Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Vinden jullie het ook vervelend dat mensen zeggen dat HBO hetzelfde is als de Uni?!
Ja 42 50.00%
Nee 42 50.00%
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2006, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-04-2006 @ 19:46 :
Ja en jij kan geen Nederlands zo te zien (bestempelt, pakket). Als talen zo makkelijk zijn, waarom kost het je dan zoveel moeite?
Ja, alle CM'ers beheersen de Nederlandse grammatica uitstekend...

Laten we er maar niet weer een CM vs. NT-discussie van maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2006, 19:46
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Waarom moet dit nou weer uitdraaien in een welles-nietes discussie.. Dat snap ik niet.

Misschien had je bij je vraag ook moeten vragen welke opleiding de desbetreffende persoon volgt. Dat geeft een wat duidelijker beeld.

Ik heb deze vergelijking overigens nog nooit gehoord, tenzij het iets met de onzinnige discussie te maken heeft over of HBO-er al dan niet studenten zijn.

Nog even ontopic dan, ik ben het er niet mee eens.
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 19:56
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Als je zegt: 'Ja, hbo en universiteit zijn hetzelfde, maar dit en dat verschilt.' dan zijn ze dus niet gelijk aan elkaar.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 20:28
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
LB06 schreef op 24-04-2006 @ 18:49 :
Ik merk dat ik er me wel aan erger als er HBO'ers zijn die roepen dat HBO en WO hetzelfde is, en dat zij ook wel even WO hadden kunnen doen als ze daar zin in hadden gehad.
Dat is sowieso waardeloos. Mensen die VMBO doen, maar zeggen dat ze heus wel HAVO hadden gekund.
__________________
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 20:39
Verwijderd
Citaat:
metroidminded schreef op 24-04-2006 @ 19:12 :
maar het verschilt dus per studie
Absoluut. Ik weet dat ik een hele lichte HBO-opleiding heb gedaan, dus ik weet dat het HBO veel zwaarder kan (en dat mag ook wel, die van mij stelde niets voor). En voor WO geldt weer hetzelfde; ik weet dat het zwaarder kan (maar in dit geval hoeft dat van mij niet ).

Maar goed, ik kan geen enorm zware HBO-studie vergelijken met een enorm zware WO-studie, omdat ik met beide geen ervaring heb.

Daarnaast maakt de vergelijking eigenlijk niets uit; als er een HBO-studie is die zwaarder is dan een bepaalde WO-studie, maakt dat dan verschil? Het is en blijft HBO en WO, daar kan je weinig aan veranderen. (Hoewel ze ze volgens mij wel meer naar elkaar willen trekken; WO meer als HBO, HBO meer als WO.)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 20:40
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 24-04-2006 @ 19:19 :
die worden ook altijd boos als je CM als pretpaket bestempeld
Ik vind dat nogal persoonlijk. Zelf heb ik nog (oldschool) examen gedaan in wiskunde, natuurkunde en scheikunde (plus NL En en tekenen). Voor mij een pretpakket, maar voor een ander misschien een rampenpakket.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 21:02
Verwijderd
Citaat:
DrunkenMagician schreef op 24-04-2006 @ 20:32 :
Volgens mij is het hbo gewoon hetzelfde als de uni alleen dan wat trager en eenvoudiger. Van een leraar hoor ik dat wij op het hbo meer met de praktijk bezig zijn, en de mensen op de uni meer met de theorie. En dat vind ik jammer, want als er iets is waar ik goed in ben dan is het wel de theorie (bedrijfskundige vakken haal ik maar op het randje omdat ik daar geen zin in heb).

Na 4 jaar hbo ben je 'bachelor of blabla', na 3 jaar een vergelijkbare opleiding op de uni ben je dat ook.

Maar goed of dat nou het enige verschil is weet ik niet, ik kan dat verder niet onderbouwen en ik heb er ook geen ervaring mee.
Dat blijkt. Het is namelijk totale onzin dat HBO 'praktijkgericht' is en WO 'theoretisch'. Denk aan de grote hoeveelheid praktische beroepen waarvoor je een WO-opleiding nodig hebt (registeraccountant, advocaat, chirurg, piloot, et cetera) en denk aan de groeiende (!!) hoeveelheid HBO-opleidingen die pretenderen een soort 'toned-down' versie te zijn van een WO-opleiding (HBO rechten, HBO psychologie, HBO accountancy, allemaal slappe aftreksels).

Verder staat een vierjarige HBO-bachelor niet gelijk aan een driejarige WO-bachelor. Daarom kun je ook niet zomaar in een WO-master instromen met je HBO-bachelor. Je moet er toch niet aan denken, wat een kennishiaat zulke mensen zouden hebben als ze in totaal drie jaar op een laag pitje hebben gewerkt, dan een jaartje WO-niveau moeten en dan in de praktijk aan de slag moeten. Daar moet een werkgever dan echt kapitalen insteken.

Een belangrijk praktisch verschil is dat veel HBO's echt pure bagger zijn. Als jij na vier jaar INHOLLAND van school komt, wat kun je dan, met je vijf contactuurtjes per week, en een 'kennis- en procesmanager' voor de klas die zelf ook geen drol van het onderwerp begrijpt?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 21:08
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het verschilt zo erg per opleiding dat ik het onzin vind om algemene uitspraken te doen over het niveau van HBO en universiteit. Ik heb ervaring met beide dus ik kan vergelijken. Op mijn vakgebied scheelt het niet heel veel, behalve dat de lesstof soms iets dieper gaat (maar veel minder diep dan ik had verwacht) en dat het allemaal wat sneller gaat. Verder scheelt het echt niet zoveel als sommige mensen soms doen denken.

Mijn vriend doet een lichte WO-opleiding, ik een zware HBO-opleiding zodat we uiteindelijk ongeveer gelijk uitkomen. Zeggen dat HBO en uni hetzelfde zijn of juist heel veel verschillen is in mijn ogen dan ook onzin.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 21:21
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 24-04-2006 @ 20:56 :
Als je zegt: 'Ja, hbo en universiteit zijn hetzelfde, maar dit en dat verschilt.' dan zijn ze dus niet gelijk aan elkaar.
Sliiiiimmm.. jij zit zeker op de universiteit?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 22:01
LJV
LJV is offline
Citaat:
spemmey schreef op 24-04-2006 @ 15:51 :
Precies. Heb zelf vwo gedaan en doe nu hbo, maar veel van mijn vrienden doen wo. Als ik heel erg globaal kijk kun je vooral zien dat veel alfa studies qua werkdruk hetzelfde zijn of zelfs lager (!) liggen, maar beta studies kun je daarentegen echt met helemaal niets van het hbo vergelijken!

En daarbij komen natuurlijk de verschillen van de nadruk op theorie en praktijk naar boven, in beide gevallen.

Verder vind ik het wel heel erg triest dat TS hier pijn in zn hart van krijgt, geeft een beetje een nare bijsmaak alsof hij zich beter voelt en ab-so-luut niet vergeleken wil worden met een hbo'er...
Dat was natuurlijk hyperbolisch bedoeld!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 08:50
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-04-2006 @ 20:38 :
Ja, alle CM'ers beheersen de Nederlandse grammatica uitstekend...

Laten we er maar niet weer een CM vs. NT-discussie van maken.
Sorry? Jij bent de gene die daar steeds over begint hoor.

Laatst gewijzigd op 25-04-2006 om 08:52.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 13:44
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
C&M was voor mij overigens ook écht een pretpakket geweest, maar ik ken genoeg jongens in mijn N&T klas die C&M nóóit hadden kunnen halen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 20:30
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
leipo schreef op 24-04-2006 @ 17:02 :
beetje taaltjes, kunstvakken en verneukte wiskunde whoohoo lijkt me niet echt zo moeilijk probeer maar is een dagje mbo elektrotechniek te volgen.
Haha.

minˇderˇwaarˇdigˇheidsˇcomˇplex (het ~)
1 complex waarbij iem. zich minderwaardig voelt ten opzichte van anderen
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Oů tu m'as embrassé

Laatst gewijzigd op 25-04-2006 om 20:32.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 20:57
Verwijderd
HBO is gewoon anders dan WO. Ik vind dit een beetje een uitgekauwde discussie. Natuurlijk is er verschil; het is immers anders.
Bij de een past beter een WO studie, bij de ander beter een HBO opleiding. Prima toch.

Ik heb nu bijna (in 3 jaar) een hbo opleiding afgerond en ga dadelijk met veel plezier aan het werk. Was ik na mijn vwo een WO studie gaan doen dan was ik, hoewel dat "hoger" was geweest, waarschijnlijk niet echt gelukkig geworden.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 21:18
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-04-2006 @ 12:39 :
Ergeren gaat wel erg ver hč. Ik weet dat het niet zo is. De aanpak op het HBO is heel anders dan op het WO en ook de studielast is een stuk hoger op het WO. Het is dus niet hetzelfde, maar ik snap de mensen wel die het zeggen. Ze bedoelen te zeggen "je bent echt niet minder waard als je HBO doet" en dat is natuurlijk ook zo, maar dan moeten ze dat gewoon zeggen. Het zou mensen die van de havo komen nog wel eens een verkeerd idee kunnen geven. De stap is namelijk in de praktijk groter dan het lijkt.
Maar ik denk dat de vergelijking tussen beiden op een heel ander vlak wordt gemaakt. WO= wetenschappelijk onderwijs. HBO is dan weer een beroepsgeöriënteerde opleiding. In de praktijk wordt dat onderscheid echter lang niet meer zo vaak gemaakt. HBO-opleidingen worden breder, en bereiden je hoe langer hoe minder voor op een specifiek beroep. Je leert - net als op de universiteit - veel meer skills die eender waar van toepassing kunnen zijn.
Andersom worden universitaire (of WO-)opleidingen wel meer en meer geredigeerd vanuit het beroepsveld. Doordat een universitaire opleiding lang niet meer alleen gebaseerd is op (eventueel toegepast) wetenschappelijk onderzoek, maar ook men gediplomeerden wil afleveren die - op vraag van de bedrijfswereld, ja - zo snel mogelijk in een functie ingezet kunnen worden.

Op die manier zijn HBO- en WO-studies inderdaad veel en veel meer op elkaar gaan lijken. Wat niet wil zeggen dat er nog veel verschillen zijn. Zoals die theoretische achtergrond. Zoals de onderwijsmethode. En zoals bijna alles wat in die agenda stond volgens mij net wel correct is. Dat moet je natuurlijk ook niet als waardeoordeel gaan zien.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 21:57
create
Avatar van create
create is offline
Ik heb er geen moeite mee.
& Als ex-CM'er moet ik zeggen dat het voor mij inderdaad een pretpakket is geweest, het nadeel daaraan vond ik zelf dat het me niet uitdaagde omdat alles toch voorspoedig ging.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 22:38
Verwijderd
Topicstarter, je bent zelf 16 jaar en zit in vwo4.. niet lullig bedoeld, maar waarom erger jij je er dan zo aan als mensen zeggen dat HBO en uni hetzelfde zijn? Je hebt het zelfs over "pijn in je hart". Voel je je dan nu al zo met een eventuele vervolgopleiding verbonden? Ik zou het logischer vinden als je het zou hebben over het verschil tussen havo en vwo, omdat je daar nu mee bezig bent.

Maargoed, mij maakt het persoonlijk niks uit wat mensen over het verschil tussen HBO en uni zeggen. Ik denk dat het voor een groot deel afhankelijk is van de opleiding die je volgt en de universiteit of HBO instelling waar je die opleiding volgt (en de leermethode die ze daar gebruiken).
Ik ben het dus eens met wat Daantje_0705 zegt.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 23:12
Verwijderd
Citaat:
marrel schreef op 24-04-2006 @ 11:33 :
Ik heb het nog nooit gehoord eigenlijk, maar ik ben het er iig niet mee eens.

Ik vind eigenlijk niet dat VWO een hele bredere basis hebben dan mensen van de havo, ze hebben wel veel meer geleerd, maar ook mensen van de havo hebben veel dezelfde vakken gevolgt en laten pas in de bovenbouw vanalles vallen.

Wat is een laag tempo Hoeveel mensen op de uni roepen niet dat ze niks te doen hebben, terwijl ik me uit de naat zit te werken. Zo relatief en verschillend per opleiding. Ik schein een van de moeilijkere HBO opleidingen te doen en er zijn vast ook wat "makkelijkere" WO opleidingen en miss zijn die dan wel opeens te vergelijken
Veel meer geleerd = bredere theoretische basis

En ik roep ook dat ik niet bijzonder veel te doen heb met alleen mijn studie, maar de HBO-instromers hebben dat wél
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 08:50
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Morgan schreef op 26-04-2006 @ 00:12 :
Veel meer geleerd = bredere theoretische basis

En ik roep ook dat ik niet bijzonder veel te doen heb met alleen mijn studie, maar de HBO-instromers hebben dat wél
mja meer geleerd maar toch niet op meer gebieden. Dat bedoelde ik eigenlijk.

En naja veel is misschien wat overdreven sommige. Maarja dat houd je altijd
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 18:54
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-04-2006 @ 20:38 :
Ja, alle CM'ers beheersen de Nederlandse grammatica uitstekend...

Laten we er maar niet weer een CM vs. NT-discussie van maken.
En dan te bedenken dat ik EM deed(dat noemt met volgens mij delta )
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 18:55
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 25-04-2006 @ 23:38 :

Ik ben het dus eens met wat Daantje_0705 zegt.
Ik zou het alleen al niet eens met em zijn vanwegen zijn nick
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 19:59
Verwijderd
Citaat:
LJV schreef op 23-04-2006 @ 22:00 :
He mensen,

Ergert het de mensen van die Universiteit en VWO-ers eigenlijk ook zo dat er zo vaak wordt gezegd dat HBO en WO eigenlijk hetzelfde zijn?

In mijn omgeving hoor ik het steeds vaker en ik word er eigenlijk gewoon een beetje pissig van!

Are u with me?
Wel cool doen over VWO maar zo'n taalfout maken?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 23-04-2006 @ 22:06 :
Het ergert mij niet en het irriteert mij ook niet, maar dat neemt niet weg dat ik het er niet mee eens ben

iets irriteert je (niet: iets ergert je)
je ergert je aan iets (niet: je irriteert je aan iets)
erˇgeˇren1 (ov.ww.)
1 tot ontstemming of verontwaardiging prikkelen => aanstoot geven, agiteren, ambeteren, iem. tegen de haren in strijken, iem. tegen zich in het harnas jagen, irriteren, mishagen, misnoegen, ontstemmen

'Iets ergert je' is dus een prima constructie.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 21:21
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
perseus schreef op 27-04-2006 @ 22:02 :
erˇgeˇren1 (ov.ww.)
1 tot ontstemming of verontwaardiging prikkelen => aanstoot geven, agiteren, ambeteren, iem. tegen de haren in strijken, iem. tegen zich in het harnas jagen, irriteren, mishagen, misnoegen, ontstemmen

'Iets ergert je' is dus een prima constructie.
Leet huh, didn't know that.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Oů tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Sanctus schreef op 27-04-2006 @ 22:21 :
Leet huh, didn't know that.
Oh, mijn welgemeende excuses, ik zal in dit soort situaties voortaan vermelden dat de informatie door jou genegeerd kan worden.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 22:09
Verwijderd
In hoeverre is dit relevant voor 'hbo-uni vergelijking'?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 22:20
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-04-2006 @ 20:38 :
Ja, alle CM'ers beheersen de Nederlandse grammatica uitstekend...

Laten we er maar niet weer een CM vs. NT-discussie van maken.
wat is mijn plek in het verhaal dan, als EM'er
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 22:31
Verwijderd
EM'ers kunnen helemaal niks. Geen talen, geen exact.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 13:25
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
perseus schreef op 27-04-2006 @ 22:57 :
Oh, mijn welgemeende excuses, ik zal in dit soort situaties voortaan vermelden dat de informatie door jou genegeerd kan worden.
Dat ik het niet wist, betekent niet dat ik het niet wil weten.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Oů tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 16:16
kabouterkop
Avatar van kabouterkop
kabouterkop is offline
Ik doe nu eerstejaars rechten op WO niveau. Ik hoor van mijn studiegenoten die van het HBO (recht) komen dat het WO veel meer (theoretische) stof/diepgang biedt in een korter tijdsbestek. De tempo en het niveau ligt dus hoger.

In de eerste helft van het jaar was het wel duidelijk te zien dat ze een redelijke voorsprong hadden (ze hebben immers drie jaar HBO recht gedaan en jij VWO) maar na een half jaar was dat verschil al bijna rechtgetrokken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat 3jr hbo gelijk staat aan een half jaar wo, maar dat ik het wel vrij arrogant vindt om te zeggen dat wo hetzelfde (qua niveau) is. Tenzij je natuurlijk na het hbo nog wo gedaan hebt en het allebei een eitje vond dan is het niet te danken aan het (vooronderstelde) gelijk niveau maar ik denk dan meer aan je eigen intelligentie.
__________________
liefde is de wijsheid van de dwazen, liefde is de dwaasheid van de wijzen
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 15:21
LJV
LJV is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-04-2006 @ 20:59 :
Wel cool doen over VWO maar zo'n taalfout maken?
1. Ik doe niet ook over VWO
2. Welke taalfout?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 18:06
Verwijderd
Citaat:
LJV schreef op 23-04-2006 @ 22:00 :
He mensen,

Ergert het de mensen van ?
Je weet gewoon niet waar je over praat.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 20:49
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
marrel schreef op 24-04-2006 @ 11:33 :
Ik heb het nog nooit gehoord eigenlijk, maar ik ben het er iig niet mee eens.

Ik vind eigenlijk niet dat VWO een hele bredere basis hebben dan mensen van de havo, ze hebben wel veel meer geleerd, maar ook mensen van de havo hebben veel dezelfde vakken gevolgt en laten pas in de bovenbouw vanalles vallen.

:
nou, dit klopt echt niet. Op Vwo heb je meer verplichte vakken en bovendien duurt het vwo 1 jaar langer en het tempo ligt hoger. Ik heb vwo gedaan en eind 5e klas maakte ik lachend havo-examens (Ik had N&G met economie 1 en M&O) Toen ik in de 6e zat had ik veel vrienden in havo 5 met dezelfde vakken en wat zij behandelden had ik echt 1.5 jaar terug gehad ofzo

Ik weet niet veel over het onderwijs op het HBO, (hoe het is in de praktijk bedoel ik) Maar ik denk niet dat het vergelijkbaar is met de universiteit. In het 1e jaar moet je namelijk wel de vakken op vwo-niveau beheersen, anders gaat het gwn niet. En het lijkt me niet dat dat mogelijk is als je van de havo komt. (zonder bijspijkering enzo)
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 21:47
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Dat hoor ik eigenlijk helemaal niet zo vaak. Sterker nog, ik denk niet dat iemand in mijn directe (HBO) omgeving zoiets zou beweren.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 23:05
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 01-05-2006 @ 21:49 :
nou, dit klopt echt niet. Op Vwo heb je meer verplichte vakken en bovendien duurt het vwo 1 jaar langer en het tempo ligt hoger. Ik heb vwo gedaan en eind 5e klas maakte ik lachend havo-examens (Ik had N&G met economie 1 en M&O) Toen ik in de 6e zat had ik veel vrienden in havo 5 met dezelfde vakken en wat zij behandelden had ik echt 1.5 jaar terug gehad ofzo
Mee eens, in de 4e klas waren wij al verder met economie dan wat havo5 economie1,2 op hun eindexamen had.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 08:43
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 02-05-2006 @ 00:05 :
Mee eens, in de 4e klas waren wij al verder met economie dan wat havo5 economie1,2 op hun eindexamen had.
Dat was bij ons anders absoluut niet zo.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 09:29
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 01-05-2006 @ 21:49 :
nou, dit klopt echt niet. Op Vwo heb je meer verplichte vakken en bovendien duurt het vwo 1 jaar langer en het tempo ligt hoger. Ik heb vwo gedaan en eind 5e klas maakte ik lachend havo-examens (Ik had N&G met economie 1 en M&O) Toen ik in de 6e zat had ik veel vrienden in havo 5 met dezelfde vakken en wat zij behandelden had ik echt 1.5 jaar terug gehad ofzo

Ik weet niet veel over het onderwijs op het HBO, (hoe het is in de praktijk bedoel ik) Maar ik denk niet dat het vergelijkbaar is met de universiteit. In het 1e jaar moet je namelijk wel de vakken op vwo-niveau beheersen, anders gaat het gwn niet. En het lijkt me niet dat dat mogelijk is als je van de havo komt. (zonder bijspijkering enzo)
Mja maar ik vind een beetje dat meer niet hetzelfde is als breder. Maar het klopt eigenlijk wel dat jullie toch wat meer vakken hebben gehad enzo, maar uiteindelijk splits je ook op het vwo al toe op een bepaalde richting.

Ik denk iig ook niet dat een HBOer naar de universiteit zal kunnen hoor, het is wel degelijk anders en ik zal ook veel kennis missen. Maar als je een van de moeilijkste HBO opleidingen vergelijkt met een makkelijke uni zal het miss wel in de buurt komen, een soort overgansgebied ofzo, dat denk ik. Maar ik heb zelf altijd een beetje het gevoel dat de mentaliteit en de manier van lesgeven op de uni dusdanig anders is dat ik als HBOer er niet thuis zal horen.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 10:38
Juda[NL]
Avatar van Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
Miracle schreef op 24-04-2006 @ 21:28 :
Dat is sowieso waardeloos. Mensen die VMBO doen, maar zeggen dat ze heus wel HAVO hadden gekund.
Die heb je ook, maar veel VMBO-'ers gebruiken de MBO als springplank naar HBO, omdat ze de Havo te breed vinden, ipv, dat ze met hun MBO opleiding een betere vooropleiding hebben voor hun HBO-opleiding...
__________________
- the owl asks, but never answers -
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 11:13
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
^_^; Waarom zou het mij boeien wat mensen zeggen over universiteit en HBO...Het gaat erom of de studie je boeit ja of nee...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 12:16
Jumpfrious
Avatar van Jumpfrious
Jumpfrious is offline
Kan me wel goed voorstellen dat je je beetje irriteert als jij je zes jaar lang uit de naad hebt lopen werken op het VWO om dan WO te kunnen gaan doen, terwijl er dan word gezegd dat HBO en WO hetzelfde zijn. Nou, sorry hoor, maar als dat zo zou zijn wist ik het wel hoor! Lekker makkelijk, als ik VWO met normaal werken kan halen, had ik de HAVO helemaal op mn sokken kunnen gaan halen. Nouja, en voor later zou het dan nog geen klap uitmaken, want ja, HBO en WO zijn toch gelijk. Als dat inderdaad zo zou zijn had ik nu dus echt niet voor 6 jaar VWO en nu WO gekozen met normaal werken, maar dan had ik dus lekker makkelijk maar 5 jaar HAVO op mn sokken gedaan en daarna lekker makkelijk HBO. Nou sorry, maar dat is dus echt dikke bullshit volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 14:24
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
mee eens
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 15:22
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 02-05-2006 @ 15:24 :
mee eens
Ik vind het eerder aanstellerij.

Citaat:
Juda[NL] schreef op 02-05-2006 @ 11:38 :
Die heb je ook, maar veel VMBO-'ers gebruiken de MBO als springplank naar HBO, omdat ze de Havo te breed vinden, ipv, dat ze met hun MBO opleiding een betere vooropleiding hebben voor hun HBO-opleiding...
Ik heb daar ook bewust voor gekozen, omdat je met vormgeven (MBO) veel meer (teken)technieken leert dan op de HAVO en dus makkelijker kan doorstromen naar een kunstacademie.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 15:48
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 02-05-2006 @ 11:38 :
Die heb je ook, maar veel VMBO-'ers gebruiken de MBO als springplank naar HBO, omdat ze de Havo te breed vinden, ipv, dat ze met hun MBO opleiding een betere vooropleiding hebben voor hun HBO-opleiding...
Veel VMBO-ers? Dat valt echt wel mee hoor. De meeste leerlingen die VMBO doen kunnen gewoon geen HAVO en/of hebben geen zin om moeite te doen voor school.

Neemt niet weg dat het ook prima is om na een MBO opleiding een aansluitende HBO te doen. Alleen is dat een nogal lang traject.
__________________
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 02-05-2006 @ 16:22 :
Ik vind het eerder aanstellerij.


Ik heb daar ook bewust voor gekozen, omdat je met vormgeven (MBO) veel meer (teken)technieken leert dan op de HAVO en dus makkelijker kan doorstromen naar een kunstacademie.
Moet je wel mee oppassen - vaak leer je al zoveel dat je teveel in een bepaalde richting gaat denken, en dan moet je dat op de kunstacademie weer gaan proberen af te leren. Ze hebben meestal liever mensen die niet al heel veel kunnen...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Jumpfrious schreef op 02-05-2006 @ 13:16 :
Kan me wel goed voorstellen dat je je beetje irriteert als jij je zes jaar lang uit de naad hebt lopen werken op het VWO om dan WO te kunnen gaan doen, terwijl er dan word gezegd dat HBO en WO hetzelfde zijn. Nou, sorry hoor, maar als dat zo zou zijn wist ik het wel hoor! Lekker makkelijk, als ik VWO met normaal werken kan halen, had ik de HAVO helemaal op mn sokken kunnen gaan halen. Nouja, en voor later zou het dan nog geen klap uitmaken, want ja, HBO en WO zijn toch gelijk. Als dat inderdaad zo zou zijn had ik nu dus echt niet voor 6 jaar VWO en nu WO gekozen met normaal werken, maar dan had ik dus lekker makkelijk maar 5 jaar HAVO op mn sokken gedaan en daarna lekker makkelijk HBO. Nou sorry, maar dat is dus echt dikke bullshit volgens mij.
Dan laat je ze toch lekker kletsen? Als je naar de universiteit gaat wordt je opgeleid om wetenschapper te zijn, op de HBO wordt je opgeleid voor een bepaald beroep (of een aantal beroepen die in dezelfde richting liggen, natuurlijk). Dat is nogal een verschil.

(En jaaa, er zijn universitaire studies die erg praktisch zijn, maar die mogen van mij best naar het HBO verhuizen Maar ook bij die studies is er de mogelijkheid om alleen maar onderzoek te doen binnen het vakgebied, denk ik).
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 21:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Morgan schreef op 02-05-2006 @ 16:59 :

(En jaaa, er zijn universitaire studies die erg praktisch zijn, maar die mogen van mij best naar het HBO verhuizen Maar ook bij die studies is er de mogelijkheid om alleen maar onderzoek te doen binnen het vakgebied, denk ik).
Nee vind ik niet. Ook al zijn bepaalde universitaire studies wel praktisch, het niveau ligt vaak wel hoger dan een hbo-opleiding uit die richting. Er zijn zoveel havo'ers die dat absoluut niet aan zouden kunnen omdat ze dat niveau bij lange na niet halen.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 22:17
Verwijderd
Citaat:
LJV schreef op 23-04-2006 @ 22:00 :
He mensen,

Ergert het de mensen van die Universiteit en VWO-ers eigenlijk ook zo dat er zo vaak wordt gezegd dat HBO en WO eigenlijk hetzelfde zijn?
Ik weet dat ik het HBO slapend kan halen, dus tis niet waar
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 22:46
Verwijderd
Gelukkig doe je niet aan wannabesarcastisch
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 00:17
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-05-2006 @ 22:46 :
Nee vind ik niet. Ook al zijn bepaalde universitaire studies wel praktisch, het niveau ligt vaak wel hoger dan een hbo-opleiding uit die richting. Er zijn zoveel havo'ers die dat absoluut niet aan zouden kunnen omdat ze dat niveau bij lange na niet halen.
Het was dan ook alleen maar een schop onder de tafel in de richting van rechten en geneeskunde
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 07:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Morgan schreef op 03-05-2006 @ 01:17 :
Het was dan ook alleen maar een schop onder de tafel in de richting van rechten en geneeskunde
Oh, oke
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.