Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2015, 13:45
kaynathaniel
Avatar van kaynathaniel
kaynathaniel is offline
Hallo leden,

Mijn naam is Kay Schoof en ik zit op 5 havo. Ik ga dit jaar dus examen doen en ik heb daar een vraagje over.. Ik ben namelijk vorig jaar op uitwisseling gegaan in Paraguay (ben er dus een jaartje tussenuit geweest) en heb hier Spaans leren spreken. Nu geeft mijn school zelf geen Spaans maar wel ga ik via de staat examens hierin doen, uiteindelijk komt het dus ook op mijn eindrapport te staan.

Ik heb het vakkenpakket Economie & Maatschappij met als keuzevakken Frans en Maatschappijwetenschappen. Nou zat ik dus te denken; is het mogelijk om nu een keuzevak zoals maatschappijwetenschappen te laten vallen en hiervoor dan examen in Spaans te doen? Want in principe geld Spaans voor de staat ook gewoon als vak..


Alvast bedankt !

Laatst gewijzigd op 01-12-2015 om 13:46. Reden: Bedankje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2015, 13:48
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Heb je dit al eens met je mentor of decaan op school besproken?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 01-12-2015, 14:04
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ten eerste wat Elin3 zegt.

Ik denk dat het in principe zou kunnen dat je op je huidige school eindexamen doet in alle vakken behalve 1 keuzevak, en dan staatsexamen in Spaans (als keuzevak). Dit levert vervolgens samen gewoon een havo-diploma op. Vraag is wel of je school hieraan mee wil en kan werken (halen ze voor jou dan bijv. nog de wettelijke eisen wat betreft onderwijstijd?). Als je wel gewoon de lessen Frans en Maatschappijwetenschappen moet blijven volgen, schiet het niet echt op natuurlijk

Je zit al in je eindexamenjaar en is het al december, dus misschien wel zonde om Maatschappijwetenschappen of Frans te laten vallen. Helemaal als je gewoon tot de centrale eindexamens de lessen moet blijven volgen.

Tot slot: het is ook wel handig om er vrij zeker van te zijn dat je je staatsexamen Spaans gaat halen
Met citaat reageren
Oud 01-12-2015, 14:24
kaynathaniel
Avatar van kaynathaniel
kaynathaniel is offline
Ik ga het morgen met mijn decaan hierover hebben, maar ik wilde me er wat meer in verdiepen voordat ik het ter sprake breng. Ik las inderdaad ergens dat ik op deze manier misschien niet kom aan het aantal uren die ik moet hebben. Dit zou dan opgelost worden als ik beide keuzevakken alsnog zou volgen of ik misschien zelf Spaans kan leren in de openbare ruimte (ik heb overigens nog particulier les in Spaans los van school). En ik ben het met je eens, het zou zeker zonde zijn, punt is dat ik voor maw erg slecht sta dus het zou goed uitkomen.

Het hebben van twee talen in het vakkenpakket economie en maatschappij is trouwens dus gewoon mogelijk?

Verder heb ik de Spaanse examens van havo ingezien en dit is prima te doen gelukkig !

Nogmaals bedankt
Met citaat reageren
Oud 01-12-2015, 14:42
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het hebben van twee talen in het vakkenpakket economie en maatschappij is trouwens dus gewoon mogelijk?
Ja, wettelijk geen probleem. Je school mag er echter dus voor kiezen het niet toe te staan.

Citaat:
Verder heb ik de Spaanse examens van havo ingezien en dit is prima te doen gelukkig !
Je weet dat je voor het staatsexamen Spaans ook een schrijfexamen en mondeling examen moet doen? En dat je 4 Spaanse boeken, te weten "echte" literatuur, moet hebben gelezen en dat je hierover ook een mondeling krijgt?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2015, 15:52
kaynathaniel
Avatar van kaynathaniel
kaynathaniel is offline
Yes, ik heb het gezien. De elementaire versie van het Spaans examen houdt inderdaad mondeling, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid in. Maar qua stof is het sowieso geen probleem. Aangezien ik een jaar Spaans heb moeten spreken. Het ging meer of het wettelijk mogelijk was en dat blijkt!

Ik ga mijn best doen morgen en hoop dat mijn school erin mee wilt gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2015, 15:56
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ah oké, je wil elementair doen, dan trek ik mijn opmerking over de literatuur/boekenlijst in

Houd ons op de hoogte!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2015, 16:38
kaynathaniel
Avatar van kaynathaniel
kaynathaniel is offline
Zal ik doen!

Heel erg bedankt voor de snelle en behulpzame reacties
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Profielkeuze: 3 keuzevakken
boekenwurmpje_0
21 12-04-2015 20:55
Algemene schoolzaken Vak laten vallen
Winstanley
5 25-12-2011 21:53
Algemene schoolzaken Vak laten vallen
vlindermeisje
7 14-02-2007 22:16
VWO mag je je keuzevak zomaar dumpen?
Toedeledokie
21 11-06-2005 15:09
Algemene schoolzaken Vakken laten vallen..
ik_ben_blij
15 11-06-2004 09:36
Algemene schoolzaken Vak laten vallen
Dory
18 01-10-2003 15:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.