Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2005, 21:23
Verwijderd
Ik dacht dat ik eruit was, maar het is dus niet zo. Ik begin hoe langer hoe meer te twijfelen of ik er wel goed aan doe om sociologie te kiezen. Het is heel onduidelijk wat je er precies mee kan worden later, ik weet niet zeker of ik het wel ga aankunnen,...
Mijn andere optie was grafische vormgeving. Ik had dat geschrapt omdat ik dacht ik dat echt leren, studeren (uit boeken) toch meer iets voor mij was. Maar eigenlijk ben ik dus nog niet overtuigd.

Ik ben bang dat als ik verkeerd kies, ik daar later spijt van ga hebben. En dat geldt dan vooral voor wanneer ik niet voor grafische vormgeving kies.

Het probleem daarbij is dat er ook nog een toelatingsexamen is en dat ik in mijn omgeving mensen zie die véél beter zijn in tekenen en ontwerpen dan ik. Ik vrees dat ik er niet veel talent voor heb, al lukt het wel steeds beter.

Wat moet ik doen? Ik wil graag eindelijk eens echt zeker zijn van mijn keuze.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2005, 23:22
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
De wereld vergaat niet als je verkeerd kiest.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 23:42
Verwijderd
Probeer het gewoon een jaartje, en als je het echt helemaal niks vindt dan ga je iets anders doen. Bedenk wel dat alle studies aspecten zullen hebben die niet leuk zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 12:10
Verwijderd
Er is niets aan de hand als je verkeerd kiest. Dan ga je het jaar erna iets anders doen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 19:25
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Hm, heel herkenbaar.

Ik heb geen ultieme tip voor het maken van de juiste keuze, want dat weet je vaak pas achteraf.
Wat ik heb gedaan: ik heb met mezelf heb afgesproken dat ik nu gewoon ga doen wat ik gekozen heb, en pas aan het eind van het eerste jaar weer mag gaan twijfelen. Dan kan ik altijd nog besluiten om iets anders te gaan doen.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 18:27
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-04-2005 @ 13:10 :
Er is niets aan de hand als je verkeerd kiest. Dan ga je het jaar erna iets anders doen.
Leuke tip maar dat kan ik echt niet riskeren vanwege het geld dat studeren kost ..
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Flijn schreef op 17-04-2005 @ 20:25 :
Hm, heel herkenbaar.

Ik heb geen ultieme tip voor het maken van de juiste keuze, want dat weet je vaak pas achteraf.
Wat ik heb gedaan: ik heb met mezelf heb afgesproken dat ik nu gewoon ga doen wat ik gekozen heb, en pas aan het eind van het eerste jaar weer mag gaan twijfelen. Dan kan ik altijd nog besluiten om iets anders te gaan doen.
Bedankt, nuttige tip! Ik denk dat ik dat ook maar ga doen.

Is je avatar een schilderij van Jasinski trouwens?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 18:32
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
doezel schreef op 21-04-2005 @ 19:27 :
Leuke tip maar dat kan ik echt niet riskeren vanwege het geld dat studeren kost ..
Hoeveel mensen denk je dat er na een jaar afvallen omdat ze het niet aankunnen of omdat het tegenvalt?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 19:09
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 21-04-2005 @ 19:27 :
Leuke tip maar dat kan ik echt niet riskeren vanwege het geld dat studeren kost ..
Als je iets studeert dat iets voorstelt is het geen enkel probleem om je studielening af te betalen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 19:43
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
doezel schreef op 21-04-2005 @ 19:27 :
Leuke tip maar dat kan ik echt niet riskeren vanwege het geld dat studeren kost ..
Je gaat studeren in België? Ik weet niet hoe het systeem daar in elkaar zit. Maar in Nederland kun je lenen via zo'n instelling en dat geld, kun je, wanneer je een baan hebt, binnen 15 jaar terug betalen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 19:34
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 21-04-2005 @ 20:43 :
Je gaat studeren in België? Ik weet niet hoe het systeem daar in elkaar zit. Maar in Nederland kun je lenen via zo'n instelling en dat geld, kun je, wanneer je een baan hebt, binnen 15 jaar terug betalen.
In België is dat er niet. Punt.

@Mephostophilis: bedoel je daar iets mee?
@grl: Ja, maar ik mag gewoon echt niet 1 van die mensen zijn, misschien is jouw situatie anders maar dat kan ik mijn ouders echt niet aandoen eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 19:37
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 22-04-2005 @ 20:34 :
@Mephostophilis: bedoel je daar iets mee?
Ja, dat je niet iets onzinnigs als media-management moet gaan studeren. Dat wil niet zeggen dat je per se een moeilijke studie moet doen, zelfs met een makkelijke studie als rechten is de kans op een baan groot.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 20:41
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Citaat:
doezel schreef op 21-04-2005 @ 19:28 :
Bedankt, nuttige tip! Ik denk dat ik dat ook maar ga doen.

Is je avatar een schilderij van Jasinski trouwens?
Ja

O, en ik ben vandaag naar een open dag geweest en ik heb dus zeker weten wel de goede keuze gemaakt.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-04-2005 @ 20:37 :
Ja, dat je niet iets onzinnigs als media-management moet gaan studeren. Dat wil niet zeggen dat je per se een moeilijke studie moet doen, zelfs met een makkelijke studie als rechten is de kans op een baan groot.
Ik wil sociologie gaan doen..

Maar goed, ik ben er nu wel uit geloof ik. bedankt voor de tips iedereen!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 15:12
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 16-04-2005 @ 22:23 :
Ik dacht dat ik eruit was, maar het is dus niet zo. Ik begin hoe langer hoe meer te twijfelen of ik er wel goed aan doe om sociologie te kiezen. Het is heel onduidelijk wat je er precies mee kan worden later, ik weet niet zeker of ik het wel ga aankunnen,...
Mijn andere optie was grafische vormgeving. Ik had dat geschrapt omdat ik dacht ik dat echt leren, studeren (uit boeken) toch meer iets voor mij was. Maar eigenlijk ben ik dus nog niet overtuigd.
Het is altijd goed om een weloverwogen keuze te maken, en daarbij hoort twijfelen nou eenmaal.
Citaat:

Ik ben bang dat als ik verkeerd kies, ik daar later spijt van ga hebben. En dat geldt dan vooral voor wanneer ik niet voor grafische vormgeving kies.
Ik denk dat vrij weinig mensen meteen goed kiezen; uit mijn omgeving zie ik iig weinig mensen die de eerste keer meteen goed kiezen.
Bovendien ben je nog jong, en wat betreft studiekeuze bestaat er niet zoiets als slecht kiezen; als je als gevolg van je studiekeuze erachterkomt dat het niet je ding is, kun je nog altijd overstappen maar dan met het gevoel dat je het iig geprobeerd hebt!

Citaat:
Het probleem daarbij is dat er ook nog een toelatingsexamen is en dat ik in mijn omgeving mensen zie die véél beter zijn in tekenen en ontwerpen dan ik. Ik vrees dat ik er niet veel talent voor heb, al lukt het wel steeds beter.
Kijk, ik vermoed dat dit eerder het hoofdprobleem is, en dat je meer naar de grafische kant leunt, maar er vrees bij hebt Ik denk dat 'niet geschoten is altijd mis' hierbij opgaat, en als er 1 ding is dat ik je kan vertellen is dat tekenen aangeleerd kan worden, creativiteit niet; als je mijn woord er niet voor wil nemen, neem contact op met een willekeurige industrieel ontwerper

Citaat:
Wat moet ik doen? Ik wil graag eindelijk eens echt zeker zijn van mijn keuze.
Het is altijd makkelijk om de keuze naar iemand anders af te schuiven, maar dit zul je toch echt zelf moeten beslissen; je vraagt het daarbij ook nog eens aan wildvreemden die je totaal niet kennen qua karakter of wat dan ook!
Een paar gesprekjes met een studieadviseur aan een bepaalde faculteit/meelopen kan vruchten afwerpen, maar 'k denk dat je zelf al de keuze hebt gemaakt alleen nog twijfelt aan je eigen kunnen
Veel succes iig nog met de keuze! Een advies dat ik je uit m'n eigen ervaring kan vertellen is, kies een studie die je oprecht leuk vindt. Een studie waar je later naar alle waarschijnlijkheid een goede baan mee vindt, maar die je met tegenzin doet zul je niet uitzitten...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 18:24
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
doezel schreef op 22-04-2005 @ 20:34 :
In België is dat er niet. Punt.

@Mephostophilis: bedoel je daar iets mee?
@grl: Ja, maar ik mag gewoon echt niet 1 van die mensen zijn, misschien is jouw situatie anders maar dat kan ik mijn ouders echt niet aandoen eigenlijk.
Ik had niet door dat het om Belgie ging. Sorry. In Nederland is het inderdaad zo dat je gewoon stufi krijgt, dus dan is het vervelend als je verkeerd kiest maar geen ramp.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Ninh schreef op 24-04-2005 @ 16:12 :
Kijk, ik vermoed dat dit eerder het hoofdprobleem is, en dat je meer naar de grafische kant leunt, maar er vrees bij hebt Ik denk dat 'niet geschoten is altijd mis' hierbij opgaat, en als er 1 ding is dat ik je kan vertellen is dat tekenen aangeleerd kan worden, creativiteit niet; als je mijn woord er niet voor wil nemen, neem contact op met een willekeurige industrieel ontwerper

Een paar gesprekjes met een studieadviseur aan een bepaalde faculteit/meelopen kan vruchten afwerpen, maar 'k denk dat je zelf al de keuze hebt gemaakt alleen nog twijfelt aan je eigen kunnen
Veel succes iig nog met de keuze! Een advies dat ik je uit m'n eigen ervaring kan vertellen is, kies een studie die je oprecht leuk vindt. Een studie waar je later naar alle waarschijnlijkheid een goede baan mee vindt, maar die je met tegenzin doet zul je niet uitzitten...
Het is niet zo dat ik grafische vormgeving echt liever wil doen dan sociologie. Er zitten aan de twee studies voordelen en nadelen. Als ik mocht kiezen zou ik ze combineren maar da's nogal moeilijk En sociologie zorgt ook niet bepaald voor veel kans op een goedbetaalde job.

De simpelste oplossing is dan dat ik sociologie ga doen en het 'vormgeven' als hobby hou. Zo kan ik ze toch allebei doen.

Bedankt voor je reply!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:11
_Nips
Avatar van _Nips
_Nips is offline
Citaat:
doezel schreef op 25-04-2005 @ 20:26 :
Het is niet zo dat ik grafische vormgeving echt liever wil doen dan sociologie. Er zitten aan de twee studies voordelen en nadelen. Als ik mocht kiezen zou ik ze combineren maar da's nogal moeilijk En sociologie zorgt ook niet bepaald voor veel kans op een goedbetaalde job.

De simpelste oplossing is dan dat ik sociologie ga doen en het 'vormgeven' als hobby hou. Zo kan ik ze toch allebei doen.

Bedankt voor je reply!
Ja ik wil ook grafische vormgeving gaan doen maar begin steeds meer te twijfelen...Ik kan het idd ook als hobby houden en iets anders gaan doen, ik denk dat ik dat beter kan doen maar dan weet ik nog niet wat ik dan wil doen
Iets met Nederlands of biologie ofzo. Hmmm..ja moeilijk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-04-2005, 11:31
Kim18
Avatar van Kim18
Kim18 is offline
Citaat:
grl schreef op 17-04-2005 @ 00:22 :
De wereld vergaat niet als je verkeerd kiest.
Je krijgt toch pas echt een beeld van je studie als je het een tijdje hebt gedaan. Je kunt nooit precies van tevoren weten wat je van de studie kunt verwachten. Het kan meevallen, maar er kunnen ook dingen zijn die tegenvallen.
__________________
So just get up, stand up, move on, I've got something to say
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:01
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Kim18 schreef op 26-04-2005 @ 12:31 :
Je krijgt toch pas echt een beeld van je studie als je het een tijdje hebt gedaan. Je kunt nooit precies van tevoren weten wat je van de studie kunt verwachten. Het kan meevallen, maar er kunnen ook dingen zijn die tegenvallen.
Sterker nog, er zullen sowieso dingen zijn die tegenvallen, de vraag is alleen hoe erg het is en hoeveel het er zijn. Gewoon je gevoel volgen en hopen dat het goed komt. Je kan er toch nooit zeker van zijn.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 17:51
Verwijderd
pjoe en al kies je een studie.. en die doe je dan een jaar.. dan zit je net als ik aan het eind van dat eerste jaar weer net zo hard na te denken: wat zal k gaan doen.. economie.. of toch iets anders.. of toch maar doorgaan met hbo..

der is inderdaad maar een manier om der achter te komen of je het goeie zal kiezen en dat is het gewoon doen..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 11:29
Footprint
Avatar van Footprint
Footprint is offline
www.vrijehogeschool.nl
__________________
vBulletin bericht: Je kunt jezelf natuurlijk niet toevoegen aan je lijst...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 12:20
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 22-04-2005 @ 20:34 :
In België is dat er niet. Punt.
Het collegegeld in België is ook maar "ietsje" lager...

(Ik geloof dat het ruim duizend euro scheelt per jaar. )
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 15:51
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
Een herkenbare situatie. Kiezen is altijd moeilijk. Ik zelf heb dat probleem begin van dit jaar gehad, ik wou journalistiek doen dat heb ik jarenlang gewild, in september ofzo begon het studiejaar ik er heen..dat viel tegen..hetgene wat ik al een hele tijd wou was opeens helemaal niet meer wat ik nu wil ik was in die jaren te veel veranderd en voelde me niet op mn plek, na 2 weken college's volgen heb ik de knoop doorgehakt en ben er mee gestopt. Gelukkig hoefde ik toen nog geen collegegeld te betalen e.d. ik ben er toen een jaar tussenuit geweest en volgend schooljaar ga ik er weer voor een toaal andere richting
Ik denk dat mijn beste tip is om goed te blijven nadenken of het bij je past wat je er later mee wil e.d. en folders van de verschillende opleidingen aanvragen is ook altijd een goed iets, volg alle open dagen,meeloopdagen e.d die er nog zijn vantevoren en beroepentestjes zijn op internet ook overal te vinden. soms staan er ook wel beroepenkeuxzetestjes op de site van de school waar je heen wilt
iig heel veel succes met kiezen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Moeite met extra vakken kiezen
Anoniem><
33 13-03-2016 14:51
Studeren University College #9
Verwijderd
500 05-04-2012 09:17
Studeren Profiel kiezen
Emma2812
16 21-01-2009 08:20
Studeren University College #5
SchelefrieS
500 18-02-2008 19:17
Studeren Taal en Cultuur Studies
Verwijderd
30 05-05-2007 15:37
Seksualiteit wat als....
rickert
38 21-03-2002 12:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.