Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2006, 09:39
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Ik weet niet of het hier thuishoort maar zo niet dan verplaatsen ze het wel.

Ik heb namelijk ontzettend veel problemen met leren.
En dan niet omdat ik me niet kan concentreren, maar omdat het gewoon niet blijft hangen.
Ik kan 4 uur boven een boek gaan zitten leren, (uiteraard met pauze's enz.) en de volgende dag een toets hebben en geen idee meer hebben wat ik geleerd heb.
De toetsen diei k maak maak ik met de stof die we in de les behandeld hebben, want die onthoud ik wel.
Hebben jullie misschien een idee hoe dit kan komen, en wat ik ertegen kan doen, want ik heb al van alles geprobeerd, van het opnemen terwijl ik het oplees, tot samenvattingen (die redelijk helpen) tot mn moeder die het me voorleest zeg maar.

Liefs, Lianne
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2006, 10:01
Verwijderd
Samenvattingen helpen redelijk, dus maak samenvattingen. Doordat je die dan vaker doorleest, wordt alles herhaald en onthoud je het beter.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 10:53
Verwijderd
Probeer te ontdekken wat er anders is aan de lessen dan aan zelf leren.

En idd, als samenvattingen redelijk helpen, maak daar dan iig gebruik van. Verder helpt het soms om veel opdrachten te maken, dingen aan anderen uit te leggen, enz.

Weet je nadat je geleerd hebt btw wel wat je geleerd hebt? Kun je dan wel vragen ed maken met die stof?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 11:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Eerder beginnen en veel herhalen. Dat zou ik in ieder geval nog doen.
En probeer verder veel verhalen aan je kennis vast te knopen. Ik denk dat je daarom namelijk dingen in de les wel kan onthouden; die worden in verhaalvorm verteld en maken het daarom duidelijker en minder feitenkennis.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 11:26
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Maak samenvattingen van je samenvattingen, en zet dan alles in een schemaatje. lees je boek met je schema bij de hand. Maak van je schema een spiekbriefje. Lees dit nog eens voor je proefwerk en versnipper het in de prullenbak. schrijf eventueel twee of drie dingen op die je echt niet langer dan een minuut kan onthouden op je tentamenbriefje.

Maak voor jezelf verbanden waardoor je kan 'triggeren' wat je geleerd hebt.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 13:10
Verwijderd
behalve lezen ook echt met de stof bezig zijn.. opdrachten maken als dat kan en het ook es op een andere manier opnemen dan het alleen door te lezen..
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 14:53
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-11-2006 @ 11:53 :
Probeer te ontdekken wat er anders is aan de lessen dan aan zelf leren.

En idd, als samenvattingen redelijk helpen, maak daar dan iig gebruik van. Verder helpt het soms om veel opdrachten te maken, dingen aan anderen uit te leggen, enz.

Weet je nadat je geleerd hebt btw wel wat je geleerd hebt? Kun je dan wel vragen ed maken met die stof?
jup, ik kan vragen maken, en dat doe ik dan ook volop.
En samenvattingen maak ik bij het leven.
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 14:54
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Citaat:
botervleug schreef op 06-11-2006 @ 12:26 :
Maak samenvattingen van je samenvattingen, en zet dan alles in een schemaatje. lees je boek met je schema bij de hand. Maak van je schema een spiekbriefje. Lees dit nog eens voor je proefwerk en versnipper het in de prullenbak. schrijf eventueel twee of drie dingen op die je echt niet langer dan een minuut kan onthouden op je tentamenbriefje.

Maak voor jezelf verbanden waardoor je kan 'triggeren' wat je geleerd hebt.
da's een hele goede tip, ik zal het eens proberen bedankt
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 15:42
Morri
Morri is offline
Ik zou inderdaad ook veel herhalen als je dat nog niet doet. Gewoon iedere week de stof samenvatten en dan een week voor je toets iedere dag even je samenvatting herhalen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 18:42
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
overhoor

dan moet je ook dingen intypen en ben je er dus actief mee bezig
dat ding houd ook bij wat voor cijfer je zou hebben en hoeveel fout je hebt enzo
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 19:18
Verwijderd
Eh... zorgen dat het betekenis voor je krijgt. Mindless woordjes stampen heeft geen zin, en herhalen ook niet. Maak ezelsbruggetjes, probeer het te begrijpen in plaats van te leren, pas het in andere situaties toe, etc...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 23:03
Lautitia
Lautitia is offline
Ik wil je graag advies geven, maar om dat te kunnen doen moet ik wat meer dingen van je weten.

1. Met wat voor vakken heb je met name problemen? Ik denk dat wel duidelijk is dat exacte vakken een andere aanpak vereisen dan een vak als geschiedenis.
Welk schooltype (of studie) en -jaar volg je eigenlijk? Ben je ooit blijven zitten, of heb je een klas overgeslagen?

2. Wat voor dingen onderneem je zoal om de stof voor een toets te leren beheersen? Hieronder valt ook het volgen van de reguliere lessen e.d.
Hoe ziet je leerplan eruit: wanneer begin je met leren, op welke manier leer je voor je gevoel het best, zijn de pauzes die je tussendoor neemt ook échte rustpunten, etc.?
En kun je op een gegeven moment ook tevreden zijn met het werk dat je verzet hebt en ervan overtuigd zijn dat je je stof beheerst?

3. Hoe ervaar je die 'black outs': ga je tijdens een toets zelf 'theorieën' zitten bedenken voor een bepaald antwoord, verwar je snel zaken met elkaar, of kun je je echt totaal niets meer herinneren van wat je geleerd hebt?
En hoe vallen je toetsresulaten ten opzichte van de moeite die je erin gestoken hebt uit? Is het zo dat het werkelijk beter kan, of vind jìj dat het beter kan?

4. Heb je zelf een idee waardoor het komt dat je deze 'black outs' hebt: zie je bewust op tegen overhoringen, of is het mogelijk dat iets je onbewust niet lekker zit tijdens een toets?

Excusez-moi voor deze lange lijst met vragen .. In ieder geval kan ik je niet echt helpen met de informatie die ik nu heb. En misschien kom je tijdens het beantwoorden ervan zelf wel tot bepaalde inzichten. Zie maar of je er iets mee doet .
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 18:37
madelief21
madelief21 is offline
Je kan alles op een bandje inspreken en dan in je bed afluisteren dit werkt heel goed als je auditief bent ingesteld.

Onderstreep eerst wat het aller belangrijkste is en dan maak je daar vragen over en ga je jezelf steeds overhoren.
De stof komt immers ook weer vragend terug.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 19:50
Stephan_92
Avatar van Stephan_92
Stephan_92 is offline
Ik herken het, ik heb ook moeite met leren. Ik kan een lap tekst leren maar een paar minuten later ben ik het alweer kwijt. Samenvattingen helpen inderdaad, maar goed dat werkt niet zo goed bij talen en ook niet als je een toets hebt van een paar hoofdstukken. Een woord een paar keer opschrijven kan ook soms helpen, of gewoon elke dag een stukje verder leren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 21:38
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Ik sluit me aan bij de vragen van Lautitia. Ik denk ook dat het dan makkelijker wordt om je te helpen. Het kan bijvoorbeeld dat je heel visueel en/of auditief ingesteld bent, en als we dat weten of vermoeden is het makkelijker om concrete, gerichte tips te geven.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 17:52
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 07-11-2006 @ 00:03 :
Ik wil je graag advies geven, maar om dat te kunnen doen moet ik wat meer dingen van je weten.

1. Met wat voor vakken heb je met name problemen? Ik denk dat wel duidelijk is dat exacte vakken een andere aanpak vereisen dan een vak als geschiedenis.
Welk schooltype (of studie) en -jaar volg je eigenlijk? Ben je ooit blijven zitten, of heb je een klas overgeslagen?

2. Wat voor dingen onderneem je zoal om de stof voor een toets te leren beheersen? Hieronder valt ook het volgen van de reguliere lessen e.d.
Hoe ziet je leerplan eruit: wanneer begin je met leren, op welke manier leer je voor je gevoel het best, zijn de pauzes die je tussendoor neemt ook échte rustpunten, etc.?
En kun je op een gegeven moment ook tevreden zijn met het werk dat je verzet hebt en ervan overtuigd zijn dat je je stof beheerst?

3. Hoe ervaar je die 'black outs': ga je tijdens een toets zelf 'theorieën' zitten bedenken voor een bepaald antwoord, verwar je snel zaken met elkaar, of kun je je echt totaal niets meer herinneren van wat je geleerd hebt?
En hoe vallen je toetsresulaten ten opzichte van de moeite die je erin gestoken hebt uit? Is het zo dat het werkelijk beter kan, of vind jìj dat het beter kan?

4. Heb je zelf een idee waardoor het komt dat je deze 'black outs' hebt: zie je bewust op tegen overhoringen, of is het mogelijk dat iets je onbewust niet lekker zit tijdens een toets?

Excusez-moi voor deze lange lijst met vragen .. In ieder geval kan ik je niet echt helpen met de informatie die ik nu heb. En misschien kom je tijdens het beantwoorden ervan zelf wel tot bepaalde inzichten. Zie maar of je er iets mee doet .
okee, hier komen de antwoorden

1. Ik heb het eerst jaar havo/vwo gedaan, wat ik had kunnen halen, maar helaas omdat ik niet kon blokken heb ik dat jaar niet gehaald, ik ben teruggezakt naat VMBO-T en heb op dat nivo mn 2e jaar gedaan, helaas werd ik veel gepest, dit zette mij onder druk en je raad het al.. ben blijven zitten.. de rest van mn opleiding heb ik op mn sloffen gehaald, zonder echt te leren, puur door stof uit de les.
Ik heb wel doorgekeken en samenvattingen gemaakt, maar het hielp niet echt.
De vakken waar ik dit jaar problemen mee heb weet ik nog niet, ik heb nog geen toetsen gehad, ik ben nu al aan het leren, en ik merk gewoon dat als ik de dag erop weer ga leren ik me afvraag of ik dat al eerder geleerd heb.

2. Mijn leerplan, nou goed, op het moment dat ik weet dat er een toetsweek aankomt, begin ik ongeveer 3 weken van tevoren met leren, eerst alle vakken een half uurtje, en dan langzaam opbouwen. Ik neem ook bewust na elk uur een kwartier pauze, wissel de vakken op tijd af zodat ik niet te vermoeid raak, of verveeld met een bepaald vak.
Op een gegeven moment ben ik ook tevreden met wat ik gedaan heb, maar als de volgende dag blijkt dat er maar weinig is blijven hangen, vraag je je toch langzaam wel eens af of je het allemaal niet voor niets doet.

3. Black outs heb ik sowieso wel vaker, dit komt door mijn faalangst, vaak zet ik me eroverheen en ga verder met een ander onderdeel. Maar het is gewoon vaak zo dat ik de stof die ik geleerd heb, me gewoon niet (goed) kan herinneren, terwijl dingen die ik in de les heb besproken gewoon zo hangen van: oh ja, dat zat zo en zo.
Mijn cijfers varieren, dat ligt aan de hoeveelheid stof die we besproken hebben, en hoeveel daarvan in de toets terug komt.. meestal zit ik tussen een 5,5 en een 8,5.

4. Ik heb geen idee waarom ik ze heb, het heeft weinig met mijn faalangst te maken, want daar kan ik me overheen zetten.
Het heeft naar mijn gevoel echt te maken met het feit dat dingen die ik leer niet blijven hangen.

En dat met die vragen dat geeft niet, ben allang blij dat je moeite erin wilt steken om me te helpen
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 18:20
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Kan best zijn dat je auditieve geheugen beter is dan je visiuele. Bij mij is dit andersom, ik onthou dus bijna niks van wat er tijdens de lessen gezegt is. Als iemand me de stof zou voorlezen zou ik een 1 halen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 19:31
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Bloody_tears schreef op 08-11-2006 @ 18:52 :
1. Ik heb het eerst jaar havo/vwo gedaan, wat ik had kunnen halen, maar helaas omdat ik niet kon blokken heb ik dat jaar niet gehaald, ik ben teruggezakt naat VMBO-T en heb op dat nivo mn 2e jaar gedaan, helaas werd ik veel gepest, dit zette mij onder druk en je raad het al.. ben blijven zitten.. de rest van mn opleiding heb ik op mn sloffen gehaald, zonder echt te leren, puur door stof uit de les.
Ik heb wel doorgekeken en samenvattingen gemaakt, maar het hielp niet echt.
De vakken waar ik dit jaar problemen mee heb weet ik nog niet, ik heb nog geen toetsen gehad, ik ben nu al aan het leren, en ik merk gewoon dat als ik de dag erop weer ga leren ik me afvraag of ik dat al eerder geleerd heb.
Heb je het idee dat je nu nog last hebt van die druk die voortkwam uit het pesten tijdens je 2e jaar op de middelbare school in de VMBO-T-klas? Je moet dat soort gebeurtenissen nooit zomaar wegwuiven, misschien dat je er toch nog op de een of andere manier last van ondervindt.

Het feit dat je leren zelfs blokken noemt, wekt bij mij de indruk dat er een bepaalde druk achter zit die te groot is om daadwerkelijk te kunnen presteren.

Citaat:
Bloody_tears schreef op 08-11-2006 @ 18:52 :

2. Mijn leerplan, nou goed, op het moment dat ik weet dat er een toetsweek aankomt, begin ik ongeveer 3 weken van tevoren met leren, eerst alle vakken een half uurtje, en dan langzaam opbouwen. Ik neem ook bewust na elk uur een kwartier pauze, wissel de vakken op tijd af zodat ik niet te vermoeid raak, of verveeld met een bepaald vak.
Op een gegeven moment ben ik ook tevreden met wat ik gedaan heb, maar als de volgende dag blijkt dat er maar weinig is blijven hangen, vraag je je toch langzaam wel eens af of je het allemaal niet voor niets doet.
Kun je misschien wat specifieker zijn over hoe je leerplan eruit ziet? Op de middelbare school is het meestal zo dat je een toets krijgt over bepaalde hoofdstukken uit een leerboek; hoe begin jij dan aan zo'n hoofdstuk: begin je bijvoorbeeld meteen met lezen? Wat voor leesstrategieën heb je?
En hoe maak je een samenvatting: gebruik je bijvoorbeeld veel letterlijke zinnen uit een tekst? Wat je bij het maken van een samenvatting kan helpen is om er geen taaie tekst van te maken, maar een schema met pijlen en vlugge tekeningetjes e.d.; ik onthoud zo altijd veel meer dingen.
Móet je van jezelf een samenvatting maken, omdat dat het enige harde bewijs is dat je iets geleerd hebt? Ik heb dit in het begin van mijn studie wel zo ervaren, maar het tegendeel is voor mij inmiddels wel bewezen .
Waar ben je als je leert? Misschien kun je eens uitproberen om niet thuis, maar op school te leren. Ik weet van mezelf dat mij dat kan helpen.

En ook hier meen ik weer te merken dat je een bepaalde prestatiedruk ervaart; 3 weken vantevoren beginnen met leren voor een toets vind ik erg vroeg. Ik kan me voorstellen dat je graag het zekere voor het onzekere wil nemen en dus liever te vroeg dan te laat begint, maar misschien kan je hiermee juist ook in een visceuze cirkel belanden.

Citaat:
Bloody_tears schreef op 08-11-2006 @ 18:52 :

3. Black outs heb ik sowieso wel vaker, dit komt door mijn faalangst, vaak zet ik me eroverheen en ga verder met een ander onderdeel. Maar het is gewoon vaak zo dat ik de stof die ik geleerd heb, me gewoon niet (goed) kan herinneren, terwijl dingen die ik in de les heb besproken gewoon zo hangen van: oh ja, dat zat zo en zo.
Mijn cijfers varieren, dat ligt aan de hoeveelheid stof die we besproken hebben, en hoeveel daarvan in de toets terug komt.. meestal zit ik tussen een 5,5 en een 8,5.
Citaat:
Bloody_tears schreef op 08-11-2006 @ 18:52 :

4. Ik heb geen idee waarom ik ze heb, het heeft weinig met mijn faalangst te maken, want daar kan ik me overheen zetten.
Het heeft naar mijn gevoel echt te maken met het feit dat dingen die ik leer niet blijven hangen.
Aha, faalangst, nu komen we wel ergens denk ik . Heb je al stappen ondernomen om je faalangst te overwinnen?

Ik heb wel een idee gekregen van waar jouw probleem zou kunnen zitten. Ik denk dat wanneer je in de klas zit en er een deel van de stof wordt besproken je je veel meer ongedwongen voelt en dat je erg gevoelig bent voor zo'n sfeer. Ik kan me wel iets voorstellen bij het gevoel dat deze situatie oproept: je voelt je waarschijnlijk zekerder en veilig, omdat je op dat moment niet alleen staat en je niets hoeft te bewijzen, niet tegenover jezelf en ook niet tegenover anderen. Wanneer je dan zelf aan de slag moet, slaan deze gevoelens om in onzekerheid, lichte paniek e.d. Dan is het ook logisch dat er meer blijft hangen van wat er in de klas besproken wordt dan dat wat je zelf bestudeerd hebt. Herken je je hier enigzins in?

Als je je inderdaad herkent in bovenstaande zou ik je willen aanraden om professionele hulp te zoeken. Ik heb er veel baat bij gehad om langs te gaan bij de studieadviseur, en ook mijn psychologe heeft me enigzins kunnen sturen om mijn studieproblemen - die enkel en alleen voortkwamen uit mijn onzekerheid - op te lossen.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan mijn antwoord. Ik wens je veel succes met je komende toetsen; heb vertrouwen in je eigen kunnen, dan moet het wel lukken .
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-11-2006, 19:54
Verwijderd
Het toverwoord is betekenis hoor mensen
samenvatten betekent het in je eigen woorden opschrijven zodat jij het begrijpt en onthoud, ezelsbruggetjes werken alleen goed als jij ze betekenisvol vindt, etc...
Dit los van persoonlijke dingen als faalangst en sfeergevoeligheid dan.

Maar wat algemene tips:

Op meerdere manieren kennis opslaan: zoals én grafisch én tekstueel;
Talen: maak een schema van de grammaticaregels; gebruik voor mannelijke, vrouwelijke en onzijdige woorden een andere kleur;
Exacte vakken: ook hier kan je tekenen en uitbeelden (bijvoorbeeld bij natuurkunde, karretjes op een helling, bij biologie een kringloop in schema laten zetten)
Maatschappijvakken: niet alleen samenvatten, maar ook tekenen en schematisch dingen uitbeelden wat er alleen in tekst staat (bijvoorbeeld bij geschiedenis een tijdslijn maken)

Door de nieuwe kennis te relateren aan bestaande kennis die de leerling al heeft (zowel vakspecifiek als wereldkennis)
Talen: welk deel van het woord ken je al? Op welk woord uit een andere taal lijkt het?
Exact: sommige formules zijn uitbreidingen van eerder geleerde formules; welk deel van de formule of welke grootheden ken je al; relateer de kennis aan het dagelijks leven;
Maatschappijvakken: opeenvolgingen van reacties en gebeurtenissen in de geschiedenis gebeuren niet zomaar, wat is daar de reden voor? Welke dingen zijn er eerder gebeurd die je al weet?

Zorg dat er wordt herhaald op een betekenisvolle manier: je vergeet snel als je zonder erbij na te denken dingen herhaalt, zorg dus dat de woordjes / formules / gebeurtenissen betekenis krijgen!
Talen: zelfbedachte ezelsbruggetjes; uit welke delen bestaat een woord?
Exact: waar bestaat een formule precies uit en waarom, en wat kan je ermee in het dagelijkse leven?
Maatschappijvakken: wat vind je van de dingen in de geschiedenis en aardrijkskundeboeken en waarom?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 10:13
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 08-11-2006 @ 20:31 :
Heb je het idee dat je nu nog last hebt van die druk die voortkwam uit het pesten tijdens je 2e jaar op de middelbare school in de VMBO-T-klas? Je moet dat soort gebeurtenissen nooit zomaar wegwuiven, misschien dat je er toch nog op de een of andere manier last van ondervindt.

Het feit dat je leren zelfs blokken noemt, wekt bij mij de indruk dat er een bepaalde druk achter zit die te groot is om daadwerkelijk te kunnen presteren.


Kun je misschien wat specifieker zijn over hoe je leerplan eruit ziet? Op de middelbare school is het meestal zo dat je een toets krijgt over bepaalde hoofdstukken uit een leerboek; hoe begin jij dan aan zo'n hoofdstuk: begin je bijvoorbeeld meteen met lezen? Wat voor leesstrategieën heb je?
En hoe maak je een samenvatting: gebruik je bijvoorbeeld veel letterlijke zinnen uit een tekst? Wat je bij het maken van een samenvatting kan helpen is om er geen taaie tekst van te maken, maar een schema met pijlen en vlugge tekeningetjes e.d.; ik onthoud zo altijd veel meer dingen.
Móet je van jezelf een samenvatting maken, omdat dat het enige harde bewijs is dat je iets geleerd hebt? Ik heb dit in het begin van mijn studie wel zo ervaren, maar het tegendeel is voor mij inmiddels wel bewezen .
Waar ben je als je leert? Misschien kun je eens uitproberen om niet thuis, maar op school te leren. Ik weet van mezelf dat mij dat kan helpen.

En ook hier meen ik weer te merken dat je een bepaalde prestatiedruk ervaart; 3 weken vantevoren beginnen met leren voor een toets vind ik erg vroeg. Ik kan me voorstellen dat je graag het zekere voor het onzekere wil nemen en dus liever te vroeg dan te laat begint, maar misschien kan je hiermee juist ook in een visceuze cirkel belanden.




Aha, faalangst, nu komen we wel ergens denk ik . Heb je al stappen ondernomen om je faalangst te overwinnen?

Ik heb wel een idee gekregen van waar jouw probleem zou kunnen zitten. Ik denk dat wanneer je in de klas zit en er een deel van de stof wordt besproken je je veel meer ongedwongen voelt en dat je erg gevoelig bent voor zo'n sfeer. Ik kan me wel iets voorstellen bij het gevoel dat deze situatie oproept: je voelt je waarschijnlijk zekerder en veilig, omdat je op dat moment niet alleen staat en je niets hoeft te bewijzen, niet tegenover jezelf en ook niet tegenover anderen. Wanneer je dan zelf aan de slag moet, slaan deze gevoelens om in onzekerheid, lichte paniek e.d. Dan is het ook logisch dat er meer blijft hangen van wat er in de klas besproken wordt dan dat wat je zelf bestudeerd hebt. Herken je je hier enigzins in?

Als je je inderdaad herkent in bovenstaande zou ik je willen aanraden om professionele hulp te zoeken. Ik heb er veel baat bij gehad om langs te gaan bij de studieadviseur, en ook mijn psychologe heeft me enigzins kunnen sturen om mijn studieproblemen - die enkel en alleen voortkwamen uit mijn onzekerheid - op te lossen.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan mijn antwoord. Ik wens je veel succes met je komende toetsen; heb vertrouwen in je eigen kunnen, dan moet het wel lukken .
heel erg bedankt voor je adviezen ik zal inderdaad op school eens kijken of er iemand is die me kan helpen met mijn problemen.
Ik heb er nog nooit zo over nagedacht, maar misschien wil ik mezelf idd wel bewijzen dat ik WEL kan leren.
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 03:01
herby
Avatar van herby
herby is offline
Hmm mn zusje had exact hetzelfde probleem en ik neig zelf ook een beetje hiernaar.

Het zou een vorm van dyslexie kunnen zijn, dit kun je volgens mij wel bij een psycholoog of huisarts laten testen.

Een van de mogelijke "oplossingen" (ge-accentueerd omdat het allemaal nog erg vaag is in de medische wereld en dus niet altijd helpt) hiervoor is remedial teaching, ik weet zlef ook niet exact wat het allemaal precies inhoud maar dat kan de professional in functie je wel uitleggen denk ik.
Niet alle dyslectici hebben een ernstig spelprobleem, sommigen leren onbewust truucjes aan om wel goed te spellen (dit om even op te helderen dat je het niet zo simpel aan mensen kan zien).


Het kan ook iets compleet anders zijn, ik dacht ik voeg het hier even toe, misschien helpt het.
__________________
Too hot to handle, too cold to hold
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 03:28
knijtert
knijtert is offline
Hierboven staan denk ik een aantal hele goede tips...

Toch is het misschien nuttig om ook nog een ander leertruckje te geven die ik nog niet gezien heb.
Vragen maken over de tekst die je gelezen heb, deze beantwoorden en een dag daarna ( natuurlijk zonder de tekst erbij ) weer maken. Op deze manier ben je denk ik heel bewust bezig met de stof.
Iets waarik zelf niet aan gedacht heb, maar ik echteen byzonder goed idee vind van iemand hierboven, is om te bedenken wat jij er nou eigenlijk van vind en waarom. Bedenk de voordelen en nadelen van het geen dat je gelezen heb ( als dat mogelijk is natuurlijk, meestal wel denk ik ) en beargumenteer dat. Deze methode ga ik zelf ook eens uitproberen


Maar ik denk ook dat bovenal faalangst een probleem is. Ik denk dat ergens hulp zoeken verstandig is. Maar het zou mij niet verbazen als het na een portie zelfvertouwen, dat je krijgt door de geweldige resultaten met behulp van al deze tips, het zichzelf oplost.
__________________
Like sands through the hourglass, so are the days of our lives
http://www.panoramio.com/tags/knijtert/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Leerkracht lager onderwijs of orthopedagogie?
StephanieR
9 23-03-2007 12:41
Studeren stoppen met PABO(+pedagogiekvraag)
sweetblondgirl
17 25-05-2006 16:02
Studeren Pedagogiek
it is anoli
20 13-03-2006 14:13
Studeren student Pedagogiek gezocht!
Miss_Eeef
23 03-03-2005 10:30
Psychologie Snap jij de wereld niet? Of snapt de wereld jou niet?
Sentingua
35 19-03-2004 16:06
Algemene schoolzaken Leerproblemen....?
^Marije^
7 20-04-2002 15:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.