Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2002, 17:58
FB
Avatar van FB
FB is offline
Hoi mensen,

ik maak deze topic even omdat ik geloof dat veel mensen hier 'het christendom' en 'de kerk' als hetzelfde zien... Dat is dus niet zo.

Het christendom is, lijkt mij, het pure, het gevoel, wat in je hart zit. "De Kerk" is de interpretatie van bepaalde personen van de woorden uit de bijbel, en kan is dus voor niemand helemaal volledig, omdat iedereen op een andere manier gelooft.

Wat vinden jullie daarvan?

Grtz,
F
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2002, 18:09
Verwijderd
ik denk dat dat met alles is
ik bedoel
wat je zegt is waar, 100%
maar is dat niet met alles, dat gewoon in een hogere macht geloven in je hart zit en dat alle benamingen, of dat nou kerk, christendom, Alh of wat dan ook is, nooit volledig kan zijn?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:29
Prada
Prada is offline
Citaat:
FB schreef:
Hoi mensen,

ik maak deze topic even omdat ik geloof dat veel mensen hier 'het christendom' en 'de kerk' als hetzelfde zien... Dat is dus niet zo.

Het christendom is, lijkt mij, het pure, het gevoel, wat in je hart zit. "De Kerk" is de interpretatie van bepaalde personen van de woorden uit de bijbel, en kan is dus voor niemand helemaal volledig, omdat iedereen op een andere manier gelooft.

Wat vinden jullie daarvan?

Grtz,
F
Nee, niet geheel mee eens...Ik begrijp wat je bedoelt, maar je gebruikt de verkeerde benamingen...Het christendom is een synoniem voor de christelijke godsdienst...Oftewel het geheel van christelijke waarheden, voorschriften en gebruiken...En deze zijn natuurlijk onomstotelijk verbonden met de kerk...En natuurlijk zijn kerken gebaseerd op interpretatie, daarom zijn er alleen al in het christendom zoveel verschillende kerken met zoveel verschillen...Er is helemaal geen sprake van 'De Kerk'...

Wanneer we over geloven gaan praten, dan praten we inderdaad over iets persoonlijks...Elk gelovig individu heeft (volgens hem of haar) een persoonlijke band met de God die hij aanbidt...Maar een christen (bij welk kerkgenootschap ook aangesloten zijnde) zal als fundament van zijn geloof altijd de bijbel hebben...Zonder bijbel geen christen...Zonder bijbel wel gelovigen (wel in een andere vorm natuurlijk dan 'de gelovige' die wij kennen)...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:33
TMLWKY
Avatar van TMLWKY
TMLWKY is offline
Prada, je zegt dat alle Christenen de bijbel als uitgangspunt hebben.

Dat is waar, maar de manier waarop verschilt heel sterk. Er zijn mensen die de bijbel volledig letterlijk nemen, terwijl ik persoonlijk de bijbel meer zie als een wijsheidsboek, met metaforen en 'educatieve' verhalen. Ik geloof dat, als je niet volgens de woorden van de Bijbel maar volgens de strekking van de Bijbel (of de Qu'ran of de Tora) leeft, je een beter mens bent.

MvG,
TMLWKY
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Hoofddoek op school
Sofia.
500 23-09-2009 16:00
Levensbeschouwing & Filosofie help
peas
66 16-06-2009 01:49
Levensbeschouwing & Filosofie On religion...
owlbeer
26 04-04-2007 19:50
Levensbeschouwing & Filosofie wicca of christendom?
gwathiel
152 01-07-2004 19:44
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Turkije is wachten op EU beu!
e r t a njunior
114 26-02-2004 12:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.