Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2008, 17:42
twinkebel
Avatar van twinkebel
twinkebel is offline
Hallo jongens, ik ben eventjes opzoek naar een student die rechten studeerd. En wel om het volgende. Een vriendin van me heeft het ontzettend zwaar thuis. En houd het niet meer uit. Probleem is is dat ze 16 is. Graag zou ik contact krijgen met een rechten student. Het liefst via PM. Maar het gaat erom dat ze het niet meer uithoud dus en nu vragen we ons af wat haar opties zijn. Bij iemand anders wonen kan volgens mij niet zonder toestemming van haar ouders weer totdat ze 18 is. En een eigen huis al helemaal niet. Blijft Jeugdzorg dan als enige over?

Hartelijk dank alvast!
__________________
The Lord Will Once Return...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2008, 19:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ja, daarvoor zul je bij Jeugdzorg moeten zijn. Je moet daarvoor het lokale kantoor hebben in de gemeente waar die vriendin op het moment woont/is ingeschreven.

Neem het aan van iemand die het immer naar grotere incompetentie strevende Jeugdzorg heeft moeten bevechten: Met name als de ouders niet meewerken ben je volledig aan Jeugdzorg overgelevert.

De politie verwijst naar Jeugdzorg. Alle andere hulpverleners verwijzen naar Jeugdzorg. Jeugdzorg moet alle coördindatie van hulpverlening op zich nemen.. Er is geen ontsnappen aan. Wat echter wel kan helpen is de vertrouwenspersoon op de school van die vriendin erbij te betrekken. Jeugdzorg zal jou als 17-jarige behandelen als een kind die zijn mond moet houden, maar als een vertrouwenspersoon hetzelfde idee aandraagt, dan is de reactie vaak heel anders.

En sinds Rouvoet de scepter zwaait waait daar de stompzinnige doctrine dat je altijd terug naar huis moet, dus als je ergens anders wil wonen zul je daar zeer goede redenen voor moeten aanbrengen. Ik heb uit twee voorbeelden mogen meemaken dat aanranding en mishandeling door een ouder geen grond zijn om een kind niet naar huis te sturen, dus bouw je zaak heel erg zorgvuldig voordat je probeert om te betogen dat ze ergens anders moet worden ondergebracht.
Wat je in geval van mishandeling of een zedenmisdrijf achter de hand hebt, is aangifte doen. Jeugdzorg plaatst fluitend een kind terug in huis bij een aanrander zoals ik heb mogen zien, maar niet als de zedenpolitie er bovenop zit, dan zijn zij op hun beurt weer verplicht met hen samen te werken, en die accepteren dat uiteraard nooit.


Dingen die je wel ter dienst staan is de letterlijke tekst van de wet op de jeugdzorg: daarin staat dat het belang van de cliënt (in dit geval die vriendin dus) voorop moet staan. Met dat argument kun je een aantal van hun protocollen bevechten.

Dat is artikel 5 lid 4. De vorm die dat neemt in de tekst is dat de Jeugdzorg als doel moet hebben de goede ontwikkeling van het kind, waarbij het ingrijpen zo licht en kortdurend mogelijk moet zijn. Gebruik je dat om te harrewarren met een medewerker van Jeugdzorg, dan betoog je dus waarom jouw oplossing het beste is voor de ontwikkeling van die vriendin.

Die tekst vind je hier:
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/se...javascript=yes
(verloopt de sessie, zoek dan op 'jeugdzorg')

Ook is het mogelijk te vragen een medewerker bij falen te vervangen. De mogelijkheid bestaat ook sinds kort om een tuchtprocedure tegen een medewerker van Jeugdzorg te beginnen. Met name als ze hun client schade toebrengen is dat een haalbare optie, maar tot op het punt waar je het nodig hebt ook een prachtig dreigement. Op dat punt gaat men natuurlijk met de hakken in het zand, maar mijn ervaring is dat je zonder dreigen gewoon genegeerd wordt.

Ook de opmerking dat 'als ze zich afvragen waar de krantenkoppen over Jeudgzorg vandaan komen, dit (dit als in: het onzalige plan dat zij willen uitvoeren, en jij het niet mee eens bent) is er een oorzaak van' ook wel een nuttig argument kan zijn.

Vermijd ten allen tijden contact te moeten hebben met de crisisdienst van Jeugdzorg, die buiten kantooruren en in het weekend beschikbaar is. Communicatiefouten tussen de crisisdienst en de rest van Jeugdzorg zijn eerder regel dan uitzondering, en je zult niet zelden een half uur aan de telefoon zitten voordat ze een zinnig woord advies hebben. Iets positiever is dat ze wel van op afstand dingen zullen legitimeren die een lokale medewerker, die zich houdt aan onzinnige protocollen, niet mee akkoord zal gaan. Die moet dan op zijn beurt achteraf slikken wat zijn collega's van de crisisdienst


Ik verwacht dat wat ik hierboven schrijf verschrikkelijk militant over komt voor de gemiddelde lezer.

Alle argumenten die ik hier geef zijn echter, helaas, uit de nood geboren en uit ervaring.

Dit kwam doordat Jeugdzorg de meest achterlijke dingen uitvrat tegenover iemand waar ik me over bekommerde. Mijn ervaring is dat een dergelijke harde opstelling vaak nodig is om je zin in hun bureaucratie door te kunnen drijven, en de enige manier is om te voorkomen dat ze met allerlei wereldvreemde acties degene die ze moeten helpen juist de vernieling in helpen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 19:34
twinkebel
Avatar van twinkebel
twinkebel is offline
Bedankt voor je reactie! Ik zat zelf dus ook al aan Jeugdzorg te denken voor haar. Hopen dat ze wat beter naar haar luisteren als jij beschrijft anders komt ze nog niks verder. Ik zal het er eens met haar over hebben hoe jij dit zo hebt uitgelegd. Dankjewel
__________________
The Lord Will Once Return...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 19:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mja, inderdaad, wie weet tref jij een medewerker die wel nadenkt en wel een oplossing zoekt. Ik hoop het sowieso.
In ieder geval, weet dat je geen genoegen hoeft te nemen met een slechte oplossing. Wat je vriendin het beste voor zichzelf vind en wat voor haar een oplossing is, is het uitgangspunt. Hopelijke hoef je je voordeel niet te doen met mijn ervaringen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Zie de saai schijnt door de bomen #1216
Verwijderd
500 19-11-2010 13:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jongen doodgestoken in Tilburg.
michael1
207 19-09-2003 19:58
Algemene schoolzaken Rechtenstudenten: welke wettenbundel?
Vincent Vega
48 08-09-2003 09:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap STELLING: advocaten hebben geen geweten
Verwijderd
98 07-08-2003 19:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Doodstraf voor Zinloos geweld?
DeGexxte
85 05-08-2003 22:57
De Kantine zou jij gaan bolletjesslikken voor €100.000?
kastdeur
62 10-07-2002 20:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.