Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2005, 17:59
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Wat zou de beste keuze zijn: een propedeuse, naar VWO of gewoon een hbo-opleiding?

Kun je trouwens via je propedeuse gewoon doorstromen naar de uni? hoor allemaal mensen zeggen dat dit binnenkort niet meer mag.

en vooral; hoe kun je er achter komen of VWO of een wo opleiding wel iets voor jezelf is? Zit nu op Havo, weet nog niet wat ik wil doen, maar zit dus te denken aan een (toekomstige) wo opleiding. Zitten er bijvoorbeeld eisen aan verbonden wil je toegelaten worden op een universiteit (na doorgestroomd te zijn van een propedeuse) of heb je bepaalde cijfers nodig?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2005, 18:06
Verwijderd
Ik zou VWO doen. Het is de beste basis voor de universiteit: je ontvangt nog twee jaar middelbaar onderwijs op een hoog niveau, en je bent gewoon beter voorbereid op een veeleisende studie. Je weet vast wel dat het aantal mensen met een HBO-propedeuse die de universiteit haalt behoorlijk laag ligt.

Of je zonder meer wordt toegelaten tot de universiteit ligt aan de opleiding. Voor de meeste opleidingen wel, maar voor bijvoorbeeld voor geneeskunde heb je vwo-deelcertificaten nodig. Dit geldt voor zover ik weet voor de meeste bèta-opleidingen. Kijk eens op de sites van de universiteiten voor gedetaileerde informatie.

Of een WO-opleiding iets voor jou is zul je zelf moeten uitmaken. Vergeet niet dat de meeste studies erg op de theorie gericht zijn, veel meer dan op het HBO waar meer ruimte is voor de praktijk. Je zal niet de eerste zijn die stopt omdat ze de stof op de universiteit veel te droog vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 18:11
Verwijderd
Van de site van de Universiteit Utrecht:

Toelating

Om een universitaire opleiding te kunnen doen, moet je in het bezit zijn van de juiste papieren. Met de volgende diploma’s kun je toegang krijgen tot de universiteit:

* een vwo-diploma op basis van profielen;
* een vwo-diploma op basis van een vakkenpakket;
* een propedeuse of einddiploma van een hogeschool die onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt;
* een propedeuse of einddiploma van een universiteit die onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt;
* bepaalde buitenlandse diploma’s. Wil je meer weten over toelating op grond van je buitenlandse diploma? Kijk dan bij Admissions.

Ook met andere, gelijkwaardige diploma’s kun je toegelaten worden. Heb je een afwijkend diploma en twijfel je of dat diploma toegang geeft, neem dan contact op met Studentenservice.

Loting en selectie
Sommige opleidingen kennen een loting- of selectieprocedure.
>> meer informatie

Vereist profiel
Sommige opleidingen stellen eisen aan het vwo-profiel. Op deze website vind je bij opleidingen per profiel tot welke bacheloropleidingen jij toegang hebt. De vereiste profielen vind je ook terug bij de opleidingsbeschrijvingen.

Let op! Je moet ook aan de profieleisen voldoen als je een ander diploma hebt dan een vwo-diploma op basis van profielen (dus bijvoorbeeld een hbo-propedeuse of 'oud' vwo-diploma). Neem voor de benodigde profieleisen contact op met de opleiding.

-----

Bovendien willen de universiteiten het gebruik van de HBO-propedeuse stevig indammen. Het zou wel lullig zijn om die propedeuse te halen, en te horen dat in het jaar 2007-2008 de hbo-propedeuse geen geldige weg meer is.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 20:17
spookaapje
spookaapje is offline
Als je geen leuke HBO opleiding kan vinden kan VWO een goede keuze zijn. Waarschijnlijk krijg je voor een paar vakken een vrijstelling en het scheelt je bovendien een jaar studiefinanciering als je daarna als nog WO wilt gaan doen. Mail gewoon eens een paar universiteiten of je een keer een dagje mee kan lopen, dan kom je er van zelf achter of WO iets voor je is.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 23:21
Verwijderd
Altijd vwo doen. Betere voorbereiding, scheelt je een jaar studiefinanciering en je hebt nog langer de tijd om na te denken wat je echt wilt. Mijn ervaring is dat dat aardig kan wisselen nog in die tijd.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 07:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
spookaapje schreef op 17-12-2005 @ 21:17 :
Waarschijnlijk krijg je voor een paar vakken een vrijstelling
Nou, ik weet haast wel zeker van niet.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 08:33
spookaapje
spookaapje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-12-2005 @ 08:54 :
Nou, ik weet haast wel zeker van niet.
Nou alle mensen uit mijn klas die vorig jaar 5 HAVO deden hebben nu een vrijstelling voor maatschappijleer en ckv1.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 11:55
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
ja, ook voor ANW dacht ik?
en je hebt je literatuur lijsten al wat verder etc. van een vriend die van 5h naar 5v is gegaan hoorde ik dat het heel makkelijk en veel het zelfde was. Alleen dat je dan weer frans of duits erbij krijgt is kut.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 16:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
spookaapje schreef op 18-12-2005 @ 09:33 :
Nou alle mensen uit mijn klas die vorig jaar 5 HAVO deden hebben nu een vrijstelling voor maatschappijleer en ckv1.
Wat een grote onzin. Je hebt die vakken toch op een lager niveau afgesloten?! Waar slaat dat op.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 17:57
Verwijderd
Toch moet je het nog wel willen, 2 jaar rondlopen op een middelbare school. Ik denk wel dat je er meer aan hebt dan een propedeuse.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 18:04
spookaapje
spookaapje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-12-2005 @ 17:18 :
Wat een grote onzin. Je hebt die vakken toch op een lager niveau afgesloten?! Waar slaat dat op.
Tussen ckv op havo en vwo zit natuurlijk ook zo'n groot verschil... Wat maatschappijleer betreft bij ons op school behandelen ze op havo en vwo exact de zelfde stof alleen vwo krijgt op het proefwerk iets meer inzicht. Zou een beetje stom zijn als je al die stof opnieuw moet doen om de vragen op een net iets andere manier te beantwoorden. Je moet het betreffende vak trouwens wel minimaal met een 6 hebben afgesloten om die vrijstelling te krijgen.

Wat de talen betreft is er bij ons ook een regeling, je mag bij ons één deeltaal vervangen voor een literatuuronderzoek voor Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 18:07
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-12-2005 @ 17:18 :
Wat een grote onzin. Je hebt die vakken toch op een lager niveau afgesloten?! Waar slaat dat op.
Bij CKV1 maakt het niveau niet echt veel uit. Alleen wij kregen op VWO 2 jaar CKV en op HAVO 1 jaar. Nou kreeg je met HAVO net iets meer opdrachten in dat ene jaar, dan in één jaar op VWO, maar toch is het wel duidelijk minder. Vreemd...

Ik ken eigenlijk niemand goed die van HAVO naar VWO is gegaan, maar de enige vrijstellingen die ik me kan voorstellen zijn ANW (stof is bijna hetzelfde, cijfer wordt dan iets later op VWO gok ik) en LO. En dus niet CKV en MA.
Maar uhm, het ligt heel erg aan je school hoe makkelijk die overstap is. Want in 4 VWO krijg je dingen die je in 4 en 5 HAVO niet krijgt, maar in 4 en 5 HAVO doe je ook dingen die je in 4 VWO niet krijgt. Maar dat is dus per school verschillend.
__________________
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 18-12-2005 @ 18:57 :
Toch moet je het nog wel willen, 2 jaar rondlopen op een middelbare school. Ik denk wel dat je er meer aan hebt dan een propedeuse.
Beter nog twee jaar op een vertrouwde middelbare school dan genadeloos stranden na alleen een propedeuse, lijkt me zo.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 18:09
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
spookaapje schreef op 18-12-2005 @ 19:04 :
Wat de talen betreft is er bij ons ook een regeling, je mag bij ons één deeltaal vervangen voor een literatuuronderzoek voor Nederlands.
OMG. Dat vind ik echt een vreemde actie. Ik ben gestopt met VWO, omdat ik super slecht was in Frans en ik daar nooit een vijf voor zou kunnen halen. Dus, als ik op jouw school had gezeten. Had ik na m'n HAVO diploma alsnog VWO kunnen doen en had ik dat vak niet gehad en veel meer slagingskans gehad. Dat slaat echt nergens op.

Ik kan me niet voorstellen dat jouw school ervoor kan kiezen om een SE vak zomaar te laten vallen.
__________________
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 19:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
spookaapje schreef op 18-12-2005 @ 19:04 :
Tussen ckv op havo en vwo zit natuurlijk ook zo'n groot verschil... Wat maatschappijleer betreft bij ons op school behandelen ze op havo en vwo exact de zelfde stof alleen vwo krijgt op het proefwerk iets meer inzicht. Zou een beetje stom zijn als je al die stof opnieuw moet doen om de vragen op een net iets andere manier te beantwoorden. Je moet het betreffende vak trouwens wel minimaal met een 6 hebben afgesloten om die vrijstelling te krijgen.

Wat de talen betreft is er bij ons ook een regeling, je mag bij ons één deeltaal vervangen voor een literatuuronderzoek voor Nederlands.
CKV1 was bij ons wel een groot verschil. Op het VWO moest je 10 culturele activiteiten doen en op de HAVO 6. Niet dat dat vak zo geweldig is, maar toch. Verder kreeg je met Maatschappijleer een extra onderwerp en waren de vragen inderdaad moeilijker op het VWO. Ook was de stof niet precies hetzelfde. Ik vind het onzin om daarvoor vrijstelling te krijgen. Met ieder vak krijg je herhaling, dus dat maakt voor maatschappijleer geen verschil.

Ik weet ook zeker dat je op mijn oude school voor geen enkel vak vrijstelling zal krijgen. Ik kreeg zelfs geen vrijstelling op 4 havo (nadat ik 4 VWO had gedaan) voor een PO van biologie die exact hetzelfde was en waarvoor ik op het VWO een 8 had gehaald.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 19:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sylph schreef op 18-12-2005 @ 19:07 :
Beter nog twee jaar op een vertrouwde middelbare school dan genadeloos stranden na alleen een propedeuse, lijkt me zo.
Ja hoor, ik ken anders ook zat voorbeelden van mensen die het uitstekend doen op de universiteit na hun hbo propedeuse.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 20:10
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-12-2005 @ 20:35 :
CKV1 was bij ons wel een groot verschil. Op het VWO moest je 10 culturele activiteiten doen en op de HAVO 6. Niet dat dat vak zo geweldig is, maar toch. Verder kreeg je met Maatschappijleer een extra onderwerp en waren de vragen inderdaad moeilijker op het VWO. Ook was de stof niet precies hetzelfde. Ik vind het onzin om daarvoor vrijstelling te krijgen. Met ieder vak krijg je herhaling, dus dat maakt voor maatschappijleer geen verschil.
Wij hoeven op het vwo ook maar 6 activiteiten te doen hoor. Zelfde als havo, alleen wordt het bij ons strenge beoordeeld. Ik denk dat het cijfer van een havo'er gewoon iets lager wordt als hij of zij doorstroomt in 5 vwo. Lijkt me het meest logisch.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 20:47
spookaapje
spookaapje is offline
Citaat:
Miracle schreef op 18-12-2005 @ 19:09 :
OMG. Dat vind ik echt een vreemde actie. Ik ben gestopt met VWO, omdat ik super slecht was in Frans en ik daar nooit een vijf voor zou kunnen halen. Dus, als ik op jouw school had gezeten. Had ik na m'n HAVO diploma alsnog VWO kunnen doen en had ik dat vak niet gehad en veel meer slagingskans gehad. Dat slaat echt nergens op.

Ik kan me niet voorstellen dat jouw school ervoor kan kiezen om een SE vak zomaar te laten vallen.
Als je kan aantonen dat VWO je anders niet lukt maar op andere gebieden kan dit wel. Ik moet wel eerlijk zeggen dat deze regeling alleen geldt voor havo leerlingen die slecht zijn in talen. Vergis je overigens niet in dat literatuuronderzoek daar staan een hoop uren voor bovendien moet het voldoende worden afgesloten. Wat ckv betreft daar krijg je bij ons uiteindelijk een voldoende of goed voor dus wat maakt dat uit. Maatschappijleer begint bij ons gewoon in de vierde, het zou dan een beetje raar zijn als ze dan een half vak moeten volgen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-12-2005, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-12-2005 @ 20:36 :
Ja hoor, ik ken anders ook zat voorbeelden van mensen die het uitstekend doen op de universiteit na hun hbo propedeuse.
Misschien, maar ze zijn zwaar in de minderheid.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-12-2005 @ 20:36 :
Ja hoor, ik ken anders ook zat voorbeelden van mensen die het uitstekend doen op de universiteit na hun hbo propedeuse.
Ja, en natuurlijk brengt het feit dat er ook wel mensen zijn die het wel goed doen mee dat de algemene stelling 'HBO'ers doen het meestal slechter op de universiteit dan VWO'ers' niet waar is.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 09:07
Verwijderd
Enneh... ik zou gewoon 2 jaartjes VWO er achteraan doen als je van plan bent om naar de universiteit te gaan.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 12:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-12-2005 @ 22:15 :
Ja, en natuurlijk brengt het feit dat er ook wel mensen zijn die het wel goed doen mee dat de algemene stelling 'HBO'ers doen het meestal slechter op de universiteit dan VWO'ers' niet waar is.
Ik weet dat dat zo is, het hoeft alleen niet honderd keer gemeld te worden vind ik
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 12:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-12-2005 @ 21:10 :
Wij hoeven op het vwo ook maar 6 activiteiten te doen hoor. Zelfde als havo, alleen wordt het bij ons strenge beoordeeld. Ik denk dat het cijfer van een havo'er gewoon iets lager wordt als hij of zij doorstroomt in 5 vwo. Lijkt me het meest logisch.
Beetje vreemd dat wij dan wel 10 activiteiten moesten doen en een andere school opeens weer 6
Maar het zou mij niets verbazen als de cijfers niet lager worden: mijn cijfers van ANW en maatschappijleer die ik op het VWO had gehaald werden ook niet hoger namelijk toen ik naar de HAVO ging. Niet dat het zulke boeiende vakken zijn, maar toch
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 12:56
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 19-12-2005 @ 13:49 :
Maar het zou mij niets verbazen als de cijfers niet lager worden: mijn cijfers van ANW en maatschappijleer die ik op het VWO had gehaald werden ook niet hoger namelijk toen ik naar de HAVO ging. Niet dat het zulke boeiende vakken zijn, maar toch
Bij mij werden m'n cijfers wel hoger.

Enne, hap toch niet zo op die berichten over HBO-ers die met hun P naar de uni willen en het niet halen. Doe wat je wilt en heb schijt aan de mensen hier die arrogant willen zijn.
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 19-12-2005 @ 13:56 :
(...) Doe wat je wilt en heb schijt aan de mensen hier die arrogant willen zijn.
Ik zie niet in wat er arrogant aan is te melden dat het gewoon een beter idee is je VWO te halen. Je kunt natuurlijk doen alsof je neus bloedt, dat is dan misschien niet arrogant, maar wel struisvogelgedrag, en dat is nog veel irritanter.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2005, 13:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Miracle schreef op 19-12-2005 @ 13:56 :
Bij mij werden m'n cijfers wel hoger.

Enne, hap toch niet zo op die berichten over HBO-ers die met hun P naar de uni willen en het niet halen. Doe wat je wilt en heb schijt aan de mensen hier die arrogant willen zijn.
Serieus? Hoeveel hoger dan?

En uhm, je hebt gelijk
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 13:15
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-12-2005 @ 14:08 :
Ik zie niet in wat er arrogant aan is te melden dat het gewoon een beter idee is je VWO te halen. Je kunt natuurlijk doen alsof je neus bloedt, dat is dan misschien niet arrogant, maar wel struisvogelgedrag, en dat is nog veel irritanter.
Sommigen benadrukken het uit arrogantie, je hoeft je niet aangesproken te voelen.

Mijn opmerking was bedoeld om deze eeuwige discussie de kop in te drukken, dus discussie over mijn opmerking is niet gewenst.
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 13:16
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 19-12-2005 @ 14:11 :
Serieus? Hoeveel hoger dan?
Geen idee. Niet veel. Maar ze hebben het helemaal voor me uitgerekend enzo.
__________________
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 15:29
Codaz
Codaz is offline
Ik zit nu zelf @ hbo 1 en kan het volgende oordelen:

Voordelen blijven op VWO:

-Als je nog niet uitgegroeid bent en je hebt het naar je zin, blijven op het VWO.
-Kans op WO idd, al is het klein dat je dat ook haalt. Je bent immers een oud havo'er. Als je dat makkelijk haalde, dan kan je wel naar het WO. Maar ik weet van 4 WO'ers uit verschillende plaatsen in NL dat je als je een niet zo goede VWO student was dat je het wel kan schudden op het WO. Zij zijn allemaal op hangende pootjes teruggekomen naar het HBO.
-Een VWO diploma, al ben je wel 2 jaar meer kwijt voor slechts een papiertje, terwijl je al een diploma had.

Nadelen blijven op VWO:

-Je zit er el zo lang en vind het nu wel tijd voor wat anders.
-Je hebt een beroepservaring en doet wat je "leuk vind"
-Het is slechts uitstel van executie, want kiezen moet je toch op een gegeven moment.
-VWO is toch wel op niveau, het is niet voor niets dat je naar de havo gegaan bent en niet naar het VWO.

Als ik zo naar de klassensfeer kijk, hetgene wat ik nu doe, en hoe dat me bevalt, had ik VEEEL liever op het VWO nog gezeten, fijne school waar ik nog lang niet uitgegroeid was. Zie mijn andere topics maar eens.
Maarja teruggaan kan niet meer. There is no way back .....
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 22:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Codaz schreef op 20-12-2005 @ 16:29 :
Maar ik weet van 4 WO'ers uit verschillende plaatsen in NL dat je als je een niet zo goede VWO student was dat je het wel kan schudden op het WO. Zij zijn allemaal op hangende pootjes teruggekomen naar het HBO.
Volgens mij is dat niet echt waar. Ik ken ook ex VWO'ers die veel voor hun diploma hebben moeten doen en nu op het WO zitten. Ze moeten dan wel nog hard werken, maar zolang ze dit doen, redden ze het ook wel.
En het ligt er natuurlijk maar net aan welke opleiding je gaat doen. Zo zou ik het niet moeten proberen om Duitse Taal en Cultuur te gaan studeren terwijl ik vermoed dat de studie psychologie me wel goed zou afgaan.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 20-12-2005 @ 23:26 :
Volgens mij is dat niet echt waar. Ik ken ook ex VWO'ers die veel voor hun diploma hebben moeten doen en nu op het WO zitten. Ze moeten dan wel nog hard werken, maar zolang ze dit doen, redden ze het ook wel.
En het ligt er natuurlijk maar net aan welke opleiding je gaat doen. Zo zou ik het niet moeten proberen om Duitse Taal en Cultuur te gaan studeren terwijl ik vermoed dat de studie psychologie me wel goed zou afgaan.
Bij mij in de klas was dat wel zo. Bijna iedereen is begonnen met een WO-opleiding, maar juist diegene die met moeite het VWO hadden gehaald zijn uiteindelijk teruggegaan naar het HBO. Wil natuurlijk niet zeggen dat het een vaststaand feit is.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 18:30
Vitamintje
Vitamintje is offline
Zelfs als je uiteindelijk naar het hbo gaat denk ik nog dat een VWO-diploma nooit weg is. Ik zou dus naar het vwo gaan, tenzij je met veel moeite de havo hebt gehaald. Als je genoeg hebt van je eigen school kun je ook naar het volwassenonderwijs of het particulier onderwijs gaan en je vwo in 1 jaar halen. Ik doe zelf particulier onderwijs en bij ons mag je niet alleen maatschappijleer en anw van de havo meenemen maar hoef je ook nog eens geen ckv te doen, zelfs niet als je dat vak nooit hebt gehad.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 19:28
Verwijderd
Ik zou op de middelbareschool blijven en nog twee jaar VWO doen als je nog puf hebt om er te zitten. Misschien is het een idee om er wat extra's bij te doen (bijvoorbeeld leerlingenraad/activiteitencommissie ofzo) omdat je meestal veel herhaling hebt.

Mijn vriend is overgestapt van HAVO naar VWO en moest 1 toets frans maken en 1 toets duits. CKV/ANW/MA hoefde hij niet in te halen en die cijfers bleven ook gelijk. De vrijstellingen die je krijgt verschillen dus per school, vraag het even na, of kijk in het PTA, daar staat het bij ons tenminste uitgebreid in beschreven

[edit] Als je wil weten of het WO wel iets voor je is, kan je een dagje meelopen op de uni en een keer op het HBO, dan kan je het vergelijken
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 20:51
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 23-12-2005 @ 19:30 :
Zelfs als je uiteindelijk naar het hbo gaat denk ik nog dat een VWO-diploma nooit weg is. Ik zou dus naar het vwo gaan, tenzij je met veel moeite de havo hebt gehaald. Als je genoeg hebt van je eigen school kun je ook naar het volwassenonderwijs of het particulier onderwijs gaan en je vwo in 1 jaar halen. Ik doe zelf particulier onderwijs en bij ons mag je niet alleen maatschappijleer en anw van de havo meenemen maar hoef je ook nog eens geen ckv te doen, zelfs niet als je dat vak nooit hebt gehad.
Dat is echt de eerste keer dat ik dit hoor. Waarom moet iedereen vwo gaan doen? HBO is echt niet bedoeld voor VWO-ers en dat moet het ook niet worden. Het moet gewoon aansluiten op HAVO, niet op vwo... Als zoiets doorzet, gaan straks alle havisten naar 't mbo. Dat klopt toch niet?
Ik zeg niet dat vwo-ers geen HBO mogen doen, maar vwo mag nooit de uitgangssituatie worden.

Bij mij op de opleiding (HBO) kunnen vwo-ers een verkocht traject volgen. Dat vind ik erg goed.
__________________
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 21:11
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik bedoel niet te zeggen dat iedereen VWO moet gaan doen, ik vind alleen dat als je VWO gaat doen je daar sowieso weer wat van leert of je daarna nu naar het WO gaat of niet. Zo denk ik ook dat je bijna altijd wat leert van een tussenjaar of van een verkeerde studiekeuze.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 21:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 23-12-2005 @ 22:11 :
Ik bedoel niet te zeggen dat iedereen VWO moet gaan doen, ik vind alleen dat als je VWO gaat doen je daar sowieso weer wat van leert of je daarna nu naar het WO gaat of niet. Zo denk ik ook dat je bijna altijd wat leert van een tussenjaar of van een verkeerde studiekeuze.
Daar ben ik het mee eens ja. Bij een verkeerde keuze weet je iig wat je níet wilt. Je doet ook een hoop ervaring op. VWO is beter omdat je daar meer leert en als je het kunt, moet je het doen.
__________________
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2005, 21:40
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
ben er achtergekomen dat ik helemaal niet VWO zou kunnen doen..
sta voor overal boven de 6,5 behalve voor economie (5,4).
en je moet perse voor alle vakken gemiddeld een 6,5 staan.
dus helaas, aangezien propedeuse toch als een slechtere manier wordt gezien om naar de uni te gaan
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 22:42
Verwijderd
Volwassenonderwijs. Zolang je je havo-diploma hebt kan je daar voor zover ik weet gewoon vwo doen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 08:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Miracle schreef op 23-12-2005 @ 21:51 :

Bij mij op de opleiding (HBO) kunnen vwo-ers een verkocht traject volgen. Dat vind ik erg goed.
Bij de opleiding communicatie op de hu is dat project totaal geflopt. Het bleek te veel voor ze, terwijl communicatie nou niet bepaald de moeilijkste hbo-opleiding is die er is.

Maar, TS, doe jij de havo zonder moeite of moet je er wel veel voor doen?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 21:19
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-12-2005 @ 09:35 :
Bij de opleiding communicatie op de hu is dat project totaal geflopt. Het bleek te veel voor ze, terwijl communicatie nou niet bepaald de moeilijkste hbo-opleiding is die er is.
Nee, bij mij is dat heel anders. Het gaat gewoon vooral om theoretische kennis en een beetje praktijkervaring. Zij hebben op het vwo zoveel meer geleerd al, dus ze kunnen het eerste en tweede jaar in één keer doen. MBO'ers kunnen dat ook (met dezelfde MBO opleiding), want zij hebben al veel meer praktijk gehad.

Als ze wel met ons college volgen, dan werkt dat gewoon frustrerend, zij leren onder de maat en snappen alles wat wij nog lang niet begrijpen.

Communicatie is natuurlijk niet echt vwo stof. Dus dat ligt anders.
__________________
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 21:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Miracle schreef op 24-12-2005 @ 22:19 :
Nee, bij mij is dat heel anders. Het gaat gewoon vooral om theoretische kennis en een beetje praktijkervaring. Zij hebben op het vwo zoveel meer geleerd al, dus ze kunnen het eerste en tweede jaar in één keer doen. MBO'ers kunnen dat ook (met dezelfde MBO opleiding), want zij hebben al veel meer praktijk gehad.

Als ze wel met ons college volgen, dan werkt dat gewoon frustrerend, zij leren onder de maat en snappen alles wat wij nog lang niet begrijpen.

Communicatie is natuurlijk niet echt vwo stof. Dus dat ligt anders.
Wat voor n opleiding doe jij dan?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2005, 09:58
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-12-2005 @ 22:34 :
Wat voor n opleiding doe jij dan?
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
__________________
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 21:57
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Ik heb vorig jaar een jaar hbo gedaan, propedeuse gehaald en ben vervolgens een andere studie gaan doen. Ik volg hierbij de vwo-route (3 jaar ipv 4 jaar) en ik merk wel dat de mensen die al hbo gedaan hebben het een stuk makkelijker hebben dan de mensen die van het vwo af komen. Ik denk dat het soort onderwijs gewoon bij je moet passen, het niveau van je vooropeliding telt natuurlijk ook wel mee maar er zijn zat vwo'ers die hbo beter bij hen aan vinden sluiten.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 16:59
senneee
Avatar van senneee
senneee is offline
ikzelf heb ook met dit dilemma gezeten, heb mn havo goed gehaald en de enige studies die mij interessant leken waren allemaal op universitair niveau...
Ik heb gekozen voor een jaar hbo namelijk lerarenopleiding richting maatschappijleer omdat ik maybe cultuurwetenschappen of antropologie wil gaan doen en maatschappijleer daar volgens de universiteit het beste op aansluit, maar ik moet zeggen dat ik redelijk spijt van mijn keuze heb want de opleiding valt me erg tegen en daardoor raak ik erg gedemotiveerd wat niet handig is...als ik jou was zou ik het vwo gaan doen want de kans is groot dat je anders een opleiding kiest waar je je helemaal niet op thuis voelt...
__________________
if you can dodge traffic, you can dodge a ball...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 19:06
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-12-2005 @ 17:18 :
Wat een grote onzin. Je hebt die vakken toch op een lager niveau afgesloten?! Waar slaat dat op.
Bij mij ophet vwo krijgt iedereen die een havo diploma heeft vrijstelling van maatschappijleer, ckv en anw, of je er nou een voldoende voor had of niet..
__________________
■▲■▲■▲
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 13:22
Verwijderd
Via het VWO is fijner voor je, denk ik. 't Is veiliger (stel je voor dat ze ineens besluiten dat een propedeuse van het HBO niet genoeg is) en je hebt er wat meer aan, zelf. Daarnaast geen gedoe met studiefinanciering enzo, scheelt ook flink hoor
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 22:09
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
senneee schreef op 11-01-2006 @ 17:59 :
ikzelf heb ook met dit dilemma gezeten, heb mn havo goed gehaald en de enige studies die mij interessant leken waren allemaal op universitair niveau...
Ik heb gekozen voor een jaar hbo namelijk lerarenopleiding richting maatschappijleer omdat ik maybe cultuurwetenschappen of antropologie wil gaan doen en maatschappijleer daar volgens de universiteit het beste op aansluit, maar ik moet zeggen dat ik redelijk spijt van mijn keuze heb want de opleiding valt me erg tegen en daardoor raak ik erg gedemotiveerd wat niet handig is...als ik jou was zou ik het vwo gaan doen want de kans is groot dat je anders een opleiding kiest waar je je helemaal niet op thuis voelt... MAAR GELUKKIG HEB IK WEL GEWELDIGE NIEUWE VRIENDEN GEMAAKT, EN ANDERS HAD IK EEN GEWELDIG FEEST GEMIST WAAR ZELFS DE KERSTMAN NOG LANGS KWAM, EN HAD IK OOK NIET NAAR INNERCITY KUNNEN GAAN, NEE.... IK HEB EEN GOEDE KEUZE GEMAAKT!!

__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 18:49
senneee
Avatar van senneee
senneee is offline
OMG

jah twan, jij bent echt het éééééénige leuke aan die hele fuckingklotepoepmetklontenmeteenarie-opleiding
__________________
if you can dodge traffic, you can dodge a ball...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 18:54
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Altijd vwo doen. Meer opties enzo. Jeweettok.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 22:26
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
Phie. schreef op 26-12-2005 @ 22:57 :
Ik heb vorig jaar een jaar hbo gedaan, propedeuse gehaald en ben vervolgens een andere studie gaan doen. Ik volg hierbij de vwo-route (3 jaar ipv 4 jaar) en ik merk wel dat de mensen die al hbo gedaan hebben het een stuk makkelijker hebben dan de mensen die van het vwo af komen. Ik denk dat het soort onderwijs gewoon bij je moet passen, het niveau van je vooropeliding telt natuurlijk ook wel mee maar er zijn zat vwo'ers die hbo beter bij hen aan vinden sluiten.
Waaraam merk je dat voormalig hbo'ers het makkerlijker hebben dan voormalig vwo'ers?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Van Havo naar de universiteit
JanKalleman
5 17-07-2016 08:07
Studeren Via HBO (propedeuse/normaal) of VWO naar WO?
Verwijderd
18 15-10-2011 17:48
Studeren Hbo gekozen terwijl VWO de beste keus was...
PimP88z
21 01-07-2010 18:57
Studeren Haalbaarheid Wiskunde Entree toets bij HBO propedeuse -> Universiteit
Osmoian
4 06-02-2007 12:25
Studeren HBO of VWO 5
Lex-o
25 09-03-2006 12:37
Algemene schoolzaken Geen toga voor hbo-doorstromers
Charlottetje
86 22-03-2004 17:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.