Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2004, 19:00
dark princess
Avatar van dark princess
dark princess is offline
Ik wil aankomend schooljaar misschien de opleiding pedagogiek gaan doen. Deze studie is in Leeuwarden, maar het is voor mij makkelijker om in groningen te komen. Ik hoorde namelijk van een oud klasgenoot dat ze er in groningen mee bezig waren om naast pedagogiek (wetenschappelijk) ook HBO pedagogiek willen aanbieden. Maar ik kan het nergens vinden, niet op internet en ook niet in de brochure.
Is er hier iemand die hier iets meer vanaf weet?

Ook verhalen en ervaringen van mensen die hbo pedagogiek doen of willen gaan doen zijn welkom. Want ik weet nog niet zeker of deze studie echt iets voor mij is (is al mn 2e hbo opleiding) en of ik deze studie wel leuk vind...
dus ervaring?

Groeten van een 'donker prinsesje'
__________________
*~ * Big in Japan *~ *
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2004, 20:11
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
(= Leonoor)

Over Groningen weet ik niets, weten ze bij de hogeschool daar niks? (ff bellen om het te vragen, kan je altijd proberen) Ik doe hbo pedagogiek in Rotterdam. 'k vind het jammer dat we weinig les hebben en ik vind het niveau ook niet zo heel erg hoog. Ik loop nu sinds drie weken ook stage, dat bevalt heel goed. Ik weet niet wat je precies wilt weten, maar als je vragen heb, stel je ze maar.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 20:24
gurdy
Avatar van gurdy
gurdy is offline
Leonoor, is pedagogiek HBO hetzelfde als SPH?
Ik zit ook te twijfelen of ik misschien deze richting opga. Ik ben al eens naar een voorlichtingsdag pedagogiek op de universiteit Utrecht geweest, maar dat leek me allemaal een beetje abstract, een beetje té theoretisch. Is het dan een beter idee om naar een HBO opleiding te gaan denk je? (jah, ik vraag jou maar, want ik geloof dat je er wel wat vanaf weet...)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 20:39
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
(= weer Leonoor)

Hbo pedagogiek is niet hetzelfde als sph, als het hetzelfde was hadden ze het ook wel hetzelfde genoemd.

Het grootste verschil tussen hbo pedagogiek en pedagogische wetenschappen (universitair) is dat universiteit enorm theoretisch is en hbo veel praktischer. Sowieso heb je veel stage (in Rotterdam dan iig, verder weet ik het niet zo). Ik vind dat we eigenlijk te weinig theorie krijgen... Als je vooral veel praktische dingen wilt doen, dan zou hbo idd misschien beter zijn. Vooral van uni is wel dat je daar meer mee kan (ook logisch).
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 21:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
iamcj schreef op 14-02-2004 @ 21:39:
(= weer Leonoor)

Hbo pedagogiek is niet hetzelfde als sph, als het hetzelfde was hadden ze het ook wel hetzelfde genoemd.

Het grootste verschil tussen hbo pedagogiek en pedagogische wetenschappen (universitair) is dat universiteit enorm theoretisch is en hbo veel praktischer. Sowieso heb je veel stage (in Rotterdam dan iig, verder weet ik het niet zo). Ik vind dat we eigenlijk te weinig theorie krijgen... Als je vooral veel praktische dingen wilt doen, dan zou hbo idd misschien beter zijn. Vooral van uni is wel dat je daar meer mee kan (ook logisch).
ik ben pas in contact gekomen met iemand die pedagogische wetenschappen doet en daar bleek uit dat het wel heel erg aan de universiteit ligt hoeveel praktijk je krijgt.
Zo doet zij best wel wat onderzoekjes die ze zelf afneemt bij kinderen en hebben ze meerdere stages. Pedagogiek zal altijd nog wel meer praktijk zijn denk ik (verschil hbo - wo), maar tussen de universiteiten zelf zit er ook nog een groot verschil.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 22:11
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Balance schreef op 14-02-2004 @ 22:11:
ik ben pas in contact gekomen met iemand die pedagogische wetenschappen doet en daar bleek uit dat het wel heel erg aan de universiteit ligt hoeveel praktijk je krijgt.
Zo doet zij best wel wat onderzoekjes die ze zelf afneemt bij kinderen en hebben ze meerdere stages. Pedagogiek zal altijd nog wel meer praktijk zijn denk ik (verschil hbo - wo), maar tussen de universiteiten zelf zit er ook nog een groot verschil.
(= Leonoor)

Hmm, zeker weten. Toch blijft theorie-praktijk over het algemeen de grootste verschillen tussen uni en hbo, bij vrijwel alle opleidingen, niet alleen in dit geval.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 17:29
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
hoi ik zit na te denken om pedagogiek te studeren,maar heb gehoord dat het een best wel theoretische studie is.....is dat zo??

Edit: ik post onder mn zusje's nick..
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL

Laatst gewijzigd op 17-03-2004 om 18:49.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 18:15
NN
NN is offline
Citaat:
dark princess schreef op 14-02-2004 @ 20:00:
Ik wil aankomend schooljaar misschien de opleiding pedagogiek gaan doen. Deze studie is in Leeuwarden, maar het is voor mij makkelijker om in groningen te komen. Ik hoorde namelijk van een oud klasgenoot dat ze er in groningen mee bezig waren om naast pedagogiek (wetenschappelijk) ook HBO pedagogiek willen aanbieden. Maar ik kan het nergens vinden, niet op internet en ook niet in de brochure.
Is er hier iemand die hier iets meer vanaf weet?

Ook verhalen en ervaringen van mensen die hbo pedagogiek doen of willen gaan doen zijn welkom. Want ik weet nog niet zeker of deze studie echt iets voor mij is (is al mn 2e hbo opleiding) en of ik deze studie wel leuk vind...
dus ervaring?

Groeten van een 'donker prinsesje'
Ik weet niets van pedagogiek en van HBO nog minder, maar ik denk dat de Hanzehogeschool in Groningen wel iets heeft wat je zoekt...
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 20:38
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Balance schreef op 14-02-2004 @ 22:11:
ik ben pas in contact gekomen met iemand die pedagogische wetenschappen doet en daar bleek uit dat het wel heel erg aan de universiteit ligt hoeveel praktijk je krijgt.
Natuurlijk maakt dat verschil, maar dat lijkt me bij alle studies haast wel het geval.
Het ligt er bovendien aan welke afstudeerrichting je kiest, hoeveel praktijk je krijgt. Als je de kant van de leerproblemen kiest, krijg je bijvoorbeeld (bij de KUN) een jaar lang 'basispracticum klinische vaardigheden'. Hierin moet je ervaring opdoen met testen afnemen, observeren, en ga zo maar door. Er zijn ook keuzevakken waarbij je stage kunt lopen op een school.
In het algemeen gesproken is HBO een stuk praktischer dan WO en dat zal altijd wel zo blijven.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:51
Verwijderd
Citaat:
bumblebee schreef op 17-03-2004 @ 18:29:
hoi ik zit na te denken om pedagogiek te studeren,maar heb gehoord dat het een best wel theoretische studie is.....is dat zo??
Pedagogiek of pedagogische wetenschappen?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 17:30
dark princess
Avatar van dark princess
dark princess is offline
Aanstaande zaterdag is er een opendag bij de Hanze Hogeschool dus dan vraag ik het gelijk even of daar ook HBO pedagogiek is, daar is iig wel SPH. Ook is er diezelfde dag opendag op NHL waar sowieso wel HBO pedagogiek is.

Het verschil tussen HBO pedagogiek en SPH is trouwens dat je bij pedagogiek opgeleid wordt om jongeren tot of t/m 16 helpt/begeleid etc. en als je SPH gaat doen kan je ook oudere mensen helpen/begeleiden...tenminste zo is het mij laatst verteld...

(iig bedankt voor jullie berichtjes)
__________________
*~ * Big in Japan *~ *
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 17:42
Verwijderd
Citaat:
dark princess schreef op 18-03-2004 @ 18:30:
Het verschil tussen HBO pedagogiek en SPH is trouwens dat je bij pedagogiek opgeleid wordt om jongeren tot of t/m 16 helpt/begeleid etc. en als je SPH gaat doen kan je ook oudere mensen helpen/begeleiden...tenminste zo is het mij laatst verteld...
Hbo pedagogiek is gericht op kinderen en jongeren en hun opvoeders (ouders, leerkrachten, leidsters, enz.). En SPH is gewoon gericht op alle mensen (kinderen, jongeren, gehandicapten, bejaarden). SPH is ook meer 'op de groep' vaak en pedagogiek vaak meer begeleiden van een afstandje (en ook veel opvoeders begeleiden). SPH is ook creatiever dan pedagogiek (dat is vrijwel niet creatief, op wat drama na dan meestal).
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:25
dark princess
Avatar van dark princess
dark princess is offline
o, dank je wel! Als SPH creatiever is, is dat misschien toch ook wel leuk...
__________________
*~ * Big in Japan *~ *
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:30
Verwijderd
Citaat:
dark princess schreef op 18-03-2004 @ 19:25:
o, dank je wel! Als SPH creatiever is, is dat misschien toch ook wel leuk...
Ligt er ook aan wat je verder leuk vindt, denk ik.

Ik heb bewust voor pedagogiek gekozen ondanks dat ik creatief zijn heel leuk vind. Ik wil met kinderen/jongeren en hun opvoeders werken en ik wil de dingen leren die ik bij pedagogiek leer, dus ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studies en ervaringsdeskundigen
Tink*
19 10-04-2016 17:24
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren Nu nog pedagogiek maar straks..?
Ingetjuhh
22 18-09-2006 18:13
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 10:52
Studeren pedagogiek/sph
Ingetjuhh
39 20-04-2005 12:15
Algemene schoolzaken info over studie psychologie en pedagogie
Wiltine
30 18-03-2004 18:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.