Oud 20-08-2003, 20:20
moon
Avatar van moon
moon is offline
Een paar maanden terug heb ik er ook al een paar keer wat over geschreven. Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om er nu weer over te beginnen, maar ik vind het gewoon zo vreselijk lastig om faalangst te hebben.

Ik zit op het moment in een nieuwe klas met nieuwe leraren (gewoon een nieuw schooljaar). Geen van de leraren weet af van mijn faalangst. Ik heb alleen faalangst als ik voor groepen moet spreken of een antwoord moet geven op een vraag of iets dergelijks. (dus niet tijdens een schriftelijke toets)
De school is nog maar net begonnen of je krijgt nu alweer engelse gesprekjes die je voor de klas moet doen, presentaties voor de klas, gewoon antwoord geven op de vraag die een leraar je stelt enz. Ik vind het echt doodeng! Elke keer als een leraar iemand de beurt wil geven dan kruip ik bijna onder tafel, zo bang ben ik dat ik aan de beurt kom.
Ik heb wel hulp bij die angst van een hele aardige vrouw. Alleen die werkt nu nog niet, die komt geloof ik pas volgende week weer op school, dus dan kan ik dan pas met haar afspreken. Ik vraag me af wat ik in die tussen tijd doen moet met die angst. Ik vind het raar staan om meteen één van de eerste schooldagen met dat probleem op mijn mentor af te stappen, dan voel ik me ook zo'n aanstelster, bovendien heb ik geen aardige mentor.
Ik vraag me nu dus af wat ik het beste kan doen. Ik wil niemand meteen lastig vallen met dat probleem. Maar zou ik in de aankomende week wel een keer een vraag moeten beantwoorden,een gesprekje houden of bijv. een stukje voorlezen, dan is de kans groot dat ik zo'n angst heb dat ik niet meer uit mijn woorden kom, en in het ergste geval dat ik in huilen uitbarst. Wat kan ik het beste doen?
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2003, 20:25
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Weet niet of je goed kon opschieten met je vorige mentor,
maar misschien kan die met de mentor die je
nu hebt praten, en het uitleggen?

Als er al leraren zijn die het weten, kan je misschien
aan één van hun vragen of het kan uitgelegd worden
aan je huidige leraren/mentor oid..

Worden dat soort dingen niet in een algemene vergadering
oid naar voren gebracht eigenlijk?

(maar ik ga er de hele tijd van uit dat het al bekend
is ed, hoeft dus niet per se)

Sterkte en succes iig.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 20:36
moon
Avatar van moon
moon is offline
Bedankt voor je berichtje! Best wel een goed idee trouwens! Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!
De leraren die ik op dit moment heb weten dus allemaal niks van die faalangst af, maar mijn leraren van vorig jaar wel. Ik denk dat dat zulke dingen inderdaad ook in vergaderingen worden besproken, alleen duurt dat op dit moment voor mij te lang. Omdat ik dan inmiddels waarschijnlijk al heel wat dingen mondeling heb moeten doen, terwijl ik dat niet durf. Het is dus het beste dat ze het zo snel mogelijk te weten komen, zodat ik niet de hele tijd met angst naar school toe ga. Jou idee zou en oplossing kunnen zijn ja! Bedankt iniedergeval!
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 20:54
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Je mentor is niet voor niets je mentor, je mag hem met alles lastigvallen En het is juist beter als je meteen naaar hem toe gaat in plaats van veel later.

Ik heb het zelf ook, precies zoals jij beschrijft, en het is erg lastig.
Waarschijnlijk ga je als je hulp krijgt oefenen in het accepteren van je fouten, etc..
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 21:46
Last Resort
Avatar van Last Resort
Last Resort is offline
Ik heb het ook gehad, soms nog steeds een beetje. Maar mijn zelfvertrouwen is veel groter dan eerst. Iedereen zegt altijd dt je gewoon moet doen waar je bang voor bent, dan wordt het vanzelf minder. Dat hielp niet, ik was alleen blij dat ik et voorlopig niet meer hoefde te doen. Wat bij mij hielp, was je grenzen verleggen. Ik ben op een soort van survivalkamp geweest, met veel expedities. Dat heeft mijn zelfvertrouwen echt gekanonneerd. Dat kan ik je aanraden, alleen nu je weer naar school moet is het de vraag of je dr tijd voor hebt.
__________________
I Dont Want To Talk To You Anymore, I'm Afraid Of What I Might Say
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 21:55
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
eyy

nou, je hebt al wat herkenning van forummers gehad, die krijg je bij deze van mij nu ook.
ik weet wat het is, al had ik het niet helemaal hetzelfde als jij. ik had het ook bij schriftelijke toetsen, en ook in het algemeen... sociale faalangst geloof ik.

Als jij je mentor niet aardig vind is het denk ik niet zo'n goed idee met hem/haar hierover te praten. vorig jaar, toen ik met iets zat, ben ik ook niet naar mn mentor gegaan... ik mocht haar wel een btje, het was meer, dat ik niet dacht dat zij het zou begrijpen. Het is helemaal niet raar om naar een andere leraar toe te stappen.
Dus, quiana's idee vind ook ik zo gek nog niet.
en zodra die 'aardige vrouw' weer op school is, kan je haar er gerust mee lastig vallen. Bovendien, vorig jaar sprak je ook met haar? Dan is het al helemaal niet raar dat je het doet.

ik vind het heel goed dat je je probleem wilt gaan aanpakken ipv te vermijden. met vermijden bedoel ik (doorgaan met) ziekzijn als je een spreekbeurt moet doen, of zeggen 'weet ik niet' als antwoord op een vraag, terwijl je het EIGENLIJK WEL weet. begrijp je? Dat is dus heel goed, en hoe eerder je er aan begint (dit jaar dan, ik begrijp dat je er vorig jaar al mee bezig was) des te beter.

of het in vergaderingen word besproken weet ik niet.
bij ons op school, zover ik weet en begrepen heb, in ieder geval niet... hoewel dyslexie (ik schrijf het vast fout) wél gemeld word.

In ieder geval, heel veel succes, en heb je nog vragen of wil je wat kwijt oid, kan je pm'en. (hoeft niet hoor )

liefs, wendy
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 11:08
Verwijderd
Tuurlijk zou het fijn zijn als je de dingen die je niet durft niet meer hoeft te doen, maar ik denk dat dat niks op lost (zoals vaak met weglopen voor problemen). Wel is het (heel) belangrijk dat in ieder geval de docenten en zeker je mentor er vanaf weten, zodat ze er rekening mee kunnen houden. En eventueel je klasgenoten, zodat ze niet al te gek staan te kijken als je bv. niks meer zegt ofzo. Het is idd niet raar om naar je mentor of een andere leraar te stappen, ook daar zijn ze voor. Veel mentoren/leraren vinden het juist fijn als leerlingen naar hun toekomen als er iets is. En ik denk dat de meesten ook liever hebben dat je het nu (en dus op tijd) doet, dan dat je het doet als het te laat is of dat ze er achteraf achter komen.

Ik herken het ook, maar heb geen zin om er verder op in te gaan.

@Wendy: dyslexie is goed geschreven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Erikson - hechting
phensicske
30 27-06-2004 14:16
Psychologie faalangst?
~~dolce~~
41 08-12-2003 19:22
Psychologie k moe ff mn verhaal kwijt hoor..
Brenda_88
6 13-10-2003 11:38
Psychologie K Word Gek!
Brenda_88
18 06-10-2003 22:07
Psychologie faalangst
schatjekar
13 21-12-2002 22:45
Psychologie waarom?
nogwatjuh
5 20-11-2002 08:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.