Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Bekijk resultaten poll: Alcohol en tabak 18+...
Goede zaak! 14 40.00%
Ik ben het hier niet mee eens. 17 48.57%
Weet niet/Geen mening 4 11.43%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2013, 23:25
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Vanaf 1 januari 2014 moet je minimaal 18 jaar oud zijn om alcohol of tabak te kunnen kopen in Nederland.

Wat vind jij?

Laatst gewijzigd op 20-06-2013 om 07:28. Reden: foutje weggewerkt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2013, 00:03
Verwijderd
Ik vind het wel een goed initiatief, geloof ik. Ik heb al vaak het argument voorbij zien komen dat mensen van 16 jaar tóch wel vrienden hebben van 18 die het dan alsnog voor ze kunnen halen. Maar dit geldt natuurlijk ook voor de mensen van 16 die alcohol haren voor hun vriendjes van 14. Ik denk dat er een stuk minder 14-jarigen bevriend zijn met 18-jarigen en dat het drankgebruik van jongeren onder de 16 dus ook wel omlaag zal gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 07:34
Verwijderd
Ik weet het nog steeds niet. Hoe gaan ze dit oplossen in de grensgemeenten overigens? Ik zie het al voor me in Baarle, de Belgen mogen zuipen, de Nederlanders niet, wordt lekker daar om te controleren.

Ik heb zelf amper controle gehad toen ik opgroeide, niet op café, niet met tabak, niet met sterke drank, niet met paddo's en wiet, niet in de smartshop met ephedra. Het hielp dat ik er toen ouder uitzag (nu is het andersom ^^ Na mijn 20e heb ik vaker mijn id moeten neerleggen dan ervoor), maar er was sowieso eigenlijk heel weinig controle en ik had niet het idee dat we ons toen buitensporiger gedroegen. Ik denk dat het ook veel met de thuiscontrole te maken heeft. Als ouders /care hebben voor wat hun jong uitspoken, dan gaan ze zich buitensporiger gedragen of dat nu met of zonder aanvullende middelen is.

Ik weet het niet, ik vond het fijn dat ik redelijk heb kunnen doen en laten wat ik wil, ik wil de jeugd van tegenwoordig dat niet ontzeggen, maar iemand moet ergens wel verantwoordelijkheid nemen. Als zij het zelf niet doen en de ouders niet, dan is het misschien verstandig dat de overheid die taak op zich probeert te nemen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 11:44
Verwijderd
Ik zie niet wat het gaat oplossen maar ik ben 26 dus ik geef geen fuck.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 13:28
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Ik ben 16 en ik rook. Zodra deze wet ingaat nemen mijn ouders automatisch sigaretten voor mij mee. In mijn situatie zal het dus niet veel uitmaken.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 14:48
Verwijderd
opvoeden
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 17:21
Verwijderd
Kut, maar ik kwam toen ik 14 was al aan tabak en alcohol en op 1 jan 2014 zit er weer twee jaar tussen de minimumleeftijd dus dat gaat wel lukken.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 18:04
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Ik denk niet dat dit iets gaat opleveren.
Er wordt nu al heel veel thuis gezopen (niet meer gedronken, gewoon echt gezopen) en ik denk dat dat met deze maatregel nog veel meer gaat worden.
Ik denk ook dat dit het einde gaat zijn voor een heel aantal discotheken. Ik bedoel: Wie wil er nou op zijn 16e of 17e op een frisparty staan? En bij veel discotheken zijn het juist de 16/17/18 jarigen die de discotheken regelmatig bezoeken.
Daarnaast zullen veel ouders het gewoon toestaan dat hun kinderen vanaf 16 jaar alcohol drinken.

Verder vind ik het heel slecht aangepakt, waarom niet het plan invoeren wat eerder was? Dat die regel alleen geldt voor personen die na 1 januari nog 16 worden.
Ik mag dus bijvoorbeeld anderhalf jaar alcohol drinken, dan 5 maanden niet en dan zou het plotseling weer wel mogen? En mijn ouders moeten dus voortaan elke dag mijn sigaretten meenemen? :')
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 19:16
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Verder vind ik het heel slecht aangepakt, waarom niet het plan invoeren wat eerder was? Dat die regel alleen geldt voor personen die na 1 januari nog 16 worden.
Hoezo hebben ze dat niet doorgezet dan?
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 19:51
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Citaat:
Hoezo hebben ze dat niet doorgezet dan?
Misschien wel omdat er een meerderheid voor moet zijn...?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 20:33
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Misschien wel omdat er een meerderheid voor moet zijn...?
*facepalm*, ik bedoel: wat was het argument van de mensen die er tegen waren.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2013, 06:19
Verwijderd
Waarschijnlijk de extra moeilijkheid in controle. Nu is het alles onder de 18 gewoon niet, dan zou het alles onder de 18 niet tenzij... Sowieso krijgen verkopers en cafébazen weer extra shit erbij, maar vaak kan zo'n caissière al amper rekenen zonder kassa, dus is dit gewoon makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2013, 18:16
MarcWeller
Avatar van MarcWeller
MarcWeller is offline
Ik vind het onzin, 99.9% moet leiden onder de 0.1% die niet normaal moeten drinken
Met citaat reageren
Oud 22-06-2013, 18:26
Verwijderd
Zou nogal wat zijn als 99,9% de leiding had.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 13:06
hanky123
hanky123 is offline
Van mij mag alles omhoog naar 21 jaar.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 14:34
Stomme Klont
Avatar van Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Wat. Waarom?
__________________
"This world won't defeat me, it's my life and I choose to detach"
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 19:02
MarcWeller
Avatar van MarcWeller
MarcWeller is offline
Waarschijnlijk omdat hij zelf 21 of ouder is en een moeilijke alcohol-loze jeugd heb gehad
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 01:40
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
De gemiddelde 16-jarige leeft nog 62,5 jaar. 2 jaar minder lang alcohol drinken stelt dus niks voor.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-06-2013, 07:07
Stomme Klont
Avatar van Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Citaat:
De gemiddelde 16-jarige leeft nog 62,5 jaar. 2 jaar minder lang alcohol drinken stelt dus niks voor.
OEH CIJFERTJES. 2 jaar langer drinken stelt dan ook niets voor.
__________________
"This world won't defeat me, it's my life and I choose to detach"
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 08:15
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Ik vind er wat in zitten inderdaad dat de 14 jarigen van nu minder snel aan drank zullen komen via 18 jarigen. Maar dat ze dat plan voor het niet geldig maken voor >16 hebben afgeschafd vind ik wel jaar. Volgens hun drinkt het overgrote meerendeelal vanaf ong. 14, dus ik heb nu 3 en half jaar drank gehad, mag straks 5 maanden niet en dan weer de rest van mijn leven wel ? Beetje raar en het maakt echt niks uit voor mijn levensduur of weetikhet wat. Het maakt mij verder ook niet uit hoor, ik kom die 5 maand wel door, maar het idee opzich is vreemd.
En wat prosepct zegt over die discotheken idd, ik hoop voor ze dat ze het gaan redden hier op het platte land, waar de leeftijd van 15 tot 19 loopt gemiddeld..
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 09:45
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Vroeger zat er geen leeftijdsgrens aan, en in de jaren 70 zag je een stuk minder, tot helemaal geen, 12 jarige clowntjes aan de peukies volgens mijn ouders. Leeftijdsgrens gaat niks helpen; er moet een onderzoek komen naar de drijvende factor achter comazuipen en kinderroken.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 10:24
Verwijderd
Mijn leraar Klassieke Talen heeft anders vaak genoeg verteld over dat er in zijn klas op het Seminarie een bordje hing met 'Echte mannen roken.' en dat er rokend les werd gegeven. Jongens in de middelbare school werden aangemoedigd om te roken. Maar dat waren de jaren '40 en '50
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Vroeger zat er geen leeftijdsgrens aan, en in de jaren 70 zag je een stuk minder, tot helemaal geen, 12 jarige clowntjes aan de peukies volgens mijn ouders. Leeftijdsgrens gaat niks helpen; er moet een onderzoek komen naar de drijvende factor achter comazuipen en kinderroken.
Ik durf met vrij veel vertrouwen te stellen dat je in de jaren 70 meer rokende 12 jarige clowntjes had dan nu.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 11:47
Stomme Klont
Avatar van Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Citaat:
Mijn leraar Klassieke Talen heeft anders vaak genoeg verteld over dat er in zijn klas op het Seminarie een bordje hing met 'Echte mannen roken.' en dat er rokend les werd gegeven. Jongens in de middelbare school werden aangemoedigd om te roken. Maar dat waren de jaren '40 en '50
Mijn moeder mocht gewoon nog blowen in de klas!
__________________
"This world won't defeat me, it's my life and I choose to detach"
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 15:37
Verwijderd
Ik vind het een goed plan en hoop dat ze het in België ook doorvoeren. Bij 16-jarigen is de kans dat ze hun grenzen niet kennen nog veel te groot. Het zou volgens mij ideaal zijn om een verschil te maken tussen een café en een fuif, maar dat is praktisch gezien misschien iets moeilijker. Met op familiefeestjes eens een glas drinken in natuurlijk niets mis, maar dat is dan ook niet het doel van zo'n wet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2013, 16:00
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Citaat:
Bij 16-jarigen is de kans dat ze hun grenzen niet kennen nog veel te groot.
Klopt, en als je pas vanaf je 18e mag drinken ken je op dat moment je grens ook niet omdat je nooit gedronken hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Klopt, en als je pas vanaf je 18e mag drinken ken je op dat moment je grens ook niet omdat je nooit gedronken hebt.
Daarom dat een opsplitsing tussen café en fuif mij zo'n goed idee lijkt. Dan kan je al eens een paar glazen bier drinken, zonder je meteen lazarus te zuipen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Daarom dat een opsplitsing tussen café en fuif mij zo'n goed idee lijkt. Dan kan je al eens een paar glazen bier drinken, zonder je meteen lazarus te zuipen.
Ja en dan gaat niemand nog op café en dan drinken ze zich lam op fuiven. In mijn tijd werd er al meer gezopen op die fuiven dan op café.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Ja en dan gaat niemand nog op café en dan drinken ze zich lam op fuiven. In mijn tijd werd er al meer gezopen op die fuiven dan op café.
Dat bedoel ik net. Vanaf 16 al wel laten 'kennismaken' met alcohol op café, maar nog niet op fuiven, aangezien het risico daar veel groter is.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 16:12
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Hoeveel 16-jarigen ken jij die in de kroeg zitten? 16-jarigen gaan juist naar fuiven en discotheken, niet naar de kroeg, daar komt vooral alles van boven de 18.
Ik geloof ook niet dat er op fuiven meer wordt gedronken dan in de kroeg, het zit hem juist in het indrinken. Op fuiven zelf wordt echt niet zoveel gezopen.
Daarnaast, je kent je eigen grens niet totdat je je een keer lam hebt gezopen. Daar leer je tenminste van.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het een goed plan en hoop dat ze het in België ook doorvoeren. Bij 16-jarigen is de kans dat ze hun grenzen niet kennen nog veel te groot. Het zou volgens mij ideaal zijn om een verschil te maken tussen een café en een fuif, maar dat is praktisch gezien misschien iets moeilijker. Met op familiefeestjes eens een glas drinken in natuurlijk niets mis, maar dat is dan ook niet het doel van zo'n wet.

Ach man, als iemand van 25 nog nooit gezopen heeft kent hij/zij zijn/haar grenzen ook niet.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Hoeveel 16-jarigen ken jij die in de kroeg zitten? 16-jarigen gaan juist naar fuiven en discotheken, niet naar de kroeg, daar komt vooral alles van boven de 18.
Ik geloof ook niet dat er op fuiven meer wordt gedronken dan in de kroeg, het zit hem juist in het indrinken. Op fuiven zelf wordt echt niet zoveel gezopen.
Daarnaast, je kent je eigen grens niet totdat je je een keer lam hebt gezopen. Daar leer je tenminste van.
Dan zullen ze wat meer naar de cafeetjes gaan hé, zal de horeca blij mee zijn. Ik heb mezelf nooit lamgezopen, en weet mijn grens perfect liggen. Het is gewoon een kwestie van aanvoelen wanneer je genoeg gehad hebt.

Citaat:
Ach man, als iemand van 25 nog nooit gezopen heeft kent hij/zij zijn/haar grenzen ook niet.
Als 18-jarige voel je dat veel beter aan dan als 16-jarige, en ben je normaal gezien ook een stuk verantwoordelijker. (Al heb je er natuurlijk altijd een aantal die mentaal zijn blijven steken)
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 18:34
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Citaat:
Dan zullen ze wat meer naar de cafeetjes gaan hé, zal de horeca blij mee zijn. Ik heb mezelf nooit lamgezopen, en weet mijn grens perfect liggen. Het is gewoon een kwestie van aanvoelen wanneer je genoeg gehad hebt.
Nee hoor, dan wordt er gewoon nóg meer thuis gezopen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor, dan wordt er gewoon nóg meer thuis gezopen.
Wat ze thuis doen is de verantwoordelijkheid van de ouders, die moeten hun kinderen maar opvoeden.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 18:45
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Maar wat jij zegt zal dus niet gaan werken omdat er dan meer thuis gezopen gaat worden.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Maar wat jij zegt zal dus niet gaan werken omdat er dan meer thuis gezopen gaat worden.
Tenzij de ouders een oogje in het zeil houden natuurlijk.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-06-2013, 18:54
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Alcohol en tabak op 17. 14/15 jarige hebben minder vrienden van die leeftijd en zullen minder snel aan drank komen. Daarbij moet iedereen van 17 en ouder ook gewoon zeggen dat ze geen alcohol of tabak halen voor jongere mensen.

17 vind ik een mooie leeftijd om kennis te maken met alcohol. Je leert omgaan met alcohol voordat je auto mag rijden zodat er ongelukken voorkomen kunnen worden omdat men zijn of haar grens op het gebied van alcohol al kent. Tabak moet ook ten strengste verboden worden onder de 17 omdat jongere mensen gevoeliger zijn voor groepsdrang.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Tenzij de ouders een oogje in het zeil houden natuurlijk.
Als ze dat nu al niet doen, wat maakt dat ze dat in de toekomst wel gaan doen? Jongeren zoeken toch de plek dan waar ze het meeste mogen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 21:07
TheHunter
Avatar van TheHunter
TheHunter is offline
ik vind het een goed idee, de grens stond eerst op 16, toen begon men al vanaf 14/15 jaar. Nu word het 18 dus zullen ze vanaf 16 gaan drinken?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 23:10
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Ik denk niet dat dat zomaar gebeurd. Als ik kijk dat ik op mijn 12e al bijna overal sigaretten kon kopen zonder dat er om mijn id gevraagd werd... En tegenwoordig wordt ik nog steeds bijna nergens op legitimatie gecontroleerd, zowel bij alcohol als sigaretten niet.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Ik denk niet dat dat zomaar gebeurd. Als ik kijk dat ik op mijn 12e al bijna overal sigaretten kon kopen zonder dat er om mijn id gevraagd werd... En tegenwoordig wordt ik nog steeds bijna nergens op legitimatie gecontroleerd, zowel bij alcohol als sigaretten niet.
Ik heb mij dit jaar al drie keer moeten legitimeren voor een fles wijn of peuken.

Ik ben 26
Met citaat reageren
Oud 25-06-2013, 00:16
TheHunter
Avatar van TheHunter
TheHunter is offline
Ik heb hetzelfde, ben 17 maar moet toch iedere keer nog legitimeren.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2013, 09:10
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Citaat:
Ik heb mij dit jaar al drie keer moeten legitimeren voor een fles wijn of peuken.

Ik ben 26
Ik had dan op mijn 12e ook al een zieke baard
Met citaat reageren
Oud 26-06-2013, 09:31
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Ik heb mij dit jaar al drie keer moeten legitimeren voor een fles wijn of peuken.

Ik ben 26
Ja, volgens mij moet je er uit zien als een bejaarde voor ze niet meer vragen.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 26-06-2013, 09:48
Stomme Klont
Avatar van Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Ik ben al heel lang niet meer gevraagd voor ook maar iets
__________________
"This world won't defeat me, it's my life and I choose to detach"
Met citaat reageren
Oud 26-06-2013, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Ik had dan op mijn 12e ook al een zieke baard
Het is dan wel altijd als ik mij die dag heb geschoren
Met citaat reageren
Oud 26-06-2013, 13:21
hanky123
hanky123 is offline
Citaat:
Waarschijnlijk omdat hij zelf 21 of ouder is en een moeilijke alcohol-loze jeugd heb gehad
Ik ben zelf 17 en ik heb wel eens alcohol gedronken, maar ik mis er niks aan. Veel volwassenen kunnen niet eens met drank omgaan laat staan minder jarige. Je mist er toch niks aan als je niet drinkt of rookt, alleen tast jij je onvolgroeide hersenen niet aan. 16jarige die zich elk weekend vol zuipen is te zielig voor woorden.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2013, 14:18
Stomme Klont
Avatar van Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Citaat:
Ik ben zelf 17 en ik heb wel eens alcohol gedronken, maar ik mis er niks aan. Veel volwassenen kunnen niet eens met drank omgaan laat staan minder jarige. Je mist er toch niks aan als je niet drinkt of rookt, alleen tast jij je onvolgroeide hersenen niet aan. 16jarige die zich elk weekend vol zuipen is te zielig voor woorden.
Nee hoor. Drinken is gewoon heel erg leuk.
__________________
"This world won't defeat me, it's my life and I choose to detach"
Met citaat reageren
Oud 05-07-2013, 19:28
Verwijderd
Ik rook en drink niet dus het maakt mij niet uit.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2013, 23:35
Sherlock
Avatar van Sherlock
Sherlock is offline
Het is best retarded dat ze dan direct ook sterke drank kunnen kopen. Iemand zonder drinkervaring+sterke drank=bad idea
__________________
Yoloswag 420
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.