Oud 04-06-2019, 22:35
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Hoi allemaal even een iets serieuzere vraag.
Ik heb ontslag genomen waar ik nu werk, maar er is geen duidelijkheid over de opzegtermijn. Mijn baas zei 2 maanden, ik dacht 1 maand.
Ik heb een contract van 6 maanden (dus bepaalde tijd) en in mijn contract staat ook dat elke partij de arbeidsovereenkomst tussentijds mag opzeggen. Er staat alleen nergens hoe lang de opzegtermijn is, terwijl mijn baas beweert van wel. (Voor de duidelijkheid: mijn ouders hebben hem ook gecontroleerd en konden ook nergens een opzegtermijn zien).
Ik werk er vanaf februari, ben 16 jaar en het is een kledingwinkel, als dat belangrijk is.

Mijn vraag is nu: wat is mijn opzegtermijn?
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2019, 22:57
Verwijderd
Waarschijnlijk geen!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2019, 08:11
Verwijderd
Citaat:
Waarschijnlijk geen!
Dit. Neem je contract mee naar je baas en vraag hem aan te wijzen waar het staat. Heeft'ie pech.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2019, 08:31
Verwijderd
Nou, het is iets genuanceerder dan bovenstaande berichten. Je hebt een arbeidscontract voor bepaalde tijd (zes maanden) en er staat geen opzegtermijn in. In principe zit je er dan de gehele zes maanden aan vast (dus vanaf februari is tot augustus). Juridisch gezien is het echt niet zo dat je geen opzegtermijn hebt. Als er in je contract geen opzegtermijn staat, kan het overigens nog zo zijn dat er in je CAO (retail non-food) een opzegtermijn staat. Ik kon hem zo snel niet vinden maar wellicht overgeen gelezen.

Tegelijkertijd heeft je baas er weinig aan als jij ongemotiveerd daar staat, iedere keer te laat komt, je een paar keer ziek meldt et cetera. Juridisch mag hij sterk staan, daar heeft hij verder weinig aan, want hoe gaat hij afdwingen dat jij je werk goed uitvoert? Sterker nog, dat je überhaupt op komt dagen? Als je niet op komt dagen en er staat geen opzegtermijn in je contract, kan je baas een schadevergoeding eisen. Maar daarvoor moet hij naar de rechter en het zal gezien je leeftijd niet om een bedrag gaan dat voor hem interessant is. Dus of het zo'n vaart loopt, betwijfel ik. Maar toch, net zo goed als hij geen zin in dat gedoe zal hebben, heb jij dat waarschijnlijk ook niet.

Aangezien je zelf al tevreden lijkt met één maand opzegtermijn, stel dan aan je baas voor dat je in juni nog komt werken en daarna niet meer, en zorg dat je dit ook schriftelijk vast hebt liggen. Dus stel het hem mondeling voor, maar stuur ook een mail of een brief - eigenlijk liefst aangetekende brief. Mocht hij daar niet mee akkoord gaan en toch dreigen met schadevergoeding, succes. Als je als 16jarige kunt bewijzen dat je een redelijk aanbod (maandje uitwerken) hebt gedaan voor een contract dat nog maar twee maanden doorliep, zal de rechter waarschijnlijk jouw kant kiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Opzegtermijn kamer
Verwijderd
9 20-05-2006 21:12
Werk, Geld & Recht Opzegtermijn + nieuwe baan
Fleur
9 20-03-2006 22:25
Werk, Geld & Recht Opzegtermijn
Verwijderd
6 09-12-2005 23:46
Werk, Geld & Recht Ontslag: opzegtermijn niet in achting genomen
Verwijderd
4 18-05-2004 08:04
Werk, Geld & Recht ontslag + opzegtermijn
Fleur
10 22-10-2003 00:17
Algemene schoolzaken Wettelijke opzegtermijn bij ontslag.
KrizzZzZZzzjE :P
3 07-10-2002 23:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.