Oud 02-02-2004, 16:04
kleinedraak
Een vriendin van me heeft me in vertrouwen verteld dat ze borderline heeft. Bijna niemand weet het enzo. Ik weet wel wat borderline is omdat ik er een werkstuk over hebt gemaakt maar toch is het nu heel anders, het komt ineens zo dichtbij.
Ik hoef dus geen uitleg over wat het is enzo maar ik wil gewoon weten van mensen hoe ik ermee om kan gaan en haar kan steunen. Ze is zelf ook 16 en is bij een psychiater geweest.
Hij zei dat het waarschijnlijk borderline heeft maar zij dacht dat het puberteit was. Toch zei de psych dat het niet zo was maar dat het pas officeel mag na je 18e. Maar het is dus niet dat ze het zichzelf heeft aangepraat want ze krijgt er ook medicatie enzo voor.
Advertentie
Oud 02-02-2004, 16:06
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Kun je misschien even kort uitleggen aan de mensen die het niet weten (zoals ik), wat borderline is?
Oud 02-02-2004, 16:21
Verwijderd
Waarom zou je anders met haar omgaan dan eerst? Ze is toch niet veranderd? 'k zou niks anders doen dan eerst. Qua steunen zou je haar kunnen vragen wat zij prettig vindt, want dat verschilt per persoon.
Oud 02-02-2004, 16:28
kleinedraak
Citaat:
MarkB schreef op 02-02-2004 @ 16:06:
Kun je misschien even kort uitleggen aan de mensen die het niet weten (zoals ik), wat borderline is?
Ik ga het niet helemaal uitleggen; als je geintresseert bent lees je deze topics maar: http://forum.scholieren.com/showthre...ght=borderline

http://forum.scholieren.com/showthre...ght=borderline

en zo nog meer................


Ik wil haar zeer zeker niet anders behandelen maar voor mijn werkstuk heb ik ook mensen geinterviewd en die zeiden niet anders behandeld te willen worden maar dat dit vaak niet anders gaat(ivm hun denkwijze en uitbarstingen)
Oud 02-02-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 02-02-2004 @ 16:28:
Ik wil haar zeer zeker niet anders behandelen maar voor mijn werkstuk heb ik ook mensen geinterviewd en die zeiden niet anders behandeld te willen worden maar dat dit vaak niet anders gaat(ivm hun denkwijze en uitbarstingen)
Die denkwijze en die uitbarstingen had ze toch voordat het een naampje kreeg ook? Je zult haar misschien anders behandelen als Jantje en Pietje, maar dat deed je dan toch voordat het een naampje had ook al? Ik denk ook dat dat is wat die mensen die je geïnterviewd hebt bedoelen.
Oud 02-02-2004, 16:34
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 02-02-2004 @ 16:28:
Ik ga het niet helemaal uitleggen; als je geintresseert bent lees je deze topics maar: http://forum.scholieren.com/showthre...ght=borderline

http://forum.scholieren.com/showthre...ght=borderline

en zo nog meer................
*herkent meeste in zichzelf*

Okee, dit is eng...
Oud 02-02-2004, 16:36
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Je neemt haar zoals ze is, dat is vriendschap, en ze verandert heus niet van dag tot dag nu ze opeens ergens last van blijkt te hebben.
Zoals sommigen voor mij al hebben gezegd, toen je nog niet wist dat ze last had van borderline, was ze toch ook gewoon een vriendin van je?
Haar steunen doe je door haar gewoon te nemen zoals ze is, door interesse te tonen in haar en door gewoon leuke dingen samen te doen.
__________________
Home is where the heart is...
Oud 02-02-2004, 16:37
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
MarkB schreef op 02-02-2004 @ 16:34:
*herkent meeste in zichzelf*

Okee, dit is eng...
Je zult er inderdaad veel van herkennen. Maar praat jezelf niks aan.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Oud 02-02-2004, 16:37
Verwijderd
Ik vraag me af met welke aspecten van haar jij dan moeite hebt. En welke dingen bij haar wijzen op borderline?

Hoe je ermee om moet gaan zul je zelf wel het beste weten, jij kent haar beter dan ik.

Ik wil je best tips geven maar kun je dan iets concreter aangeven wat je probleem is?

(ik heb zelf een vriendin met borderline gehad namelijk)
Oud 02-02-2004, 16:38
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 02-02-2004 @ 16:34:
*herkent meeste in zichzelf*

Okee, dit is eng...
Ik denk dat de meeste mensen veel in zichzelf herkennen. Praat jezelf idd niks aan. En als je echt denkt dat je het hebt: maak dan een afspraak met je huisarts en bespreek je gedachten daarmee.
Oud 02-02-2004, 16:38
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 02-02-2004 @ 16:34:
*herkent meeste in zichzelf*

Okee, dit is eng...
waarom? Je verandert echt niet opeens nu je weet dat je misschien borderline hebt. Wat is er dan zo eng?
Oud 02-02-2004, 16:43
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 02-02-2004 @ 16:38:
waarom? Je verandert echt niet opeens nu je weet dat je misschien borderline hebt. Wat is er dan zo eng?
De herkenning kan confronterend zijn.

Maar ik denk dat heel veel mensen (zo niet iedereen) zich er in zal herkennen, je kan je dus afvragen in hoeverre het confronteren zou moeten zijn.
Oud 02-02-2004, 16:51
Spanker
Spanker is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 02-02-2004 @ 16:04:
Een vriendin van me heeft me in vertrouwen verteld dat ze borderline heeft. Bijna niemand weet het enzo. Ik weet wel wat borderline is omdat ik er een werkstuk over hebt gemaakt maar toch is het nu heel anders, het komt ineens zo dichtbij.
Ik hoef dus geen uitleg over wat het is enzo maar ik wil gewoon weten van mensen hoe ik ermee om kan gaan en haar kan steunen. Ze is zelf ook 16 en is bij een psychiater geweest.
Hij zei dat het waarschijnlijk borderline heeft maar zij dacht dat het puberteit was. Toch zei de psych dat het niet zo was maar dat het pas officeel mag na je 18e. Maar het is dus niet dat ze het zichzelf heeft aangepraat want ze krijgt er ook medicatie enzo voor.
me beste vriendin heeft ook borderline. Ik ga altijd goed met haar om en probeer haar op alle manieren te steunen, maar je heb verschillende aspecten, en maakt het voor jou wat uit of diegene borderline heb, het is je vriendin of niet.
Maar het beste is dat je haar gewoon steun in moeilijke en makkelijke tijden!
Oud 02-02-2004, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Spanker schreef op 02-02-2004 @ 16:51:
Maar het beste is dat je haar gewoon steun in moeilijke en makkelijke tijden!
Zoals je dat bij elke vriend(in) doet dus, als het goed is.

Ik heb één vriendin met borderline en eentje met aanleg tot (ik weet niet meer hoe het heet), maar ik zie ze niet als 'die vriendin die borderline heeft', ik zie ze gewoon als wie ze zijn en zo ga ik ook met ze om. Ik maak niet echt verschil tussen hen en wie dan ook. Waarom zou ik?
Oud 02-02-2004, 17:49
Spanker
Spanker is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-02-2004 @ 16:59:
Zoals je dat bij elke vriend(in) doet dus, als het goed is.

Ik heb één vriendin met borderline en eentje met aanleg tot (ik weet niet meer hoe het heet), maar ik zie ze niet als 'die vriendin die borderline heeft', ik zie ze gewoon als wie ze zijn en zo ga ik ook met ze om. Ik maak niet echt verschil tussen hen en wie dan ook. Waarom zou ik?
ja zeker als je loyaal tegen over je vrienden!

Iedereen heeft wel wat? geestelijk of lichamelijk!
Oud 02-02-2004, 17:50
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Als je vriendin borderline heeft moet je heel hard wegrennen en haar niet meer aankijken. Want nu heeft ze ineens een ziekte.
Nee dus. Ze is gewoon dezelfde persoon, dus waarom anders behandelen?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 02-02-2004, 17:53
Spanker
Spanker is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 02-02-2004 @ 17:50:
Als je vriendin borderline heeft moet je heel hard wegrennen en haar niet meer aankijken. Want nu heeft ze ineens een ziekte.
Nee dus. Ze is gewoon dezelfde persoon, dus waarom anders behandelen?
ow ik schrok ff van die eerste 2 regeltjes van je!
Maar je heb gelijk, je moet gewoon haar behandelen zoals je daarvoor deed! Voor dat je wist dat zij borderline heb
Oud 02-02-2004, 18:10
kleinedraak
Citaat:
Aragnabite schreef op 02-02-2004 @ 17:50:
Als je vriendin borderline heeft moet je heel hard wegrennen en haar niet meer aankijken. Want nu heeft ze ineens een ziekte.
Nee dus. Ze is gewoon dezelfde persoon, dus waarom anders behandelen?
Dit is echt regelrechte onzin. Ik heb zelf ook psychische problemen enzo en zal daarom heus mijn vriendin niet laten vallen. Ik vond het nogal raar toen ze verteld dat ze borderline had want dat had ik absoluut van haar ged8. Ze had wel problemen, kon zich moeilijk aan afspraken houden en leed heel erg aan AM maar verder. Natuurlijk ga ik haar nu niet anders behandelen maar ik kan nu wel beter begrijpen waarom ze vaak te laat is of waarom ze in sommige situties nogal bot uit de hoek kan komen. Als wij langer dan 3dagen aan een stuk bij elkaar zijn hebben we nogal eens slaande ruzie. Niet dat ik nou echt ga doen van meis scheld maar want nu mag je want jij bent een 'bordi'. Tuurlijk kan ik daarom boos worden maar nu kan ik het wel beter relativeren.
Pas idd op met wat je zegt over borderline want de meeste pubers herkennen zich zlef hierin. Ik ook hoor, maar daarom is het niet voor niets een 'ziekte' die pas na je 18e officeel mag worden vastgesteld.
Ads door Google
Oud 02-02-2004, 18:30
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 02-02-2004 @ 18:10:
Dit is echt regelrechte onzin. Ik heb zelf ook psychische problemen enzo en zal daarom heus mijn vriendin niet laten vallen.
Tip: lees eens beter
Oud 03-02-2004, 10:35
Verwijderd
Nou, inderdaad...

en ik zou ook wel eens antwoorden op mijn vragen willen
Oud 03-02-2004, 11:40
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Een vriendin van mij heeft ook borderline, maar die kreeg ook last van AM, dissociëren en het veranderen van persoonlijkheid. Ik heb toen aan haar gevraagd wat ik moet doen als dat gebeurt, en daar heeft ze antwoord op gegeven. Verder niks, ze blijft hetzelfde.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Oud 03-02-2004, 15:07
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
gewoon behandelen als een normaal mens?
dat doen de mensen ook bij mij en dat vind ik veel fijner dan dat iemand me als een zieke gaat behandelen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 03-02-2004, 15:11
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik ben het met de rest eens.
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Oud 03-02-2004, 15:18
kleinedraak
Citaat:
bugge schreef op 03-02-2004 @ 10:35:
Nou, inderdaad...

en ik zou ook wel eens antwoorden op mijn vragen willen
Maakt het dan wat uit, wat ze nu precies heeft???
Maar ik wil haar gewoon helpen als ze dissocieert of als ze weer eens te laat is. Ze komt gewoon altijd te laat, normaal kon ik daar echt kwaad om worden maar nu snap ik tenminste hoe dat kan en waarom ze nooit geld heeft enzo.
Oud 03-02-2004, 16:35
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 03-02-2004 @ 15:18:
Ze komt gewoon altijd te laat, normaal kon ik daar echt kwaad om worden maar nu snap ik tenminste hoe dat kan en waarom ze nooit geld heeft enzo.
Het kan aan mij liggen.. Maar ik snap even niet wat dit met Borderline te maken heeft..

Owja, en je had mijn vorige reply gewoon verkeerd begrepen, en ik heb trouwens zelf ook Borderline. Dus, mjah.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Advertentie
Oud 03-02-2004, 16:40
Verwijderd
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 03-02-2004 @ 15:18:
Maakt het dan wat uit, wat ze nu precies heeft???
Maar ik wil haar gewoon helpen als ze dissocieert of als ze weer eens te laat is. Ze komt gewoon altijd te laat, normaal kon ik daar echt kwaad om worden maar nu snap ik tenminste hoe dat kan en waarom ze nooit geld heeft enzo.
Net als dat jij en ik niet hetzelfde zijn, is ook niet iedereen met borderline hetzelfde. Het lijkt mij dus zeer zeker uitmaken wat ze precies heeft. Vraag die vriendin wat zij wil. Wie weet wil ze wel helemaal niet geholpen worden of op een heel andere manier dat de mensen hier denken.
Citaat:
Aragnabite schreef op 03-02-2004 @ 16:35:
Het kan aan mij liggen.. Maar ik snap even niet wat dit met Borderline te maken heeft..
Ligt er aan hoe je het bekijkt, als dat iets is waar zij geen maat mee kan houden, dan heeft het wel met borderline te maken...
Oud 03-02-2004, 16:42
Órelindë
Avatar van Órelindë
Órelindë is offline
Ze heeft je nodig, help haar. Ookal zal ze zelf nooit toegeven dat ze je hulp keihard nodig heeft, of doet ze net alsof het prima gaat, blijf haar steunen. Ze kan het niet alleen...
__________________
Hope is not lost, just not yet found.. - Dead End -
Oud 03-02-2004, 16:50
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-02-2004 @ 16:40:


Ligt er aan hoe je het bekijkt, als dat iets is waar zij geen maat mee kan houden, dan heeft het wel met borderline te maken...
owja.. even niet aan gedacht.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 03-02-2004, 17:41
LittleLucille
LittleLucille is offline
het zusje van mijn ex heeft borderline..
k vond het heel moeilijk me zo iemand om te gaan, omdat haar stemming zo snel omsloeg.. van heel vrolijk tot zo down dat ze haar hele armen open haalde met een mes..
ze heeft me voor veel dingen uitgemaakt in haar down periodes, maar kan niet dit soort dingen meer verdragen onder het motto van ze is ziek en weet niet wat ze doet.. ze is zich zelf niet.. heb mezelf in bescherming genoemen en heb nauwelijks tot geen contact meer met haar..
__________________
Sometimes An Accident Is No Accident At All...
Oud 04-02-2004, 02:33
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Hoe wilt zij dat je met haar omgaat?

En het kan een beginstadium zijn van bpd idd.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 04-02-2004, 02:51
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 03-02-2004 @ 15:18:
Ze komt gewoon altijd te laat, normaal kon ik daar echt kwaad om worden maar nu snap ik tenminste hoe dat kan en waarom ze nooit geld heeft enzo.
Spoiler
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 04-02-2004, 08:04
Carlie
Carlie is offline
Doe gewoon hetzelfde als voor dat je het wist. Doe leuke dingen samen, enz enz.
Zeg tegen haar dat als er iets is dat ze het altijd met jou kan bespreken en vraag haar soms(niet te vaak) hoe het met haar gaat! Ga je niet als haar moeder gedragen want dat wil ze zelf ook niet!!
Oud 23-03-2011, 19:20
almostIronic
almostIronic is offline
Ik weet heel goed hoe het is om een vriendin te hebben met borderline en ik weet ook heel goed hoe zwaar dit kan doorwegen. Het is haast onmogelijk om met deze mensen dingen te doen die je ook zou doen met andere vrienden. Zelfs voor ik wist dat haar ziekte een naam had, kon ik amper met haar omgaan. De stemmingswisselingen zijn zo extreem dat het onhandelbaar is. Ze gooit de dreigementen van zelfmoord maar ik het rond en doet vreselijk grof en kortaf tegen mij terwijl ik helemaal niets verkeerd doe.
Als je vriendin zo een extreme vorm van Borderline heeft, is het veel beter dat je afstand van haar neemt, dit is misschien erg voor haar, maar je kan jezelf er niet aan kapot laten gaan. Dit heb ik zelf wel gedaan en nu raak ik niet meer uit haar greep.
Oud 23-03-2011, 22:34
JustADreamer
JustADreamer is offline
*Leest topic* *Kijkt naar datum* Sjeeeezzz wat een up...

Leuk dat je de zoekfunctie weet te vinden, maar het is niet bepaald handig om in topics van 7 jaar geleden te gaan posten
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Oud 24-03-2011, 10:51
Verwijderd
Up van 7 jaar idd. Dus slotje
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Borderliner?
crawloftime
20 09-03-2010 11:50
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #132
Pruts0r
496 25-07-2008 17:56
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 07:11
Seksualiteit depressie en sex
wont cry
49 06-05-2005 20:13
Psychologie borderline
MissManson
13 22-02-2004 04:18
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 20:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.