Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2008, 08:05
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
HOI. Wellicht een ietwat vreemd topic, maar ik kom niet van m’n uitkering af en dat bevalt me niet. "Wat is het punt?" In 2005 ging het nogal verrot en kon ik door omstandigheden m'n huur en dergelijke niet meer betalen en heb ik een uitkering aangevraagd. Ik ben er niet trots op, maar dat was voor toen even de enige mogelijkheid. In 2006 ben ik weer gaan studeren, dat heb ik daar doorgegeven en toen werd me verteld dat ik m’n uitkering nog kon blijven houden voor het geval het misliep. Nou, dat was dan wel weer vriendelijk vond ik. In de zomer van 2007 ben ik best veel gaan werken en dat ging allemaal goed, dus leek het me wel het moment om me van die uitkering te ontdoen. Ik ging er vanuit dat ze wel blij zouden zijn als ik dat liet weten, maar er werd me verteld dat zoiets echt alleen per brief kon. Oké dan. In augustus had ik nog steeds geen antwoord daarop gehad, dus belde ik zelf maar. Ze waren er nog niet aan toegekomen, maar het stond voor één deze dagen gepland. Toevallig. Allemaal leuk en aardig, ik was drie weken op vakantie geweest, voor ik wegging had ik weer studiefinanciering aangevraagd en toen ik thuiskwam lagen er twee brieven. In de eerste stond dat m'n uitkering was stopgezet en in de tweede dat ze mijn uitkering weer in werking hadden gesteld omdat ik studiefinanciering had aangevraagd. Die logica ging mijn hoofd iets te boven, dus ik belde maar weer naar mijn reddende engels van het UWV. De vrouw aan de telefoon werd al vrij gauw boos. Ik had nu eenmaal recht op een uitkering naast studiefinanciering, dat ik niets meer mankeerde deed daar niets aan af. Als dat me niet beviel moest ik maar een bezwaarschrift schrijven. Dat deed ik dus, en zowaar, geen antwoord. In oktober belde ik op en werd me gevraagd waarom ik de uitkering niet meer wilde. Uit mijn brieven bleek alleen dat ik weer gezond was en niet dat ik geen recht meer had op de uitkering. Raadsels alom dus. Maar speciaal op mijn verzoek kon het dan wel beëindigd worden werd me ietwat denigrerend verteld. YES. In november ontving ik het nog gewoon, maar halverwege december kreeg ik opeens telefoon dat iemand op mijn brief van september gestuit was en naar aanleiding daarvan de uitkering had stopgezet. Volgens haar was dat een fluitje van een cent. Goed, eind van de maand werd ik teruggebeld dat er een fout in het systeem stond. Er was een probleem met mijn uitkering. Toen ik vertelde dat het stopgezet was beweerde men stoïcijns dat geen enkele normale werknemer daar de mogelijkheid toe had. Voor nu moest het eerst weer opnieuw geactiveerd worden en na een bezoek aan een UWV-arts kon het pas stopgezet worden. Ik had weinig zin om helemaal daarheen te moeten komen om te bewijzen dat ik niet gek meer was, maar na een kwartier aan de telefoon vroeg ik maar wanneer ik moest komen. Dat kon ze me niet vertellen, want daar ging ze niet over, maar ik zou beslist binnen een week gebeld worden. Dat gebeurde niet – verrassend – maar ik kreeg wel een brief dat mijn uitkering voor 2008 verhoogd was.

Excuseer voor het lange verhaal, maar ik voel me nogal retarded aangezien ik opgeteld meer dan anderhalve studie doe, minimaal tien uur werk per week, al twee jaar geen al te ernstige klachten meer heb, maar nog steeds een UWV-gefinancierd project ben. Dus; heeft iemand een gouden tip voor mij hoe ik hier vanaf kom? Het is wel niet urgent in dat ik geld ontvang in plaats van kwijtraak, maar het is toch gewoon belachelijk?
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2008, 08:39
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Ik heb geen tip hoe je hier vanaf moet komen, maar ik zou wel al het geld opzij zetten en al die brieven goed bewaren, want ik acht ze ook nog wel in staat om het terug te vorderen.

Dit is toch wel het toppunt van bureaucratie
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 08:59
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
pfff, kut situatie.
en wel respect dat je zo je best doet om weer zelfstandig te worden zonder hulp van uitkeringsinstanties

denk dat ik al gestopt was ondertussen en ze hun gang maar liet gaan, wat een retards daar zeg.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 10:25
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Tja, overheidsinstanties, het is gewoon een grote teringzooi. Als ik jou was zou ik het geld overmaken naar een spaarrekening. Hele dikke kans dat ze over een jaar ofzo opeens alles terug willen hebben. Met een beetje geluk heb je er dan nog wat rente aan over gehouden.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 10:30
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Mijn hemel. En ik maar bang zijn dat ik bij elke beweging die ik laat zien m'n uitkering kwijt raak

En inderdaad, als je het niet nodig hebt, zet het opzij. Als ze het niet terug willen heb je er een mooie hoeveelheid spaargeld aan overgehouden en als ze het wel terug willen heb je niet meteen een financiele crisis
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 11:07
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Het wordt echt eens tijd dat ze met een baggerploeg door het UWV-personeelsbestand gaan. Zeker als je bedenkt dat ik ook mensen ken die om een uitkering verlegen zitten maar niet in aanmerking komen. Een dezer dagen bel ik nog wel een keer, want ik wil er gewoon vanaf. Niemand houdt van onnodige uitkeringstrekkers. Alleen dan ga ik wel de namen noteren van degenen die ik spreek. Wat betreft dat geld, het staat wel apart, maar ergens lijkt het me sterk dat ze in staat zijn dat effectief terug te vragen.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 12:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tja, overheidsinstanties, het is gewoon een grote teringzooi. Als ik jou was zou ik het geld overmaken naar een spaarrekening. Hele dikke kans dat ze over een jaar ofzo opeens alles terug willen hebben. Met een beetje geluk heb je er dan nog wat rente aan over gehouden.
Wellicht geen goed plan. Rente over onterecht gehouden geld > rente spaarrente. Alleen doen als er geen rente over teruggevorderd zou worden dus. Hoewel het op zich niet onterecht zou zijn om dat te doen.


Broeder zou ik aanraden niet meer te bellen. Kenmerk van dergelijke bureaucratie is dat ambtenaren gaan zitten kloten op hun eigen eilandjes en niet door een manager in een vast stramien worden gedwongen, en dus met grote regelmaat jouw gesprekken niet of deels zullen noteren en hun versies elkaar tegenspreken.
Correspondeer puur en alleen per brief en zet daarin verwijzingen naar eerdere vorderingen, en met name als die achterhaald zijn geraakt (bijvoorbeeld: "Eerst was het stopgezet, maar opeens ontving ik weer een uitkering."). De kans dat er dan iets mis gaat is kleiner.

Te beginnen met een brief die zelfs koning Josti nog zou begrijpen:
"Geacht UWV,

Ik bevecht al ruim een jaar uw bureaucratie, en zie een simpele brief als laatste redmiddel om te kunnen communiceren. Dit aangezien ik noch Chinees noch Ambtenaars noch Bureaucratisch spreek. Mijn nederige excuses dat mijn gebrek aan integratie dit veroorzaakt heeft, maar er is door dit onfortuinlijke gegeven duidelijk sprake van een miscommunicatie tussen uw organisatie en mij.

Vandaar dat ik, kort, in het Nederlands, zal samenvatten wat de situatie is:
Sinds 2006 studeer ik weer, en ben niet langer ziek. Ik werk meer dan tien uur per week en ben in staat mijzelf te onderhouden. Daarom wens ik mijn uitkering met ingang van heden stop te zetten."

Als je na zo'n eerste alinea de aandacht van de ambtenaar die het leest niet hebt, weet ik het ook niet meer.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 12:09
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Als er iets mis gaat is per brief communiceren sowieso handiger omdat je iets hebt om aan vast te houden. Vergeet niet om even een kopie te maken van je brief voor je 'm opstuurt
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 12:16
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Vandaar dat ik, kort, in het Nederlands, zal samenvatten wat de situatie is:
Sinds 2006 studeer ik weer, en ben niet langer ziek. Ik werk meer dan tien uur per week en ben in staat mijzelf te onderhouden. Daarom wens ik mijn uitkering met ingang van heden stop te zetten."

Als je na zo'n eerste alinea de aandacht van de ambtenaar die het leest niet hebt, weet ik het ook niet meer.
Dat is dus ook wat ik in m'n tweede brief vermeld heb, nog met verwijzing naar de eerste brief erbij. Maar dat werd toen ik opbelde irrelevant verklaard omdat ik er recht op had gezien ik studiefinanciering kreeg. Toen ik doorvroeg wat daar de logica van was en zei dat ik gewoon gezond was werd ze boos
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 12:49
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Wellicht geen goed plan. Rente over onterecht gehouden geld > rente spaarrente. Alleen doen als er geen rente over teruggevorderd zou worden dus. Hoewel het op zich niet onterecht zou zijn om dat te doen.
Ik bedoel ook niet dat 'ie er mee op moet houden, bedoel vooral dat 'ie het geld niet op moet maken.

En wat betreft die rente; ik geloof zo niet dat ze de rente ook terug kunnen vorderen. Volgens mij kun je alleen een boeterente vorderen als iemand te laat is met betalen. Op een spaarrekening zetten is hoe dan ook een beter idee dan 't op je betaalrekening laten staan. Daarnaast zou ik gewoon een brief schrijven, met daarin o.a. de vraag waar hij dat geld op terug moet storten (gewoon terugstorten lijkt me helemaal geen goed idee). Als je aangeeft dat je welwillend bent, het geld apart hebt gezet en gevraagd hebt wat je er mee moet doen lijkt het me dat je behoorlijk sterk staat.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 13:17
Verwijderd
Bij welk UWV-kantoor zit je?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 13:39
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Leiden. Misschien is dat ook wel de bron van alle problemen.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 14:00
Verwijderd
Ok, ik dacht namelijk even dat je bij dezelfde als ik zit, maar dat is niet het geval.
Ik heb namelijk ook in 2006 aangegeven dat ik weer ging studeren, waarbij ik verwachtte dat het UWV z'n kans zou grijpen om me op te roepen voor een herkeuring, cq stopzetting van m'n uitkering. Dat is tot op heden alleen nog niet gebeurd. Ook niet toen ik voor 2 maanden een bijbaantje had (maar 4 uur per week, maar toch) en ze dat liet weten.
Maargoed, ik ben er niet actief achteraan gegaan omdat het met enig regelmaat nog zo slecht met me gaat dat ik niet vind dat m'n situatie verbeterd is, helaas.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 20:53
Protect
Protect is offline
Mm.. je krijgt teminste iets..
Ik ben 24 juli 2007 aan mijn rug geopereerd (scoliose). Hiervoor had ik een baantje bij een cafetaria, en dus kwam ik ook bij UWV terrecht.
Ben nu ondertussen 2x daar geweest, 1x om te 'babbelen', 1x bij zo'n arts van hen.
Hieruit kwam dat ik nog niet kon werken en dat ik dus recht had op een uitkering. Dit kreeg ik ook thuis in een brief; zou vanaf 26 sept. 2007 uitkering krijgen.
Ondertussen is 't enigste geld wat ik van hen heb gezien de reiskostenvergoeding.
Nog niets van mijn uitkering.. :^)
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 00:07
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
^ Ik denk dat ze jullie twee verwisseld hebben...

Ik acht de kans in ieder geval heel erg klein dat ze het geld terugvorderen of in een procedure hierover gelijk krijgen. Je hebt er namelijk alles al aan gedaan om het geld terug te geven/de geldstroom stop te zetten en zij hebben min of meer geweigerd. Zo'n argument is juridisch vrij heilig naar ik weet.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 06:10
Verwijderd
Citaat:
Mm.. je krijgt teminste iets..
Ik ben 24 juli 2007 aan mijn rug geopereerd (scoliose). Hiervoor had ik een baantje bij een cafetaria, en dus kwam ik ook bij UWV terrecht.
Ben nu ondertussen 2x daar geweest, 1x om te 'babbelen', 1x bij zo'n arts van hen.
Hieruit kwam dat ik nog niet kon werken en dat ik dus recht had op een uitkering. Dit kreeg ik ook thuis in een brief; zou vanaf 26 sept. 2007 uitkering krijgen.
Ondertussen is 't enigste geld wat ik van hen heb gezien de reiskostenvergoeding.
Nog niets van mijn uitkering.. :^)
Ik gok dat het iets met leeftijd en arbeidsverleden te maken heeft. Volgens mij gaan de WAO en de WA-Jong beiden pas in op je 18'de, omdat tot dat moment je ouders kinderbijslag ontvangen en verplicht zijn je te onderhouden.

Edit: Oeps, de datum gemist wanneer het volgens de UWV zou ingaan. Ik zou dan even een belletje doen om te vertellen dat het fout zit. Bij zulke zaken gaat de UWV er vaak vanuit dat de gedupeerde een klacht doet en als je gelijk krijgt word je met vaak met terugwerkende kracht betaalt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 12:35
zorro@yrservice
zorro@yrservice is offline
Het is toch echt niet te geloven....

Gewoon Kassa of Kassa3 mailen, die komen een heel eind: help@vara.nl

Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 09-02-2008, 16:49
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Mijn vriend wil dus weer gaan studeren maar dat mag niet van het UWV, ze vinden dat hij alleen geschikt is voor ongeschoold werk en dat hij dus gewoon moet gaan werken in de bouw ofzo. Helaas is het zo dat mijn vriend compleet gestoord is geworden door dat ongeschoold werk omdat hij hoogbegaafd is en naar een uitdaging zoekt.

Vorig jaar zeiden ze opeens dat hij 1600 euro meteen moest terugstorten omdat ze een foutje hadden gemaakt. Na een onaardige brief van onze kant wisten ze opeens te melden dat we er ipv 1600 euro te betalen er 500 euro bij kregen omdat ze weer een foutje hadden gemaakt.

Wij leven dus constant in de angst dat we opeens 1000 euro meteen moeten betalen terwijl wij ook maar arme studentjes zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2008, 11:08
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik snap iets niet.. mag het UWV weigeren om je uitkering stop te zetten? Of mogen ze alleen weigeren om niet mee te betalen in het reintegratie-project (in welke vorm dan ook)?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 19:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik snap iets niet.. mag het UWV weigeren om je uitkering stop te zetten?
Ik gok dat een dergelijke, op zich bizarre, situatie niet in regels gevat zal zijn, omdat iedereen ervan uit gaat dat het gezond verstand ervoor zal zorgen om elk verzoek tot beëindiging met groot plezier onmiddelijk in te willigen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 21:50
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Dat leek mij ook maar ik vroeg het n.a.v. "Mijn vriend wil dus weer gaan studeren maar dat mag niet van het UWV, ze vinden dat hij alleen geschikt is voor ongeschoold werk en dat hij dus gewoon moet gaan werken in de bouw ofzo."
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 00:31
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Je moet natuurlijk aangeven dat je weer in staat bent een studie te volgen, aan de hand daarvan zouden ze je misschien ook weer goed kunnen keuren als ze vinden dat je toch alleen maar in staat bent tot ongeschoold werk. Maar daar zou ik altijd bezwaar tegen maken.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 13:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat leek mij ook maar ik vroeg het n.a.v. "Mijn vriend wil dus weer gaan studeren maar dat mag niet van het UWV, ze vinden dat hij alleen geschikt is voor ongeschoold werk en dat hij dus gewoon moet gaan werken in de bouw ofzo."
Nou ja, dan is het aan hen om te bewijzen dat hij een volslagen jostie is die geen kans maakt om een opleiding af te maken zou ik zeggen.

Beetje een vreemde redenatie van het UWV. Zij hebben in het geheel geen inzicht in iemands kunnen, laat staan dat zij in de positie verkeren om dat voor iemand te mogen besluiten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 15:53
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Euh, dat hebben ze wel? Daar hebben ze namelijk keuringsartsen voor. Als jij iets anders wilt gaan doen op je eigen kosten zullen ze je heus niet tegenhouden, maar als ze daardoor vinden dat je ook in staat bent om te werken kunnen ze je uitkering stopzetten. Dat kun je uiteraard aanvechten en dat zou ik ook zeker doen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 10:51
Protect
Protect is offline
Heb na vele telfoontjes gister eindelijk de bevestiging gekregen dat ik het geld (van september 2007 tot februari 2008) op mijn rekening krijg.. Als het goed is staat het maandag op mn rekening!
Moest eerst 8 minuten wachten, kreeg ik zo'n man aan de telefoon, vroeg mn bankrekeningnummer (om te controleren of het het zelfde nummer was als wat hij daar had staan) zei dat het klopte en zei dat het maandag zeker op mn rekening zou staan..
Ben benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.