Oud 01-08-2002, 12:02
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
kan iemand in mooie duidelijke worden uitleggen wat HETEROSIS is, het staat hier wel half en half uitgelegd maar niet de oorzaak of zo iet.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2002, 13:32
Miess
Miess is offline
Geen idee wat het is.. Maar ben je al aan het leren voor het tweede tijdvak (tweede zit)??
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 15:31
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
duh, eerste examen op 19 augustus

in belgie werkt dat nbtje anders dan bij jullie. wij hebben elk jaar twee examenreeksen en als je op het eind van het jaar voor enkele vakken niet geslaagd bent mag je die in tweede zit (eind aug, begin september) opnieuw proberen. ben je dan nog ni geslaagd dan moet je je jaar over doen
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 15:37
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:
duh, eerste examen op 19 augustus

in belgie werkt dat nbtje anders dan bij jullie. wij hebben elk jaar twee examenreeksen en als je op het eind van het jaar voor enkele vakken niet geslaagd bent mag je die in tweede zit (eind aug, begin september) opnieuw proberen. ben je dan nog ni geslaagd dan moet je je jaar over doen
Ahh succes ermee. Ik begin wel met leren voor mijn tweede zit na m'n vakantie.
Ik weet wel een beetje hoe het er bij jullie in België aatoe gaat, iemand die ik ken studeert geneeskunde in Leuven (en zij is een Nederlandse).
Zelf heb ik er ook wel eens aan gedacht om een jaartje naar Leuven te gaan, maar heb dit toch maar snel uit m'n hoofd gezet nadat ik een Belgisch wiskunde-boek zag.

Laatst gewijzigd op 01-08-2002 om 15:56.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 07:12
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
ja die zijn berucht

achja, als je eerst iets anders hebt gedaan dan geraak je er ni aan gewend denkik :/
ik ben al zover gekomen dat ik 250 pagina's best weinig vindt
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 09:39
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:
ja die zijn berucht
Wie zijn berucht? Belgische wiskunde boeken of Nederlandse geneeskunde studenten in Leuven (daar heb ik wel eens wat over gehoord.

Citaat:
achja, als je eerst iets anders hebt gedaan dan geraak je er ni aan gewend denkik :/
ik ben al zover gekomen dat ik 250 pagina's best weinig vindt
Haha 250 pagina's... Ik moet er niet aan denken.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 09:41
Miess
Miess is offline
Trouwens, gefeliciteerd met je 19de verjaardag!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 11:55
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miess schreef:

Zelf heb ik er ook wel eens aan gedacht om een jaartje naar Leuven te gaan, maar heb dit toch maar snel uit m'n hoofd gezet nadat ik een Belgisch wiskunde-boek zag.
Ik zou me daar in ieder geval niet door hebben laten afschrikken. Het is inderdaad zo dat het abstractieniveau bij het wiskunde-onderwijs op de middelbare school in België hoger ligt dan hier in Nederland (dat was al zo voor de invoering van de basisvorming en de tweede fase), maar op zich is het voor mij ook wel een uitdaging om me daarin te verdiepen.

@damaetas: ook namens mij van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 12:48
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik zou me daar in ieder geval niet door hebben laten afschrikken. Het is inderdaad zo dat het abstractieniveau bij het wiskunde-onderwijs op de middelbare school in België hoger ligt dan hier in Nederland (dat was al zo voor de invoering van de basisvorming en de tweede fase), maar op zich is het voor mij ook wel een uitdaging om me daarin te verdiepen.
Het is niet zozeer het abstractieniveau dat hoger lag, maar ik dacht meer taalproblemen te krijgen. Ik heb een jaar geleden met mijn broertje meegedaan aan een toelatingsexamen arts-tandarts in België (dat houdt in: wis- natuur- scheikunde en biologie) omdat mijn broertje graag geneeskunde wilde gaan doen. Hij had zich dus uit voorzorg ook maar in België ingeschreven, ik was wel benieuwd naar de Belgische wiskunde. Zelf heb ik er niks aan voorbereid, maar het bleek dat je er geen rekenmachine bij mocht gebruiken. Dat schijnt ook niet te mogen op de middelbare school (universiteit vast ook niet), dat was voor mij de grootste 'rem' om het niet te doen. Ik heb dat toelatingsexamen dan wel gehaald (maar niks mee gedaan), mijn broertje niet (maar dat maakte hem niks uit, aangezien hij hier in Nederland toch al was toegelaten). Ze zeggen ook dat dat toelatingsexamen voor Nederlanders met een VWO diploma goed te doen moet zijn, maar dit betwijfel ik ten zeerste. Een vriendin van me heeft het ook gedaan, maar nadat ze een jaar in Nederland biomedische technologie had gedaan (dus veel wis- natuur- scheikunde en biologie had gehad). Zij heeft het dan uiteindelijk wel gehaald, maar mijn broertje (hij had een 8 gemiddeld, en was daarom toegelaten in Nederland) heeft er niet veel van gebakken. Dat terwijl hij er wel heel veel aan heeft voorbereidt.
Ik heb zelf ook nog wiskunde A en B in de oude stijl gedaan, het abstractieniveau lag daarbij inderdaad hoger dan nu in de nieuwe stijl. Maar ik ben van mening dat VWO nieuwe stijl beter voorbereid op een studie technische wiskunde (toegepaste wiskunde). Dit door de PO's en dergelijken.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 22:27
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
bedankt voor de felecitaties


ik vond de wiskunde die wij in het middelbaar hebben gekregen best moeilijk, nouja, gewoon op mijn nivaeu, en dat is heerlijk natuurlijk. het is idd vanaf da je 6 uur wiskunde per week krjgt (er is ook nog acht) redelijk abstract, en dat heeft me dit jaar zeker vooruit geholpen, niet alleen met wiskunde. richtingen met 3 of 4 uur hebben een praktischer programma. zeker op onze school was het wiskunde (wetenschappen in het algemeen) echt wel goed, als ik vergelijk wat wij gezien hebben met dat wat mensen van mijn klas gezien hebben in hun school.
hangt van de school/leraar af of je een rekenmachientje mag gebruiken, wij mochten vorig jaar een grafisch gebruiken omdat dat zoveel tijd spaart met grafieken tekenen en matrices en weetikveelwatnogmeer. maar dit jaar mocht je gewoon alleen zo een normaal dingetje gebruiken, bij wiskunde dan. andere proffen maakten daar nix van. mensen van bij mij op kot moesten zelfs een grafisch gebruiken voor integralen denkik. (doen burg.ing.)


ik denk dat het redelijk onmogelijk is om van nederlands vwo gewoon over te stappen op belgisch onderwijs, zeker wat universitaire studies en aso-middelbaar betreft. iemand in mijn klas heeft eerst in nederland iets industrieel ingenieur-achtigs gedaan en hij was nu nog gebuisd voor wiskunde1 en fysica1 echt heel vreemd, hij zo toch al veel meer van dat soort dingen moeten gezien hebben. maar niet dus (dat hij gebuisd was op plantkunde kan ik dan wel begrijpen)


ik denk niet dat veel nederlands studenten begrijpen wat voor een verschil er tussen zit, niet alleen dat het meer theorie is maar ook gewoon het tempo en het systeem, als mies al huivert van 250 pagina's wat moet hij dan met 700 gaan doen (standaard in het tweede of derde jaar geneeskunde, zoiets?)
ook dat je maar twee keer examen per jaar hebt zorgt voor zo'n pakken leerstof natuurlijk. als dat allemaal zo gesprijd lag als bij jullie, en als je nog ni eens voor al je vakken geslaagd moet zijn binne het jaar, dan kan je dezelfde leerstof ook beter aan hoor.

ik ben weer zo schrijfzaam

nou ja we hadden het er vandaag over dat we toch wel weer een van de moeilijkste universiteiten uitgekozen hadden van europa, maar eens je in leuven zit is weggaan moeilijk hoor :/
het is wel net iets te veel hier eigenlijk, nogal een geluk dat we vanaf dit jaar TWEE examens krijgen en niet maar 1 zoals vroeger (dan kwam je al wa meer pakken van 800 pagina's tegen natuurlijk )
je krijgt wel nogal een reputatie dan, maar ik weet niet of het dat allemaal waard is.
maarja, dat zeg ik hier natuurlijk me 5 herexamens, de mensen die wel geslaagd zijn , hebben meer lof over het systeem van de kul. (jaja waaronder de sadistische 1800uren leren per jaar, colleges oefeningen en practica niet bijgerekend. dat vindt onze rector een aanvaardbaar uurschema waaraan elke kulstudent zich dient te houden. als je daar drie maand vakantie en je slaap in rekening brengt kom je aan iets van 30 uren studie per week, als je daar nog eens een moordend rooster als het onze van 35 uur birekend, dan heb je stress het is gewoon ZIEK. volgens mij doet niemand dat


achja, ik zal wel gefrustreerd zijn door al da leren.
ik heb het er voor over.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 17:57
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:
bedankt voor de felecitaties


hangt van de school/leraar af of je een rekenmachientje mag gebruiken, wij mochten vorig jaar een grafisch gebruiken omdat dat zoveel tijd spaart met grafieken tekenen en matrices en weetikveelwatnogmeer. maar dit jaar mocht je gewoon alleen zo een normaal dingetje gebruiken, bij wiskunde dan. andere proffen maakten daar nix van. mensen van bij mij op kot moesten zelfs een grafisch gebruiken voor integralen denkik. (doen burg.ing.)
Vreemd dat dat in België zelfs mag, een grafische rekenmachine gebruiken. Maar er zijn dan kennelijk ook leraren die hun leerlingen het laten doen zonder ook maar enige rekenmachine. Dat is iets wat ik mijn leerlingen nooit zou aandoen. Dat mag ik overigens ook niet, want het gebruik van een grafische rekenmachine in de tweede fase van het hoger voortgezet onderwijs is verplicht. Ik mag dus komend jaar aan mijn 4-HAVO klas heel de werking van zo'n ding gaan uitleggen Das minder.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 18:22
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
in belgië is alles veel vrijer, zal voordelen en nadelen hebben waarschijnlijk. als je je op voorhand informeert over de school waar je naartoe gaat dan zit je safe
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 19:51
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:
in belgië is alles veel vrijer, zal voordelen en nadelen hebben waarschijnlijk. als je je op voorhand informeert over de school waar je naartoe gaat dan zit je safe
Dat zal vast, dat het in België minder strak is. Maar als ik nog in België een jaar ga studeren, is dat toch pas nadat ik hier ben afgestudeerd. Ik vind deze studie namelijk erg leuk en heb het in Eindhoven erg goed naar mijn zin. Ook bevalt mijn nieuwe 'bijbaan' als wiskunde-leraar ook erg goed.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 20:03
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Miess schreef:


Dat zal vast, dat het in België minder strak is. Maar als ik nog in België een jaar ga studeren, is dat toch pas nadat ik hier ben afgestudeerd. Ik vind deze studie namelijk erg leuk en heb het in Eindhoven erg goed naar mijn zin. Ook bevalt mijn nieuwe 'bijbaan' als wiskunde-leraar ook erg goed.
brr, leraar. de gedachte alleen al (bij mij dan he)
als ik ooit voor een klas kom te staan mogen ze me ook wel meteen laten inslapen.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 22:23
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:


brr, leraar. de gedachte alleen al (bij mij dan he)
als ik ooit voor een klas kom te staan mogen ze me ook wel meteen laten inslapen.
Nee joh, het is echt leuk hoor. En het is al met al educatiever dan de gemiddelde studentenjob toch? Bovendien verdient het ook erg goed (voor een studentje dan) en is het niet veel werk met natuurlijk het grote voordeel dat je zelf je tijd goed kunt indelen. En ik merk bij mezelf ook, dat ik mijn 'studie-wiskunde' steeds beter ga snappen als ik wiskunde aan mijn leerlingen uitleg.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 22:24
Miess
Miess is offline
Ik heb gelukkig op de laatste dag van de tweede zittijd mijn herexamen, ben net terug van vakantie en ga van de week al weer. Dat examen oefen ik tegen die tijd wel. Maar jij succes met je herexamens!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 18:33
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Miess schreef:

En ik merk bij mezelf ook, dat ik mijn 'studie-wiskunde' steeds beter ga snappen als ik wiskunde aan mijn leerlingen uitleg.
Er is ook een algemeen gezegde dat je de stof pas goed leert begrijpen als je er les over moet geven.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 19:10
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
ik heb daar te weinig geduld voor denkik. wel aan mijn medestudenten, daar kan ik hele cursussen uitleggen, omdat ze toch zowat hetzelfde niveau hebben als ik. maar ik vind het moeilijk om iemand gewoon iets uit te leggen omdat ik niet goed weet waar te beginnen, wat hij/zij al weet.
dat merk ik hier ook, soms stel ik een vraag waarop ik een kort antwoord verwacht, maar dan krijg je zo'n hele pagina waarin ze eerst dingen uitleggen die ik al lang weet.
ik kan ook gewoon niet met kinderen overweg
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-08-2002, 20:34
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:
ik heb daar te weinig geduld voor denkik. wel aan mijn medestudenten, daar kan ik hele cursussen uitleggen, omdat ze toch zowat hetzelfde niveau hebben als ik. maar ik vind het moeilijk om iemand gewoon iets uit te leggen omdat ik niet goed weet waar te beginnen, wat hij/zij al weet.
dat merk ik hier ook, soms stel ik een vraag waarop ik een kort antwoord verwacht, maar dan krijg je zo'n hele pagina waarin ze eerst dingen uitleggen die ik al lang weet.
ik kan ook gewoon niet met kinderen overweg
Ik kan ook niet met kleine kinderen overweg, maar dit jaar had ik een 3VWO(zijn ongeveer 14/15 jaar) en een 5VWO (16/17/18 jaar) klas. In die 5VWO klas zat er soms nauwelijks een jaar tussen mij en een leerling en ook de leerlingen in 3VWO waren niet veel jonger dan ik. Dus over kinderen spreek je dan niet echt. Wat iemand van wiskunde afweet, dat merk je snel genoeg door de methode en ook door wat iemand op proefwerken opschrijft. Geduld is soms wel handig om te hebben inderdaad, als je een bepaalde opgave helemaal moet gaan uitleggen, totdat iemand het snapt.
Ordehouden ging dit jaar bij mij redelijk vanzelf. De leerlingen uit 5V zijn toch wel redelijk volwassen en als iets je dan een keer niet aanstaat, dan is het een kwestie van het 1x zeggen. Daarna is het dan wel afgelopen. Die 3V-klas die ik dit jaar had was echt een geweldige klas, ik heb 1x iemand eruit gegooid (en dat was vanwege boeken vergeten), voor de rest waren het geweldige lesuren. Veel lol, maar er werden ook goede cijfers behaald.
Volgend jaar krijg ik een 4HAVO en een 5VWO klas, een aantal van die leerlingen ken ik al omdat ik zelf ook op die school heb gezeten en zo nog leerlingmentor van hen ben geweest. Ik heb er veel zin in.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 22:30
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
aan leerling van jou heeft mij toegevoegd op msn

vreemd allemaal hoor,
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*

Laatst gewijzigd op 13-08-2002 om 00:13.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 13:27
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef:
aan leerling van jou heeft mij toegevoegd op msn

vreemd allemaal hoor,
Ja ik hoorde het, maar het is geen leerling van mij hoor. Het is een vriend van mijn broertje, zij zitten op de school waar ik lesgeef. De kans is aanwezig dat ze volgend jaar les van mij gaan krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.