Oud 15-02-2008, 13:05
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Hallo,

Ik ben Belg en ben dus niet zeker of het bij jullie op dezelfde manier werkt, maar aangezien het om Fortis gaat, neem ik aan van wel...?

Mijn vader is maandag plots overleden in een ongeval en vandaag belde een oom naar mijn moeder om te vertellen dat alle bedragen op de verschillende rekeningen van mijn vader bij Fortis verdubbeld zouden moeten worden. Dit zou volgens hem enkel gebeuren bij plotse overlijdens en iedereen zou hier blijkbaar automatisch verzekerd voor zijn. Ook zei hij dat we dat zelf moesten aangeven en dat de banken er meestal niets over zeggen (en dus ook niet betalen) als we zelf niets vragen. Ze zouden het proberen stil te houden omdat hier blijkbaar maar weinig mensen van af weten.

Nu is mijn moeder direct naar de bank gegaan om het na te vragen. De mevrouw aan de balie heeft het verhaal maar half bevestigd want ze wist zelf niet helemaal precies hoe het in zijn werk ging. In ieder geval zei ze wel dat mijn vader zo'n verzekering had op zijn 3 bankrekeningen. Ze ging zich informeren en volgende week meer laten weten aan mijn moeder...

Nu vroeg ik mij af of hier iemand meer over weet? Wordt het geld echt verdubbeld of is het maar een percentage van het bedrag dat we er bovenop krijgen?

Ook dacht mijn oom dat we het binnen de 15 dagen moesten gaan aangeven, anders ging het niet meer. De mevrouw aan de balie zei dat er in principe geen tijdslimiet was. Weet iemand hoe het zit? Want stel dat die mevrouw aan de balie liegt of het zelf niet goed weet...dan moeten we ons toch wel haasten om alles te regelen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2008, 20:41
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik weet niet hoe het allemaal werkt, maar wil je wel condoleren met het overlijden van je vader. Heel veel sterkte, ik hoop dat jullie gewoon rustig afscheid kunnen nemen en kunnen gaan verwerken zonder al teveel gedoe eromheen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet hoe het allemaal werkt, maar wil je wel condoleren met het overlijden van je vader. Heel veel sterkte, ik hoop dat jullie gewoon rustig afscheid kunnen nemen en kunnen gaan verwerken zonder al teveel gedoe eromheen.
zoiets wou ik ook zeggen, maar ik kon niet op de woorden komen...


en ontopic: daar heb ik nog nooit van gehoord, dus ik kan je ook niet helpen, spijt me. ik ga ervanuit dat jullie alle papierwerk van de bank uit die jullie in huis hebben al wel hebben uitgeplozen, en dat was zo'n beetje de enige tip die ik kan geven... buiten dan (blijven) bellen voor informatie en langsgaan.
"Het is maar geld" natuurlijk, maar langs de andere kant zou het wel spijtig zijn om dat mis te lopen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 13:39
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Als hij verzekerd is, is er een polis, daar staan de voorwaarden in. Dat geld verdubbeld wordt klinkt als lariekoek, dan ben je mooi de sjaak als je toevallig een keer rood staat.

En verder gecondoleerd natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 16:30
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Lijkt me ook erg sterk dat alles precies verdubbeld wordt, meestal ben je gewoon verzekerd voor een bepaald bedrag of een x aantal keer het jaarsalaris oid.

Gecondoleerd trouwens.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 19:30
amor
Avatar van amor
amor is offline
Citaat:
Als hij verzekerd is, is er een polis, daar staan de voorwaarden in. Dat geld verdubbeld wordt klinkt als lariekoek, dan ben je mooi de sjaak als je toevallig een keer rood staat.

En verder gecondoleerd natuurlijk.
Het klinkt idd erg raar. Maar het zou natuurlijk mooi zijn als het waar is. Het zijn dan neem ik aan rekeningen die alleen op zijn naam staan?
Banken zijn helaas niet zo snel met dat soort dingen. Mijn moeder overleed afgelopen november. Nog steeds kunnen wij niet over haar geld beschikken. En waarschijnlijk gaat dat nog zeker een maand duren
__________________
11 september 1973, NUNCA MAS!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 19:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als hij verzekerd is, is er een polis, daar staan de voorwaarden in. Dat geld verdubbeld wordt klinkt als lariekoek
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 13:46
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ok, ik weet er al wat meer over. Het is blijkbaar toch echt waar, maar het is enkel het geval bij een onverwacht overlijden (wat hier het geval is).

Blijkbaar krijg je minimum 2500euro per rekening, dus zelfs als er geen geld op de rekening staat. Daarboven wordt het geld idd verdubbeld tot een maximaal bedrag van ongeveer 50.000euro per rekening. (de exacte cijfers weet ik niet helemaal). Dus als er 10.000euro op de rekening staat, krijgen we dat bedrag er gewoon nog eens bovenop. Als er meer dan 50.000euro op staat, krijgen we dus "maar" 50.000euro erbovenop.

In totaal kun je maximum 125.000euro krijgen op alle rekeningen samen.

Bij rekeningen die op naam van 2 personen zouden staan, zou dit ook gelden, maar zouden de cijfers door 2 gedeeld worden heb ik horen zeggen, maar dit was niet helemaal zeker...

Dus zo weten jullie het ook, moest het jullie overkomen. In ieder geval moeten jullie er zelf naar vragen dan, want de bank zal er over zwijgen als een graf...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 13:55
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Sorry hoor, maar dan heb je gewoon een complete kutverzekering gesloten. Een overlijdensrisico verzekering sluit je namelijk normaal af voor een bepaald bedrag, en daar betaal je dus maandelijks geld voor, en niet echt weinig ook. Dat zou betekenen dat in jouw geval je de kans zou hebben dat je kompleet krom ligt en dat als er toevallig weinig geld op de rekening stond je jaren aan het betalen bent geweest voor iets van 5000 euro.

Sorry, dit klinkt nog steeds als complete onzin. Ik heb zelf een overlijdensrisico verzekering (bij m'n hypotheek), m'n vader heeft er ook een (eigen bedrijf) en dat is gewoon NIET hoe het normaal werkt. Een normale verzekeraar gaat ook echt niet 'stiekem' niet uitbetalen ofzo, en natuurlijk moet je de bank laten weten dat iemand overleden is, duh. Denk je dat bankmedewerkers de overlijdensberichten lezen? Er staat in je polis precies wat je moet doen om het geld te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 16:36
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Heey Vosje,
Heel veel sterkte met alles...!
liefs,
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 16:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
*uitleg*
En welke 'verzekeraar' is dat dan precies? Ik kan me niet voorstellen dat een echte verzekeraar een dergelijke afwijkende (en absurde) polis op zou zetten..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 09:21
Verwijderd
Gecondoleerd. Heel veel sterkte de komende tijd.

Ik vroeg me af; is dat verdubbelen bovenop een ander soort verzekering? Of is het echt puur de verzekering zelf? Zou hij bij een niet plotseling overlijden niets gekregen hebben?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 09:29
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Sorry hoor, maar dan heb je gewoon een complete kutverzekering gesloten. Een overlijdensrisico verzekering sluit je namelijk normaal af voor een bepaald bedrag, en daar betaal je dus maandelijks geld voor, en niet echt weinig ook. Dat zou betekenen dat in jouw geval je de kans zou hebben dat je kompleet krom ligt en dat als er toevallig weinig geld op de rekening stond je jaren aan het betalen bent geweest voor iets van 5000 euro.

Sorry, dit klinkt nog steeds als complete onzin. Ik heb zelf een overlijdensrisico verzekering (bij m'n hypotheek), m'n vader heeft er ook een (eigen bedrijf) en dat is gewoon NIET hoe het normaal werkt. Een normale verzekeraar gaat ook echt niet 'stiekem' niet uitbetalen ofzo, en natuurlijk moet je de bank laten weten dat iemand overleden is, duh. Denk je dat bankmedewerkers de overlijdensberichten lezen? Er staat in je polis precies wat je moet doen om het geld te krijgen.
Het is geen normale overlijdensrisico verzekering hé! En nee, hij betaalde er geen tonnen geld voor. Hij betaalde er slechts ongeveer 10euro per jaar voor heb ik gehoord...Dan is 2500euro krijgen al veel!
Het is blijkbaar een verzekering waarbij je enkel geld krijgt bij een ONVERWACHT overlijden, zoals een dodelijk ongeval. Stel dat je een ongeval hebt en je bent zwaargewond en overlijdt 1 week later aan je verwondingen, dan hebben de erfgenamen al geen recht meer op dat geld...

En ja, je moet idd aan je bank gaan vertellen dat iemand overleden is, maar als je er niet bijverteld dat het een dodelijk ongeval was en dat je recht hebt op dat geld, gaan zij er niet naar vragen...

En geen idee of dit bij alle banken het geval is, maar in ieder geval wel bij Fortis. Ga je maar eens informeren als je me niet gelooft Dit heb ik erover gevonden op hun site in ieder geval: http://www.insurance.be.fortis.com/n...ncecompte1.asp

En dit: http://www.insurance.be.fortis.com/n...ptetitres1.asp

De cijfers heb ik niet gevonden, maar ze zullen niet veel afwijken van wat ik hier gezet heb, aangezien het een ex-werknemer (en goede vriend) van Fortis is die het me verteld heeft. (Ze kunnen sindsdien natuurlijk al wat veranderd zijn).
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 09:36
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
De verzekeraar is dus Fortis Insurance Belgium. Ik weet uiteraard niet of jullie een equivalent hebben in Nederland...?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 11:01
Verwijderd
Ik vind het overigens heel naar dat je daar als nabestaanden zo achteraan moet zitten.
Mijn verzekering keert gewoon zonder vragen uit als ik kom te overlijden, het is niet zo dat wanneer dat niet binnen zoveel dagen wordt vermeld, ze er met m'n geld vandoor gaan bijvoorbeeld.
Echt een hele rare regeling hoor, die verdubbeling van het geld.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 11:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ah, kijk, maar da's dus geen overlijdensverzekering. Aan de hand van de TS post denk ik dat iedereen een beeld van een standaardverzekering voor begravenis&nabestaanden voor zich had.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 11:50
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ah, kijk, maar da's dus geen overlijdensverzekering. Aan de hand van de TS post denk ik dat iedereen een beeld van een standaardverzekering voor begravenis&nabestaanden voor zich had.
Inderdaad. Typisch voorbeeldje van onzinnige verzekeringen die mensen zich gewoon aan laten praten.

Je bent zelf verantwoordelijk voor welke verzekeringen je hebt, en ook om te controleren of je wel krijgt waar je recht op hebt.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 19:25
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Inderdaad. Typisch voorbeeldje van onzinnige verzekeringen die mensen zich gewoon aan laten praten.

Je bent zelf verantwoordelijk voor welke verzekeringen je hebt, en ook om te controleren of je wel krijgt waar je recht op hebt.
Mja, maar in mijn geval is het toch niet meer zo onzinnig hé
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Verzekeringskosten beginnend bestuurder
MiBe
34 28-05-2010 01:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Levenslang gratis verzekering voor orgaandonor
ijscoman
87 21-11-2007 13:37
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp nodig
FerrariR
2 06-01-2007 19:18
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Lijfrente vraag
syneck
5 22-02-2005 21:39
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hopeloos voor economie heb ik het nodig
Verwijderd
6 23-10-2004 20:25
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie P.O. wiskunde
3 30-04-2002 21:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.