Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2003, 19:21
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Zijn er hier -afgezien van mijzelf- nog mensen die oude stijl examen (VWO) doen dit jaar?

Welke vakken doe je? Heeft jouw school goede lessen verzorgd?

Ik heb zelf dit jaar volwassenonderwijs vwo gevolgd, drie vakken, maar bij ons op school was het een grote chaos en je moest alles helemaal zelf doen zonder enige klassikale lessen (tenminste bij wiskunde en economie I, aardrijkskunde was wel goed). Nu ben ik benieuwd hoe dat op andere soortgelijke onderwijsinstellingen is.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Advertentie
Oud 17-04-2003, 07:46
nightwish_assie
Avatar van nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Yep, hier is er nog 1tje.
Ik heb via de loi de vakken scheikunde, natuurkunde en wiskunde B gedaan.
Alleen wiskunde B was zonder les te krijgen echt veels te moeilijk, dat heb ik dus maar uitgesteld.

ik doe dus alleen examen in natuurkunde en scheikunde.

Tja, of ik goed les heb gehad, het was van de loi natuurlijk, dus das een schriftelijke cursus.
Maar ze hadden wel van die examentrainingsdagen georganiseerd dus en dat was op zich wel goed geregeld.

Praat ook eens met jbtq hij doet hetzelfde als ik alleen dan wel met wiskunde B.

Veel suc6

Greettzzz
Oud 17-04-2003, 09:16
Cola_Light
Avatar van Cola_Light
Cola_Light is offline
Ik heb ook dit jaar volwassenonderwijs gevolgd in de avond. Ik ben gezakt voor VWO vorig jaar, maar hoefde alleen nog maar economie taalvak te halen om te slagen. Dit vak volg ik dus oude stijl omdat deze examens hetzelfde zijn.
Oud 17-04-2003, 09:58
Verwijderd
Ik doe ook vwo os, zeven vakken nml;
Nederlands, Engels, economie I, wiskunde A, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie.

Ik doe het allemaal zelf thuis.
Oud 17-04-2003, 11:35
Iwein
Iwein is offline
LOI

WiB
WiA
Natuurkunde
Scheikunde
Nederlands
Duits
Engels

nu wiskunde B alle nieuwe stof aan het leren

scheikunde + natuurkunde nu af, wiskunde B nu 2/3e (doe zo een lessen serie (6-7 hoofdstukken) nu in 3-5 dagen, ben dan 25 april ongeveer klaar met nieuwe stof WiB, doe dan tot begin mei nog 10 hoofdstukken WiA

dan in Mei ALLEs herhalen (www.vandijk.nl zijn oude examenbundels te vinden; die ze binnen 5 dagen leveren (bij mij dan), alleen de samenvattingenboekjes van exacte vakken zijn 2e fase, ookal kreeg ik op site de indruk dat ze oude stijl waren )
Oud 18-04-2003, 20:16
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-04-2003 @ 10:58:
Ik doe het allemaal zelf thuis.
Dat lijkt me dus echt ontzettend moeilijk!
Ik heb zerker een school erbij nodig om aan het werk te blijven; ik heb niet zo heel veel zelfdiscipline om aan de slag te blijven.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Oud 19-04-2003, 11:04
Iwein
Iwein is offline
is ook moeilijk (ik doe ook thuis)

maar nu door de grote druk van eindexamen toch zekrr 4+ uren per dag aan school... eerste helflt van "school" jaar praktisch niks gedaan though..
Oud 20-04-2003, 21:20
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
ik doe ook oude stijl

wiskunde b
natuurkunde
scheikunde

Wiskunde hard mee bezig. Hoop begin volgende maand redelijk wat af te hebben. natuukunde en scheikunde [ die laatste op drie lessen na] al af. Wiskunde een beetje laten gaan. Domdom..maar goed die andere twee wel af. Maar goed heb daarnaast ook nog school Dus ja dat gaat ook weer voor. Hoop schei en natuurkunde te halen en wis effe afwachten
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Oud 25-04-2003, 16:16
Alpha #1
Avatar van Alpha #1
Alpha #1 is offline
sorry, niks tegen jullie, maar ik vind het echt niet eerlijk dat dat nog bestaat. Het hele tweede fase gedoe is echt veel zwaarder, en je moet allemaal extra dingen doen. Iedereen kiest toch, als ze te kiezen hebben, om oude stijl te volgen?
Ik vind dit echt niet kunnen. Het eerste jaar nadat tweede fase is gekomen, okay. De mensen die gezakt waren, hadden zo nog een kans om toch te slagen en niet alles anders te hoeven doen. Maar ik vind het echt belachelijk dat er nu nog mensen zijn die oude stijl volgen.
Oud 25-04-2003, 16:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Alpha #1 schreef op 25-04-2003 @ 17:16:
sorry, niks tegen jullie, maar ik vind het echt niet eerlijk dat dat nog bestaat. Het hele tweede fase gedoe is echt veel zwaarder, en je moet allemaal extra dingen doen. Iedereen kiest toch, als ze te kiezen hebben, om oude stijl te volgen?
Ik vind dit echt niet kunnen. Het eerste jaar nadat tweede fase is gekomen, okay. De mensen die gezakt waren, hadden zo nog een kans om toch te slagen en niet alles anders te hoeven doen. Maar ik vind het echt belachelijk dat er nu nog mensen zijn die oude stijl volgen.
Volgens mij doen de mensen die nog oude stijl doen allemaal staatsexamen en dat is toch al anders en volgens mij is ook dat dit jaar voor het laatst in oude stijl.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 25-04-2003, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Alpha #1 schreef op 25-04-2003 @ 17:16:
sorry, niks tegen jullie, maar ik vind het echt niet eerlijk dat dat nog bestaat. Het hele tweede fase gedoe is echt veel zwaarder, en je moet allemaal extra dingen doen. Iedereen kiest toch, als ze te kiezen hebben, om oude stijl te volgen?
Ik vind dit echt niet kunnen. Het eerste jaar nadat tweede fase is gekomen, okay. De mensen die gezakt waren, hadden zo nog een kans om toch te slagen en niet alles anders te hoeven doen. Maar ik vind het echt belachelijk dat er nu nog mensen zijn die oude stijl volgen.
Sorry hoor, maar ik doe dus staatsexamen oude stijl, ik moet alles zelf doen en je maakt mij niet wijs dat jij het dan moeilijker hebt.
Oud 25-04-2003, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-04-2003 @ 17:31:
Volgens mij doen de mensen die nog oude stijl doen allemaal staatsexamen en dat is toch al anders en volgens mij is ook dat dit jaar voor het laatst in oude stijl.
Dit jaar voor het laatst Havo, volgend jaar voor het laatst VWO. En dan dus staatsexamen he.
Oud 25-04-2003, 19:32
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Alpha #1 schreef op 25-04-2003 @ 17:16:
sorry, niks tegen jullie, maar ik vind het echt niet eerlijk dat dat nog bestaat. Het hele tweede fase gedoe is echt veel zwaarder, en je moet allemaal extra dingen doen. Iedereen kiest toch, als ze te kiezen hebben, om oude stijl te volgen?
Ik vind dit echt niet kunnen. Het eerste jaar nadat tweede fase is gekomen, okay. De mensen die gezakt waren, hadden zo nog een kans om toch te slagen en niet alles anders te hoeven doen. Maar ik vind het echt belachelijk dat er nu nog mensen zijn die oude stijl volgen.

ik heb de 2e fase gedaan.... tenminste, ik deed N&T met Bio12, Informatica, M&O en tegelijkertijd 4 en 5 T-VWO.

dat is niet voor 100% gelukt omdat het door docenten gewoon tegengewerkt is, echter ik weet echt wel wat de 2e fase inhoud. Ik doe nu oude stijl 6VWO en doe ook staatsexamen.

De oude stijl maakt nog geen gebruik van de GR bij wiskunde, of formulekaarten, en ik denk dat je ook niet precies weet wat je zegt.

2e fase gaat meer om verslagen maken, handelingen doen, en heel veel verschillende vakken. Oude stijl staatsexamen doen wij niet op school, dus die extra vakken hebben we niet, alleen per examenvak is het zeker even zwaar, en waarschijnlijk zelfs zwaarder.

Verder de zelfdiscipline die je ervoor nodig hebt is echt NIET makkelijk, zoals je al hebt kunnen lezen ligt bijna iedereen vrij achter op hun schema...
Oud 25-04-2003, 20:58
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Citaat:
Alpha #1 schreef op 25-04-2003 @ 17:16:
sorry, niks tegen jullie, maar ik vind het echt niet eerlijk dat dat nog bestaat. Het hele tweede fase gedoe is echt veel zwaarder, en je moet allemaal extra dingen doen. Iedereen kiest toch, als ze te kiezen hebben, om oude stijl te volgen?
Ik vind dit echt niet kunnen. Het eerste jaar nadat tweede fase is gekomen, okay. De mensen die gezakt waren, hadden zo nog een kans om toch te slagen en niet alles anders te hoeven doen. Maar ik vind het echt belachelijk dat er nu nog mensen zijn die oude stijl volgen.
ben het niet met je eens dat oude stijl makkelijker is dan nieuwe stijl. Oude stijl wiskunde is zelf moeilijker. Veel dingen moet je uit je hoofd leren. En de stof is gewoon moeilijker. Andere vakken zijn meestal wel gelijk qua niveau.
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Oud 01-05-2003, 21:42
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
jbtq schreef op 25-04-2003 @ 21:58:
ben het niet met je eens dat oude stijl makkelijker is dan nieuwe stijl. Oude stijl wiskunde is zelf moeilijker. Veel dingen moet je uit je hoofd leren. En de stof is gewoon moeilijker. Andere vakken zijn meestal wel gelijk qua niveau.
Latijn is ook achteruit gegaan. Zelf deed ik oude stijl, helaas gezakt, en dus een paar vakken opnieuw halen. Latijn deed ik mee met een 2e fase klas, en het was echt veel makkelijker.

Op de universiteit zie ik nu dat de 2e fase mensen ontzettend veel moeite hebben met wiskunde, mn als ze het zonder de grafische rekenmachine moeten stellen.

Mijn ervaring is dus, dat oude stijl toch wel van een wat hoger niveau is.

@Alpha #1: Oude stijl thuis doen is dus echt wel veel lastiger dan 2e fase op school volgen.
__________________
Geiz ist Geil!
Oud 02-05-2003, 23:05
Verwijderd
Wat kost het eigenlijk om staatsexamen enzo te doen? Stel ik koop boeken/ doe eens cursus bij het loi/nha/nti wat ben ik daarnaast nog kwijt aan examengeld?
Oud 02-05-2003, 23:13
Iwein
Iwein is offline
ik geloof dat mijn volledige staatsexamen +-150 euro was, maar daarnaast heb ik ook nog eens 100 euro extra uitgegeven aan samegevat en examenbundels enzo... maar het is niet erg duur ofzo
Oud 03-05-2003, 10:35
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Okay, (ik ga niet iedereen quoten) ik wil allereerst nogmaals herhalen dat het niks tegen jullie persoonlijk is, ik ken jullie niet.

Ten tweede kun je wel een bepaald vak eruit pikken wat dan wel zwaarder is dan tweede fase, ik heb het over de hele tweede fase en oude stijl. Dus niet een bepaald vak maar het hele pakketje. Dan kijk ik toch naar onnodige handelingsdelen, vakken als ANW, ed die tweede fase wel en oude stijl niet heeft.

Daarnaast dacht ik echt dat je dus nog oude stijl op school kon volgen (bezemklassen dus) en ik ben het heus wel met jullie eens dat zelfstudie over het algemeen zwaarder is dan school.

Maar ik weet heus wel waar ik over praat, ik doe havo examen dit jaar tweede fase, ik heb twee zussen die havo examen oude stijl hebben gedaan (toen bestond tweede fase nog niet) en als ik dat vergelijk heb ik het toch zwaarder. En dan misschien niet qua examenstof maar wel als je bekijkt wat ik allemaal heb moeten doen wat helemaal niet meetelt en wat zij moesten doen.

En daarnaast moet ik toch nog wel even beginnen over het feit dat bij oude stijl alleen de cijfers van het examenjaar meetellen als schoolexamencijfer en bij de tweede fase voor havo 4+5 en voor vwo 4+5+6.
__________________
I like to say what I want to say
Ads door Google
Oud 03-05-2003, 11:21
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
alpha schreef op 03-05-2003 @ 11:35:
Okay, (ik ga niet iedereen quoten) ik wil allereerst nogmaals herhalen dat het niks tegen jullie persoonlijk is, ik ken jullie niet.

Ten tweede kun je wel een bepaald vak eruit pikken wat dan wel zwaarder is dan tweede fase, ik heb het over de hele tweede fase en oude stijl. Dus niet een bepaald vak maar het hele pakketje. Dan kijk ik toch naar onnodige handelingsdelen, vakken als ANW, ed die tweede fase wel en oude stijl niet heeft.

Daarnaast dacht ik echt dat je dus nog oude stijl op school kon volgen (bezemklassen dus) en ik ben het heus wel met jullie eens dat zelfstudie over het algemeen zwaarder is dan school.

Maar ik weet heus wel waar ik over praat, ik doe havo examen dit jaar tweede fase, ik heb twee zussen die havo examen oude stijl hebben gedaan (toen bestond tweede fase nog niet) en als ik dat vergelijk heb ik het toch zwaarder. En dan misschien niet qua examenstof maar wel als je bekijkt wat ik allemaal heb moeten doen wat helemaal niet meetelt en wat zij moesten doen.

En daarnaast moet ik toch nog wel even beginnen over het feit dat bij oude stijl alleen de cijfers van het examenjaar meetellen als schoolexamencijfer en bij de tweede fase voor havo 4+5 en voor vwo 4+5+6.
tsja..

ik kan er over meepraten dat ik weet wat 2e fase is...
ik heb namelijk 4 en 5 vwo 2e fase gedaan, dus in die zin weet ik dat.

Natuurlijk is het totaal aan vakken "zwaarder" in de zin van: je moet veel meer handelingen en dingen doen, echter per vak moet je dingen een stuk minder gedetailleerd weten enzo.

Natuurkunde bijvoorbeeld, heb ik ruim 50 hoofdstukken van ieder +- 40 pagina's tekst gehad. Zonder allemaal franje enzo, dus echt alleen de harde stof.

ik weet dat je op het VWO bij lange na niet zoiets krijgt.

Jouw eerste stelling was dat iedereen voor OS zou kiezen als hij dat kon... Ik betwijfel dat. zeker met thuisstudie, het vereist heel veel discipline, en de stof is nog erg moeilijk ook.

Natuurlijk is 2e fase erg zwaar (in de zin van veel dingen moeten doen), maar uiteindelijk is het grootste gedeelte toch "franje", ik weet bij scheikunde had ik TUE, allemaal experimenten die je moest doen, en zo zelf tot de theorie komen... superonduidelijke methode, elke les wachten op de leraar voor uitleg, en je werd er niet veel wijzer van. Ik neem aan dat de OS op school ook niet perfect was, en die zeker ook aardig wat "franje" had (daarmee doel ik op dingen die niet alleen voor het eindexamen zijn, want bij LOI richt je je alleen op die dingen die voor eindexamen gevraagd worden)

dus als je OS thuisstudie met 2e fase school vergelijkt, dan heb je waarschijnlijk gelijk. 2e fase moet veel meer dingen doen, en thuisstudie focust alleen maar op het eindexamen, en krijgt voor elk onderdeel wel veel meer details en diepte.


echter over 4+5+6, je moet niet vergeten dat je op de meeste scholen dossiertoetsen gewoon overnieuw kunt doen, (op mijn school 11 of 12 keer in 3 jaar) en het cijfer over het algemeen dus meevalt, en ook nog, dat je als je die 3 jaar goed gewerkt hebt, je amper meer kunt zakken. OS hangt bij thuisstudie alleen af van mondeling en CSE. 2 tijdsmomenten dus. Terwijl je in de 2e fase een genuanceerd eindcijfer krijgt.



2e fase tegenover oude stijl op school weet ik niet precies, echter weer ik wel dat voor 1995 dingen als correlatie en regressie, differentiaalvergelijkingen, partieel integreren enzo nog gevraagd werden, die heb ik allemaal behandeld, maar dat zijn duidelijk moeilijkere gedeeltes van wiskunde, die sinds toen helemaal weggevallen zijn. Dat is met meer onderwerpen zo. 2e fase is stukken breder, en minder diep. Ze in totaal kwa "zwaar" vergelijken zal niet lukken, alhoewel ik wel denk dat 2e fase inderdaad meer moet doen in dezelfde tijd.


om nog 1 keer terug te komen op je eerste reactie;

"ik vind het echt belachelijk dat er nu nog mensen zijn die oude stijl volgen"

ik hoop dat je mening nu verandert is

niemand volgt het meer via school, alleen via thuisstudie.

Offtopic: sorry voor de veel te lange reply
Oud 03-05-2003, 14:19
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
iwein schreef op 03-05-2003 @ 12:21:

om nog 1 keer terug te komen op je eerste reactie;

"ik vind het echt belachelijk dat er nu nog mensen zijn die oude stijl volgen"

ik hoop dat je mening nu verandert is

niemand volgt het meer via school, alleen via thuisstudie.
Ja, daar heb je gelijk in en mijn mening is daardoor al wel een beetje verandert, toch blijf in nog redelijk bij mij mening.

Ach, ik had me hier ook helemala niet zo moeten laten gaan...
__________________
I like to say what I want to say
Oud 03-05-2003, 22:17
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
iwein schreef op 03-05-2003 @ 12:21:

niemand volgt het meer via school, alleen via thuisstudie.

Niet waar. Ik ben dit hele jaar naar school gegaan. Ik had drie uren 'les' in de week per vak. Op zich stelt de les niks voor en je zit met mavo, havo en vwo mensen door elkaar en je moet alsnog bijna alles zelf doen. Alleen bij aardrijkskunde kregen we klassikaal drie kwartier les per week. Maar ik heb het dus wel op school gevolgd.

Of oude stijl of tweede fase nu moeilijker is, ik heb geen idee. Volgens mij komt het wel ongeveer op hetzelfde neer. Het is beide VWO, het sluit beide aan op de universiteit. Wat maakt het dan uit hoe je het hebt gevolgd?
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Oud 04-05-2003, 13:41
Verwijderd
Citaat:
iwein schreef op 03-05-2003 @ 00:13:
ik geloof dat mijn volledige staatsexamen +-150 euro was, maar daarnaast heb ik ook nog eens 100 euro extra uitgegeven aan samegevat en examenbundels enzo... maar het is niet erg duur ofzo
Voor al je examens? Dat is wel erg goedkoop inderdaad..... ik dacht dat het 150 euro per vak zou zijn ofzo
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren SPW4 'oude stijl' naar nieuwe?
blupp
0 26-10-2008 15:29
Algemene schoolzaken Humanistiek in Utrecht
Tulpje6
10 04-03-2004 11:26
Eindexamens 2003 info over staatsexamens?
Verwijderd
7 21-06-2003 16:28
Huiswerkvragen: Exacte vakken HELP ME!!!!! Voor wiskundigen onder ons!
Zonnebloempje18
20 18-06-2002 20:42
Algemene schoolzaken Als ik dit jaar zak voor het VWO...
bubbeltjes
8 01-03-2002 22:25
Algemene schoolzaken onv. NE + havo diploma
WelcomeHome
3 28-02-2002 07:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.