Oud 08-08-2007, 13:58
Verwijderd
Ik heb een basisbeurs+aanvullende beurs aangevraagd. Nu is het collegegeld voor 1 jaar ruim 1500 euro en daar komen dan nog mn boeken bij (350 euro nieuw). Hoe hebben jullie dit opgelost? Als je ouders meebetalen, wie betaalt dan wat (ouders en jij).

Laatst gewijzigd op 09-08-2007 om 00:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2007, 15:38
Anika
Voor collegegeld kun je een lening aanvragen bij de IB-groep, en meestal kun je dat ook wel in termijnen betalen. Bij mij betalen m'n ouders het voor vijf jaar, als ik langer over m'n studie doe moet ik het zelf betalen. Goeie motivatie
Boeken hoef je niet allemaal in één keer te kopen. Ik zet meestal elke maand een beetje geld opzij zodat ik aan het begin van een kwartaal wat over heb om ze te kopen. Daarnaast scheelt het ook veel als je ze tweedehands koopt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 15:45
Verwijderd
Ik krijg zelf alleen de basisbeurs en mijn ouders betalen studie + boeken. Je zou collegegeldkrediet kunnen aanvragen bij de Ib, en dat dan je ouders de boeken betalen ofzo? Of een soort 50-50 regeling?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 16:01
Verwijderd
Collegegeld in termijnen betalen. Kijken welke boeken je echt in het eerste blok nodig hebt en welke je ook later kunt kopen (en dan dus alleen degene kopen die je al echt nodig hebt en die andere later).

En om antwoord te geven op de vraag uit je topictitel: ik betaal het zelf. (Ik heb hiervoor HBO gedaan, toen kreeg ik wel maandelijks wat geld van mijn ouders.) Moet het dit jaar helaas zonder studiefinanciering doen (kreeg voorheen de basisbeurs)...ben benieuwd.

Laatst gewijzigd op 09-08-2007 om 08:28.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 18:47
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Mijn ouders betalen collegegeld en boeken (en alle andere schooldingen).
__________________
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 18:55
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Mijn ouders gaan collegegeld + boeken voor mij betalen. Behalve als ik te lang over m'n studie ga doen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 19:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mijn ouders betalen het collegegeld. Boeken neem ik tot nu toe voor het grootste deel zelf voor mijn rekening.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 19:13
Dr. Korsakov
Avatar van Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Mijn ouders betalen alle schoolgerelateerde zaken. Boeken, collegegeld, pennen, maar ook Eurekaweek en excursies enzo.
__________________
"Give her a banana. Monkey see, monkey barf." - Gregory House
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 19:13
Verwijderd
Ik betaal mijn collegegeld dmv collegegeldkrediet van de ibg. Mijn moeder betaalt 125,- p/maand en daar kan ik eventueel mijn boeken van betalen, maar het is niet zo dat ze zeggen "we betalen alleen je boeken". Ik vind het wel prima zo.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 20:56
PV
PV is offline
Mijn ouders hebben de eerste 5 jaar collegegeld betaald, nu betaal ik zelf. Boeken hebben ze alleen die van de eerste periode van het eerste jaar betaald als ik het me goed herinner, de rest heb ik zelf gekocht.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 22:29
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik betaal alles zelf. Ook Eurekaweek/boeken en alles.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 22:42
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik betaal het zelf, maar ik krijg wel 300 euro per maand van mn ouders
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 23:12
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
mijn ouders betalen collegegeld en boeken en alle andere schooldingen. Het collegegeld is wel veel om zelf op te hoesten
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 08:23
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik betaal alle schoolzaken zelf van mijn basisbeurs + aanvullende beurs.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 10:19
Verwijderd
collegegeld en boeken betalen mijn ouders, de rest betaal ik zelf. Ik vind dat wel prima
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 10:33
Verwijderd
ich ich ich + drie bijbaantjes
oh ik heb wel basisbeurs + volledige aanvullende beurs trouwens

Laatst gewijzigd op 09-08-2007 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 11:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik denk eigenlijk dat je niet zoveel hebt aan dit topic.

Van veel mensen weet je niet of ze alleen basisbeurs krijgen of ook aanvullend (en zo ja, hoeveel dan).
Verder kan iemand alles krijgen aan schooldingen, maar zelf verzekering en andere onkosten moeten betalen.
Of andersom kan iemand zeggen dat ie z'n collegegeld en boeken allemaal zelf moet betalen, maar vervolgens wel de huur en eten en drinken betaald krijgen..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 12:28
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Ik krijg de complete beurs (basis + aanvullend, geen lening) en betaal mijn collegegeld en boeken zelf (de rest trouwens ook, zoals verzekering, huur, boodschappen, gewoon alles, geen ondersteuning van mijn ouders op welk vlak dan ook).

Ik werk de gehele zomervakantie zodat ik aan het begin van het schooljaar mijn collegegeld in 1 keer kan betalen. Daarna ben ik dan ook helemaal blut, maar goed. Boeken koop ik alleen als ik ze echt nodig blijk te hebben en het liefst leen ik ze dan nog in de mediatheek of koop ik ze tweedehands. En ja, zo kan ik net rondkomen.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-08-2007, 12:38
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik krijg alleen (uitwonende) basisbeurs, maar m'n ouders betalen dan ook alles..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 12:40
Verwijderd
ik moet over t algemeen alles zelf betalen, maar als m'n ouders het kunnen missen dan springen ze wel bij, dus ik ben hard aan het lenen bij de ib groep en heb werk, al is dat laatste voornamelijk omdat ik anders ook geen eten en huur heb.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 16:26
Crimson
Crimson is offline
ouders betalen + huur
krijg alleen basisbeurs
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 16:32
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Ik betaal alles zelf, maar krijg wel een bijdrage van mijn ouders (samen met de zorgtoeslag kan ik daar net mijn zorgverzekering van betalen....)

Ik heb geen vast bijbaantje, wel een oproepbaantje waar ik in vakanties eigenlijk altijd werk. En ik leen nu van de IB-Groep (gelukkig woonde ik de eerste 3 jaar nog thuis en heb ik niet geleend....)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 17:06
Verwijderd
Ik heb een basisbeurs van de IB-Groep, maar voor de rest gaan mijn ouders alles voor me betalen wat met school te make heeft. Ik moet wel zelf het geld overmaken, maar zij betalen het dan aan me terug als het ware.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 17:19
Verwijderd
Citaat:
GuMM schreef op 09-08-2007 @ 17:06 :
Ik moet wel zelf het geld overmaken, maar zij betalen het dan aan me terug als het ware.
Wat is daar het nut van?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 17:51
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Poggy schreef op 09-08-2007 @ 17:19 :
Wat is daar het nut van?
Dat hij het van zijn eigen rekening betaald. Waarschijnlijk is er geen verschil tussen van tevoren geld geven en achteraf. Alleen krijgt hij dan het precieze bedrag terug ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2007, 18:07
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 09-08-2007 @ 17:51 :
Dat hij het van zijn eigen rekening betaald. Waarschijnlijk is er geen verschil tussen van tevoren geld geven en achteraf. Alleen krijgt hij dan het precieze bedrag terug ofzo.
Het is vooral makkelijk dat je dan niet afhankelijk bent van je ouders, dan weet je dat als je een dictaat/reader/boek nodig hebt je het gewoon kan kopen en je het later terug krijgt
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 18:10
pino123
pino123 is offline
collegegeld m'n ouders; boeken en de rest zelf. Maar ik kan gelukkig wel bij mijn ouders 'lenen', zonder rente en zonder een tijdslimiet
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 09-08-2007 @ 18:07 :
Het is vooral makkelijk dat je dan niet afhankelijk bent van je ouders, dan weet je dat als je een dictaat/reader/boek nodig hebt je het gewoon kan kopen en je het later terug krijgt
Maar dat is met het overmaken van collegegeld toch niet relevant? Als je uitwonend bent en een keer een boek extra oid in de winkel moet kopen snap ik het wel dat je niet eerst naar je ouders gaat om geld te halen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 18:18
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 09-08-2007 @ 17:51 :
Dat hij het van zijn eigen rekening betaald. Waarschijnlijk is er geen verschil tussen van tevoren geld geven en achteraf. Alleen krijgt hij dan het precieze bedrag terug ofzo.
Voordeel is dan ook dat hij het niet eerst aan andere dingen uit kan geven.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 18:21
Cherry Cola
Avatar van Cherry Cola
Cherry Cola is offline
Mijn ouders betalen mijn collegeld, verzekeringen en daarnaast krijg ik een maandelijkse toelage. Mijn inkomsten zijn op die manier lang niet afdoende om zaken als eten, boeken en vereniging te betalen, zodat ik ook werk en leen bij de IB-G, onze grote vriend uit Groningen
__________________
People always talk about the weather
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 21:27
Mara
Mara is offline
Ik betaal zelf alles. Collegegeld, boeken, verzekering, hele mikmak.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 22:11
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 09-08-2007 @ 17:51 :
Dat hij het van zijn eigen rekening betaald. Waarschijnlijk is er geen verschil tussen van tevoren geld geven en achteraf. Alleen krijgt hij dan het precieze bedrag terug ofzo.
*zij

Ik heb zo zelf ook wat meer controle erover. Niet dat ik steeds mijn ouders aan moet kijken als ik ergens geld voor nodig heb. Op zich maakt het niet uit natuurlijk, maar ik vind het wel fijn zo
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 22:23
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Ik betaal ook alles zelf, zo zie ik het ook graag.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 07:38
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
GuMM schreef op 09-08-2007 @ 22:11 :
*zij
Sorry.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 09:15
Verwijderd
Uiteindelijk moet ik nu dus mn collegegeld en boeken zelf betalen. Ik krijg het gehele bedrag van mn ouders op mn rekening gestort en moet dat in 10mnd terug betalen. Ben 't er niet helemaal mee eens, maar kan er weinig tegen doen. Ze vinden dat k genoeg stufi krijg en genoeg verdien om het zelf te betalen...
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 11:18
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Tizzy1990 schreef op 10-08-2007 @ 09:15 :
Uiteindelijk moet ik nu dus mn collegegeld en boeken zelf betalen. Ik krijg het gehele bedrag van mn ouders op mn rekening gestort en moet dat in 10mnd terug betalen. Ben 't er niet helemaal mee eens, maar kan er weinig tegen doen. Ze vinden dat k genoeg stufi krijg en genoeg verdien om het zelf te betalen...
Waarom zou je daar niet mee eens zijn? Er is niets dat ze verplicht om maar geld in je blijven te steken?

Als je het prima zelf kan betalen moet je toch gewoon je verantwoordelijkheid nemen?
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-08-2007, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Promillage schreef op 10-08-2007 @ 11:18 :
Waarom zou je daar niet mee eens zijn? Er is niets dat ze verplicht om maar geld in je blijven te steken?

Als je het prima zelf kan betalen moet je toch gewoon je verantwoordelijkheid nemen?
Nou het is ook wel eens leuk om te kunnen sparen bijvoorbeeld? Dat je als je jong bent ook nog eens op vakantie kunt?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 12:46
Crimson
Crimson is offline
ik vind dat als je ouders je financieel kunnen steunen, ze dat ook moeten doen..
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 12:53
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Crimson schreef op 10-08-2007 @ 12:46 :
ik vind dat als je ouders je financieel kunnen steunen, ze dat ook moeten doen..
Je krijgt niet voor niets studiefinanciering. Oke, als je alleen de baisbeurs krijgt, dan ben ik ook van mening dat de ouders dit aan horen te vullen, in ieder geval tot je 21 bent. Maar als je gewoon de basisbeurs en aanvullende beurs ontvangt, hoeven je ouders je in principe niet financieel te steunen, in mijn opzicht dan.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 12:54
Verwijderd
Ja maar daarvan houd je nog vrij weinig over als je een beetje wilt leven.

Overigens vind ik het overdreven als ouders de huur gaan betalen als hun kinderen gewoon studiefinanciering krijgen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 13:01
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Citaat:
per piacere schreef op 10-08-2007 @ 12:54 :
Ja maar daarvan houd je nog vrij weinig over als je een beetje wilt leven.
Ja inderdaad, daar heb je wel gelijk, maar je leert wel goed met geld om te gaan en bent niet afhankelijk van je ouders.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 13:15
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 10-08-2007 @ 12:54 :
Ja maar daarvan houd je nog vrij weinig over als je een beetje wilt leven.

Overigens vind ik het overdreven als ouders de huur gaan betalen als hun kinderen gewoon studiefinanciering krijgen.
maar je kan er toch ook bij gaan werken? ik heb nou niet echt de behoefte om luxe te leven en op vakantie te gaan want ik heb er geen geld voor, als ik mn diploma heb word ik wel rijk en ga ik wel doen wat ik wil.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 13:20
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 10-08-2007 @ 12:54 :

Overigens vind ik het overdreven als ouders de huur gaan betalen als hun kinderen gewoon studiefinanciering krijgen.
Waarom? Van die 250 euro uitwonenden studiefinanciering kan je niet eens de huur van een kamer betalen, laat staan eten, verzekeringen etc. En ja, je kan erbij gaan werken, maar ik betwijfel of je het daarmee alleen red (zolang je niet fulltime werkt).
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 13:20
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 10-08-2007 @ 13:15 :
maar je kan er toch ook bij gaan werken? ik heb nou niet echt de behoefte om luxe te leven en op vakantie te gaan want ik heb er geen geld voor, als ik mn diploma heb word ik wel rijk en ga ik wel doen wat ik wil.
Ja dat kan ook, dat moet dus ook, maar als je ouders alles zouden betalen kun je leven & sparen van je studiefinanciering dus, dat bedoel ik.
Nou ik heb dus wel behoefte om op vakantie te gaan, daarom werk ik ook, maar het is ook leuk als je wat geld van je ouders erbij krijgt, ookal wil jij vooral niet op vakantie of luxe leven, stel je voor dat dat kan als je jong bent he
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 10-08-2007 @ 13:20 :
Waarom? Van die 250 euro uitwonenden studiefinanciering kan je niet eens de huur van een kamer betalen, laat staan eten, verzekeringen etc. En ja, je kan erbij gaan werken, maar ik betwijfel of je het daarmee alleen red (zolang je niet fulltime werkt).
nou dan neem je een baantje op zaterdag = ongeveer 150 euro + een bijlage van je ouders, zeg 50 euro per maand + 250 euro studiefinanciering, en je kamer is 250 euro (normaal) dan hou je nog 200 euro over?
De rest betalen je ouders he, ik heb het alleen over huur.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 13:34
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 10-08-2007 @ 13:21 :
nou dan neem je een baantje op zaterdag = ongeveer 150 euro + een bijlage van je ouders, zeg 50 euro per maand + 250 euro studiefinanciering, en je kamer is 250 euro (normaal) dan hou je nog 200 euro over?
De rest betalen je ouders he, ik heb het alleen over huur.
Reken eerder op 300 voor een kamer, hou je 150 over. En daarvan eten, kleren, uitgaan, overige? Want dat betalen je ouders neem ik aan niet, dat zou pas overdreven zijn.. dus dan zal je dus al snel moeten lenen als je niet als heel erg sober wil gaan leven, en dan heb ik liever ouders die de huur betalen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 13:59
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Crimson schreef op 10-08-2007 @ 12:46 :
ik vind dat als je ouders je financieel kunnen steunen, ze dat ook moeten doen..
De IBG dénkt dat mijn ouders me financieel kunnen steunen, maar mijn ouders zeggen zelf van niet....dan had ik liever een aanvullende beurs gehad

Ze willen wel, maar dan zouden ze een lening af moeten sluiten, dan kan ik het beter zelf nu bij de IBG lenen, aangezien dat nogal in rente scheelt.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Crimson schreef op 10-08-2007 @ 12:46 :
ik vind dat als je ouders je financieel kunnen steunen, ze dat ook moeten doen..
De IBG vond anders zelfs met een maandinkomen van € 0 dat ons gezin smerige kapitalisten waren die geen aanvullende studiebeurs verdienden.

Lekker eerlijk aangezien een vriend van me honderden en honderden euro's gratis biergeld van de IBG krijgt omdat zijn pa ambtenaar is.

Schijn kan dus bedreigen in dat soort dingen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Promillage schreef op 10-08-2007 @ 11:18 :
Waarom zou je daar niet mee eens zijn? Er is niets dat ze verplicht om maar geld in je blijven te steken?

Als je het prima zelf kan betalen moet je toch gewoon je verantwoordelijkheid nemen?
De reden dat k het er niet helemaal mee eens ben, is dat ik vrij weinig overhoud om te kunnen sparen. Ik moet van het bedrag dat ik overhoud (ongeveer 175e) kleding kopen, cadeautjes, benzine(brommer), verzekering, uitgaan en eigenlijk wil ik nog wat geld overhouden om rijlessen te kunnen nemen..
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:37
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-08-2007 @ 14:21 :
De IBG vond anders zelfs met een maandinkomen van € 0 dat ons gezin smerige kapitalisten waren die geen aanvullende studiebeurs verdienden.

Lekker eerlijk aangezien een vriend van me honderden en honderden euro's gratis biergeld van de IBG krijgt omdat zijn pa ambtenaar is.

Schijn kan dus bedreigen in dat soort dingen.
Met een maandinkomen van 0 euro hoor je toch juist wel aanvullende beurs te krijgen? Waarom krijg je het dan niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Hoe betaal je je studie?
gewoonmezelf
75 26-07-2006 16:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.