Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2007, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Dat lijstje klopt niet, op de wiki staat China 5e en niet 2e.

En Nederland 16e.
Ik heb het van wiki je hebt trouwens verschillende manieren om het te berekenen. In ieder geval, van de 178 landen hoort Nederland bij de "groten" .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2007, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het van wiki je hebt trouwens verschillende manieren om het te berekenen. In ieder geval, van de 178 landen hoort Nederland bij de "groten" .
Tsja, alles is relatief.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Tsja, alles is relatief.
Ja en dan?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Ja en dan?
Dan is Nederland nog steeds geen grote speler.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Dan is Nederland nog steeds geen grote speler.
omdat?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 16:21
Verwijderd
Citaat:
omdat?
Omdat ik het zodanig definieer dat Nederland geen grote speler is.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Omdat ik het zodanig definieer dat Nederland geen grote speler is.
Sterk .
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 18:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
omdat?
Er moet je uitgelegd worden dat een hoog BNP niet automatisch betekend dat een land de wereld kan regeren?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Er moet je uitgelegd worden dat een hoog BNP niet automatisch betekend dat een land de wereld kan regeren?
BNP? Wereld regeren?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 18:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
BNP? Wereld regeren?
Ja, je doet alsof een hoog BNP betekend dat Nederland elk land door een economische boycot kan laten piepen.

Integendeel, het enige dat piept is de minister van financiën wanneer duizenden mensen hun baan kwijtraken wanneer het buitenland ons zou boycotten..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Ja, je doet alsof een hoog BNP betekend dat Nederland elk land door een economische boycot kan laten piepen.

Integendeel, het enige dat piept is de minister van financiën wanneer duizenden mensen hun baan kwijtraken wanneer het buitenland ons zou boycotten..
Nee dat doe ik helemaal niet. 1) GDP =/= BNP en 2) grote speler (op nummer 23 van de 180 landen) =/= wereld regeren.

Iedereen piept trouwens als het buitenland (?) je boycot.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:04
Verwijderd
Citaat:
1) GDP =/= BNP
Moet je voor de grap eens BNP letterlijk vertalen, en dan afkorten.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Moet je voor de grap eens BNP letterlijk vertalen, en dan afkorten.
GDP = BBP
GNP = BNP

Kom op jongens als jullie de basis niet eens weten, waarom post je er dan over.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:12
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Ja, je doet alsof een hoog BNP betekend dat Nederland elk land door een economische boycot kan laten piepen.

Integendeel, het enige dat piept is de minister van financiën wanneer duizenden mensen hun baan kwijtraken wanneer het buitenland ons zou boycotten..
Ik heb nog steeds geen antwoord gezien op mijn vragen, over sancties tegen Iran. Rollo Tomasi ook niet, over de krakers. Als het moeilijk wordt, hoor je jou niet meer.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:13
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik heb nog steeds geen antwoord gezien op mijn vragen, over sancties tegen Iran.
Als ze zinnig waren heb je er zeker antwoord op gehad. Formuleer ze eventueel overnieuw mocht dat vorige keer niet zo zijn geweest.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Als ze zinnig waren heb je er zeker antwoord op gehad. Formuleer ze eventueel overnieuw mocht dat vorige keer niet zo zijn geweest.
Dan kun je toch op zn minst zeggen waarom een antwoord onzinnig is. Ik bedoel hoezo reageer je niet meer op mij? Durf je je blunder niet toe te geven?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dan kun je toch op zn minst zeggen waarom een antwoord onzinnig is. Ik bedoel hoezo reageer je niet meer op mij? Durf je je blunder niet toe te geven?
Niet als ik het idee heb dat andere forummers dan spontaan een orgasme krijgen. Ik moet denken aan andermans kleding en meubilair natuurlijk.

Die vraag over krakers was bijvoorbeeld geen antwoord waardig omdat ik uitgebreid had geïllustreerd hoe de vork in de steel zit, en er dan zonder een enkel tegenargument (omgekeerde bewijslast dus) gevraagd wordt om cijfermateriaal dat overduidelijk niet bestaat.


Een beetje alsof ik je nu zou vragen om BNP = GNP te bewijzen door een hoogleraar economie in niets dan een tutu te laten dansen terwijl hij een bord vasthoudt waar dat opstaat 'want anders is het niet waar'.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Die vraag over krakers was bijvoorbeeld geen antwoord waardig omdat ik uitgebreid had geïllustreerd hoe de vork in de steel zit, en er dan zonder een enkel tegenargument (omgekeerde bewijslast dus) gevraagd wordt om cijfermateriaal dat overduidelijk niet bestaat.
Jij doet een uitspraak, op basis van iets waar geen cijfers over bestaan (alle krakers zijn geweldadig) en dan stel je dat het geven van bronnen een omgekeerde bewijs last zou zijn?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jij doet een uitspraak, op basis van iets waar geen cijfers over bestaan (alle krakers zijn geweldadig)
Als iedereen de moeite had gedaan te lezen, dan hadden ze gezien dat dat was wat Eric Berger er van maakte.

Wat wel zo is, is dat veel krakers geweldadig zijn, zich niet laten ontruimen, en vrijwel alle krakers schade aanrichten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:45
Verwijderd
Citaat:
Als iedereen de moeite had gedaan te lezen, dan hadden ze gezien dat dat was wat Eric Berger er van maakte.

Wat wel zo is, is dat veel krakers geweldadig zijn, zich niet laten ontruimen, en vrijwel alle krakers schade aanrichten.
Hier oa beweer je echter dat het bijna alle krakers zijn . Je bent een beetje een draaikont!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:49
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Als ze zinnig waren heb je er zeker antwoord op gehad. Formuleer ze eventueel overnieuw mocht dat vorige keer niet zo zijn geweest.
Zwak, heel zwak.

Citaat:
Eric Berger schreef:
Trouwens, als je dat [werkloosheid] als argument zou willen gebruiken, zou dat betekenen dat je nóóit sancties op zou kunnen leggen aan bepaalde landen. Maar jij was toch een voorstander van sancties tegen Iran? Hoe praat je dat dan recht?
En blijft de vraag van Rolo Tomassi over bewijsvoering voor je bewering over krakers staan.

Citaat:
Natuurlijk zijn er problemen met krakers, maar kom eens met cijfers waaruit blijkt dat de meeste krakers door inzet van politie verwijderd moeten worden of iets dergelijks, dan komen we nog eens ergens.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hier oa beweer je echter dat het bijna alle krakers zijn . Je bent een beetje een draaikont!
Daarbij citeer ik de folder van het ministerie over krakers...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Daarbij citeer ik de folder van het ministerie over krakers...
Het ministerie stelt dat bijna alle krakers geweldadig zijn? Waar dan? En hoe weet het ministerie dat?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 20:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het ministerie stelt dat bijna alle krakers geweldadig zijn? Waar dan? En hoe weet het ministerie dat?
Ga twee posts terug, nu zit je weer te redeneren vanaf de woorden die Eric Berger me in de mond legde.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Ga twee posts terug, nu zit je weer te redeneren vanaf de woorden die Eric Berger me in de mond legde.
Och kom nou T_ID, ik laat je zelfs een quote zien waar jij het beweert. Laat je dat citaat nog zien? Of is het weer eens een imaginairy bron van je?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 20:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Och kom nou T_ID, ik laat je zelfs een quote zien waar jij het beweert.
Nee, net zoals vaker lees je erin wat je wilt lezen, en niet wat er staat. Daar staat dat vrijwel alle krakers geweldadig zijn, zich niet laten ontruimen, of grote schade aanrichten.

Uitvoerig bewezen en nog steeds wachtende op de minste tegenwerping...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Nee, net zoals vaker lees je erin wat je wilt lezen, en niet wat er staat. Daar staat dat vrijwel alle krakers geweldadig zijn, zich niet laten ontruimen, of grote schade aanrichten.

Uitvoerig bewezen en nog steeds wachtende op de minste tegenwerping...
Waar is die bron dan dat concludeert dat vrijwel alle krakers geweldadig zijn? Schrijf niets, geef me een link. Wat je verder van kraken vind, hoeveel schade ze aanrichten (hoewel: huis bewoond - huis voor bewoning = schade) of wat individuele krakers gedaan hebben, interreseert me niet. Een bron wil ik hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 21:22
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Ga twee posts terug, nu zit je weer te redeneren vanaf de woorden die Eric Berger me in de mond legde.
Eh? Welke woorden?

Je bent een beetje van het paadje af, is het niet?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 22:10
Verwijderd
Freed Turkish troops face charges

Turkey has amassed a huge number of troops on Iraq's border
Eight Turkish troops captured and then freed by Kurdish rebels are being held in a military jail and face unspecified charges, army sources say.
The soldiers have been criticised by some in Turkey, amid allegations that they acted as cowards and fostered Kurdish propaganda.

The troops, who were captured on 21 October in an ambush that killed 12 other soldiers, were freed last Sunday.

Kurdish rebels have killed 40 soldiers and civilians in the past month.

Dozens of rebels have also been killed over the same period, Turkey's military says, as the Kurdistan Workers' Party (PKK) stepped up its attacks.

The PKK - which is treated as a terrorist organisation by Turkey, the EU and US - has waged a violent campaign for a Kurdish homeland since 1984, resulting in more than 30,000 deaths.

Investigation

There are no clear indications of the charges the soldiers face although one lawyer involved in the case told Associated Press news agency they included disobedience and escaping abroad.

As a Turkish citizen I cannot accept the fact that they went with the terrorists that night

Justice Minister Mehmet Ali Sahin


Cold welcome

The lawyer said the soldiers were in a military prison in the eastern province of Van.

Criticism of the troops' actions had even come from Justice Minister Mehmet Ali Sahin.

"No member of the Turkish armed forces should have found themselves in such a situation," he said last week.

"As a Turkish citizen I cannot accept the fact that they went with the terrorists that night. Our soldier is prepared to die if necessary when he is protecting the country."

An investigation is under way into the release of the troops, which came ahead of a key meeting between Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan and US President George W Bush.

The investigation will include the role of three lawmakers from Turkey's pro-Kurdish Democratic Society Party who went to northern Iraq to take part in the release ceremony with Iraqi officials.

The deadly ambush brought the Kurdish rebel situation to a head.

Turkey has amassed about 100,000 troops on the Iraqi border and has threatened to make cross-border incursions to deal with the rebels.

Turkey's Western allies and Iraq have urged it to show restraint.

---------------------

Wat een nationalistische mongolen :/
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 11:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Hoorde ik iemand zondebok zeggen?

Debiele instelling over dat sterven natuurlijk. Soldaten worden geacht hun leven te riskeren voor hun land. Sterven voor hun land is geen eis, maar komt slechts in beeld wanneer er een gerede kans is dat vechten zin heeft, en dan puur omdat dan opgeven laf zou zijn.

Een hinderlaag van een paar honderd man PKK tegen twintig soldaten waarvan maar dan de helft al gedood is valt daar niet onder.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 13:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
GA NIET OP VAKANTIE! STUDEER NIET IN HET BUITENLAND! VERMIJD BUITENLANDERS IN EIGEN LAND EN VERTIK HET OM INTERNATIONALE WEBSITES TE BEZOEKEN!

Want je kunt nog wel eens verliefd worden op een buitenlander en dan ben je genaaid. Nu al. Maar als het aan Kamp van de VVD ligt, ook in de toekomst. Want wat wil hij? Ondermeer de scherpe regels die er nu al zijn t.a.v. gezinshereniging/vorming nog eventjes strakker trekken:

* Verhogen minimumleeftijd van de partner naar 24 jaar.
* Waarborgsom van 7500 euro.
* Kinderen boven de zestien jaar niet langer toelaten.
* Sluiten "EU-route".

Maar Kamp wilt nog veel meer.......

Lees het zelf maar:

Volkspar t i j voor Vr i jheid en
Democrat ie
Immigratie en Integratie
VVD TK-fractie/Henk Kamp

12 november 2007

Steeds meer mensen bekruipt het gevoel dat “de politiek” het met de
immigratie en integratie uit de hand heeft laten lopen. Want hoe genuanceerd er in
Den Haag ook over gesproken wordt, de problemen in de wijken, op de scholen, op
de arbeidsmarkt en met de criminaliteit zijn sterk gerelateerd aan de immigratie van
kansarmen en aan het niet-integreren van een deel van deze immigranten.
Politici zijn er om problemen te onderkennen, aan te pakken en op te lossen.
Helaas gaat deze stelregel in de huidige Haagse politiek niet altijd op. Het
integratiedebat wordt gedomineerd door politici die de veenbrand in onze
samenleving aanwakkeren, dan wel hun hoofd afwenden en hopen of bidden dat de
brand vanzelf uitgaat. Wat nodig is, zijn politici die de brand blussen.
Het wordt tijd om het oplossingsgerichte immigratie- en integratiebeleid dat de VVD
voorstaat opnieuw helder neer te zetten. Daartoe dient deze notitie. Onze lijn was en
blijft: de immigratie beperken, de integratie bevorderen en de discriminatie bestrijden.
Het was de VVD die de aanzet gaf tot de aanscherping van de Vreemdelingenwet en
daarmee tot de drastische daling van het aantal asielzoekers. Het was ook de VVD
die het initiatief nam tot de succesvolle aanscherping van de eisen voor
huwelijksimmigranten. De VVD is de partij die verheugd is dat vele immigranten in
ons land het goed doen of willen gaan doen en die de ambitie heeft ook hún partij te
zijn.
In deze notitie zijn bestaande wetten en de Grondwet niet als vaststaande feiten
gezien. Wijzigingen zijn immers mogelijk. Een groot knelpunt wordt gevormd door de
internationale verdragen, in het bijzonder met betrekking tot de dubbele nationaliteit.
Het is naar onze overtuiging noodzakelijk te onderzoeken hoe door wijziging en het
gedeeltelijk of geheel opzeggen van verdragen de benodigde beleidsruimte kan
worden gecreëerd.
Ontwikkelingen in de goede richting die al in gang gezet zijn, blijven wij ook vanuit de
oppositie steunen. Datzelfde geldt voor eventuele goede initiatieven van het huidige
kabinet. Indien het kabinet echter tekort schiet, zullen wij aangeven hoe het dan wèl
moet.
Pagina 2 van 20
De samenstelling van de Nederlandse bevolking is in de tweede helft van de
vorige eeuw drastisch veranderd. Inmiddels is een vijfde deel van buitenlandse
afkomst, de helft daarvan uit niet-westerse landen. Vooral in de grote steden zijn de
veranderingen snel gegaan. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is een op de
twee inwoners van buitenlandse afkomst en een op de drie niet-westers. In Utrecht
zijn de verhoudingen respectievelijk een op de drie en een op de vijf. De problemen
die voortvloeien uit het niet-integreren van een deel van de immigranten
concentreren zich in de grote steden, maar spelen steeds meer in het hele land.
De achtergronden van de immigratiestromen zijn verschillend. De overkomst uit
Suriname en de Nederlandse Antillen naar Nederland was formeel een verhuizing
binnen het Koninkrijk. Het werven van een relatief kleine groep gastarbeiders in
Turkije en Marokko leidde tot een permanente toestroom uit deze landen. Daarnaast
resulteerde de onmacht om het misbruik van de asielprocedure tegen te gaan in het
slaan van vergelijkbare immigratiebruggen naar tientallen landen in Afrika en Azië.
De stand van zaken nu is dat Nederland 16,4 miljoen inwoners telt, waarvan 3,2
miljoen van buitenlandse afkomst zijn. 1,75 miljoen van hen zijn afkomstig uit nietwesterse
landen. Het aandeel niet-westerse allochtonen zal volgens een voorzichtige
schatting van het CBS groeien van 11 procent nu tot 16 procent (2,7 miljoen) in
2050. Let wel: dit betreft alleen de eerste en tweede generatie immigranten!
De grootste niet-westerse landen van herkomst zijn Turkije (380.000), Suriname
(330.000), Marokko (330.000), Antillen (130.000), China (65.000), Irak (45.000),
Afghanistan (40.000), Iran (30.000), Kaapverdië (20.000) en Somalië (20.000).
Opmerkelijk is de recente groei van het aantal Oost-Europeanen. Zo zijn 45.000
inwoners van ons land uit de voormalige Sovjet Unie afkomstig en een even groot
aantal uit Polen. Terwijl honderdduizenden niet-westerse allochtonen met een
uitkering aan de kant staan, vervullen Oost-Europeanen de vacatures voor laagopgeleiden!
De niet-westerse allochtone groepen groeien door immigratie en door een groot
geboorteoverschot. De immigratie uit niet-westerse landen bereikte in 2001 zijn
hoogtepunt (65.000) en is sindsdien met bijna de helft gedaald.
Vastgesteld kan worden dat onverantwoord veel kansarme immigranten uit
niet-westerse landen in Nederland zijn toegelaten. Zij kregen verblijfsvergunningen
die – zeker de facto – niet tijdelijk of voorwaardelijk waren. Er waren ruime
mogelijkheden om verwanten en partners naar Nederland te halen. Aan de
immigranten werden geen harde integratie-eisen gesteld. Werken was niet nodig.
Wie toch ging werken, werd daar financieel niet beter van. Voor iedereen was een
goede woning, gezondheidszorg, onderwijs voor de kinderen en een goede
oudedagsvoorziening (AOW en verzorgingshuis) gegarandeerd. Helaas kan deze
passage met een enkele kanttekening ook in de tegenwoordige tijd worden gezet.
Pagina 3 van 20
Dankzij individuele kwaliteit en inzet, de prima onderwijs- en ondersteuningsmogelijkheden
(inburgeringscursussen) en de grote vraag op de arbeidsmarkt, slaagt
een deel van de niet-westerse immigranten er in te integreren. Anders gezegd (onze
definitie van het begrip integratie), zij komen op eigen benen te staan, participeren
volwaardig en helpen mee de samenleving in stand te houden en uit te bouwen. Te
denken valt bijvoorbeeld aan de relatief grote arbeidsdeelname van Surinamers en
aan de vele Turkse en Marokkaanse ouders die er wèl in slagen hun kinderen goed
op gang te helpen. Gelukkig kan vastgesteld worden dat leden van alle etnische
minderheidsgroepen op alle niveaus in onze samenleving succesvol zijn en ook tot
de voorhoede behoren. Dat geldt voor het bedrijfsleven, de overheid en de
wetenschap.
Maar met een ander en aanzienlijk deel van de immigranten uit niet-westerse landen
gaat het slecht en de problemen zetten zich voort bij de tweede en derde generatie.
Culturele verschillen, een laag opleidingsniveau en onvoldoende taalbeheersing
maken de uitgangspositie ongunstig. De kansen zijn er ook voor deze immigranten,
maar de harde noodzaak om die te benutten wordt vaak niet gevoeld.
Kinderen die opgroeien in probleemgezinnen, in een omgeving waarin werkloosheid
en criminaliteit gewoon zijn, die op school en op straat onvoldoende gecontroleerd en
gecorrigeerd worden, lopen grote kans werkloos en crimineel te worden en te blijven.
De drempel is laag. Zoals gesteld heeft werkloos-zijn in de regel geen negatieve
inkomenseffecten. Voor de criminaliteit geldt dat van 11 van de 12 delicten de dader
onbekend blijft. Misdaad loont.
De volgende cijfers illustreren de integratieproblematiek.
(Bronnen: CBS, WODC, SCP, Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam,
Gemeente Tilburg, Minister V & I, Minister WWI)
onderwijs
Aan het eind van het basisonderwijs is de taalachterstand voor Turkse, Marokkaanse
en Antilliaanse leerlingen gemiddeld ruim twee jaar.
In Amsterdam wordt een derde deel van de Turkse en Marokkaanse leerlingen als
zorgleerlingen aangemerkt. Zij nemen niet deel aan de Cito-toets.
Voortijdige schoolverlaters, m/v, Amsterdam, 2003/4
Autochtonen 31 %
Turken 54 %
Marokkanen 61 %
Surinamers 68 %
Antillianen 51 %
Pagina 4 van 20
22-jarigen zonder startkwalificatie, m/v, Rotterdam
Autochtonen 30 %
Turken 65 %
Marokkanen 65 %
Surinamers 50 %
Antillianen 60 %
De kans dat een jongere zonder schooldiploma een misdrijf pleegt is 2,5 keer zo
groot als voor een jongere met diploma. Wel of geen diploma is van grotere invloed
dan alle andere achtergrondkenmerken bij elkaar.
arbeidsmarkt
netto arbeidsdeelname, 12 uren en meer per week, m/v
2001 2006
Autochtonen 67 % 67 %
Niet-westerse allochtonen 50 % 47 %
Turken 48 % 44 %
Marokkanen 42 % 39 %
Surinamers 62 % 60 %
Antillianen 53 % 56 %
Van de Amsterdamse Marokkanen werkt 34 procent.
Arbeidsdeelname in 2004 van asielimmigranten die in 2001 een verblijfsstatus
kregen
mannen vrouwen
Irakezen 19 % 3 %
Afghanen 19 % 3 %
Somaliërs 8 % 2 %
Zonder werk en beschikbaar voor arbeidsmarkt, 50 grootste gemeenten, m/v, 2004/5
1e gen. 2e gen
Turken 17 % 31 %
Marokkanen 23 % 39 %
25 – 44 jr. 15 – 24 jr.
Turken 14 % 39 %
Marokkanen 22 % 39 %
Personen met een uitkering zijn 2,5 keer zoveel bij criminaliteit betrokken als
personen zonder uitkering.
Pagina 5 van 20
criminaliteit
Aandeel verdachten, 2003/4
m/v, alle mannen
leeftijden 18 – 24 jaar
Autochtonen 1,3 %
Niet-westerse allochtonen 4,4 %
Turken 3,6 % 9,2 %
Marokkanen 5,9 % 19,6 %
Surinamers 5,0 % 12,2 %
Antillianen 7,4 % 13,3 %
Van de 12 tot 17 jarige Marokkaanse en Somalische jongens in Tilburg staat meer
dan 25 procent bij de politie geregistreerd als verdachte van een delict in 2006.
In Rotterdam werd over de periode 2000 – 2005 een kwart van de Antillianen (m/v,
alle leeftijden m.u.v. jonge kinderen) en de helft van de 18 tot 24 jarige Marokkaanse
mannen verdacht van een of meerdere delicten.
De tweede generatie Turken en Marokkanen is twee keer zoveel bij criminaliteit
betrokken als de eerste generatie.
Turken zijn ten opzichte van de autochtonen vier keer oververtegenwoordigd bij de
geweldsdelicten (inclusief zedendelicten), Surinamers vijf keer, Marokkanen zes keer
en Antillianen bijna acht keer.
Indien het aantal vermogensdelicten met geweld in het jaar 2003 wordt afgezet tegen
het aantal inwoners van de verschillende bevolkingsgroepen, is de
oververtegenwoordiging ten opzichte van de autochtonen als volgt:
Turken 7 x
Marokkanen 28 x
Surinamers 16 x
Antillianen 29 x
Meer dan de helft van de gevangenispopulatie bestaat uit eerste generatie nietwesterse
allochtonen.
De immigratie- en integratieproblematiek is nu zodanig dat drastische
maatregelen nodig zijn. Het is onverantwoord van noodzakelijke maatregelen af te
zien met een verwijzing naar de Grondwet, internationale verdragen of bijvoorbeeld
de Privacywet. Deze wet staat te vaak effectief overheidsoptreden in de weg. Wij
hebben geen bezwaar tegen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, voor zover die
noodzakelijk is om zorgwekkende maatschappelijke ontwikkelingen te kunnen keren
en de criminaliteit effectief te kunnen bestrijden.
Pagina 6 van 20
Om te beginnen is het noodzakelijk de immigratie van laag-opgeleiden uit nietwesterse
landen verder, drastisch en blijvend terug te dringen.
1. Verder en blijvend terugdringen van het aantal asielzoekers.
De instroom van asielzoekers is in 8 jaar met driekwart afgenomen tot minder
dan 10.000 vorig jaar, maar nog steeds te groot. Het komt slechts bij
uitzondering voor dat een asielzoeker een vluchteling is in de zin van het
Vluchtelingenverdrag, voor wie Nederland de eerste veilige plek is na zijn
vlucht. Asielzoekers zijn in de regel economische migranten die de
asielprocedure misbruiken om een verblijfsvergunning voor Nederland te
bemachtigen. Het is noodzakelijk de regels verder aan te scherpen, de
aanvragen veel sneller af te handelen en strenger te zijn bij de uitvoering.
De aanvragen afwijzen van degenen die hun reis- en identiteitsdocumenten
weggooien of bewust onjuiste of onvolledige informatie verstrekken.
Stoppen met het categoriale beschermingsbeleid. Op grond van dit beleid
weet nu iedere asielzoeker die uit een bepaald land of een bepaalde regio
naar Nederland komt zich verzekerd van een verblijfsvergunning. Dit
onderscheidt Nederland van de andere Europese landen en heeft een
aanzuigende werking.
De mogelijkheid om een herhaalde asielaanvraag in te dienen beëindigen.
Na afwijzing van de aanvraag de asielzoeker in gesloten opvang nemen totdat
uitzetting kan worden gerealiseerd.
Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s of AMA’s) zijn geen
asielzoekers, maar kinderen die hier naar toe zijn gestuurd voor een betere
toekomst. Zij moeten direct na aankomst teruggestuurd worden, eventueel
naar daartoe op te richten opvangtehuizen.
2. Actief opsporen en uitzetten van illegalen.
Een groot aantal personen – naar schatting 75.000 tot 185.000 – verblijft
illegaal in ons land. Het opsporings- en uitzettingsbeleid beperkt zich de facto
tot illegalen die overlast veroorzaken of crimineel zijn en is zelfs voor deze
groep weinig effectief. De woordvoerster van GroenLinks concludeerde vorig
jaar aan het eind van een discussie met burgemeester Cohen in de
Amsterdamse gemeenteraad tevreden: “Ik besef dat de burgemeester geen
illegalen moedwillig zal laten opzoeken en uitzetten.” Treffender kan niet
verwoord worden wat er mankeert aan het huidige beleid!
Ook van het generaal pardon waartoe de huidige regeringscombinatie vorig
jaar besloot, gaat een negatief signaal uit: probeer zo lang mogelijk te blijven,
dan komt die verblijfsvergunning vanzelf wel een keer.
Wij willen een actief opsporings- en uitzettingsbeleid gericht op àlle illegalen.
Niet langer accepteren dat gemeenten afgewezen asielzoekers of andere
illegalen in welke vorm dan ook, direct of indirect, ondersteunen. Zowel
illegaal verblijf als het in staat stellen tot illegaal verblijf moet strafbaar worden
gesteld.
Pagina 7 van 20
3. Verder en blijvend terugdringen van de toestroom van kansarme
huwelijksimmigranten.
65 procent van de huwelijken van de in ons land levende Turkse en
Marokkaanse jongeren is gearrangeerd of zelfs gedwongen.
Tot voor enkele jaren trouwde 50 - 55 procent met een partner uit het land van
herkomst en een derde van die partners zou een neef of nicht zijn. De
huwelijken worden gebruikt om familieleden, vrienden en dorpsgenoten in
staat te stellen een verblijfsvergunning voor Nederland te verkrijgen. Het
resultaat is wéér een generatie met ernstige integratieproblemen.
Het percentage van 50 – 55 is als gevolg van de aanscherping van de
voorwaarden (minimum leeftijd 21 jaar, inkomenseis 120 procent van het
minimumloon) recent gedaald tot 30 – 35. Daarmee ligt het nog steeds veel te
hoog. Bovendien moet er rekening mee gehouden worden dat een deel van
de daling veroorzaakt kan zijn door uitstel: men wacht met het laten
overkomen van een partner tot aan de inkomenseis wordt voldaan.
Huwelijksimmigranten moeten alleen – en dan nog voorwaardelijk –
toegelaten worden indien voorspoedige integratie te verwachten is: men moet
(naar Nederlandse normen) voldoende opgeleid zijn, de Nederlandse of
Engelse taal in woord en geschrift beheersen en aan kunnen tonen voldoende
kennis te hebben van en positief te staan tegenover de Nederlandse
samenleving. Beide huwelijkspartners moeten bovendien aantonen meer
binding te hebben met Nederland dan met het land van herkomst van de
huwelijksimmigrant.
Geen verblijfsvergunning meer ten behoeve van een neef/nicht-huwelijk
(bewijslast bij aanvrager).
De minimumleeftijd voor de huwelijksimmigrant verhogen tot 24 jaar.
De aanvrager moet een waarborgsom van 7.500 euro storten. Dit bedrag
wordt na vijf jaar teruggestort, indien door aanvrager en huwelijksimmigrant
geen beroep op de sociale zekerheid is gedaan.
Verblijfsvergunningen voor gezinsvorming voortaan eenmalig verstrekken
(met een hardheidsclausule voor bijzondere gevallen).
De termijn voor een zelfstandige verblijfstitel voor huwelijksimmigranten
verlengen tot 7 jaar.
4. De voorwaarden voor gezinsvorming waaraan ingezetenen van Nederland nu
moeten voldoen (aanvrager verdient 120 procent van het minimumloon,
partner is tenminste 21 jaar en slaagde voor de toetsen Nederlandse taal en
kennis Nederlandse samenleving), gelden op grond van een EU-richtlijn niet
voor de onderdanen van de andere EU-landen die hier wonen. Voor hen
gelden slechts de zeer beperkte voorwaarden van het EUgemeenschapsrecht.
Indien Nederlanders naar een ander EU-land verhuizen,
gelden voor hen ook deze beperkte voorwaarden. Nederland moet het initiatief
nemen om in EU-verband tot een nieuwe regeling te komen die het mogelijk
maakt de Nederlandse voorwaarden voor alle ingezetenen van ons land van
toepassing te laten zijn. Tevens moet bepaald worden dat indien een
Nederlander emigreert en na gezinsvorming weer terugkeert, betrokkene en
partner aan de Nederlandse voorwaarden hebben te voldoen.
Pagina 8 van 20
5. Gezinshereniging voortaan alleen nog voor de partner en voor kinderen niet
ouder dan 16 jaar. Ook hier de bewijslast (DNA) bij de aanvragers leggen.
6. Als uitgangspunt hanteren dat de verblijfsvergunning wordt ingetrokken van
een vreemdeling die wordt veroordeeld wegens een misdrijf. Daartoe de
zogenaamde glijdende schaal-regeling aanscherpen (intrekking is afhankelijk
van de duur van het verblijf in ons land en de ernst van het misdrijf).
Onderzoeken hoe het mogelijk gemaakt kan worden om in geval van een
dubbele nationaliteit het Nederlanderschap te ontnemen en de desbetreffende
crimineel het land uit te zetten.
7. Kritisch controleren of de Oost-Europeanen in ons land voldoen aan de voor
hen geldende beperkende verblijfsvoorwaarden.
8. Geen laaggeschoolde arbeidskrachten van buiten de EU toelaten.
Gegeven de beschikbaarheid van honderdduizenden laaggeschoolde
werklozen met een uitkering in ons land en de uitbreiding van de EU, kan
ruimschoots worden voorzien in de behoefte aan laaggeschoolde
arbeidskrachten.
9. De komst van hoog opgeleide arbeidsimmigranten die verzekerd zijn van een
baan is daarentegen van belang voor onze samenleving en moet bevorderd
worden.
Over de hele linie is het beeld voor de niet-westerse immigrantengroepen in
Nederland zorgelijk. Zo geldt ook voor de Surinamers dat de werkloosheids- en
criminaliteitscijfers voor de tweede generatie veel hoger zijn dan voor de eerste. Bij
de immigranten met een asielachtergrond uit Azië en Afrika ontstaan vergelijkbare
problemen als bij de immigranten uit de traditionele landen van herkomst (Turkije,
Marokko, Suriname en de Antillen).
Het is zeker niet zo dat de afgelopen jaren niets is verbeterd op integratiegebied,
maar de doorgevoerde verbeteringen zijn onvoldoende. In veel te veel gevallen gaat
het in de gezinnen bij de opvoeding fout, ontstaat een forse achterstand tijdens het
basisonderwijs en wordt het vervolgonderwijs verlaten zonder diploma. Wie slecht
opgevoed en onvoldoende opgeleid is, zelfdiscipline en sociale vaardigheden mist en
niet met anderen kan samenwerken, heeft een werkgever weinig te bieden. De
werkloosheid die dan volgt, gaat vaak gepaard met crimineel gedrag. Omdat het een
groot aantal jongeren betreft, zijn de negatieve effecten voor de samenleving van
deze ontwikkeling groot: verloedering van wijken, onveiligheid, verharding van de
verhoudingen tussen bevolkingsgroepen.
We moeten onder ogen zien dat een zorgwekkend deel van de niet-westerse
immigranten schromelijk tekort schiet bij de opvoeding van hun kinderen.
Pagina 9 van 20
Om dit te illustreren zomen wij in op de 65.000 Marokkanen in Amsterdam en dan in
het bijzonder op het problematische deel van deze groep.
Twee van de drie volwassenen werken niet. Vaders bemoeien zich nauwelijks met
de opvoeding. Moeders zijn niet of laag opgeleid en komen de deur bijna niet uit. Een
derde van de kinderen staat te boek als “zorgleerling”. Aan het eind van het
basisonderwijs bedraagt de taalachterstand gemiddeld twee jaar. 70 procent van de
jongens (en 50 procent van de meisjes) verlaat het onderwijs zonder startkwalificatie.
Een deel van hen komt op steeds jongere leeftijd, steeds vaker en voor steeds
ernstiger delicten met de politie in aanraking. Veel huwelijkspartners – tot voor kort
zelfs de meeste – worden uit Marokko gehaald en veel van die huwelijken eindigen in
een echtscheiding. De helft van de tweede generatie-huishoudens met kinderen zijn
eenoudergezinnen.
Veel kinderen groeien op in slecht functionerende gezinnen, zonder dagstructuur, in
een omgeving waarin de meeste volwassenen werkloos zijn. Veel van die gezinnen
zijn multiprobleemgezinnen: werkloosheid, armoede, isolement, relatieproblemen,
huiselijk geweld, verslaving, schulden, gezondheidsklachten, gebrekkige
taalbeheersing, schooluitval en criminaliteit. Hulpverleningsinstanties werken langs
elkaar heen en zijn weinig effectief.
In de onderlinge verhoudingen met andere Marokkanen overheerst het wantrouwen,
de Nederlandse buitenwereld wordt geminacht. De sociale controle richt zich op het
kort houden van de dochters. De problemen van de zonen worden ontkend, zoals
deze laatsten zelf zich voortdurend aan hun verantwoordelijkheid onttrekken door te
liegen en te vervallen in een slachtofferrol. De ouders hebben geen zicht op wat hun
kinderen buitenshuis doen en bemoeien zich daar ook niet mee. Wat fout gaat, is
volgens hen de schuld van de Nederlandse samenleving.
Kinderen die zich op school niet inspannen of zich daar of op straat misdragen, zijn
niet onder de indruk van de corrigerende reacties daarop. Meestal wordt niet, te laat
of te weinig gereageerd, terwijl juist deze kinderen en jongeren duidelijkheid en
correctie hard nodig hebben!
In Rotterdam leven 20.000 Antillianen (niet meegerekend de duizenden die zich niet
hebben laten inschrijven) en in de omliggende gemeenten nog eens ruim 10.000.
Meer dan een kwart van de Rotterdamse Antillianen leeft van een bijstandsuitkering.
Meer dan een kwart van de vrouwen van 18 jaar en ouder is alleenstaande moeder.
60 procent van de 22-jarigen (m/v) heeft geen startkwalificatie. In het jaar 2004 zijn
1.550 Antillianen in Rotterdam aangehouden op verdenking van in totaal 13.000
gepleegde misdrijven. Eerder is er al op gewezen dat daarbij nog bedacht dient
worden dat gemiddeld van een op de twaalf misdrijven bekend wordt wie de dader is.
Het gaat natuurlijk niet alleen om Marokkanen in Amsterdam of Antillianen in
Rotterdam. Het gaat ook niet alleen om niet-westerse allochtonen. Maar duidelijk is
dat onevenredig veel immigrantengezinnen – vooral in de (grote) steden – steeds
meer in zwaar weer komen te verkeren.
Om deze ontwikkeling te keren is het onvermijdelijk dat de overheid zich (meer)
bemoeit met de opvoeding en de gang van zaken in de gezinnen, in de wetenschap
dat de normontwikkeling bij kinderen plaatsvindt tussen het derde en zesde
levensjaar.
Pagina 10 van 20
Het gaat om tienduizenden probleemgezinnen, maar er is geen alternatief voor deze
bemoeienis. Hoe langer uitstellen, hoe moeilijker het wordt. Door duidelijk en
consequent te zijn, steeds te beginnen met degenen die het meest problematisch zijn
en ze pas weer los te laten als ze op het rechte spoor staan, kan een groot preventief
effect worden opgeroepen.
De bestaande en versnipperde opvoedingsondersteunings- en heropvoedingsactiviteiten
dienen in dit grotere kader te worden geplaatst.
Zoals eerder opgemerkt gaat het in en met veel niet-westerse allochtone gezinnen
en jongeren wèl goed. Het is essentieel hen niet ten onrechte aan te spreken op de
problemen van anderen, maar samen met hen op te trekken bij het oplossen van de
problemen waar de hele samenleving onder lijdt.
10. Voor ieder risicogezin een begeleider aanstellen.
In het vroegste stadium, dus in de consultatiebureaus, het risico op
achterstand vaststellen en vervolgens de ouders duidelijk maken wat van hen
verwacht wordt (Nederlands spreken, werken, opvoeden, actief betrokken zijn
bij het onderwijs) en hoe zij geholpen kunnen worden (opvoedingsondersteuning,
inburgeringscursus, bemiddeling naar werk). De gegevens van ieder
risicogezin in een breed electronisch dossier vastleggen. Aanwijzing als
risicogezin ook in geval van problemen bij de ouders (langdurige
werkloosheid, niet volgen van inburgeringscursus, huiselijk geweld,
criminaliteit) of problemen die later op school of op straat bij de kinderen
blijken. Per gezin één begeleider aanstellen die verantwoordelijk wordt voor
het geheel van het overheidsoptreden richting het gezin en de individuele
gezinsleden (zowel hulpverlening als justitie). Het langs elkaar heen werken
van hulpverleningsinstanties of van hulpverlening en justitie wordt zo
onmogelijk. De begeleider moet zorgen dat er gewerkt wordt, men de
Nederlandse taal beheerst, er actieve betrokkenheid is bij het onderwijs aan
de kinderen en dat opvoedingsondersteuning tot de gewenste resultaten leidt.
Voor kinderen die uit huis gehaald worden, moet voldoende
heropvoedingscapaciteit beschikbaar komen.
Aan jongeren opgelegde straffen moeten ook als zodanig worden ervaren en
altijd gepaard gaan met heropvoeding.
11. De hele leeftijdsperiode tot het eind van het vervolgonderwijs benutten om
voor de kinderen uit de risicogezinnen te bereiken dat uiteindelijk sprake is
van een uitgangspositie die perspectief biedt.
Zo vroeg mogelijk de voorschoolse educatie met het accent op taalonderricht
opstarten om te voorkomen dat kinderen die voor het eerst naar de
basisschool gaan geen Nederlands spreken.
Daarna op de basisscholen het onderwijs zodanig intensiveren en toesnijden
op de doelgroep (kinderen met weinig taalvaardigheid, tekortschietende
opvoeding, weinig discipline) dat aan het eind geen achterstand bestaat. De
ouders hierbij een grote en actieve rol laten spelen. Werken de ouders niet
optimaal mee, dan vervalt de kinderbijslag.
Pagina 11 van 20
Jongeren voor wie voortijdige schooluitval in het vervolgonderwijs dreigt,
intensief begeleiden. Wie zich onvoldoende inzet, voor heropvoeding uit zijn
omgeving halen.
12. Jongeren die zich op straat misdragen, zullen op een andere wijze dan nu het
geval is aangepakt moeten worden. De politie weet in de regel wie degenen
zijn die zich in de wijken misdragen, maar kan niet voorkomen dat zij hun
gang blijven gaan. Indien iemand wordt opgepakt, is hij de volgende dag weer
terug. De negatieve gevolgen voor het leefklimaat in de wijken zijn
onaanvaardbaar groot. Het moet daarom mogelijk worden gemaakt deze
jongeren op te pakken en voor heropvoeding vast te zetten en vervolgens
moet die mogelijkheid consequent benut worden. Jongeren die op criminele
activiteiten betrapt worden, moeten direct voorgeleid en berecht worden en
pas vrijkomen nadat ze hun straf hebben ondergaan. Ook hier zal snel blijken
dat van een daadkrachtige, consequente aanpak een groot preventief effect
uitgaat.
13. Kinderen jonger dan twaalf jaar die zich ernstig misdragen, kunnen niet
strafrechtelijk aangepakt worden. Deze kinderen hebben een gedwongen
heropvoeding nodig. Indien en zolang noodzakelijk moeten zij daartoe in een
gesloten inrichting worden opgenomen.
14. Het is onverantwoord nog langer een uitkeringensysteem in stand te houden
dat immigranten uit niet-westerse landen in staat stelt aan de kant te blijven
staan en steeds verder weg te zakken, terwijl er in ons land ook voor laagopgeleiden
veel banen zijn (zie Oost-Europeanen) en veel werk blijft liggen
(persoonlijke dienstverlening, onderhoud openbare ruimte).
Veel meer dan nu het geval is, moet werken noodzakelijk en lonend gemaakt
worden voor iedereen die kàn werken. Voor ieder individu moet duidelijk zijn
dat er werk is voor wie kan werken en dus geen uitkering. Voor het vinden van
dat werk is betrokkene zelf verantwoordelijkheid. Wie werkt en wiens werk
minder waard is dan het minimumloon, krijgt een aanvullende uitkering.
Werklozen die een werkgever nog te weinig te bieden hebben, zullen zich
optimaal en full time moeten inzetten om hun tekortkomingen weg te werken
en zichzelf in voldoende mate te verbeteren (voorwaarde voor bijstand). Niet
meer de hele dag in een koffiehuis zitten of op straat rondhangen dus.
Er zal een reëel en als stimulerend ervaren verschil in netto besteedbaar
inkomen tussen uitkering en loon moeten worden gecreëerd.
15. Immigranten, ook die uit de nieuwe EU-landen, zullen hun sociale
zekerheidsrechten in Nederland eerst moeten verdienen. Daartoe een
ingroeimodel invoeren, waarbij de immigranten geleidelijk over een periode
van vijf jaar hun rechten opbouwen.
Pagina 12 van 20
16. Een werkgever is eerder bereid iemand een kans te geven, indien hij weet dat
hij de desbetreffende persoon desgewenst ook weer kan ontslaan.
Versoepeling van het ontslagrecht dus. Het huidige ontslagrecht staat de
integratie in de weg.
17. Het huidige kabinet heeft grote fouten gemaakt door alleenstaande ouders
met jonge kinderen (vaak niet-westerse allochtonen) vrij te stellen van de
sollicitatieplicht en door het weer collectief afkeuren van 30.000
arbeidsongeschikten in de leeftijdscategorie
45 – 50 jaar, die zojuist na herkeuring geheel of gedeeltelijk waren
goedgekeurd. Deze maatregelen terugdraaien, omdat ze leiden tot uitzichtloze
uitkeringsafhankelijkheid.
18. Strikt toezicht en consequente handhaving in de openbare ruimte. Jongeren
en hun ouders direct aanspreken in geval van wangedrag: straffen,
registreren, preventieve maatregelen nemen en controleren.
Voor een optimaal preventief effect is het noodzakelijk dat de constatering van
een strafbaar feit direct gevolgd wordt door berechting en tenuitvoerlegging
van de straf. Wij begrijpen waarom justitie werkt zoals ze nu werkt, maar dat
kàn niet meer. Kost wat het kost moet lik-op-stuk regel worden.
19. Veel jongeren groeien op in wijken waar criminaliteit als een reëel alternatief
voor werken wordt ervaren. Krachtige en effectieve bestrijding van de
criminaliteit in de wijken door de politie is van groot belang voor de integratie.
Van even groot belang is het consequent afnemen van bezittingen waarvan
de financiering niet verantwoord kan worden en het straffen van de bezitters.
Dat is niet gemakkelijk, maar wel nodig om criminaliteit als alternatief weg te
nemen of onaantrekkelijk te maken.
20. Het is noodzakelijk de druk op jongeren (allochtoon of autochtoon) voor wie
ontsporing dreigt zo lang als nodig is, geleidelijk en onafwendbaar op te
voeren. Het gaat er om zowel steeds perspectief te bieden (opleiding,
begeleiding, stage, werk), als te sanctioneren indien dat noodzakelijk is:
controleren, onder toezicht stellen, straffen in combinatie met heropvoeding.
Aan het eind van het traject is nog een forse stok achter de deur nodig, die in
de praktijk ook gebruikt zal moeten worden. Indien jonge vreemdelingen een
misdrijf begaan, komen zij niet meer in aanmerking voor naturalisatie en
worden zij (na hun achttiende) het land uitgezet. Onderzoeken hoe het
mogelijk gemaakt kan worden om jongeren met een dubbele nationaliteit die
zich ernstig misdragen het Nederlanderschap te ontnemen en ook hen (na
hun achttiende) het land uit te zetten.
Steeds moet duidelijk zijn dat het niet relevant is of je allochtoon bent of niet, maar
of je een probleem hebt dan wel je misdraagt. Bovendien moet aanpak in de vorm
van verplichtingen en sancties altijd gepaard gaan met het bieden van kansen op
Pagina 13 van 20
verbetering, vooruitgang en ontplooiing. Gelijktijdig met de aanpak van de
kwaadwillenden is aandacht voor de vele goedwillenden in de wijken nodig. Voor hen
moeten aantrekkelijke faciliteiten met begeleiding voor studie, sport, ontmoeting en
vrije tijdsbesteding beschikbaar zijn.
Wij staan een landelijke, uniforme en harde aanpak van de integratieproblematiek
voor. De lokale invulling en uitvoering van het beleid is aan de gemeenten. Heerlen,
Rotterdam, Almere, Leeuwarden of Enschede, het gaat steeds om dezelfde mensen
en dezelfde problemen. Regering en parlement zullen de regels die in de praktijk
integratie in de weg staan moeten aanpassen. Met het Grote Stedenbeleid en het 40
Wijkenplan is veel geld beschikbaar. De opvoedingsondersteuning, het intensiveren
van het onderwijs en het opzetten van heropvoedingsfaciliteiten zijn grote klussen,
maar als andere landen de dienstplicht in stand kunnen houden, moet Nederland
hiertoe in staat zijn. Bovendien: er gebeurt al veel. Het gaat er om te komen tot een
consequente en sluitende aanpak en te bereiken dat daarvoor de benodigde
voorzieningen beschikbaar zijn.
Deze aanpak is niet tégen maar vóór de etnische minderheidsgroepen in ons land.
De vele goedwillenden zullen er in de eerste plaats van profiteren als misstanden
worden aangepakt en rechtgezet.
Bijzondere aandacht blijft nodig voor de positie van een deel van de vrouwen
en meisjes binnen de diverse immigrantengroepen in ons land. Zij worden door hun
omgeving in een ondergeschikte rol gedwongen en bedreigd door cultureel
“gelegitimeerd” geweld. Dit is onacceptabel. Het is noodzakelijk iedere beperking en
aantasting van de rechten van vrouwen vastberaden te blijven bestrijden.
21. Niet toegeven aan de roep om het gescheiden houden van vrouwen en
mannen, meisjes en jongens in bijvoorbeeld de gezondheidszorg, het
onderwijs en bij sportactiviteiten. Mannelijke en vrouwelijke artsen zijn er in
ons land voor vrouwelijke en mannelijke patiënten. Voor segregatie is geen
plaats in onze samenleving, we zouden op dit punt weer generaties
teruggeworpen worden.
22. Door middel van preventie, bescherming en strafrechtelijke aanpak de
benodigde ondersteuning bieden aan vrouwen in de verdrukking. Meisjes èn
jongens, vrouwen èn mannen doordringen van ieders gelijkwaardigheid en
gelijke rechten. Voortdurend attent zijn en reageren op cultureel bepaald
geweld zoals genitale verminking, eerwraak en ontvoering. Laagdrempelige
en snel beschikbare hulp bieden bij huiselijk geweld. Om genitale verminking
te kunnen voorkomen en bestraffen, een adequaat controlesysteem opzetten.
Pagina 14 van 20
In het WRR-rapport “Identificatie met Nederland” wordt de vraag opgeworpen
wat de Nederlandse nationaliteit is. Het antwoord zou volgens de WRR zijn dat die
vraag er niet toe doet: het gaat voor de inwoners van Nederland vooral om
identificatie (met bijvoorbeeld een sportclub, een bedrijf of een politieke partij) en de
Nederlandse identiteit is van secundair belang. Burgers kunnen meerdere loyaliteiten
hebben en in lijn daarmee is het hebben van meerdere paspoorten geen probleem.
Tot zover de WRR. Het rapport werd aangeboden aan prinses Máxima, die twee
nationaliteiten heeft en in het rapport als adviseur van de WRR staat vermeld. De
prinses zei dat ze “de Nederlandse identiteit niet heeft gevonden” en “de Nederlander
niet bestaat”.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 13:04
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
(vervolg)

Natuurlijk is er wel degelijk een Nederlandse identiteit, die het overigens best kan
hebben enigszins gerelativeerd te worden. Steeds meer mensen hebben ook binding
met een ander land, of voelen zich tevens Europeaan of wereldburger. Daar is
allerminst iets op tegen. Maar het ontkennen van de Nederlandse identiteit is onjuist
en ongewenst. Ons land was een van de eerste moderne naties in Europa, heeft een
eigen grondgebied, taal, rechtsorde en geschiedenis. De verworvenheden en
grondrechten waarvan wij nu profiteren zijn door de eeuwen heen moeizaam
bevochten. We hebben ook zelf onze collectieve voorzieningen opgebouwd en in
stand gehouden. Voor de meeste Nederlanders is hun land tevens het land van hun
voorouders en hun nageslacht. Nederlanders delen hun laaggelegen, vlakke land en
het vele water, hun vrijheid, welvaart, tradities en eigenaardigheden. Zij delen ook
hun open kijk op de wereld en de bereidheid mensen met een andere culturele
achtergrond volwaardig te laten participeren. Nederlanders hebben veel
gemeenschappelijk en dat bindt, kenmerkt en onderscheidt hen in zekere mate. Dat
gemeenschappelijke is de Nederlandse identiteit.
Behalve onjuist is het ook ongewenst de Nederlandse identiteit te ontkennen, omdat
zij van belang is voor het zelfbewustzijn en welbevinden van mensen. Een eigen
identiteit is onmisbaar om als groep met gedeelde ervaringen en inzichten in een
groter verband (Europa, de wereld) voor je belangen op te kunnen komen
(economie, veiligheid) en invloed op ontwikkelingen te kunnen uitoefenen (milieu,
mensenrechten, internationale rechtsorde).
Die Nederlandse identiteit is ook voor immigranten een belangrijk gegeven. Zij leven
nu in een vrij en welvarend West-Europees land, waarvan de bevolking voor 80
procent uit autochtone Nederlanders bestaat. Die Nederlanders staan open voor
mensen uit andere landen die op eigen benen kunnen staan en hier willen en kunnen
helpen de samenleving in stand te houden en uit te bouwen. Kennis van en
waardering voor de identiteit van de Nederlanders helpt de immigranten uit te
groeien tot volwaardige medeburgers en nieuwe Nederlanders.
Immigranten horen belangstelling te hebben voor de geschiedenis, cultuur, tradities,
waarden en normen van het land waar zij leven en de bevolking van dat land. Hen
wordt niet gevraagd afstand te nemen van hun eigen identiteit, wèl om naar de letter
en de geest de spelregels van de Nederlandse samenleving te respecteren en na te
leven. Wie dat niet wil, moet vooral vertrekken.
Pagina 15 van 20
Immigranten mogen ook respect voor hun identiteit verwachten. Ons land heeft
inwoners met vele identiteiten (en nationaliteiten), maar de voor dit land en deze
bevolking kenmerkende en bindende identiteit is de Nederlandse.
Dat er ruimte in ons land is voor mensen met een andere identiteit en
nationaliteit, wil niet zeggen dat er geen bezwaar tegen is dat individuele mensen
twee of meer nationaliteiten hebben. Dit laatste is inmiddels het geval bij een miljoen
inwoners van ons land, waaronder ruim een half miljoen Turken en Marokkanen.
De ordening van de wereld is gebaseerd op een verdeling in soevereine staten. De
ordening van de wereldburgers is weer gebaseerd op het onderdaan zijn van een
staat, het hebben van de nationaliteit van die staat. Dit laatste brengt rechten en
plichten met zich mee.
Rechten: het recht op toegang en verblijf, het recht op deelname aan het
maatschappelijke en politieke leven, het kiesrecht, het recht om bepaalde beroepen
uit te oefenen en – in een aantal gevallen – sociale zekerheidsrechten, (onroerend
goed-)eigendomsrechten en recht op consulaire hulp in het buitenland.
Plichten: dienstplicht en – soms – de plicht om op te komen voor het belang van de
staat c.q. verbod dat (vermeende) belang te schaden (bijvoorbeeld Turkije en de
genocide op Armeniërs).
Omdat mensen naar andere staten verhuizen en omdat mensen met verschillende
nationaliteiten trouwen en kinderen krijgen, komt steeds meer de
dubbele/meervoudige nationaliteit voor. Juist deze materie zou bij een wereldwijd
internationaal verdrag eenduidig en afdoende geregeld moeten zijn, hetgeen niet het
geval is. Er zijn weliswaar verdragen, maar die laten verschillende regelingen toe. Zo
hebben 75 landen bepaald dat de oorspronkelijke nationaliteit vervalt indien een
nieuwe (vrijwillig) wordt verkregen. 17 landen hebben het onmogelijk gemaakt de
oorspronkelijke nationaliteit te laten vervallen. (Wij zijn van mening dat deze laatse
bepaling in de hedendaagse internationale verhoudingen niet acceptabel is en ter
discussie moet worden gesteld.) Voor 100 landen geldt dat men vrijwillig afstand kan
doen van de oorspronkelijke nationaliteit bij het accepteren van een andere.
Nederland behoort tot de eerste categorie, maar het geheel van de relevante
verdragen, de wettelijke regelingen van andere landen en de Nederlandse
(grond-)wettelijke bepalingen leidt er toe dat de hoofdregel in de meeste gevallen niet
wordt toegepast.
De praktijk is dat:
- meer dan de helft van de kinderen die in Den Haag geboren worden, een
dubbele nationaliteit heeft
- alle Marokkanen en bijna alle Turken die worden genaturaliseerd, hun
oorspronkelijke nationaliteit behouden
- Nederlands/Marokkaanse ouders die aangifte doen van de geboorte van een
kind, van de Nederlandse ambtenaar van de burgerlijke stand een lijst met
voor Marokko acceptabele namen voorgelegd krijgen
Pagina 16 van 20
- in Nederland geboren kinderen waarvan een van de ouders de Turkse
nationaliteit heeft, in Turkije de dienstplicht moeten vervullen, ook als ze geen
woord Turks spreken
- als een Nederlands/Duitse man met een Frans/Italiaanse vrouw trouwt, hun
kinderen vier nationaliteiten krijgen
- wat Nederland betreft iemand gelijktijdig lid kan zijn van zowel het
Nederlandse parlement als het parlement van een ander land
Het terugdringen van het fenomeen dubbele (meervoudige) nationaliteit is om een
aantal redenen gewenst: beëindigen van onduidelijkheid, voorkomen van
conflicterende belangen, voorkomen van rechtsongelijkheid en het wegnemen van
een integratiedrempel. Een nationaliteit is niet een administratieve formaliteit, maar
een belangrijk element in de ordening van de wereld en de wereldbevolking. Het
geeft aan van welke samenleving iemand deel uitmaakt, welke rechten en plichten
dat met zich meebrengt, welke staat voor iemand opkomt en welke staat iemand –
desgewenst en indien daartoe verkozen – kan aansturen of vertegenwoordigen.
Voor een migrant is naturalisatie niet een middel tot integratie, maar de afronding van
een integratieproces. Van de Turken in Nederland voelen twee van de drie
zich meer Turk dan Nederlander. Drie van de vier Marokkanen voelen zich meer
Marokkaan dan Nederlander. Dit in combinatie met de moeizaam verlopende
integratie van een deel van hen, leidt tot de conclusie dat naast maximale inzet ook
een duidelijke primaire gerichtheid op Nederland en de Nederlandse samenleving
noodzakelijk is. Vreemdelingen die er voor kiezen in Nederland te leven en een
verblijfsvergunning krijgen, wordt niet gevraagd hun identiteit op te geven, wel om te
integreren. Het is positief als betrokkenen vervolgens ook kiezen voor de
Nederlandse nationaliteit, maar dat is dan wel een keuze met als consequentie dat
afstand gedaan moet worden van de oorspronkelijke nationaliteit.
23. Voor een goede regeling van de materie is het van belang dat er een
internationale afspraak komt dat iedere staat zijn onderdanen in de
gelegenheid stelt de oorspronkelijke nationaliteit op te geven bij het verkrijgen
van een andere. (Voor de lidstaten van de Raad van Europa is dit al geregeld
in het Europees Nationaliteitsverdrag.) Bovendien moeten in de internationale
verdragen de mogelijkheden voor de staten worden verruimd om de dubbele
nationaliteit te beperken.
24. Vooruitlopend daarop moet Nederland zelf een heldere lijn vaststellen:
Voor een kind van ouders met verschillende nationaliteiten moet door de
ouders (gezamenlijk) een keus gemaakt worden. Blijft die keuze uit en zou dat
er toe zou leiden dat het kind stateloos wordt, dan krijgt het de Nederlandse
nationaliteit.
Wie wenst te worden genaturaliseerd (al dan niet via de optieregeling), moet
zijn/haar oorspronkelijk nationaliteit opgeven. Een uitzondering op dit punt
geldt alleen voor wie zijn oorspronkelijke nationaliteit niet kàn opgeven en voor
degenen van wie dat redelijkerwijs niet kan worden verlangd. V.w.b. dit laatste
worden de criteria echter zodanig aangescherpt dat deze conclusie slechts in
uitzonderlijke gevallen te trekken valt.
Pagina 17 van 20
Van wie geen afstand kan doen van zijn oorspronkelijke nationaliteit, wordt
gevraagd de wens tot afstand doen te laten registreren. Tevens wordt
vastgelegd dat men uitsluitend gebruik zal maken van een Nederlands
paspoort.
Met deze lijn wordt een aantal keuzes gemaakt. De mogelijkheden voor dubbele
nationaliteiten worden drastisch teruggedrongen, hetgeen verzet op zal roepen.
Betrokkenen zèlf beoordelen het hebben van een dubbele nationaliteit veelal als
positief, omdat het méér rechten geeft. Alleen de Turkse dienstplicht wordt als
bezwaarlijk ervaren.
We moeten ons ook realiseren dat om deze lijn te kunnen toepassen, eerst wetten,
de Grondwet en internationale verdragen gewijzigd of (gedeeltelijk) opgezegd zullen
moeten worden. Bovendien is een overgangsregeling nodig voor de miljoen
Nederlanders die nu al een dubbele nationaliteit hebben.
Nederlanders die in het buitenland leven en een andere nationaliteit verkrijgen,
verliezen de Nederlandse nationaliteit. Op deze hoofdregel zijn echter weer zoveel
uitzonderingen gemaakt, dat in de praktijk meestal de Nederlandse nationaliteit
behouden blijft. Ook hier zal de praktijk met de hoofdregel in overeenstemming
moeten worden gebracht.
850.000 inwoners van Nederland merken zichzelf als moslim aan. Zij hebben er
recht op hun godsdienst in vrijheid te kunnen beleven. Dat betekent dat er ruimte is
voor de bouw van moskeeën en voor islamitisch onderwijs. Imams kunnen in
Nederland opgeleid worden. Ook is het mogelijk de ramadan en de dagelijkse
bidrituelen in te passen.
Maar Nederland is geen islamitisch land en moet dat niet worden. In Nederland
gelden voor iedereen de democratisch vastgestelde rechtsregels en niet de regels
van welk geloof dan ook. Ook islamieten hebben de voor Nederland kenmerkende
vrijheid en verdraagzaamheid te respecteren. Ook zij mogen in Nederland op geen
enkele wijze vrouwen of homoseksuelen achterstellen.
Er is onmiskenbaar sprake van een radicaliseringtendens onder Nederlandse
moslims, hoewel het overgrote deel van de moslims daar niets van moeten hebben
en er (terecht) ook niet op aangesproken wil worden. Die tendens wordt beïnvloed
door de moeizame integratie van een deel van de moslims en de reacties daarop
vanuit de Nederlandse samenleving. Invloed heeft ook het gegeven dat het
internationale moslimradicalisme goed georganiseerd is en over veel geld beschikt.
Enkele tientallen salafistische (ultraorthodoxe) imams reizen stad en land af en
fulmineren in moskeeën en jongerencentra tegen de democratie en tegen integratie.
Pagina 18 van 20
Tussen de 20.000 en 30.000 moslims voelen zich aangesproken en hun aantal
groeit. Het doel van de salafisten is het verkrijgen van controle over steeds meer
moslims en uiteindelijk de inrichting van de samenleving naar hun model. Binnen de
moslimgemeenschap krijgen om te beginnen vrouwen, homoseksuelen,
zogenaamde afvalligen en liberalen het zwaar te verduren.
Inspanningen gericht op succesvolle integratie van moslims in Nederland vormen het
beste antwoord dat gegeven kan worden. Daarnaast moet volkomen duidelijk worden
gemaakt dat in ons land het georganiseerd en doelbewust tegenwerken van
integratie onacceptabel is. Wie dat doet, bedreigt de kwaliteit en stabiliteit van de
Nederlandse samenleving en daarmee wezenlijke belangen van de Nederlandse
staat.
25. De moskeeën en jongerencentra die de radicale imams een podium bieden,
moeten gesloten worden en de desbetreffende imams het land uitgezet.
Indien zij de Nederlandse nationaliteit hebben, moet hen die ontnomen
worden, waarna ook zij uitgezet kunnen worden.
Internetsites die het radicaliseringproces voeden, moeten geblokkeerd
worden.
26. Natuurlijk zal ook het islamitisch onderwijs in alle opzichten aan de
Nederlandse kwaliteitseisen moeten voldoen. Gebleken is dat dit nu vaak niet
het geval is. Dat betekent dat strikt en effectief toezicht door de
Onderwijsinspectie nodig is en scholen die onvoldoende functioneren gesloten
moeten worden. De Onderwijsinspectie zal er ook op toe moeten zien dat – op
straffe van sluiting – binnen het islamitisch onderwijs de grondslagen van de
Nederlandse samenleving worden gerespecteerd en de integratie van
moslims op geen enkele wijze wordt tegengewerkt. Zonodig moet een
aanvullende wettelijke basis worden gecreëerd om de onderwijsinspectie in
staat te stellen ook op dit punt effectief op te treden.
27. De opdringerige aanwezigheid van de islam in de openbare ruimte – zoals in
islamitische landen – is in Nederland niet gewenst. Het vanuit de moskeeën
met geluidsversterking tot het gebed oproepen moet daarom verboden
worden.
Voor de kwaliteit van het samenleven in ons dichtbevolkte land is de directe
onderlinge communicatie essentieel. Communicatie vereist toegankelijkheid. Wie
door het dragen van gezichtsbedekkende kleding zijn gezicht aan het zicht van
anderen onttrekt, maakt zich onherkenbaar en ontneemt die anderen een
mogelijkheid een zo goed mogelijke inschatting te maken van zijn stemming en
intenties, alsmede van de van hem/haar te verwachten reacties.
Pagina 19 van 20
Gezichtsbedekkende kleding kwam al voor in de vorm van de bivakmuts en de
(integraal-)helm en komt nu ook voor in de vorm van de boerka en de nikaab. Door
zich met gezichtsbedekkende kleding voor een ander af te sluiten en onherkenbaar
te maken, kan een gevoel van onveiligheid worden veroorzaakt. Wie iemand op zich
af ziet komen die kennelijk niet wil dat zijn (of haar) gezicht gezien wordt, kan dit als
bedreigend ervaren.
Ook de objectieve veiligheid is in het geding. Getuigen van een misdrijf kunnen de
dader niet identificeren, herkennen of adequaat beschrijven, indien deze gezichtsbedekkende
kleding draagt.
Daarnaast is voor het bevorderen van de veiligheid in de openbare ruimte het
toezicht met behulp van camera’s van belang. Het onherkenbaar zijn door het dragen
van gezichtsbedekkende kleding beperkt de effectiviteit van dit toezicht in hoge mate.
Tenslotte wordt het verifiëren van iemands identiteit bemoeilijkt.
Meer in algemene zin is het duidelijk dat het dragen van gezichtsbedekkende kleding
het opsporen en vervolgen van daders van strafbare feiten bemoeilijkt.
De Tweede Kamer heeft het vorige kabinet in oktober 2005 en oktober 2006 bij motie
verzocht het dragen van een boerka in de openbare ruimte te verbieden. In het
regeerakkoord van het huidige kabinet staat vermeld dat ter bescherming van de
openbare orde en veiligheid het dragen van gezichtsbedekkende kleding kan worden
verboden. Hier is echter geen vervolg aan gegeven. Van Wilders en Fritsma (PVV)
ligt er een wetsvoorstel om alleen de boerka en nikaab te verbieden.
28. Wij staan een verbod voor op het dragen van alle gezichtsbedekkende kleding
in de openbare ruimte en zullen het initiatief nemen om daartoe een wettelijke
bepaling vast te stellen.
Discriminatie op grond van (veronderstelde) groepskenmerken kent vele
vormen, komt overal voor, is van alle tijden en is altijd fout. Discriminatie op grond
van etnische afkomst door werkgevers of collega-werknemers is niet alleen in strijd
met de wet maar ook schadelijk voor de integratie. Wie zich gediscrimineerd voelt,
voelt zich tekort gedaan, trekt zich terug of sluit zich af. Zo komen individuele
mensen en groepen tegenover elkaar te staan. Discriminatie is even bedreigend voor
de samenleving als radicalisering.
Een allochtone stagiair of sollicitant heeft als ieder ander recht op een welwillende
benadering. Vaak is juist waardering op zijn plaats, omdat iemand er ondanks een
minder goede uitgangspositie en moeilijke omstandigheden toch maar staat. Ook
indien van een groep een negatief beeld bestaat en eerder met anderen met
dezelfde achtergrond negatieve ervaringen zijn opgedaan, heeft ieder individu er
recht op zonder vooroordelen tegemoet getreden te worden.
Consequente aandacht voor het voorkomen en bestrijden van discriminatie blijft
noodzakelijk. Dat geldt ook voor de discriminatie van vrouwen, homoseksuelen en
anders-gelovigen, in toenemende mate een probleem binnen de groeiende groep
moslims in ons land.
Pagina 20 van 20
Wij willen dat attent en adequaat wordt gereageerd op alle meldingen van
discriminatie, dat degenen die discrimineren worden gestraft en dat geweld met
discriminatie als achtergrond extra zwaar wordt bestraft.
Het kabinet trok 2 miljard euro uit om 40 probleemwijken aan te pakken. Met
gemeentelijke wijkactieplannen moeten het binnen tien jaar weer wijken worden
“waar mensen kansen hebben en graag wonen”.
De fysieke herstructurering van wijken waar vijf tot acht procent van de
probleemhuishoudens wonen is een zeer indirecte en inefficiënte aanpak die weinig
op zal leveren. De kostbare omweg om via de grootschalige sloop van nog redelijk
goede woningen en het bouwen van nieuwe woningen meer sociale menging te
bereiken en bij te dragen aan het wegwerken van achterstanden, kunnen we beter
niet nemen. Wij moeten kiezen voor de moeilijke maar directe weg die is gericht op
de probleemhuishoudens zelf, op de ouders en de kinderen. En vooral: de overheid
moet de directe confrontatie met hen niet langer uit de weg gaan, hoeveel het er
inmiddels ook zijn.
Het ruwe onderscheid (niet-westerse) allochtoon – autochtoon is voorlopig en
in zekere mate nog functioneel, maar zeker niet iets om kunstmatig in stand te
houden. Binnen de minderheidsgroepen komen even grote verschillen voor als
binnen de samenleving als geheel. Het gaat uiteindelijk om het functioneren van het
individu in de samenleving, niet om vermeende kenmerken van de groep waarvan
iemand geacht wordt deel uit te maken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 13:15
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
En je denkt dat dat wordt gelezen?

Fijn overigens, die lege enters.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 13:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Want je kunt nog wel eens verliefd worden op een buitenlander en dan ben je genaaid. Nu al. Maar als het aan Kamp van de VVD ligt, ook in de toekomst. Want wat wil hij? Ondermeer de scherpe regels die er nu al zijn t.a.v. gezinshereniging/vorming nog eventjes strakker trekken:
Ik heb geen idee waarom je die hele memo hier plaatst zonder hem samen te vatten (niemand gaat zo'n lap tekst lezen, ik zelfs niet), maar elk initiatief om kansloze tot kansarme huwelijksmigranten te stoppen is goed.

Dat staat uiteraard totaal los van de bureaucratische rotzooi die de IND maakt van het naar Nederland halen van een bonafide partner die verder zonder problemen zou integreren, maar dat is puur een kwestie van procedure, en daar gaat die tekst van Kamp niet over.

Wat dat betreft vreemd dat je een dergelijke kreet boven die tekst plaatst, terwijl dat een ander onderwerp is.


Verder fantastisch van Kamp dat hij de knuppel in het hoenderhok gooit over protserige religieuze opdringerigheid. Daar hoort anno 2007 geen plaats meer voor te zijn in Nederland. Laat staan voor haatzaaiend fundamentalisme. Fundamentalisme en haat verspreiden hoort niet iets vrijblijvends te zijn; wie zich tot vijand van alle vooruitgang verklaard hoort - op vooruitstrevende manier - uit de samenleving verwijdert te worden wanneer dit maar kan. Welnu, als dat mensen zonder de Nederlandse nationaliteit betreft is het verscheuren van de verblijfsvergunning een simpel en effectief middel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:17
Eric Berger
Eric Berger is offline
Gatara, je had ook dit artikel kunnen gebruiken over facist Kamp's Kampf:

VVD wil hulp aan illegalen bestraffen

DEN HAAG - De VVD wil dat de overheid alle illegalen actief opspoort en uitzet. Gemeenten of andere instanties die afgewezen asielzoekers en andere illegalen hulp bieden, moeten worden vervolgd.

Een beetje zoals je vroeger ook onderduikers niet mocht helpen. Oude tijden herleven... (E.B.)

Dat stelt VVD-Tweede Kamerlid Henk Kamp voor in een maandag gepubliceerde notitie over het immigratie- en integratiebeleid. Daarin pleit hij er ook voor de komst van asielzoekers en kansarme huwelijksmigranten uit vooral Turkije en Marokko drastisch tegen te gaan.

Ook vindt de VVD de ,,opdringerige aanwezigheid van de islam in de openbare ruimte'' niet gewenst. Daarom wil de partij de oproep tot gebed met geluidsversterking vanuit moskeeën verbieden. Hetzelfde geldt voor alle gezichtsbedekkende kleding, zoals een boerka.

Word jij ook altijd zo spastisch en agressief als je ergens een hoofddoek ziet? Kom dan bij de VVD! Zij lusten hoofddoekjes óók rauw!(E.B.)

Volgens de VVD zijn er in Nederland naar schatting 75.000 tot 185.000 illegalen. Het uitzetbeleid beperkt zich tot illegalen die overlast veroorzaken of crimineel zijn, maar zelfs daar komt in de praktijk niet veel van terecht, aldus Kamp. ,,Zowel illegaal verblijf als het in staat stellen tot illegaal verblijf moet strafbaar worden gesteld'', schrijft hij.

Binnenkort: bordjes in winkels en in parken: "Verbooden voor illegalen" (E.B.)

Buitenlanders die hierheen komen om te trouwen met een neef of nicht, zijn wat de VVD betreft niet meer welkom. Een verplichte dna-test moet zo'n huwelijk voorkomen. De minimumleeftijd van een huwelijksimmigrant moet omhoog van 21 naar 24 jaar, wat gearrangeerde huwelijken moet tegengaan. Ook moet de aanvrager een waarborgsom van 7500 euro storten. Dat bedrag wordt na vijf jaar teruggestort als er geen beroep op de sociale dienst is gedaan.

Een wettelijk verbod op discriminatie heeft onze partij nog nooit tegengehouden om abjecte voorstellen te doen, aldus Kamp. (E.B.)

Moslims mogen hun godsdienst in vrijheid belijden. ,,Maar Nederland is geen islamitisch land en moet dat niet worden'', staat in het liberale actieplan.

Liberalen hebben geprotesteerd tegen het misbruik van het woord 'liberaal' in dit nieuwsbericht. (E.B.)

Pogingen om integratie doelbewust tegen te werken, zijn onaanvaardbaar. Moskeeën en jongerencentra die radicale imams een podium bieden, moeten dicht en de imams moeten worden uitgezet. Als ze de Nederlandse nationaliteit hebben, moet hen die eerst worden afgepakt.

Iets afpakken mag alleen van arme mensen, niet van rijke villabezitters, reageert Kamp op kritiek van SP. Kamp herinnert zich niet meer dat zijn leider, melkmuil Rutte, eerder Wilders nog bekritiseerde voor een soortgelijk plan, dat Rutte "niet haalbaar" noemde. (E.B.)

De VVD staat verder een hardere aanpak voor van (allochtone) jongeren die zich op straat misdragen: oppakken en heropvoeden. Als ze nog onder de twaalf zijn, moeten ze ,,indien en zolang noodzakelijk'' naar een gesloten inrichting om daar opnieuw te worden opgevoed.

http://msn.anp.nl/msn/nieuws.do?acti...cle&id=5131013
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
thnx eric berger voor dit artikel
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:32
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik heb geen idee waarom je die hele memo hier plaatst zonder hem samen te vatten (niemand gaat zo'n lap tekst lezen, ik zelfs niet), maar elk initiatief om kansloze tot kansarme huwelijksmigranten te stoppen is goed.
en waarom? Heel wat handig arbeids- en kennispotentieel zit noodgedwongen in het buitenland.

Citaat:
Dat staat uiteraard totaal los van de bureaucratische rotzooi die de IND maakt van het naar Nederland halen van een bonafide partner die verder zonder problemen zou integreren, maar dat is puur een kwestie van procedure, en daar gaat die tekst van Kamp niet over.

Wat dat betreft vreemd dat je een dergelijke kreet boven die tekst plaatst, terwijl dat een ander onderwerp is.
Mijn kritiek heeft geen bal te maken met bureaucratische rotzooi van de IND (dat komt er nog bij), maar de eisen die gesteld worden voor het overhalen van je getrouwde partner. 70% van de vrouwen voldoet alvast niet aan die eis.

Scherp de huidige regels maar nog verder aan zodat alleen lui uit Wassenaar hun kroost kunnen laten vermeerderen met xeno-genen
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
en waarom? Heel wat handig arbeids- en kennispotentieel zit noodgedwongen in het buitenland.
Daar is de kennismigrantenregeling voor. In het leven geroepen door Verdonk na een initiatief van VVD en D66 destijds. Daar gaat het hier ook in het geheel niet over.
Citaat:
Mijn kritiek heeft geen bal te maken met bureaucratische rotzooi van de IND (dat komt er nog bij), maar de eisen die gesteld worden voor het overhalen van je getrouwde partner. 70% van de vrouwen voldoet alvast niet aan die eis.
70% van de vrouwen is onder de 24 jaar of wil met hun neef trouwen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:46
Verwijderd
Ik vind het wel grappig. De VVD gaat op de knieën en smeekt de extreemrechtse paupers om alsjeblieft terug te komen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Daar is de kennismigrantenregeling voor. In het leven geroepen door Verdonk na een initiatief van VVD en D66 destijds. Daar gaat het hier ook in het geheel niet over.
kennismigratie is van een ander kaliber. Als jij een gezin wilt opbouwen wil je niet afhankelijk zijn van een arbeidscontract dat binnen vandaag en morgen opgedoekt kan worden.

Citaat:
70% van de vrouwen is onder de 24 jaar of wil met hun neef trouwen?
Op dit moment is de reden voornamelijk het onvoldoende inkomen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik vind het wel grappig. De VVD gaat op de knieën en smeekt de extreemrechtse paupers om alsjeblieft terug te komen.
Daar vind ik het sterk op lijken, ja.

__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:58
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Eigenlijk wordt de VVD niet door Rutte maar door Wilders geleid.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Eigenlijk wordt de VVD niet door Rutte maar door Wilders (toch nog stiekem) Verdonk geleid.
Tsja.... als je meer stemmen verliest doordat Veronk moet ophoepelen dan dat je er stemmen bijkrijgt, dan sla je maar rechts het Verdonkpad op.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 18:02
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
thnx eric berger voor dit artikel
Maar ik vind het goed dat je dat complete bericht hebt geplaatst! Kan iedereen er de walgelijke details uitvissen.

Citaat:
Eigenlijk wordt de VVD niet door Rutte maar door Wilders geleid.
Quote van de dag.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 18:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Het trucje schijnt overigens niet te werken:

ma 12 nov 2007
Verdonk-aanhang ongevoelig voor plannen VVD

HILVERSUM - De aanhang van Rita Verdonk is niet gevoelig voor de maandag gepubliceerde integratieplannen van VVD-Tweede Kamerlid Henk Kamp. Dat blijkt uit een enquête onder deelnemers aan het EénVandaag Opiniepanel.

De plannen van Henk Kamp gaan onder meer over het beperken van de komst van huwelijksmigranten en het vervolgen van personen en organisaties die hulp bieden aan illegalen.

Uit eerder onderzoek bleek dat ruim een derde (36 procent) van de VVD-stemmers van 2006 op Rita Verdonk zou stemmen mocht zij een eigen partij oprichten. Die groep is ongeveer gelijk gebleven. Uit het onderzoek van maandag blijkt dat 38 procent van de VVD-stemmers van vorig jaar nu voor Verdonk zou kiezen.

De plannen leveren de VVD ook geen extra stemmen op van de aanhang van de Partij voor de Vrijheid (PVV). Wel zijn ze positiever gaan denken over de VVD.

Driekwart van de ondervraagden denkt dat de VVD met de plannen komt om kiezers bij de concurrenten Verdonk en Wilders weg te halen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...k.html?cid=rss
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 18:10
Eric Berger
Eric Berger is offline
Misschien als Kamp nou eens zou voorstellen asielzoekers naar derde wereld-landen uit te zetten en dan de gegevens erbij te doen?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 18:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als jij een gezin wilt opbouwen wil je niet afhankelijk zijn van een arbeidscontract dat binnen vandaag en morgen opgedoekt kan worden.
Uhm, om te beginnen kunnen contracten niet zomaar opgedoekt worden, ben je daar niet van afhankelijk gezien het gaat om jaarinkomen en waarschijnlijk een gemiddelde daarvan, en ten derde is iedereen afhankelijk van zijn inkomsten, migrant of niet.
Citaat:
Op dit moment is de reden voornamelijk het onvoldoende inkomen.
Prachtig. Dat scheelt dus heel wat sociaal zwakkeren en economisch kanslozen die anders achter de geraniums zouden verdwijnen.

Wordt die regel van Kamp ingevoerd en tien jaar lang gehandhaafd, dan zie je nergens meer CBS bulletins a la "Werkeloosheid onder allochtone groep X is Y% hoger."
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 18:21
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Misschien als Kamp nou eens zou voorstellen asielzoekers naar derde wereld-landen uit te zetten en dan de gegevens erbij te doen?


De gemiddelde VVD'er laat het lot van asielzoekers koud, dus hier zullen ze boos noch blij van worden...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 18:22
Eric Berger
Eric Berger is offline
Laten we hopen dat Chávez een bom gooit op het VVD-hoofdkwartier.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Verwijderd
500 15-06-2008 13:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
500 09-01-2008 19:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.