Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 17:08
SellaYoung
SellaYoung is offline
Ik wil graag, nadat ik mijn vwo heb afgerond, journalistiek studeren. Ik heb op internet gezocht en nogal wat verschillende dingen gevonden. Dus ik heb een paar vragen:

Hoe zit het wanneer je een universitaire studie wil combineren met journalistiek? Het schijnt dat ik een duale master kan volgen maar ik kan daar nergens iets over vinden. Hoe werkt dat dan?

En het schijnt ook dat ik journalistiek kan studeren op universitair niveau, maar daarvoor moet ik eerst een HBO opleiding journalistiek voor hebben? Dat is toch raar? Of is dat niet zo?

En stel dat ik alleen een HBO journalistiek zou willen doen, zonder een andere studie ervoor/erna/ernaast. Is dat slim? Ik las ergens dat als je dat hebt, je in feite nergens aan de bak komt.

En nog voor degenen die het al studeren: is het een intensieve/zware studie? Waar studeer jij het, en hoe bevalt het daar?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 17:18
Verwijderd
Ik kan je in ieder geval niet aanraden (louter) HBO jounalistiek te gaan doen, dat is hetzelfde als het weggooien van je vwo-diploma.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:23
Jeopardize
Avatar van Jeopardize
Jeopardize is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2005 @ 18:18 :
Ik kan je in ieder geval niet aanraden (louter) HBO jounalistiek te gaan doen, dat is hetzelfde als het weggooien van je vwo-diploma.
Dat vind ik dan weer een beetje overdreven. Als je het allerliefste journalistiek wilt doen, maakt het geen zak uit dat je vwo hebt gedaan in plaats van havo. Gewoon doen!
__________________
give up
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:54
Nyawa
Ja, er bestaan wetenschappelijke masters Journalistiek, op de RuG in ieder geval en ik geloof dat er nog wel een paar universiteiten zijn die dat aanbieden. In dat geval moet je eerst een bachelor afgeronden waarbij je een minor Journalistiek moet volgen. Er worden wel maar heel weinig mensen toegelaten, in Groningen maar 45 studenten. Op het HBO heb je dus wel een veel grotere kans. Volledige universitaire opleidingen Journalistiek bestaan er alleen in het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 07:45
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2005 @ 18:18 :
Ik kan je in ieder geval niet aanraden (louter) HBO jounalistiek te gaan doen, dat is hetzelfde als het weggooien van je vwo-diploma.
Overdrijf maar weer irritant.
Maar in zekere zin heb je gelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 19:08
Miep#1
Miep#1 is offline
Citaat:
SellaYoung schreef op 08-06-2005 @ 18:08 :
Ik wil graag, nadat ik mijn vwo heb afgerond, journalistiek studeren. Ik heb op internet gezocht en nogal wat verschillende dingen gevonden. Dus ik heb een paar vragen:

Hoe zit het wanneer je een universitaire studie wil combineren met journalistiek? Het schijnt dat ik een duale master kan volgen maar ik kan daar nergens iets over vinden. Hoe werkt dat dan?

En het schijnt ook dat ik journalistiek kan studeren op universitair niveau, maar daarvoor moet ik eerst een HBO opleiding journalistiek voor hebben? Dat is toch raar? Of is dat niet zo?

En stel dat ik alleen een HBO journalistiek zou willen doen, zonder een andere studie ervoor/erna/ernaast. Is dat slim? Ik las ergens dat als je dat hebt, je in feite nergens aan de bak komt.

En nog voor degenen die het al studeren: is het een intensieve/zware studie? Waar studeer jij het, en hoe bevalt het daar?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Misschien heb je hier iets aan: Het is een site van de UvA die ook masters aanbiedt die met Journalistiek te maken hebben.

Verder weet ik dat je met HBO Journalistiek ook aan de bak kunt komen, er zijn genoeg journalisten die de School voor de Journalistiek hebben gedaan en een prima baan hebben. Wel is het zo dat tegenwoordig de meeste "kwaliteitskranten" zoals bijvoorbeeld het NRC Handelsblad en de Volkskrant voornamelijk universitair geschoolden aannemen omdat zij vinden dat het makkelijker is iemand te leren schrijven dan iemand helemaal in te lichten over de nieuwste ontdekkingen van de wetenschap omdat je daar nou eenmaal ook wat vakkennis voor moet hebben.
Wat dus eigenlijk wel belangrijk is om uit te zoeken welke richting in de journalistiek je in wilt, bij een krant of bij radio en televisie.
En als laatste vragen ze bijna altijd ervaring wanneer ze een nieuw iemand zoeken voor een functie. Helaas kun je daar geen opleidingen voor volgen, dat moet je gewoon zelf krijgen door het vaak te doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Bachelor met journalistiek op de universiteit
Hempo
11 07-02-2007 18:31
Studeren Voor mensen die Journalistiek overwegen
Hempo
1 07-02-2007 08:52
Studeren journalistiek vs Media Entertainmant Management
MightyMarcel
21 15-09-2006 21:22
Studeren Universitaire studie om later iets te doen in journalistiek
Riantje
76 03-05-2006 09:02
Studeren Journalistiek en VWO
Riantje
22 09-04-2005 16:08
Algemene schoolzaken Journalistiek & Zwolle
MeCute1983
31 02-09-2002 09:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:32.