Oud 14-01-2011, 17:47
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Klopt, maar ik bedoelde het meer andersom. Mensen die in 2005 een huis hebben gekocht voor 2 ton, vervolgens gooien ze er een goedkope keuken en badkamer in zodat het weer splinternieuw lijkt en ze vragen ineens 3 ton. Door op te vragen wat de koopprijs in 2005 was, weet je in zo'n geval dat de verkoper een enorme winstmarge neemt en dan kun je veel lager gaan bieden.

De huidige markt loopt iets anders, maar als een huis nu al 1 of 2 jaar te koop staat, kun je de winstmarge van de verkoper nog verder verkleinen bij een eerste bod.
Ja, dat is een goede tip inderdaad!
Of mensen die ondertussen een heel stuk tuin verkopen en daarna nog hetzelfde vragen als zij ervoor hebben betaald (=ook niet altijd zichtbare winst)
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2011, 17:48
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Ja koekjes supermooi huis!
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 17:49
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Ja hoor, geen probleem!

Ik woon inmiddels meer dan een jaar in mijn eigen huis

Heb je ondertussen veel onderhoudwerkzaamheden moeten uitvoeren of viel dat wel mee?
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 21:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Vrijwel niks. Ik kocht mijn huis min of meer klaar. Het enige wat ik toen heb gedaan is alle wanden / plafonds verven en een paar keukenkastjes bij plaatsen. Binnen 2 weken zat ik er in.
Sindsdien heb ik alleen maar kleine dingen gedaan, zoals drempels verven, raampjes afplakken.
Oh en ik heb lekkage gehad (nog vóór ik er in zat ) en heb toen mijn dak laten nakijken en repareren. En mijn plafond is toen volledig vervangen (verzekeringswerk gelukkig).

Volgende maand staat de eerste grote (vrijwillige) klus te wachten: ik laat dan mijn zonnescherm (uitvalscherm) vervangen door een nieuw scherm (knikarmscherm). Ik laat dat overigens uitvoeren, dus voor mijzelf valt de klus wel mee
Voor volgend jaar heb ik de kozijnen boven gepland staan. Ik wil ze dan laten controleren en repareren of vervangen waar nodig. En het jaar erop alle (niet-nieuwe) kozijnen schilderen. Zo probeer ik voor elk jaar wel wat weg te plannen om het huis goed onderhouden te houden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 21:00
Verwijderd
thnx
ow en de vloer beneden is zo goed als klaar maar nu ook vast, dus een weekie wachten en dan kunnen we verven beneden en boven vloer gaan leggen (parket)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 21:09
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ziet er goed uit, Koekjes

Ik krijg over exact 2 weken de sleutel van m'n eigen huis.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 18:27
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Ziet er goed uit, Koekjes

Ik krijg over exact 2 weken de sleutel van m'n eigen huis.
Spannend! Hoe ging bij jullie het koop proces, welke tips heb je eruit kunnen halen?
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 18:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Gaaf Mobius!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2011, 16:21
Verwijderd
Ik heb een algemeen vraagje over koophuizen (ook wel omdat ik overweeg te verhuizen, maar huurprijzen zo gestegen zijn, en ik me afvraag waarom ik eigenlijk niet zou kopen).
Men zegt vaak: je moet er vijf jaar willen blijven, anders haal je de kosten koper er niet uit. Maar wat wordt daarmee bedoeld? Dat doordat de kosten koper erbij komen, je dan pas hebt gecompenseerd voor het prijsverschil tussen huren en kopen ofzo? Maar hier in de omgeving hebben koophuizen lagere maandlasten dan huurhuizen, zelfs met een volledige spaarhypotheek, dus dan zou dat niet van toepassing zijn. Of dat je dan pas voldoende hebt afgelost zodat je geen rente meer betaalt over de kosten koper, maar alleen over het huis zelf, zodat je bij het verkopen zou terugkrijgen wat je erin hebt geïnvesteerd? Maar dat zou dan niet van toepassing zijn als je meteen een startbedrag betaalt. Of dat tegen die tijd de huizenprijzen pas voldoende zijn gestegen zodat je bij het verkopen niet alleen het geld terugkrijgt dat je over het huis hebt terugbetaald, maar ook wat je aan kosten koper hebt betaald? Maar dat verschilt toch heel erg per jaar, hoeveel huizenprijzen stijgen of soms zelfs dalen, dus dan zou ik het niet logisch vinden om zo stellig vijf jaar te zeggen.
Of wordt er iets anders mee bedoeld?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 13:54
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is het dat je door de kosten koper ongeveer 10% meer betaalt dan de vraagprijs. Als je je huis binnen vijf jaar weer verkoopt dan is het nog geen 10% in waarde gestegen dus als je het voor dezelfde prijs verkoopt als waar jij het voor gekocht hebt dan heb je die 10% zeg maar verlies geleden. Na ongeveer 5 jaar zou je je huis voor 10% meer kunnen verkopen dan waarvoor jij het gekocht hebt en speel je quite voor vraagprijs die jij betaald hebt + kosten koper. Weet niet of het nu nog opgaat zoals ik het vertel omdat de huizenprijzen niet meer zo snel stijgen als eerst maar dit is volgens mij het idee daarachter.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 15:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Stel jij koopt een huis van 150.000 euro
K.k. is bijvoorbeeld 15.000 euro.
Dan is jouw hypotheek 175.000 euro.

Stel dat jij na 1 jaar verhuist. Op dat moment heb je nog maar amper afgelost (zeg 3000 euro) en je verkoopt je huis weer voor 150.000 euro, dan heb je een schuld van 22.000 euro over. Daarom zegt men dat je een jaar of 5 in het huis moet blijven wonen; tegen die tijd heb je genoeg afgelost om je kosten koper er uit te hebben en dus gewoon weer met een schone lei (of evt zelfs met meerwaarde) een volgend huis te kunnen kopen.

De vergelijking met huren wordt dus niet getrokken. Je zou kunnen zeggen dat je met huren ook flink wat geld kwijt bent. Bijvoorbeeld een huur van 500 euro per maand is ook zo'n 6000 per jaar. Maar vergeet alleen niet dat je met een koophuis ook onderhoudskosten hebt en extra belastingen. Dus de vergelijking met huren moet je niet zo zwart-wit trekken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Stel jij koopt een huis van 150.000 euro
K.k. is bijvoorbeeld 15.000 euro.
Dan is jouw hypotheek 175.000 euro.
Dat zou nogal een ongunstige deal zijn dunkt me
Citaat:

Stel dat jij na 1 jaar verhuist. Op dat moment heb je nog maar amper afgelost (zeg 3000 euro) en je verkoopt je huis weer voor 150.000 euro, dan heb je een schuld van 22.000 euro over. Daarom zegt men dat je een jaar of 5 in het huis moet blijven wonen; tegen die tijd heb je genoeg afgelost om je kosten koper er uit te hebben en dus gewoon weer met een schone lei (of evt zelfs met meerwaarde) een volgend huis te kunnen kopen.
De aflossing heeft er niets mee te maken. Het gaat erom dat na 5 jaar de stijging van je huiswaarde over het algemeen dusdanig is dat deze compenseert voor het verlies van de k.k. Dus na 5 jaar gaat men er vanuit dat het voorbeeldhuis 165.000 waard is.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 01:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh ik kan niet rekenen

En ik heb hem altijd zo uitgelegd gekregen.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat in de huidige markt die stijging echt nog zo hoog is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 09:42
Verwijderd
Mjah, maar als je dus hebt gehuurd ben je dat geld ook sowieso kwijt. En ik trek wel een vergelijking met huren, want ik moet toch érgens wonen
Dus stel we huren drie jaar, en dat kost ons een kale huur van 800 euro per maand, dan heeft ons dat 28.800 euro gekost; maar stel we kopen een huis van 140.000 euro, en de kosten koper zijn 14.000 euro, en het onderhoud kost 100 euro per maand, en we verkopen het ook weer voor 140.000 euro, dan heeft ons dat 17.600 euro gekost. Hier in de omgeving zijn dat realistische huur- en koopprijzen voor een klein, normaal onderhouden rijtjeshuis.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 11:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben per maand ongeveer 70 euro kwijt aan aanslagen van de belasting/hoogheemraadschap etc.
Dus die zou ik er ook in mee rekenen (al weet ik niet welke je bij huren ook hebt). 70 x 12 x 3 = 2520. Nog steeds goedkoper dan dat huren natuurlijk, maar wel handig om mee te berekenen.
Kun je trouwens niet goedkoper huren in jouw buurt? 800 euro is natuurlijk ook een behoorlijk hoge huur.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 12:55
Verwijderd
Je kunt wel goedkoper huren (dat doen we nu ook), maar dan heb je bij particulieren en particuliere verenigingen alleen appartementen of slecht onderhouden huizen, en voor de sociale woningbouwvereniging is ons verzamelinkomen net te hoog.
Gemeentebelasting, waterschap enz. betaal je ook als je huurt, ik geloof dat het wel omhoog gaat als je huiseigenaar bent, maar dat scheelt dus niet die hele 70 euro.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Ik ben per maand ongeveer 70 euro kwijt aan aanslagen van de belasting/hoogheemraadschap etc.
Dus die zou ik er ook in mee rekenen (al weet ik niet welke je bij huren ook hebt). 70 x 12 x 3 = 2520. Nog steeds goedkoper dan dat huren natuurlijk, maar wel handig om mee te berekenen.
Kun je trouwens niet goedkoper huren in jouw buurt? 800 euro is natuurlijk ook een behoorlijk hoge huur.
Bij huren betaal je in ieder geval ook hoogheemraadschap. Ik betaal daarvoor volgens mij iets van 180 euro per jaar (1 persoonshuishouden).
Daarnaast betaal je het gebruikersdeel van de gemeentelijke belasting, dat is hier 360 euro (meerpersoonshuishouden).
Het enige dat je niet betaalt als huurder is het eigenaarsdeel van de gemeentelijke belasting.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Oh ik kan niet rekenen

En ik heb hem altijd zo uitgelegd gekregen.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat in de huidige markt die stijging echt nog zo hoog is.
Nee klopt, het is ook een 'vuistregel' van vroeger
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 12:54
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Dat zou nogal een ongunstige deal zijn dunkt me

De aflossing heeft er niets mee te maken. Het gaat erom dat na 5 jaar de stijging van je huiswaarde over het algemeen dusdanig is dat deze compenseert voor het verlies van de k.k. Dus na 5 jaar gaat men er vanuit dat het voorbeeldhuis 165.000 waard is.
Citaat:
Oh ik kan niet rekenen

En ik heb hem altijd zo uitgelegd gekregen.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat in de huidige markt die stijging echt nog zo hoog is.
het is de combinatie ervan. men gaat ervan uit dat je bij een 'gemiddeld huis' na ongeveer 5 jaar je kosten koper eruit hebt, zowel door de waardestijging van je huis als door de aflossing van je hypotheek.

tegenwoordig mag je ook flink in je handjes knijpen als je na 5 jaar een waardestijging van 10% kan opstrijken
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 10:41
Verwijderd
Hmm, ik denk dat we dan alsnog gewoon dat hele advies van 'minstens vijf jaar' gaan negeren, als dat toch gedateerd is en gezien kopen goedkoper is en meer keus oplevert dan blijft als enig nadeel van kopen over dat je een tijd dubbele lasten kunt hebben als je verhuist.
Het zou best kunnen dat we er toch vijf jaar blijven wonen hoor, maar dat weten we nu gewoon nog niet.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 11:08
Rationeel
Rationeel is offline
nouja, let er in ieder geval wel op. als je een volledig aflossingsvrije hypotheek neemt in deze tijd waarin de huizenprijzen niet echt stijgen, sterker nog, ze dalen nog steeds, dan lever je er flink op in als je binnen 5 jaar weer vertrekt dan kun je toch echt beter huren.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 12:01
Verwijderd
We zijn niet van plan om een aflossingsvrije hypotheek te nemen
Maar dan nog, zelfs met dit verschil tussen huur- en koopprijzen? Zie mijn bovenstaande berekening, die uitgaat van een aflossingsvrije hypotheek en een stabiele waarde. Daarmee zouden we met huren alleen méér verliezen als we binnen twee jaar weggaan, en dat doen we niet.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 12:29
Rationeel
Rationeel is offline
ik mis de post van hypotheekrente. die is, met een hypotheek van 154000 euro en de huidige rentestand van ongeveer 5 procent, toch stiekem 640 e per maand

daar krijg je wel weer 1/3 belasting van terug, maar 36 * 420 is ook ruim 15.000...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 17:50
Ivo
Ivo is offline
Een huurwoning kost alleen de maandelijkse huur + je gebruikskosten als gebruiksdeel gemeentebelastingen en energie etc, maar die zijn bij een gelijkwaardige koopwoning het zelfde. De huur wordt jaarlijks met gemiddeld zo'n 2% verhoogd.

Bij een koopwoning heb je de volgende kosten:
- rente
- aflossing
- eigenaarsdeel gemeentelijke belastingen
- onderhoud
- kosten koper
- extra verzekeringen (opstal, overlijdensrisico).

Uit bovenstaande rijtje zie je alleen de aflossing terug als je je huis weer verkoopt. De rest van alles wat je betaald hebt is gewoon weg.

Omdat de kosten koper een grote eenmalige kostenpost is, wordt gezegd dat je ergens minimaal 5 jaar moet wonen. Zo kun je die grote kostenpost uitsmeren over een langere periode (middels de hypotheek).
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 18:00
ganralph
ganralph is offline
Als ik mijn woning (koopwoning) zou moeten huren in dezelfde wijk, dan was ik duurder uit geweest per maand (in ons pand staan soortgelijke woningen te huur). Daar komt nog bij dat een koper inderdaad veel van zijn geld "weggooit", maar een huurder gooit alles "weg". Wanneer een koper gaat verhuizen heeft hij toch dat stukje aflossing gespaard; een huurder heeft niets.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 19:10
Verwijderd
Citaat:
het is de combinatie ervan. men gaat ervan uit dat je bij een 'gemiddeld huis' na ongeveer 5 jaar je kosten koper eruit hebt, zowel door de waardestijging van je huis als door de aflossing van je hypotheek.
Hoe draagt de aflossing van je hypotheek er dan aan bij? De waarde van het huis verandert niet door af te lossen. De aflossing zorgt er enkel voor dat als je na 5 jaar je huis voor 150.000 verkoopt, dat je geen restschuld hebt opgebouwd t.o.v je k.k., maar in feite heb je dan gewoon 15.000 euro verlies gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 09:10
Verwijderd
Citaat:
ik mis de post van hypotheekrente. die is, met een hypotheek van 154000 euro en de huidige rentestand van ongeveer 5 procent, toch stiekem 640 e per maand

daar krijg je wel weer 1/3 belasting van terug, maar 36 * 420 is ook ruim 15.000...
Ohja niet aan gedacht we zouden dan alleen geen hypotheek van 154.000 euro hebben want we kunnen een aanbetaling van ongeveer 55.000 euro doen. Dus dat zou dan bij een woning van tussen de 120.000 en 140.000 (we hebben nog wat gefundaad en zo'n prijs zou het worden) uitkomen op een hypotheek van tussen de 77.000 en 97.000, dus 3850 tot 4850 per jaar.
Dus dat zou dan betekenen dat we er minstens drie jaar moeten wonen voordat kopen goedkoper is dan huren. Maar dan hebben we in die drie jaar wel lagere maandlasten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 22:16
Verwijderd

badkamer is gestuct en t licht zit erin <3
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 11:16
Rationeel
Rationeel is offline
wow! echt super
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Ohja niet aan gedacht we zouden dan alleen geen hypotheek van 154.000 euro hebben want we kunnen een aanbetaling van ongeveer 55.000 euro doen. Dus dat zou dan bij een woning van tussen de 120.000 en 140.000 (we hebben nog wat gefundaad en zo'n prijs zou het worden) uitkomen op een hypotheek van tussen de 77.000 en 97.000, dus 3850 tot 4850 per jaar.
Dus dat zou dan betekenen dat we er minstens drie jaar moeten wonen voordat kopen goedkoper is dan huren. Maar dan hebben we in die drie jaar wel lagere maandlasten.
Wow wtf hoe kun je in godsnaam zo'n hoge aanbetaling doen *voelt zich heel incapabel met niet meer dan een schuld van meer dan 20.000 euro op haar naam*
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Tsja, m'n vriend heeft ook spaargeld in die orde van grootte. Hij heeft altijd thuis gewoond tijdens z'n studie, z'n ouders betalen alles (studie, collegegeld, boeken, kost en inwoning, kleding, zorgverzekering, etc). Z'n enige vaste lasten zijn z'n telefoonrekening en een bijdrage aan mij voor de tijd dat ie bij mij is. Daarnaast heeft ie wel altijd een bijbaantje gehad vanaf z'n 15e/16e en dus heel veel gespaard. Bij ons ook een groot contrast want ik heb altijd op kamers gewoond, weinig gewerkt want ik had een drukke studie met veel stages, m'n ouders betaalden niets dus wat ik al verdiende ging er gelijk weer uit en ook ik zit nu met een studieschuld die ik nu aan het aflossen ben.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Wow wtf hoe kun je in godsnaam zo'n hoge aanbetaling doen *voelt zich heel incapabel met niet meer dan een schuld van meer dan 20.000 euro op haar naam*
Zijn vader is overleden vorig jaar, hij heeft zijn huis geërfd en verkocht. En van het geld dat dat opleverde niets uitgegeven, behalve dan aan de grafsteen en alle erfbelastingen.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 20:05
Verwijderd
Ik wil er wel nog even bijzeggen dat we natuurlijk sowieso niet van plan zijn om een huis te kopen en er na twee of drie jaar weer weg te gaan - in principe zouden we een huis kopen waar we ook prima tien jaar kunnen blijven wonen. Alleen weten we gewoon nog niet zeker hoe dat gaat, je weet nooit of we over drie jaar allebei een geweldige baan in een andere stad vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 12:02
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Zijn vader is overleden vorig jaar, hij heeft zijn huis geërfd en verkocht. En van het geld dat dat opleverde niets uitgegeven, behalve dan aan de grafsteen en alle erfbelastingen.
Ik weet niet of het anders werkt bij erfenissen, maar de overwaarde van het huis dat hij verkocht heeft, kan van invloed zijn op jullie nieuwe hypotheek als jullie het niet (volledig) als aanbetaling zouden gebruiken.

Als je winst maakt bij het verkopen van een huis, dan wil de overheid graag dat je die winst in je nieuwe woning investeert. Doe je dit niet, dan heb je geen recht op hypotheekrenteaftrek voor dat winstbedrag.

Iets meer uitleg
Maar er is dus niets aan de hand als jullie dit geld allemaal investeren in je nieuwe woning.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 16:14
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Het wordt mij niet helemaal duidelijk wat voor taxatie je nu precies nodig hebt als je een hypotheek met NHG aan wilt vragen. Taxateurs gooien met termen als NWWI en dergelijke, en op de site van NHG kan ik wel vinden welke taxateurs recentelijk goedgekeurd zijn, maar hoe weet ik nou of 'de grootste makelaar uit de regio' wel of geen goede taxatie kan uitvoeren?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 16:38
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het wordt mij niet helemaal duidelijk wat voor taxatie je nu precies nodig hebt als je een hypotheek met NHG aan wilt vragen. Taxateurs gooien met termen als NWWI en dergelijke, en op de site van NHG kan ik wel vinden welke taxateurs recentelijk goedgekeurd zijn, maar hoe weet ik nou of 'de grootste makelaar uit de regio' wel of geen goede taxatie kan uitvoeren?
Hier staat de lijst met instituten die zijn erkend voor de NHG. Kijk dus of je taxateur daarbij is aangesloten en vraag hem dan om een NHG-taxatie. De erkende taxateurs horen dan wel te weten wat ze moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 09:33
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Spannend! Hoe ging bij jullie het koop proces, welke tips heb je eruit kunnen halen?
Sorry voor het lang niet reageren, er moest veel geklust worden. Het huis is aangekocht vanuit huur (scheelde de koper zo'n 400 euro per maand in de kosten) en grotendeels verbouwd, alleen moet er nog een nieuwe keuken in. Daarvoor ben ik van plan om naar IKEA te gaan (feitelijk ben ik er al geweest). Dat heeft een paar redenen:

- Goed, degelijk materiaal en goede, niet te dure apparatuur.
- 5 jaar garantie op je apparatuur, en 25 jaar garantie op de gehele keuken.
- Niet afdingen, maar standaard prijzen.
- Snel contact met monteur (ik laat hem er namelijk in zetten).

Dinsdag komt er een monteur langs om de ruimte nogmaals op te meten (heb het zelf al gedaan maar hij moet zichzelf indekken) en mij te vertellen waar ik stopcontacten moet maken voor de keuken. Als het goed is wordt er dan over een paar weken geleverd.

Tot zover de keuken. De vrouw waarvan ik de woning kocht is niet echt het type "handige klusser", met als gevolg dat ik heel veel kleine, maar o zo irritante "foutjes" moest verwijderen. Ze heeft bijvoorbeeld gewoon óver de uitstekende pluggen in de muur heen behangen. En dat waren nogal wat pluggen, ongelofelijk. Daarnaast had ze in de werkkamer boven een houten voorzetwand tegen de muur geschroefd. En niet zomaar geschroefd, maar geschroefd, gespijkerd, gelijmd en gekit. Het ding zou een tornado overleven. Die is gelukkig nu verwijderd maar aan de muur mag wel wat gebeuren.

Maar de meeste problemen kwamen nog voort uit het krijgen van de hypotheek. Dit was grotendeels de fout van mijn werkgever, voor het amateuristisch invullen van de werkgeversverklaring. Dat moest namelijk aan de andere kant van het land gebeuren omdat daar een firmastempel lag. Die zat er de eerste keer dus niet op. De tweede keer hadden ze mijn maandinkomen keer 15 gedaan (vakantiegeld, 13e maand en eindejaarsbonus) maar dat strookte niet met mijn jaaropgaaf. Dus dat moest weer anders.
Voor iedereen die van plan is een hypotheek af te sluiten met NHG: zorg dat alles klopt en vraag dat vooral goed na bij je hypotheekadviseur. Er is altijd een grote kans dat er nog wat achter wegkomt. Uiteindelijk krijg je je hypotheek wel maar het lange wachten en het telkens opvragen van nieuwe gegevens kan erg frustrerend zijn.

Ik heb uiteindelijk door te onderhandelen ruim 10% van de kostprijs af weten te krijgen en daar ben ik erg tevreden mee. Ik denk dat dat in de huidige markt wel te bereiken is bij de meeste huizen.
Bij huizen die al meer dan een jaar te koop staan (en dat zijn er vrij veel) zijn is het gemakkelijk om een flink gedeelte van de prijs af te krijgen, zonder al teveel moeite. Ik heb zelf geen aankoopmakelaar ingeschakeld aangezien ik de tijd kreeg om het huis zelf binnenstebuiten te keren. Dit is dan ook een relatief nieuwe woning. Tegenwoordig zijn de jaren '30 woningen helemaal hip, als je zoiets koopt zou ik er wel een inschakelen. Het is redelijk duur, maar het kan je een stuk meer opleveren en hij zet meteen de verborgen gebreken op de kaart. In mijn eigen huis zijn er niet veel. Er moeten misschien wat verwarmingsbuizen omgelegd worden maar dat is een paar uurtjes werk. De keuken is de enige "grote" aankoop. Ohja, en er komt een houtgestookte hot tub in de tuin.

Als het "af" (een koophuis is nooit af) is zal ik eens wat beeldmateriaal posten.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 11:37
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Hier staat de lijst met instituten die zijn erkend voor de NHG. Kijk dus of je taxateur daarbij is aangesloten en vraag hem dan om een NHG-taxatie. De erkende taxateurs horen dan wel te weten wat ze moeten doen.
Ik had de lijst wel gezien, maar op dat moment niet goed begrepen. Dankje!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet of het anders werkt bij erfenissen, maar de overwaarde van het huis dat hij verkocht heeft, kan van invloed zijn op jullie nieuwe hypotheek als jullie het niet (volledig) als aanbetaling zouden gebruiken.

Als je winst maakt bij het verkopen van een huis, dan wil de overheid graag dat je die winst in je nieuwe woning investeert. Doe je dit niet, dan heb je geen recht op hypotheekrenteaftrek voor dat winstbedrag.

Iets meer uitleg
Maar er is dus niets aan de hand als jullie dit geld allemaal investeren in je nieuwe woning.
Oh, hee, hypotheekrenteaftrek, daar had ik nog niet eens aan gedacht
maar het komt er dus op neer dat we dan het verschil tussen de overwaarde van dat huis, en het bedrag dat we in het huis investeren, van het hypotheekbedrag moeten aftrekken, en dat we dan uitkomen op het bedrag waarover we nog wél hypotheekrenteaftrek zouden krijgen? Want die erfbelasting etc was natuurlijk ook vrij veel geld omdat dat ook over de WOZ-waarde van het huis betaald moest worden. Ik zal het binnenkort eens navragen bij een kennis die mijn vriend toen ook geholpen heeft met de belastingformulieren etc, of het ook voor geërfde huizen geldt.
En het bedrag van hypotheekrenteaftrek zoals je dat op websites kunt berekenen is niet een bedrag dat je krijgt, maar een bedrag waarover je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen, toch? Ik ben daar helemaal niet in thuis.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 18:24
Verwijderd
Citaat:
[afbeelding]

badkamer is gestuct en t licht zit erin <3
nice!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 14:34
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Wanneer doe je een bouwtechnische keuring? Vòòr je eerste bod, of neem je dat op als ontbindende voorwaarde ("als uit de bouwtechnische keuring komt dat er meer dan x aan direct noodzakelijk onderhoud dient te gebeuren, wordt de koop ontbonden")?
Vandaag hebben we een bouwtechnische keuring laten doen. Op de vorige pagina vroeg ik wanneer je dat het beste kon doen. Wij hebben het uiteindelijk toch als ontbindende factor laten opnemen in het koopcontract (en hebben het dus niet voor het bieden al laten doen).
Gelukkig bevestigde de keuringsman datgene wat wij ook al gezien hadden.
Weer een stap in de goede richting dus (al betreft het een ander huis dan waar ik het de vorige pagina over had).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 05:48
Verwijderd
Citaat:
Ik wil er wel nog even bijzeggen dat we natuurlijk sowieso niet van plan zijn om een huis te kopen en er na twee of drie jaar weer weg te gaan - in principe zouden we een huis kopen waar we ook prima tien jaar kunnen blijven wonen. Alleen weten we gewoon nog niet zeker hoe dat gaat, je weet nooit of we over drie jaar allebei een geweldige baan in een andere stad vinden.
Ik heb zo je posts gelezen. Als je niet zeker weet of je lang in je koophuis wilt wonen. Of dat je niet zeker weet of je het huis met winst kan verkopen, zorg er dan voor DAT ER GENOEG VAN DE PRIJS AFGAAT!

Door het inbouwen van deze MARGIN OF SAFETY koop je een goed huis voor weinig geld en weet je zeker dat je nooit met een restschuld blijft zitten omdat je het altijd duurder kan verkopen dan dat je het gekocht hebt.

En voor iedereen de volgende gouden tip:

PRIJS IS WAT JE BETAALT, WAARDE IS WAT JE KRIJGT!

Laatst gewijzigd op 05-04-2011 om 05:59.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 09:34
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
En onthoud goed: GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS MAAKT JE UITSPRAKEN MEER VALIDE.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 17:41
Verwijderd
Citaat:
En onthoud goed: GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS MAAKT JE UITSPRAKEN MEER VALIDE.
ik moest hardop lachen
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 18:28
Verwijderd
Ik was eigenlijk ook niet van plan om zo veel mogelijk voor een huis te kopen

Intussen hebben we met hypotheekmensen gepraat en hebben we zelfs al een huis op het oog
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 21:31
Verwijderd
Citaat:
En onthoud goed: GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS MAAKT JE UITSPRAKEN MEER VALIDE.
Mijn zeer valide uitspraken zijn blijkbaar niet valide genoeg voor deze invalide mensen aangezien uit hun handelingen blijkt er totaal geen verstand van te hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Mijn zeer valide uitspraken zijn blijkbaar niet valide genoeg voor deze invalide mensen aangezien uit hun handelingen blijkt er totaal geen verstand van te hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Mama zijn en studeren....
Nikki87
33 01-10-2009 00:47
Werk, Geld & Recht De tegenhanger: huis huren, tips?
Adore
27 10-09-2009 08:55
Software & Hardware DVD recorder kopen (tips)
Balance
7 16-12-2008 19:09
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen tips beschouwing Nederlands
dark*dizzie*
4 30-03-2007 10:29
Werk, Geld & Recht Huis kopen als student
Verwijderd
53 25-03-2007 11:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 13:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.