Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2011, 23:25
Verwijderd
-

Laatst gewijzigd op 14-05-2011 om 19:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2011, 07:05
Verwijderd
Wat moet je veranderen om gelukkig te zijn? Die grote dingen in je leven, die je al gaat doen. Het zal er heel anders gaan uitzien en je merkt vanzelf of dat wel jouw plek is. Voel je je dom? Zorg dat je bij die studie genoeg uitdaging hebt en maak genoeg plezier daarbij. Je komt heel slim en bekwaam over, ik geloof niet dat je echt niks kunt.

Er zal genoeg veranderen en besef dat je, als het na een maand nog geen momentje plezier heeft opgeleverd, nog meer dingen kunt veranderen. Andere mensen, andere hobby's.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 14:41
Verwijderd
Je hebt een beetje twee problemen op elkaar, geloof ik. Je zegt:

Citaat:
Zelfs zo erg dat mijn school niet meer lukte, heel veel verdriet, frustratie, angst enz. Hierdoor stortte ik in en ik kon haast niks meer, zelfs normale dingen werden moeilijk(waar ik heel gefrustreerd van raakte, voelde me een dom watje)
Dus het gíng allemaal al even niet, maar daarbij was je ook nog heel gefrustreerd omdát het niet ging. Je moet je dus realiseren (en niet alleen mentaal, maar ook in je gevoel) dat het soms ook gewoon niet goed mág gaan, dat ieder mens zijn grens heeft, en dat was de jouwe, en daar is niets mis mee. Je hebt niks verkeerds gedaan, integendeel, je hebt alle moeilijkheden doorstaan en je bent zelfs bezig je leven zo in te richten dat je nu de kans hebt om jezelf te ontwikkelen en van alles te ontdekken. Dat is niet dom en al helemaal niet schijterig. Ik vind het juist dapper om op dit moment in je leven zo'n stap te nemen, en ik denk ook dat het heel verstandig is dat je letterlijk wat afstand neemt van je moeilijke thuissituatie.

Maar goed, dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel; het probleem is meestal dat je zulke dingen wel wéét, maar niet vóelt. Maar hoe je dat verandert, tjaaa.... dat kost tijd. Het gaat gewoon niet zo snel om je eigen gedachten en gevoelens te veranderen, en helemaal niet over jezelf en als ze negatief zijn. Misschien helpt het om elke keer als je je bewust wordt van zo'n negatieve gedachte, aan jezelf te vragen: is dit wel waar? Dus denk je: ik ben een watje! Ik kan ook niks! Vraag je dan af, is dat wel waar? Ik durf toch maar mooi opnieuw te beginnen. Ik kan voor mezelf zorgen. Enzovoort. Als je rustig kijkt naar zo'n 'stelling' van jezelf, merk je heel vaak dat je je alleen maar focust op één kant van de zaak, en dan bij voorkeur de negatieve. Ik kwam laatst een lijstje tegen waar ik heel veel van herkende:

Citaat:
Veel gemaakte denkfouten

- Zwart-witdenken: je deelt je eigenschappen in in absolute, alles-of-niets-categorieën

- Etiket plakken: je stelt jezelf gelijk met je fouten. In plaats van te zeggen: 'Ik maakte een fout' zeg je: 'Ik ben een mislukkeling'

- Overdrijven: je ziet één negatieve gebeurtenis als een zich herhalend patroon van mislukking. Je denkt bijvoorbeeld: 'Ik word altijd afgewezen'

- Mentaal filteren: je hebt de neiging neutrale of positieve ervaringen om te zetten in negatieve ervaringen en je hiermee constant bezig te houden

- Gedachtenlezen: je gaat er bij voorbaat van uit dat mensen op je neerkijken

- Toekomst voorspellen: je voorspelt als een 'waarzegger' willekeurig dat iets slecht zal aflopen

- Emotioneel redeneren: je baseert je gedachten op hoe je je voelt. 'Ik voel me minderwaardig, dus ben ik dat ook'

- 'Zou moeten'-denken: je bekritiseert jezelf of anderen met geboden, verplichtingen, dreigementen of andere strenge eisen

- Zelfverwijt: je maakt uitsluitend jezelf verwijten over iets waar je geheel niet, of gedeeltelijk verantwoordelijk voor bent
Dat soort 'denkfouten' maakt bijna iedereen. Maar als je even stílstaat bij je negatieve gedachten, kun je je bewust worden van het feit dat je een denkfout maakt. En dat haalt vaak de angel uit een nare gedachte/gevoel.

Verder kun je misschien proberen meer stil te staan bij de kleine mooie dingen van het leven..? Ik weet niet hoe het met jou zit, maar op dit moment word ik bijvoorbeeld heel erg blij van de lente en alle kleine uitingsvormen die je nu al ziet - knoppen, bloemen, zon <33 Maar het kan ook de lekkere geur van een nieuwe tas zijn, een zelfgekookte maaltijd die heel goed is gelukt, hardop lachen omdat je op straat een voorbijganger iets grappigs ziet doen, een mooi liedje dat je toevallig opvangt in de supermarkt, etcetera. Het leven hangt van de kleine leuke dingen aan elkaar, maar heel vaak gaan we er aan voorbij omdat je in je hoofd zo bezig bent met alles wat je moet, wat niet moet, wat er mis is en wat je nog wil gaan doen.

Nja, hoop dat je er iets aan hebt
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 20:20
Verwijderd
-

Laatst gewijzigd op 14-05-2011 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 20:47
Tapir3
Avatar van Tapir3
Tapir3 is offline
ik zat ook een tijdje in een zware depressie en wat bij mij heel goed werkte was dat je vooral van alle kleine dingetjes moet beginnen te waarderen. Bijvoorbeeld loop een keertje naar buiten het zonnetje in en ga gwn spontaan lachen en fluiten en geniet van het leven . Als je gwn geniet van allemaal kleine dingetjes word je op veel meer gebieden ook optimistischer, als je dan een slecht cijfer hebt ach joh volgende keer beter. Het komt wel goed! ik weet dat je het kunt
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:10
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Meissie, je hoeft niet overal een lolletje van te maken. Ik doe dat ook, maar de pijn blijft. De rotte plek gaat er niet door weg. Ook jij mag hulp zoeken, want het is niet niks om met een psychisch zieke zus te leven.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor de lieve reacties!
Het is inderdaad zo dat ik wel WEET dat ik niet dom en waardeloos ben, maar het voelt constant zo, omdat ik slechte ervaringen heb gehad zo'n 2 jaar lang en ik steeds minder kon.
@ Freyja, jij beschrijft precies de 2 problemen die ik bedoel. Of eigenlijk klopt jou post helemaal . Dankje voor die lijst die je gevonden had, daar moet ik inderdaad aan werken.

Verder probeer ik dat wel al heel veel te doen, door dingen te ondernemen zelfs als ik me niet goed voel. Ik weet dat ik daar de negatieve gedachtes een positieve draai aan kan geven. Maar omdat ik dit al zo lang probeer en er nog niet vanaf ben, probeer ik hier wat hulp te vragen. Ik ben normaal gesproken namelijk vrijwel altijd positief en als er problemen zijn probeerde ik er maar ''de humor'' van in te zien. Totdat situaties te erg worden.
Ik was bang dat jullie dit zeikerig zouden vinden, aangezien ik de wereld nu voor me open heb. Maar ik ben blij dat het begrepen wordt.
Supergoed dat je wel gewoon dingen gaat ondernemen dan! Merk je dan tíjdens dat je wat doet, dat je je dan wel beter voelt (of niet zo veel aan de problemen denkt)? En wat voor dingen onderneem je dan zoal?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:22
Tapir3
Avatar van Tapir3
Tapir3 is offline
Citaat:
Supergoed dat je wel gewoon dingen gaat ondernemen dan! Merk je dan tíjdens dat je wat doet, dat je je dan wel beter voelt (of niet zo veel aan de problemen denkt)? En wat voor dingen onderneem je dan zoal?
jij bent echt een held
hoe jij dingen zo goed kunt formuleren echt wauw!
je bent mijn voorbeeld
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Ja als ik dan toch dingen ga ondernemen voel ik me als ik daar eenmaal mee bezig ben wel beter. Bijvoorbeeld sporten. Daar voel ik me altijd heel goed bij. Lekker sporten tot je echt uitgeput bent.
Of ik ga leuke dingen doen met vrienden.
Het is ook niet zo dat ik me de hele dag door ongelukkig voel, ik heb ook vaak hele goeie dagen. Het is alleen dat ik toch vaak terug val in het negatieve gevoel. Of als er weer wat gebeurt met mijn zus bijvoorbeeld.

En ik ben het met Tapir3 eens, jij formuleert je verhaal echt super goed!
Haha, ik word er verlegen van. Maar fijn dat je je wel goed voelt als je dingen onderneemt! Dan heb je daar een houvast aan op de mindere momenten. Ik denk eigenlijk dat je gewoon ook moet accepteren dat je soms terugvalt in dat negatieve, en dat dat ook normaal is. Het is toch ook logisch dat je niet blij bent als er weer wat met je zus gebeurt? Als je weet dat je er ook weer uitkrabbelt, is het misschien minder moeilijk. En hopelijk helpen de bovengenoemde tips daarbij. Ik denk dat als er enige afstand is tussen jouzelf en je ouderlijk huis, en er enige tijd overheen is gegaan, dat de negatieve periodes dan langzaamaan vanzelf minder gaan worden. En zolang jij zo actief je best blijft doen om je goed te voelen en dus niet in je eentje thuis gaat zitten wachten tot je gelukkig bent, denk ik dat je al een heel end op weg bent
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 09:51
Verwijderd
En sporten is inderdaad een heel goede methode om blij te worden. Het leidt je gedachten af, je maakt veel blijmakende stofjes aan in je hoofd, en je reageert de stress in je lichaam af Ik vind het zelf ook heel fijn om fysiek redelijk zwaar werk te doen, dat is misschien ook een tip (als je daar tenminste de mogelijkheid toe ziet, bijvoorbeeld in een bijbaantje in een tuincentrum of met vrijwilligerswerk bij de scouting ofzo, ik noem maar wat). Je hebt dan een aantal voordelen van fysiek bezig zijn die je met sporten ook hebt, en daarbij is het voor de meeste mensen heel fijn om iets constructiefs te doen dat meteen resultaat geeft. Als je een dag hout gaat hakken, ben je aan het eind van de dag lekker moe in je lijf, en je hebt meteen resultaat van je inspanning omdat je dan een schuur vol hout hebt staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ik heb iets maar ik weet niet wat.
Emzter
3 14-03-2010 16:47
Psychologie ik weet niet wat ik met mezelf aan moet
janosch
5 10-05-2009 21:04
Psychologie vaak down- wel of niet naar psycholoog?
TinyDancer
5 15-01-2005 13:39
Psychologie Soms word ik een kind, help
HelpMePlease
40 02-10-2003 16:11
Psychologie ik weet niet wat ik voel of wie i kben? help me
HelpMePlease
12 28-02-2003 07:14
Psychologie Kamp nachtmerrie..............wat moet ik nu? help me mensen.....
HelpMePlease
12 07-10-2002 17:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.