voor 12 uur per week hebben. Aangezien je dan 3 avonden per week moet werken en ik er maar 4 heb (waarvan ik er 2 gebruik voor sporten) is dat voor mij niet mogelijk Maar daar moet je zelf keuzes in maken. In principe is het wel te doen, alleen heb je dan weinig tijd voor school.

Voor de mensen die nog interesse hebben: vrijdag 10 juni is er een Last-Minute Open Dag en een informatiedag over Diermanagement ( http://www.vhall.nl/hoofd.htm )
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 19:26
morgana le fay
Avatar van morgana le fay
morgana le fay is offline
en de opleiding op deze site???

http://www.stoashogeschool.nl/R_G_dieren/index.htm

is ook met dieren en op hbo
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 05:22
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
morgana le fay schreef op 24-05-2005 @ 20:26 :
en de opleiding op deze site???

http://www.stoashogeschool.nl/R_G_dieren/index.htm

is ook met dieren en op hbo
Hmm, die opleiding is nieuw (Heb er iig nog nooit van gehoord en dat is raar aangezien ik vroeger 4 jaar heb gezocht naar opleidingen met dieren) Bovendien kan ik nergens vinden dat het op HBO niveau is, ik geloof zelfs dat het MBO niveau is.
Bovendien is het een school die opleidt voor leraar
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Opleiding twijfel
Tikazia
2 08-11-2011 16:58
Studeren Havo diploma, dan MBO, dan HBO?
xSien
0 27-11-2010 20:54
Algemene schoolzaken Boekenlijst diermanagement..
Narhuanna
2 24-08-2008 11:50
Algemene schoolzaken studeren in het buitenland
Liedewiet
3 04-08-2008 14:37
Algemene schoolzaken Diermanagement
x-spekkie-x
2 07-03-2004 15:31
Algemene schoolzaken Diermanagement in Leeuwarden
TransparenT
2 14-01-2002 19:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.