Oud 12-02-2013, 19:14
isisnoort
isisnoort is offline
Hoi iedereen!

Ik moet voor Nederlands een opdracht maken en ik vroeg me af aan de meiden: waarom kiezen jullie geen NT? Als vakkenpakket bedoel ik dan.

Alvast heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2013, 20:12
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik heb wel NT gedaan (nou ja NT/NG), dus ik kan de vraag niet voor mezelf beantwoorden, maar ik denk dat het o.a. te maken heeft met dat meisjes banger zijn dat ze iets niet halen. Als een jongen een 6 heeft voor natuurkunde, vindt hij dat hij dat vak aankan en gaat ie NT doen, als een meisje een 6 heeft voor natuurkunde, heeft zij misschien eerder zoiets van 'o jee, dan wordt het misschien toch wel moeilijk, misschien moet ik een ander vakkenpakket doen dat ik beter kan/gewoon kan leren'. Sowieso zijn meisjes over het algemeen ijveriger qua school en ik denk dat dat het meeste voordeel geeft bij 'leervakken' (zoals Frans, Engels, geschiedenis) en dat jongens daardoor relatief beter worden in dingen als natuurkunde en wiskunde (want als je dat snapt, ben je klaar). En als laatste dat meisjes eerder 'iets met mensen willen doen' of talen willen leren en dat jongens meer zo zijn van 'hey, ik ga auto's bouwen ' of 'ik ga de economisch kant op en superveel geld verdienen' (maar goed, dan kiezen ze waarschijnlijk E&M ) en dat zie je volgens mij ook wel terug in studies. Ik weet bijvoorbeeld dat de natuurkundestudie aan de VU véél meer jongens heeft dan meisjes (van de 20 mensen die ik er zag zitten, waren er 2 meisjes als ze allebei kwamen opdagen) terwijl mijn natuurkunde-eindexamenklas het ongeveer de helft (of zelfs ietsje meer) meisjes was, en die deden qua cijfers echt niet voor de jongens onder.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 20:54
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik heb het wel gedaan, net als Em. alleen had ik dan geen NG profiel (geen biologie maar informatica) maar ik kan me ook voorstellen dat meiden het niet doen. Het is toch vrij lastig en meiden schijnen nu eenmaal meer aanleg te hebben voor talen dan voor exacte vakken. Ook zie ik meer meisjes met een NG profiel, meiden willen toch eerder iets met mensen/ dieren/ zorg dan iets met techniek waardoor ze kiezen voor een NG profiel i.p.v. een NT profiel.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 21:04
faithfully
faithfully is offline
Bij ons op school zijn er inderdaad meer jongens dan meisjes die NT, maar dit verschil is zeer klein. Zeker als je de NG'ers er bij betrekt, zie je dat het aantal kinderen met een natuurprofiel ongeveer gelijk is. Ik denk dat er langzaamaan wel wat verandert. Wij hebben op school in de derde veel aandacht besteed aan meisjes met een bètaprofiel. Dat heeft misschien wel wat geholpen. Maar toch zijn de jongens in de techniekstudies toch echt in de meerderheid. Ik denk toch dat uiteindelijk meer jongens geïnteresseerd zijn in techniek dan meisjes.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 09:15
Verwijderd
Ik heb indertijd N&G gedaan omdat ik nog niet wist wat ik wilde gaan doen, en je daar toen nog alle kanten mee op kon (omdat er nog zowel scheikunde1 als natuurkunde1 in zat) en met N&T niet (want daar zat ook toen geen biologie in). Maar tegenwoordig is dat anders, dus als ik nu vijftien zou zijn, zou ik denk ik een N&T/N&G profiel kiezen.

Ik denk dat het deels te maken heeft met interesses, en deels met wat Em. al zei, dat meisjes sneller bang zijn dat ze exacte vakken niet zullen kunnen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 11:58
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
NT zijn vaak nog echt de 'mannen'vakken. Natuurkunde, scheikunde. Dan denk je toch snel aan mannen als Newton, Einstein, Hawkings en Cooper. Als ik zeg "iemand die in de verpleegkunde werkt" en je moet je dat inbeelden, beel je je een vrouw in, niet een man. Terwijl als ik zeg professor denk je aan een man. Het zit nog een soort van ingestampt: vrouwen doen kunst, cultuur, iets met mensen. Mannen zijn van de cijfers en dergelijke.

Nu zal je dit even moeten naslaan want ik weet het niet: maar ik geloof dat vrouwen in het algemeen beter zijn in vakken als tekenen, nederlands, engels, duits en geschiedenis (alpha) en mannen over het algemeen beter scoren op wiskunde, management en organisatie, natuurkunde (beta).

Het is natuurlijk dat je kiest in waar je goed in bent. Of iets dat je leuk vind, maar vind je leuk waar je goed in bent en ben je goed in dingen die je leuk vindt.

Ook ooit een artikel gelezen dat meiden op het middelbaar liever giebelen en kletsen, waar jongens in de les vaak iets willen leren (nu ik het zo formuleer moet ik dit gelezen hebben op geenstijl). Dat staat wat haaks op dat vrouwen meer dicipline hebben, maar dat doen ze dus vooral blijkbaar thuis. Vakken als wiskunde staat dat niet echt toe, maar bij een geschiedenis project kan dat prima. Al koppelt dat idee weer een beetje terug op het eerste gedeelte van mijn post.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 16:16
Verwijderd
Volgens mij is het allang niet meer zo dat er (veel) meer jongens dan meisjes een NT/NG profiel kiezen. Het punt is echter dat die meisjes meestal geen technische studie gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 22:22
Verwijderd
Kijk eens op de site van vhto. Daar vind je je antwoord kant en klaar.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 12:17
Denise_kaas
Avatar van Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Omdat wiskunde B zuigt
__________________
Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 16:14
Doornroos
Doornroos is offline
Ik heb wel een NT-profiel gekozen, met biologie erbij overigens, dus eigenlijk een NT/NG-profiel. Ik heb het gekozen omdat ik hiermee eigenlijk alles nog kon doen en het me in principe wel lag. Overigens is het gewoon zo dat meiden over het algemeen gewoon minder aanleg hebben voor dat soort beroepen en bovendien ligt hun interesse ook minder vaak in dat soort vakgebieden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 15:55
GREENxDAYxIRIS
GREENxDAYxIRIS is offline
Ik ga volgend jaar NGT doen, dus ik zou niet weten waarom niet! Maar ik denk dat meisjes meestal het beste zijn in de talen, maar je hebt uitzonderingen zoals ik (niet dat ik slecht ben in talen, maar ik vind dit toch wel leuker). Ik denk dat ze EM en CM meestal gewoon makkelijker en leuker vinden.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 18:30
christi-uit
christi-uit is offline
Bij mij op school zijn er meer meisjes die op vwo nt doen dan jongens, op havo andersom.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.