Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2010, 20:53
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik plaats het hier, omdat ik het meer arbeidsrechtelijk vind en daarvoor zitten de 'kenners' meer hier!

Laatst had ik een gesprek met mijn manager en we hadden een verschil van mening (geen geruzie, op goede voet). Ik heb een 0-urencontract voor onbepaalde tijd. Inmiddels werk ik al geruime tijd 8 uur per week en dit kan ik ook aantonen. Als ik die dag per week vrij neem, krijg ik geen loon doorbetaald. Mijn manager zegt dat ik daar geen recht op heb, omdat ik al vakantiegeld maandelijks gestort krijg als het loon ook wordt gestort.

Maar ik weet niet beter dan dat je naast vakantiegeld ook recht hebt op vakantieloon, dus doorbetaling van je loon tijdens vakantie? Of moet ik daarvoor mijn contract om laten zetten naar een urencontract voor 8 uur per week, voordat ik aanspraak kan maken op vakantieloon?
Ik meen te hebben geleerd dat je ook recht hebt op vakantieloon bij 0-uren. Eigenlijk wil ik mijn contract laten zoals het is, maar als ik hard kan maken dat ik recht heb op vakantieloon, zou dat wel heel fijn zijn.

Mijn manager zegt dat de CAO van de organisatie 'dichtgespijkerd' zit en dat ik niets hoef te proberen. Ik twijfel daar heel sterk aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2010, 21:20
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Na een half jaar dient er inderdaad door betaald te worden op basis van gewerkte gemiddelden. Dit kan echter door de CAO wel beperkt worden. CAO moet aanwezig zijn op je werk locatie, of daar in ieder geval opgevraagd kunnen worden en binnen redelijkere termijn voor jou inzage zijn.

Waarschijnlijk geen recht. Eventuele doorbetaling van recht op vrije uren zit al in je uurloon verrekend.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 22:25
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
wat ik zo snel kan vinden is dat iedere werknemer recht heeft op een minimum aantal vakantiedagen, met behoud van loon. dat heeft dus niks te maken met vakantiegeld, waar je idd ook recht op hebt. Het is dwingend recht dus ook per CAO mag er niet vanaf geweken worden ten nadele van de werknemer. (BW7: 634, 639, 645)

Het aantal vakantiedagen is wat je over een jaar gemiddeld in 4 weken werkt. Als je full time werkt dus 20 dagen vakantie, 8 uur per week werken is minimaal 32 uur vakantie.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik een oude wettenbundel heb, maar dit zal toch niet veranderd zijn?

Ik heb jaren een 0uren contract gehad. Mijn baas had geen zin om moeilijk uit te moeten rekenen hoeveel vrije dagen al die parttimers hadden, dus we kregen de vrije dagen (en vakantiegeld) meteen uitbetaald.

Laatst gewijzigd op 17-11-2010 om 22:34.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 11:49
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, maar ik heb zelf een 0-uren contract waarbij ik iets van 10 procent "uurloners toeslag" krijg + vakantiegeld. Heb jij ook niet zoiets al in je salaris zitten?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 11:56
Verwijderd
Ja, dit is niet echt een juridisch antwoord, maar wil even helderheid scheppen.

Je hebt wel recht op de "vrije dagen" die je normaal krijgt. Die krijg je waarschijnlijk uitbetaald samen met je loon en vakantiegeld. Als dat van toepassing is, heb je geen recht op doorbetaling want je hebt het geld immers al genoten.

Als dit niet van toepassing is, moeten ze je wel die vrije dagen uitbetalen
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 17:12
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Als jouw salaris gewoon 'allin' is (zo noemt mijn baas is), is er sprake van een afkoop van je vrije dagen, meestal iets van 7 procent nog naast je vakantiegeld en je basisuurloon en heb je dus geen recht meer op vrije dagen.
Die recht hebben opgemiddeld 8 uur oid heeft dacht ik meer met werkschaffing te maken. Ze kunnen het niet maken om jou ineens nog maar 2 uur per week in te roosteren als je al jaren 8 uur per week werkt bijv.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 10:53
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Dank u voor alle berichten, ik ga eens mijn loonstrook doorspitten.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 13:08
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik zit met een soortgelijk vraagstuk al zit er misschien wel een verschil in. Ik werk nu 10 maanden voor mijn werkgever, alleen kan ik sinds begin november niet meer ingeroosterd worden en zal mijn contract niet verlengd worden. Maar dat loopt nog tot 18 december. In mijn zoektocht heb ik op de site van het UWV volgens mij ergens gezien dat wanneer je 6 maanden werkt bij een nul-urencontract je recht hebt op loon voor minimaal het aantal uren dat je gemiddeld genomen hebt gewerkt in een bepaalde tijd. Wat die bepaalde tijd was weet ik niet meer.

Ik heb hierover rechtsbijstand gebeld en zij meldden mij destijds dat dit recht alleen geldt als het contract ook daadwerkelijk omgezet is naar het aantal uur dat je dan gemiddeld genomen hebt gewerkt.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.

Laatst gewijzigd op 19-11-2010 om 13:57.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 19:49
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Ik zit met een soortgelijk vraagstuk al zit er misschien wel een verschil in. Ik werk nu 10 maanden voor mijn werkgever, alleen kan ik sinds begin november niet meer ingeroosterd worden en zal mijn contract niet verlengd worden. Maar dat loopt nog tot 18 december. In mijn zoektocht heb ik op de site van het UWV volgens mij ergens gezien dat wanneer je 6 maanden werkt bij een nul-urencontract je recht hebt op loon voor minimaal het aantal uren dat je gemiddeld genomen hebt gewerkt in een bepaalde tijd. Wat die bepaalde tijd was weet ik niet meer.

Ik heb hierover rechtsbijstand gebeld en zij meldden mij destijds dat dit recht alleen geldt als het contract ook daadwerkelijk omgezet is naar het aantal uur dat je dan gemiddeld genomen hebt gewerkt.
Over dat 0 urencontract:

Artikel 610a
Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst .

Artikel 610b
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.


Dus: na drie maanden is er een rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst van het aantal uur dat je gemiddeld in die 3 maanden hebt gewerkt.


Over recht op loon zonder dat je ervoor werkt:

BW 7 Artikel 628
1.De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.

De werkgever maakt geen gebruik van de diensten van de werknemer door iets dat voor rekening van de werkgever komt; er zijn dus omstandigheden die voor risico van de werkgever komen. De werkgever hoeft aan die omstandigheden niet perse direct schuld te hebben, bijvoorbeeld dat je niet wordt ingeroosterd omdat er niet genoeg werk is.
Belangrijk is dus de reden dat je niet ingeroosterd kan worden; komt dat voor jouw risico of dat van je werkgever?

Als de reden dat je niet ingeroosterd wordt voor risico van je werkgever komt, heb je dus recht op loondoorbetaling. Je werkgever kan zijn risico alleen gedeeltelijk hebben uitgesloten, dus daar moet je even goed naar kijken:

BW7 Artikel 628
5.Van de leden 1 tot en met 4 kan voor de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst slechts bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

6.In geval van elkaar opvolgende arbeidsovereenkomst en in de zin van artikel 668a kan een afwijking als bedoeld in lid 5 in totaal voor ten hoogste zes maanden worden overeengekomen.

7.Na het verstrijken van de termijn, bedoeld in lid 5, kan van dit artikel slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.


Je moet dus in je arbeidsovereenkomst en in de CAO opzoeken of het risico van loon doorbetalen door je werkgever is weggecontracteerd. Mogelijkheden zijn (volgens bovenstaande artikelen):
- het wordt werknemersrisico tijdens de eerste 6 maanden van je overeenkomst -> geldt hier niet want je werkt er al 10 maanden. Maarr lid 7: er kan per CAO afgeweken worden.
- het wordt werknemersrisico voor totaal 6 maanden bij een volgende overeenkomst -> kan, als je bijvoorbeeld 2 keer een halfjaarcontract hebt gekregen.

Lees dus even goed wat erover in je arbeidsovereenkomst en CAO staat.

Oh en mijn lessen arbeidsrecht waren ehhh een tijdje geleden, dus misschien vergis ik me ergens Ik vind het ook nogal lomp om te zeggen dat rechtsbijstand ongelijk heeft namelijk misschien iemand die kan bevestigen/verbeteren?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.