Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2005, 18:42
Verwijderd
Ik doe dus mijn komende CKV1 scriptie over het onderwerp "Wanneer is sport kunst?".

Nu vroeg ik me een aantal dingen af :

a. Wat zijn jullie ideeën over sporten zoals dansen, vechtsporten en voetbal als je dat ziet als kunst. Wat is wel kunst en wat is geen kunst...

b. Weet je nog bronnen/boeken die ik eventueel kan gebruiken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2005, 18:53
PV
PV is offline
Je vergeet al 1 belangrijke sport! Kunstschaatsen, de naam zelf zegt het eigenlijk al, vind ik kunst. Je krijgt niet voor niets punten voor het artistieke gedeelte. Niet alleen de techniek moet goed zijn, maar het moet er ook nog eens fraai uitzien.

Voetbal vind ik geen kunst.. mooie acties zijn leuk, maar niet noodzakelijk om te winnen. 't Gaat om het maken van doelpunten.
Vechtsporten vind ik ook geen kunst.

Dansen vind ik weer wel kunst, ik vind het te vergelijken met kunstschaatsen. Schoonspringen hetzelfde, en nu vergeet ik vast nog andere sporten. Dressuur (paardrijden) valt er voor mij ook wel onder.

Voor bronnen zou ik ff langs de bieb gaan, op internet zoeken, krantenartikelen e.d... als je het wat groter aan wilt pakken kun je sporters vragen hoe ze er zelf over denken.

Offtopic: gefeliciteerd!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 19:04
Verwijderd
Is zwaardvechten (schermen, middeleeuws zwaardvechten etc) een kunst?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 20:48
welle
Avatar van welle
welle is offline
Ook gefeliciteerd

Volgens mij is een sport kunst als het gaat om de schoonheid van de bewegingen en niet het resultaat (zoals een doelpunt bij voetbal). Dressuur is dan wel kunst.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 01:06
PV
PV is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 02-04-2005 @ 20:04 :
Is zwaardvechten (schermen, middeleeuws zwaardvechten etc) een kunst?
Daar kijk ik zelden naar, dus daar heb ik geen verstand van.. maar ik denk niet dat het daarbij om mooie bewegingen gaat?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 17:01
Verwijderd
Je zou eens onderzoeken welke takken allemaal subisidie krijgen van de overheid of particuliere fondsen in het kader van cultuurbeleid. (Dans, ballet etc.)

Zelf denk ik dat als kunst worden beschouwd: sporten die je uitoefend om een artistiek hoogstaand resultaat te bereiken. Bij dansen is bijvoorbeeld een goede choreografie noodzakelijk. Choreografen worden bovendien beschouwd als scheppend kunstenaars. Aan deze formulering zit een 'maar'. Sommige sporten hebben zo'n verheven status gekregen in de loop van de geschiedenis dat ze als kunst worden gezien, iets dat voor de elite is. Kunstschaatsen, schoonspringen en salsadansen wordt in het algemeen niet als kunst beschouwd.

Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 17:06.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:53
Verwijderd
Je moet je ook afvragen wat de definitie van sport is. Is ballet nog sport?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Probleem met gym
Ji-Hyun
57 17-02-2013 21:25
Vrije tijd Martial art
Tripp
6 21-05-2007 09:17
ARTistiek Nut van zelfexpressie/kunst
Kapee
33 13-11-2005 16:44
De Kantine om welke situatie lag jij helemaal in een deuk?
Goeniegoegoe
77 17-12-2004 08:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen overheidsgeld naar het betaalde voetbal
mwsuperboer
50 05-12-2002 17:34
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.