Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2008, 10:20
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Leek Grieks of latijn je zo leuk? Valt het nu mee of tegen? Heb je een andere motivatie?

Vertel het ons!

TS begint: Ik ben gymnasium gaan doen omdat het kon. Mijn broer deed het ook, ik wilde niet achterblijven. Mijn moeder vond vooral dat als het kan ik het vooral moest doen. Ik had er alleen niet zo veel verwachtingen van, ik stond er niet zo bij stil, dus ik kan moeilijk zeggen of het mee of tegen valt. Ik ben Grieks gaan doen omdat ik moest kiezen, en ik Latijn minder leuk vond omdat we daar meer grammatica bij kregen. Nu bleek uiteindelijk dat we dus gewoon heel erg achterliepen met Griekse grammatica en moet het in sneltreinvaart ingehaald worden. Ik denk wel dat het minder geeky is dan ik had verwacht.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2008, 09:06
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Wow, stormloopsubforum

Ik heb geen gymnasium gedaan, want dat kon niet op onze school. Ik heb wel drie jaar latijn gehad, maar ik had absoluut geen zin om er examen in te doen. Zelfs de nerds in onze klas haalden er onvoldoendes voor..
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 11:14
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik ben ook gymnasium gaan doen, omdat ik het kon. Het werd (uiteraard) ook geadviseerd door de scholengemeenschap waarop ik zat. Latijn en Grieks leken me bovendien leuke, interessante vakken. Het zijn ook vrij theoretische vakken (geen spreek- en luistervaardigheid bijvoorbeeld) en dat soort vakken ligt me wel. Verder was ik geinteresseerd in de klassieke oudheid. Tot slot betekende het volgen van Latijn en Grieks in de onderbouw dat je minder uren muziek en tekenen had

In de bovenbouw heb ik ervoor gekozen zowel Latijn als Grieks te blijven volgen en in beide vakken eindexamen te doen. Ik kon in de derde klas ook echt geen keuze maken tussen de beide vakken. Inmiddels kan ik wel zeggen dat Grieks echt duizend keer makkelijker en leuker is dan Latijn

Tot slot ben ik blij dat je op het gymnasium geen CKV, maar KCV moet volgen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2008, 15:21
Elinevb
Zal ik dan mijn verhaal vertellen?

Ik ben Eline en ik ben 15 jaar.
Ik zit nog op het gymnasium. ik ga nu naar de 4e klas en kies Latijn én Grieks
Toen ik op de basisschool zat gaven ze me een vwo advies. Ik heb voor gymnasium gekozen omdat ik het losse gymnasium in de buurt leuker vond dan de scholengemeenschap in mijn eigen dorp.
Latijn en Grieks kwamen er dan gewoon bij..
Nu ik eenmaal bezig ben met die vakken moet ik zeggen dat IK het de leukste vakken vind van de hele school. Werkstukken etc probeer ik zoveel mogelijk die kant uit te trekken; Inspirerende personen: Odysseus. Belangrijk tijdperk: Griekse oudheid. enzo.
Behalve de taal is het nog veel meer; de cultuur. Het is zo leuk om te leren hoe de Grieken en Romeinen voor ons leefden. en hoe ze dachten over allerlei dingen.
Want de taal zelf is natuurlijk dood, dus daar heb je niets aan. Wat niet waar is trouwens...
Het mooie is dat leraren niet kunnen zeggen dat als je nu niets doet, je daar later last mee hebt. Want eigenlijk heb je helemaal niets aan die talen.
je leert er alleen de andere moderne talen beter door. Want de moeilijke woorden in de Europese talen komen bijna allemaal uit het Latijn of Grieks..

Nu, op dit moment, ben ik blij dat ik voor die school heb gekozen, vooral omdat ik Grieks en Latijn krijg en omdat de school zo ontzettend leuk is...

Op onze school krijg je trouwens beide: CKV én KCV....
Latijn en Grieks zijn niet moeilijk, maar dan moet je wel goed les krijgen, en dat is op een scholengemeenschap waar ze ook latijn geven meestal niet het geval..

Groetjes..!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2008, 16:38
essie89
essie89 is offline
"Latijn en Grieks zijn niet moeilijk, maar dan moet je wel goed les krijgen, en dat is op een scholengemeenschap waar ze ook latijn geven meestal niet het geval.."

Waarom niet? Daar staan toch ook gewoon classici voor de klas? Hooguit ligt het niveau iets lager omdat niet alle leerlingen 'pure' gymnasiasten zijn...

Ik heb zelf Klassieke Talen gekozen (op een scholengemeenschap dus ) om de simpele reden dat ik qua punten het gymnasium haalde en het daar verplicht was. In de derde kon ik niet kiezen en ik heb daarom in beide talen eindexamen gedaan. Inmiddels studeer ik Klassieke Talen en geef ik les op mijn eigen oude middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2008, 16:51
Verwijderd
Ik heb het niet gedaan omdat ik dan een uur minder Frans zou krijgen, terwijl ik dat uur hard nodig heb.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2008, 17:14
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
"Latijn en Grieks zijn niet moeilijk, maar dan moet je wel goed les krijgen, en dat is op een scholengemeenschap waar ze ook latijn geven meestal niet het geval.."

Waarom niet? Daar staan toch ook gewoon classici voor de klas? Hooguit ligt het niveau iets lager omdat niet alle leerlingen 'pure' gymnasiasten zijn...

Ik heb zelf Klassieke Talen gekozen (op een scholengemeenschap dus ) om de simpele reden dat ik qua punten het gymnasium haalde en het daar verplicht was. In de derde kon ik niet kiezen en ik heb daarom in beide talen eindexamen gedaan. Inmiddels studeer ik Klassieke Talen en geef ik les op mijn eigen oude middelbare school.
Je bent geboren in 1989 en geeft nu al les?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 07:54
essie89
essie89 is offline
Hoi!
Ja, ik ben geboren in 1989 en geef inderdaad nu al les. Ik ben begonnen halverwege m'n eerste jaar (toen was ik 18). Ik was de jongste ooit op mijn school (vreemd he). Ik vind het ontzettend leuk!
Misschien zien sommige mensen dit als een bevestiging van wat Elinevb zei, dat er niet goed les gegeven wordt (want wat heeft een 18-jarige student nu te vertellen?), maar ik doe alleen onderbouw en het gaat prima. Natuurlijk weet ik lang niet zoveel als mijn bevoegde collega's, maar voor de onderbouw is het genoeg. Mijn eigen docente Latijn overleed toen ik in mijn eindexamenjaar zat en daardoor hadden ze dringend iemand nodig. Bovendien is onze school de enige in de stad die het gymnasium nog aanbiedt (door het lerarentekort) en op deze manier hebben ze straks wel de enige drie bevoegde lesgevende classici van de stad in dienst...
Het zorgt overigens wel voor hilarische situaties.. Zo schrijf ik tegenwoordig, als ik iets ga kopiëren, mijn briefjes voor het kopieerapparaat zelf (van die briefjes waarin staat: 'Leerling X mag 30x kopiëren, m.v.g. Docent Y)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 11:41
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hoi!
Ja, ik ben geboren in 1989 en geef inderdaad nu al les. Ik ben begonnen halverwege m'n eerste jaar (toen was ik 18). Ik was de jongste ooit op mijn school (vreemd he). Ik vind het ontzettend leuk!
Misschien zien sommige mensen dit als een bevestiging van wat Elinevb zei, dat er niet goed les gegeven wordt (want wat heeft een 18-jarige student nu te vertellen?), maar ik doe alleen onderbouw en het gaat prima. Natuurlijk weet ik lang niet zoveel als mijn bevoegde collega's, maar voor de onderbouw is het genoeg. Mijn eigen docente Latijn overleed toen ik in mijn eindexamenjaar zat en daardoor hadden ze dringend iemand nodig. Bovendien is onze school de enige in de stad die het gymnasium nog aanbiedt (door het lerarentekort) en op deze manier hebben ze straks wel de enige drie bevoegde lesgevende classici van de stad in dienst...
Het zorgt overigens wel voor hilarische situaties.. Zo schrijf ik tegenwoordig, als ik iets ga kopiëren, mijn briefjes voor het kopieerapparaat zelf (van die briefjes waarin staat: 'Leerling X mag 30x kopiëren, m.v.g. Docent Y)
Wat dat betreft vind ik het heel jammer dat ik geen "schoolvak" studeer. Valt weinig te doen met (technische) bestuurskunde en rechten in het middelbaar onderwijs

Ik heb wel langere tijd overwogen klassieke talen te gaan studeren, maar de banen die je kunt gaan vervullen spreken me wat minder aan. Leraar is leuk voor mij voor een paar uur per week Aan de andere kant voel ik me nog steeds ontzettend betrokken bij het middelbaar onderwijs.

Ik heb wel de mogelijkheid gehad om zonder tijdverlies over te stappen naar wiskunde en daarin dan ook een eerstegraads lesbevoegdheid te halen, maar nee, toch maar niet...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 16:22
essie89
essie89 is offline
Waarom doe je het er niet bij dan? Een paar uur lesgeven en voor de rest iets anders? Kleine banen Klassieke Talen zijn er genoeg! Ik wil ook de PABO er nog bij gaan doen.. ooit...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 19:18
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Waarom doe je het er niet bij dan? Een paar uur lesgeven en voor de rest iets anders? Kleine banen Klassieke Talen zijn er genoeg! Ik wil ook de PABO er nog bij gaan doen.. ooit...
Maar ik ben niet van plan Klassieke Talen te gaan studeren hoor, ook niet erbij Nemen ze tegenwoordig dan zelfs studenten (die iets anders studeren) met een gymnasiumdiploma aan?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 19:27
essie89
essie89 is offline
Haha nee, natuurlijk niet..
Maar ik zei het omdat jij zei dat je had overwogen om kt te gaan studeren, maar het niet deed omdat er qua banen niet zo veel mee te doen viel
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 22:42
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Ik ben gymnasium gaan doen omdat ik eerst in HAG(Havo, Ateneun, Gymnasium) zat en dat was op Havo niveau en veel te makkelijk. Maar nou zit ik al 2 jaar op gymnasium(ga nou naar 4gym) en het is nog veel te makkelijk. Merk weinig verschil metdat ene jaar Havo. Ik haal niet de beste punten uit mijn klas(bijna wel), maar dat komt omdat ik niet veel doe. Voor sommige toetsen leer ik niet waar andere mensen uren voor leren Die vinden dat niet leuk, maar ik lach me helemaal kapot Maar nou ga ik 3 kutjaren krijgen, want ik heb nou het profiel Natuur & Techniek(voor de meesten het moeilijkste profiel) en 4 extra keuzevakken. Niet Latijn of Grieks, maar allbei(1keuzevak), met frans en Duits hetzeflde(2keuzevakken), Bio(3) en Wiskunde D(4). Het kan allemaal nie ingeroosterd worden, dus moet ik van 1 vak 1 les per week missen. Maar ik heb liever helemaal geen lessen. Als ik een planner voor mn huiswerk krijg, een antwoordeboek, boeken, en misschien nog wa andere zooi, dan hoef ik alleen maar naar sgool vor de toetsen. Ik begrijp alles, behalve dat je dingen die je op sgool leert, niet kunt begrijpen Voorbeeld: in het frans zeg je niet ''un rouge basket'', maar un basket rouge. Je hebt een paar worden(grand, petit, enz) waarbij je het bnw wel voor het znw zet. Hier maken sommige mensen zelfs nog problemen mee. Niet dat ze in een zin soms een fout maken hiermee, maar als ze dit lezen, dan begrijpen ze het al niet. Zo dom die mensen MAare, dus ik heb eigenlijk geen les nodig Gymnasium is egt te makkelijk
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 10:32
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Haha nee, natuurlijk niet..
Maar ik zei het omdat jij zei dat je had overwogen om kt te gaan studeren, maar het niet deed omdat er qua banen niet zo veel mee te doen viel
Misschien als ik gepensioneerd ben nog eens KT gaan studeren
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 16:11
Verwijderd
Op mn eerste school omdat het kon, en op mn tweede school om tekenen en muziek te omzeilen.
Mijn eerste school is een categoriaal gymnasium, dus veel keuze was er niet en ik had de cijfers om er te mogen zitten. Na de tweede keer de derde klas niet gehaald te hebben, ging ik naar een scholengemeenschap en omdat net gymnasium had gefaald, dacht ik dat het maar beter was dat ik geen latijn of grieks ging doen, maar tekenen ofzo.

Dat laatste beviel me al helemaal niet, en toen ik in de boeken van een klasgenootje zag dat het niveau op mn nieuwe school even hoog lag als in 3 gymnasium, besloot ik in de vijfde latijn weer op te bakken, na een hoop gepraat als Brugman mocht dit ook.

En uiteindelijk ben ik geslaagd met een 5, maar alles beter dan een zware onvoldoende voor tekenen of muziek, waar ik in atheneum C&M niet onderuit kon.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2008, 00:47
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Als iemand met een studie klassieke talen bereid is mij 4 uur per week op school Grieks te geven, graag! Die knuppel die nu lesgeeft is echt terror.

Ik hoop voor DBZ dat het zo makkelijk blijft
Mijn broer deed ook gymnasium en dat was ook niet zo moeilijk (hij haalde dan wel net voldoendes, en niet heel erg hoog ofzo) maar hij deed nooit moeite en dat was genoeg. En toen moest hij het voor zijn examenjaar laten vallen omdat hij anders zou blijven zitten. Het schijnt dat het in de laatste jaren stukken moeilijker wordt. Latijn heb ik niet, dus ik kan niet echt zeggen of dat moeilijker wordt, maar Grieks vind ik wel vrij lastig. Er zijn heel erg veel regels en utigangen die je moet kennen. Nou weet ik niet of het makkelijker zou zijn of lijken als ik een andere en betere leraar had dan nu..
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 18-08-2008, 20:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het schijnt dat het in de laatste jaren stukken moeilijker wordt. Latijn heb ik niet, dus ik kan niet echt zeggen of dat moeilijker wordt, maar Grieks vind ik wel vrij lastig. Er zijn heel erg veel regels en utigangen die je moet kennen. Nou weet ik niet of het makkelijker zou zijn of lijken als ik een andere en betere leraar had dan nu..
Latijn en Grieks worden een stuk lastiger in het 5de en 6de jaar, vooral het eindexamenjaar Latijn was best wel heftig. Kan ook zijn dat ik er te weinig aan deed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie het grote autisme topic
Verwijderd
153 04-10-2010 06:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Minister Plasterk wil keuze middelbare school uitstellen
Kitten
78 03-01-2009 01:59
De Kantine Pubers
Nezzu
382 26-02-2007 10:19
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00
Psychologie Het grote lucht-je-hart topic! #2
Miracle
499 23-04-2004 16:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Krijg de kanker: Nederland!
Fellaci
30 28-01-2002 14:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.