Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2006, 13:41
sweetblondgirl
sweetblondgirl is offline
Ik zit in het eerste jaar van de pabo en ik ga waarschijnlijk stoppen met de pabo, aangezien ze me dat adviseren en ik nog 2 assessments moet doen, waarvan ze bij voorbaat zeggen dat ik ze niet ga halen. Zelf denk ik ook dat het beter is omdat ik gewoon nog steeds met spanning voor de klas sta. Wat ik wel leuk vind is om tijdens mijn les rond te lopen en de kinderen te helpen met bijvoorbeeld een werkblad.

Eerder heb ik op scholieren gepost over mijn opleidingskeuze, pabo, ct of sph..... toen is er ook uitgekomen dat pedagogiek zou kunnen. Ik vraag me nou eigenlijk af of je met pedagogiek ook de kant op kan van kinderen helpen met bijvoorbeeld taalproblemen, omdat ik dat erg leuk vind. Of heeft pedagogiek echt vooral alleen met opvoeden te maken. Is het een moeilijke opleiding? Moet je veel doen?

Ik weet het op dit moment allemaal niet zo goed en ben een assertiviteitscursus aan het doen....stel dat ik na die assertiviteitscursus zonder spanning voor de klas zou staan, dan zou ik de pabo wel nog willen doen. Waarschijnlijk zou ik dan wel naar een andere pabo gaan, want ik vind de leraren op de pabo waar ik nu zit vrij negatief. Ik neig nu heel erg naar pedagogiek toe. Het klinkt nu allemaal een beetje vaag, maar bij mij in mijn hoofd zit het ook niet helemaal helder nu. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Want ik krijg steeds te horen, ja ik kan je niet helpen, het is je eigen keuze.
__________________
ben je boos pluk een roos zet um op je hoed dan ben je morgen weer goed:-):-)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2006, 13:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik doe zelf pedagogische wetenschappen op WO-niveau, maar op 't HBO denk ik dat de onderwerpen niet heel erg zullen verschillen.

Wij hebben een aparte richting genaamd 'leerproblemen'. Dat gaat dus helemaal over kinderen met dyslexie, dyscalculie en andere leerproblemen. Ook bij de andere richtingen (met name onderwijskunde en orthopedagogiek) krijg je een deel over leerproblemen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 13:56
sweetblondgirl
sweetblondgirl is offline
Heeel erg bedankt voor je (snelle) reactie! Als dit echt ook zo is op HBO niveau lijkt me pedagogiek een goede opleiding.

Het liefst ga ik naar Nijmegen omdat ik niet meer zo heel erg weg ben van fontys. Maar daar kan ik niet naar een meeloopdag voor zover ik heb gezien. Zou er veel verschil zijn als ik in sittard of tilburg naar een meeloopdag ga? Dan heb ik in ieder geval een beetje iets van de studie gezien.

Ik ben echt bang dat ik weer een verkeerde keuze ga maken...
__________________
ben je boos pluk een roos zet um op je hoed dan ben je morgen weer goed:-):-)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 14:19
sweetblondgirl
sweetblondgirl is offline
Nog een vraag:

kinderopvang lijkt me heel erg leuk. Ik vind spw3 alleen een beetje zonde van mijn havo. Mijn vraag is daarom kun je met pedagogiek ook kinderopvang gaan doen, mocht je dat na je studie willen. Of is het zo dat je echt alleen gaat observeren en kijken wat er beter kan aan de kinderopvang waarin je dus niet direct met kinderen omgaat?
__________________
ben je boos pluk een roos zet um op je hoed dan ben je morgen weer goed:-):-)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 14:26
sweetblondgirl
sweetblondgirl is offline
En nog een vraag, er komen er steeds meer in me op.

Stel dat ik nu doorga met de lessen en gewoon allemaal goede punten heb, want de theorie gaat heel erg goed. Dan heb ik mijn P niet gehaald omdat ik mijn stage niet heb gehaald. Maar verder heb ik wel een goede cijferlijst. Zou dat wat uitmaken? Krijg je dan bijvoorbeeld vrijstellingen voor bepaalde dingen of maakt het niks uit als ik nu zou stoppen?

Ik hoop dat iemand me daar antwoord op zou kunnen geven, want ik zou niet weten waar ik dat na zou kunnen vragen.
__________________
ben je boos pluk een roos zet um op je hoed dan ben je morgen weer goed:-):-)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 16:38
Verwijderd
Je kunt op zich wel iets van kinderen helpen met bijvoorbeeld taalproblemen, al vragen ze daar toch ook vaak PABO (aangevuld met remedial teaching) voor. De opleiding pedagogiek richt zich voornamelijk op opvoeding, minder op onderwijs (hier iig), maar je wordt er niet van weerhouden om bv. je stages in het onderwijs te lopen.

Werken in de kinderopvang is zeker mogelijk, dat gaan vrij veel mensen die pedagogiek gedaan hebben (tijdelijk) doen. Of je direct of indirect met kinderen omgaat is ook een beetje je eigen keus.

Ik vind de opleiding niet echt moeilijk en in vergelijking met de PABO zeker niet veel werk.

Ik denk dat je wel vrijstellingen krijgt, maar dat is iets wat je het beste na kunt vragen bij de hogeschool waar je naar toe zou willen.

Ga eens naar een open dag van pedagogiek, kijk wat readers ed in, stel daar vragen (want het verschilt enorm per hogeschool, bij alle opleidingen, maar bij pedagogiek helemaal), ga een dagje proefstuderen of loop een dagje met een student mee, enz.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 19:16
Verwijderd
of ga onderwijskunde studeren
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 19:21
Schranktür
Schranktür is offline
Citaat:
sweetblondgirl schreef op 11-05-2006 @ 14:41 :
Wat ik wel leuk vind is om tijdens mijn les rond te lopen en de kinderen te helpen met bijvoorbeeld een werkblad.
Misschien is klassenassistente dan een idee?

Eventueel daarna nog de pabo?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 22:06
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
sweetblondgirl schreef op 11-05-2006 @ 14:56 :
Het liefst ga ik naar Nijmegen omdat ik niet meer zo heel erg weg ben van fontys. Maar daar kan ik niet naar een meeloopdag voor zover ik heb gezien. Zou er veel verschil zijn als ik in sittard of tilburg naar een meeloopdag ga? Dan heb ik in ieder geval een beetje iets van de studie gezien.
Je kunt natuurlijk ook altijd proberen of je een dagje met een student mee kan lopen, zo tussendoor, in plaats van op een georganiseerde meeloopdag. En dan kun je meteen aan de betreffende student vragen hoe alles gaat op de opleiding en wat voor vakken je krijgt.

Ik zelf doe trouwens, net als Balance, Pedagogische Wetenschappen, maar dan in Nijmegen (RU).
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 15:08
sweetblondgirl
sweetblondgirl is offline
Het klinkt nou steeds meer als iets dat ik graag wil. Hoe kan ik regelen om met een student mee te gaan als ik geen student ken daar? Weet iemand dat misschien? En bedankt voor de reacties!
__________________
ben je boos pluk een roos zet um op je hoed dan ben je morgen weer goed:-):-)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 15:38
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
sweetblondgirl schreef op 12-05-2006 @ 16:08 :
Het klinkt nou steeds meer als iets dat ik graag wil. Hoe kan ik regelen om met een student mee te gaan als ik geen student ken daar? Weet iemand dat misschien? En bedankt voor de reacties!
Je kunt proberen of je een telefoonnummer kunt achterhalen van een studievereniging of studiecoordinator ofzoiets, die kunnen je daar vast mee helpen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 16:03
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1282587

boven aan dit subforum staat zo'n lijst! misschien kan je een van hen pm- en?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 21:03
sweetblondgirl
sweetblondgirl is offline
Bedankt voor de tips, ik heb iig Aragnabite even gepmt. Nou maar even wachten op antwoord. Ik hoop dat ik eruit kom.
__________________
ben je boos pluk een roos zet um op je hoed dan ben je morgen weer goed:-):-)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 15:59
dark princess
Avatar van dark princess
dark princess is offline
Citaat:
sweetblondgirl schreef op 11-05-2006 @ 15:19 :
Nog een vraag:

kinderopvang lijkt me heel erg leuk. Ik vind spw3 alleen een beetje zonde van mijn havo. Mijn vraag is daarom kun je met pedagogiek ook kinderopvang gaan doen, mocht je dat na je studie willen. Of is het zo dat je echt alleen gaat observeren en kijken wat er beter kan aan de kinderopvang waarin je dus niet direct met kinderen omgaat?
ja, dat zou je ook kunnen doen met HBO pedagogiek.

Ik zit in propedeuse jaar CMV, MWD en pedagogiek in Leeuwarden, dus ik weet wel wat van de studie, al ga ik cmv doen.

Ik denk dat je wel vrijstelling kan krijgen op school als je aan kan tonen dat je dat vak precies zo hebt gehad en dat je dat hebt afgesloten met een voldoende. Het ligt misschien ook wel aan de school, maar een meisje uit mijn klas kon wel voor een vak (meer een training eigenlijk dat 3 modulen duurde) vrijstelling krijgen, zonder dat ze haar P had gehaald.

je mag me ook PM'en als je nog vragen hebt.
__________________
*~ * Big in Japan *~ *
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-05-2006 @ 17:38 :
Werken in de kinderopvang is zeker mogelijk, dat gaan vrij veel mensen die pedagogiek gedaan hebben (tijdelijk) doen. Of je direct of indirect met kinderen omgaat is ook een beetje je eigen keus.
Wat ons is verteld is dat je dan meestal in een manegendefunctie (is dat een woord?) komt. Ben je toch minder met de kinderen zelf bezig denk ik...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:34
Verwijderd
Citaat:
sonho schreef op 23-05-2006 @ 21:14 :
Wat ons is verteld is dat je dan meestal in een manegendefunctie (is dat een woord?) komt. Ben je toch minder met de kinderen zelf bezig denk ik...
Dat is mij ook ooit verteld en dat was de reden dat ik toen geen hbo pedagogiek ben gaan doen. Uiteindelijk ben ik er drie jaar geleden dus toch mee begonnen en mijn ervaring is dat het best mogelijk is om met kinderen zelf te werken. Ik ken aardig wat mensen die hbo pedagogiek gedaan hebben en gewoon op een groep werken.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 10:46
sweetblondgirl
sweetblondgirl is offline
Heel erg bedankt allemaal! Om jullie even op de hoogte te houden: het wordt heel misschien toch SPH.... omdat pedagogiek toch wel veel theorie is volgens mij. Ik ben meer een praktisch gericht iemand. Maar de keuze blijft moeilijk, ik ga iig naar Nijmegen. en nog maar een keer bedankt, jullie hebben zeker wel geholpen!
__________________
ben je boos pluk een roos zet um op je hoed dan ben je morgen weer goed:-):-)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 16:02
Verwijderd
De opleiding bij ons is 'duaal ingericht', wat inhoudt dat je bijna de hele opleiding door naast de les op school ook stage loopt. Heel praktisch dus. SPH is 'creatiever', bij pedagogiek heb je misschien één of twee modules drama, maar verder geen knutsel- of muzische dingen ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.