Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2005, 08:21
Fay
Avatar van Fay
Fay is offline
voor mijn profielwerkstuk had ik een deelvraag over de invloed van de media op de economie, helaas heb ik hier niks over gevonden...

Dus wilde ik jullie hulp in gaan schakelen..

Denken jullie dat de media invloed heeft op de economie? en zo jah, waarom wel, zo nee, waarom niet?

En als je er een mening over hebt graag die geven...

alvast bedankt...
__________________
__ [[**Peanut**]]__ Op een dag wordt alles beter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2005, 13:59
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
De media heeft zeker invloed op de economie. Doordat de media bijvoorbeeld iedere dag de mensen voorziet van financiele informatie over bijvoorbeeld de beurs koersen of rentestanden kunnen mensen beter afwegingen maken wat economisch gezien de beste keuze is. Ook door reclame's van bijvoorbeeld banken/ financieringsinstellingen wordt de horizon van de consument vergroot en daardoor kan hij betere economische keuzes maken.
Tevens maken de mdeia reclame voor (niet financiele) producten. Hierdoor worden consumenten gestimuleerd om artikelen te kopen en dit draagt bij aan een betere economie.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:07
Barry K
Barry K is offline
Ik denk dat voornamelijk de informatie met betrekking tot de financiele situatie van het gemiddelde huishouden een belangrijke rol speel.

Voorbeeld:
-ziektekosten voor komend jaar -> je hoort veel negatieve berichten dat koopkracht voor velen zal dalen, men weet niet echt hoeveel het nou echt gaat kosten (hoeveel men terugkrijgt)... dat soort berichten laat mensen rustiger omgaan met hun geld


Natuurlijk speelt alle informatie met betrekking tot aandelen, de euro etc. ook een rol, maar ik denk dat dit minder directe invloed heeft op mensen.
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:26
Denkie
Denkie is offline
Inderdaad, ook mijns inziens heeft de media een grote invloed op de economische ontwikkeling. Verschillende oorzaken (enkele zijn al genoemd) zijn te noemen. Ik wil er graag nog een toevoegen:

- Denk aan bjivoorbeeld "prinsjesdag", economische vooruitzichten van de overheid, wordt gepresenteerd in de media, pakt het positief uit dan is de consument niet zo terughoudend, pakt het negatief uit is de consument wat terughoudender met het geld...

Of bijvoorbeeld als er iets bekend gemaakt wordt: een groot bedrijf gaat weer failliet van de 126 die vorige week al bekend gemaakt zijn door het NOS Journaal (bijvoorbeeld): consument (of tv-kijker) gaat zich bedenken: héé, dadelijk gaat ook mijn baan eraan, kan maar beter wat sparen in plaats van uitgeven... etc. etc.

Dus ook de televisie heeft redelijk wat invloed op onder meer het koopgedrag / bestedingspatroon van de consument en dus op de economie.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 12:38
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is dan wel economische vakken, maar "media" is meervoud
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Chávez maakt aanspraak op Nederlandse Antillen en Aruba
Gatara
500 13-12-2007 19:58
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Politiek van de Verenigde Staten
Mark Almighty
205 20-04-2007 11:50
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie samenvatting vietnam&dekolonisatie?
suikerprinses
3 27-03-2005 17:44
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Media grote invloed?
Frankrijk
100 07-03-2005 21:42
Levensbeschouwing & Filosofie Bericht van Ben Laden, jaa echt
deen
41 08-08-2004 01:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Amerika uitgelegd
damaetas
34 25-07-2002 20:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.