Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2007, 13:34
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Vogelaar: islam wordt deel Nederlandse cultuur

ANP

AMSTERDAM - De islamitische cultuur nestelt zich zo diepgaand in de Nederlandse samenleving dat op de lange duur gesproken kan worden van een land dat uitgaat van een ‘joods-christelijke-islamitische traditie’. Dat zegt minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) zaterdag in een interview met Trouw.

Uitleg

Vogelaar hoopt een einde te maken aan het negativisme en de angst voor de islam. ‘Ik wil moslims helpen zich hier thuis te voelen. Islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen, juist omdat moslims ook burgers zijn van dit land.’

In de krant maakt de minister een vergelijking met de inbreng van de joodse gemeenschap in de Nederlandse cultuur. ‘Eeuwen geleden kwam de joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land dat is gevormd door joods-christelijke tradities. Ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam.’

Vogelaar zegt verder dat ze er geen problemen mee heeft als de (lokale) overheid steun geeft, ook financiële, aan religieuze instellingen van ‘nieuwe Nederlanders’. ‘Zolang je sociaal-maatschappelijke doelen subsidieert en geen religieuze activiteiten. Anders zou je een grens overgaan.’

De minister geeft hiermee een ander signaal af dan de kabinetten-Balkenende de afgelopen jaren hebben gedaan. Het beleid benadrukte toen de aanpassing aan de normen en waarden in Nederland.

Wilders stelt Kamervragen
Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PVV) reageerde zaterdag zeer ontstemd op de uitlatingen van Vogelaar. ‘Ik viel van mijn stoel toen ik dit las’, zei hij. ‘De islam staat haaks tegenover belangrijke normen en waarden van onze cultuur. Die mogen wij niet te grabbel gooien.’

Wilders eist dat de bewindsvrouw haar uitlatingen terugneemt. Wilders: ‘Dit is voor ons zo'n belangrijke kwestie, dat we een motie van wantrouwen tegen Vogelaar zullen indienen, als dit niet gebeurt.’

De PVV heeft in de vorm van Kamervragen opheldering aan de minister gesteld. De partij van Wilders wil onder meer weten waarom Vogelaar ‘niet opkomt voor het behoud en het versterken van onze Nederlandse en Westerse cultuur die gebaseerd is op de joods-christelijke traditie die vele malen beter en beschaafder is dan de achterlijke islamitische cultuur en traditie die daar haaks op staat.’

Ook kritiek VVD
Ook VVD-fractievoorzitter Mark Rutte toonde zich verbijsterd. Hij wil van premier Balkende weten of Vogelaar namens het hele kabinet sprak. ‘Nederland heeft geen islamitische traditie. Natuurlijk niet, daar moet je duidelijk over zijn’, vindt de VVD-voorman. ‘Mensen die naar ons land komen, hebben onze kernwaarden te onderschrijven, zoals gelijkheid van mannen en vrouwen en onze democratische rechtsstaat.’

Is dit een goede ontwikkeling?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2007, 13:37
Verwijderd
De islam is al een deel van de Nederlandse cultuur. Immers, een groot deel van de Nederlanders zijn moslim. Is dat een goede ontwikkeling? Nou nee, aangezien alle religies schadelijk zijn voor de mensheid.

Edit: lol @ PVV
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 13:48
Verwijderd
Mark Rutte en Geert Wilders moeten echt eens keer een hun domme mond dichthouden. Hoe durft de VVD zich liberaal te noemen? Alsof cultuur iets statisch is, iets wat niet kan veranderen. De aanwezigheid van een moslimgemeenschap is nu eenmaal de realiteit in hedendaags Nederland, en die gemeenschap blijft ook groeien, en daarmee waarschijnlijk ook hun invloed op onze tradities. Vogelaar heeft dus gewoon gelijk. Ik hou van haar (L) het blijkt toch maar weer dat alleen links navelstaren en angstdenken durft aan te pakken.

En dat wil helemaal niet zeggen dat ik een fan ben van de islam, of van geloof in het algemeen. Maar soms moet je de realiteit onder ogen durven te zien.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 13:59
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Ze heeft wel een punt, maar het is jammer dat ze dit voornamelijk zegt om rebels en anti-populistisch over te komen.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 14-07-2007 @ 14:59 :
Ze heeft wel een punt, maar het is jammer dat ze dit voornamelijk zegt om rebels en anti-populistisch over te komen.
Ach ja, het is politiek.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 14:40
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-07-2007 @ 14:37 :
De islam is al een deel van de Nederlandse cultuur. Immers, een groot deel van de Nederlanders zijn moslim. Is dat een goede ontwikkeling? Nou nee, aangezien alle religies schadelijk zijn voor de mensheid.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-07-2007 @ 14:37 :
De islam is al een deel van de Nederlandse cultuur. Immers, een groot deel van de Nederlanders zijn moslim. Is dat een goede ontwikkeling? Nou nee, aangezien alle religies schadelijk zijn voor de mensheid.

Edit: lol @ PVV
qft
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 16:15
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Mijns inziens heeft een land maar één bepaalde cultuur, in ieder geval één overheersende. Als je dan zegt dat we door de verschillende culturen een multi-cultuur hebben noem ik dat onzin. Een multi-cutuur is geen cultuur maar een mengelmoesje van door elkaar maar vooral langs elkaar levende mensen.
Leuk hoor dat we het Griekse volksdansen tot onze cultuur gaan rekenen omdat er Grieken in Nederland wonen, maar het slaat natuurlijk nergens op.
Ik zie het als de zoveelste poging de autochtonen in de nieuwe (moslim)cultuur te laten inburgeren, "wie doet er mee?"
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 16:16
Relief
Avatar van Relief
Relief is offline
Wilders haha Rutte haha........

De politiek wil maar niet de echte islam kennen.....

Een land met maar 1 cultuur is een illusie.
__________________
"Mijn psychiater zegt dat ik schizofreen ben. Wij vinden van niet!"

Laatst gewijzigd op 14-07-2007 om 16:18.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 16:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
doh

lijkt me duidelijk dat dat het geval is. Of wil men soms gaan ontkennen dat er moskeeen in NL zijn?

Om het nu te gaan afbakenen echter door te spreken over een "Nederland met een joods-christelijk-islamitische achtergrond" vind ik te ver gaan. Al is het alleen maar omdat je alle niet-joodse, niet-christelijke en niet-islamitische dan er niet in opneemt, terwijl die culturen toch echt ook een invloed (zij het wellicht wat minder) hebben op Nederland.

En laat ik het dan nog maar niet hebben over het feit dat zich dit voornamelijk specificeert op religieuze achtergrond en niet-religieuzen ook buiten de deur zet.

en voor diegenen die spreken over "de dominante cultuur in Nederland" en dat die niet beinvloed zou zijn/worden door invloeden van buitenaf, zou ik willen vragen wat precies die dominante cultuur inhoudt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 16:36
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 14-07-2007 @ 14:59 :
Ze heeft wel een punt, maar het is jammer dat ze dit voornamelijk zegt om rebels en anti-populistisch over te komen.
Hoe kom je daarbij?

Anyway het zou wat, ik snap de reacties van Wilders en Rutte ook niet echt ''cultuur is een dynamisch iets blabla, of je kunt verhinderen dat iets deel uit gaat maken van een cultuur

De overheid zou zich wat minder met zulke belachelijke vraagstukken bezig moeten houden imo.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 16:38
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 14-07-2007 @ 17:15 :
Een multi-cutuur is geen cultuur maar een mengelmoesje van door elkaar maar vooral langs elkaar levende mensen.
Wat is daar erg aan? Ik moet er niet aan denken als ik de hele dag tussen allemaal laagopgeleid plebs zou moeten hangen.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 16:40
Daevrem
Daevrem is offline
Cultuur is altijd een mengelmoesje.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 17:26
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 14-07-2007 @ 17:15 :
Een multi-cutuur is geen cultuur maar een mengelmoesje van door elkaar maar vooral langs elkaar levende mensen.
Ja duh, daarom heet het ook multicultureel. Multiculturaliteit is onvermijdelijk als er mensen vanuit een andere cultuur naar dit land komen.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 17:54
Young Predator
Avatar van Young Predator
Young Predator is offline
Multicultureel... Hang daar normen en waarden aan vast en je hebt een nieuwe cultuur, maar ga geen 2 culturen op 1 hoop gooien, dan maar regels voor een multicultuur.
__________________
A good student will always teach the teacher
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 17:55
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-07-2007 @ 14:48 :
Mark Rutte en Geert Wilders moeten echt eens keer een hun domme mond dichthouden. Hoe durft de VVD zich liberaal te noemen? Alsof cultuur iets statisch is, iets wat niet kan veranderen. De aanwezigheid van een moslimgemeenschap is nu eenmaal de realiteit in hedendaags Nederland, en die gemeenschap blijft ook
Mee eens. Cultuur is iets dynamisch.
Dus allerlei zaken beinvloeden hoe de cultuur verandert.

MAAR:

Dat wil niet zeggen dat als een islamitsche partij 76 zetels in Tweede Kamer zou hebben, ze verworvenheden kan terugdraaien.

DAG MAG NOOIT!

Input van de islam: prima. Als ze maar niet raken aan de kernwaarden van onze Moderne/Modernistische samenleving.

En probleem: dat doen veel elementen uit de Islam nu juist wel...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 17:56
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-07-2007 @ 18:26 :
Ja duh, daarom heet het ook multicultureel. Multiculturaliteit is onvermijdelijk als er mensen vanuit een andere cultuur naar dit land komen.
Cultuur als in: eten, drinken, muziek: PRIMA!

Maar de diepere waarden zullen en moeten gebaseerd blijven op ons Westerse denken. Daar is geen discussie over mogelijk. Geen onderhandeling. PUNT!

Aanpassen graag.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 18:05
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 14-07-2007 @ 18:56 :
Cultuur als in: eten, drinken, muziek: PRIMA!
wtf? Wanneer heb jij voor het laatst Joods gegeten dan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-07-2007, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-07-2007 @ 19:05 :
wtf? Wanneer heb jij voor het laatst Joods gegeten dan?
kosher! ken je de matzes met pasen niet? hartstikke joods!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 19:48
De Dood
De Dood is offline
tellen jodenkoeken ook?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 19:57
Verwijderd
uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 20:40
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 14-07-2007 @ 18:56 :
Cultuur als in: eten, drinken, muziek: PRIMA!

Maar de diepere waarden zullen en moeten gebaseerd blijven op ons Westerse denken. Daar is geen discussie over mogelijk. Geen onderhandeling. PUNT!

Aanpassen graag.

De conservatieven zeggen in de arabische wereld precies hetzelfde.



Zo kun je nooit iemand overtuigen. Volgens mij zijn er genoeg argumenten voor vrijheden, rechten en democratie en genoeg argumenten voor een scheiding van kerk en staat en religie in het algemeen.


Misschien hebben ze wel best goede dingen in de arabische cultuur. Misschien hoe ze met bejaarden omgaan. Of hoe ze over de consumptiemaatschappij denken. Ik zeg maar wat.


Wat jij hier doet is dogmatisch alle niet-westerse elementen afkeuren, los van argumentatie, etc. Dat is gewoon dogmatisch en slaat nergens op.

Het is alleen toeval dat jij voor vrijheid en democratie staat en enkelen aan de andere kant voor een tribale samenleving en onderwerping aan een fictief opperwezen.

Tenzij je open in debat wil gaan. Ook over vrijheid en democratie. Dan kom je er pas achter of het terecht is dat je voor die waarden staat.





Ooh ja, en die Christelijk-Joods-Islamitische traditie van Nederland en Vogelaar namens de Nederlandse regering. Misschien is het tijd voor de atheistische Nederlandse traditie. Ooh ja, atheistische traditie kan niet.

[...]

Omdat een minderheid een bepaald geloof heeft is dat ineens de traditie van heel Nederland omdat de meerherheid op dat punt geen niet in iets gelooft zonder empirische aanleiding(om zo 'evidence' maar even te beschrijven in contrast met 'proof')?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 14-07-2007 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 20:45
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
De Dood schreef op 14-07-2007 @ 20:48 :
tellen jodenkoeken ook?
Het zijn toch Jodekoeken omdat de bedenker Jode heette?


Trouwens waardeloze koeken. Liever stroopwafels. Schijnen dankzij weggepeste Nederlanders van Marokaanse afkomst nu heel populair (naja, lokaal dan) te zijn in Marokko.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 23:02
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 14-07-2007 @ 21:40 :
De conservatieven zeggen in de arabische wereld precies hetzelfde.
Zeker. Maar de Westerse ideeen en die van de islamisten zijn ook incommensurabel. Daarom, over bepaalde dingen kun je het niet eens worden....

Citaat:
Daevrem schreef op 14-07-2007 @ 21:40 :
Zo kun je nooit iemand overtuigen. Volgens mij zijn er genoeg argumenten voor vrijheden, rechten en democratie en genoeg argumenten voor een scheiding van kerk en staat en religie in het algemeen.


Misschien hebben ze wel best goede dingen in de arabische cultuur. Misschien hoe ze met bejaarden omgaan. Of hoe ze over de consumptiemaatschappij denken. Ik zeg maar wat.


Wat jij hier doet is dogmatisch alle niet-westerse elementen afkeuren, los van argumentatie, etc. Dat is gewoon dogmatisch en slaat nergens op.
(1) Ja, maar hangen de islamisten die ook aan?

(2) Prima! Graag! Maar dat zijn geen fundamentele zaken. Zaken als man-vrouw, gelovige-ongelovige, daar kun je niet over onderhandelen. Denk ik...

(3) Zie (2). Als het gaat om fundementele zaken, dan doe ik dat ja. Daarover kun je het niet eens worden...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 23:45
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Als de nederlandse cultuur ook maar iets joods heeft meegekregen eet ik mn keppeltje op.

Voor de rest heeft Meph gelijk natuurlijk.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2007, 00:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-07-2007 @ 14:48 :
Mark Rutte en Geert Wilders moeten echt eens keer een hun domme mond dichthouden.
Dat geldt tevens voor critici die geen ruk begrijpen van waarom Rutte Vogelaar op de vingers moet tikken vanwege een dergelijke grenzeloos domme uitspraak.

Puur strikte gezien is de uitspraak stating the obvious aangezien cultuur dynamisch en niet universeel door Nederland heen is, wat er impliciet uit spreekt is grenzeloos dom, onwaar en onwenselijk.

Als Rutte een minister neersabeld die zoiets achterlijks uitkraamt heeft hij het grootste gelijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 00:25
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-07-2007 @ 01:21 :
Dat geldt tevens voor critici die geen ruk begrijpen van waarom Rutte Vogelaar op de vingers moet tikken vanwege een dergelijke grenzeloos domme uitspraak.

Puur strikte gezien is de uitspraak stating the obvious aangezien cultuur dynamisch en niet universeel door Nederland heen is, wat er impliciet uit spreekt is grenzeloos dom, onwaar en onwenselijk.

Als Rutte een minister neersabeld die zoiets achterlijks uitkraamt heeft hij het grootste gelijk.
Ik ben het wel eens met T_ID... puur in theorie kan ze misschien gelijk hebben (of krijgen). Maar het is domme uitspraak.

Beetje offtopci, maar gooi em er maar tussen:

Waarom preekt met in moskee niet gewoon in het Nederlands?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 00:55
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 15-07-2007 @ 01:25 :
Waarom preekt met in moskee niet gewoon in het Nederlands?
De vraag is, zou dat er iets toe doen moest de bevokingsgroep waarover je het hebt zorgen voor een degelijke in- en output op economisch vlak. Ik neem als voorbeeld Antwerpen waar een grote Indiase en Joodse gemeenschap leeft. De kloof met die mensen is veel groter als die met de meeste typische Maghreb-moslims maar toch speelt dat niet.
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 01:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-07-2007 @ 01:55 :
De vraag is, zou dat er iets toe doen moest de bevokingsgroep waarover je het hebt zorgen voor een degelijke in- en output op economisch vlak. Ik neem als voorbeeld Antwerpen waar een grote Indiase en Joodse gemeenschap leeft. De kloof met die mensen is veel groter als die met de meeste typische Maghreb-moslims maar toch speelt dat niet.
Verwar economische prestaties niet met integratie. Een Marrokaanse draaideurcrimineel met een integratieprobleem zet vast veel geld om met zijn activiteiten en betaald vast veel belasting, maar is nog steeds een probleem.

Hendrikx heeft op zich een punt omdat de moskee simpelweg een facet van het leven van de gemiddelde islamitische migrant is. Kan je daar alleen nog maar met kennis van de Nederlandse taal terecht, dan is er meer pressie om Nederlands te leren.

Dat migranten samenklitten en eigen voorzieningen vormen is nu juist de reden dat sommigen totaal niet integreren. Weigert het geïntegreerde deel van een migrantengroep daaraan mee te doen (door Nederlands te spreken), dan worden de mensen met problemen gedwongen te integreren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 01:20
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Moesten alle Marrokanen, net als de Joden en Indiërs in Antwerpen, Londen en Parijs zich vooral met diamanten bezig houden dan had niemand er een probleem mee gehad. Hoe erg ze zich ook opsluiten in hun eigen wijken en beperken tot eigen winkels enz. De druk van de religie ligt hier trouwens even hoog.

Hetzelfde met bv. bepaalde Brusselse gemeenten waar heel wat EU-diplomaten zich verschansen. Lappen al de wetten aan hun laars, spreken enkel Engels en geven geen reet om de buurt waar ze wonen. Maar opnieuw: hopen geld.
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 01:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-07-2007 @ 02:20 :
Moesten alle Marrokanen, net als de Joden en Indiërs in Antwerpen, Londen en Parijs zich vooral met diamanten bezig houden dan had niemand er een probleem mee gehad. Hoe erg ze zich ook opsluiten in hun eigen wijken en beperken tot eigen winkels enz. De druk van de religie ligt hier trouwens even hoog.
Er hadden minder mensen een probleem mee gehad. Verwar economische prestaties en integratie echter niet. Beiden hebben verschillende oorzaken en problemen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 08:21
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 15-07-2007 @ 01:25 :
Waarom preekt met in moskee niet gewoon in het Nederlands?
Waarom zou dat moeten, eppo?

Katholieken doen ook nog hele diensten in Latijn, wat zoals bekend een uitgestorven taal is.

Moeten Boeddhisten nu ook hun mantra's in het Nederlands opdreunen?

Ga buiten spelen:

http://www.youtube.com/watch?v=KW8RgmEJs-8

Laatst gewijzigd op 15-07-2007 om 08:30.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 08:58
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-07-2007 @ 02:20 :
Moesten alle Marrokanen, net als de Joden en Indiërs in Antwerpen, Londen en Parijs zich vooral met diamanten bezig houden dan had niemand er een probleem mee gehad. Hoe erg ze zich ook opsluiten in hun eigen wijken en beperken tot eigen winkels enz. De druk van de religie ligt hier trouwens even hoog.

Hetzelfde met bv. bepaalde Brusselse gemeenten waar heel wat EU-diplomaten zich verschansen. Lappen al de wetten aan hun laars, spreken enkel Engels en geven geen reet om de buurt waar ze wonen. Maar opnieuw: hopen geld.
Ik zie nogal een verschil tussen een kleine groep hoofdzakelijk orthodoxe joden die inderdaad samenklitten t.o.v. het aantal moslims in NL/Belgie. Van de "gewone" joden in Europa weet haast niemand dat ze joods zijn, van de moslims is dat aardig duidelijk; nagenoeg alles van arabische afkomst (met de daarbij horende cultuur). Dus de vergelijking moslims/orthodoxe joden gaat in aantal nogal mank. Ik heb zo'n vermoeden dat, als er 1 miljoen orthodoxe joden door de straten van NL liepen, er wel degelijk mensen problemen mee hadden gehad.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 09:00
Verwijderd
Islam is er al een deel van, lijkt me.

Verder denk ik inderdaad dat een godsdienst die zo rechtlijnig is als bijvoorbeeld de zwartkousenkerk, en de fundamentalistische moslim en joodse kerken inderdaad meer kwaad dan goed doen.

De gematigden, daar zal je geen last van hebben, tenzij je er last van WIL hebben, natuurlijk.

Leven en laten leven.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 11:11
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
hookee schreef op 15-07-2007 @ 09:58 :
Ik zie nogal een verschil tussen een kleine groep hoofdzakelijk orthodoxe joden die inderdaad samenklitten t.o.v. het aantal moslims in NL/Belgie. Van de "gewone" joden in Europa weet haast niemand dat ze joods zijn, van de moslims is dat aardig duidelijk; nagenoeg alles van arabische afkomst (met de daarbij horende cultuur). Dus de vergelijking moslims/orthodoxe joden gaat in aantal nogal mank. Ik heb zo'n vermoeden dat, als er 1 miljoen orthodoxe joden door de straten van NL liepen, er wel degelijk mensen problemen mee hadden gehad.
Oh ik ken in België geen wijk waar uitsluitend moslims leven. Chinezen, Joden en Indiërs daarentegen wel. Verder ken ik een hoop mensen van Arabische afkomst waarvan ik niet weet dat ze moslim zijn en dan nog een deel die verre van moslim zijn. Maar ik merk aan je toon alweer welke kant dit opgaat, je ziet niet graag hoofddoekjes waarschijnlijk.
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 11:14
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 15-07-2007 @ 09:58 :
Ik zie nogal een verschil tussen een kleine groep hoofdzakelijk orthodoxe joden die inderdaad samenklitten t.o.v. het aantal moslims in NL/Belgie. Van de "gewone" joden in Europa weet haast niemand dat ze joods zijn, van de moslims is dat aardig duidelijk; nagenoeg alles van arabische afkomst (met de daarbij horende cultuur). Dus de vergelijking moslims/orthodoxe joden gaat in aantal nogal mank. Ik heb zo'n vermoeden dat, als er 1 miljoen orthodoxe joden door de straten van NL liepen, er wel degelijk mensen problemen mee hadden gehad.
Dat hadden de mensen ook tot 1945.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-07-2007, 12:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-07-2007 @ 01:55 :
De vraag is, zou dat er iets toe doen moest de bevokingsgroep waarover je het hebt zorgen voor een degelijke in- en output op economisch vlak. Ik neem als voorbeeld Antwerpen waar een grote Indiase en Joodse gemeenschap leeft. De kloof met die mensen is veel groter als die met de meeste typische Maghreb-moslims maar toch speelt dat niet.
Het gaat er volgens mij meer om waar je het "meeste last van hebt". Ook in Antwerpen verzieken Marokkanen vaak de sfeer in de buurt - als ze dat nu eens zouden laten, dan maakt een eventuele kloof weinig meer uit.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 12:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-07-2007 @ 12:11 :
Oh ik ken in België geen wijk waar uitsluitend moslims leven. Chinezen, Joden en Indiërs daarentegen wel.
(wb antwerpen: )

Ah kom op. Er wonen ook niet-joden in de "Joodse buurt", hoor.

En in de Chinese buurt heb ik Afrikanen gezien en de Indiers wonen net zo goed in de diamantbuurt.

Moslims wonen veelal in Borgerhout.

Het is in geeneen wijk zo dat 100% iets van hetzelfde is.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 13:01
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 15-07-2007 @ 00:45 :
Als de nederlandse cultuur ook maar iets joods heeft meegekregen eet ik mn keppeltje op.
Veel invloed op de taal, bv.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:10
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 13:59 :
(wb antwerpen: )

Ah kom op. Er wonen ook niet-joden in de "Joodse buurt", hoor.

En in de Chinese buurt heb ik Afrikanen gezien en de Indiers wonen net zo goed in de diamantbuurt.

Moslims wonen veelal in Borgerhout.

Het is in geeneen wijk zo dat 100% iets van hetzelfde is.
Lol nuanceer dan ook he. Kom jij vaak in Borgerhout? Ik zie daar geen expliciet 'moslimkarakter' in die wijken, integendeel met de recente heropwaardering. Vergelijk dat met de Chinese buurt van Brussel, of de Matongé-wijk. Maar die beide buurten hebben een positief imago gekregen, dus is het plots niet erg.
Wie Antwerpen binnenrijdt met de trein weet daarentegen wel meteen waar hij zit, maar het is een toffe buurt, in trek bij toeristen ook dus de reputatie is positiever. Als gemeenschap zijn diegene die ik noemde echter veel meer gesloten.
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:23
Verwijderd
Nederland is voor een paar eeuwen de grootste islamitische land van de wereld geweest. Dus natuurlijk is de islam een deel van de Nederlandse cultuur.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:29
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 15-07-2007 @ 09:21 :
[B]Waarom zou dat moeten, eppo?
Noem mij een paar RK kerken waar nog wekelijks in het Latijn wordt gepreekt!

En om je vraag te beantwoorden: voor de integratie. Je bent toch in Nederland.

Nu heb je het belachelijke van een Arabische moskee, een Turkse moskee. Doe alles lekker in Nederlands. In ieder geval meng je dan de Turken en Marokkanen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:30
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Over preken in het Nederlands:

Citaat:
Cartosa schreef op 15-07-2007 @ 01:55 :
De vraag is, zou dat er iets toe doen moest de bevokingsgroep waarover je het hebt zorgen voor een degelijke in- en output op economisch vlak. Ik neem als voorbeeld Antwerpen waar een grote Indiase en Joodse gemeenschap leeft. De kloof met die mensen is veel groter als die met de meeste typische Maghreb-moslims maar toch speelt dat niet.

Maar je BENT Nederlander! Je hoort erbij! Waarom zou je dan in een andere taal je preek willen horen?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 15-07-2007 @ 15:30 :
Maar je BENT Nederlander! Je hoort erbij! Waarom zou je dan in een andere taal je preek willen horen?
Onderdeel van religie.
Net zoals het eten van geen varkensvlees, bv.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 15-07-2007 @ 15:23 :
Nederland is voor een paar eeuwen de grootste islamitische land van de wereld geweest. Dus natuurlijk is de islam een deel van de Nederlandse cultuur.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-07-2007 @ 15:10 :
Lol nuanceer dan ook he. Kom jij vaak in Borgerhout? Ik zie daar geen expliciet 'moslimkarakter' in die wijken, integendeel met de recente heropwaardering. Vergelijk dat met de Chinese buurt van Brussel, of de Matongé-wijk. Maar die beide buurten hebben een positief imago gekregen, dus is het plots niet erg.
Wie Antwerpen binnenrijdt met de trein weet daarentegen wel meteen waar hij zit, maar het is een toffe buurt, in trek bij toeristen ook dus de reputatie is positiever. Als gemeenschap zijn diegene die ik noemde echter veel meer gesloten.
Ik weerlegde slechts jouw aantijging dat er alleen maar joden in de joodse wijk wonen en alleen maar chinezen in de chinese wijk.

Citaat:
Cartosa schreef op 15-07-2007 @ 12:11 :
Oh ik ken in België geen wijk waar uitsluitend moslims leven. Chinezen, Joden en Indiërs daarentegen wel.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:37
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 15:34 :
Onderdeel van religie.
Net zoals het eten van geen varkensvlees, bv.
Ik vind het echt onzin sorry! En heel slecht voor de integratie.

Eerste generatie Turken/Marokkanen kan ik me nog voorstellen. In de jaren 60 dus.
Maar we gaan nu naar de derde generatie toe. Lijkt me niet echt helpen als die steeds naar preken in moedertaal luisteren.

Snap ook niet dat ze dat willen: je bent NEDERLANDER!
Moslim-Nederlander!!!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 15-07-2007 @ 15:37 :
Ik vind het echt onzin sorry! En heel slecht voor de integratie.

Eerste generatie Turken/Marokkanen kan ik me nog voorstellen. In de jaren 60 dus.
Maar we gaan nu naar de derde generatie toe. Lijkt me niet echt helpen als die steeds naar preken in moedertaal luisteren.

Snap ook niet dat ze dat willen: je bent NEDERLANDER!
Moslim-Nederlander!!!
ga je ze verplicht varkens door de strot duwen ofzo?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:42
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 15:39 :
ga je ze verplicht varkens door de strot duwen ofzo?
Lief meisje voor wie ik het zo vaak opneem hier
Wat doe je flauw. Ik had het natuurlijk over de taal!!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 14:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 15-07-2007 @ 15:42 :
Lief meisje voor wie ik het zo vaak opneem hier
Wat doe je flauw. Ik had het natuurlijk over de taal!!
Wat is daar anders aan? Het is onderdeel van de religie. Bij de islam is de koran in het Arabisch geschreven. Het zou stom zijn als die citaten opeens in het Nederlands geciteerd worden (niet dat het niet gedaan wordt) en dat gebeden opeens in het Nederlands worden gedaan.

Het is wellicht wat anders als je doelt op de teksten buiten de noodzakelijke religieuze gebruiken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap PVV, Wilders, extreem rechts en de vrijheid van meningsuiting
T_ID
454 31-05-2009 23:57
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gemaakte verslag over de multiculturele samenleving
smart_girl
1 21-05-2008 21:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Verwijderd
488 20-08-2005 23:14
Algemene schoolzaken Ik vind islamitische scholen goed!
*~SuPaHgIrL~*
44 10-10-2003 20:27
Levensbeschouwing & Filosofie Europa tegenover de Islam
Klager
58 24-02-2002 22:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.