Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2011, 20:55
nuismer1
nuismer1 is offline
Mijn vraag is:

Waarom willen zoveel mensen geneeskunde studeren? Ik bedoel... iedereen denkt dat je echt droombanen ermee kan krijgen maar is dat ook zo? En waar denk ik ook de meeste mensen de fout is gaan is dat ze geneeskunde willen studeren, maar niks met scheikunde/natuurkunde en wiskunde B hebben. Dus.. waarom geneeskunde?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2011, 15:36
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Mijn vraag is:

Waarom willen zoveel mensen geneeskunde studeren? Ik bedoel... iedereen denkt dat je echt droombanen ermee kan krijgen maar is dat ook zo? En waar denk ik ook de meeste mensen de fout is gaan is dat ze geneeskunde willen studeren, maar niks met scheikunde/natuurkunde en wiskunde B hebben. Dus.. waarom geneeskunde?
Er zijn bar weinig mensen die geneeskunde willen studeren, en die tegerlijkertijd niets met natuur-/scheikunde en wiskunde B hebben, want volgens mij weten die zelf ook wel dat die het niet gaan halen als je deze vakken niet beheerst.

Dit is in ieder geval op mijn school zo, maar ik weet niet hoe het op jouw school zit, maar ik denk toch dat dit wel over het algemeen voor heel Nederland telt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 15:59
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik denk omdat het een vak is dat een hoge status en bekendheid heeft. Iedereen kent het al sinds de kleuterklas: dokters zijn slim, want ze hebben geneeskunde gestudeerd, dokters verdienen veel geld, en dokters zijn goed, want ze helpen mensen.

Een studie als 'biomedische wetenschappen' is bijvoorbeeld lang niet zo bekend, je moet er maar tegenaan lopen, en het heeft niet de status van 'je helpt mensen en je verdient heel goed' - het heeft sowieso niet zo heel veel aan status in verhouding met geneeskunde. En biologie heeft dat ook bijvoorbeeld, wel wat bekender, maar dan meer als oude mannetjes die hun eigen truien uit brandnetels breien oid. En verpleegkunde is 'met je handen in de poep', dus dat is natuurlijk niets bij het Geweldige Godelijke van Geneeskunde. Om maar wat studies te noemen die ook in die richting liggen.

Daarom, denk ik.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 16:37
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik denk omdat het een vak is dat een hoge status en bekendheid heeft. Iedereen kent het al sinds de kleuterklas: dokters zijn slim, want ze hebben geneeskunde gestudeerd, dokters verdienen veel geld, en dokters zijn goed, want ze helpen mensen.

Een studie als 'biomedische wetenschappen' is bijvoorbeeld lang niet zo bekend, je moet er maar tegenaan lopen, en het heeft niet de status van 'je helpt mensen en je verdient heel goed' - het heeft sowieso niet zo heel veel aan status in verhouding met geneeskunde. En biologie heeft dat ook bijvoorbeeld, wel wat bekender, maar dan meer als oude mannetjes die hun eigen truien uit brandnetels breien oid. En verpleegkunde is 'met je handen in de poep', dus dat is natuurlijk niets bij het Geweldige Godelijke van Geneeskunde. Om maar wat studies te noemen die ook in die richting liggen.

Daarom, denk ik.
Klopt
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 01:22
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
omdat het gewoon het mooiste vak is dat er is

Nee hoor, ik maak maar een grapje. Hoewel er in mijn ogen toch wel een kern van waarheid in zit. Het is gewoon enorm interessant, je maakt heel veel mee. Persoonlijk denk ik dat status, bekendheid en geld er minder mee te maken hebben. Ik ben er echt van overtuigd dat dat onvoorspelbare, dat zo nauw betrokken zijn bij mensenlevens, dat werken met mensen en de pracht van het menselijk lichaam de reden zijn dat zoveel mensen geneeskunde willen studeren. Het is dan ook een prachtig mooi vak en dat is de reden dat mensen dat willen doen, niet omdat het zogenaamd zo prestigieus is of dat er zoveel ziekenhuisseries zijn.

Voor het geld moet je het niet doen. Artsen worden steeds meer gekort op hun salaris, de concurrentie tijdens de opleiding en daarna is moordend en je werkt je overdag, 's avonds en 's nachts een slag in de rondte en nog is het als beginnend arts bijten op een houtje.

Status en bekendheid: Als dat het doel is, dan ga je het niet redden. Zoals met elke opleiding moet je wel een beetje affiniteit hebben met het vak.

Scheikunde, wiskunde B en natuurkunde: Ligt natuurlijk aan de basis van de stof die je moet beheersen, maar je doet er zo goed als niets meer mee tijdens de opleiding. Ik snap dat hele beta-probleem eigenlijk niet. Ik was op school niet echt een ster in die vakken, maarja, je leert gewoon en je doet ze gewoon. Waarom natuurkunde tegenwoordig niet meer verplicht is in een natuur-profiel snap ik dan ook echt compleet niet. Verwennerij op die scholen.

Je moet natuurlijk zoals gezegd wel affiniteit hebben met de vakken. Als je rekenen haat en dol bent op talen zijn die exacte vakken niet het meest handig. Maar ik was er niet extreem goed in hoor, ik vond ze gewoon wel interessant zoals ik economie ook interessant vond. (en ook had in mijn examenpakket) Het enige vak waar ik wel echt supergoed in was en waar ik tot in 6-vwo negens haalde was biologie, maar dat heb je ook echt nodig als arts. Als dat vak je niet ligt zou ik geen geneeskunde gaan doen.

Ik ben overigens vijfdejaars geneeskunde, over 1,5 jaar ben ik zelf een dokter. Nooit spijt gehad
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 11:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
omdat het gewoon het mooiste vak is dat er is

Nee hoor, ik maak maar een grapje. Hoewel er in mijn ogen toch wel een kern van waarheid in zit. Het is gewoon enorm interessant, je maakt heel veel mee. Persoonlijk denk ik dat status, bekendheid en geld er minder mee te maken hebben. Ik ben er echt van overtuigd dat dat onvoorspelbare, dat zo nauw betrokken zijn bij mensenlevens, dat werken met mensen en de pracht van het menselijk lichaam de reden zijn dat zoveel mensen geneeskunde willen studeren. Het is dan ook een prachtig mooi vak en dat is de reden dat mensen dat willen doen, niet omdat het zogenaamd zo prestigieus is of dat er zoveel ziekenhuisseries zijn.
Maar er zijn nog veel meer studies waarbij je het menselijk (en dierlijk) lichaam tegenkomt, er zijn nog veel meer studies waarbij je met mensen mag werken, er zijn nog veel meer levensreddende studies, er zijn nog meer studies die het combineren, als je richting kankeronderzoek gaat zit je óók met het menselijk lichaam en mensenlevens redden, word je verpleegkundige help je óók mensen en moet je kennis van het menselijk lichaam hebben. Toch is bijvoorbeeld verpleegkunde héél wat minder populair dan geneeskunde.

En de populariteit van forensisch onderzoek is - geloof ik - ook toegenomen toen al die series er kwamen.

Ik denk dat status er echt (al dan niet onbewust) iets mee te maken heeft. Ik weet van mezelf dat ik arts aantrekkelijker vind vanwege de status, het klinkt stoer, 'geneeskunde' studeren, dan word je Dokter en help je mensen en mag je een witte jas aan en dat wéét ook iedereen. Nu ga ik geen geneeskunde studeren vanwege de status (hoewel ik de studie wel interessant vind) maar ik kan me voorstellen dat 1. de bekendheid van de studie en 2. de status wel iets te maken hebben met waarom zoveel mensen het willen doen. Niet alléén dat, maar het helpt er wel aan mee, je 'weet' wel al heel jong dat een arts mensen helpt (dat is ook een vorm van status toch? dat je mensen beter maakt draagt ook bij aan het goede beeld dat een arts heeft) en dat mensen goedkeurend tegenover een arts staan. Je kunt al heel jong zeggen 'ik word dokter want ik wil mensen helpen' maar er zijn maar weinig kinderen die zeggen 'ik wil later aardwetenschappen gaan studeren want ik wil het milieu helpen'.

Oftewel, je wordt al jong 'geconfronteerd' met het vak arts, je kan al heel jong zeggen 'dat wil ik doen'. Het is typisch een studie die verbonden is aan een beeld van mensen helpen (en dus Goed doen) en tegelijkertijd een bepaalde status behouden (die bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of verpleegkundige niet heeft). Daardoor is het imo makkelijker een passie voor geneeskunde te studeren (het roept echt allemaal beelden op met goede gevoelens erachter, mensen helpen, een goede studie gedaan hebben, een goede plek op de maatschappelijk ladder - want hé, daar zijn mensen nu eenmaal gevoelig voor, diep van binnen wilt iedereen populair/geliefd zijn en daar is niets mis mee) dan bijvoorbeeld voor aardwetenschappen, wat slechts 'een' studie is waar mensen niet zo zeer een beeld van hebben. En qua bekendheid, iedere havo'er kent de studie geneeskunde wel, terwijl je voor een studie als aardwetenschappen je eerst moet oriënteren op WO-studies en 'm toevallig tegen moet komen. Dus is de kans groter dat een havo'er vwo gaat doen voor geneeskunde, dan dat een havo'er toevallig tegen een studie aardwetenschappen loopt en dan daarvoor vwo gaat doen - want die moet er nog maar net tegenaan lopen en er enthousiast van raken en ervan overtuigd zijn dat het die studie wordt en geen HBO. Bijvoorbeeld.

Niet ten nadele van geneeskundestudenten trouwens, of hun motivatie, maar ik kan me voorstellen dat je makkelijker gemotiveerd raakt voor een heel bekende studie/beroep (met status) dan voor iets onbekends wat de meeste mensen niet zoveel zal zeggen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Dé gang van zaken m.b.t. geneeskunde studeren in Antwerpen
sjtuijp
1 18-04-2007 19:51
Studeren Uitgeloot voor geneeskunde. Wat nu?
danny23
65 21-08-2006 21:58
Studeren Instromen op Geneeskunde???
lil me
9 14-07-2005 09:37
Algemene schoolzaken Geneeskunde met HAVO? (na het HBO?)
aniki
24 23-04-2005 17:52
Algemene schoolzaken Wat zijn studies die goed aansluiten op geneeskunde?
Lautitia
25 13-07-2004 19:48
Algemene schoolzaken technische geneeskunde in enschede
chris9 tje
0 20-01-2003 21:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:26.