Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2002, 00:46
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik begin dit topic in de hoop dat anderen er ook wat aan zullen hebben als ze het doornemen.
Ik zou graag van meer mensen willen weten, aan wat voor een oefening/tip ze hadden gehad en die hier ook te willen plaatsen.
Vermeld wel een soort situatie erbij

Ik begin wel


Ik weet er wel een paar, dus die zet er ook wel gelijk bij

Oefening 1
Deze oefening heb ik gebruikt om het zwart wit denken af te leren en om het iig wat duidelijker te maken.

Je maakt twee kolommen. Boven de ene zet je Wit (postief) en boven de andere kolom zet je Zwart (negatief). Het gaat er om, dat je positieve en negatieve dingen van jezelf tegen elkaar opzet, zodat je leert met dingen van jezelf tevreden te zijn en om de JUISTE dingen een beetje naar beneden te halen of er juist aan te werken.

Oefening 2
Bij deze oefening heb ik gekeken naar een regelmaat in m'n gevoel, zodat ik op de momenten wanneer ik me minder voelde, wat meer invulling kon brengen.

Ik had vier rijtjes:

Bang
Blij
Bedroefd
Boos
(De vier B's)

In die rijtjes ben ik elke dag gaan bijhouden op vaste tijdstippen met welke gevoelens ik te maken had. Dat was om 9, 1, 3 en 9 uur.
Bij mij was het heel onregelmatig, maar bij anderen hoeft dat niet zo te zijn en kan je er dus wat aan doen

Oefening 3
Deze oefening gebruikte ik altijd als ik me persoonlijk aangetrokken voelde tot een bepaalde situatie. Dat hoefde niet alleen negatief te zijn.

Eerst schreef ik de gebeurtenis op. Dus wat er gebeurd was en met wie hoe en wat ik in die situatie was.

Daarna schreef ik mn gevoel op door een cijfer van 1 t/m 10 achter de volgende gevoelens te zetten:
Bang
Bedroefd
Boos
Blij

Daarna het gedrag; hoe reageerde ik in die situatie. Bijv of ik de situatie afgeraffeld had, door m te ontwijken.

Als laatste schreef ik mn gedachtes op. gewoon in zinnen vertellen, welke gedachtes er door je hoofd heengingen op dat moment.

Dat waren dus de vier G's
gebeurtenis
gevoel
Gedrag
Gedachten

Als je dan even later terug leest, kan je misschien dingen op merken, waarvan je denkt dat ze niet waar waren.
Bijvoorbeeld als je bij GEDACHTES op schreef, dat je dacht dat iemand een hekel aan je had. Dat je daar achter was gekomen, dat het niet zo was, door middel van, dat je het nagevraagd had. Ik noem maar iets

Oefening 4
Maak een stappenplan. Dit is meer voor de mensen, die veel last hebben van paniek, angst of andere spanningen. Het werkt niet altijd, maar zoals mijn psych me vertelde: "Het is op dat moment de enigste manier om de spanning goed door te komen."

Je schrijft eerst 4/5 dingen op, die je kunt doen als je gespannen bent. Denk hierbij vooral aan dingen in je directe omgeving, want je kunt bijvoorbeeld niet om 9 uur 'savond nog lekker gaan shoppen

Zet die 4/5 dingen dan in een lijstje. Bovenaan hetgene wat het minst helpt en onderaan het zwaarste wat het meest helpt. Als je medicatie gebruikt tegen spanningen, die als laatste doen. Zo leer je namelijk eerst zelf wat te doen, voordat je gelijk naar de medicatie grijpt.
Wat een goeie is voor stap 1, is douchen, omdat het heel erg ontspant en je het zo lang als je zelf wilt kan laten duren.

Als je dan merkt, dat je gespannen begint te worden, begin dan de dingen van je stappenplan in die volgorde af te lopen. Als het na 1 keertje niet lukt, dan doe je het gewoon nog een keer. Net zolang tot de spanning gezakt is.

oefening 5 (de laatste )
Deze is voor als je niet kunt slapen. Hij heeft bij mij ook geholpen Het is een slaapritueeltje.
Als je niet kunt slapen, schrijf dan drie ontspannende dingen op. Bijv. Lezen, douchen, muziek luisteren.
Zet die ook weer in een bepaalde volgorde net als bij oefening 4 hierboven.
Deze oefening zorgt ervoor, dat je je gaat ontspannen, zodat je rust in je hoofd krijgt en niet gaat pijnzen.
Dus als je echt slaapproblemen hebt, zal deze oefening niet zo veel helpen.


Nah, dat waren mijn oefeningen/tips, die ik zelf gebruikt heb en die ik graag aan mensen door wil geven, zodat ze er ook wat aan kunnen hebben Verder is commentaar/kritiek of vraag altijd welkom En ik hoop dat nog meer mensen tips hebben, anders is dit topic zo leeg zeg maar

Greetzzz

Eendjuh
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2002, 07:52
NecroDopey
Avatar van NecroDopey
NecroDopey is offline
Klinkt als de huiswerkopdrachten die ik altijd meekreeg toen ik nog in groepstherapie zat... het kwam me toen al erg simplistisch over, maar tis fijn om te zien dat het voor anderen wel werkt.
__________________
The optimist proclaims we live in the best of all possible worlds, and the pessimist fears this is true. -James Branch Cabell
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 11:07
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Die vier G's en die vier B's ken ik wel.
Daar had ik en nu nog steeds maar 2 letter voor want het hielp voor geen meter. (die 2 letters zijn BS *en is een afkorting*)
De rest kan ik inderdaad wel eens proberen.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 10:53
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
NecroDopey schreef:
Klinkt als de huiswerkopdrachten die ik altijd meekreeg toen ik nog in groepstherapie zat... het kwam me toen al erg simplistisch over, maar tis fijn om te zien dat het voor anderen wel werkt.
je moet er ook in geloven en het ook echt willen. Dan wilt t wel es werken en het is heus niet na een maandje helemaal toppiej, want ik ben na vier maanden ook nog steeds gewoon aan t oefenen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 10:53
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
MazeMouse schreef:
Die vier G's en die vier B's ken ik wel.
Daar had ik en nu nog steeds maar 2 letter voor want het hielp voor geen meter. (die 2 letters zijn BS *en is een afkorting*)
De rest kan ik inderdaad wel eens proberen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Heb jij wel eens iets gestolen?
Verwijderd
46 28-10-2010 14:02
Psychologie geheugen en leerprestaties
best_lover
29 06-08-2007 16:17
Games World of Warcraft Part III
iRoy
500 22-07-2005 22:54
Psychologie Ervaringen; heb jij hulp (gehad)/zou je hulp willen hebben?
Quiana
50 14-11-2004 20:29
Liefde & Relatie Waar heb jij het over met je vriend als jullie samen online zijn?!?
Verwijderd
58 16-05-2004 19:28
Eindexamens 2003 Het Grote "Ik heb me dood geërgerd aan...." Topic
Lynn
130 02-06-2003 11:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.