Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2003, 12:17
barbara & joyce
Hi, voor godsdienst moeten wij een kleine praktische opdracht maken over het boeddhisme. Hiervoor onderzoeken wij hoeveel nederlandse jongeren van het boeddhisme afweten en hoe zij tegen deze religie aankijken. Je hoeft dus geen kennis van het boeddhisme te hebben om te reageren, dan vermeld je gewoon alleen dat. Je reactie komt in ons werkstuk terecht. Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 18-05-2003 om 13:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2003, 13:04
Crienie
Avatar van Crienie
Crienie is offline
Ik heb me nooit verdiept in het boedhisme. Net zoals ik me niet echt verdiept heb in andere godsdiensten. Vin ze allemaal onzin. OOK het boedhisme...
__________________
Crienie Steekt Handjes In De Lucht, Doet Oogjes Dicht, Balt Vuistjes En Doet Mondje Open... *GaaP*
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 13:54
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Crienie schreef op 18-05-2003 @ 14:04:
Ik heb me nooit verdiept in het boedhisme. Net zoals ik me niet echt verdiept heb in andere godsdiensten. Vin ze allemaal onzin. OOK het boedhisme...
Hoe kun je dat nou weten als je je er nooit in hebt verdiept?

Over je onderwerp, ik weet niet veel(niks) van het boeddhisme, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 13:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Crienie schreef op 18-05-2003 @ 14:04:
Ik heb me nooit verdiept in het boedhisme. Net zoals ik me niet echt verdiept heb in andere godsdiensten. Vin ze allemaal onzin. OOK het boedhisme...
Boeddhisme is geen godsdienst, maar een religie.

Een godsdienst is een geloof in een god of meerdere goden. Boeddhisten geloven niet in een god of meerdere goden.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:00
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
[topic titel aangepast]
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:16
Briseďs
Avatar van Briseďs
Briseďs is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-05-2003 @ 14:58:
Boeddhisme is geen godsdienst, maar een religie.

Een godsdienst is een geloof in een god of meerdere goden. Boeddhisten geloven niet in een god of meerdere goden.
Boeddhisme is geen godsdienst en ook geen religie, maar een levenswijze. Oid. Officieel dan. Ofzo.

Mijn mening over het boeddhisme? Ik weet er ook niet zo veel over. Het is niet zo dat ik er iets tegen heb of zo, maar het spreekt me ook niet bijzonder aan of zo. Boeddhisme staat voor mij ook nogal ver van mn bed, omdat ik totaal geen mensen ken die boeddhist zijn. (in tegenstelling tot christenen, moslims, hindoeďsten, joden etc.)
__________________
Hela världen är sĺ underbar
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Briseďs schreef op 18-05-2003 @ 15:16:
Boeddhisme is geen godsdienst en ook geen religie, maar een levenswijze. Oid. Officieel dan. Ofzo.
Religie is niet hetzelfde als godsdienst. Bij een religie hoef je niet in een god te geloven. Boeddhisme doet dit dan ook niet. En waarom ik het religie noem is omdat het wel degelijk om geloven in iets gaan, bv. reincarnatie.
Een levenswijze vind ik te "min" voor boeddhisme. Als mijn levenswijze de punkcultuur was, dan zou punkcultuur mijn levenswijze zijn. Dat lijkt me wezenlijk anders.

Levenswijze kan zowat bijna alles zijn. Om daar boeddhisme bij te zetten is mi net zo verkeerd als occultisme filosofie te noemen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:35
Briseďs
Avatar van Briseďs
Briseďs is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-05-2003 @ 15:22:
Religie is niet hetzelfde als godsdienst. Bij een religie hoef je niet in een god te geloven. Boeddhisme doet dit dan ook niet. En waarom ik het religie noem is omdat het wel degelijk om geloven in iets gaan, bv. reincarnatie.
Een levenswijze vind ik te "min" voor boeddhisme. Als mijn levenswijze de punkcultuur was, dan zou punkcultuur mijn levenswijze zijn. Dat lijkt me wezenlijk anders.

Levenswijze kan zowat bijna alles zijn. Om daar boeddhisme bij te zetten is mi net zo verkeerd als occultisme filosofie te noemen.
Boeddhisme is in beginsle toch echt een levenswijze. Het enige dat Boeddha ooit heeft gedaan is vertellen hoe je het best kunt leven. Daar zijnnatuurlijk allerlei dingen omheen gekomen, waardoor je het nu idd als een religie zou kunnen zien.

Volgens mij tenminste. En ik begrijp niet echt wat je met de vergelijking met punkcultuur wil zeggen...
__________________
Hela världen är sĺ underbar
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:40
JJzD
JJzD is offline
ik heb me 2 jaar met boedhisme en mystiek daar omheen bezig gehouden.
wat betreft meditatieve wijsheden kan je merken dat het een heel oude Godsdienst is (ja alle geloof is een geloof in iets of iemand) uitgevoerd door erg scherpzinnige mannen.

ook wat betreft energieën en dergelijken kunnen ze een heel hoop.

ik heb dit gedaan in verband met een vechtsport. ik weet dus niet wat zuiver boedhisme is en wat het"bijgeloof" daarom heen is
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:06
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
@ Topicstarter; bezoek de boedistische tempel in Amsterdam, zit vlak bij de wallen. Geven ze goede uitleg, en je kan er mooie foto's maken.


Boeddhisme is een levenswijze. Via een bepaald patroon bereik je de verlichting.
Heel mooi allemaal maar ik geloof niet in reďncarnatie.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 17:31
Verwijderd
Het boeddhisme is gebaseerd op het idee dat mensen door een lange weg af te leggen zich kunnen bevrijden van het aardse geestelijke lijden. Het idee is dat de mensheid een verkeerde perceptie hebben van de werkelijkheid.
Hierdoor lukt het de mensen niet om bepaalde dingen te bereiken doordat ze de verkeerde handelingen uitvoeren, wat dus leidt tot teleurstelling. Hierdoor creëert men zijn eigen lijden.
Als je kunt inzien dat de eigen perceptie van de werkelijkheid niet persé gelijk is aan de objectieve werkelijkheid, kun je jezelf dus voor het lijden behoeden, en uiteindelijk het hoogste niveau van verlichting bereiken, het nirvana.

Het bereiken van het nirvana is echter een uiterst moeilijke en gecompliceerde zaak. Daarom heeft elke boeddhist een peroonlijke begeleider die hem helpt. Alle latere stromingen van het boeddhisme hechten dan ook groot belang aan deze leraar-leerling relatie.
Boeddhisten geloven ook in reincarnatie.
Het leven wordt door hen gezien als een oneindige schakel van wedergeboorten. Aan de hand van daden die je doet in je leven wordt bepaald of je een gunstige dan wel ongunstige wedergeboorte hebt. Dit heet Karma.
Door de beoefening van het boeddhisme kan de schakel van wedergeboorten (samsara) worden verbroken en zo bereik je het nirvana. Hiervoor zijn wel veel levens nodig. Het grootste verschil met het Tibetaanse boeddhisme is echter dat het Tibetaanse geloof is dat het nirvana in slechts een leven kan worden bereikt.

Binnen het boeddhisme ontstonden twee scholen: de hinayana en de mahayana.
De eerste hield zich vooral aan de oude leer. Het is vooral een wijsbegeerte, met gedragsregels en waarden. Het aparte van het boeddhisme is ook dat het een godsdienst zonder god is. Toch is het niet een filosofie of verzameling van leefregels te noemen. Het is een religie, maar zonder god.
De aanhangers van mahayana voegden echter aan het oorspronkelijk boeddhisme het vereren van eigenschappen van de Boeddha toe (de Boeddha is geen God, maar de stichter van het boeddhisme, in sommige opzichten te vergelijken met Mohammed en Jezus).
Deze boeddhisten gaan er ook van uit dat men niet alleen zichzelf uit zijn lijden moet verlossen, maar alle andere levende wezens ook moet helpen dit te doen.
De personificaties van de eigenschappen van de Boeddha (hetgeen overigens ‘verlichte’ betekent), worden bodhissatva’s genoemd. Deze bodhisattva’s hebben hun eigen toetreding tot het nirvana uitgesteld teneinde andere levende wezens te helpen zich te verlossen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 17:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Briseďs schreef op 18-05-2003 @ 15:35:
Boeddhisme is in beginsle toch echt een levenswijze. Het enige dat Boeddha ooit heeft gedaan is vertellen hoe je het best kunt leven. Daar zijnnatuurlijk allerlei dingen omheen gekomen, waardoor je het nu idd als een religie zou kunnen zien.

Volgens mij tenminste. En ik begrijp niet echt wat je met de vergelijking met punkcultuur wil zeggen...
Omdat een levenswijze iets globalers is dan ergens in geloven.
Boeddhisten geloven in reincarnatie.
Bij een levenswijze kun je op een bepaalde manier leven, maar dat zegt nog niks over wat je gelooft.
Datgene waarin je gelooft (reincarnatie) is geen levenswijze maar een geloof, een religie dus.
Daarom kan ik boeddhisme niet slechts een levenswijze noemen, maar een religie en de punkcultuur wel als een pure en alleen een levenswijze.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 16:36
leelee
leelee is offline
Boeddhisme...... het idee is leuk maar in werkelijkheid loopt het niet zo als dat in eerste instantie de bedoeling is geweest...!!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 19:04
faith666
faith666 is offline
Er zijn delen van het Boeddhisme waar best wat in zit, hun manier van reincarnatie vind ik heel mooi, ik zou graag willen dat het de waarheid is. alleen weet ik dat nog niet zo zeker.
Daarnaast zijn er alleen wel een aantal dingen waar ik het niet zo zeer mee eens ben, de manier waarop zij met de natuur en de tijd omgaan, de tijd, tja ik kan zoiets nu eenmaal niet zien als iets dat alleen hier en nu is, zij hebben zoiets van je moet je concentreren op wat je nu aan het doen bent, op zich geniet je er dan misschien wel meer van maar ik heb het ooit geprobeerd en vind het best onmogelijk.

Toch spreekt het Boeddhisme me best aan, ik zou alleen niet zoasl monniken in een klooster willen wonen en ook het idee dat je in het nirvana terecht zal komen als je monniken te eten geeft enzo vind ik een beetje ver gezocht. Ik vind dat je alle mensen gelijk moet behandelen en dat je met het helpen van wie dan ook evenveel goed doet.
__________________
Such a shame, my defenses have become my own restrictions....
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 19:31
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Boeddhisme is .
De enige religie die werkelijk zachtmoedige volgelingen heeft. In tegenstelling tot oorlogszuchtige christenen.

Ikzelf ben erg bezig met waar zij ook mee bezig zijn. meditatie , innerlijke ontwikkeling en daarmee verlichting bereiken wat dat ook inhoud.

Lees ook veel dat soort boeken.
Heb COncentratie en meditatie van Christmas Humphreys gelezen bv.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 19:39
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
boedishme rulezzzzzzz

Ik weet eigenlijk nix over ze
Behalve dat ze met iedereen vriendjes willen zijn, in azie wonen en de hele dag boven in bergen mediteren
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 11:46
86dagreed
Avatar van 86dagreed
86dagreed is offline
Wat ook wel leuk punt is, is de intentie.

Voorbeeldje:

een boeddhist schreef ooit op:

'toen ik terugkwam van camperen bij mijn auto, was mijn hele auto beschadigt, het (stoffen/verschuifbare) dak was aan flarden gerukt en ovreal krassen, en het eten was weg. Toen ik echter de sporen zag, bleek het een eekhoorn te zijn geweest. Dan is de intentie anders. Hij wist niet van ons en onze hechting aan dit materiaal af, maar hij wou slechts zijn eigen behoeften bevredigen eten, en zag het alleen als een obstakel. Dan is de intentie anders dan als criminelen je dak vernielen'.
__________________
Never judge a book by its movie.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 16:15
toto
Avatar van toto
toto is offline
ik heb me verdiept in het boeddhisme...

heel lang zelfs.... op zch vind ik het een hele mooie manier van leven... maar aan alle "geloven/ levenswijze etc" zitten nadelen vind ik... zo ook aan het boeddhisme...

ik vind het boeddhisme in sommige manieren behoorlijk hypocriet ze mogen bv geen dieren doden...want al het leven is heilig maar ze eten wel vlees en laten een kok hun voedsel doden... dat vind ik best raar

ook is het in het zen-boeddhisme zo dat ze geloven dat iedereen verlichting kan bereiken... alleen moet je als vrouw toch eerst reincarneren of incarneren als man om die verlichting te bereiken...
__________________
"ik geloof niet in sprookjes!'' zei ze en ze startte haar bezem
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-05-2003, 21:21
Ypci
Ypci is offline
Wat ik weet over boedhisme is dat Boeddha op zoek ging naar verlichting van zichzelf. Hij is kort samengevat op zoek gegaan naar de levenswijze om het minste te lijden. Daarom is hij ook zo arm, want dan kan je ook zo weinig mogelijk verliezen. Ik heb een keer een goed werkstuk over boedhisme gemaakt en ik heb enkele boeken bij mij in de kast liggen. Vandaag heb ik cht even geen zin om hier echt diep op in te gaan, maar ik vind het een interessante levenswijze en ga misschien zelf ook op pad.
__________________
The simple things are all complicated
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 21:25
Upke
Upke is offline
Het boedhisme is geen godsdienst. Het kent geen enkele god hoor. Het gaat om wat je zelf ervaart.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 04:01
Verwijderd
ik vind het boeddhisme behoorlijk naief...

ik zal later wel eens uitleggen waarom ik dat vind, ik ga nu eerst ff slapen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 19:09
SuprSoulFighter
Avatar van SuprSoulFighter
SuprSoulFighter is offline
Goed topic, goede reacties, maar het lijkt ook vrij makkelijk te zien hoe mensen Boeddhisme zien in de vorm van "regels". Er is een wezenlijk verschil tussen "moeten" en "mogen". Het is niet zo dat het strak getrokken zit qua leefregels en handelingen( karma). Een simpel voorbeeld: Ik denk na over de kwestie geen levende wezens te doden. Betekend dit automatisch dat ik geen vlees mag eten?. Misschien, maar dat hangt ervan af hoe je dat voor jezelf opstelt, bijvoorbeeld door slechts 2 keer per week vlees te consumeren en je nuttig te maken in een functie waar veel liefde voor dieren gevraagd wordt. Boeddhisten zijn niet allemaal "hetzelfde" qua leefpatroon. Omdat het "moeten" een zeer tegenstrijdige en verwarrende rol kan vormen in het bereiken van de boeddhistische leerstellingen. Datzelfde geldt voor de reincarnatie, je hoeft daar in het begin niet mee bezig te zijn, het is aan jou. De basis is er, en veel gekleurder dan menig iemand denkt of oordeeld.

Kalyana Mitrata(Spirituele vriendschap)..
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 07:32
So chu chu
Avatar van So chu chu
So chu chu is offline
dat is inderdaat de basich van boedisme,

Het respect voor alles om je heen. En daar stop dan ook meteen een enige verpichting die je in het boedisme zal vinden, en zelfs deze kan je intrepreteren zoals je wil. Het gemakkelijkste en meteen hetgene wat de meeste boedisten doen is respect opbrengen voor je medemensen, alle grote zoogdieren, zeezoogdieren en de grote vogels en vissen. En dat is niet zoveel, toch als je het met andere godsdiensten vergelijkt maken die meteen al een verschil tussen mensen en dieren: respecteer je medenmens is de algemene boodschap, en dat wordt dan weer weggedrukt tussen alle werkelijke regels.

Boudisme als je je dieper in het boudisme verdiept zal je ondervinden dat de meeste boudisten wel geloven in een soort van god, alleen geen god in de vorm van een hoger geplaatst persoon (dus niet zoals in elke gosdsdienst), ze geloven dat de kracht van de wens van alle mensen een groot genoege kracht is om werkelijk iets te veranderen. En ergens klopt dat niet? Als genoeg mensen iets willen dan groeperen ze zicht en vechten ervoor....

Wat zo mooi is aan boudisme is dat resepct voor anderen niet alleen betekend dat je naar hen moet luisteren, dat hoeft zelfs niet, maar dat je alle anderen moet proveren begrijpen. wat ook wel de bazisch van respect is, dus niet echt een andere regel vormt. Het simpelste voorbeeld: je moeder is boos op jou, jij weet niet waarom, en zij wil het niet zeggen. De meeste mensen halen hun schouders op en " 't Zal wel weer overwaaien". Boudisten zullen er eerder vanuit gaan dat het feit dat ze niets wil zeggen al een aanwijzing is en zo op zoek gaan naar het waarom. Je zou het boedism voor mijn part als fylosofie kunnen omschrijven.
__________________
Mensenrecthten: eens gegeven blijft gegeven.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 13:35
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
ik weet er niet veel over ofzo, maar t t is echt een heel vredelievend relaxed volk
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 13:53
Halah
Halah is offline
Boeddhisten geloven wel in een God en in goddelijke principes. Metallicat heeft het goed uitgelegd. Je kan over het Boeddhisme niet echt een mening hebben. Het is een mooie leefwijze die niemand kwaad doet en als de weg van onthechting van de Samsara voor iemand klopt, dan is daar niets tegen te zeggen. Er is een link te leggen met de Stoicijnen onder de filosofen. Boeddhisme, voor mij wel de mooiste religie onder de grote wereldreligies.
__________________
jimmy jimmy rock'n'roll jimmy jimmy yeah yeah
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2003, 21:12
no pain n death
no pain n death is offline
Ik ben de laatse jaren in mijn visie op de wereld en het geloof veranderd. Ik ben mede dankzij de vechtkunst Shaolin Gong Fu "Boeddhist geworden". Ik ben nog aan het ontdekken wat het allemaal inhoud en wat het voor mij kan betekenen. je kunt natuurlijk niet plotseling zeggen, ik ben boeddhist. Maar ik heb ontdekt dat door meditatie en verandering van mijn gedrag ik veel zachtmoediger ben geworden en me steeds meer ben gaan afkeren tegen materialisme, de manier hoe mensen leven in de westerse wereld en rascisme. Boeddhist zijn betekent voor mij vooral respect, innerlijke rust en mededogenheid. Kortom ik ben veel gelukkiger dan voorheen.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 16:57
So chu chu
Avatar van So chu chu
So chu chu is offline
Leuk dat je je in Boudisme bent gaan interesseren, dan kan je meteen die geveschtssport afzweren. Het is nl zeer onlogisch dat je door middel van een gevechtssport innerlijke rust vind, respect hebt voor alles en iedereen etc.

Beginnend met innerlijke rust: Bij boudisme zou dat een rust door middel van vrede en sereniteit moeten zijn, probeer es yoga, je geest vrji maken van gedachten die je aflijden van je levensdoel. De innerlijke rust bij een gevechtssport is inderdaat een beetje op hetzelfde gebaseerd. Hoewel de uitkomst en het doel totaal verschillen. De innerlijke rust bij een gevechtssport zorgt ervoor dat je niet aarzeld vb. bij karate is alles gebaseerd op snelheid; logischerwijs zou iemand die een steen kapot wil krijgen dit met kracht proberen, om dit niet te doen zoekt men naar een innerlijke rust waardoor je lichamelijke reacties voor problemen niet automatisch gaan maar totaal zijn onderworpen aan je wil. Op die mannier kan je met een hoge snelheid op dingen slaan waar je zonder die staat van "trance" nooit op zou slaan.
Dit was dan ook een manier om legers op te lijden die niet aarzelden op bazich van een algemeen geloof in het Oosten lieten ze mannen (en vrouwen) trainen en na de training was een bevel genoeg om die mensen ergens op te laten slaan: een steen, een vrouw of kind of een moordenaar, het maakte niets meer uit.

Respect: waarom vechten tegen iets waar je respect voor kan opbrengen? Vechten heeft meestal als bazisch disrespect, egoďsme, rasisme en jaloezie.

Koppel boudisme dus niet zo eenvoudig aan een geveschtssport. Er zijn heel veel meer manieren op die innerlijke rust te vinden zoals yoga, of zelfs tai-chi (waar je de meest allerdaagse dingen uitbeeld zonder aan iets anders te denken)

Vechten is al zoiets slechts, waarom zou je het dan willen leren? Volgens het boudimse bestaat de mogenlijkheid om te vechten om een geschil op te lossen, maar enkel als alle andere manieren geprobeerd zijn en dat je jezelf meer schade toebrengt als de andere, zodat je boet voor het feit dat je gefaald hebt om iets vreedzaam op te lossen. (en zoals bij alle godsdiensten en religies word dit natuurlijk aan de laars gelapt)
__________________
Mensenrecthten: eens gegeven blijft gegeven.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 17:28
poesiefox
poesiefox is offline
Boeddhisme asocieer ik met vegetarisme, en met karma en reincarnatie. Met leuke wierookstokjes en huisaltaartjes.

Kortom: ik weet er geen flikker van.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 11:12
MickeyV
MickeyV is offline
Da's met dubbel s, poesie. Associëren.

Het enige dat ik weet over boeddhisme is wat ik heb gezien in de film Seven Years in Tibet. Een en ander kwam wat kinderlijk over maar zag er niettemin aanlokkelijk uit.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 11:55
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 27-06-2003 @ 12:12:
Da's met dubbel s, poesie. Associëren.

Het enige dat ik weet over boeddhisme is wat ik heb gezien in de film Seven Years in Tibet. Een en ander kwam wat kinderlijk over maar zag er niettemin aanlokkelijk uit.


Aaaaargh nee he, een typo. En dan nog wel één die voor een taalfout aangezien kan worden.

Mickey, please, jij weet toch wel beter dan dat ik tot een dergelijke blunder in staat zou zijn!
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 11:57
no pain n death
no pain n death is offline
Citaat:
So chu chu schreef op 26-06-2003 @ 17:57:
Leuk dat je je in Boudisme bent gaan interesseren, dan kan je meteen die geveschtssport afzweren. Het is nl zeer onlogisch dat je door middel van een gevechtssport innerlijke rust vind, respect hebt voor alles en iedereen etc.

Beginnend met innerlijke rust: Bij boudisme zou dat een rust door middel van vrede en sereniteit moeten zijn, probeer es yoga, je geest vrji maken van gedachten die je aflijden van je levensdoel. De innerlijke rust bij een gevechtssport is inderdaat een beetje op hetzelfde gebaseerd. Hoewel de uitkomst en het doel totaal verschillen. De innerlijke rust bij een gevechtssport zorgt ervoor dat je niet aarzeld vb. bij karate is alles gebaseerd op snelheid; logischerwijs zou iemand die een steen kapot wil krijgen dit met kracht proberen, om dit niet te doen zoekt men naar een innerlijke rust waardoor je lichamelijke reacties voor problemen niet automatisch gaan maar totaal zijn onderworpen aan je wil. Op die mannier kan je met een hoge snelheid op dingen slaan waar je zonder die staat van "trance" nooit op zou slaan.
Dit was dan ook een manier om legers op te lijden die niet aarzelden op bazich van een algemeen geloof in het Oosten lieten ze mannen (en vrouwen) trainen en na de training was een bevel genoeg om die mensen ergens op te laten slaan: een steen, een vrouw of kind of een moordenaar, het maakte niets meer uit.

Respect: waarom vechten tegen iets waar je respect voor kan opbrengen? Vechten heeft meestal als bazisch disrespect, egoďsme, rasisme en jaloezie.

Koppel boudisme dus niet zo eenvoudig aan een geveschtssport. Er zijn heel veel meer manieren op die innerlijke rust te vinden zoals yoga, of zelfs tai-chi (waar je de meest allerdaagse dingen uitbeeld zonder aan iets anders te denken)

Vechten is al zoiets slechts, waarom zou je het dan willen leren? Volgens het boudimse bestaat de mogenlijkheid om te vechten om een geschil op te lossen, maar enkel als alle andere manieren geprobeerd zijn en dat je jezelf meer schade toebrengt als de andere, zodat je boet voor het feit dat je gefaald hebt om iets vreedzaam op te lossen. (en zoals bij alle godsdiensten en religies word dit natuurlijk aan de laars gelapt)
Leuk dat je zo negatief tegenover mij staat.
Teneerste: shaolin Kungfu is GEEN vechtSPORT maar een vechtKUNST: je leert dus geen shaolin kungfu om te kijken hoeveel mensen je dan in elkaar kunt slaan, je leert jezelf te verdedigen in noodgevallen. Dus als je zeker weet dat die persoon jou wil vermoorden. Als het je zou gaan om het vechten dan zou je shaolin wushu moeten doen. (dat is alleen het vechtaspect van kungfu) Ik was eerst heel agressief en hatelijk tegenover iedereen en alles. Ik ging Shaolin Kungfu doen om mijn agressie kwijt te raken, tot ik erachter kwam dat het helemaal geen vechtsport was, maar een manier van leven. Filosofie is een zeer belangrijk onderdeel van Kungfu evenals meditatie en zelfverwezelijking. Meditatie zorgt voor innerlijke rust en sterker maken van je chi. Die trance waar jij het over hebt wordt veroorzaakt door je innerlijke energie oftewel chi, die je (als je je chi hebt getraind) kunt sturen en kunt verzamelen op 1 punt. Bijvoorbeeld op je rechterzijkant van je rechterhand, waardoor je bakstenen kunt breken. Bovendien wordt je lichaam gehard zodat je geen blessures oploopt.

Ten tweede over jezelf meer schade toebrengen dan de ander: als je in een noodsituatie zit waar je zonder vechten niet uit kunt komen en dus die ander moet pijnigen, doe je jezelf ook meer schade aan. Je geest wordt geschaadt en je chi wordt zwakker, deze pijn is vaak ondragelijker dan de lichamelijke pijn van de ander. Dus schaad je jezelf dan meer. (er is trouwens ook een manier om de persoon, mits hij niet getraind is en onbekend in kungfu, onschadelijk te maken zonder hem pijn te doen. Dit wordt gedaan door middel van 2 drukpunten op het lichaam, waardoor het lichaam in een soort van slaap terechtkomt van enkele minuten.)

Ten derde: Tai-chi is ook een vorm van kungfu en dus een vechtkunst, de bewegingen worden omgezet in slagen, worpen of steken (met de vingers) bij een gevecht. Je leert dit alleen niet toe te passen in een gevecht bij de lessen omdat je als je je genoeg inzet in de lessen zelf heel eenvoudig kunt ontdekken hoe je de verscheidene bewegingen kunt omzetten in vechtbewegingen.

Ten vierde de ontwikkelaars en beoefenaars van Shaolin Kungfu waren boeddhistische monniken. waarvan Bodhidharma de geestelijke vader was van Shaolin Kungfu.

Ten vijfde: respect blijf ik altijd houden voor iedereen, omdat iedereen iets goeds in zich heeft. Ook al valt iemand me aan en moet ik dus (als vluchten of praten geen mogelijkheid is) hem pijnigen, ik blijf respect houden voor diegene.

Dus denk na voordat je zomaar iets zegt en verdiep je eerst in het onderwerp.

Met vriendelijke groeten.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 12:51
MickeyV
MickeyV is offline
Maar natuurlijk, poesie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 12:53
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 27-06-2003 @ 13:51:
Maar natuurlijk, poesie.

* ronron* *ronron*

*trilt met staartje, kromt rugje, strijkt langs scheenbenen en kwijlt langs schoenen*
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 12:57
MickeyV
MickeyV is offline
Ja, ik ben zelf ook meer een hondenliefhebber.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 13:00
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 27-06-2003 @ 13:57:
Ja, ik ben zelf ook meer een hondenliefhebber.

Springt met tong ver uit bek hangend enthousiast tegen je op met smerige modderpoten en plant de nagels stevig in je zakie, hijgend en stinkend naar pens.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 14:12
MickeyV
MickeyV is offline
Geen hondenliefhebber dus. Maar honden geven veel meer terug. Katten zijn parasitair. En wat betekent ronron eigenlijk? Heet je vriendje zo? =D
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-06-2003, 14:30
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 27-06-2003 @ 15:12:
Geen hondenliefhebber dus. Maar honden geven veel meer terug. Katten zijn parasitair. En wat betekent ronron eigenlijk? Heet je vriendje zo? =D
Nee, Max. En da's een hondennaam, ja! Maar hij past bij hem.

Ik hou van alle dieren Mickey, maar van poezen het meest. Honden zijn soms zo vies! Een poes is altijd schoon en lekker zacht en bontig, en eeuwig op baby formaat. Dat knuffelt makkelijker. Ga maar eens een avndje met zo'n kalf op schoot zitten. OOk passen poezen makkelijker naast je hoofdkussen..

Ronronner is de franse term voor spinnen.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 16:01
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Mijn mening over boedhisme en alle andere godsdiensten en religies is als volgt. Ik vind het allemaal onzin totdat het bewezen is. Ze brengen meer moeilijkheden dan dat ze goed doen.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 23:33
So chu chu
Avatar van So chu chu
So chu chu is offline
Helemaal niet leuk dat ik zo negatief tegenover jou sta want ik sta niet negatief tegenover jou. Ik sta negatief tegenover de gedachte dat gevechtskunst lijd tot respect en innerlijke rust. De bazisch van al deze kunsten doet dat wel. En daardoor in een bepaalde manier die kunst ook, spijtig genoeg meestal op een manier waarbij stenen en botten sneuvelen.

Ik heb me er dus wel in verdiept. Hoewel ik wat vaag bleef in m'n voorig andwoord, mijn excuses daarvoor.
Je hebt gelijk dat die gevechtskunst door moniken wert beoefend je vergeet echter te vermelden dat je eerst monnik werd en je dan pas toelegde op zo'n kunst... waardoor je dus eers al geldeerd had jezelf goed in bedwang te houden zeg maar en waardoor je ook eerst alle andere manieren van verdedging leerde. Dan pas leerde je je te verdedigen met de blote handen wat voor vele van deze monnike echt wel moeilijk was omdat vele geen geloof hechte in materiele overwinning: een aanvaller overwinnen met een glimlag maakt hem tot vriend, hem overwinnen met een vingen maakt het tot vijand niet?

Hoewel ik vrees dat dit ons te ver van het toppic afvoert.
Kort samengevat vind ik dat vechtskunst gebaseerd op het boudisme evenveel boudistisch is als dat de anglikaanse (engelse kerk) kerk- rooms kateliek is, 't heeft ernaast gelegen...
De bazischen komen overeen, de doelen soms ook maar dat is geen regel.

(we zetten deze discutie best verder in een ander toppic, per mail of in levende lijve...)
__________________
Mensenrecthten: eens gegeven blijft gegeven.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 11:10
SuprSoulFighter
Avatar van SuprSoulFighter
SuprSoulFighter is offline
So chu chu probeert alleen een kritische blik te geven ,wat zeker niet slecht is, en voor de rest wil ze ( net als ik) iedereen met een lach tegemoet kunnen treden. Hoewel het wel moeilijk is in de huidige westerse manier van denken, ...maar het is mogelijk .......On mani padme hum !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Boeddhisme
HybridTheory
195 01-06-2008 13:55
Levensbeschouwing & Filosofie Boeddhisme
ninie
160 27-05-2007 19:25
Levensbeschouwing & Filosofie Vraag voor de gelovigen onder ons
Joyfulness
51 19-11-2005 21:40
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jouw mening over (radicale) moslims...
TAFKAB
38 11-07-2002 14:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.