Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2011, 16:28
lachis
lachis is offline
Hallo,

Ik zit een beetje vast meen oefening. De opdracht heb ik even ingescanned en staat hieronder.



Ik begrijp een paar zaken:
a) Golflengte = 1,5cm
b) B1P1 = 2*golflengte (denk ik) B2P1 = golflengte / 2
c) 3 cm - 0,75cm = 2,25cm
d) ?
e) ? Ik weet wel dat x²/a² - y²/b² = 1 (formule hyperbool)

(f hoeft niet, dit is wellicht analoog aan d en e)

Kan iemand me even op weg zetten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2011, 16:40
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Als golven interfereren, dan versterken ze elkaar op de éne plek en verzwakken elkaar op de ander plek. Waar ze elkaar versterken heb je een buik, waar ze elkaar zodanig verzwakken dat ze elkaar uitdoven (de één is +1 de ander is -1 -> samen zijn ze 0, zoiets) heb je een knoop.

Als ik het goed begrijp, is zijn de (cirkelvormige) lijnen de toppen van de golf. De witte plek precies tussen twee toppen is dan een dal. Waar top en dal elkaar raken, doven ze elkaar uit en heb je een knoop. Waar top en top of dal en dal elkaar raken, krijg je een versterkte top of een versterkt dal. Dat is een buik.

Op p1 zie je twee lijnen/toppen die elkaar raken. Ze versterken elkaar daar, dus heb je een buik. Als ik het goed heb, tenminste. (;
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 19:51
lachis
lachis is offline
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Enig idee hoe ik aan die hyperbool kom?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 19:59
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Nee, helaas. Ik heb (nog) nooit iets gehad met hyperbolen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 10:44
Dark_One
Avatar van Dark_One
Dark_One is offline
Een hyperbool is een figuur waarbij het verschil tussen de afstanden tot het brandpunt altijd hetzelfde is. In dit geval wordt de hyperbool gevormd door snijpunten van cirkels met 1 keer de golflengte ertussen. Het verschil tussen de punten is dus altijd N*de golflengte (afhankelijk van welke hyperbool je pakt). Daarom is de grafiek een hyperbool.

De vergelijking voor een hyperbool is
met a en b constanten die je kunt bepalen door 2 punten op je hyperbool te bekijken. Tip: voor a, kies een punt op de x-as, dan geldt y=0 en dus x^2=a^2.
__________________
Mathematicians are like Frenchmen: whenever you say something to them, they translate it into their own language, and at once it is something entirely different
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 16:45
lachis
lachis is offline
Daarmee kom ik inderdaad een pak verder!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.