Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2008, 18:40
lps
lps is offline
Hallo,

ik heb misschien een iets wat rare vraag.
Ik wil gaan solliciteren op een baan met de volgende opleidingseisen:

-diploma VMBO kaderberoepsgerichte leerweg of vergelijkbaar

Nu heb ik zelf 4 jaar Havo gedaan.
Met in het 4e jaar niet op alle vakken een voldoende.
En een MBO niveau-2 opleiding
Is dit voldoende voor de eisen die er gesteld worden,want ik heb eigenlijk geen idee wat er nu hoger is als wat.
Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Bij voorbaat dank,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2008, 19:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Is VMBO kaderberoeps en niet hoger de ingangseis voor MBO niveau 2? Zo ja, dan voldoe je aan de eisen zou ik zeggen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-08-2008, 20:17
lps
lps is offline
Citaat:
Is VMBO kaderberoeps en niet hoger de ingangseis voor MBO niveau 2? Zo ja, dan voldoe je aan de eisen zou ik zeggen.
Misschien ben ik wel heel dom hoor,maar ik snap uw antwoord niet helemaal.
Dus met een mbo niveau-2 opleiding kan ik dus solliciteren op een baan waar een vmbo kadergerichte opleiding voor gevraagd word?
want ik weet eigenlijk niet precies hoe het hele systeem in elkaar zit.
ik ken alleen mavo, havo,vwo

met mavo kon je naar mbo
en met havo naar hbo
enz
vmbo zegt me eigenlijk helemaal niks.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2008, 20:19
lps
lps is offline
Misschien ben ik wel heel dom hoor,maar ik snap uw antwoord niet helemaal.
Dus met een mbo niveau-2 opleiding kan ik dus solliciteren op een baan waar een vmbo kadergerichte opleiding voor gevraagd word?
want ik weet eigenlijk niet precies hoe het hele systeem in elkaar zit.
ik ken alleen mavo, havo,vwo

met mavo kon je naar mbo
en met havo naar hbo
enz
vmbo zegt me eigenlijk helemaal niks.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2008, 21:13
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Het vmbo biedt vier leerwegen in het voortgezet onderwijs die toeleiden naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Deze hebben de oude differentiatie van onderwijsvormen vervangen. De leerwegen binnen het vmbo verschillen vooral in de mate waarin de praktijk een plaats heeft in het onderwijs. Van meest praktisch naar meest theoretisch gerangschikt zijn de volgende leerwegen te onderscheiden:

* Basisberoepsgerichte leerweg (BB)

De basisberoepsgerichte leerweg (BB). Deze leerweg is bestemd voor leerlingen die vooral praktisch ingesteld zijn. Qua theoretische belasting is deze leerweg minder zwaar dan de kaderberoepsgerichte leerweg. Vandaar ook de benaming: basisberoepsgerichte leerweg. De leerlingen doen examen in vier algemene vakken en een beroepsgericht vak. Het examenprogramma voor deze leerweg is minder uitgebreid en meer praktisch dan dat van de andere leerwegen.

* Kaderberoepsgerichte leerweg (KB)

De kaderberoepsgerichte leerweg (KB). Deze leerweg wordt net als de basisberoepsgerichte leerweg gegeven op de vroegere VBO’s. Deze leerweg is voor leerlingen die theoretische kennis het liefst opdoen door praktisch bezig te zijn. De benaming verwijst naar het feit dat de leerlingen al bezig zijn met een opleiding die in zijn geheel gericht is op een functie op kaderniveau (niveau 3 of 4 in het mbo). De leerling doet examen in vier algemene vakken en een beroepsgericht vak of programma met een omvang van 960 uur. De kaderberoepsgerichte leerweg kan vaak ook geassocieerd worden met de voormalige vbo-mavo-c. Hierin wordt vooral mavo-c bedoeld, tussen vmbo-kbl examens/lesstof en vmbo-tl examens/lesstof zijn er vaak overeenkomsten in de vragen en de moeilijkheidsgraad ervan.

* Gemengde leerweg (GL)

De gemengde leerweg (GL). Deze leerweg is bedoeld voor leerlingen die op zich weinig moeite hebben met studeren, maar zich ook al gericht willen voorbereiden of oriënteren op bepaalde beroepen. De benaming ‘gemengde leerweg’ betekent dus een combinatie van theoretisch (algemeen) en praktisch (beroepsgericht) onderwijs. Leerlingen doen examen in vijf algemene vakken, en een beroepsgericht vak. De gemengde leerweg is qua niveau gelijk aan de theoretische leerweg. Het programma en het examen van de algemene vakken zijn precies gelijk aan dat van de theoretische leerweg. Naast de vijf algemene vakken kiezen leerlingen een beroepsgericht programma van 320 uur. Dit bestaat uit een beroepsgericht vak binnen de sector die de leerling heeft gekozen, zoals het vak elektrotechniek binnen de sector techniek, of het vak verzorging binnen de sector zorg en welzijn. Er zijn, vooral in de gemengde leerweg, ook intersectorale programma's. Dat zijn beroepsgerichte programma's die breder zijn dan één sector.

* Theoretische leerweg (TL)

De theoretische leerweg (TL) en de sectoren van de mavo hebben, samen met de gemengde leerweg, qua cognitieve vakken, het hoogste niveau. Deze leerweg is niet gericht op een bepaalde beroepskeuze. Vandaar de benaming ‘theoretische leerweg’. De leerlingen doen examen in zes algemene vakken zoals diverse talen, geschiedenis, wiskunde enzovoorts.
VMBO-basis: => MBO niveua 1/2
VMBO kader: => MBO niveau 3/4
VMBO-gemengde leerweg: => MBO niveau 3/4
VMBO-theoretische leerweg: => MBO niveau 3/4 + havo.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 12-08-2008, 12:10
xnadinex
Avatar van xnadinex
xnadinex is offline
Als je van 3 naar 4 havo bent overgegaan mag je naar het MBO (maakt niet uit welk niveau) dus je VMBO kader heb je eigenlijk al. Je kunt dit werk dus prima doen. Je zou zelfs werk kunnen doen waarbij ze om VMBO theoretisch vragen.
In ieder geval, zo is het mij uitgelegd door een vriendin die van vier HAVO naar MBO ging.
Veel succes met je baan (als je hem krijgt natuurlijk )!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2008, 17:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Als je van 3 naar 4 havo bent overgegaan mag je naar het MBO (maakt niet uit welk niveau) dus je VMBO kader heb je eigenlijk al.
Als je vervolgens stopt met je MBO heb je dus echt helemaal niks, terwijl iemand met een VMBO diploma dan nog gewoon zijn VMBO diploma heeft. Dus wat je vriendin zegt klopt niet helemaal.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 22:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als je vervolgens stopt met je MBO heb je dus echt helemaal niks, terwijl iemand met een VMBO diploma dan nog gewoon zijn VMBO diploma heeft. Dus wat je vriendin zegt klopt niet helemaal.
Op de arbeidsmarkt is een VMBO diploma zonder vervolgopleiding ook vrijwel gelijk aan niets, dus zo rijk zou ik me dan ook weer niet rekenen.

Maar ja, papiertje is beter dan geen papiertje, da's desondanks wel een algemene regel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-08-2008, 12:36
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Als je vervolgens stopt met je MBO heb je dus echt helemaal niks, terwijl iemand met een VMBO diploma dan nog gewoon zijn VMBO diploma heeft. Dus wat je vriendin zegt klopt niet helemaal.
Mwa, een VMBO of HAVO diploma is toch al geen drol waard, dan kom je nog bij de kutbaantjes.

het is dus in ieder geval slim om het MBO af te maken.

overigens is een overgangsbewijs HAVO 3-4 hetzelfde als een VMBO diploma dus wat je zegt klopt niet.

Bovendien heb ik er nog nooit een werkgever naar horen vragen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 16-08-2008, 18:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
overigens is een overgangsbewijs HAVO 3-4 hetzelfde als een VMBO diploma dus wat je zegt klopt niet.
Nee dus, want:

Citaat:
Als je vervolgens stopt met je MBO heb je dus echt helemaal niks, terwijl iemand met een VMBO diploma dan nog gewoon zijn VMBO diploma heeft.
Wat klopt er niet aan wat ik zeg? Vertel mij bij welke instantie jij een VMBO diploma in je handen krijgt wanneer je je overgangsbewijs HAVO 3-4 laat zien.
Het staat als toelatingseis misschien wel gelijk aan elkaar, maar het is zeker niet hetzelfde.


En tuurlijk krijg je dezelfde kutbaantjes, maar 2 opgegeven opleidingen (zowel havo als mbo) staat slordiger op je CV.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2008, 19:29
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Ik had het idee dat VMBO een soort van vernieuwde MAVO was. Dan past het wel weer in je rijtje. Ik zeg nog wel eens MAVO ipv VMBO.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2008, 22:09
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
En tuurlijk krijg je dezelfde kutbaantjes, maar 2 opgegeven opleidingen (zowel havo als mbo) staat slordiger op je CV.
Nee hoor staat prima.

Als de eis Vmbo of HAVO 3-4 is dan kan ik slechts concluderen dat de staat acht dat met de een of de ander jij een bepaald niveau hebt, een eventueel werkgever erkent dit ook, sterker vanuit de praktijk blijkt het dat havo 3-4 zelfs hoger wordt ingeschat.

Maargoed als je even de kans hebt moet je je HAVO afmaken natuurlijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 16:06
Michel van TT
Michel van TT is offline
Beste lps,

Vroeger had je ITO, nu VMBO laagste niveau.
Vroeger had je Mavo B en LTS B-niveau, nu VMBO op één na laagste niveau.
Vroeger had je Mavo C en LTS C-niveau, nu VMBO op één na hoogste niveau, ik geloof kader.
Vroeger had je Mavo D TTO of LTS D-niveau, nu VMBO hoogste niveau, ik geloof theoretische leerweg.

Alles, dus ook lager beroepsopleidingen, is VMBO geworden.
Met één van deze afgeronde opleidingen kun je naar de Havo, of naar en MBO 4.

Misschien heb je het juist niveau gevolgd voor deze vacature, maar als ik het goed begrijp heb je geen Havo-diploma en (maar) een MBO niveau 2 diploma. Als je Havo vier jaar hebt gevolgd, maar nog geen volledige Havodiploma hebt, kun je naar een MBO niveau 4 opleiding. Dit raad ik je ook aan. Met alle respect, maar een MBO niveau 2 is geen volledige MBO-opleiding en zal je hele leven lang blijven achtervolgen.

Als je tot nu toe geen enkele diploma hebt behaald zie ik het in deze tijd somber in m.b.t. leuk werk te vinden.

Succes met je loopbaan.
Michel
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 16:11
Verwijderd
@Michel van TT: Wat je zegt klopt niet helemaal. Je kunt alleen met VMBO-T (het hoogste niveau) havo of mbo niveau 4 gaan doen, de andere niveau's van het VMBO geven toegang tot de lagere mbo-opleiding (niveau 2 of 3).

@lps: Je kunt natuurlijk altijd even bellen met het bedrijf waar de vacature van is en je vraag stellen. Of je solliciteert gewoon en je wacht hun reactie af.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Hoe belangrijk opleidingsniveau in relatie?
Anton aus Tirol
273 24-02-2007 18:10
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Profielwerkstuk Stemvoorkeur (kleine enquete)
metallica
18 26-04-2005 16:11
De Kantine Opleidingsniveau
Sint Juttemis
5 08-04-2004 11:00
Lichaam & Gezondheid Verband tussen soa's en opleidingsniveau
!SuperCalimero!
8 09-12-2003 15:10
Liefde & Relatie MBO= afknapper voor je moeder?
Verwijderd
88 05-06-2003 21:37
Liefde & Relatie Enquete (kleine moeite..)
lady short
50 14-12-2002 16:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:49.