Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Ik ben voor huiswerkvrijescholen
Eens 12 21.05%
Oneens 45 78.95%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2006, 14:05
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Wat vinden jullie van huiswerkvrijescholen?

Even voor de duidelijkheid:
Een huiswerkvrijeschool is een school waarbij je geen huiswerk hebt, maar waar je elke dag wel twee uur langer moet blijven om het te maken. Hierdoor heb je het in ieder geval af en ben je vrij zodra je thuis bent. Er zijn leraren aanwezig, die je kunnen helpen met dingen die je moeilijk vindt. Verder laat je je boeken op school (of mag je ze mee naar huis nemen als je je werk nog niet afhebt?).
Een groot nadeel is dat leerlingen zich tijdens deze twee uur minder goed kunt concentreren omdat ze al de hele dag boven de boeken hebben gezeten, wat natuurlijk een grote kans heeft op niet-werken. Er zal een aantal zijn die het 'huiswerk' binnen twee uur af heeft, die leerlingen zouden dan niks meer te doen hebben. Maar dan zouden ze misschien vooruit kunnnen werken of ze mogen naar huis nadat een leraar het werk heeft gecontroleerd.

Hoe denk je er over? En waarom?

Dank u
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2006, 14:16
Verwijderd
In principe niks mis mee, probleem is wel dat je soms gewoon grote projecten hebt die je niet in die twee uurtjes af kunt maken. Een tweede nadeel is dat intelligente leerlingen die geen huiswerk hóeven te maken om voldoendes te halen hun tijd hieraan gaan verspillen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:25
Morri
Morri is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-05-2006 @ 15:16 :
In principe niks mis mee, probleem is wel dat je soms gewoon grote projecten hebt die je niet in die twee uurtjes af kunt maken. Een tweede nadeel is dat intelligente leerlingen die geen huiswerk hóeven te maken om voldoendes te halen hun tijd hieraan gaan verspillen.
Bovendien denk ik dat leerlingen zo nooit discipline krijgen om zelf aan de slag te gaan met hun huiswerk. Niet dat ze nu wel discipline hebben, maar ik denk dat het zonder huiswerk nog veel moeilijker wordt. Op de universiteit/hbo/mbo zul je er toch aan moeten geloven.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:39
Verwijderd
Ik denk dat het wel nuttig is voor sommige leerlingen. Maar je leert er niets van. Je leert naar mijn idee geen verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen werk, je leert het niet zelf te plannen en de gevolgen te overzien, immers je krijgt waarschijnlijk ook nog gewoon op in de les dat je opgave 3 t/m 12 moet maken en hebt daar geen keuze in.

Ik ben voor een school waar ze je de keuze geven of je je werk maakt of niet. Op mijn school geven ze aan welke opgaven bij de stof passen, maar ze verplichten je niet om het te maken. Het is je eigen verantwoordelijkheid, en je merkt vanzelf wel wanneer het nodig is om opdrachten te maken. (Dit is al zo vanaf de eerste klas). Zo ben je ook altijd in principe "huiswerk vrij", niets is namelijk verplicht, je legt het jezelf op omdat je die toets wil halen, dan is het geen huiswerk meer.

Het lijkt mij niets om 2 uur langer op school te zitten, het zal resulteren in het bespreken van de leuke dingen van de avond of week en in het maken van 2 opdrachten. Niet echt nuttig. Een uur individueel thuis leren en maken heeft veel meer effect naar mijn idee.

Daarnaast, een docent legt toch niet een heel uur uit? Als je een beetje doorwerkt heb je dan sowieso geen huiswerk.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:44
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-05-2006 @ 15:16 :
In principe niks mis mee, probleem is wel dat je soms gewoon grote projecten hebt die je niet in die twee uurtjes af kunt maken.
Goed argument Daar had ik nog niet aan gedacht
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:49
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Weet iemand of je de boeken per se op school moet laten of dat je ze mee naar huis mag/moet nemen als je je werk niet binnen die twee uur af hebt gekregen?
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:57
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-05-2006 @ 15:16 :
In principe niks mis mee, probleem is wel dat je soms gewoon grote projecten hebt die je niet in die twee uurtjes af kunt maken. Een tweede nadeel is dat intelligente leerlingen die geen huiswerk hóeven te maken om voldoendes te halen hun tijd hieraan gaan verspillen.
idd, soms heb je ook nog tijden waar je gewoon géén huiswerk hebt en dan zit je daar 2 uur te niksen
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 15:03
S.Einstein
Avatar van S.Einstein
S.Einstein is offline
Ik vind dat iedere leerling zelf verantwoordelijk is voor zijn studiegedrag.
Wanneer hij vindt dat hij geen begeleiding nodig heeft moet dat oke zijn.

__________________
A deep intuition into the essential elements of a problem.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 15:20
Verwijderd
Citaat:
WannaSay schreef op 27-05-2006 @ 15:49 :
Weet iemand of je de boeken per se op school moet laten of dat je ze mee naar huis mag/moet nemen als je je werk niet binnen die twee uur af hebt gekregen?
Wel mee nemen natuurlijk, niet verplicht, gewoon keuze. Een leerling heeft toch een kluisje?

Veel leerlingen vinden het fijn om 's avonds voor een toets te leren, alleen. Samen is dat echt kut. En in het weekend wil je ook leren als je maandag of dinsdag een toets hebt, dus dan moet je je boeken ook hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 15:21
BeertjeColargol
Avatar van BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
Geen huiswerkvrije scholen, wel scholen waarin je écht op je eigen tempo kan werken en niet van dat neppe gedoe zoals nu in de tweede fase.
Want ook al zeggen ze nu dat je zelfstandiger moet werken, toch wordt er bij ons vaak nog huiswerk gecontroleerd. Ook vooruit werken is bijna niet mogelijk, omdat leraren lessen lang blijven blaten over een hetzelfde.
Eerst maar eens zorgen dat dat anders wordt.
__________________
afrika! | meer liefde op het forum!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 15:31
{~boerekool~}
{~boerekool~} is offline
Tlijkt mij helemaal niks, ik denk dat ik me met veel mensen om me heen echt niet zo kunnen concentreren. Bovendien heb ik na een dag school t altijd even gehad, ik moet dan eerst even iets anders doen (bij mij is dat dus naar huis fietsen ). Maar misschien dat het voor andere mensen wel werkt, omdat er leraren bij lopen die je wat kan vragen.
__________________
Niet alles is wat het lijkt...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 16:10
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
Ik herhaal toch alleen maar de mensen hierboven, dus eventjes kort en krachtig waarom ik tegen ben:

=> Zelf discipline word niet aangeleerd, dit betekend dat ze in de problemen zullen komen wanneer ze in het hoger onderwijs komen (uni of hbo) waarbij ze wel zelfstandig thuis dingen moeten doen.

=> Sommige mensen (zoals ik) werken thuis efficienter dan op school.

=> Sommige mensen die moeite hebben met de stof hebben meer dan 2 uur nodig, en sommige mensen minder dan 2 uur (alhoewel het overgrote deel waarschijnlijk binnen de 2 uur klaar is)
__________________
Wil jij écht weten wie het vraagtekenmannetje nou is? Ga dan naar mijn fotopagina, als je durft! http://forum.scholieren.com/fotoboek/?p=user&id=69317
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 16:18
Verwijderd
Op mijn middelbare school was het zo, dat mensen die in de 4e klas bij hun kerstrapport meer dan 2 onvoldoendes hadden, de rest van dat schooljaar elke dag 2 uur moesten blijven om huiswerk te maken; als ze op hun voorjaarsrapport geen onvoldoendes hadden mochten ze stoppen. Bij die 2 uur zaten ze met 5 tot 8 in een lokaal met een 6eklasser erbij in het lokaal en een leraar in de gang. Dat heeft volgens mij goed gewerkt; in de 4e blijven veel mensen door een gebrek aan inzet zitten, en dat was op mijn middelbare school een stuk minder sinds dat was ingevoerd. Ik weet alleen niet of er dan méér mensen in de 5e bleven zitten. Toen ik daar begeleider was (in de 6e dus) was het alleen nog voor havo-leerlingen, ik geloof dat het een jaar later ook voor vwo leerlingen is ingevoerd.

Om dat voor alle leerlingen te hebben, lijkt me niet prettig. Veel leerlingen maken in hun eigen tempo huiswerk, bv. de ene dag zes uur en dan twee dagen niets, en veel leerlingen kunnen binnen 2 uur hun huiswerk af hebben. Alleen voor leerlingen die moeite hebben met zelfstandig werken en die bovendien hun schoolniveau niet heel gemakkelijk aan kunnen is het nuttig.
Maar ik neem aan dat leerlingen die naar een huiswerkvrije school gaan, daar meestal onder vallen; als je dat niet nodig hebt, ga je dat ook niet doen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 16:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Op de basisschool had ik nooit huiswerk en we zaten ook nooit langer op school. Toen ik op de middelbare school kwam had ik ook geen achterstand, dus op de basisschool is huiswerk niet noodzakelijk.

Dus huiswerk is in mijn ogen niet noodzakelijk, ik vind dat je de leerling de vrijheid moet geven om zelf te kiezen. Dus niet gewoon tot 14 uur in de middag reguliere lessen en dan 2 uur verplicht huiswerkbegeleiding. Dat werkt demotiverend en het worden op die manier lange dagen.
Wat wel kan is geen reguliere lessen, maar de leerlingen veel meer zelf laten kiezen voor welk vak ze werken. Wat voor systeem je hiervoor bedenkt maakt niet zoveel uit, als het maar niet betekent dat ze tot hun eindexamen nooit huiswerk maken en als ze maar niet gedwongen worden langer op school te blijven.
__________________
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 16:54
Verwijderd
Ik zie niet in wat daar het voordeel van is. De attention span van kinderen is niet zo groot en bovendien moeten ze ook leren in hun vrije tijd discipline op te kunnen brengen als dat nodig is. In je arbeidzame leven later zul je ook niet atijd om vijf uur de knop om kunnen zetten tot de volgende ochtend.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 17:34
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Ik ben er eigenlijk wel voor.
Het is net zo eigenlijk dat als je later gaat werken, je klaar bent feitelijk als je de deur van je kantoor dicht gooit.
Het werk en je priveleven lopen dan niet meer zo door elkaar en het lijkt me gewoon gezond en het voorkomt dat kinderen het niet af hebben of dat ouders altijd mensen achter de broek moeten zitten.

Wat je dan wel zou moeten invoeren is als je bv 1 dag voorloopt, je lekker naar huis mag. Dat is dan ook mooi een soort van prestatiebonus om hard te werken!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 19:55
Verwijderd
Citaat:
iThink schreef op 27-05-2006 @ 18:34 :
Het is net zo eigenlijk dat als je later gaat werken, je klaar bent feitelijk als je de deur van je kantoor dicht gooit.
hahahaha
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 20:40
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Niet mee eens, eigenlijk ook niet meer oneens. Beetje neutraal. Het moet niet verplicht worden vind ik, maar van de andere kant vind ik er niets mis mee. Als je iets niet snapt, dan kun je het meteen een leraar of een andere leerling vragen. Als je klaar bent, kun je naar huis en kun je meteen denken aan leuke dingen die je die dag nog gaat doen. Bovendien heb je meer materiaal tot je beschikking (bibliotheek etc.). Het werkt misschien beter bij scholieren die weinig discipline hebben en thuis geen ruk aan huiswerk doen en meteen iets leuks gaan doen. Op school kun je tijdens die 2 uur minder in die verleiding komen.

In gevallen van "maakwerk" is het misschien wel een goede methode. Echter, bij "leerwerk" denk ik dat het weinig uitmaakt. Als je misschien een langere tijd moet leren voor een proefwerk, dan zijn die 2 uur niet genoeg. Bovendien plannen veel leerlingen in hun proefwerkweek of examenweek hun tijd voor het leren liever in, in plaats van dat ze standaard elke dag 2 uurtjes op school moeten zitten.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-05-2006, 20:40
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
Citaat:
Miracle schreef op 27-05-2006 @ 17:21 :
Op de basisschool had ik nooit huiswerk en we zaten ook nooit langer op school. Toen ik op de middelbare school kwam had ik ook geen achterstand, dus op de basisschool is huiswerk niet noodzakelijk.

Dus huiswerk is in mijn ogen niet noodzakelijk, ik vind dat je de leerling de vrijheid moet geven om zelf te kiezen. Dus niet gewoon tot 14 uur in de middag reguliere lessen en dan 2 uur verplicht huiswerkbegeleiding. Dat werkt demotiverend en het worden op die manier lange dagen.

Wat?
Dus als ik het goed begrijp geef je ons een anekdote die concludeerd:
1) In de basisschool maakte ik geen huiswerk en ik liep geen achterstand op
2) Daarom geld hetzelfde op de middelbare school

?!?!?! dat is ZO onlogisch!

Citaat:
Miracle schreef op 27-05-2006 @ 17:21 :

Wat wel kan is geen reguliere lessen, maar de leerlingen veel meer zelf laten kiezen voor welk vak ze werken. Wat voor systeem je hiervoor bedenkt maakt niet zoveel uit, als het maar niet betekent dat ze tot hun eindexamen nooit huiswerk maken en als ze maar niet gedwongen worden langer op school te blijven.
Ik vind niet dat de gemiddelde 1e~3e klasser op zo'n leeftijd belangrijke beslissingen over zijn of haar toekomst kan nemen. Als naïve 12 jariger hou je je echt niet bezig met wat je later wilt worden, en zelfs als je denkt dat je zo zeker bent over je toekomstige baan, je mening kan altijd nog veranderen!
Overigens wordt het veranderen van mening gevolgd door een langdurig en meeslepend proces van het inhalen van de vakken die je al die jaren hebt gemist.
__________________
Wil jij écht weten wie het vraagtekenmannetje nou is? Ga dan naar mijn fotopagina, als je durft! http://forum.scholieren.com/fotoboek/?p=user&id=69317
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 21:38
Morri
Morri is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 27-05-2006 @ 21:40 :
Niet mee eens, eigenlijk ook niet meer oneens. Beetje neutraal. Het moet niet verplicht worden vind ik, maar van de andere kant vind ik er niets mis mee. Als je iets niet snapt, dan kun je het meteen een leraar of een andere leerling vragen. Als je klaar bent, kun je naar huis en kun je meteen denken aan leuke dingen die je die dag nog gaat doen. Bovendien heb je meer materiaal tot je beschikking (bibliotheek etc.). Het werkt misschien beter bij scholieren die weinig discipline hebben en thuis geen ruk aan huiswerk doen en meteen iets leuks gaan doen. Op school kun je tijdens die 2 uur minder in die verleiding komen.
En als je dan op de universiteit (oid) komt, dan heb je ineens discipline? Of zullen we het daar ook maar invoeren? En als je dan later moet werken? Ik snap je redenatie helemaal, maar ik denk dat we moeten stoppen met de jeugd vastbinden aan allerlei regeltjes. Mijn lerares Engels vertelde mij laatst dat de slagingspercentages van onze school heel goed zijn, dat de kwaliteit van het onderwijs heel goed is, maar dat ondanks dat een deel van onze leerlingen in het eerste jaar van de universiteit afvalt, simpelweg omdat ze óf de verkeerde keuze maken óf gewoon geen discipline hebben. En dan kunnen ze nog zo'n goede lijst hebben, je komt er dan gewoonweg niet.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 21:50
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Wie?... Ik?! schreef op 27-05-2006 @ 21:40 :
Wat?
Dus als ik het goed begrijp geef je ons een anekdote die concludeerd:
1) In de basisschool maakte ik geen huiswerk en ik liep geen achterstand op
2) Daarom geld hetzelfde op de middelbare school

?!?!?! dat is ZO onlogisch!
Hoho, rustig aan. Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb gezegd dat huiswerk niet noodzakelijk is, maar dat geld vooral voor de onderbouw en niet in de periode voor het examen. Jij trekt zelf de verkeerde conclusies, niet ik.
Een groep leerlingen (diegene die aan de onderkant van het niveau zitten) zal het wel nodig hebben, maar ik denk lang niet allemaal. Ik heb meerdere redenen om dat te denken, niet alleen omdat ik het voor mezelf op de basisschool niet nodig vond.
Citaat:
Ik vind niet dat de gemiddelde 1e~3e klasser op zo'n leeftijd belangrijke beslissingen over zijn of haar toekomst kan nemen. Als naïve 12 jariger hou je je echt niet bezig met wat je later wilt worden, en zelfs als je denkt dat je zo zeker bent over je toekomstige baan, je mening kan altijd nog veranderen!
Overigens wordt het veranderen van mening gevolgd door een langdurig en meeslepend proces van het inhalen van de vakken die je al die jaren hebt gemist.
Ooit van Montessori onderwijs gehoord? Op de basisschool bepaalde ik bijna altijd zelf aan welk vak ik werkte. En natuurlijk moest ik aan alle vakken werken, maar ik kon zelf de momenten kiezen.
Dus ik heb helemaal niet gezegd dat ze bepaalde vakken maar helemaal niet meer hoeven doen als ze dat niet willen. Die conclusie heb jij getrokken.
__________________
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 09:57
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
Ok, sorrie dat ik je post verkeerd heb opgevat (alhoewel ik wel van mening ben dat ze niet anders op te vatten waren )

Maar wat je in feite zegt is dat scholieren ook in de onderbouw vrij mogen zijn om hun eigen planning te maken?
__________________
Wil jij écht weten wie het vraagtekenmannetje nou is? Ga dan naar mijn fotopagina, als je durft! http://forum.scholieren.com/fotoboek/?p=user&id=69317
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 10:53
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2006 @ 20:55 :
hahahaha
Achja, misschien is bij hem 'werken' hetzelfde als 'vuilnis ophalen'.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Wie?... Ik?! schreef op 28-05-2006 @ 10:57 :
Ok, sorrie dat ik je post verkeerd heb opgevat (alhoewel ik wel van mening ben dat ze niet anders op te vatten waren )

Maar wat je in feite zegt is dat scholieren ook in de onderbouw vrij mogen zijn om hun eigen planning te maken?
Ja, dat werkt prima, dat doet mijn broertje ook. Ik zit op een dalton-school, en ik zeg niet dat het voor iedereen geschikt is, maar als je de opdracht krijgt "over zes weken moet je dit allemaal af hebben" en je leert ze in het eerste half jaar (van de eerste) goed hoe je het aan moet pakken, dan kunnen ze dat prima.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 14:17
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Citaat:
{~boerekool~} schreef op 27-05-2006 @ 16:31 :
Tlijkt mij helemaal niks, ik denk dat ik me met veel mensen om me heen echt niet zo kunnen concentreren. Bovendien heb ik na een dag school t altijd even gehad, ik moet dan eerst even iets anders doen (bij mij is dat dus naar huis fietsen ).
Heb ik ook
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2006, 14:22
Verwijderd
Als je moeite hebt met je huiswerk zelf inplannen, is het wel makkelijker, maar op den duur zal je het toch zelf moeten kunnen. Dus een soort begeiding lijkt me prima, maar je zal toch geleerd moeten worden het op den duur zelf te doen. Dat kan best, lijkt me.

Leerlingen die geen moeite hebben met huiswerk, en het zelf netjes maken in hun eigen tijd, moeten dat gewoon kunnen blijven doen; het moet niet ineens verplicht worden elke dag 2 uur op school huiswerk te maken.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 14:23
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Citaat:
remy476 schreef op 27-05-2006 @ 15:57 :
idd, soms heb je ook nog tijden waar je gewoon géén huiswerk hebt en dan zit je daar 2 uur te niksen
Maar als je je huiswerk binnen twee uur af hebt kun je het toch gewoon door een leraar laten controleren? Dan mag je naar huis toch? Het lijkt me sterk dat je twee uur langer voor niks op school moet blijven.
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 15:32
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Prima. Op die manier moet er meer in de lessen gedaan worden en wordt er weer eens echt les gegeven, omdat leraren niet op het huiswerk kunnen rekenen om hun leerlingen de examens door te krijgen. Ik vind namelijk dat de lessen op de middelbare school vaak kut zijn.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 13:58
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Tegen. M'n broertje en zusje, 3 en 1 vmbo hebben ook geen huiswerk. Ze komen thuis, gaan voor de tv/computer zitten en komen daar tot het avondeten niet meer weg. En van die 2 uur extra op school zitten merk ik ook weinig

Ze moeten leren zelf verantwoordelijkheid nemen..
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 14:02
Verwijderd
Niet op het vmbo. Die lui moet je met de handjes laten werken, als ze iets beters zouden kunnen (of willen) zouden ze niet op het vmbo zitten.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 18:15
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Morri schreef op 27-05-2006 @ 22:38 :
En als je dan op de universiteit (oid) komt, dan heb je ineens discipline? Of zullen we het daar ook maar invoeren? En als je dan later moet werken? Ik snap je redenatie helemaal, maar ik denk dat we moeten stoppen met de jeugd vastbinden aan allerlei regeltjes.
Niet ineens, zoiets groeit. Hoe ouder je wordt, hoe meer je je verantwoordelijk voor jezelf gaat voelen, althans dat geldt tenminste voor de meeste mensen die zo'n studie gaan volgen. Dan hangt het voor een groot gedeelte van jezelf af of je het op kunt brengen om voor jezelf te werken en om zelf goede resultaten te halen. Het eerste jaar zal zeker het moeilijkst zijn, omdat je dan moet wennen. Dat merkte ik ook toen ik HBO ging doen en ik kwam van de HAVO (nog volgens het oude basisvormingssysteem). Het is uiteraard niet de bedoeling om het daar ook in te voeren. Of leerlingen moeten harder werken, óf ze moeten zich van tevoren beter (laten) informeren over diverse opleidingen om zo een betere keuze te maken, óf men moet het eerste jaar ietsje versoepelen. Dus minder regeltjes, ben ik ook wel met je eens. Niet een "geen huiswerk"-regeling opstellen op een HBO of een WO maar andere maatregelen nemen.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 18:30
Morri
Morri is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 29-05-2006 @ 19:15 :
Niet ineens, zoiets groeit. Hoe ouder je wordt, hoe meer je je verantwoordelijk voor jezelf gaat voelen, althans dat geldt tenminste voor de meeste mensen die zo'n studie gaan volgen. Dan hangt het voor een groot gedeelte van jezelf af of je het op kunt brengen om voor jezelf te werken en om zelf goede resultaten te halen. Het eerste jaar zal zeker het moeilijkst zijn, omdat je dan moet wennen. Dat merkte ik ook toen ik HBO ging doen en ik kwam van de HAVO (nog volgens het oude basisvormingssysteem). Het is uiteraard niet de bedoeling om het daar ook in te voeren. Of leerlingen moeten harder werken, óf ze moeten zich van tevoren beter (laten) informeren over diverse opleidingen om zo een betere keuze te maken, óf men moet het eerste jaar ietsje versoepelen. Dus minder regeltjes, ben ik ook wel met je eens. Niet een "geen huiswerk"-regeling opstellen op een HBO of een WO maar andere maatregelen nemen.
Mijn lerares Engels vertelde mij dat hoewel de slagingspercentages en -cijfers hoog zijn, er toch veel uitvallers zijn in het eerste jaar van de universiteit. Voor een deel wordt dit veroorzaakt door slechte studiekeuze, maar ook door een gebrek aan discipline. Ik ben het met je eens dat zoiets ontwikkeld, maar ik denk dat jij het ook met mij eens bent dat zo'n situatie niet werkt. Ik denk dat we met het 'aanleren' van verantwoordelijkheid en discipline niet moeten wachten tot de universiteit, want dan gaat het dus blijkbaar fout. Sommige jongeren moeten nu eenmaal bij het handje genomen worden, terwijl voor anderen meer vrijheid juist stimulerend zou worden. In het huidige onderwijs zou meer differentiatie aangebracht moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 18:47
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Morri schreef op 29-05-2006 @ 19:30 :
Ik ben het met je eens dat zoiets ontwikkeld, maar ik denk dat jij het ook met mij eens bent dat zo'n situatie niet werkt. Ik denk dat we met het 'aanleren' van verantwoordelijkheid en discipline niet moeten wachten tot de universiteit, want dan gaat het dus blijkbaar fout. Sommige jongeren moeten nu eenmaal bij het handje genomen worden, terwijl voor anderen meer vrijheid juist stimulerend zou worden. In het huidige onderwijs zou meer differentiatie aangebracht moeten worden.
Ben ik zeker met je eens, als je tot het hoger onderwijs hiermee wacht loop je de kans dat zoiets mis gaat. De een heeft hiervoor juist hulp hier in nodig, de ander is het sterkst als hij of zij hier vrij in is. Wat dat betreft zou het handig zijn als hier al mee begonnen wordt in het middelbaar onderwijs.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:11
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Lijkt me niks. Ik maakte voor veel vakken nooit huiswerk, ik vind dat ik die vrijheid moet hebben. (ik weigerde bijvoorbeeld oefeningen over 't kofschip te maken in de 6e klas )
Ander vakken doe ik meer voor, moet zelf mijn tijd kunnen verdelen, niet dat kinderachtige gedoe van als je het niet doet krijg je straf. Als ik daardoor onvoldoendes haal is dat mijn probleem.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 22:44
moniquejuh
Avatar van moniquejuh
moniquejuh is offline
Citaat:
Morri schreef op 27-05-2006 @ 15:25 :
Bovendien denk ik dat leerlingen zo nooit discipline krijgen om zelf aan de slag te gaan met hun huiswerk. Niet dat ze nu wel discipline hebben, maar ik denk dat het zonder huiswerk nog veel moeilijker wordt. Op de universiteit/hbo/mbo zul je er toch aan moeten geloven.
Het zou handig zijn voor de groep mensen die nooit hun huiswerk maakt en lage cijfers scoort, maar er zijn ook genoeg mensen die niks hoeven doen, of zeer weinig doen en hiermee een goed punt scoren... Zou dus een leuk idee zijn om iemand die slecht is op zo'n school te plaatsen, of in zo'n klas. Op die manier kun je een kind wel motiveren, want dan doet hij mssn harder zijn best om weer uit deze 'speciale' klas te komen.

Als voorbereiding op hoger/universitair onderwijs is het idd slecht, de leerlingen moeten zelfstandig worden, maar als een kind niks doet, wat heb je dan aan het feit dat het kind zelfstandig moet worden. Kun je hem op deze manier mssn wel motiveren.....


kus
__________________
cogito ergo sum
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 13:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2006 @ 20:55 :
hahahaha
Ja, dat jij nou zo'n 'high profile' baan hebt schat, doesn't mean we all do.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-05-2006, 16:29
Verwijderd
Citaat:
moniquejuh schreef op 29-05-2006 @ 23:44 :
Zou dus een leuk idee zijn om iemand die slecht is op zo'n school te plaatsen, of in zo'n klas. Op die manier kun je een kind wel motiveren, want dan doet hij mssn harder zijn best om weer uit deze 'speciale' klas te komen.
Op veel scholen hebben ze al een huiswerkklas, of speciale klas waar leerlingen die slecht op school zijn; na school verplicht anderhalf uur huiswerk moeten maken. Dat bestaat al, maar dat is dus alleen voor de leerlingen die er moeite voor hebben. Lijkt mij een prima oplossing.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 16:34
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Het klinkt zo mooi, maar ik denk niet dat het werkt. Wij hadden op de havo ook DWT, doorwerktijd. Tijd die je zelf indeelde, om bij een vakdocent je huiswerk te maken, dat was 1derde van elk vak. Toen dit werd ingevoerd maakte iedereen braaf huiswerk, een maandje later werd het bij een aantal leraren toch al erg gezellig en uiteindelijk waren het de leukste uurtjes van de hele week, gezellig samen met je een vriendin ofzo, leraar met een krantje erbij en de lol was compleet. Huiswerk? daar werd niet meer aan gedaan.

Dit is een beetje overdreven geschetst, maar ik denk niet dat je een rustige werksfeer kunt houden op school.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 20:57
WannaSay
Avatar van WannaSay
WannaSay is offline
Citaat:
marrel schreef op 30-05-2006 @ 17:34 :


Dit is een beetje overdreven geschetst, maar ik denk niet dat je een rustige werksfeer kunt houden op school.
Ik denk 't ook niet
__________________
Sven Kramer is sexy Punt Zo, dat wilde ik even zeggen.. =)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 18:07
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
Citaat:
WannaSay schreef op 27-05-2006 @ 15:05 :
Wat vinden jullie van huiswerkvrijescholen?

Even voor de duidelijkheid:
Een huiswerkvrijeschool is een school waarbij je geen huiswerk hebt, maar waar je elke dag wel twee uur langer moet blijven om het te maken. Hierdoor heb je het in ieder geval af en ben je vrij zodra je thuis bent. Er zijn leraren aanwezig, die je kunnen helpen met dingen die je moeilijk vindt. Verder laat je je boeken op school (of mag je ze mee naar huis nemen als je je werk nog niet afhebt?).
Een groot nadeel is dat leerlingen zich tijdens deze twee uur minder goed kunt concentreren omdat ze al de hele dag boven de boeken hebben gezeten, wat natuurlijk een grote kans heeft op niet-werken. Er zal een aantal zijn die het 'huiswerk' binnen twee uur af heeft, die leerlingen zouden dan niks meer te doen hebben. Maar dan zouden ze misschien vooruit kunnnen werken of ze mogen naar huis nadat een leraar het werk heeft gecontroleerd.

Hoe denk je er over? En waarom?

Dank u
al klinkt de naam 'huiswerkvrije scholen' als iets hemels, volgens mij heb je huiswerk nodig. en dat wat jij noemt, lijkt op huiswerkbegeleiding en dat is niks voor mij. ik kan alleen in mijn eentje leren. hw máken is wat anders, maar zelfs dat doe ik het liefst in mn eentje in mn kamer
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 16:56
elm0
elm0 is offline
Tja... Aan de ene kant is het misschien wel handig,want als je iets niet snapt kan je het meteen vragen.. Maar aan de andere kant:je zit er wel langer voor op school..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.