Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2003, 23:08
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
De Lijst Pim Fortuyn houdt er eigenaardige rekenmethoden op na. Door dubbeltellingen komen de ombuigingen van de LPF niet uit op 18,9 miljard euro, maar hooguit op 5,7 miljard euro. Daarmee is de LPF niet langer kampioen bezuinigen, zoals eerder in de media is gesuggereerd. CDA, VVD en PvdA bezuinigen allemaal méér.

Zelfs premier Balkenende trapte in het financiële gegoochel van zijn grootste coalitiepartner. "Dat de LPF 19 miljard wil ombuigen, tekent de problematiek van deze partij", tekende NRC Handelsblad op uit zijn mond (8 januari). Ook het NOS Journaal noemde de LPF deze week ten onrechte de partij met de hoogste bezuinigingen. Stemhok liep de financiële paragraaf van het partijprogramma nog eens na.

Huup huup…
Neem de bezuiniging van 10 procent op subsidies, die de LPF voorstelt. In totaal geeft de overheid volgens de LPF 17,5 miljard euro uit aan subsidies. Een bezuiniging van 10 procent levert volgens de financiële paragraaf 7 miljard euro op. Huh?

Ook het integratiebeleid kan goedkoper, vindt de LPF. Nederland geeft hier 1,5 miljard aan uit, maar de LPF beweert leuk dat hier 2 miljard op kan worden bezuinigd.

Een zelfde bezuiniging heeft de LPF in petto voor ontwikkelingssamenwerking. Nu geeft Nederland daar 0,8 procent van het bruto nationaal product aan uit. De VVD wil dat verlagen met 0,1 procent en de LPF met 0,2 procent. Bij de VVD levert dat 600 miljoen euro op, bij de LPF 4 miljard! Ra, ra, hoe kan dat?

Raars
Ook aan de uitgavenkant gebeurt iets raars. In een persbericht beweert de partij bijvoorbeeld dat 1200 miljoen euro wordt uitgetrokken voor rechtbanken, extra (politie)cellen en meer agenten op straat. In werkelijkheid is dat slechts 300 miljoen. Dat is 200 miljoen minder dan de VVD extra wil uittrekken voor veiligheid.

Ook de lastenverlichting voor burgers en bedrijfsleven valt tegen. In plaats van 2 miljard besteedt de LPF hier slechts 500 miljoen aan. Niet meer dan 2,50 per Nederlander per maand.

Ingewikkeld? Nee!
Andere (grote) partijen noemen als bezuiniging het bedrag dat zij in het laatste jaar van de nieuwe kabinetsperiode zullen afwijken van de ramingen van het CPB. De LPF daarentegen telt vrijwel alle afwijkingen gedurende de volgende kabinetsperiode bij elkaar op. Dat leidt tot te grote bezuinigingsbedragen.

Ingewikkeld? Nee! De LPF schrijft dat 'privatiseren gevangenissen' per jaar een bezuiniging van 50 miljoen euro kan opleveren. Dit bedrag vermenigvuldigt de LPF met het aantal jaar van een kabinetsperiode (4). Zo komt de partij uit op een bezuiniging van 4 x 50 = 200 miljoen euro. Alle andere partijen en het Centraal Planbureau zouden hier het bedrag van 50 miljoen euro hebben genoemd.

Hetzelfde geinige optelsommetje (vermenigvuldiging met 4) maakt de LPF ook met andere bezuinigingen en uitgaven. Een deel hiervan hebben we hierboven beschreven. In totaal boekt de LPF 13,2 miljard te veel aan bezuinigingen. Eigenlijk bezuinigt de LPF dus maar 5,7 miljard. En dat is niet veel meer of minder dan de andere partijen.

De redactieleden van Stemhok maken niet alleen grappen. Ze kunnen ook rekenen. Of je dat van de LPF nou ook kan zeggen… In elk geval zijn ze erg goed in creatief boekhouden - of het nu om de partijkas of om de overheidsfinanciën gaat. Dat moeten we ze nageven. Bron
Mijn mening: nee hoor, dat doorberekenen over 1 vs. 4 jaar is geen reden om dit goed te praten. Er zijn meerdere debatten geweest waar een oprechte LPFer de waarheid had kunnen zeggen wanneer hij integer was *kuch*Herben toch, stouterik!*kuch*. Geen kwakzalverij, dit is kiezersbedrog.

Wanneer de LPF nou eens eindelijk op 0 zetels uitkomt kunnen we naast de LPF in de media, debatten en peilingen rechts laten liggen, ook ein-de-lijk de LPF in de kamer rechts laten liggen.

Offtopic: dacht al zoiets van: ik wou dat ik kon toveren, kon toveren!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2003, 01:03
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
De betreffende bron is buitengewoon betrouwbaar.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 07:27
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Hier kan ik eigenlijk alleen maar heel hard om lachen...
Verder ben ik het met dystopia eens, ik hoop dat dit stel klunzen snel uit de kamer is.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 07:50
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
ieke schreef:
Hier kan ik eigenlijk alleen maar heel hard om lachen...
Verder ben ik het met dystopia eens, ik hoop dat dit stel klunzen snel uit de kamer is.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 11:09
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
ieke schreef:
Hier kan ik eigenlijk alleen maar heel hard om lachen...
Verder ben ik het met dystopia eens, ik hoop dat dit stel klunzen snel uit de kamer is.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 12:46
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
ieke schreef:
Hier kan ik eigenlijk alleen maar heel hard om lachen...
Verder ben ik het met dystopia eens, ik hoop dat dit stel klunzen snel uit de kamer is.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:

Offtopic: dacht al zoiets van: ik wou dat ik kon toveren, kon toveren!
lijflied LPF is dan ook ''toveren'' van K3

Citaat:
ieke schreef:
Hier kan ik eigenlijk alleen maar heel hard om lachen...
Verder ben ik het met dystopia eens, ik hoop dat dit stel klunzen snel uit de kamer is.
Ik doe ook lekker mee aan de copy/paste rage
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 18:46
NN
NN is offline
De LPF wil bezuinigen op belangrijke sociale voorzieningen, dus ik ben blij dat er straks niet meer dan een minimaal partijtje van hen overblijft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.